فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی بابل - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، بهار 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، بهار 1384)

  • 92 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/01/25
  • تعداد عناوین: 17
|
  • سید ربیع مهدوی، منصور ذبیح زاده، علیرضا شیرازی، حسین قرائتی صفحه 7
    سابقه و هدف
    در رادیوبیولوژی مهمترین عامل فیزیکی تعیین دقیق دز جذبی است. هدف از این پروژه ایجاد چینش مناسب جهت پرتودهی نخاع گردنی موش صحرایی (رت) و دزیمتری آن می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از پروتکل AAPM TG61 برای اندازه گیری دزجذبی پرتوایکس و به منظور تضمین و اصلاح دزجذبی از فانتوم استفاده شد. اتاقک یونیزان در این اندازه گیری از نوع فارمر و ماشین مولد پرتو از نوع تیوپ اشعه X پرتودرمانی با اختلاف پتانسیل KVp 200 ساخت شرکت زیمنس بود. اندازه گیری دزجذبی در نقطه خروج پرتو از تیوپ اشعه X در هوا و در فانتوم در نقطه ای مشابه محل استقرار نخاع انجام شد. پس از ساخت و انتخاب مناسبترین مقیدساز از طریق سعی و خطا و تصحیح و تایید میدان پرتودهی با استفاده از تصاویر سیمیلاتور و پورتال، پرتودهی نخاع صورت گرفت.
    یافته ها
    متوسط آهنگ دز جذبی در فانتوم رت پس از اعمال ضرایب تصحیح، 146.54 cGy/min است. مقدار دز در این نقطه از طریق محاسبه معادل 95.145 cGy/min بدست آمد. مقایسه مقادیر دزجذبی از دو روش محاسبه (SD=0.109) و اندازه گیری مستقیم در فانتوم (SD=0.105) اختلاف اندک (-%0.50) را نشان میدهد (p<0.001). مقدار دز جذبی بدست آمده در محدوده مجاز خطای تعیین شده توسط ICRU یعنی %5.3 ± قرار دارد.
    نتیجه گیری
    این نتیجه نشاندهنده آنستکه با استفاده از پروتکل AAPM TG61 امکان دست یابی به خطاهای اندک در پرتودهی میدانهای کوچک وجود دارد. بکارگیری مناسب از فاکتورهای تصحیح و پروتکلهای جدید امکان پرتودهی را در سیستمهای بیولوژیک با حداکثر صحت و حداقل خطا فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: دزیمتری پرتو ایکس، رادیوبیولوژی، پرتودهی نخاع گردنی رت، فانتوم، مقید ساز
  • محمدعلی روپانی، حکیمه آل رضا، فرشاد صفری، ابراهیم علیجانپور، مهرافزا میر صفحه 14
    سابقه و هدف
    تغییرات همودینامیک به دنبال لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه یکی از مسایل و مشکلات اصلی در بیهوشی عمومی می باشد. روش ها و داروهای مختلفی جهت کم نمودن این تغییرات مورد استفاده قرار گرفته اند. در این مطالعه از داروی آلفنتانیل که یک ضد درد مخدر کوتاه اثر می باشد جهت بررسی روی کاهش تغییرات همودینامیک استفاده گردید.
    مواد و روش ها
    100 بیمار ASA Class I به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. به هر دو گروه دیازپام 0.1 mg/kg و مرفین 0.1 mg/kg و فلاکسیدیل 20mg به عنوان پریمد تزریق شد. سه دقیقه قبل از شروع بیهوشی گروه مطالعه 10 μg/kg آلفنتانیل و گروه کنترل نرمال سالین بعنوان پلاسبو دریافت نمودند. بیهوشی در هر دو گروه با تیوپنتال سدیم و ساکسنیل کولین انجام شد. فشار خون و ضربان قلب در دو گروه قبل و بعد از پرمید و دقایق یک، سه و پنج بعد از لوله گذاری ثبت و داده ها با هم مقایسه شدند.
