فهرست مطالب

دانشکده دندانپزشکی مشهد - سال بیست و هشتم شماره 1 (پیاپی 55، بهار و تابستان 1383)

مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
سال بیست و هشتم شماره 1 (پیاپی 55، بهار و تابستان 1383)

  • 148 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/05/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمد باصفا، عباس صالحی وزیری صفحه 1
    مقدمه
    روش های زیادی برای خواندن سفالوگرام وجود دارد. در تحقیق حاضر- که برای اولین بار در ایران و در مشهد صورت گرفت- هدف تهیه تمپلیت جانبی و خلفی-قدامی برای مردان دارای اکلوژن نرمال و نهایتا استفاده از آنها در تشخیص و طرح ریزی درمان بیماران نیازمند به درمانهای ارتدنسی و ارتدنسی-جراحی بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از بین دانشجویان پسر دانشگاه آزد اسلامی واحد مشهد تعداد 31 مرد جوان که در محدوده سنی 19 تا 25 سال و با میانگین سنی 3/21 سال قرار داشتند و شرایط تحقیق را دارا بودند انتخاب و پس از تشکیل پرونده و تهیه قالب مطالعه، از آنها سفالوگرام جانبی و خلفی- قدامی در وضعیت “استقرار سر در حالت طبیعی“تهیه وآنالیزهای سفالومتری صورت گرفت. اطلاعات با استفاده از نرم افزار PE2 وارد کامپیوتر شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS و آزمون Student t-test استفاده شد.
    یافته ها
    حاصل این تحقیق استخراج دو تمپلیت برای بالغین، یکی برای ارزیابی جمجمه در جهت نیمرخ و دیگری برای ارزیابی آن در جهت خلفی-قدامی است.
    نتیجه گیری
    استفاده از تمپلیت روشی سریع و با اطمینان بالا در تشخیص و طرح ریزی درمان ارتدنسی است و تمپلیتهای این مطالعه, که در صورت سفارش برای شما ارسال خواهد شد, میتوانند برای این منظور در بالغین مورد استفاده واقع شوند.
    کلیدواژگان: استقرار سر در وضعیت طبیعی، سفالومتری بالغین
  • سیدعلی بنی هاشم، مجید صنعت خانی، حامد مرتضوی صفحه 9
    مقدمه
    هدف از این مطالعه سنجش میزان اهمیت به اهداف اخذ و ثبت سوابق پزشکی – دارویی بیماران از سوی دندانپزشکان و تعهد آنها نسبت به اقدام اصولی در این رابطه است.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی است و جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه بر اساس مقیاس چهار رتبه ای لیکرت با تعیین درجه پایایی و روایی ابزار سنجش صورت گرفت. جامعه آماری بر اساس مستندات موجود در اداره نظارت بر درمان دندانپزشکی مشهد 345 نفر بوده که نمونه با روش اندازه گیری تصادفی ساده در قالب اعداد تصادفی به تعداد 80 نفر انتخاب گردید و برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از فنون آماری از جمله کای اسکور و آزمون t و آزمون رتبه های علامت دار ویلکاکسون و... استفاده شده است.
    یافته ها
    1.دندانپزشکان نسبت به اهداف اخذ سابقه پزشکی – دارویی بیماران اهمیت کمی قائلند.
    2.دندانپزشکان نسبت به اهداف ثبت سابقه پزشکی – دارویی بیماران، اهمیت بالاتر از متوسط قائلند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های فوق، می توان چنین استنتاج نمود که دندانپزشکان از یک سو نیازمند به آموزش مداوم نسبت به الزامات حرفه خود می باشند و از سوی دیگر وجود مدیریت کارآمد بر نظام نظارتی ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: دندانپزشکان، مسئولیت، تاریخچه پزشکی
  • عباس جوادزاده، محمود روحانی صفحه 15
    مقدمه
    هدف از این مطالعه اندازه گیری شیوع تغییرات فیزیولوژیک و پاتولوژیک مخاط دهان در دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه مشهد بود.
    مواد و روش ها
    برای تسهیل در به دست آوردن و ثبت اطلاعات پرسشنامه ای تهیه گردید و مجموعا 300 دانش آموز مدارس راهنمایی با محدوده سنی 17-10 سال به صورت تصادفی انتخاب و معاینه شدند. در این مطالعه شیوع تقریبا بیست تغییر مخاطی را اندازه گیری نمودیم.
    یافته ها
    گرانولولهای فوردایس با شیوع 4/50 درصد، ضایعات قرمز تحریکی با شیوع 3/18 درصد و زبان جغرافیایی با شیوع 6/13 درصد به ترتیب شایعترین تغییرات فیزیولوژیک و پاتولوژیک مخاط دهان و زبان بودند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه تغییرات فیزیولوژیک مخاط دهان در مقایسه با تغییرات پاتولوژیک از شیوع بالاتری برخوردار بودند ولی هیچکدام در زمان معاینه نیاز به درمان نداشتند و تنها مساله مهم تشخیص افتراقی این تغییرات بود
    کلیدواژگان: تغییرات مخاط دهان، شیوع، اپیدمیولوژی، دانش آموزان مدارس راهنمائی
  • مهرداد رادور، حمیدرضا عرب، محمود تمیزی، کریم یازرلو صفحه 23
    مقدمه
    دیابت یکی از شایع ترین بیماری های اختلال متابولیک است و افزایش گلوکز خون باعث اختلال در کار سلولهای نوتروفیل می گردد. شیوع و شدت بیماری های پریودنتال نیز در بیماران دیابتی بیش از بیماران غیر دیابتی گزاش شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دیابت، اختلال در فانکشن سلولهای پلی مورفونکلئر و تخریب انساج پریودنتال، پی ریزی گردید.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع موردی شاهدی بوده و در این مطالعه تعداد 53 نفر که 22 نفر مبتلا به دیابت IDDM، 21 نفر مبتلا به دیابت نوع NIDDM و 10 نفر نیز از افراد سالم بودند، شرکت داده شدند. بیماران مبتلا از مرکز دیابت و به تعداد مساوی از نظر جنس معرفی شدند. مدت ابتلاء به بیماری حداقل 4 سال بوده است. فاکتورهای مورد مطالعه در این افراد عبارت بودند از فاگوسیتوز نوتروفیلها با استفاده از تست NBT، قند خون، پلاک اندکس، اندازه گیری عمق پاکت، اندکس خونریزی، تحلیل استخوان با استفاده از رادیوگرافی OPG. با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، چند متغیره و همچنین تست Tukeyیافته ها تجزیه و تحلیل گردید و از روش ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط پارامتر های پریودونتال با کنترل دیابتیک و طول مدت دیابت استفاده شد.
