فهرست مطالب

مطالعات ملی - سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1384)

نشریه مطالعات ملی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، بهار 1384)

  • 240 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 4
  • مقالات
  • محمدرضا تاجیک صفحه 9

    پرسش از ماهیت، چیستی و کیستی انسان به قدمت تاریخی زندگی بشر است. اما در این میان دوران مدرن امتیازات و برجستگی های دیگری دارد. بحران هویت فردی و جمعی و پرسش های بنیادینی که بشر این دوران یا همان انسان مدرن در مقوله هویت فردی و جمعی خود تجربه و طرح کرده، بی سابقه است. یکی از وجوه این پدیده تنوع تعاریف و رویکردها به مقوله تاملی است در معناها و نظریاتی که در دوران مدرن در مقوله هویت اعم از سطح فردی و یا جمعی آن مطرح شده است.

    کلیدواژگان: انسان مدرن، هویت فردی، هویت جمعی، هویت ملی، معمای هویت
  • محمد سریع القلم صفحه 29

    کشورهای اسلامی در مقام مقایسه با سایر مناطق در حال توسعه با مشکلات بیش تر و موانع جدی تری در روند نوگرایی و نوسازی های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رو به رو بوده اند. سرعت قابل توجه تحول در آسیای دور و شرق اروپا، از ظرفیت های نوگرایانه در این مناطق حکایت می کند. در این چارچوب فرهنگ، سابقه و باورهای فرهنگی از یک طرف و ماهیت کانون های قدرت از طرف دیگر، دو متغیر تعیین کننده در انتقال از دوره ی ماقبل نوگرایی به دوره و فرایند نوگرایی هستند. در این مقاله، این دو متغیر نسبت به کشورهای عربی و غیر عربی منطقه ای خاورمیانه اطلاق شده است. ماهیت باورهای فرهنگی که به فرآیندهای نوگرایانه مربوط می شود با وضعیت بعضی کشورهای دیگر مانند مجارستان، لهستان، مالزی و کره ی جنوبی مقایسه خواهد شد. مهم تر از باورهای فرهنگی که می توان تسهیل کننده یا مانع فرایند نوگرایی باشد، ماهیت کانون های قدرت و دیدگاه ها و خلقیات آن ها است. به این معنا که کانون های قدرت در یک کشور تا چه اندازه، واقعیات و روندهای جهانی را درک کنند و تا چه حد منافع خود را در راستای منافع جامعه ی خود تعریف نمایند. مقاله نتیجه گیری می کند که موانع فرهنگی در کل جامعه و فرهنگ و ماهیت کانون های قدرت می توانند دو عامل تعیین کننده در عقب ماندگی جوامع اسلامی از فرایندهای نوگرایانه در سرآغاز قرن بیست و یکم باشند.

    کلیدواژگان: فرهنگ، فرایند سازی نوگرایانه، باورهای فرهنگی، فردگرایی
  • داود غرایاق زندی صفحه 47

    تلاش یکصد و اندی سال اخیر روشنفکران برای هویت یابی و شناخت هویت ایرانی به ظاهر پراکنده و گاه متضاد یا در تناقض با هم قرار می گیرند. اما واقعیت این است که روشنفکران جامعه ی ما هر یک، لایه ای از لایه های مختلف هویت ایرانی را بازنمایی کردند. اگر با نگاه شناخت شناسانه به بحث توجه کنیم، از سه رهیافت موجود در مطالعه ی هویت، یعنی، گفتمانی، دیالکتیکی و تکاملی، تنها رهیافت تکاملی ما را به شناخت بهتر کوشش روشنفکران می رساند. در این رهیافت، تلاش روشنفکران بیش تر مکمل هم بوده است تا ناقض یکدیگر. از این منظر توجه به فرایند و منحنی تحول فکری روشنفکران ایرانی می تواند راه کارهای برون رفت در آینده را بهتر بازگشایی نماید.