    یافته ها
    تغییرات فشار خون سیستول و دیاستول و ضربان قلب بعد از پریمد با هم تفاوتی نداشتند، اما میانگین تغییرات فشار خون و ضربان قلب در گروهی که آلفنتانیل دریافت کردند نسبت به گروه کنترل کمتر بوده و از نظر آماری معنی دار بود. در هر دو گروه تغییرات همودینامیک بعد از 5 دقیقه به حالت ثابتی رسید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج، آلفنتانیل داروی موثری در کم کردن فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب به دنبال لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه می باشد و استفاده از آن قبل از لارنگوسکوپی در بیهوشی عمومی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آلفنتانیل، فشار خون، ضربان قلب، لارنگوسکوپی، لوله گذاری تراشه
  • اندازه گیری هوموسیستئین تام پلاسما به روش کروماتوگرافی معکوس با کارآیی بالا (RP - HPLC)
    فرامرز دارابی، بمانعلی جلالی، منصور رفیعی، علی بابایی، سید مجید مهدوی صفحه 18
    سابقه و هدف
    هوموسیستئین اسیدآمینه ای با گروه آزاد تیولی است و به عنوان یک واسطه طی متابولیسم متیونین به سیستئین تشکیل می گردد. اندازه گیری هوموسیستئین تام پلاسما ممکن است در شرایط کلینیکی مختلفی از قبیل هوموسیستئین اوری، آترواسکلروز، ترومبوفیلی و کمبود ویتامینهای B12 و اسیدفولیک مفید و ارزشمند باشد. هدف از این مطالعه بررسی قابلیتهای روش HPLC فاز معکوس با دتکتور فلورسانس جهت سنجش هوموسیستئین بوده است.
    مواد و روش ها
    هوموسیستئین تام پلاسما بوسیله روش کروماتوگرافی با کارائی بالا(HPLC) با دتکتور فلورسانس بعد از احیا انواع هوموسیستئین پلاسما بوسیله تریس -2) کاربوکسی اتیل(فسفین (TCEP) و مشتق سازی با آمونیوم -7 فلوروبنزو -2 اکسا 1 و -3 دیازول -4 سولفونات (SBD-F) مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    حساسیت روش HPLC جهت سنجش هوموسیستئین در حد 0.2 μmol/L، دقت روش)ضریب تغییرات (CV در یک مرحله بین 2.67 تا 4.56 درصد و در بین مراحل و روزهای مختلف 5.43 تا 8.17 درصد و صحت (بازیابی) روش بین 93 تا 103.4 درصد بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده از این مطالعه نشانگر آن است که روش HPLC با دتکتور فلورسانس برای سنجش هوموسیستئین روشی حساس)حد پایین (0.2 μmol/L و دقیق)ضریب تغییرات بین 2.67 تا 8.17 درصد(است و دارای صحت مناسبی)بازیابی بین 93 تا 103.4 درصد(می باشد و لذا روشی قابل اطمینان بخصوص در کارهای تحقیقاتی است. با توجه به آنکه هوموسیستئین یک عامل خطرزا برای بیماری عروق کرونر می باشد، راه اندازی روش فوق از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: هوموسیستئین، آترواسکلروز، HPLC، پلاسما
  • عباسعلی طاهریان، علی رشیدی پور، محمود عارفی، عباسعلی وفایی، میترا امامی ابرقویی، حسن صادقی، مرتضی جراحی، حسین میلادی گرجی صفحه 24
    سابقه و هدف
    عوارض داروهای شیمیایی ضد درد, باعث شده تا توجه بیشتری به گیاهان دارویی شود. در این تحقیق اثرات ضد دردی گیاه آویشن بر درد نوروژنیک و التهابی در آزمون فرمالین در موش سوری مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    40 سر موش سوری نر نژاد آلبینو با وزن 25 تا 30 گرم مورد استفاده قرار گرفتند. آویشن (100 و 500 میلیگرم به ازا هرکیلوگرم وزن) و هم حجم آن سالین داخل صفاقی 30 دقیقه قبل از انجام آزمون فرمالین تزریق شدند. ملاکهای ارزیابی درد در آزمون فرمالین مدت زمان لیسیدن اندام و بالا نگهداشتن آنها در مراحل حاد (5 دقیقه اول) و مزمن (15 تا 40 دقیقه) بعد از تزریق فرمالین (25 میکرولیتر از محلول 5%) در کف پای حیوان بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که آویشن به طور معنی داری پاسخ دهی حیوانات را به محرکهای دردزا کاهش می دهد(p<0/01).ضمن اینکه دارو با دوز 500 میلی گرم اثر بارزتری داشت.
