فهرست مطالب

قالب سازان - پیاپی 36 (خرداد 1384)

دو ماهنامه قالب سازان
پیاپی 36 (خرداد 1384)

  • 87 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/03/08
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • میزگرد تخصصی جامعه قالبسازان ایران
    صفحه 3
  • سایت تخصصی جامعه قالبسازان ایران
    صفحه 10
  • ساخت باک بنزین به روش هیدروفرمینگ
    صفحه 15
    باک بنزین خودرو سال هاست که از جنس پلاستیک ساخته می شود. اخیرا دپارتمان انرژی ایالت کالیفرنیا و انجمن نفت ایالت غربی برای کاهش نشت MTBE (گازهای مضر) به داخل آبهای سطحی مطالعات را در زمینه جایگزینی متریال های دیگری جهت ساخت باک بنزین نظیر فولاد با استحکام بالا، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم آغاز نموده اند. ...
    کلیدواژگان: باک بنزین هیدروفرمینگ کشش عمیق فولاد با استحکام بالا فولاد ضد زنگ آلومینیوم پلاستیک
  • ابتکاری در جهت افزایش بهره وری
    صفحه 21
    برای شرکت تکومس توسعه و ایجاد طرح های جدید از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، مدیریت شرکت در صدد است تا عملیات ساخت کار آمدتر و همچنین انعطاف پذیرتری را به وجود آورد. دستگاه چند فرآیندی که توسط این کمپانی طراحی شده دارای ظرفیت فوق العاده ای در افزایش توانایی پروژه ساخت می باشد.
    کلیدواژگان: بهره وری، کمپرسور، ماشین چند فرآیندی
  • صفحات اختصاصی اتحادیه ماشین ساز و فلز تراش
    صفحه 23
  • سه دستگاه پرس، دوازده پرسنل و 170 میلیون پرسکاری در سال
    صفحه 28
    در این مقاله به بررسی قالب مرحله ای پیچیده با سرعت بالا پرداخته شده که با سرعت بسیار بالا در زمینه تولید انواع قطعات الکتریکی، رله ها، سنسورها و... به کار گرفته شده و تجربه و بهره وری مربوطه تشریح شده است.
    کلیدواژگان: قالب مرحله ای پیچیده، پرسکاری با سرعت بالا، پرچکاری، سنسور، محافظ صوتی پرس، درون قالبی، ایستگاه پرس، خط تولید
  • مزایای ماشین کاری با جت مواد ساینده و مقایسه آن با روش های لیزر، اسپارک، پلاسما، برش با گاز، فرزکاری
    صفحه 33
    در این مقاله ابتدا به ذکر پاره ای از مزایای روش ماشین کاری و ساخت و تولید قطعات با استفاده از تکنولوژی جت مواد ساینده پرداخته و سپس آن را با دیگر روش های ماشین کاری از قبیل لیزر، اسپارک، پلاسما، برش با گاز، فرزکاری مقایسه خواهیم نمود.
    کلیدواژگان: جت مواد ساینده، لیزر، اسپارک، پلاسما، برش با گاز، فرزکاری
  • تکنولوژی ماشین کاری با سرعت بالا
    صفحه 36
    بعد از تحقیقات تخصصی متمرکز و فشرده در خصوص HSC در دانشگاه ها با همکاری نزدیک با سازندگان ماشین های افزار و فروشندگان تابعه HSC به یک امکان محکم و عملی در چند سال گذشته اخیر رسیده است. این تکنولوژی هم توسط کاربران فرآیندهای تکی سازی و تولیدکنندگان انبوه قطعات مورد قبول و تصدیق قرار گرفته است و البته به طور برجسته توسط سازندگان قالب مورد توجه قرار گرفته است. ...
    کلیدواژگان: برش سرعت بالا، High Speed Cutting
  • پرس های هیدرولیکی: تطبیق پذیری باعث ایجاد خلاقیت و قدرت ابداع می شود
    صفحه 37
    متقاضیان محصولات کشش عمیق و پیچیده، در حال افزایش می باشند و انجام این تقاضاها نیازمند یک کنترل بسیار دقیق می باشد. با ایجاد این کنترل، پرسکار می تواند مواردی مانند موقعیت، تناژ، سرعت سمبه، شتاب و... را در هر کورس پرس بررسی نماید.
    کلیدواژگان: سایش قطعات، کنترل بالشتکی، تناژ پرس
  • اتصال فلز و سرامیک بهم
    صفحه 40
    در صنعت پیشرفته امروز گاهی مواقع لازم است که فلز و سرامیک به هم اتصال یابند، روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که در این مقاله به شرح مختصر آنها می پردازیم.
    کلیدواژگان: متالیزه، سرامیک، روش های متالیزه
  • تولید هزارخاری به روش رولینگ و بدون براده برداری
