فهرست مطالب

امیرکبیر - پیاپی 57 (زمستان 1382)

فصلنامه امیرکبیر
پیاپی 57 (زمستان 1382)

  • 233 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/12/20
  • تعداد عناوین: 26
|
  • آ / مهندسی برق و گرایشهای وابسته
  • چند معیار جدید انطباق، مناسب پیاده سازی سخت افزاری برای کابرد فشرده سازی ویدیو
    حمیدرضا پوررضا، محمد رحمتی، فرید به آذین صفحه 1
    از مهمترین بخش های یک فشرده ساز ویدیو، بخش تخمین حرکت آن است. یکی از تکنیک های رایج به کار رفته برای این بخش، استفاده از تکنیک انطباق بلوک است. در این تکنیک با استفاده از یک معیار انطباق و یک روش جستجو، حرکت انتقالی برای بلوک های تصویر تخمین زده می شود. مقاله حاضر به ارائه سه معیار جدید انطباق که مناسب پیاده سازی سخت افزاری است می پردازد. این معیارها براساس دو معیار موجود پایه گذاری شده و با اصلاحاتی کارایی آنها بهبود داده شده است. دو معیار از این معیارها، معیارهایی مبتنی بر انطباق بیت (Bit-Plane Matching) است. در این تکنیک ها، از چهار صفحه بیت که کاهش تصاویر دیجیتالی ارائه شده است. مقاله حاضر با تغییر این معیار برای این دو معیار، معیاری بوده که برای کاربرد تثبیت (Stabilization) رشته تصاویر دیجیتالی ارائه شده است. مقاله حاضر با تغییر این معیار برای کاربرد فشرده سازی، ضمن بیان ایرادات آن به بررسی دلایل بروز و رفع آن پرداخته است. آزمایشهای انجام شده نمایانگر بالاتر بودن کارایی معیارهای پیشنهادی این مقاله نسبت به معیار پایه ای است که برای کاربرد فشرده سازی اصلاح شده است، به طوری که روش اول به طور متوسط 6 % و روش دوم به طور متوسط 9% افزایش کارایی را ارائه کرده است. معیار سوم، یک شکل وفقی از معیار انطباق کلاس بندی تقاضا پیکسلها (PDC) است. در روش ارائه شده، دو اصلاح نسبت به PDC پایه انجام شده است که یکی از این اصلاحات به منظور کاهش بار محاسباتی آن و دیگری به منظور افزایش کارایی بوده است. آزمایشها نشان می دهند که این روش قادر است کارایی بیش از 99% PDC را در حالتی که از بهترین مقدار آستانه استفاده می شود را ارائه نماید. عملیات اضافه شده به PDC پایه برای وفقی کرده آن تنها 0056/0 عمل بر پیکسل است. که البته با اصلاح ارائه شده برای کاهش بار محاسبات، خود پیاده سازی PDC نیز ساده تر شده است.
    کلیدواژگان: تثبیت کننده دیجیتالی ویدئو، تخمین حرکت، جبران حرکت، بنیان ماشین، پردازش تصاویر ویدئویی، فشرده سازی ویدئو
  • پخش بار بهینه در سیستمهای قدرت دسترسی باز با در نظر گرفتن قراردادهای اختلاف مصرف مقید به قیود فازی
    محسن پارسا مقدم، مهدی رذوفت، محمود رضا حقی فام صفحه 17
    در این مقاله مساله بهره برداری بهینه از سیستمهای قدرت دسرسی باز مورد مطالعه قرار گرفته و با استفاده از مطالعات پخش بار، سعی شده است بهترین نقطه کار ممکن برای سیستم تعیین شود. همچنین استفاده از قیود فازی که در این مقاله برار قرار دادهای اختلاف مصرف پیشنهاد شده است همواره نقطه کاری مناسبتر را قابل حصول و شبکه را در شرایط وقوع حالات پیش بینی نشده انعطاف پذیرتر می نماید. موارد فوق بر روی سیستمی که براساس شبکه 24 شینه IEEE طراحی شده است بررسی شده و نتایج قابل قبولی به دست آمده است.