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از این بود که عصاره هیدروالکلی گیاه آویشن سبب کاهش درد میشود. برای پی بردن به مکانیسم های ضد دردی آن نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: آویشن، درد نوروژنیک و التهابی، آزمون فرمالین
  • سیدغلامعلی جورسرایی، علی اصغر بیکی، یوسف رضا یوسف نیاپاشا، رضا علیزاده نوایی صفحه 30
    سابقه و هدف
    هینوزان و دیازینون از سموم ارگانو فسفره با اثر تماسی و نفوذی می باشند که علیه آفت بلاست و کرم ساقه خوار برنج کاربرد دارند. لذا با توجه به مصرف بیش از حد در مزارع برنج و اثرات زیان آور آنها و آمار بالای ناباروری در استان مازندران که هر ساله نیز رو به افزایش می باشد در این مطالعه اثر این سموم بر روی اسپرم انسان مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش آزمایشگاهی و بر روی نمونه های اسپرم افرادی که جهت انجام SFA (Semen fluid analysis) مراجعه کرده بودند انجام شد. اسپرم ها تحت تاثیر غلظتهای 1000/1 و 10000/1 سم هینوزان و دیازینون قرار گرفتند. سپس تعداد، حرکت و grading آنها در ساعتهای (0)، 1، 2 و 4 ثبت گردید و با آزمون repeated measurement مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با حالت نرمال خود (بدون استفاده از سم) مقایسه گردید.
    یافته ها
    با گذشت زمان، هینوزان و دیازینون سبب کاهش حرکت اسپرم ها شدند (p<0.05) ولی با افزایش دوز غیر کشنده تاثیر معنی داری در کاهش حرکت نداشته است. تغییر در افزایش grade I و grade II در طول ساعات مورد بررسی از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). در حالی که این تغییرات در مورد grade III معنی دار نبوده است.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد دیازینون و هینوزان، با اثر سمی خود باعث کاهش تعداد و حرکت اسپرم ها می گردند که اثر آن وابسته به دوز نمی باشد ولی وابسته به زمان است.
    کلیدواژگان: حرکت اسپرم، تعداد اسپرم، هینوزان، دیازینون
  • محمدعلی محسنی بندپی، مولود فخری، مرجان احمد شیروانی، معصومه باقری نسامی، علیرضا خلیلیان صفحه 35
    سابقه و هدف
    کمردرد دسته بزرگی از آسیب های شغلی را تشکیل می دهد و در این میان پرستاران یکی از گروه هایی هستند که بیشترین شیوع آسیب های عضلانی اسکلتی مخصوصا کمردرد در آنها دیده می شود. هدف این مطالعه تعیین شیوع کمردرد در پرستاران و بررسی تاثیر خصوصیات فردی و شغلی موثر بر آن می باشد.
    مواد و روش ها
    پس از تایید کمیته اخلاق پزشکی، 1226 پرستار بصورت تصادفی از 13 بیمارستان عمومی در استان مازندران انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه هایی که شامل مشخصات فردی و شغلی، شیوع کمردرد و علل احتمالی و آثار آن بر فعالیتهای پرستاران بود صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان دادند که شیوع نقطه ای، یک ماهه، 6 ماهه، یک ساله و در طول زندگی کمردرد به ترتیب 51.5، 56.3، 58.9، 59.6 و 62 درصد بوده است. شایعترین علت کمردرد بلندکردن بارسنگین بود (%30.4) ایستادن طولانی و استراحت به ترتیب مهمترین عوامل تشدید کننده و تسکین دهنده درد بودند %57.6) و (%59.2 غیبت از کار به علت کمردرد در طی یک ماه گذشته %33.7 گزارش شد. بخش محل خدمت با کمردرد ارتباط معنی داری داشت (p<0.001) بطوری که بیشترین شیوع کمردرد در بخش اورژانس و کمترین آن در بخش مراقبت ویژه نوزادان و ارولوژی دیده شد. بین رضایت شغلی و شیوع کمردرد رابطه منفی وجود داشت (p<0.001).
    نتیجه گیری
    شیوع کمردرد در بین پرستاران بالاست و با بعضی از عوامل فردی و شغلی رابطه دارد. بنابراین اقداماتی برای پیشگیری از آن در این گروه ضروری است.
