فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی کردستان - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، پاییز 1382)

مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، پاییز 1382)

  • 64 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/08/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آویز رحیم زاده، عزت الله رحیمی، پروین خسروپور صفحه 1
    مقدمه
    عفونت لگنی حاد (PID) قسمت فوقانی دستگاه تناسلی زنانه را گرفتار می کند و یکی از شایعترین علل مراجعه زنان به پزشک و درخواست درمان می باشد. درمان PID باید وسیع الطیف باشد. استراتژی مهم در پیشگیری از PID کنترل عفونت قسمت فوقانی دستگاه تناسلی زنانه می باشد. تشخیص زودهنگام و درمان به موقع PID از خیلی از عوارض پیشگیری می کند. این مطالعه به منظور مقایسه اثر درمانی دو نوع رژیم دارویی: الف) سفتریاکسون همراه با داکسی سیکلین ب) اوفلوکساسین در درمان سرپایی بیماران مبتلا به عفونت لگنی حاد مراجعه کننده به کلینیک تخصصی زنان در نیمه اول سال 1382 انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    40 نفر از زنان سن باروری و شوهردار که براساس علایم و نشانه های بالینی مبتلا به عفونت لگنی حاد بوده و بیماری سیستمیک و مصرف قبلی آنتی بیوتیک نداشته و کاندید درمان سرپایی بودند، وارد مطالعه شدند و سپس بصورت کاملا تصادفی (Block Randomization) به دو گروه درمانی سفتریاکسون به همراه داکسی سیکلین و اوفلوکساسین تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات معاینه و مصاحبه بوده و مطالعه به صورت مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سورکور بود (Single blind Randomized Clinical Trial). تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS.Win و با استفاده از تست کای دو و Paried T-test انجام شد.
    یافته ها
    براساس نتایج این مطالعه هردو رژیم دارویی سفتریاکسون + داکسی سیکلین و افلوکساسین در درمان سرپایی عفونت لگنی حاد موثر می باشند. میزان بهبودی در گروه سفتریاکسون و داکسی سیکلین 95 درصد و در گروه اوفلوکساسین 80% بود. تفاوت آماری معنی داری بین دو نوع رژیم درمانی از نظر میزان بهبودی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد هر دو رژیم دارویی سفتریاکسون+ داکسی سیکلین و اوفلوکساسین در درمان سرپایی عفونت لگنی حاد موثر می باشند.
    کلیدواژگان: PID، عفونت لگنی حاد، اوفلوکساسین، سفتریاکسون، داکسی سیکلین
  • مرتضی ابوذری پور، محمد بربرستانی، پریچهر پاسبخش، شهریار غریب زاده صفحه 9
    مقدمه
    والپروئیک اسید داروی ضد صرع و ضدتشنج شناخته شده ای است که ناهنجاری زایی بالقوه آن در ایجاد نقایص لوله عصبی به اثبات رسیده است و در صورت تماس با این دارو در طی هفته های اول بارداری بروز نقایص فوق 2-1% افزایش می یابد. میل ترکیبی این دارو در اتصال به روی و بروز بالای نقایص لوله عصبی در مناطقی از جهان که مبتلا به نقصان روی هستند موجب گردید برای تعیین مکانیسم احتمالی والپروئیک اسید در ایجاد این نقایص به بررسی اثر این دارو بر غلظت پلاسمایی روی در رت های ماده بپردازیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از دو گروه استفاده شد. هرگروه شامل 6 موش صحرایی ماده از نژاد آلبینو با وزن 250 گرم بود که تحت شرایط یکسان محیطی و تغذیه ای قرار داشتند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند. تک دوز تراتوژنیک والپروئیک اسید را با دوز 350mg/kg به روش داخل صفاقی به رت های گروه تجربی تزریق کرده و رت های گروه کنترل نیز نرمال سالین را با دوز 4ml/kg دریافت کردند. غلظت روی پلاسما توسط دستگاه جذب اتمی سنجیده شد و مقایسه توسط روش آماری t-test صورت گرفت، سپس برای تایید نتایج از تست من ویتنی یو استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین روی پلاسما در گروه تجربی (27.96±2.23)، پایین تر از گروه کنترل (42.2±0.579) بود t =15.14) و(p =0.000.