    کلیدواژگان: سیستم های قدرت دسترسی باز، پخش بار بهینه، ماتریس تبادلات توان، قیود فازی
  • کنترل بدون سنسور موتور سوئیچ رلوکتانس با استفاده از کنترل کننده PID فازی و رویتگر باینری همراه با شناسایی مستقیم پارامترهای موتور
    صبا صدقی زاده، کارولوکس، حسن غفوری فرد صفحه 30
    در این مقاله کنترل بدون سنسور موتور سوئیچ رلوکتانس مطرح گردیده است. در بخش کنترل کننده از یک کنترل کننده PID فازی و در اعمال روش بدون سنسور از رویتگر باینری، که یک رویتگر حالت می باشد، استفاده شده است. در اعمال روش بدون سنسور مبتنی بر رویتگرهای حالت، به منظور اجتناب از به کارگیری جداول مدل موتور، که سبب وابستگی سیستم به پارامترهای مدل موتور می گردند. از یک الگوریتم شناسایی گر تطبیقی، جهت تخمین و شناسایی پارامترهای مدل غیرخطی موتور استفاده شده است، که هم زمان با راه اندازی موتور عمل تخمین و شناسایی را انجام می دهد. بکارگیری این روش علاوه بر افزایش دقت در تخمین موقعیت و سرعت زاویه ای روتور، به دلیل عدم وابستگی بخش رویتگر به جداول مدل موتور، سبب بالا رفتن مقاومت سیستم در برابر تغییرات پارامترهای مدل موتور نیز می گردد و جایگزین مناسبی برای جداول مدل موتور در روش بدون سنسور خواهد بود.
    کلیدواژگان: کنترل بدون سنسور، موتور سوئیچ رلوکتانس، رویتگر باینری، کنترل کننده PID فازی، شناسایی تطبیقی
  • طراحی و مدلسازی کوره های قوس الکتریکی
    محمود جورابیان، علی سعیدیان، مهران نصیرزاده صفحه 42
    این مقاله طراحی و مدلسازی کوره قوس الکتریکی و پدیده های مربوط به آن را در قالب یک نرم افزار قدرتمند ارائه می نماید. محیط کار این نرم افزار سیمولینک مطلوب می باشد که با ترکیبی ازتولباکس های سیستم های قدرت، شبکه های عصبی، طراحی فیلتر و طراحی نمایشگرها و با استفاده از بلوک های پر قدرت S-Function بسته ای نرم افزاری تهیه شده است. در اینجا از یک روش جدید برای توصیف خاصیت غیرخطی و هیسترزیس و متغیر با زمان قوس الکتریکی استفاده شده است. این نرم افزار سیستم کوره الکتریکی سه فاز را بسادگی مانند یک بلوک معمولی سیمولینک همراه با قابلیت های مختلف و تنظیم پارامترهای آن در می آورد. همچنین قابلیت اعمال نویز سینوسی و نویز سفید همراه تنظیمات آن تعبیه شده است. چندین بلوک دیگر نیز طراحی شده اند که عبارتند از بلوک فلیکرمتر استاندارد، هارمونی سنج بیستگانه و اندازه گیر پارامترهای سه فاز. بدین ترتیب با امکانات موجود به سادگی می توان هر گونه آرایش کوره و شبکه الکتریکی و تجهیزات را بررسی نمود و بهترین نقطه کار را به دست آورد و نیز می توان میزان اختلال شبکه را با توجه به شرایط مختلف مورد بررسی قرار داد.
    کلیدواژگان: شبکه های عصبی مصنوعی، کوره های قوس الکتریکی، فلیکر، سیمولینک مطلب
  • ب / مهندسی مکانیک و گرایش های وابسته
  • مدل جدید نفوذ پرتابه های تخت در اهداف فلزی و مقایسه با نتایج تحلیل به کمک نرم افزار LS-Dyna
    غلامحسین لیاقت، حسن مسلمی نایینی، سعید فعلی صفحه 53
    در این مقاله مدلسازی تحلیلی و عددی نفوذ پرتابه های تغییر شکل پذیر در اهداف فلزی صورت گرفته است. مدل تحلیلی این مقاله براساس انتشار امواج تنش پلاستیک محوری در پرتابه و پلاگ حاصل در هدف و امواج تنش برشی در ناحیه خارج از پلاگ هدف ارائه شده است. رفتار ماده پرتابه و هدف از معادلات جانسون کوک بدون در نظر گرفتن اثرات نرخ کرنش و دما تبعیت می کند. نتایج حاصل از این مدل تحلیلی با نتایج آزمایش های تجربی و نیز با نتایج مدلسازی المان محدود به کمک نرم افزار Ls-Dyna مقایسه گردیده است. مقادیر سرعت حد بالستیک حاصل از مدل تحلیلی همخوانی مناسبی با نتایج تجربی وعددی موجود دارد. از ویژگی این مدل سادگی حل معادلات حاکم و دقت بسیار مناسب نتایج آن می باشد و به عنوان روش جدید در مدلسازی نفوذ با دیدگاه انتشار امواج تنش می باشد.