    کلیدواژگان: کمر درد، پرستاران، شیوع، ضایعات شغلی
  • محمدجعفر گلعلی پور، سکینه محمدیان، محمدحسین تازیکی، الهام مبشری، افسانه برقعی صفحه 41
    سابقه و هدف
    شکاف لب و کام از ناهنجاری های شایع مادرزادی است که از عوارض آن عفونت گوش میانی، سنگینی شنوایی، مشکلات تغذیه ای، تکلم و مشکلات اجتماعی است. لذا این مطالعه به منظور بررسی فراوانی شکاف کام و لب و ارتباط آن با جنس، گروه قومی، سن والدین، ازدواج فامیلی و فصل در یک دوره شش ساله در گرگان انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت مقطعی از دی ماه 1376 تا دی ماه 1382 بر روی 37951 تولد در مرکز آموزش درمانی دزیانی گرگان انجام گردید، جنس نوزاد، نوع هنجاری نوزاد، گروه قومی و سن والدین، ازدواج فامیلی و فصل و سال تولد در پرسشنامه ثبت و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    شیوع شکاف لب و کام حدود 0.97 در هزار بود. همچنین، این میزان در جنس مذکر 1.08 در هزار و در جنس مونث 0.86 در هزار تعیین گردید. شیوع شکاف لب و کام در گروه های قومی فارس و بومی ترکمن و سیستانی به ترتیب 0.86 و 0.89 و 1.47 در هزار بدست آمد. %29.7 از والدین نوزادان ناهنجار دارای ازدواج فامیلی بودند و %29.7 از مادران در هنگام بارداری از داروهای مختلف استفاده کردند. بیشترین میزان شیوع، به ترتیب در فصل های زمستان و پاییز دیده شد. میانگین سنی مادران و پدران به ترتیب 35.5 و 28.5 سال بود و بیشترین میزان شکاف لب و کام نوزادان به دی ماه 1376 لغایت آذر ماه 1377 مربوط می شد.
    نتیجه گیری
    در این بررسی مشخص گردید که میزان شیوع شکاف لب و کام مربوط به منطقه گرگان در حد متوسط جهانی و نزدیک به نتایج بدست آمده در اروپا و کشورهای آسیای شرقی می باشد. ازدواج فامیلی و همزمانی مصرف سموم کشاورزی با زمان لقاح می توانند از عوامل خطرساز باشند.
    کلیدواژگان: شکاف لب، شکاف کام، اپیدمیولوژی، قومیت، جنس
  • شهریار شفایی، مهرداد ساروی، مجید شربتداران، کریم الله حاجیان، نیما مصباح صفحه 48
    سابقه و هدف
    آترواسکلروز و عوارض آن علت اصلی در بیماری های ایسکمیک قلبی می باشد. پلاکت ها نقشی اساسی در شروع آترواسکلروز و تشکیل لخته های کرونری بازی می کند. نشان داده شده است که پلاکت های بزرگ از نظر هموستاتیک فعال تر می باشند. ارزیابی اندکس های حجمی پلاکتی می تواند در پیشگویی و افتراق حقایق کرونری حایز اهمیت باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 100 بیمار با درد قفسه سینه، بر اساس علایم بالینی و معیارهای تشخیصی استاندارد در سه گروه مجزا دسته بندی شدند. این گروه شامل 25 بیمار با آنژین ناپایدار، 25 بیمار با آنژین مزمن پایدار و 50 بیمار با درد قفسه سینه بدون منشا قلبی به عنوان افراد نرمال بودند. اندکس ها و شمارش پلاکتی در عرض 1 تا 3 ساعت بعد از نمونه گیری خون وریدی در محلول K3EDTA توسط دستگاه شمارش گر Sysmex KX21 تعیین شد. اطلاعات با آزمون ANOVA و Tukey و ارتباط مقادیر با ضریب همبستگی پیرسون و سطح معنی داری کمتر از 0.05 بررسی گردید.
    یافته ها
    بیماران آنژین ناپایدار مقادیر MPV(mean platelet volum) (10.7± 0.23fl) و PDW (platelet Distribution width) و PLCR (platelet-Lerge cell Ratio) بالاتر و شمارش پلاکتی کمتری نسبت به بیماران آنژین مزمن پایدار و افراد سالم داشتند (p<0.05). در بیماران آنژین مزمن پایدار MPV (10.1± 0.2fl) بالاتر از افراد سالم (9.5± 0.1fl) بود ولی شمارش پلاکتی و سایر اندکس ها تفاوت آماری قابل ملاحظه نسبت به افراد سالم نداشت. هیچگونه تفاوت سنی و جنسی در مقادیر MPV در افراد مورد مطالعه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    اندکس های حجمی پلاکتی در آنژین ناپایدار احتمالا به علت یک فرآیند فعالیت پلاکتی و افزایش حجمی جبرانی، افزایش می یابند. کاهش شمارش پلاکتی در این وضعیت ناشی از مصرف پلاکتها می باشد. این تغییرات در حجم و شمارش پلاکتها می توانند بیماران آنژین ناپایدار را از بیماران آنژین مزمن پایدار و افراد سالم افتراق دهد.