    یافته ها
    از لحاظ قند خون هر دو دسته بیماران دیابتی دارای FBS بالاتری نسبت به گروه شاهد بودند و این تفاوت معنی دار بود (001/0 P<). شاخص پلاک در گروه NIDDM نسبت به گروه کنترل بالاتر بوده و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. بین بیماران NIDDM و گروه کنترل اختلاف معنی دار وجود داشت (002/0 P=). تخریب استخوان گروه NIDDM نسبت به گروه شاهد و IDDM بیشتر بود که از لحاظ آماری معنی دار بود. فانکشن نوتروفیل ها در گروه IDDM نسبت به گروه NIDDM و گروه کنترل به طور معنی داری ناقص تر بود (011/0 P=).
    نتیجه گیری
    با نتایج بدست آمده از این تحقیقات می توان ادعا نمود که در بیماران دیابتیک، بیماری های پریودنتال با گذشت سن و با توجه به وجود شرایط مناسب برای باکتری های موجود در پلاک باکتریال، از شدت بیشتری برخوردار هستند. در صورتی که بتوانیم در این بیماران میزان قند خون و پلاک باکتریال را تحت کنترل در آوریم می توانیم از پیشرفت بیماری های پریودنتال جلوگیری کنیم.
    کلیدواژگان: دیابت، پریودنتیت، پلاک ایندکس
  • دکترشهین رضایی رکنی، اعظم سادات مدنی، سریرا مهربان صفحه 31
    مقدمه
    یکی از مسائل مهم در مراحل لابراتواری ساخت روکش و بریج آماده کردن مدل مومی میباشد. یک روکش زمانی دارای پیش آگهی مناسب است که فاصله مارژین از خط خاتمه تراش حداقل باشد که به تطابق لبه الگوی مومی بستگی دارد.
    از آنجائیکه تمام مطالعات بر روی تغییرات لبه الگوی مومی پس از خروج الگو از روی مدل کار بوده است. در این مطالعه چگونگی انطباق لبه موم بر اساس تغییر عوامل زمان و دما و نوع موم بدون برداشتن الگوی مومی از روی مدل بررسی شده است. هدف از این مطالعه، بررسی نیاز به انطباق مجدد لبه الگوی مومی با خط خاتمه تراش پس از چند ساعت نگهداری در دماهای متفاوت با دو نوع موم نرم و سخت می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله گرانه موازی،30 الگوی مومی بر روی 30 مدل به شکل مخروط ناقص از جنس برنج به روش غوطه ور سازی مدل درون موم مذاب در دستگاه ذوب موم و قالبگیری با یک کلاهک برنجی ساخته شدند. مدلهای برنجی به ابعاد 6 میلیمتر* 6 میلیمتر و زاویه تقارب 8 درجه و عرض شولدر 1 میلیمتر تهیه گردیدند. در این تحقیق از دو نوع موم، موم سخت (رامین) و موم نرم (رنفرت) در دماهای oc32 و oc 23 (در حمام آب C6 Lauda) و oc 8 (در یخچال) استفاده شد و زمانهای نگهداری 2 ساعت، 5 ساعت و 22 ساعت برای دمای oc 32 وoc 23 و زمان 22 ساعت برای oc 8 در نظر گرفته شد. سپس در سه نقطه مشخص روی مدل فلزی، فاصله لبه الگوی مومی از پله مدل (شولدر) با کمک میکروسکوپ الکترونی با بزرگنمایی 200 برابر اندازه گیری شد.
    داده ها با آنالیز واریانس سه عاملی، یک عاملی و تست دانکن با احتمال 95%بررسی آماری شدند.
    یافته ها
    1)میانگین تغییرات موم نرم در فاصله 2-0 ساعت بیشترین مقدار را نشان داد (52/4 ± 23/15) و بیشترین تغییرات در موم سخت در فاصله 5-2 ساعت (67/0 ± 23/1) مشاهده شد.
    2)موم نرم تغییرات بیشتری در دماهای oc 32 در مقایسه با دمای oc 8 در زمان 22-0 ساعت نشان داد. (05/0<012/0P=)3)تغییرات لبه الگوی مومی در موم سخت حتی بعد از 22 ساعت بین دماهای oc 23، oc 32 و oc 8 اختلاف معنی داری نشان نداد.(9/0P-Value=)
    نتیجه گیری
    1)بهترین دمای نگهداری برای موم نرم، دمای یخچال است.
    2)بهترین موم جهت انطباق لبه الگوی مومی با مدل، موم سخت می باشد.