    کلیدواژگان: پرتابه، هدف، نفوذ، امواج تنش پلاستیک، پلاگ، سرعت حد بالستیک
  • تحلیل حرارتی ورق در فرایند خمکاری شعله ای به روش اجزا محدود
    سیدجلال همتی، محمد علی نیازی، مهدی معرفت، رضا نقد آبادی صفحه 71
    شکل دهی قطعات فولادی به روش خمکاری شعله ای، نمونه ای از کاربرد منبع حرارت متحرک گسترده است. برای شبیه سازی فرآیند تعیین توزیع درجه حرارت در قطعه کار بسیار حائز اهمیت است. برای این منظور باید معادله انتقال حرارت سه بعدی گذرا را حل کرد. در این مطالعه با در نظر گرفتن شار حرارت شعله به صورت توزیع گوسی نرمال و همچنین شرایط مرزی همرفت آزاد و تابش، مدلی برای انتقال حرارت در فرآیند خمکاری شعلهای ورق ارائه می گردد. براساس این مدل و با استفاده از روش اجزا محدود یک برنامه کامپیوتری تدوین شده است. برای تحقیق اعتبار مدل و برنامه تدوین شده، چند مثال نمونه تحلیل شده و نتایج آنها با نتایج سایر محققان در حالتهای خاص مقایسه شده اند. نتایج حاصل ازاین مقایسه صحت و اعتبار روش را نشان می دهند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که سرعت مشعل، توان موثرو ضریب تمرکز شعله، ضخامت ورق و شرایط مرزی از جمله پارامترهای موثر در توزیع درجه حرارت هستند.
    کلیدواژگان: تحلیل حرارتی ورق، روش اجزاء محدود، منبع حرارت متحرک گسترده، فرآیند خمکاری شعله ای
  • تحلیل نفوذ پرتابه های تغییر شکل پذیر در اهداف فلزی به کمک تئوری امواج تنش پلاستیک
    غلامحسین لیاقت، حسن مسلمی نایینی، سعید فعلی صفحه 84
    در این مقاله به کمک تئوری امواج تنش پلاستیک محوری و برشی درهدف و پرتابه، فرآیند نفوذ عمودی پرتابه های تخت دراهداف فلزی مدل گردیده است. طی نفوذ پرتابه تغییر شکل داده واماندگی حاصل در صفحه هدف پلاتینگ همراه تغییر شکل دیشینگ می باشد. در این مل فرآیند نفوذ طی شش مرحله تقسیم شده و در هر مرحله معادلات حرکت پرتابه و هدف استخراج گردیده است. جهت مدلسازی تغییر شکل دینامیکی ناحیه خارج از پلاگ هدف، روش تحلیلی با فرض رفتار صلب با کار سختی ارائه گردیده است. همخوانی مناسبی بین نتایج مدل تحلیلی و نتایج تجربی وجود دارد.
    کلیدواژگان: پرتابه تغییر شکل پذیر، هدف فلزی، امواج تنش پلاستیک، پلاگینگ، دیشینگ
  • ج / مهندسی عمران و گرایشهای وابسته
  • تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی با در نظر گرفتن اندرکنش سد و سد و سنگ پی
    محمدرضا شرقی، وحید لطفی صفحه 101
    در این مطالعه، روش تحلیل دینامیکی سیستم سد و سنگ پی با استفاده از فرمولاسیون انتگرالهای مرزی ارائه شده است. بر این اساس برنامه کامپیوتری تهیه شده و رفتار دینامیکی یک سد ایده آل مثلثی بر روی محیط نیمه بی نهایت سنگ پی بررسی شده است. ضمن این که نتایج به دست آمده از تحلیل دینامیکی برای این سد با کارهای قبلی در این زمینه مقایسه گردیده است. نتایج حاصله، تاثیر استهلاک تشعشعی و کاربردی بودن روش المانهای مرزی در بررسی تاثیر اندرکش سد و سنگ پی را به وضوح نشان می دهد.