    کلیدواژگان: اندکس های پلاکتی، آنژین ناپایدار، آنژین مزمن پایدار، حجم متوسط پلاکتی
  • محمدرضا صالحی عمران، مرتضی علیجانپور صفحه 55
    سابقه و هدف
    در بیماران مبتلا به گاستروآنتریت حاد، علل مختلفی موجب بروز تشنج می گردند که از آنجمله تب، اختلالات الکترولیتی، مننژیت و گاهی توکسین ها را میتوان نام برد. هدف از این مطالعه بررسی عواملی است که تشنج در این بیماران را سبب می گردند.
    مواد و روش ها
    مطالعه بر روی 34 مورد از بیمارانی صورت گرفته است که بعلت گاستروآنتریت و تشنج در بیمارستان کودکان امیرکلا طی ماه های خرداد الی آذر سال 1381 بستری و بر اساس پرسشنامه از پیش تعیین شده وارد مطالعه گردیده اند. بیماران از نظر وجود تب، تشنج، اختلالات الکترولیتی، اسمیر و کشت مدفوع مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
    یافته ها
    در این مطالعه 34 بیمار 7 ماهه الی 10 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند که 22 مورد پسر و 12 مورد آنها دختر بوده اند. %97 بیماران تب دار، که در اکثر موارد (%70.5) شدت تب کمتر از 29 درجه سانتیگراد بود. %11.7 مبتلا به اختلال الکترولیتی بودند، که در همه موارد از نوع هیپوناترمی و در هر دو جنس یکسان بود. تشنج در پسرها شایعتر از دخترها 1.83) برابر(، شایعترین سن 2-3 سالگی (%26.4) و در تمام موارد از نوع ژنرالیزه بوده است. %56 کاهش سطح هوشیاری در حد خواب آلودگی داشته اند. %79.4 موارد سابقه قبلی تشنج نداشته و در %70 موارد نیز سابقه خانوادگی تشنج موجود نبود. %53 اسمیر مثبت و %11.76 کشت مدفوع مثبت از نوع شیگلا و در یک مورد کشت خون مثبت داشته اند.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که تب و اختلالات الکترولیتی از فاکتورهای مهم بروز تشنج در بیماران مبتلا به گاستروآنتریت می باشند، لذا کنترل این موارد در پیشگیری از بروز تشنج حائز اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: تب، تشنج، گاستروآنتریت، شیگلوزیس، اختلالات اکترولیت
  • طاهره اسماعیل نیا، محبوبه فرامرزی، شکوفه موسوی، گلفام شمسی صفحه 58
    سابقه و هدف
    خودکشی زنان یک شاخص مهم پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و قانونی زنان در جوامع مختلف است. شیوع خودکشی در جوامعی که در آن زنان از حقوق شخصی، اجتماعی و خانوادگی مناسب برخوردار هستند، پایین است. این مطالعه و علل خودکشی در زنانی که اقدام به خودکشی کرده اند را تعیین می کند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 136 نفر از زنانی که طی یکسال با اقدام به خودکشی به بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل و مرکز سوختگی استان مازندران از دی ماه 1379 به مدت یکسال مراجعه کرده اند، انجام شده است. اطلاعات توسط آموزش دیده جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد. تست X2 جهت آنالیز آماری بکار گرفته شد.
    یافته ها
    شیوع اقدام به خودکشی زنان 60 در 100000 جمعیت زنان در طول یکسال برآورد شد. میزان خودکشی در سنین زیر 20 سال از سایر گروه های سنی بیشتر بود (%15.5). خودکشی در فصول پاییز و زمستان بیشتر بود. میزان خودکشی در مجردین مشابه متاهلین بود. بحران حاد و مشکلات خانوادگی دو عامل اصلی خودکشی زنان را تشکیل می دهند. خودکشی در عصر و شب بیشتر بود. روش خودکشی زنان %87.5 با داور، %6.6 مسموم و %5.9 خودسوزی بوده است.
    نتیجه گیری
    شیوع بالای خودکشی زنان و نوجوانان، تساوی میزان خودکشی مجردین و متاهلین و بحران حاد و مشکلات خانوادگی علل اصلی خودکشی دلالت بر این دارد که در برنامه های پیشگیری باید جوانان گروه هدف باشند. نقش ازدواج نیز بعنوان اثر محافظت از خودکشی کاهش یافته است.