    نتیجه گیری
    والپروئیک اسید موجب کاهش سطح روی در پلاسما می گردد که این را می توان به عنوان یکی از مکانیسم های ایجاد کننده نقایص لوله عصبی توسط والپروئیک اسید دانست.
    کلیدواژگان: والپروئیک اسید، نقایص لوله عصبی، روی، پلاسما
  • طیب قدیمی صفحه 17
    مقدمه
    بازسازی نقائص ناشی از تروما و شکستگی های باز از نظر زیبائی و مسائل روانی و اجتماعی برای فرد آسیب دیده از مسائل مهم جراحی های ترمیمی می باشد. روش های چندی برای ترمیم مناطق آسیب دیده وجود دارد که یکی از این تکنیک ها استفاده از فلپ عضله همی سولئوس می باشد.
    موارد: در این مطالعه 8 مورد بیمار دچار شکستگی ناشی از تروما، یک مورد استئومیلیت مزمن دارای ترشح و یک مورد پلیت اکسپوز شده بررسی شدند و با استفاده از تکنیک جراحی فلپ عضله همی سولئوس مورد عمل جراحی قرار گرفتند.بعد از انجام عمل و پیگیری های بعدی پوشش فلپ در 7 مورد کامل بود. در یک مورد نیمی از فلپ نکروز شده که در مرحله دوم با فلپ گاستروکنمیوس پوشش داده شد (در بیمار با پلیت اکسپوز شده). کارکرد و حرکت مچ برای فلکسیون در 7 بیمار بعد از عمل کاهش نیافته بود. فقط یکی از بیماران تا 3 ماه محدودیت حرکتی داشت که بعد از آن مشکل فوق نیز برطرف گردید.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از فلپ همی سولئوس در بازسازی نقائص ناشی از تروما در ثلث میانی ساق همراه با حفظ عملکرد عضله روش کاملا مفیدی می باشد.
    کلیدواژگان: فلپ عضله همی سولئوس، اکسپوز، بازسازی
  • سیداسماعیل حسن پور، احسان آراسته، سارا قربانی، سعید مهدوی صفحه 25
    مقدمه
    شیوع انواع هپاتیت B و C و HIV در کشور ما نیز کم یا بیش مانند سایر نقاط جهان درحد قابل ملاحظه ای می باشد کادر درمانی بخصوص اعضا تیم جراحی در معرض خطر ابتلای شغلی قرار دارند و این موضوع باعث هراسی شده است که ممکن است در امر درمان اختلالاتی ایجاد کند. هدف این مطالعه بررسی شیوع موارد سروپوزیتیو در بیماران بستری در اورژانس جراحی دست بیمارستان 15 خرداد و مقایسه آن با سایر مطالعات داخلی و خارجی بوده است.
    مواد و روش ها
    3714 بیمار 15 سال به بالا به مدت دو سال (سالهای 1380 و 1381) مورد بررسی قرار گرفتند و در همگی آنها آزمایشات سرولوژیک تشخیصی برای این سه ویروس انجام شد.
    یافته ها
    در 126 مورد یعنی 3.4% حداقل یکی از آزمایشات مثبت بوده است و به تفکیک HBS-Ag در 2%، AntiHCV-Ab در 1.5% و AntiHIV-Ab در 0.13% موارد مثبت بوده اند. در تعدادی از بیماران هم 2 و یا هر 3 آزمایش مثبت گزارش شده بودند.
