فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال دهم شماره 4 (پیاپی 58، اردیبهشت 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال دهم شماره 4 (پیاپی 58، اردیبهشت 1384)

  • 598 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/02/04
  • تعداد عناوین: 16
|
  • درمان افزایش فشار خون شریان ریوی
    صفحه 469
    افزایش فشار خون شریان ریوی بیماریی است که در صورت پیشرفت و عدم کنترل، نهایتا موجب نارسایی قلب راست و مرگ و میر می شود. در افزایش فشار شریان ریوی ثانویه به بیماری هایی مانند بیماری های مزمن ریوی یا قلبی و غیره، تشخیص و درمان به موقع بیماری اصلی موجب کنترل آن خواهد شد. متاسفانه در مورد افزایش فشار شریان ریوی اولیه هنوز درمان قطعی وجود ندارد ولی مطالعات اخیر امیدهایی را در درمان این عارضه نوید می دهد. در این مقاله ضمن مرور علل افزایش فشار شریان ریوی داروهای جدید و اثرات آنها بررسی شده است.
  • سامان دهی استئوآر تریت
    صفحه 480
    استئوآرتریت یکی از بیماری های بسیار شایع است که در سنین بالا تقریبا همه ی افراد به آن مبتلا می شوند. تشخیص زودرس بیماری بدون آنکه هزینه های بی موردی به بیماران تحمیل نماید اهمیت ویژه ای دارد. می دانیم که OA هیچ نشانه ی همراهی ندارد و با پیدا شدن هر نشانه ی سیستمیک باید به فکر بیماری های دیگری باشیم که برخورد درمانی متفاوتی دارند. بهترین راه متوقف کردن OA توصیه به ورزش های مناسب و دادن دستورات بهداشتی است. حتی الامکان باید از مسکن ها استفاده نشود زیرا درد را کم می کند و بیمار به مفصل خود بیشتر فشار وارد کرده و بیماری تشدید می یابد. در مورد نقش داروهای غضروف ساز اختلاف نظر وجود دارد ولی مفید به نظر می رسند، بخصوص اگر در مراحل اولیه تجویز شوند.
  • ارتباط مغز با بدن / درمان افسردگی در مبتلایان به بیماری قلبی عروقی
    صفحه 487
    افسردگی و بیماری قلبی عروقی رابطه ی نزدیکی با یکدیگر دارند. این ارتباط نه تنها شامل عوامل زیست شناختی است بلکه عوامل روان شناختی و عوامل رفتاری نیز در آن دخالت دارد. از آنجایی که درمان موثر افسردگی به درمان بیماری قلبی کمک می کند، در این مقاله توضیحاتی درباره ی عوامل خطرزای بیماری قلبی و مسیرهای ارتباط افسردگی با بیماری های قلبی عروقی و نکاتی بالینی جهت کمک به بهبود عاقبت بیماران مبتلا به هر دو اختلال ارائه می شود.
  • ارزیابی و سامان دهی اختلالات برافروختگی
    صفحه 492
    این مقاله، درباره ی مشکل شایع برافروختگی (fiushing) بحث می کند که در اکثر موارد باعث نگرانی بیمار و پزشک می شود. نحوه ی ارزیابی بیمار دچار برافروختگی و علل ایجاد این عارضه و نحوه ی برخورد با آن به خوبی در این مقاله شرح داده شده که می تواند به خوبی پزشک را در برخورد با این نوع عارضه راهنمایی کند.
  • وزوز گوش
    صفحه 495
    وزوز گوش یکی از علایم شایع بخصوص در افراد مسن است ولی کودکان و سایر گروه سنی نیز گرفتار این عارضه می شوند. تقریبا 3/1 جمعیت افراد بالغ تجربه ای از وزوز گوش دارند و این مسئله نگرانی های بسیاری در بیماران ایجاد می کند. در این مقاله درباره ی کلیات وزوز گوش شامل همه گیر شناسی، تقسیم بندی، پاتوفیزیولوژی و سامان دهی آن توضیح داده شده که برای پزشکان قابل استفاده خواهد بود.
  • بررسی های دوره ای منظم در دیابت نوع 2 / رویکردی مبتنی بر واژگان یادیار، برای بهبود رعایت دستورات توسط بیمار و تشخیص بهتر عوارض
    صفحه 501
    تداوم مراقبت های سلامتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اهمیت ویژه ای دارد. این فرایند در سیستم های بهداشتی، در طی کنترل طولانی مدت دیابت به شکل مطلوبی صورت نمی گیرد. جهت سهولت یادآوری مراحل کنترل بیماری در هر مراجعه، روش HELP طراحی شده است که به عنوان ابزاری ارزشمند در سامان دهی پیگیری بیماران دیابتی محسوب می گردد.
  • مروری تازه بر میوپاتی ناشی از استاتین ها
    صفحه 508
    بیماری عروق کرونر روزبه روز شایع تر شده و سکته ی قلبی یکی از علل مهم مرگ ومیر در دنیا است. کنترل عوامل خطرزا برای پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است. یکی از علل مهم، بالا بودن کلسترول و LDL خون می باشد و یکی از بهترین داروها، انواع استاتین هاست. این داروها فواید بسیاری دارد ولی مصرف طولانی انواع استاتین ممکن است باعث میوپاتی شود، البته با توجه به مصرف فراوان آنها، میزان آن بالا نیست. در این مقاله، موارد استفاده از استاتین ها و پیشگیری از خطر میوپاتی بررسی شده که بخصوص بایستی در افراد مسن، زنان، دیابتیک ها و تداخل دارویی دقت بیشتری شود.