    کلیدواژگان: اقدام به خودکشی، شیوع، زنان، خطر
  • مسعود محمودی صفحه 63
    سابقه و هدف
    مورفومتریک صورت با توجه به اهمیت صورت در فنوتیپ افراد مورد توجه محققین قرار دارد. با توجه به اهمیت مورفولوژی بینی، بهتر است بجای روش کیفی و ذهنی معمول، مورفولوژی بینی و تغییرات سنی آن بصورت کمی و واقعی توصیف شود. توصیف کمی مورفولوژی بینی (و سایر ساختمانهای صورت) به تشخیص ناهنجاری های این ساختمانها کمک می کند و در اصلاح آنها نرم افزار مفیدی است. با این روش میتوان اندازه های استاندارد مورفولوژی بینی و سایر ساختمانهای صورت را در بعضی سندرم ها (در پزشکی) و نیز در بعضی نژادهای انسان (در آنتروپولوژی) تعریف کرد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه چهار پارامتر، شامل اندازه گیری های طولی و زاویه ای بر روی عکس های نیم رخ و تمام رخ صورت 100کودک سالم تهرانی 4 تا 14 ساله انجام شد و ایندکس های بدست آمده برای هر پارامتر بطور جداگانه بصورت نمودار پراکنش ترسیم شد تا پراکندگی اندازه ها و تغییرات سنی آنها براحتی نشان داده شود. نتایج برای هر پارامتر توسط نرم افزار Excelپردازش شد و نمودار پراکنش ترسیم و خط رگرسیون و ضریب همبستگی محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده مورفولوژی بینی و تغییرات سنی آن در کودکان سالم تهرانی را بطور کمی و بالینی توصیف می کند. اندازه های هنجار و ناهنجار، در مورد هر پارامتر تعریف شده است. با افزایش سن، ریشه بینی برجسته تر می شود (r=-0/54). طول قسمت پشتی بینی بیشتر می شود(r=0/60)، نوک بینی بطرف پایین تمایل می یابد (r=0/45) و فاصله بین پره های بینی افزوده می شود.(r=0/23).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج، با استفاده از این شیوه میتوان اندازه های عادی (استاندارد) و غیر عادی ساختمانهای صورت را در نژادهای معین انسان و نیز در سندرم هایی که همراه با ناهنجاری های صورت هستند تعیین و به تشخیص آنها کمک کرد.
    کلیدواژگان: بینی، صورت، تغییرات سنی، مورفولوژی، فتوآنتروپومتری، آنتروپولوژی، آنتروپومتری
  • فاطمه باکویی صفحه 70
    سابقه و هدف
    زایمان در منزل منجر به کاهش مداخلات پزشکی، افزایش وابستگی والد- نوزادی و تشویق امر شیردهی می گردد. این مطالعه جهت بررسی آگاهی، نگرش و تمایل زنان باردار در مورد زایمان در منزل انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که با روش نمونه گیری خوشه ای، پنج مرکز بهداشتی درمانی شهری انتخاب گردید. و سپس با استفاده از نمونه گیری تصادفی منظم 220 زن باردار از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات گردآوری شده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه اکثر زنان باردار (%58) از آگاهی متوسطی برخوردار بودند. آگاهی با سطح تحصیلات ارتباط آماری معنی داری داشت اما با سایر مشخصات فردی ارتباط معنی داری نشان نداد. %76 زنان دارای نگرش بی تفاوت و تنها %4 دارای نگرش مثبت به زایمان در منزل بودند و همچنین اکثریت آنها (%79.1) تمایلی به انجام زایمان در منزل نداشتند. نگرش و تمایل زنان با هیچ یک از مشخصات فردی واحد های مورد پژوهش ارتباط نداشتند. در حالیکه بین آگاهی با نگرش و تمایل و نیز بین نگرش با تمایل زنان ارتباط آماری معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش باید برنامه ریزی در جهت ارتقا آگاهی و تصحیح نگرشها نسبت به زایمان در منزل بعمل آید که این کار باید از طریق برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه در جهت افزایش آگاهی انجام گیرد که در نتیجه منجر به ارتقا عملکرد نیز خواهد گردید
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، تمایل
  • علیرضا میرشمیرانی، جعفر کورانلو، منوچهر امیرفیضی، میرمحمود سید احدی، ناصر صادقیان صفحه 75
    سابقه و هدف
    هیرشپرونگ عدم وجود گانگلیونهای عصبی در دیواره روده است که باعث عدم دفع مدفوع میشود. از سالها پیش جراحان بعد از تشخیص بیماری، آنرا با متد های مختلف که طی چند مرحله بود جراحی می کردند. از سال 1980 جراحی یک مرحله ای پولترو رواج یافت که نتایج درخشانی را داشته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از سال 1371 لغایت 1376 در مرکز کودکان مفید انجام گرفته است، بیماران مبتلا به بیماری هیرشپرونگ در دو گروه 20 نفره تحت عمل جراحی با دو روش پولترو سونسون (چند مرحله ای) و پولترو یک مرحله ای قرار گرفتند و نتایج حاصله از این دو روش با هم مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    در پیگیری که به مدت 6 سال با تماس تلفنی یا مراجعه به درمانگاه انجام گرفت، نشان داد که در گروه یک مرحله ای علاوه بر آنکه مدت بستری کوتاه و هزینه درمان بسیار کمتر از چند مرحله ایست، عوارض کمتری را نیز داشته، همچنین نتیجه جراحی بهتر بوده است.