    نتیجه گیری
    این یافته ها در مقایسه با برخی مطالعات در نقاط دیگر جهان که در مراجعه کنندگان به اورژانس و یا اهداکنندگان خون و یا جمعیت عمومی انجام شده اند شیوع متفاوتی از آلودگی به تمام این ویروسها را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: شیوع، هپاتیت B، هپاتیت C، HIV، سروپوزیتیویته، مراجعه کنندگان به اورژانس
  • محمد نقشبندی، شعله شاه غیبی صفحه 33
    مقدمه
    تعدادی از مادران باردار از بیماری قلبی رنج می برند. این بیماری موجب بروز عوارضی برای مادر و نوزاد می شود. در این مطالعه ما ضمن بررسی بیماری قلبی در حاملگی، عوارض ضمن بارداری و سرانجام این نوع حاملگی ها را شهرستان سنندج مورد بررسی قرار داده ایم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت همگروهی انجام گرفت. بیماران حامله قلبی را پس از تایید بیماری توسط کاردیولوژیست، در طی حاملگی، ضمن زایمان و پس از زایمان از طریق معاینه، مصاحبه و تماس تلفنی پیگیری کرده و همراه با 100 مورد دیگر مادران حامله سالم که بصورت همسان شده وارد مطالعه شدند از نظر عوارض مورد بررسی قرار دادیم. اطلاعات جمع آوری شده در هر دو گروه از طریق نرم افزار آماری SPSS. win10 و توسط ازمونهای آماری t-test، و کای دو و تست دقیق فیشر مورد انالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 3125 خانم باردار مورد مطالعه قرار گرفتند که شیوع بیماری قلبی در خانمهای باردار 1.6% بدست آمد براساس مطالعه انجام شده تاثیر متقابل حاملگی و بیماری قلبی دیده شد بطوریکه 4 مورد از حاملگی ها در مادران دارای بیماری قلبی منجر به سقط شد، 2 مورد IUFD و 2 مورد فوت نوزاد پس از تولد نیز اتفاق افتاد. افزایش وزن مادران دارای بیماری قلبی در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود. همچنین میانگین وزن نوزادان متولد شده از مادران دارای بیماری قلبی 2300gr و در گروه شاهد 2730gr بوده است. شایعترین نوع بیماری قلبی در این مادران (%22) MS و بعد (%20) MVP بود. باتوجه به اینکه روش انتخابی زایمان در مادران باردار دارای بیماری قلبی NVD می باشد. در این مطالعه هم 64.4% از زایمانها بصورت NVD انجام شده است.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه بیماری قلبی مادر در شهر سنندج شیوع بیشتری داشته و باعث ایجاد عوارضی بر روی مادر و نوزاد می گردد.
    کلیدواژگان: حاملگی، بیماری قلبی، افزایش وزن مادر، وزن نوزاد، سقط
  • علی اسماعیلی ندیمی، حسین نوق، احمدرضا صیادی، جعفر احمدی صفحه 41
    مقدمه
    انفارکتوس میوکارد با مرگ و میر حدود 30%- 25% شایعترین علت مرگ در اغلب جوامع است. این بیماری همچنین عوارض مهمی نظیر نارسایی قلبی، نارسایی دریچه میترال، نقص سپتوم بین بطنی و انواع اختلالات ریتم قلب را دارد. اداره این بیماری و همچنین درمان مناسب عوارض آن مستلزم شناخت دقیق میزان وقوع آنها در جریان انفارکتوس حاد است. مطالعه حاضر جهت بررسی این شاخصها طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بر روی 320 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد که به روش غیرتصادفی متوالی انتخاب شده بودند، انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و سابقه عوامل خطرزا توسط پرسشنامه و عوارض انفارکتوس توسط معاینه فیزیکی و نوار قلبی و اکوکاردیوگرافی بررسی شد. پیگیری بیماران تا زمان بستری در بیمارستان انجام شد.