    3)تغییرات لبه الگوی مومی در موم سخت حتی بعد از 22 ساعت از نظر کلینیکی قابل توجه نبوده است
    کلیدواژگان: انطباق لبه ای، الگوی مومی، میکروسکوپ الکترونی
  • مهری زرین قلم صفحه 37
    مقدمه
    کراس بایت های قدامی و خلفی بیشتر از سایر مال اکلوژن ها در بیماران ارتودنسی مشاهده می گردند. هدف از این تحقیق تعیین میزان شیوع کراس بایتهای قدامی و کراس بایتهای خلفی یک طرفه و دوطرفه در دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی شهر مشهد و همچنین مقایسه آنها با یکدیگر بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق مقطعی (Cross Sectional)، و روش جمع آوری اطلاعات مشاهده ای (بصورت معاینه مستقیم) با استفاده از فرم اطلاعاتی بود که توسط یک نفر متخصص ارتودنسی (مجری طرح) انجام گرفت. در این پژوهش، 2956 دانش آموز شامل 2050 دانش آموز دبستانی (1030 پسر و 1020 دختر) بین سنین 12-7 سال و همچنین 906 دانش آموز دبیرستانی شامل (490 پسر و 416 دختر) در محدوده سنی 18-15 سال به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای(Random Cluster Sampling) از مناطق هفت گانه آموزش و پرورش شهر مشهد انتخاب شدند. بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS انجام شد و در بررسی های آماری از آزمون دقیق فیشر در جدولهای توافقی دو در دو (Fisher exact test in two by two cross tabulations) برای تحلیل داده های گسسته استفاده شد.
    یافته ها
    1-شیوع کراس بایت خلفی در دختران دانش آموز دبستانی 9/6% و دبیرستانی 2/5% که در دبستانی بیشتر از دبیرستانی و تفاوت بین آنها معنی دار بود(0000P=).
    2-شیوع کراس بایت خلفی در پسران دانش آموز دبستانی8/7% و دبیرستانی4/8%، که در دبیرستانی بیشتر از دبستانی ولی تفاوت بین آنها معنی دار نبود.
    3-شیوع کراس بایت خلفی در دختران دانش آموزان دبستانی 6% و دبیرستانی 4/1% که در دبستانی بیشتر از دبیرستانی و تفاوت بین آنها معنی دار بود.) (000/0=P)4- شیوع کراس بایت خلفی دو طرفه دبستانی 87/0% و دو طرفه دبیرستانی 6/1%، یک طرفه دبستانی 6% و یک طرفه دبیرستانی 5/3% و تفاوت در نوع یک طرفه معنی دار بود(P=0.006).
    5-در کل، کراس بایت قدامی در دانش آموزان دبستانی 5/6% و در دانش آموزان دبیرستانی 4/5% بود و تفاوت بین آنها معنی دار نبود.
    6-شیوع کراس بایت قدامی در پسران دانش آموز دبستانی 8/7 % و دبیرستانی 6/8 % بود ولی تفاوت بین آنها معنی دار نبود.
    7-شیوع کراس بایت قدامی در دختران دانش آموز دبستانی 3/5% و دبیرستانی 48/0% بود و تفاوت بین آنها معنی دار بود.(002/0 = P)
    نتیجه گیری
    در این بررسی کراس بایت خلفی و قدامی در دانش آموزان دبستانی بیشتر از دبیرستانی بود.
    کراس بایت یک طرفه در دانش آموزان دبستانی بیشتر از دانش آموزان دبیرستانی و تفاوت بین آنها معنی دار بود.
    کراس بایت خلفی دوطرفه در پسران دبیرستانی افزایش و در دختران کاهش یافته بود.
    کراس بایت قدامی و همچنین خلفی در دختران دبیرستانی نسبت به دبستانی به طور معنی داری کاهش داشته ولی در پسران دانش آموز دبیرستانی افزایش داشت.
    کلیدواژگان: کراس بایت، کراس بایت قدامی، کراس بایت خلفی، دانش آموزان دبستانی، دانش آموزان دبیرستانی
  • مصطفی شهابی، طاهره جلالی، مرجان ناظری صفحه 45
    مقدمه
    در پایان یک درمان ارتدنسی وجود هماهنگی بین ابعاد مختلف صورت حائز اهمیت فراوان است. ایجاد هر گونه تغییر در ارتفاع صورت، تغییراتی را در سایر ابعاد سبب می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین ارتفاع 3/1 تحتانی صورت با طول قواعد ماگزیلا و مندیبل و مقایسه آن با نتایج مطالعات انجام شده قبلی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 38 عدد سفالوگرام جانبی مربوط به دانش آموزان دختر و پسر سالهای سوم و چهارم دبیرستان با دامنه سنی 16 تا 19 سال ساکن مشهد با میانگین سنی 17 سال انتخاب و به روش استاندارد ترسیم شد. این افراد دارای رابطه اکلوزال و نیمرخ قابل قبول, رابطه مولری و کانینی کلاس I و اورجت و اوربایت مطلوب بودند. داده ها توسط نرم افزار PE2 وارد رایانه گردید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون T.students استفاده شد.
    یافته ها
    بعد از بررسی، نتایج زیر بدست آمد:● رابطه بین ارتفاع 3/1 تحتانی صورت با طول قاعده مندیبل و طول مندیبل براساس معیارهای آنالیز هاروولد معنی دار بود.
    ● بین طول ماگزیلا و طول قاعده قدامی جمجمه با ارتفاع 3/1 تحتانی صورت ارتباط معنی داری وجود نداشت.