    نتیجه گیری
    روش جراحی یک مرحله ای در بیماری هیرشپرونگ یک روش مطمئن و موثر است ولی لازم است در انتخاب بیماران دقت کافی بعمل آید.
    کلیدواژگان: بیماری هیرشپرونگ، پولترو یک مرحله ای، پولترو چند مرحله ای
  • گزارش چند مورد آلودگی ماهی سفید رودخانه ای (Rutilus Rutilus) به انگل Ligula Intestinallis
    محمدرضا یوسفی، سیدعلی اصغر سفیدگر، قربان ملیجی، سیدجواد موسوی، محمدیوسف اثنی عشری صفحه 80
    سابقه و هدف
    ارگانیسمهای فراوانی باعث ایجاد خسارت به ماهی ها می شوند که از ان جمله می توان به انگلها اشاره داشت. بیماری لیگولوز از جمله شایع ترین عفونتهای انگلی و از نظر اقتصادی از مهمترین بیماری های ماهیان آب شیرین محسوب می گردد. در این مطالعه چند مورد آلودگی ماهی سفید رودخانه ای به انگل Ligula intestinalis معرفی می شوند.
    گزارش موارد
    تعداد 50 عدد ماهی سفید رودخانه ای (Rutilus rutilus) که از رودخانه ارس صید شده بود از بازار ماهی فروشان شهرستان بابل تهیه و تمام آن به بخش انگل شناسی دانشکده پزشکی بابل انتقال داده شد و نمونه ها برای بررسی دقیق تر و بیشتر در فرمالین 10% نگهداری شدند. تقریبا تمام ماهی های بررسی شده بطور متوسط دارای 5 4عدد لارو پلروسرکوئید بوده که اندازه این لاروها بطور متوسط به 5±30 سانتیمتر می رسیدند.
    نتیجه گیری
    این انگل از لحاظ ایجاد آلودگی در آبزییان بخصوص ماهی های پرورشی از دیرباز شناخته شده و توسط بسیاری از افراد در دنیا و ایران گزارش گردیده است نکته مورد اهمیت توکسین تولید شده توسط این انگل است که در بدن ماهی ایجاد عوارض فیزیولوژیک خاصی می کند از آن جمله می توان به عقیم شدن ماهی،کوچک شدن جثه ماهی،رنگ پریده شدن ماهی و... اشاره داشت و نکته با اهمیت تر اینکه از نظر بهداشتی این توکسین می تواند انسان را دچار مشکل نماید.
    کلیدواژگان: Ligula Intestinallis، Rutilus Rutilus، پلروسرکوئید، ماهی سفید رودخانه ای
  • محمدتقی صالحی عمران، محمدرضا خصوصی نیاکی، سیدعارف هاشمی، فاطمه صابریان صفحه 84
    سابقه و هدف
    یکی از عوارض میکانیکال بعد از انفارکتوس حاد میوکارد (Acute Myocardial Infarction (AMI) پارگی سپتوم بطنی (Ventricular septal Defect (VSD)) است که تشخیص آن با اکوکاردیوگرافی رنگی تایید می شود. هدف از این گزارش بررسی تظاهرات بالینی و نحوه برخورد تشخیصی و رابطه VSD بعد از AMI با ترومبولتیک تراپی و نقش مهم اکوکاردیوگرافی رنگی در افراد مبتلا به AMI و VSD بعد از آن می باشد.
