فهرست مطالب

تاریخ روابط خارجی - پیاپی 21 (زمستان 1383)

فصلنامه تاریخ روابط خارجی
پیاپی 21 (زمستان 1383)

  • 250 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/10/12
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقاله
  • هرات؛ شهری در مسیر راه ابریشم
    شهرزاد ساسان پور صفحه 1
    درباره اهمیت راه ابریشم،در دو بخش به وضعیت این راه در دوران ایران باستان، دوران اسلامی تا معاصر، مسیرهای مختلف راه ابریشم پرداخته شده است. در مجموع می توان گفت که هرات در یکی از مسیرهای مهم راه ابریشم واقع شده و نه تنها یک راه تجارتی، بلکه یک راه زیارتی، به ویژه در راستای گسترش آیین بودا بود.
    کلیدواژگان: تاریخچه راه ابریشم، هرات، افغانستان، ایران
  • راه آبی ابریشم
    بدرالسادات علی زاده مقدم صفحه 39
    تجارت ابریشم و کالاهای دیگر سالیان در از بین ایران، چین و رم جریان داشت و راه معروف ابریشم را به وجود آورده بود، اما بروز برخی مشکلات در مسیر خشکی راه ابریشم، برخی از بازرگانان را واداشت راه آبی را برای ادامه تجارت خویش برگزینند. اگرچه این مسیر طولانی تر بوده و خطرات ناشناخته ای به همراه داشت، اما در برخی مواقع بر مسیر خشکی برتری داشت.
    کلیدواژگان: راه آبی ابریشم، ایران، چین، بنادر خلیج فارس، تجارت دریایی
  • بررسی نقش و جایگاه آقا محمد استرآبادی، وزیر دارایی پادشاه نارای کبیر، در رشد اقتصادی و تجاری آیوتایا
    پلوپ بلونگ ترجمه: سفارت جمهوری اسلامی ایران بانکوک صفحه 79
    آقا محمد استرآبادی نیز همچون شیخ احمد قمی، از جمله ایرانیان بود که به دلیل داشتن برخی توانایی ها و ویژگی ها، مورد توجه دربار آیوتایا قرارگرفت و مناصب درباری را تا بالاترین حد آن پیمود. وی مدت زیادی مدیریت امور تجاری و مالی آیوتایا و پادشاه نارای کبیر را به عهده داشت و نقش مهمی در گسترش تجارت دریایی تایلند ایفاء نمود.
    کلیدواژگان: ایران، تایلند، آیوتایا، آقامحمد استرآبادی، تجارت دریایی
  • تاریخ روابط سیاسی، اقتصادی ایران و انگلیس در دوره ناصری (با تکیه بر حوزه خلیج فارس)
    حبیب الله سعیدی نیا صفحه 89
    ایران به دلیل موقعیت ویژه خود، همواره با ملل مختلف در ارتباط بوده است. در دوره قاجار، به ویژه با روی کار آمدن ناصرالدین شاه، روابط سیاسی و اقتصادی ایران با ممالک دیگر، به ویژه اروپا، رونق بیشتری یافت، زیرا در این زمان با توجه به پیامدهای انقلاب صنعتی، توسعه نظام سرمایه داری، گسترش تجارت جهانی و رقابت کشورهای قدرتمند برای به دست آوردن بازارهای تازه، ایران هم در گردونه روابط بین الملل قرار گرفت؛ در عرصه اقتصادی به دنیای تجارت وارد شد و با کشورهای اروپایی ارتباط بیشتری یافت. ...
    کلیدواژگان: ایران، انگلیس، خلیج فارس، موقعیت استراتژیک، روابط سیاسی و اقتصادی، نظام بین الملل
  • نظری بر ماموریت شوستر در ایران و چالش های فراروی آن
    مرتضی نورایی، حسین مسعودنیا صفحه 119
    شوستر و همراهانش در 1911/1329 ق در حالی وارد ایران شدند که اوضاع بین المللی برای فعالیت آنها در ایران، به دلیل نزدیکی سیاسی روسیه وانگلیس، مهیا نبود. از این رو شوشتر پس از هشت ماه ماندن در ایران، به دلیل التیماتوم دولت روسیه، به ترک ایران ناگزیرشد، اما صرف نظر از چالش های خارجی، شوستر برای انجام اصلاحات، به لحاظ داخلی نیز با مشکلاتی رو به رو بود.
    کلیدواژگان: مشروطه، مورگان شوستر، اصلاحات، روسیه، انگلیس
  • جایگاه ایران در نظریه انقلاب شرق
    بهرام نوازنی صفحه 149