    ● بین طول قاعده ماگزیلا براساس آنالیز هاروولد با ارتفاع 3/1 تحتانی صورت رابطه ای وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به این مطالعه می توان نتیجه گرفت که طول قاعده فک پایین با ارتفاع 3/1 تحتانی صورت رابطه مستقیم دارد در حالیکه چنین رابطه ای در مورد فک بالا وجود ندارد.
    کلیدواژگان: طول ماگزیلا، طول مندیبل، یک سوم تحتانی صورت، قاعده قدامی جمجمه
  • جهانشاه صالحی نژاد، کامران غفارزادگان، نصرالله ساغروانیان، نوشین محتشم صفحه 53
    مقدمه
    موکواپیدرموئید کارسینوما شایع ترین بدخیمی غدد بزاقی می باشد، که طبق گروه بندی های رایج به سه گرید پایین، بینابینی و بالا تقسیم می گردد. به خاطر وجود تفاوت فراوان در رفتارهای بیولوژیک، تشخیص دقیق وضعیت بیمار از نظر بافت شناسی و قرار دادن در یکی از گروه های مورد نظراز اهمیت ویژه ای در درمان و نهایتا پیش آگهی بیمار برخوردار است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه تحلیلی گذشته نگر 20 نمونه از بلوک های پارافینی بیماران با تشخیص قبلی موکواپیدرموئید کارسینوما در گرید های مختلف از بایگانی بخش آسیب شناسی دانشکده دندانپزشکی و بیمارستانهای قائم و امید مشهد تهیه گردید که شامل 5 نمونه گرید پایین، 7 نمونه گرید متوسط و 8 نمونه گرید بالا می گردیدند. از هر نمونه 3 برش تهیه شد که یکی با H&E رنگ آمیزی گردید و دو برش دیگر به ترتیب تحت رنگ آمیزی های هیستوشیمیایی AgNOR و ایمنوهیستوشیمیایی Ki-67 قرار گرفتند. در نمونه AgNOR تعداد نقاط به طور میانگین در هسته های یکصد سلول و در نمونه Ki- 67 نیز همچنین تعداد هسته های قهوه ای رنگ در یکصد سلول شمارش گردیدند و سپس به کمک آزمون آماری ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن (Spearman) بررسی ارتباط بین گریدهای بافتی کارسینوم موکواپی درموئید با نقاط AgNOR و میزان بروز Ki-67 انجام پذیرفت.
    یافته ها
    1- ارتباط و همبستگی واضحی بین گرید های بافت شناسی کارسینوم موکواپیدرموئید و نقاط AgNOR وجود دارد.
    (rs= 0.791,P value = 0.00) 2- وجود ارتباط بین گرید های بافت شناسی کارسینوم موکواپیدرموئید غدد بزاقی با بروز Ki-67 تایید می گردد.
    (rs= 0.893,P value = 0.00)3- یافته های فوق در بین دو گرید اول (پایین و بینابینی) به هم نزدیک بوده ولی ناگهان در گرید بالا دستخوش تزاید قابل توجهی می گردد.
    نتیجه گیری
    می توان هر یک از دو روش فوق را جهت تایید درجه بدخیمی بافت شناسی بیمار مورد استفاده قرار داد و همچنین پیشنهاد می گرددکه بواسطه هم پوشانی نقاط AgNOR در گریدهای پایین و بینابینی و نزدیکی بروز Ki-67 در این دو گرید، این دو گروه را در هم ادغام کرده و کلا برای این بدخیمی دو گروه درجه بدخیمی پایین و درجه بدخیمی بالا را فرض کرد.
    کلیدواژگان: ایمنوهیستوشیمی Ki، 76، رنگ آمیزی AgNOR، کارسینوم موکواپیدرموئید
  • حمیدرضا عرب، محمود تمیزی، اسماعیل شریفی صفحه 61
    مقدمه
    اوردنچرهائی که توسط ایمپلنت پشتیبانی می شوند ممکن است به عنوان جانشینی مناسب در بیماران بی دندانی که توانائی پرداخت هزینه گزاف پروتزهای فیکس ساپورت شده توسط ایمپلنت را ندارند استفاده گردد. اوردنچر توسط اتصال دهنده های مختلفی به ایمپلنت مرتبط می گردد که از جمله می توان از آهنربا یاد کرد. امتیاز آن سهولت کاربرد و کاهش نیروهای طرفی است. این تحقیق به منظور بررسی امکان استفاده از ایمپلنت کمتر و قدرت آهنربای بیشتر طراحی شد. هدف از مطالعه ما بررسی کلینیکی و هیستولوژیک میزان موفقیت اوردنچر هایی بود که توسط ایمپلنت و آهنربا تقویت می شوند.
    مواد و روش ها
    این تحقیق چهارساله و از نوع توصیفی بود. هفت بیمار از اوردنچر های فوق الذکر با اتصال دهنده آهنربا استفاده کردند. مدت مطالعه چهار سال بوده و بیماران فک های صافی داشتند بطوریکه چندین سال از دنچر فک پایین بواسطه فقدان گیر و ثبات کافی نمی توانستند استفاده کنند. مشکل بیماران مزبور توسط روش های معمول قابل حل نبود. ایمپلنت و آهنربای مربوطه از کارخانه داینا انتخاب گردید.