    گزارش موارد
    بیمار اول- آقای 54 ساله که با درد سینه به اورژانس مراجعه کرده که با تشخیص انفارکتوس حاد قدامی قلب در بخش مراقبتهای ویژه قلبی (Coronary Care Unit(CCU)) بستری و استرپتوکیناز (Strepto Kinase (SK) گرفت. در روز دوم در معاینه یک سوفل پان سیستولیک همراه تریل در کنار چپ استرنوم (Left Sternal Border)(LSB) پیدا کرد که در اکوکاردیوگرافی رنگی، VSD عضلانی با اندازه متوسط داشته است. بیمار دوم- خانمی 66 ساله که با درد سینه مراجعه و با تشخیص انفارکتوس تحتانی و ایسکمی ناحیه قدامی قلب بستری شد. در روز سوم سوفل پان سیستولیک همراه با تریل در LSB پیدا کرد که در اکوکاردیوگرافی رنگی VSD عضلانی تایید شد. بیمار سوم- خانمی 75 ساله که با تشخیص AMI دیواره قدامی بستری شدند که در روز سوم سوفل پان سیستولیک با تریل در LSB پیدا کرد که در اکوکاردیوگرافی VSD عضلانی تایید شد. بیمار چهارم- خانمی 80 ساله که بعلت درد سینه مراجعه و با تشخیص AMI دیواره قدامی بستری شد. در روز پنجم سوفل پان سیستولیک همراه با تریل در LSB پیدا کرد که در اکوکاردیوگرافی رنگی VSD عضلانی تایید شد. بیمار پنجم- آقای 52 ساله که با تشخیص AMI دیواره قدامی بستری و استرپتوکنیاز گرفت و روز اول سوفل پان سیستولیک همراه با تریل پیدا کرد که در اکوکاردیوگرافی رنگی VSD عضلانی داشته است. در ضمن آنژیوگرافی شریان های کرونر و کاتترلیزاسیون قلبی و محاسبه میزان اکسیژن در بیماران انجام شد.
    نتیجه گیری
    در بیماران با AMI که ترومبولیتیک تراپی شده اند فاصله زمانی بین زمان از شروع AMI تا تشکیل VSD کمتر از بیماران بدون ترومبولیتیک تراپی می باشد و اکوکاردیوگرافی رنگی در تایید و تشخیص کمک می کند.
    کلیدواژگان: پارگی سپتوم بطنی، انفارکتوس حاد میوکارد، سوفل یان سیستولیک، اکوکاردیوگرافی، ترومبولیتیک
  • نوین نیک بخش، علی نقشینه صفحه 89
    سابقه و هدف
    وجود لوله تراشه یا تراکئوستومی برای مدت طولانی در داخل نای بویژه اگر همراه با لوله بینی معده ای باشد با عوارضی نظیر تنگی نای، فیستول نای به مری و فیستول نای- شریان بی نام همراه می گردد. این گزارش به معرفی مردی 22 ساله با تنگی نای و فیستول نای به مری بدنبال لوله گذاری طولانی مدت و روش درمان آن می پردازد که با بهبودی بیمار همراه بوده است.
    گزارش موارد
    بیمار مردی 22 ساله است که بدلیل تصادف با حالت کوما، تحت لوله گذاری با لوله تراشه قرار می گیرد و تا 3 هفته به ونتیلاتور وصل می گردد. 10 روز پس از لوله گذاری بیمار تراکئوستومی می گردد. در طی این مدت تغذیه بیمار از طریق لوله بینی معده ای صورت می گرفت. با شروع تغذیه خوراکی، بیمار دچار سرفه همراه با هر بلع می شد. در برونکوسکپی، التهاب و تخریب مخاط تراشه در 3 سانتی 2 سانتی متر همراه با فیستول تراشه به مری در دیواره خلفی نای با تمایل به سمت چپ دیده شد. با توجه به - متری زیر طنابهای صوتی بطول 3 وجود تنگی نفس و تنگی نای، عمل جراحی برداشت بخش تخریب شده نای و آناستوموز دو انتهای نای با ترمیم فیستول نای- مری انجام شد.
    نتیجه گیری
    در صورت بروز فیستول تراشه به مری، قضاوت صحیح، مراقبتهای قبل و بعد از عمل، در سرنوشت بیمار نقش تعیین کننده ای دارند. رساندن کالری مناسب به بیمار (از راه روده ای) و درمان همزمان تنگی نای در صورت وجود، رمز موفقیت در جراحی این بیماران است.
    کلیدواژگان: تنگی نای، فیستول، تراشه به مری، عوارض انتوباسیون
  • چکیده انگلیسی
    صفحه 92