    کلیدواژگان: اندرکنش، سد بتنی، تحلیل دینامیکی، پی، المانهای مرزی
  • واکنش قلیایی - سلیسی سنگدانه های بتن
    محمدرضا اصفهانی، رامین آدینه صفحه 110
    در این تحقیق پدیده واکنش قلیایی - سیلیسی سنگدانه های بتن (Alkali-Silica Reaction, ASR) با استفاده از یک سنگدانه فعال مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از مطالعه بررسی تاثیر نوع سیمان مصرفی و افزودنی های میکروسیلیس و فوق روان کننده بر واکنش قلیایی - سیلیسی سنگدانه های بتن می باشد. همچنین روش های مختلف تشخیص واکنش قلیایی - سیلیسی سنگدانه های بتن مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرند. در این تحقیق مجموعا تعداد 104 نمونه ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمایشها عبارت بودند از: آزمایش پتروگرافی استاندارد ASTM C295، روش طولانی مدت CAN/CSA A23.2-14x، روش تسریع شده CAN/CSA A23.2-14 روش فوق سریع اتوکلاو Laval که با استفاده از سیمان های نوع 2 و 5 و نوعی سنگدانه سیلیسی از جنس کوارتز انجام شدند. نتایج آزمایشها نشان می دهند که تطابق مناسبی بین روش تسریع شده با روش طولانی مدت در تشخیص واکنش (ASR) وجود دارد. این تطابق نتایج بین روش فوق سریع اتوکلاو Laval با دو روش دیگر کمتر دیده می شود. براساس نتایج آزمایشگاهی در مرد سنگدانه موردنظر، افزودن حدود 15% میکروسیلیس به مخلوط، باعث کاهش قابل توجهی در انبساط ناشی از واکنش قلیایی می شود. به ازای مصرف بیش از 15% میکروسیلیس اگر چه مقدار انبساط کمتر می شود لیکن شدت کاهش قابل ملاحظه نمی باشد. افزدون فوق روان کننئده نیز تاثیر مثبتی در محدود کردن انبساط نمونه های مورد آزمایش داشته است. همچنین مشخص گردید که همراهی افزودنی های فوق با سیمان نوع 5 نسبت به سیمان نوع 2 در کاهش انبساط ناشی از ASR موثرتر است.
    کلیدواژگان: بتن، سیلیس، فوق روان کننده، میکرو سیلیس، واکنش قلیایی
  • استفاده از مسیرهای جریان در تئوری آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفو - آب و هوایی از نوع گاما
    بیژن قهرمان، داور خلیلی، نصرت الله اسدی صفحه 120
    رفتارهیدرولوژیکی یک حوضه در طول وقایع بارندگی - رواناب تابع ژئومورفولوژی، خصوصیات فیزیکی حوضه و همچنین خصوصیات بارندگی می باشد. به منظور بررسی تاثیر متغیرهای فوق بر روی ایجاد آبنمود سیلاب، هنوز امروزه از تئوری آبنمود واحد استفاده می گردد. بدین منظور در این تحقیق از تئوری آبنمود واحد ژئومورفو- آب و هوایی از نوع گاما با تاکید بر تاثیر مسیرهای جریان استفاده شده است. این روش در واقع ادامه تحقیقات متنوعی در زمینه های آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفولوژیک (GIUH)، آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفو- آب و هوایی (GcIUH) و همچنین تاثیر نوع مسیرهای جریان در یجاد آبنمود در زیر حوضه ها می باشد. برای آزمون روش پیشنهادی، از اطلاعات حوضه آبریز امامه واقع در قسمت جنوبی سلسله کوه های البرز استفاده گردیده است. مقایسه نتایج حاصله با اطلاعات مشاهده شده بیانگر قابلیت بسیار مناسب روش پیشنهادی در شبیه سازی آبنمودهای سیلاب می باشد. اما زمان دبی های حداکثر در بعضی وقایع به علت تاثیر عدم هماهنگی بین ساعت های ثبت وقایع بارندگی و رواناب کم برآورد شده است. موضوع ثابت بودن سرعت جریان در طول مسیر مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که نه تنها سرعت جریان ثابت نبوده بلکه چه در طول بارندگی و چه در طول مسیر جریان متغیر می باشد. در این رابطه نشان داده شد که بر خلاف روش GIUH که حساسیت زیادی را به میانگین سرعت جریان نشان می دهد، روش GcIUH از نوع گاما که مورد استفاده این تحقیق بوده است، سبب کم رنگ شدن نقش سرعت در مسیر جریان گردیده است. به منظور برآورد بهتر مقادیر باران اضافی در طول هر واقعه بارندگی از تئوری نفوذ گرین- امپت که مبنای ریاضی و فیزیکی قوی داشت استفاده شد. با توجه به نتایج حاصله ارائه روش آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفو- آب و هوایی از نوع گاما که در زمان نیز متغیر می باشد. به صورت واقع بینانه تری نسبت به گذشته می تواند جریان های سیلابی را شبیه سازی نماید. همچنین قابلیت روش ارایه شده برای کاربرد در حوضه های فاقد آمار مورد بررسی قرار گرفت. مقادیر برآورد شده حداکثر دبی جریان تفاوتی در محدوده 25% نسبت به مقادیر مشاهده ای داشتند که نشان می دهد نتایج تا حدود زیادی امیدوار کننده می باشد. اما به منظور بهبود در کارآیی روش برای حوضه های فاقد آمار لازم است تحقیقات بیشتری در نحوه بکارگیری اطلاعات موجود صورت گیرد.