    یافته ها
    استفاده از ایمپلنت و اوردنچر با اتصال دهنده مغناطیس جایگزین درمانی مناسب برای بیمارانی است که فک کاملا صاف داشته بطوریکه توسط هیچ روش درمانی دیگری درمان نشوند. در این مطالعه دو مغناطیس هر کدام با پانصد گرم نیرو گیر خوبی برای پروتز ایجاد کرد بطوریکه تغذیه، صحبت کردن و مسئله زیبائی بیماران برطرف گردید. هیچ عارضه ای توسط مغناطیس دربافت نرم اطراف ایمپلنت ایجاد نشد. شیار لثه 08/2 میلی متر و میزان تحلیل استخوان پس از یکسال 23/1 میلی متر بود.
    مقاومت مغناطیس در مقابل خوردگی بسیار ناچیز بود بطوریکه نیاز به تعویض آن پس ازدوره مطالعه محرز بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از اوردنچر و مغناطیس که توسط ایمپلنت تقویت می گردند در فک های کاملا صاف و تحلیل رفته که توسط هیچ روش درمانی دیگری درمان نشوند روشی خوب و مناسب است.
    کلیدواژگان: ایمپلنت، اوردنچر، مگنت
  • علی عمادزاده، مهری یاوری، سعید ابراهیم زاده، ناهید احمدیان صفحه 69
    مقدمه
    برقراری ارتباط موثر بین پزشک و بیمار بر جنبه های مختلف پزشکی تاثیر مثبت داشته وموجب افزایش رضایتمندی بیماران می شود. امروزه در آموزش پزشکی بر آموزش مهارتهای ارتباطی به کادر پزشکی به منظور تقویت دانش، نگرش و مهارتهای ارتباطی آنها تاکید می گردد. در حال حاضر تمرکز بر مراقبت های فنی و محدوده وسیع آن سبب شده است که پزشکان بطور سنتی از روش های ارتباطی غیر مؤثر استفاده نموده و در نتیجه مشکلات کلیدی و عمده بیماران به روشنی مشخص نمی گردد.این مطالعه به منظور بررسی و تحلیل مهارتهای ارتباطی دستیاران تخصصی دندانپزشکی و تاثیر مهارتهای آنان بر رضایتمندی بیماران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    برای انجام این پژوهش 30 نفر دستیار سال اول دانشکده دندانپزشکی مشهد و 30 نفر از بیماران آنها که به طور تصادفی انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مهارتهای ارتباطی دستیاران با استفاده از روش فیلم برداری و سیستم * IAS، چک لیست مشاهده ای تکمیل گردید. اطلاعات مربوط به رضایتمندی بیماران از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. برای تعیین روایی ابزارهای جمع آوری اطلاعات از روش اعتبار محتوا استفاده گردید و پایایی ابزارها نیز به وسیله آزمون آلفاکرانباخ تایید شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS موردتجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها
    در زمینه مهارتهای ارتباطی در کل3/43%، در حیطه مهارتهای روانی- اجتماعی3/63%، در حیطه مهارتهای تشخیصی20% ودر حیطه مهارتهای مشاوره و آموزش7/ 26% دستیاران از وضعیت مطلوب برخوردار بوده اند. درکلیه حیطه های موردبررسی با بهبود وضعیت مهارتی دستیاران میانگین نمره رضایتمندی افزایش یافته است. آزمون آماری ANOVA در کل و در سه حیطه اختلاف معنی داری را بین میانگین نمره رضایت بیماران بر حسب وضعیت مهارت ارتباطی دستیاران نشان داد (05/0P<). آزمون همبستگی نیز وجود رابطه خطی بین مهارت ارتباطی و رضایتمندی را نشان داد. ضریب همبستگی برای مهارتهای ارتباطی در کل و حیطه روانی - اجتماعی در سطح 01/0 و در حیطه تشخیصی و مشاوره در سطح 05/0 معنی دار بود. معادله خط محاسبه شده نیز وجود همبستگی را تائید کرد.
    نتیجه گیری
    مهارتهای ارتباطی جزء جدایی ناپذیر مهارتهای بالینی پزشکان است. آنها می توانند با بکارگیری صحیح مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی مؤثر نظیر احترام به بیمار، توجه و همدلی با بیمار، پرسیدن سؤالات باز، گوش کردن فعال و استفاده از کلمات قابل فهم برای بیماران اثر بخشی فرآیند مصاحبه پزشکی و درمان و همچنین میزان رضایتمندی بیماران را افزایش دهند. بدیهی است دست اندر کاران آموزش پزشکی بایستی دوره های آموزشی لازم برای تقویت مهارتهای ارتباطی دانشجویان و کادر پزشکی را طراحی و اجرا نمایند.
    کلیدواژگان: ارتباطات بین فردی، مهارتهای ارتباطی، رضایتمندی بیمار
  • اکبر فلاح رستگار، پری قاضیانی، مینا زارعی صفحه 77
    مقدمه
    درمان موفق ریشه پس از آماده سازی کانال بستگی به تطابق مناسب پرکردگی با دیواره های کانال دارد. یک ترمیم تاج مناسب باید تکمیل کننده این هدف باشد و اغلب ترمیم مناسب نیاز به تهیه پست و کر دارد, بنابراین شرایط تهیه فضای پست و زمان سفت شدن سیلر حائز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر تهیه فوری و تاخیری پست بر سیل آپیکالی کانال با کاربرد دو نوع سیلر AH26 و Roth بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 76 دندان قدامی تازه کشیده شده تک ریشه بکار گرفته شدند. تاج دندانها از ناحیه سرویکال قطع گردید تا حداقل 12 میلیمتر از طول ریشه باقی بماند. دندانها به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم گردیدند. در هر گروه 2 دندان کنترل مثبت و 2 دندان کنترل منفی علاوه بر 15 دندان آزمایشی وجود داشت.