    صفحه 50
    رولینگ سختی و استحکام سطح دندانه ها را افزایش می دهد، هزار خاری های رول شده بدون عملیات حرارتی نسبت به اسپلاین هایی که به روش براده برداری فرم داده شده اند حدود 15 تا 35 درصد قوی تر می باشند. ضمنا انجام عملیات حرارتی بعد از رولینگ کلیه تنش های فشاری القا شده در قطعه رول شده را رها می سازد.
    کلیدواژگان: رولینگ، هزارخاری، براده برداری
  • راهنمایی هایی در خصوص انتخاب تغذیه کننده سروو
    صفحه 53
    دستگاه های Coil - handing دارای سه عملکرد اصلی می باشند یعنی باز کردن کلاف مواد خام، عملیات صافکاری و عملیات تغذیه مواد خام صاف شده. پیشرفت های علمی و همچنین نیاز به قطعات دقیق تر باعث تولید سروو - فیدهای الکترونیکی گردیده است که دارای ذخیره اطلاعاتی زیادی می باشند.
    کلیدواژگان: تغذیه کننده سروو، انواع سیستم های سروو فید، دستگاه Coil، handing
  • بررسی مایعات خنک کننده و روان کارها در ماشین کاری فولادهای غیر آلیاژی
    صفحه 56
    امروزه در اکثر صنایعی که ماشین کاری جزء اعمال اصلی آنها است سالانه میلیون ها گالن با هزینه میلیون ها دلار صرف این مایعات خنک کننده می شود، اما محدودیت هایی از قبیل زیاد بودن هزینه مایعات خنک کننده، مسائل زیست محیطی و سلامتی و ایمنی کارگران و... سبب شده است تا محققین به فکر حذف مایع خنک کننده باشند که در این زمینه بحث ماشین کاری خشک مطرح شده است. ...
    کلیدواژگان: اصطکاک، انواع مایعات، برش فلزات، روغن های معدنی، ماشین کاری خشک
  • چفت و بست های مورد استفاده در صنایع فلزی
    صفحه 61
    در اینجا به بررسی هاردورها و چفت و بست هایی که جهت نصب و اتصال قطعات فلزی به کار می روند از قبیل مهره های پرچی و جوشی، پیچ ها، میخ پرچ ها، و دیگر وسایل اتصالی مشابه پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: مهره، شیت متال، میخ پرچ، اتصالات دائم، فرم دهندگان فلزی، فرم دهی، اکستروژن، جوشکاری، استحکام
  • تغییر شکل در یک یا دو جهت؟
    صفحه 65
    استوارت کیلر کارشناس و محقق فرم دهی می باشد. یکی دیگر از زمینه های تحقیقی وی بر روی میزان تغییر فرم و کرنش اصلی و فرعی و ارتباط بین این دو و بهره گیری و معرفی از نمودارهای مرتبط در جهت کنترل بهتر فرم دهی فلزات می باشد.
    کلیدواژگان: کارگاه پرس، فرم دهی، تغییر شکل، کشش، نازک شدگی، پارگی، تست کشش، کرنش، کرنش فرعی، محدودیت فرم دهی
  • آموزش فنی اپراتور پرس چند منظوره
    صفحه 68
    در این مقاله تجربه شرکت Ajax در خصوص آموزش فنی اپراتورهای پرس بررسی شده است. اپراتورهای این شرکت قادرند در یک زمان چندین دستگاه را هدایت نمایند.
    کلیدواژگان: پرس، اپراتور، آموزش فنی، بهره وری، ایمنی، توقف کاری، مدیریت
  • مشکلات فرم دهی فولادهای با استحکام بالا
    صفحه 70
    استوارت کیلر، کارشناس و محقق در زمینه پرسکاری می باشد. یکی از زمینه های تحقیقی او در زمینه مشکلات فرم دهی فولادهای با استحکام بالا می باشد زیرا پرسکاران داستانهای ترسناک و تجربه های تلخی در این زمینه داشته اند ولیکن با نمودارها و راهکارهای ارائه شده توسط وی واقعا گشایشی در این امر باز شده است.
    کلیدواژگان: فرم دهی، فولاد با استحکام بالا (HSS)، شکستگی، ترکیدگی، استحکام تسلیم، کار سختی، ازدیاد طول (elongation)، آزمایش کشش، تنش تسلیم
  • عوامل مرتبط با فرآیند تاب گیری سیم فرآیند و عوامل محیطی
    صفحه 73
    از نظر عملکرد کلاسیک نتیجه یک فرآیند تاب گیری ماده ای صاف و یا دارای انحنای معین است، اما مسائل دیگری از قبیل شناخت ویژگی های مواد و تغییر آنها به روشی که از قبل تعیین شده نیز مورد بررسی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: تاب گیری، نیروهای کششی، خم کاری، استحکام کششی
  • شرایط دوره های آموزشی قالبسازان
    صفحه 78