    کلیدواژگان: آبنمود واحد، آبنمود واحد لحظه ای، آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفولوژی، آبنمود واحد لحظه ای ژئومورفو - آب و هوایی، حوضه های فاقد آمار، امامه، ایران
  • د / علوم پایه و مهندسی کاربردی
  • آزمون مدلهای تئوریک با بکارگیری فن مدلسازی آماری SEM (با مطالعه موردی)
    محمدعلی شفیعا، رضا حسنوی، علیرضا علی احمدی صفحه 134
    در این مقاله یکی از فنون مدلسازی آماری به نام SEM، به عنوان ابزاری قدرتمند و قابل اعتماد در آزمون مدلهای تئوریک معرفی شده است. در آن فن آماری "تجزیه و تحلیل عاملی" مورد استفاده در SEM برای آزمون تئوری ها مورد بحث قرار گرفته است. در بهره گیری از فرآیند مدلسازی، مطالعه موردی ارائه شده است. در آن چهارچوب مفهومی "سنجش تاثیر یکپارچه سازی مجازی فعالیتهای طراحی، تولید و مهندسی به کمک کامپیوتر بر بقاء سازمانی تولیدی" به کمک SEM مدل شده است. به فراخور داده های تجربی اخذ شده از سازمان های تولیدی ایران، مدل مورد آزمون قرار گرفته است. در نمایش نمادین این مدل و آزمون آن با واقعیت های بیرونی، از نرم افزار ویژه ای موسوم به لیزرل LISREL مناسب SEM بهره گرفته شده است.
    کلیدواژگان: مدلسازی معادله ساختاری، تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی، لیزرل، یکپارچه سازی مجازی CAD/CAM/CAE، بقاء سازمان
  • گسترش وظیفه کیفیت در محیط فازی
    رسول نورالنسا، داود جعفری صفحه 142
    امروزه کیفیت یکی از عوامل مهم در یک محصول / خدمت به شمار می آید که ارتباط مستقیم با میزان رضایت مشتری داشته و دارد، لذا بنگاه ها و تولیدکنندگان سعی در ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات خود دارند تا از این طریق سطح رضایت مشتریان خود را ارتقاء بخشند. در این راستا دیدگاه های گوناگونی مطرح و توسعه داده شده است. یکی ازا ین دیدگاه ها گسترش وظیفه کیفیت QFD می باشد که در صنایع جهانی به طور گسترده معرفی و به کار برده می شود. در این دیدگاه نظرات و نیازمندی های مشتریان دریافت و با استفاده از ابزارهای گوناگون آنها را به نیازمندی های تولید و عملیات تبدیل می کند. از آنجائیکه نیازمندی ها و خواسته های مشتری غالبا به صورت نادقیق و نامعلوم بیان شده اند در این مقاله سعی می گردد که فرایند QFD در محیط فازی توسعه داده و راهکاری مفید در این محیط (فازی) برای پیشبرد اهداف QFD ارائه شود.
