فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی پلیمر - سال هجدهم شماره 2 (پیاپی 76، خرداد و تیر 1384)

دو ماهنامه علوم و تکنولوژی پلیمر
سال هجدهم شماره 2 (پیاپی 76، خرداد و تیر 1384)

  • 60 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/03/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین آتشی، کاظم سبحان منش، مهدی شیوا صفحات 75-80
    مقاومت پارگی لاستیک بوتادی ان (1 و 4 سیس) در دو سامانه تقویت کننده دوده/سیلیکا و دوده/سیلیکا/سیلان با ساز و کارهای متفاوتی بهبود می یابد. در این پژوهش، این ساز و کارها با مطالعه فرایندهای اتلافی و برهمکنشهای پر کننده - پلیمر و به کمک آزمونهای جهندگی، مدول و لاستیک پیوندی بررسی شده است. هر چند برهمکنش پلیمر - پر کننده بر پدیده القای تبلور در اثر تنش موثر است و می تواند اثر زیادی روی مقاومت این نوع لاستیک با مقدار درصد سیس زیاد در سامانه های دوده/سیلیکا/سیلان داشته باشد ولی نتایج نشان می دهد در مجاورت سیلیکا و در غیاب عامل پیوند سیلانی به دلیل کاهش جهندگی لاستیک بوتادی ان، ساز و کار مصرف انرژی پارگی از راه اتلاف انرژی به شکل گرما در فرایندهای بازگشت ناپذیر ساز و کاری غالب در بهبود مقاومت در برابر پارگی است. همچنین، در مجاورت عامل پیوند سیلانی که با ورود پیوندهای شیمیایی سیلیکا/سیلان/لاستیک همراه است. ساز و کار اتلاف انرژی به روش شکستن پیوندهای شیمیایی در سراسر سطح شکست ساز و کاری غالب خواهد بود.
    کلیدواژگان: مقاومت در برابر پارگی، جهندگی، برهمکنش پلیمر - پرکننده، لاستیک بوتادی ان، سیلیکای رسوبی
  • همایون معدل، محسن سعیدی انارکی، رویا عامری صفحات 81-89
    خواص الیاف پلی اتیلن با کارایی زیاد همچون مدول و استحکام کششی بسیار خوب به دلیل نوع ساختار بلوری ناشی از آرایش یافتگی و کشیدگی کامل زنجیرهای پلی اتیلن بسیار سنگین است. در این پژوهش، برای تولید الیاف پلی اتیلن، ابتدا نوع تجاری آن تجزیه و شناسایی و مجموعه ای از آزمایشهای هدفمند روی الیاف تجاری انجام و مشخصات فیزیکی و شیمیایی الیاف تجاری مانند وزن مولکولی، نوع بلورینگی و ساختار شیمیایی بررسی شد. در مرحله بعد به کمک نتایج بدست آمده از آزمایشهای شناسایی و منابع اطلاعاتی موجود، این الیاف در مقیاس آزمایشگاهی تولید شدند. نتایج نشان داد که ساختار بلوری الیاف پلی اتیلن تجاری فقط از نوع راست گوشه است. دمای ذوب الیاف تجاری 153.8?C و ساختار این الیاف بیش از 90 درصد بلوری است. ساختار بلوری الیاف تولیدی در این پژوهش نیز از نوع راست گوشه بوده و 74 درصد آن به شکل بلور است. مدول الیاف تولیدی با نسبت کشش 50، برابر با 87 درصد مدول الیاف Spectra 900 با دنیر 1200 و استحکام کششی این الیاف 74 درصد استحکام کششی الیاف Spectra 900 با دنیر 1400 است. همچنین، دمای ذوب الیاف پلی اتیلن تولیدی 148.4?C است.
    کلیدواژگان: الیاف پلی اتیلن، پلی اتیلن با وزن مولکولی خیلی زیاد، کشش گرم، پراش پرتو ایکس، جهت یابی
  • مریم رفیعی، محمدحسن نوید فامیلی، همایون معدل صفحات 91-97
    مهاجرت، پدیده انتقال مواد از ظروه بسته بندی به ماده غذایی در تماس با آن، برای کنترل سلامت ماده غذایی حایز اهمیت است. عوامل مختلفی مانند نوع پلیمر، ماده غذایی، مواد مهاجر و شرایط تماس در سرعت مهاجرت و مقدار آن موثر هستند. بلورینگی و شکل شناسی پلیمر از عوامل موثر بر پدیده مهاجرت اند. در این پژوهش، با استفاده از پلی اتیلن سنگین و با روش قالبگیری فشاری و قالبگیری تزریقی نمونه هایی در شرایط مختلف، تهیه شد. مقدار بلورینگی نمونه ها به کمک تجزیه گرمایی معین شد و نمونه ها در شرایط دمایی زیاد در معرض شبه غذای چرب (محلول اتانول 95 درصد) قرار داده شد. مقدار کاهش وزن نمونه ها، مهاجرت مواد از پلی اتیلن به ماده غذایی و ارتباط آن با بلورینگی نمونه ها بررسی شد. نتایج نشان می دهد که در هر دو فرایند با افزایش بلورینگی قطعات تهیه شده، مهاجرت مواد از نمونه به ماده غذایی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: مهاجرت، بسته بندی مواد غذایی، پلی اتیلن سنگین، بلورینگی تجزیه گرمایی
  • عبدالرسول ارومیه ای، اعظم رحیمی، عبدالله شیخ نژاد، احمد ربیعی صفحات 99-106
    ضایعات پلی اتیلن ترفتالات (PET) را می توان با روش های مکانیکی و شیمیایی بازیافت کرد. آبکاشفت یکی از روش های شیمیایی بازیافت پلی اتیلن ترفتالات است. مزایای این روش، تهیه مستقیم ترفتالیک اسید بدون ایجاد محصول واسطه، خلوص زیاد ترفتالیک اسید (TPA) حاصل و ارزانی مواد اولیه است. در این پژوهش، واپلیمر شدن پلی اتیلن ترفتالات به ترفتالیک اسید به وسیله آبکافت با سولفوریک اسید به منظور دستیابی به بیشترین بازده ترفتالیک اسید بررسی شده است. محدوده غلظت سولفوریک اسید بین 3 تا 15 M، زمان بین 3 تا 7 h و دما بین 130 تا 170?C انتخاب شده است. در نهایت غلظت 12 M سولفوریک اسید، زمان 5 h و دمای 140?C که در این شرایط بیشترین مقدار تبدیل PET و بازده ترفتالیک اسید بدست می آید به عنوان شرایط بهینه برای واپلیمر شدن PET مشخص شد. ترفتالیک اسید حاصل با روش های طیف سنجی FTIR، تجزیه عنصری و تعیین ارزش اسیدی بررسی شد. ارزش اسیدی ترفتالیک اسید حاصل از شرایط بهینه 667 بود، نتایج حاصل موید آن است که بازده ترفتالیک اسید تقریبا با مقدار تبدیل PET برابر است.