    کلیدواژگان: روشنفکری، نوگرایی، هویت، شناخت شناسی، رهیافت گفتمانی، رهیافت دیالکتیکی، رهیافت تکاملی
  • مهدی براتعلی پور صفحه 69

    این نوشتار در صدد است تا ملاک تعیین بخشیدن به هویت فرد را در جامعه از منظر جماعت گرایانی چون السدیر مک اینتایر، مایکل ساندل، چارلز تیلور و تاحدی مایکل والزر توضیح دهد. بر این اساس، روشن خواهیم نمود که این مکتب، ملاک تعیین بخشیدن به هویت فرد در جامعه را در هویت های جماعتی جست و جو می کند. این ملاک در نقطه ی مقابل هویت از پیش فردیت یافته ی لیبرالی (به روایت جان راولز) قرار دارد. در این راستا مکتب جماعت گرایی با بهره گیری از روش شناسی زمینه گرا و با تاکید بر ویژگی های اساسی نوفضیلت گرایی سیاسی تلاش دارد تا تقدم بخشیدن به هویت های جماعتی را به مثابه ی بهترین و عادلانه ترین تنظیمات در سیاست گذاری عمومی مطرح نماید.
    بدین ترتیب، در این نوشتار، روشن خواهد شد که اولا، روش شناسی زمینه گرای جماعت گرایان در تقابل با روش شناسی جهان شمول و بنیان گرای لیبرال ها قرار دارد. ثانیا جماعت گرایی در فضیلت گرایی فلسفی و سیاسی یونان باستان ریشه دارد. ثالثا، نگرش نوفضلیت گرایی سیاسی در باب هویت انسانی بر هویت های جماعتی تاکید دارد. رابعا، تقدم بخشیدن به هویت های گروهی و جماعتی، لزوما روی کردی تحمیل گر در باب سیاستگذاری عمومی نیست و به بیان دیگر، جماعت ها آزادی و فردیت ما را انکار نمی نمایند.

    کلیدواژگان: روش شناسی زمینه گرا، روش شناسی جهان شمول و بنیان گرا، نوفضیلت گرایی سیاسی، هویت جماعیت، هویت غیر مقید، اخلاق فضیلت مدار، وظیفه گرایی اخلاقی و سیاسی
  • حسین آبادیان صفحه 95

    به طور کلی ادوار روشنفکری ایران بعد از مشروطه به دو دوره قابل تقسیم است: در دوره ی نخست روشنفکران ایرانی یا دل در گروه نوعی سوسیال دموکراسی اروپایی بسته بودند یا با تلقی خاصی از لیبرال دموکراسی غرب از نظریه ی تفکیک قوا و الزامات آن دفاع می کردند. در دوره ی دوم که از خاتمه ی جنگ جهانی اول آغاز شد و تا صعود رضاخان به سریر سلطنت ادامه یافت، نسل دوم روشنفکری ایرانی شکل گرفت که از نظریه ی باستان گرایی ایرانی و آریایی گری حمایت نمودند. در این دوره، برخی روشنفکران ایرانی که گفتار مسلط فرهنگی عصر خود را شکل دادند، به نظریه ی استقرار مرد قدرتمند اقبال نشان دادند و با عدولی آشکار از مبانی مشروطه به نظریه ی (استبداد منور) روی آورند. این دوره با روزنامه ی کاوه به مدیریت سید حسن تقی زاده و در برلین شکل گرفت. این مقاله تلاش می کند در حد مقدورات به توضیح مواضع روزنامه ی مذکور بپردازد.

