فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1382)

  • 112 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/04/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • محمد مهدی حسن زاده طاهری، محمدرضا نیکروش، مهدی جلالی، علیرضا فاضل صفحات 1-9
    زمینه و هدف
    لکتینها قندی باند شده به پروتئینها هستند که دارای منشاء گیاهی و یا جانوری می باشند. این ترکیبات با قندهای انتهای گلیکوکانژوگیتها در سلولها و بافتها واکنش می نمایند. گلیکوکانژوگیتها در برخی فرایندهای بیولوژیکی از قبیل شناسایی، تکثیر، مهاجرت و تمایزات سلولی نقش اساسی ایفا می نمایند. هدف این مطالعه بررسی توزیع برخی گلیکوکانژوگیتا در نوتوکورد و عروق محوری دردوران مورفوژنز در جنی های موش آزمایشگاهی می باشد.
    مواد و روش ها
    برای این منظور جنینهای 9 تا 14 روزه موشهای Balb/c در فرمالین فیکس شدند و سپس مقاطع میکروسکوپی از آنها تهیه گردید. این مقاطع جهت مطالعات هیستوشیمیایی پردازش شدند و سپس در مجاورت چهار لکتین کنجوگه شده با (HRP)Horseradish peroxidase قرار داده شدند که عبارت بودند از Maclura pomifera(MPA)، Vicia villosa(VVA)، Glycin max(SBA) که برای قند انتهایی آن استیل گالاکتوز آمین اختصاصی می باشند و همچنینLotus tetragonolobus(LTA) که به قند انتهایی فوکوز باند می شود.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان دادند که لکتینای اختصاصی آن استیل گالاکتوز آمین واکنشهای تقریبا مشابهی در نوتوکورد و آندوتلیوم عروق محوری دراثنای دوره مورفوژنز نشان می دهند. در حالی که لکتین حساس به فوکوز فقط با نوتوکورد واکنش نشان داد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این تحقیق زمان ظهور و نحوه توزیع گلیکوکانژوگیتها با قند انتهای ان استیل گالاکتوز آمین ممکن است نقش یا نقشهای کلیدی و مهمی در میان کنشهای بافتی و شکل گیری متعاقب آنها از قبیل تکامل عروق محوری در اثنای دوره مورفوژنز داشته باشند. به علاوه یافته های این پژوهش نشان دادند که گلیکوکانژوگیتها با قند انتهایی فوکوز ممکن است در تکامل عروق محوری و میان کنشهای نوتوکورد با این عروق در اثنای دوره مورفوژنز نقشی نداشته باشند.
    کلیدواژگان: نوتوکورد، عروق محوری، گلیکوکانژوکیت، لکتین
  • عبدالجلال مرجانی، محمد موجرلو، آزاد رضا منصوریان، رامین آذرهوش، محمدرضا ربیعی، خدابردی کلوی صفحات 10-14
    زمینه و هدف
    روی و مس از عناصر کمیاب مهمی هستند که برای رشد و ادامه اعمال حیاتی بدن ضروری می باشند. این عناصر در عملکرد تعدادی از آنزیمها به عنوان کوفاکتور نقش اصلی را ایفا می کنند. تغییرات سطح این عناصر در بدن از نظر کلینیکی اهمیت بسیار دارد، به طوری که افزایش و یا کاهش هر کدام از آنها باعث ایجاد تظاهرات بالینی می شود در صورت افزایش این عناصر در بدن، مسمومیت همراه باعوارض کلینیکی(مثل اسهال و استفراغ) در فرد به وجود می آید. به دلیل امکان تغییرات سطح سرمی روی و مس ناشی از همودیالیز به منظور برسی تغییرات سطح سرمی روی ومس بیماران همودیالیزی قبل و بعد از همودیالیز انجام گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقایسه ای - طولی روی 50 بیمار همودیالیزی(33 بیمار مذکر و 17 بیمار مونث) انتخاب شده به روش تصادفی از بین بیماران همودیالیزی بخش دیالیز مرکز آموزشی- درمانی پنجم آذر گرگان، انجام گردید. میزان روی و مس در سرم بیماران همودیالیزی قبل و بعد از دیالیز به روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین میزان روی و مس در بیماران همودیالیزی به ترتیب بعد از دیالیز 59.32 ± 135.32 و 51.25 ± 136.40 میکروگرم در دسی لیتر بوده که در مقایسه با قبل ازدیالیز که 37.46 ± 78.38 و 32.54 ± 89.92 میکروگرم در دسی لیتر می باشد افزایش یافته است که از نظر آماری اختلاف معنی دار بوده است (P<0.05).