    یافته ها
    از نمونه های مورد مطالعه 71% مرد، 29% زن و متوسط سنی نمونه ها 59.5 سال بود. کمترین فراوانی در گروه سنی زیر 35 سال و بیشترین فراوانی در گروه سنی 75-65 سال وجود داشت. انفارکتوس با موج Q در 78% و بدون موج Q در 13% بیماران وجود داشت، بیشترین فراوانی مربوط به سطح تحتانی و کمترین فراوانی مربوط به سطح طرفی بود. از بیماران پذیرش شده، 10.9% پس از بستری فوت کردند که شایعترین علت مرگ شوک کاردیوژنتیک (65.7%) بود. از 286 بیمار اکو شده (89.37% بیماران)، نارسائی سیستولیک بطن چپ در 83.57%، نارسائی میترال در 29.7% و نقص سپتوم بین بطنی در 1.14% بیماران وجود داشت. در بیماران بالای 65 سال شدت نارسائی سیستولیک بطن چپ بیشتر بود (P<0.0001) و در بیماران با انفارکتوس بدون موج Q کسرهای جهشی بالاتر بیشتر مشاهده شد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    هرچند که نتایج پژوهش حاضر با بسیاری از مطالعات کشورهای دیگر مطابقت می کند. ولی هنوز مرگ و میر و عوارض جدی انفارکتوس میوکارد بدون درمانهای تهاجمی بالا می باشد.
    کلیدواژگان: انفارکتوس حاد قلبی، عوارض، سیر بیمارستانی
  • امیر فرامرزی صفحه 51
    مقدمه
    استفاده از ایریدکتومی لیزری به منظور درمان گلوکوم زاویه بسته مزمن در سالهای اخیر رو به افزایش است اما علیرغم برتری آن بر روش جراحی دارای عوارضی است. یکی از این عوارض مهم افزایش فشار داخل چشم است این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین میزان انرژی کل (Total Energy) بکار رفته در انجام ایریدکتومی محیطی با لیزر Nd:YAG با افزایش فشار داخل چشم بدنبال لیزر می باشد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی بر روی پرونده 190 بیمار (275 چشم) که طی یکسال دربخش لیزر مرکز پزشکی لبافی نژاد تحت درمان ایریدکتومی محیطی با لیزر Nd:YAG قرار گرفته بودند انجام و اثر عوامل انرژی کل به کار رفته در انجام لیزر (Total Energy: T.E.) و نیز نوع بیماری،]گلوکوم زاویه بسته مزمن (Chroric Angle Closure Glaucoma: C.A.C.G.) یا زاویه تنگ [(Narrow Angle: N.A.)، بر روی افزایش فشار داخل چشمی یکساعت و سه ساعت بعد از انجام لیزر درمانی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    این بررسی رابطه ای بین نوع بیماری و افزایش فشار داخل چشمی به دنبال لیزر ایریدکتومی نشان نداد، اما با افزایش انرژی کل به میزان بیش از 400 میلی ژول فشار داخل چشمی سه ساعت بعد از انجام لیزر به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت (بیشتر یا مساوی پنج میلیمتر جیوه) که از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). در صورت افزایش انرژی کل به میزان بیش از 700 میلی ژول این افزایش فشار داخل چشمی یک ساعت بعد از انجام لیزر نیز دیده شد.