    کلیدواژگان: گسترش وظیفه کیفیت، تصمیم گیری چند معیاره، تئوری فازی، منطق فازی، صدای مشتری
  • ژئوشیمی اسکارنها انجرد و ارتباط آن با کانی زائی اقتصادی مس در آذربایجان - ایران
    اردشیر هزارخانی صفحه 158
    براساس مطالعات سیالات درگیر، ترکیب شیمیائی کانی ها، پاراژنز و ارتباط آنها، دو رخداد دگرسانی گرمایی و کانی زایی وابسته به اسکارن انجرد مشخص شد. رخداد اول (Stage I) به وسیله اولین جهش های حاصل از فعالیت مایعات ماگمانی غنی از آهن، که باعث تشکیل گارنت هایی با زون بندی نوسانی (Oscillatory)، همراه با پیرکسن (دیوپسید و هدنیرژیت) + ولاستونایت و مگنتیت در حرارت بالا (445oC)، مشخص می باشد. رخداد دوم (Stage II) در حرارت پایین (~360oC) وقتی که سیستم فرو می پاشد، که خود با تشکیل کانی های حرارت پایین تر مانند ترمولیت - اکتینولیت، اپیدوت، کوارتز، کلسیت، آپاتیت، تیتانیت، هماتیت و نهشت مس مشخص است چنین نتیجه گیری شده است که کانی زائی مس به علت کاهش و افزایش فوگاسیته اکسیژن (PH), (¦O2) در حرارت های پائین تر(400oC>) و در آخرین رخداد دگرسانی اسکارن انجرد اتفاق افتاده است. بررسی های دقیق میکروسکوپی در اسکارن های انجرد نشان می دهند که گارنتهای شاخص در اسکارن انجرد، به علت تناوب های ممتد در نسبت (Al+3/Fe+3) و تفاوت ترکیب شیمیایی از آندرادایت 100 درصد تا آندرادایت -76 گروسولار 24 درصد، دارای زون بندی نوسانی (Oscillatory) پیچیده شده است. زون های منفرد اساسا دارای ترکیب شیمیایی تقریبا آندرادایت (member andradite End) و یا آندرادایت با حدودا 20 درصد مولکولار گروسولر می باشند. افزایش فلاکس های مایع غنی از آهن در سیستم باعث تبلور گارنت آندراریت نزدیک به خالص (End-member) میشده، چرا که سیستم بوسیله مایع بافر می گشته است. منشا آلومینیم در سیستم از توالی مارن ها و سنگ آهک های کرتاسه می باشد، زیرا مقدار کلسیم موجود در محلول های ماگمایی بسیار ناچیز و ثابت است. نهشت اقتصادی مس در مرحله دوم دگرسانی اسکان انجرد و در اثر تغییر در شرایط مربوط به فوگاسیته اکسیژن (PH), (¦O2) وحرارت (T) بوده است.
    کلیدواژگان: ژئوشیمی، انجرد، اسکارن، مس اقتصادی، ایران
  • ارائه مدلی برای محاسبه سرمایه گذاری اولیه در احداث کارخانه های کانه آرایی سرب و روی
    سیدکاظم اورعی، سیدمرتضی اکبرزاده صفحه 176
    محاسبه میزان سرمایه گذاری اولیه یکی از مهمترین بخش های بررسی فنی و اقتصادی یک پروژه است. در این مقاله ابتدا کارخانه کانه آرائی سرب و روی برای شانزده ظرفیت مختلف، طراحی و ماشین آلات و تجهیزات لازم برای این ظرفیت ها انتخاب شده است. سپس برای محاسبه قیمت تعداد از ماشین آلات که در کارخانه های کانه آرایی کانسنگ های سرب و روی به کار می روند، مدلی به شکل Y=exp (a + b. Ln (X)) ارائه شده است که xموثرترین پارامتر در انتخاب دستگاه و Y قیمت آن دستگاه می باشد. با استفاده از این مدل ها و نتایج مرحله طراحی، میزان سرمایه گذاری لازم برای تهیه این دستگاه ها محاسبه شده که با جمع کردن این اعداد با مقادیر مورد نیاز برای نصب و راه اندازی ماشین آلات، هزینه احداث ساختمان های لازم و غیره، جع میزان سرمایه گذاری اولیه برای شانزده ظرفیت مزبور به دست آمده است. در خاتمه، با استفاده از نتایج فوق، مدل مناسبی برای تعیین میزان سرمایه گذاری اولیه در احداث کارخانه های کانه آرایی سرب و روی در ایران در ظرفیت های مختلف ارائه شده است. از مدل ها و روش های ارائه شده می توان در طراحی و بررسی های فنی و اقتصادی معادن سرب و روی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری، کارخانه کانه آرایی، سرب و روی، دستگاه های کانه آرایی، پارامتر مؤثر
  • شرایط شیمیایی - فیزیکی تشکیل یک سیستم پورفیری غیراقتصادی (ریگان بم - کرمان)