    کلیدواژگان: ملیت، تجدد، استبداد منور، مشروطه ی ناقص، دولت قدرتمند، هویت ملی
  • ایران شناسی
  • احمد رضایی صفحه 123

    به طور کلی ادوار روشنفکری ایران بعد از مشروطه به دو دوره قابل تقسیم است: در دوره ی نخست روشنفکران ایرانی یا دل در گروه نوعی سوسیال دموکراسی اروپایی بسته بودند یا با تلقی خاصی از لیبرال دموکراسی غرب از نظریه ی تفکیک قوا و الزامات آن دفاع می کردند. در دوره ی دوم که از خاتمه ی جنگ جهانی اول آغاز شد و تا صعود رضاخان به سریر سلطنت ادامه یافت، نسل دوم روشنفکری ایرانی شکل گرفت که از نظریه ی باستان گرایی ایرانی و آریایی گری حمایت نمودند. در این دوره، برخی روشنفکران ایرانی که گفتار مسلط فرهنگی عصر خود را شکل دادند، به نظریه ی استقرار مرد قدرتمند اقبال نشان دادند و با عدولی آشکار از مبانی مشروطه به نظریه ی (استبداد منور) روی آورند. این دوره با روزنامه ی کاوه به مدیریت سید حسن تقی زاده و در برلین شکل گرفت. این مقاله تلاش می کند در حد مقدورات به توضیح مواضع روزنامه ی مذکور بپردازد.

    کلیدواژگان: تات، تالش، کرد، گیلک، آذری
  • معرفی و نقد کتاب
  • اسلام میان فرهنگ و سیاست
    بسام طیبی: محمد مهدی مجاهدی صفحه 143
  • گفتمان مدرنیته
    عبدالله ناصری، محمد منصورنژاد صفحه 159
  • نقد کتاب «مدرنیته ایرانی: روشنفکران و پارادایم عقب ماندگی ایران، نوشته: تقی آزاد ارمکی»
    عباس کاظمی صفحه 173
  • مشکله هویت ایرانیان امروز
    فرهنگ رجایی، فرزاد پورسعید صفحه 181
  • میزگرد
  • مدرنیته و هویت
    کاووس سید امامی، موسی غ نی نژاد، عباس منوچهری، اردشیر منصوری صفحه 197
|
  • Editorial
    Ahmad Rezaii Page 4
  • MohammadReza Tajik Page 9

    The controversy over the nature and identity of man has remained a subject of inquiry for ever so long. Notwithstanding that, the modern period has some advantages and distinctions. The individual and collective identity crisis and some fundamental questions that the modern man has encountered in dealing with the above concepts are unequaled. One of the aspects of this phenomenon is the diversity of definitions and approaches to this issue which is a deliberation on meanings and theories given on an individual or collective level.

    Keywords: Modern man, Individual identity, Collective identity, National identity, Enigma of identity
  • Mahmoud Sari-ol-Qalam Page 29

    In comparison to other developing countries, the Islamic countries have had more serious predicaments in the process of social, cultural, economic and political modernity and modernization. The considerable speed seen in South East Asian countries and East European countries is an indication of these regions modernistic capacities. In such a framework, culture, cultural background and beliefs on the one hand and the nature of centers of power on the other are the two determining variables in transferring from pre-modernism to the period and process of modernity. In this paper, these two variables are applied to Arab as well as non-Arab countries of the Middle East. The nature of cultural beliefs related to modernistic processes will be compared to such countries as Hungry, Poland, Malaysia and South Korea. The nature of the centers of power and their viewpoints are more important than cultural beliefs which can act as facilitators or barriers in the process of modernization. This demonstrates the extent that the centers of power in a country can comprehend the realities of global processes, and the extent that they find their profits in line with national benefits of their country. The paper will eventually conclude that the cultural barriers within a society and the culture and nature of centers of power are the two determining factors in the backwardness of Islamic countries on the threshold of the 21st century.

    Keywords: Culture, Modernistic process making, Islamic Countries, Cultural Barriers
  • Davoud Gharayagh Zandi Page 47

    The attempts at defining identity and recognizing the true Iranian identity have remained disorderly during the last one hundred years. But the fact of the matter is that the Iranian intellectuals were able to reveal the different underlying layers of Iranian identity. Moreover, if we regard them from a cognitive look and consider them from the three chief ways of examining identity, i.e. dialogic, dialectic, and evolutionary, the only method which can prove most useful is the evolutionary one. In the evolutionary method, the attempts made by the intellectuals were mostly complementary rather than contradictory. From this perspective, an understanding of the process of change in Iranian intellectualism can help us find better ways for the future.