    نتیجه گیری
    جهت جلوگیری از افزایش فشار داخل چشمی متعاقب انجام لیزر ایریدکتومی اجتناب از انرژی کل بالاتر از 400 میلی ژول و بالاخص بالاتر از 700 میلی ژول پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: ایرید کتومی محیطی، افزایش فشار داخل چشم، انرچی کل لیزر، زاویه تنگ و گلوکوم زاویه بسته مزمن، لیزر Nd: YAG
  • مهین لطفی صفحه 59
    مقدمه
    تومورهای استخوان جزو تومورهای ناشایع بدن به شمار می روند این تومورها خود به 2 گروه کلی شامل تومورهای اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. تومورهای ثانویه استخوان شامل تومورهای متاستاتیک استخوان است که شایعتر از تومورهای اولیه استخوان می باشند. بطور کلی تومورهای استخوان جزو تومورهای نادر بدن می باشند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی انواع پاتولوژی تومورهای اولیه استخوان در استان کردستان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی با مراجعه به دفاتر و پرونده های موجود در بایگانی مراکز خصوصی و دولتی سطح استان کردستان از ابتدای سال 75 لغایت پایان سال 79 که شامل 190 پرونده بود صورت گرفت. داده های مورد نیاز شامل نوع هیستوپاتولوژیک توده ها، سن، جنس بیماران و محل ضایعه استخراج شده و با استفاده از آمار توصیفی بصورت جداول توزیع فراوانی درآمد.
    یافته ها
    از 190 نمونه تومورهای اولیه بدست آمده 8.4 درصد را توده تومورال بدخیم، 69.5 درصد را تومورهای خوش خیم و 22.1 درصد را ضایعات شبه تومورال استخوان تشکیل می دادند. استئوکندرم بیشترین فراوانی را در بین تومورهای خوش خیم (با 57.6 درصد) داشت و 40 درصد کل تومورهای استخوان را تشکیل می داد. در میان تومورهای بدخیم استخوان استئوسارکوم و تومورهای غول پیکر با 25 درصد بالاترین شیوع را داشتند. در تمامی انواع پاتولوژی شامل بدخیم، خوش خیم و شبه تومورال مردان از فراوانی بیشتری نسبت به زنان برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    اکثریت توده های استخوانی که مورد بیوپسی قرار می گیرند از نوع خوش خیم بوده و درصد کمی بدخیم می باشند.
    کلیدواژگان: تومورهای بدخیم، استئوسارکوم، استئوکندرم، تومورهای اولیه
|
  • Rahimzadeha. , Rahimie. , Khosropourp. Page 1
    Introduction
    Pelvic Inflammatory Disease, which occurs in female upper genital tract, is a common problem which women face the gynecologists in their outpatient department because of it. The objective of this study was to compare the efficacy of ceftriaxone with doxycycline versus ofloxacine in the outpatient treatment of those women came to gynecologic clinic in Sanandaj in 2003. For prevention of PID, treatment of upper genital tract is necessary. Early diagnosis and treatment of PID prevents from complications.
    Material and Methods
    Forty women with clinical symptoms & signs of pelvic inflammatory disease were randomized (Block Randomization) in two equal groups getting ceftriaxone and doxycycline (group A) and ofloxacine (group B). These women were in fertility age, married and nobody had systemic disease or history of antibiotic medication. This study was single blind randomized clinical trial. Checklist and physical examination made the collection of data. Analysis of data has been done in SPSS.win software and were demonstrated with 2 test and paired t-test.
    Results
    There was significant reduction in severity of disease in these two groups. But there was not statistically significant difference in these groups.
    Conclusion
    The results indicated that the efficacy of these two regimens was equal in management of pelvic inflammatory disease.
  • Aboozarypourm. , Barbarestanim. , Pasbakhshp. , Gharibzadeh, Sh Page 9
    Introduction
    Valproic acid (VPA) with good anticonvulsant activity has become accepted as one of the most important antiepileptic drugs. The potential teratogenicity of valproic acid on neural tube in infants born to mothers who have taken this drug has been described. The incidence of neural tube defect following exposure to VPA during the first weeks of pregnancy can increase to 1-2%. For this reason and for a relationship between zinc deficiency and neural tube defects and highest incidences of these abnormalities in areas of the world where human zinc deficiency exists we investigated the effect of VPA on plasma zinc concentration.
    Materials and Methods
    In this experimental study we selected 12 rats (Albino) randomizely in 2 groups. The rats were in equal environmental and nutritional states. In Control group normal saline 4ml/kg and in experimental group VPA 350mg/kg is injected intra abdominal. All the rats were sacrificed with cervical cutting and plasma prepared. Plasma zinc concentration was measured with flameless atomic absorption method. Quantitative data were presented as a Mean±SD were analyzed by t-test.