    اردشیر هزارخانی صفحه 192
    سیستم پورفیری ریگان در یک استوک دیوریت / گرانودیوریت تا کوارتز مونزونیتی تزریقی در سنگ های رسوبی - آتشفشانی ائوسن تشکیل شده ات. نهشت مس اساسا در دگرسانی پتاسیک و کمتر همراه با دگرسانی سریسیتیک صورت گرفته است. اطلاعات مربوط به ماهیت درگیر، همزادی کانی شناسی و بررسی های سرزمین نشان می دهند که بیشتر کانی زائی مس در ریگان در فاز فعالیت ارتوماگماتیک و در دامنه حرارتی 350 تا 500 درجه سانتی گراد (با مد 450 درجه سانتیگراد) انجام شده است. این اطلاعات همچنین نشان دهنده درگیری سیستم گرمایی با آب های جوی و چندین مرحله جوشش می باشد. در این تحقیق به منظور نشان دادن قلمروهای پایداری مجموعه های کانی زایی و مناطق دگرسانی، از اطلاعات ترمودینامیکی به عنوان تابعی از fO2 (فوگاسیته) و Fe2 و PH و) aCl- اکتیویته) در حرارت برازش شده 480 درجه سانتیگراد استفاده و حلالیت کالکوپیریت در دامنه تغییرات حرارتی پیش گفته، با استفاده از اطلاعات آزمایشگاهی منتشر شده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. میزان حلالیت محاسبه شده مس در اولین فاز دگرسانی پتاسیک (450 درجه سانتیگراد (>در ریگان بیش از ppm 100000 بوده، در صورتی که مقدار مس موجود در مایع اولیه که عاملی اصلی کانیزائی مس است، طربق اطلاعات به دست آمده از مطالعه سیالات درگیر برابر با ppm 2000-1200 می باشد. این حقیقت نشان می دهد که مایعات با منشا ماگمایی اولیه نسبت به کالکوپیریت غیراشباع بوده اند و این امر با نتایج حاصل از مطالعه رگه های تشکیل شده در حرارت های بیشتر از 500 درجه سانتیگراد و با کالکوپیریت بسیار کم، مطابقت دارد. با کاهش حرارت، حلالیت کالکوپیریت به طور ناگهانی کم می شود و در حرارت 400 درجه سانتیگراد به ppm 1000 می رسد، که مطالبق مقادیر به دست آمده از مطالعه مس موجود در سیالات درگیر می باشد. در سیستم پورفیری ریگان، حرارت هیچگاه به کمتر از 400 درجه سانتیگراد قبل از تفکیک کامل مس از سیال مولد نرسیده است. این محاسبات دقیقا بخش اعظم کانی زائی مس که در ریگان در رگه هائی که خود در حرارت های 60 درجه سانتی گراد 450 تشکیل شده اند، غیرممکن است که افزایش PH، کاهش Fo2 و aCl- محاسبات انجام شده در این مقاله نشان می دهد که سیستم رایگان به طور بخشی در حرارت بالا و تحت عواملی چون PH بالا، کاهش در aCl- و همراهی جوشش تشکیل شده است. مجموعه این عوامل در حرارت بالای سیستم ریگان می توانند مانعی جدی برای آن در جهت ایجاد یک نهشته مس پورفیری اقتصادی باشند.
    کلیدواژگان: ریگان، ترمودینامیک، انحلال / نهشت، پورفیری
  • بررسی الزامات سیستم اطلاعات تولید در نظام تولید به هنگام (JIT) و ارائه الگویی جهت طراحی سیتم اطلاعاتی در این محیط
    محمود اقتصادی فرد، سیدمحمد معطر حسینی صفحه 204
    رویکرد تولید به هنگام دارای ابزارها و الزامات ویژه ای در محیط های مبتنی بر این فلسفه تولیدی می باشد که با توجه به نگرش این رویکرد به سیتسم تولیدی طراحی گردیده اند. این ابزارها و الزامات بایستی در یک سیستم تولیدی قابلیت پاسخگویی به کلیه نیازهای تولید را دارا بوده و مکانیزیم های مناسب برای تحقق اهداف JIT را فراهم نماید. این مقاله الزامات سیستم اطلاعات در محیط JIT را جهت پوشش نیازمندی های اطلاعاتی تولید مشخص کرده و شرایط طرح ریزی سیستم اطلاعاتی منطبق با اهداف و نگرش JIT را بررسی می نماید. به این منظور شرایط رح ریزی سیستم اطلاعاتی در محیط های فشاری مانند MRP ارزیابی شده و این الزامات برای محیط های کششی تعیین گردیده اند و در نهایت الزامات اطلاعاتی تعیین شده برای نظام تولید به هنگام در طراحی سیستم اطلاعاتی در یک مطالعه موردی استفاده گردیده و برای این سیتسم نمایه سازی انجام شده است. همچنین از نتایج عملی این مطالعه موردی جهت ارزیابی کارآیی و تطبیق سیستم طراحی شده با ویژگی های JIT استفاده گردیده است.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعاتی، سیستم کششی، سیستم فشاری، نظام تولید به هنگام، کانبان