  • میزان اسیداوریک سرم؛ یک عامل خطرزا در مرگ و میرهای قلبی عروقی و دیگر علل مرگ و میر در مردان میانسال
    صفحه 519
    بالا بودن اسیداوریک خون به عنوان عامل خطرزا برای بیماری عروق کرونر همیشه مورد سؤال بوده است. این مطالعه نشان می دهد که بالا بودن اسیداوریک خون ممکن است یک عامل خطرزا برای حوادث قلبی عروقی باشد و کنترل اسیداوریک در بیماران مسن ضروری است. مطالعه ی این مقاله می تواند خوانندگان را به کنترل اسیداوریک و درمان آن متوجه نماید.
  • تشخیص و سامان دهی دمانس
    صفحه 521
    بیماری آلزایمر یک مشکل رو به افزایش جهانی است. شناخت بیماری و آنچه در حال حاضر می توان و باید برای بیمار و مراقبان آنها انجام داد، مهم است. مقاله ی حاضر مختصری از یک مسئله ی پزشکی بسیار شایع و فراگیر را به خوانندگان ارائه می دهد.
  • ویروس سن سی شیال تنفسی موجب التهاب در آسم برونشیال می شود: نقش ائوزینوفیل ها
    صفحه 528
    برونشیولیت در اثر RSV در دوران کودکی وزیر ده سالگی، بیماری شایعی است که سبب التهاب جدار مجاری هوایی تحتانی و افزایش پاسخ دهی و به عبارت دیگر ایجاد سندرم آسم می شود. ائوزینوفیل ها در مکانیسم التهاب و مواد توکسیک در تخریب سلول های اپی تلیالی و افزایش پاسخ دهی مخاط مجاری هوایی نقش دارند و زمینه ی حملات بعدی را بخصوص در افرادی که زمینه ی آلرژی و آتوپی دارند، فراهم می سازند. پیش گیری از ابتلا به برونشیولیت و درمان های تازه می تواند از بروز حملات آسم و نقش تخریبی ائوزینوفیل ها بکاهد.
  • واکسن های جدید برای بیماری های قدیمی / واکسن سه ظرفیتی سرماسازگار شده ی آنفلونزا
    صفحه 536
    بحث اصلی مقاله راجع به اهمیت خاص واکسن آنفلوانزا در کودکان و ارجحیت واکسن جدید (CAIV-T) می باشد. در این مقاله، در مورد آسانی مصرف آن به صورت اسپری در بینی بخصوص در کودکان، نقش عفونت ویروس آنفلوانزا و موربیدیتی آن در کودکان و فواید پیش گیری از بیماری بحث شده است.
  • ارزیابی و درمان ترومبوسیتوپنی شدید و طول کشیده در نوزادان
    صفحه 543
    ترومبوسیتوپنی در نوزادان نسبتا شایع و یافتن علت آن گاهی دشوار است. به علت فوریت مسئله، اغلب جستجو برای اتیولوژی در مرحله ی دوم قرار می گیرد. در این مقاله، تشخیص های افتراقی، درمان و مکانیسم های درگیر این مشکل مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است.
  • عفونت های پنوموکوکی
    صفحه 553
    در سال های گذشته و تا قبل از ورود واکسن پنوموکوک به بازار، عفونت های پنوموکوکی از شایع ترین عفونت های دوره ی شیرخوارگی بشمار می رفت. در جوامع پیشرفته ی صنعتی با توجه به این که واکسیناسیون بر علیه پنوموکوک در برنامه های ایمن سازی عمومی قرار دارد، شیوع عفونت های مهاجم پنوموکوکی مانند مننژیت و پنومونی به طور قابل توجهی کاهش یافته است ولی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران متاسفانه هنوز واکسیناسیون پنوموکوک در برنامه ی ایمن سازی کشوری گنجانده نشده است و در نتیجه موارد مهاجم عفونت در شیرخواران کم و بیش شیوع دارد و باعث عوارض و مرگ و میر قابل توجهی می شود. مقاله ی حاضر مروری جامع بر جنبه های بالینی، درمان و پیشگیری از عفونت های پنوموکوکی دارد.
  • خود آموزی متخصصان داخلی و پزشکان عمومی / تشخیص شما چیست؟ مردی 73 ساله با استفراغ و تب
    صفحه 563
    در این مقاله ی بازآموزی شرح حال بیماری 73 ساله با شکایت از تب و درد اپی گاستر و با سابقه ی هیپرکلسمی و کله سیستکتومی به علت سنگ و پانکراتیت در 7 سال پیش، ارائه شده است. هم چنین پرسش های چهار جوابی در ضمن توصیف قدم به قدم اقدامات، مطرح شده و در انتها با بحث درباره ی بیماری زمینه ای، یکی از علل نادر پانکراتیت به همکاران محترم معرفی شده است.
  • CML و آخرین اطلاعات درباره ی درمان بیماری با Imatinib
    صفحه 569
    این مقاله. مروری است بر شناخت بیماری CML و آخرین دانسته ها درباره ی درمان این بیماری با 1571 STI. در این مقاله تاکید بر تجویز این دارو بلافاصله بعد از تشخیص بیماری در مرحله ی مزمن شده است که بهترین نتیجه را داشته است.
  • ارزیابی خون شاشی در بیماران
    صفحه 585
    در این مقاله، ابتدا خون شاشی تعریف و سپس به نارسا بودن پاره ای از بررسی ها اشاره شده است. در تعریف، به وجود بیش از سه گویچه ی قرمز در ادرار خون شاشی می گویند. روش صحیح بررسی خون شاشی و کاربرد سیستوسکوپی در افراد مسن که دچار خون شاشی هستند نیز در این مقاله بیان شده است. در پایان، نحوه ی کاربرد روش های گوناگون تصویربرداری از دستگاه ادراری در بیمارانی که دچار خون شاشی می باشند ارائه می شود.