    تمام دندانها به روشstep back اینسترومنت شده و با روش لترالی با استفاده از گوتا پرکا و سیلر AH26(گروه 1 و 2) و سیلر Roth(گروه 3 و 4) پرشدند در گروه 1 و 3 فضای پست بلافاصله با پیزوریمر تهیه گردید و 5 میلیمتر انتهایی پرکردگی باقی ماند.
    دندانهای گروه 2 به مدت یک هفته و دندانهای گروه 4 به مدت دو هفته در رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتیگراد نگهداری شدند و سپس فضای پست مطابق روش قبل تهیه گردید. نهایتا تمام دندانها 3 روز در جوهر چین قرار گرفت.
    پس از طی این مراحل دندانها در اسیدنیتریک دمینرالیزه شده و در متیل سالیسیلات شفاف گردیدند. بررسی نفوذ رنگ با استفاده از استرئومیکروسکوپ و با دقت 01/0 میلیمتر انجام گردید و نتایج با استفاده از آزمون T test و N par test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه به این ترتیب بود که گروه 1 (AH26 فوری)، کمترین و گروه 4 (Roth تاخیری) بیشترین میزان نفوذ رنگ و نشت آپیکال را دارا بود.
    در مجموع بین دو روش فوری و تاخیری تهیه فضای پست، اختلاف معنی داری مشاهده گردید. در حالیکه برای دو نوع سیلر تفاوت معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه پیشنهاد می نماید که تهیه فضای پست بطور فوری و پیش از سفت شدن سیلر انجام شود تا تخلخلها و فضاهایی که توسط تهیه فضای پست، ایجاد می شود، توسط جریان یافتن سیلری که هنوز سفت نشده است، پر گردد.
    کلیدواژگان: نشت، تهیه فضای پست، سیلر
  • مرجانه قوام نصیری، فاطمه ملک نژاد یزدی، رضا گوهریان صفحه 83
    مقدمه
    ترمیم های چسبنده در دندانهای خلفی بعد از درمان ریشه میتوانند باعث افزایش استحکام دندان گشته و در ضمن کاهش ریزنشت ترمیم را بهمراه داشته باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر کامپازیتهای قابل جریان بعنوان یک لاینر و همچنین یک فاکتور اسپلینت کننده داخلی در استحکام شکست دندانهای مولر درمان ریشه شده بعد از ترمیم با آمالگام بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت موازی و مداخله گرانه انجام شد، مقاومت به شکست دندانهای مولر درمان ریشه شده بررسی گردید که دارای تهیه حفرات کلاس II سه سطحی (MOD) و کلاس II سه سطحی بهمراه کوتاه نمودن کاسپهای لینگوال بودند. هر گروه براساس نوع ترمیم به چهار زیرگروه تقسیم شد: 1 و 2) Tetric flow و آمالگام با و بدون پست پیش ساخته 3 و 4) کوپالایت و آمالگام با و بدون پست پیش ساخته. گروه کنترل شامل دندانهای مولر سالم و دست نخورده بود. بعد از ترمیم، نمونه ها برای 24 ساعت در درجه حرارت 37 درجه و 100% رطوبت نگهداری شدند و سپس دندانها مستعد 000/500 سیکل جویدن بهمراه استرس حرارتی (c5 و c55) گشتند. آنالیز آماری داده ها به توسط آنالیز واریانس و دانکن با ضریب اطمینان 95% انجام شد.
    یافته ها
    دو عامل پست و تهیه حفره به طور معنی داری از نظر آماری بر یکدیگر تاثیر متقابل داشتند (P<0.05). به این معنی که بدون وجود پست ترمیم هایی که کاسپ را پوشش داده بودند باعث افزایش استحکام شکست دندان شدند. پست و تتریک فلو هر کدام به تنهایی تاثیری بر استحکام شکست دندانها نداشتند. گروه کنترل نسبت به گروه های آزمایشی بالاترین میزان استحکام شکست را دارا بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    در بیمارانی که دچار اکلوژن مناسب هستند کوتاه کردن کاسپهای لینگوال و سپس ترمیم با آمالگام بدون استفاده از پین داخل کانال میتواند روش مناسبی بحساب آید.
    کلیدواژگان: کامپازیت قابل جریان، آمالگام، استحکام شکست
  • رضا گوهریان، اعظم سادات مدنی، مجیدرضا مختاری صفحه 91
    مقدمه
    استفاده از کورهای رزینی و آمالگام به همراه پست پیش ساخته از روش های شایع ترمیم دندانهای درمان ریشه شده است. در زمینه خواص مکانیکی این نوع ترمیم ها مطالعات زیادی صورت گرفته است ولی در مورد قابلیت سیل این مواد اطلاعات کافی در دست نیست. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه میزان ریزنشت به داخل کانال با دو نوع ماده سازنده کور شامل کامپوزیت کور (کورمکس) و آمالگام می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع مداخله گر می باشد تعداد 30 عدد دندان پره مولرسالم تک ریشه تهیه شد. پس از تهیه رادیوگرافی و درمان ریشه به روش استاندارد، در سطح باکال هر کدام از دندانها یک حفره کلاس V به ابعاد 5×4 میلیمتر طوری تهیه شد که مارجین ژنژیوالی در سمان و عمق حفره از مدخل کانال بگذرد.