    Results
    Mean plasma zinc in the case group was 27.96±2.23, and in the control group was 42.2±0.579 (p=0.000).
    Conclusion
    These results indicate that injection of VPA to rats decrease plasma zinc levels, that may be one of the mechanisms in neural tube defect following exposure to VPA.
  • Ghadimi, T Page 17
    Introduction
    Reconstruction of traumatic soft tissue defects at calf middle third after a trauma or open fracture is very important esthetically and psychologically for patients. There are few methods for this. One of them is hemisoleus flap. Cases: In this study 6 patients who experienced fractures after trauma, one case with chronic secretary osteomyelitis and one with exposed plate were reconstructed with hemisoleus flap technique. After surgery and follow up, flap cover was complete in 7 cases. In one patient (with exposed plate), one half of flap was necrotized, which in second stage was covered by gastrocnemius flap. Functions and wrist flexion were not decreased after surgery in 7 cases. One case had movement defect, but after 3 months it was disappeared.
    Conclusion
    Design and application of muscular hemisoleus flap (medial belly) for this goal with preservation of muscle function for flexion, instead of scarification of total soleus muscle function is usefulness of this procedure.
  • Hasanpoure. , Arastehe. , Ghorbanis. , Mahdvis., L.D Page 25
    Introduction
    Similar to some other country prevalence of Hepatitis B, Hepatitis C, in Iran is considerable. Health care personnel, especially members of surgical teams are at risk for occupational transmission. In this survey we studied prevalence of seropositivity for all those three viruses in admitted patients in hand trauma unit at 15 Khordad hospital. In Tehran and compared the results with other domestic and international reports.
    Material And Methods
    From March 2001 to March 2003, 3714 patients who were 15 year and older were operated in this unit and ELISA serologic test were done for all of them.
    Results
    In 126 cases, (3.4%) at least one of the three serologic tests were positive. HBS-Ag in 2%, Anti HCV-Ab in 1.5%, and Anti HIV-Ab in 0.13% of cases were reported as positive.
    Conclusion
    Compared with other studies in many countries which have been performed in emergency or trauma patients, blood donators, or general population prevalence of seropositivity to these viruses were different in our study in 15 Khordad Hospital.
  • Naghshbandi M. , Shahgheibi Sh. Page 33
    Introduction
    Many pregnant women suffer from heart disease. This disease affect both mothers and fetus. In this study we evaluated the prevalence of cardiovascular disease, the complications during the pregnancy and its outcome come in pregnant women in Sanandaj.
    Material and Methods
    This study has been done in pregnant women in Sanandaj during 2002 to 2003. A descriptive-analytic method was used in this study. First the diagnosis of heart disease was established by a cardiac surgeon in pregnant women then the patients were followed during the pregnancy, labor, delivery and in post partum Period. The control group was 100 healthy pregnant women in same age. The data was analyzed by t-test, 2 and Fisher exact test using SPSS soft ware.
    Results
    3125 pregnant women were considered in this study. The prevalence of heart disease was 1.6%. The cardiovascular diseases affect the outcome of pregnancy significantly. There were 4 cases of abortion, 2 cases of IUFD and 2 neonatal death. Weight gain during pregnancy in pregnant women with heart disease was less than pregnant women in control group. In addition, newborn weight in case group was 2300 gr comparison with 2730 gr in control group. The most common heart disease were mitral stenosis (22%) and mitral valve prolapse (20%). The elective method for delivery in pregnant women with cardiac heart disease is normal vaginal delivery (NVD) and in this study 64.4% of patients had vaginal delivery.
    Conclusion
    According to the results of this study the prevalence of cardiac heart disease in pregnant women in Sanandaj is higher than some studies and causes complications for mothers and newborns.