    Keywords: Intellectualism, Modernism, Identity, Cognition, Dialogic, Dialectic, Evolutionary
  • Mahdi Baratalipour Page 69

    This work attempts to determine the criterion that can be used to measure an individuals identity in society from the viewpoint of such communitarians as Mack Ilntyre, Michael Sandal, and Charles Taylor and to some extent Michael Wallers. The present work will eventually try to demonstrate that in this school of thought the criterion used to determine an individual s identity in society lies in communitarian identities. According to John Rawls, this criterion stands against the antecedently liberal individual identity. And as a result, communitarianism, by using contextual methodology and through emphasizing the especial qualities of political new-virtualism, tries to show that prioritizing the communitarian identities is the most appropriate and the fairest adjustment in public policymaking. Firstly, the current work will delineate that communitarians contextual methodology stands against the liberals universal and foundational methodology. Secondly, communitarianism in the political and philosophical virtualism has its roots in ancient Greece. Thirdly, it will demonstrate that political new-virtualism about the identity of man emphasizes the communitarian identities. And last, prioritizing group and communitarian identities is not necessarily an imposing approach in regard to public policymaking. In other words, communities do not deny our liberty and our individuality.

    Keywords: Contextual methodology, Liberals universal, foundational methodology, Communitarian identity, Unencumbered identity, Virtue ethics, Political, ethical duty
  • Hossein Abadian Page 95

    In general, the Iranian intellectualis can be divided into two periods; in the first period, the Iranian intellectuals were either infatuated by the European social democracy or desired a special form of Western liberal democracy which favored a separation of executive, judiciary, and legislative forces within the government. And the second period started with the end of the First World War and continued into the ascension of Reza Shah to the throne; the intellectuals of this period advocated ancient Iran and Aryanism. This period also witnessed the fancy that some Iranian intellectuals had taken to the establishment of a government tinged with benevolent dictatorship. This period started with Kaveh newspaper which was run by Seyed Hassan Taghizadeh in Berlin, Germany. The current work will also make a partial attempt in delineating the political stances of this newspaper.

    Keywords: Nationality, Modernity, Benevolent dictatorship, Incomplete constitution, Sovereign government, National identity
  • Ahmad Rezaii Page 123

    The central Alborz Mountains, a region which overspreads from Sefidrood Valley to Estarchai River, are one of the oldest habitations of different Iranian ethnic groups. The northern region which is known as Guilan is noteworthy from an ethnic and cultural perspective. The east of the province is populated by the Guil people and the mountainous areas by the Talesh, Tat, and Kurd ethnic groups. The farther we move away from the Caspian Sea shore the denser becomes the Guil population and the number of Taleshi people, on the other hand, starts to increase. The Tat-speaking people live in the elevated parts of the Alborz Mountains. In some mountainous parts of the country, there are groups of people with Kurdish descent whose population becomes denser in the Amarloo region. This paper attempts to examine the ethnic distribution in the province of Guilan.

    Keywords: Tat, Talesh, Kurd, Guilak, Azari
  • Islam Between Culture and Politics
    Bassam Tibi, MohammadMahdi Mojahedi Page 143
  • Discourse of Modernity
    Abdollah Nasri, Mohammad Mansournejhad Page 159
  • The Iranian Modernitiy
    Taghi AzadArmaki, Abbas Kazemi Page 173
  • The Peroblematioque of Contemporary Iranian Identity
    Farhang Rajaee, Farzad Poursaeed Page 181
  • Modernity and Identity
    Kavous Seyyed Emami, Mosa Qaninejhad, Abbas Manouchehri, Ardeshir Mansouri Page 197