    سپس دندانها براساس نوع ماده سازنده کور به طور تصادفی به دو گروه 15 تایی تقسیم شدند و یک گروه با آمالگام و گروه دیگر با کورماکس II طبق دستور کارخانه سازنده ترمیم شدند. پس از انجام استرس های حرارتی، ریزنشت به داخل کانال به شیوه نفوذ رنگ ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS و آزمون t student استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نفوذ رنگ به داخل کانال از مارجین سرویکالی در دندانهای ترمیم شده با کامپوزیت چسبنده (کورماکس (II تفاوت معنی داری با آمالگام نداشتاگر چه میانگین این میزان در کامپوزیت چسبنده بیشتر از آمالگام بود.
    نتیجه گیری
    بین هر دو ماده سازنده کور یعنی آمالگام (oralloy) و کامپوزیت چسبنده (کورماکس II) از نظر ریزنشت به داخل کانال تفاوتی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: ریزنشت، کورمکس، آمالگام کور
  • فاطمه مظهری، وجیهه کامل صفحه 97
    مقدمه
    بیماری دیابت بدلیل ایجاد خشکی دهان و افزایش میزان قند خون ممکن است باعث افزایش شیوع پوسیدگی و بدلیل محدودیت مصرف قند در رژیم غذایی میتواند باعث کاهش شیوع پوسیدگی دندانی گردد هدف از این مطالعه تعیین شیوع پوسیدگی دندانی در کودکان مبتلا به دیابت و مقایسه آنها با کودکان سالم همگون می باشد.
    مواد و روش ها
    افراد مورد مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت دو گروه مورد و شاهد انتخاب شدند. گروه مورد شامل 68 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 در محدوده سنی 18-5 سال بود که همگی تحت پوشش مرکز تحقیقات دیابت خراسان قرار داشتند. گروه کنترل شامل 68 کودک سالم مراجعه کننده به بخش ارتدنسی دانشکده دندانپزشکی مشهد که در همان طیف سنی قرار داشتند و از نظرجنس و طبقه اجتماعی مشابه گروه مورد بودند، مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه، پرونده پزشکی و معاینه صورت گرفته است. ایندکس DMFT و dmft در هر یک از بیماران بررسی گردید و در نهایت داده ها توسط تستهای آماری من و یتنی، تی تست، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    1.میا نگین DMFT در گروه مبتلا به دیابت 7/4±5/4 و در گروه شاهد 0/4±7/5بود.
    2.میا نگین dmft در گروه مبتلا به دیابت 1/3±4/5 و در گروه شاهد 7/2±1/5 بود.
    نتیجه گیری
    نتایج عمده حاصل از یافته های این تحقیق نشان داد که شیوع پوسیدگی در دندانهای دائمی در افراد دیابتی در مقایسه با گروه همگون سالم به طور معنی داری پایین تر است، اما شیوع پوسیدگی در دندانهای شیری بین دو گروه دیابتی و سالم اختلاف معنی داری نشان نمی دهد.
    کلیدواژگان: پوسیدگی دندانی، دیابت نوع 1، DMFT، dmft
  • سید مصطفی معظمی، مهرداد فلاح صفحه 105
    مقدمه
    واکنش پلیمرزیشن کامپازیت رزین ها را می توان با استفاده از الگوی تابشی به کار رفته برای سخت کردن کامپازیت و درجه حرارت کامپازیت در حین سخت شدن کنترل نمود، لذا هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر الگوهای تابشی مختلف و همچنین دماهای متفاوت کامپازیت در حین سخت شدن بر روی ریزنشت ترمیمهای کامپازیت رزین نوری است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای موازی حفرات کلاس v بر روی دندانهای مولر کشیده شده انسانی، تهیه شدند (200=n). سپس دندانها، بطور تصادفی و براساس الگوهای تابشی مختلف به کار رفته برای سخت کردن کامپازیت به چهار گروه اصلی [HIP(High Intensity Program), LOP(Low Intensity Program), PUL(Puls Program), SUP(Suggested Progressive Program)] تقسیم شدند و سپس هر گروه براساس دماهای مختلف کامپازیت در حین سخت شدن به پنج زیرگروه (oc65، oc50، oc35، oc20 و oc5) تقسیم گردید. بعد از انجام ترمیم، نمونه ها تحت سیکل حرارتی قرار گرفتند و نفوذ رنگ انجام شد و با استرئومایکروسکوپ به منظور بررسی ریزنشت مورد مشاهده قرار گرفت و نتایج تحت آنالیز واریانس قرار گرفتند.
    یافته ها
    آنالیز آماری ANOVA کاهش معنی داری در میزان ریزنشت لبه های مینایی و عاجی در گروه های SUP نشان داد. میزان ریزنشت لبه های مینایی و عاجی در گروه های HIP نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود. بررسی آماری داده ها بیانگر آن بود که تفاوت معنی داری در میزان ریزنشت گروه هایی که با دماهای متفاوت کامپازیت رزین در حین سخت شدن ترمیم شده بودند، وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    الگوهای SUP با کنترل روند پلیمریزیشن و کاهش استرس های انقباضی ناشی از آن و کاهش ریزنشت می تواند در جهت بهبود کیفی ترمیمهای کامپازیتی بعنوان یک الگوی برتر مدنظر قرار گیرد. همچنین استفاده از کامپازیت از پیش گرم شده یک روش عملی و آسان برای افزایش بهبود خصوصیات کامپازیت محسوب می گردد.
    کلیدواژگان: دما، الگوی تابشی، ریزنشت
  • حسین نعمت اللهی، سیدمحمود طباطبایی، فریده شا کری منش صفحه 111
    مقدمه
    کنترل رفتار کودک روشی است که توسط آن تیم دندانپزشکی می تواند بطور موثر و کارآمد درمان کودک را انجام دهد و همزمان نگرش مثبت به دندانپزشکی را نیز به او القاء نماید. پیش بینی رفتار کودک در کلینیک دندانپزشکی دندانپزشک را قادر خواهد ساخت تا با اتخاذ شیوه رفتاری مناسب توفیق بیشتری در کنترل رفتاری هر کودک داشته باشد.