  • Esmaeili Nadimia. , Noughh. , Sayadi, A.R. , Ahmadij. Page 41
    Introduction
    Myocardial infarction (MI) with a 25-30% mortality rate is one of the most common causes of death in most country. MI has many complications such as heart failure, mitral regurgitation, interventricular septal defect and various arrhythmia. Management of this disease and treatment of complications require complete recognition of them. This study was designed to investigate these criteria.
    Material and Methods
    This descriptive study was done on 320 patients with acute MI. Demographic data and history of coronary risk factors that were selected by non randomized consecutive sampling were collected by questionnaire and MI complications were determined by physical examination, electrocardiogram and echocardiography. Patients were followed during hospital staying.
    Results
    The sample included 71% males, 29% females and the average age was 59.5 years. The least frequency was under 35-year age group and the highest frequency was between 65 to 75 years old. 78% of infarctions were Q wave and 13% were non-Q wave. The most frequent site of MI was inferior and the least was lateral MI.10.9 percent of patients died after admission. The most common cause of death was cardiogenic shock (65.7%). 286 patients who had echocardiography (89.37%) revealed left ventricular systolic dysfunction (in 83.57%), mitral regurgitation (29.7%) and 1.14% of them had VSD. In patients over 65 years, the severity of left ventricular systolic failure was higher (p<0.0001). In patients with non Q wave MI the ejection fraction was higher than who had developed Q wave MI (p<0.05).
    Conclusion
    Although this study’s result is match with the results of studies those have been done in many countries the mortality rate and complications of myocardial infarction without aggressive therapeutic measure is still very high.
  • Faramarzy, A Page 51
    Introduction
    Laser iridotomy in treatment of chronic angle closure glaucoma has been increased during recent years and despite its preference, it has same complications. One of the important complications is intraocular pressure rising. To determine the relation between consumed total energy during Nd: YAG peripheral iridotomy and frequency of intraocular pressure rising this study has been done.
    Material and Methods
    In this descriptive study on results of Nd: YAG peripheral iridotomy in 275 eyes from 190 patients that was done in Labbafinejad medical center laser ward, effects of diagnosis (chronic angle closure glaucoma or narrow angle) and amount of total energy on intraocular pressure rise one and three hours following Nd: YAG peripheral iridotomy was evaluated.
    Results
    This study was shown no relation between diagnosis and intraocular pressure rise following Nd: YAG peripheral iridotomy but with increase in total energy greater than 400 m.j intraocular pressure rising (≥5 mm Hg) three hours after iridotomy was statistically significant (P<0.05). If total energy reached 700 m.j this meaningful intraocular pressure rising was detected one hour after iridotomy.
    Conclusion
    For avoidance of intraocular pressure rise following Nd: YAG peripheral iridotomy we recommend total energy lesser than 400 m.j and especially lesser than 700 m.j.
  • Lotfi, M Page 59
    Introduction
    Bone tumors are uncommon and have two groups, primary and secondary tumors. The later consists of metastatic tumors and it is more common than the primary tumors. Bone tumors are rare in body. This study is designed to determine the frequency of bone tumors in Kurdistan.
    Material and Methods
    This study was descriptive and documented data were collected from governmental and private centers from 1996 to 2000 in Kurdistan. There were 190 files and necessary data consist of histopathologic types of masses, age, sex and location of lesions were analyzed with descriptive analysis.
    Results
    From 190 primary bone tumors 8.4% were malignant, 69.5% were benign and 22.1% were tumor like lesions. Osteochondroma was the most frequent in benign tumors (57.6%) and its frequency among all of the bone tumors was 40%. In malignant tumors osteosarcoma and giant cell tumor have the most frequency (25%). Among all pathologic types consist of malignant, benign and tumor like lesions, the frequency for male was more than female.
    Conclusion
    Most of bone masses that were been biopsy are benign and malignant tumors are rare.