    در دوره اولیه حاکمیت سوسیالیستی بر روسیه، نگاه و برداشت لنین از نقش و جایگاه ایران همواره تعیین کننده ابعاد روابط دو کشور و میزان اهمیت آن بود. اهمیت چنین برداشتی موجب شد دولت روسیه پس از تسلط کامل ارتش سرخ بر سراسر روسیه و تامین امنیت در مرزهای دوکشور، نیروی نظامی خود را وارد ایران کند.
    کلیدواژگان: ایران، روسیه، شوروی، لنین، سوسیالیسم، انقلاب شرق
  • مناسبات فرهنگی ایران و عربستان سعودی در سالهای 1345 تا 1355 ش. بر اساس اسناد آرشیوی
    کریم سلیمانی صفحه 177
    مناسبات فرهنگی ایران و عربستان را در بین سالهای 1345 تا 1355 می توان به این صورت دسته بندی نمود: اعطای بورسهای تحصیلی و تبادل دانشجو و پیشاهنگ، دیدار شخصیتها و هیئتهای فرهنگی، همکاری های علمی و فرهنگی، ورزش و هدایای فرهنگی.
    کلیدواژگان: ایران، عربستان سعودی، مناسبات علمی و فرهنگی
  • بهای قدرت مردم
    مارک آلموند ترجمه: رحیمه عباسی صفحه 197
    مارک آلموند، یکی از فعالان دوره جنگ سرد و استاد کنونی تاریخی مدرن در کالج اوریل دانشگاه آکسفورد، در این مقاله به نقش عوامل نفوذ دولتهای بزرگ و از جمله آمریکا در بروز ناآرامی، کودتا و حوادث مشابه در جهان، از جمله حوادث اخیر اوکراین پرداخته است.
    کلیدواژگان: کودتای 28 مرداد، ناآرامیهای اکراین، دلارهای آمریکا، توده مردم
  • معرفی سند
  • یک سند مهم دربار مسئله هرات
    فاروق انصاری صفحه 203
    پس از عقب نشینی نیروهای محمدشاه از هرات، وزارت خارجه ایران در نامه ای به غراف نسلرود، وزیرخارجه روسیه، منافع مشترک دو دولت و وعده کمک روسیه را یادآورشد اما دولت روسیه هیچگونه کمکی به دولت ایران نکرد.
    کلیدواژگان: ایران، افغانستان، هرات، انگلیس، روسیه
  • مکاتبات عبدالحسین تیمورتاش با رابرت کلایو، وزیر مختار بریتانیا در تهران، درباره شناسایی عراق و... (8-1307 ش / 9-1928)
    مسعود کوهستانی نژاد صفحه 213
    اسناد معرفی شده در این نوشتار، نامه های رد و بدل شده بین عبدالحسین تیمورتاش،وزیر دربار ایران، و رابرت کلایو، وزیرمختار انگلیس در ایران، درباره روابط ایران و عراق هستند.
    کلیدواژگان: ایران، شناسایی عراق، حقوق قضایی، اروند رود، تیمورتاش، کلایو
  • گزارش
  • نگاهی به اسناد صفویه در آرشیوها و کتابخانه های چند کشور جهان
    محمدحسن کاووسی عراقی صفحه 229
    تعداد زیادی از اسناد مهم تاریخی در ارتباط با دوره حاکمیت پادشاهان صفوی در کتابخانه ها و آرشیو های برخی از کشورهای جهان وجود دارند که بازگو کننده نخستین مناسبات و روابط دیپلماتیکی بین ایران و کشورهای دیگر جهان هستند.
    کلیدواژگان: اسناد صفویه، مراکز اسناد تاریخی
  • دومین همایش روابط تاریخی ایران و اسپانیا
    صفحه 237
    دومین دور سمینار همایش روابط تاریخی ایران و اسپانیا با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران ایرانی و اسپانیایی در سیزدهم و چهاردهم بهمن 1383 در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
  • معرفی کتاب
  • فصلنامه پژوهشهای علمی حکمت / رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی جمهوری آذربایجان
    امیرهوشنگ بختیاری صفحه 243

    فصلنامه پژوهشهای علمی حکمت با همکاری مشترک رایزنی سفارت جمهوری اسلامی در باکو و انستیتو شرق شناسی ضیاء بنیادوف، وابسته به آکادمی ملی جمهوری آذربایجان، منتشر می شود و مقاله ها و مطالبی پیرامون پژوهشهای علمی و تاریخی درباره مشترکات سیاسی، فرهنگی و مذهبی دو کشور دوست و همسایه، ایران و آذربایجان و برخی از کشورهای همجوار را در بردارد.