  • ارزیابی توان هیدروکربور زایی و مطالعه ژئوشیمیایی نفت میادین بخش شرقی خلیج فارس
    احمدرضا ربانی، منصور نصری بابایی صفحه 219
    خلیج فارس یکی از مهمترین حوضه های نفتی دنیا است. مطالعات ژئوشیمیایی بر روی نفت های میادین سلمان، رسالت و سیری و سنگ مادرهای احتمالی دوران دوم و سوم از حوضه شرقی خلیج فارس با هدف شناسایی سنگ منشا و طبقه بندی ژنتیکی آنها انجام شده است. نتایج به دست آمده از مطالعه پارمترهای مختلف ژئوشیمیایی نشان می دهد که سنگ مادر مولد این نفت ها دریایی حاوی مواد آلی تیپ II و در شرایط احیایی نهشته شده اند. براساس مطالعات بیومارکری و دیگر پارامترهای ژئوشیمیایی نفت های میادین بخش شرقی خلیج فارس را می توان به دو گروه مجزا تفکیک نمود. مجموعه میادین سیری در گروه 1 و میادین رسالت و سلمان در گروه 2 واقع می شوند. نفت های گروه 1 با توجه به نسبت C28/C29 استران در دیاگرام آقای گرانتهای سن ژوراسیک - کرتاسه را نشان می دهد. مقادیر پایین Diasterane/Sterane و Ts/Tm این نفت ها بیانگر سنگ منشا کربتانه مولد نفت این میادین می باشد. گروه 2 (نفت میادین رسالت و سلمان) دارای سن قدیمی تری بوده و مقادیر بالای نسبت Diasterane/Sterane این میادین نشان دهنده شیلی بودن سنگ منشا نفت می باشد. با استفاده از مقادیر ایزوتوپ فرکشن های نفت، مواد آلی تشکیل دهنده این نفت ها از نوع مواد آلی دریایی تعیین شده است.
    کلیدواژگان: بیومارکر، کروژن، بیومین، سنگ مادر
  • مطالعه آسیب دیدگی الیاف پلی پروپلین در ریسندگی چرخانه ای
    علی اکبر آغاجی، پریسا ثابتی صفحه 233
    مطالعه رفتار الیاف پلی پروپیلن در حین رسیندگی چرخانه ای به عنوان متداول ترین شیوه تولید نخ پس از سیستم رینگ می تواند راه کارهای لازم را در جهت بهبود خواص رسیندگی الیاف به دست دهد. در این تحقیق، آسیب دیدگی مکانیکی و حرارتی الیاف پلی پروپیلن در ریسندگی چرخانه ای در حین مراحل مختلف تولید بررسی گردیده است. برای این منظور استحکام و ازدیاد طول تا حد پارگی الیاف، درصد بلورینگی، مدول الاستیسیته و توپولوژی الیاف در مراحل کاردینگ، چند لاکنی و تولید نخ در ماشین چرخانه ای (در حین زده شدن توسط زننده و تجمع الیاف در داخل شیار چرخانه) مورد مطالعه قرار گرفته است و با الیاف درابتدای خط (قبل از هر گونه عملیات مکانیکی) مقایسه گردیده است. نتایج مطالعات حاکی از آن است که برخی الیاف دراثر تماس با سطوح با حرارت بالاتر از نقطه تبدیل شیشه ای (Tg) دچار آسیب دیدگی شده اند. نتایج آزمایشات استحکام و ازدیاد طول تا حد پارگی الیاف نشانگر افت این خواص در الیاف مورد فرایند قرار گرفته نسبت به الیاف قبل از عملیات مکانیکی است. همچنین مطالعات طیف FTIR و منحنی های استحکام - درصد ازدیاد طول روی نمونه های مختلف الیاف نشانگر تغییرات دوران لیفی در برخی نمونه ها (به صورت تغییرات بلورینگی و مدول الاستیسیته) می باشد. مطالعات توپولوژی سطح الیاف نشان مید هد آسیب دیدگی های موضعی در سطح الیاف به صورت غییر شکل های فشاری، نقاط ذوب شده، پوسته دادن الیاف، حفره و ترک می باشد. مجموعه مطالعات انجام شده وقوع آسیب دیدگی مکانیکی و حرارتی الیاف پلی پروپیلن در حین رسیندگی چرخانه ای را تایید می نماید.
    کلیدواژگان: آسیب دیدگی حرارتی، آسیب دیدگی مکانیکی، الیاف پلی پروپلین، ریسندگی چرخانه ای، استحکام الیاف، ازدیاد طول تا حد پارگی، مدول الاستیسیته، انتشار ترک
  • آ / مهندسی برق و گرایشهای وابسته
  • Electrical and Thermal Analysis of Ni-Cd Batteries
    M.A.s.Masoum، M.Ghassemi، M.Sarvi صفحه 1