    کلیدواژگان: پلی اتیلن ترفتالات، بازیافت، آبکافت، ترفتالیک اسید، سولفوریک اسید
  • هنگامه هنرکار، مهدی باریکانی، جلیل مرشدیان صفحات 107-114
    پلاستیک های سنتزی بطور گسترده در زندگی روزمره مصرف می شوند. از جمله این پلیمرها می توان به پلی استیرن، پلی پروپیلن و پلی اتیلن اشاره کرد که به دلیل سهولت روش تولید و کاربرد، ارزانی، زیبایی شکل ظاهری و همچنین بی خطر بودن در تماس با مواد غذایی در صنعت بسته بندی از آنها استفاده می شود. این وضعیت موجب افزایش آلودگی محیط زیست می شود. بنابراین، تلاشهای زیادی برای حل مشکل ضایعات پلاستیکی با افزودن مواد زیست تخریب پذیر به آنها انجام شده است. از آنجا که پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد بسته بندی است، پژوهشهای گسترده ای برای تخریب پذیر کردن آن انجام گرفته است که یکی از این موارد، استفاده از نشاسته به عنوان پر کننده طبیعی در پلی اتیلن است. در این پژوهش، از نشاسته ذرت برای تخریب پذیر کردن پلی اتیلن سبک استفاده شده است. بدین منظور درصدهای مختلف نشاسته به پلی اتیلن افزوده و با آزمایشهای گرمایی، مکانیکی، مطالعات میکروسکوپی، تابش فرابنفش و طیف سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه اثر مقدار نشاسته بر خواص آمیزه های پلی اتیلن و تخریب پذیری آنها بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش مقدار نشاسته در نمونه ها، استحکام کششی و ازدیاد طول تا پارگی کاهش و مدول افزایش می یابد. قرار دادن نمونه ها در معرض تابش فرابنفش سبب کاهش تنش و کرنش شکست و ازدیاد طول تا پارگی می شود. هر چه مدت زمان تابش پرتو فرابنفش و نیز مقدار نشاسته بیشتر باشد کاهش بیشتری در خواص یاد شده مشاهده می شود. نتایج طیف سنجی زیر قرمز نیز موید تخریب نمونه هاست.
    کلیدواژگان: پلی اتیلن، نشاسته، تخریب پذیر، تابش فرابنفش، شکل شناسی
  • غلامحسین ظهوری، مهران غلامی، زری پورعلی صفحات 115-120
    در این پژوهش، پلی اکسی متیلن (POM) به روش آنیونی و کاتیونی با استفاده از مونومرهای فرمالدهید و تری اکسان تهیه شد. تهیه مشتقات پلی اکسی متیلن دی استات و پلی اکسی متیلن اتر، به وسیله واکنش استیل دار کردن الکیل دار کردن نیز مورد مطالعه قرار گرفت. پلیمر شدن تری اکسان به روش مذاب و در محلول با حلال های سیکلوهگزان، تولوئن، متیلن کلرید و کربن تتراکلرید با استفاده از سامانه آغازگر بورتری فلوئورید اترات بررسی شد. اثر غلظت محلول فرمالدهید (25 تا 40 درصد) مقدار کاتالیزور سولفوریک اسید بر بهره واکنش تهیه تری اکسان مطالعه شد. برای غلظت کاتالیزور مقدار بهینه ای بدست آمد، در حالی که افزایش غلظت فرمالدهید در محدوده مورد استفاده موجب افزایش پیوسته بهره واکنش شد. دمای پلیمر شدن مذاب تری اکسان (70-120?C) مشخص کرد که دمای بهینه واکنش بین 90-100?C است، در حالی که دمای ذوب پلیمر بین 170 تا 182?C بدست آمد. نتایج نشان می دهد که افزایش غلظت آغازگر از3.55×10-2 تا 8.8210-2 mmol باعث افزایش بهره واکنش و افزایش بیشتر آن باعث کاهش مقدار محصول دهی پلیمر می شود. بیشترین مقدار محصول POM با بیشترین دمای ذوب در پلیمر شدن تری اکسان در حلال سیکلوهگزان حاصل می شود. افزایش دما از 25 تا 60?C باعث کاهش بهره این واکنش شده است. در پلیمر شدن فرمالدهید افزایش دما از 32 تا 70?C باعث افزایش مقدار محصول POM و افزایش بیشتر دما باعث کاهش مقدار محصول می شود.
    کلیدواژگان: POM، فرمالدهید، تری اکسان، پلیمر شدن در محلول، پلیمر شدن یونی