    هدف از پژوهش حاضر تعیین امکان پیش بینی رفتار کودکان براساس ویژگی های شخیصتی مادران آنها در مطب دندانپزشکی است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی و توصیفی تحلیلی تعداد 104 کودک 6-3 ساله سالم که هیچ سابقه ای از ملاقات با دندانپزشک نداشتند انتخاب و بهمراه مادرانشان در مطالعه شرکت داده شدند.
    ابتدا شخصیت روانی مادران کودکان با استفاده از پرسشنامه و انجا م مصاحبه 20 دقیقه ای با روانپزشک در یکی از چهار گروه 1 – نرمال 2 – افسرده 3 – مضطرب 4 – وسواسی ودقیق جای گرفت سپس بدون اطلاع از شخصیت مادران رفتار کودکان با توجه به طبقه بندی Frankl در سه جلسه مختلف جلسه اول معاینه، جلسه دوم فلوراید تراپی و جلسه سوم انجام یک درمان ترمیمی مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتا ارتباط بین شخصیت مادران و نمره رفتاری کودکان با استفاده از آزمون آماری ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات رفتاری کودکان و نوع شخصیت مادران آنها فقط در جلسه اول ارتباط وجود دارد و اختلاف بین میانگین رفتاری کودکان مادران نرمال و کودکان مادران وسواسی و دقیق معنی دار می باشد(P=0.02)
    نتیجه گیری
    نوع رفتار کودکان در کلینیک دندانپزشکی فقط در جلسه اول با تیپ شخصیتی مادران در ارتباط است.
    کلیدواژگان: رفتار کودک، کلینیک دندانپزشکی، رابطه مادر و کودک، طبقه بندی فرانکل
  • مسعود نقیب زاده، یاسمن نقیب زاده صفحه 119
    مقدمه
    هرچند سینوزیت با منشاء دندانی نادراست، بسیار اهمیت داردکه به اتیولوژی رینوژنیک یا ادونتوژنیک سینوزیت توجه شود، زیرا در سینوزیت با منشاء دندانی علاوه بردرمان سینوزیت، دندان یا دندانهای معیوب عامل, لازم است توسط دندانپژشک درمان و یا خارج شود در غیر اینصورت درمان سینوزیت ناموفق بوده و یا در صورت بهبودی مجددا عودخواهدکرد.
    درصورت وجود علائمی چون درد موضعی و حساسیت روی گونه و فک فوقانی در سینوزیت یکطرفه لازم است به منشاء ادنتوژنیک آن توجه شود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی گذشته نگر یکساله (مهر ماه 1380 تا مهر ماه 81)، بیمارانی که برای درمان سینوزیت در بخش گوش و گلو و بینی بیمارستان قائم (عج) مشهد بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد کل بیماران 38 نفر که 25 نفر آنها مرد بوده اند.
    بیماران بیشتر درگروه سنی 30-20 سال قرار داشتند.
    یافته ها
    بیشترین شکایت آنها در موقع مراجعه گرفتگی بینی و ترشح پشت حلق بوده است و بطور متوسط، سابقه 6-3 سال علائم فوق را ذکر کرده اند، در مجموع سینوزیت در سینوسهای اتموئید و ماگزیلا شیوع بیشتری داشته است. تعداد 5 بیمار از 38 نفر (2/13%) سینوزیت با منشاء دندانی داشته اند. نکته قابل توجه اینکه سن 5 بیمار سینوزیت با منشاء دندانی بیشتر از 35 سال بوده که از متوسط سن 38 بیمار بیشتر است و این بیماران از درد موضعی و حساسیت روی گونه و فک فوقانی شکایت داشته اند.
    نتیجه گیری
    توجه دقیق به شکایت بیماران و علائم اولیه سینوزیت ماگزیلرگاهی منشاء ادونتوژنیک آن را روشن خواهدکرد و برای درمان سینوزیت با منشاء دندانی همکاری متخصص گوش و گلو و بینی و دندانپزشک ضرورت دارد
    کلیدواژگان: سینوزیت با منشاء دندانی، سینوزیت ماگزیلر، سینوزیت حاد، سینوزیت مزمن
  • محمدحسن ضرابی صفحه 125
    مقدمه
    ترمیم نقائص ساختمان دندان در ناحیه 3/1 تاجی ریشه دندانها مشکل است. تکنیک Forced eruption یک روش برای درمان چنین نقائصی است. هدف از این مطالعه بررسی کلینیکی و رادیوگرافیک این تکنیک با روش توصیه شده Simon بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 12 بیمار که نقائصی در ناحیه 3/1 تاجی ریشه دندانها داشتند انتخاب و درمان شدند. نقائص دندانها شامل پوسیدگی (2 بیمار)، پرفوریشن اتفاقی (1 بیمار) و شکستگی ریشه (9 بیمار) بودند.
    یافته ها
    نتایج کلینیکی و رادیوگرافیک مطالعه نشان داد که استفاده از تکنیک Forced eruption با روش توصیه شده توسط Simon در تمام بیماران موفقیت آمیز بود.
    نتیجه گیری
    برطبق یافته های بالا این تکنیک می تواند جهت درمان نقائص 3/1 تاجی ریشه دندانها استفاده شود.
    کلیدواژگان: تکنیک Forced eruption، نقائص، یک سوم تاجی ریشه