    نتیجه گیری
    شرایط اورمی ممبران دیالیتر، عمل دیالیز و کیفیت آب مصرفی در عمل دیالیز می توانند باعث افزایش عناصر کمیاب روی و مس شوند. این افزایش می توانند سبب غیر طبیعی شدن روی و مس در بدن و زمینه ساز تظاهرات بالینی در بیماران همودیالیزی گردد. لذا پیشنهاد می شود قبل از عمل دیالیز میزان روی و مس آزاد شده را با کمک آزمایشهای مربوطه از نمونه های خون بیماران همودیالیز و قسمتهای مختلف دستگاه دیالیز ارزیابی و براساس آن میزان روی و مس بیماران همودیالیزی با روش تغذیه درمانی مشخص گردد.
    کلیدواژگان: همودیالیز، روی، مس
  • فرانک رخ تابناک، مهدی دهقانی فیروزآبادی صفحات 15-19
    زمینه و هدف
    از سال 1942 که آقای گریفت و جانسون شل کننده عضلانی را برای بهتر کردن وضعیت لوله گذاری و نیز برای آسانتر کردن کار جراح مورد استفاده قراردادند تا هم اکنون شکل کننده های عضلانی مختلفی روانه بازار شده اند که دارای اثرات متفاوت و عوارض متفاوت و قدرتهای گوناگونی بوده اند. ثبات کاردیوواسکولار یکی از خواص مهم برای این داروها می باشد. در این پژوهش بر آن هستیم که اثرات روکرونیوم که یک شل کننده عضلانی با طول اثر متوسط می باشد را بر روی ثبات همودینامیک (فشار خون و ضربان قلب) بیماران بسیتری و کاندیدا برای اعمال جراحی بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    30 نفر از بیماران براساس Simple random با کلاس فیزیکی ASA1 و در طیف سنی 50-20 سال که کاندیدای عمل انتخابی ارتوپدی بودند، در نظر گرفته شدند. بیماران به صورت ناشتا وارد اتاق عمل شده و پره مدیکاسیون از شب قبل دریافت نکرده اند وروی تخت اتاق عمل7cc/kg مایع رینگر دریافت کرده. سپس تالامونال70μg/kg (براساس درپریدول) به صورت وریدی تزریق شده است. 5 دقیقه بعد فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب اندازه گیری شده به عنوان پایه (Base line) یادداشت شده است و بعد از آن اینداکشن بیهوشی با تیوپنتال5mg/kg و روکرونیوم0.9mg/kg انجام و بعد از 60 ثانیه بیمار تحت لارنگوسکوپی مستقیم و انتوباسیون قرار گرفته است. ضربان قلب و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در زمانهای 3، 5 و 10 دقیقه بعد از انتوباسیون اندازه گیری شده و تغییرات با میزان پایه مقایسه گردیده است. آنالیز آماری داده ها با استفاده ازGeisser paired test،T-test و Green house-T انجام شد.
    یافته ها
    شل کننده عضلانی روکرونیوم در مقایسه همودینامیک در 3، 5 و 10 دقیقه بعد از انکوباسیون با همودینامیک پایه تغییرات فشار خون متوسط شریانی ضربان قلب کمتر از 5 درصد نسبت به پایه بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به مطالعات قبلی و دیدن تغییرات همودینامیک در داروهای شل کننده عضلانی رایج در ایران مانند پانکرونیوم و ساکسنیل کولین و آنزاکوریوم به نظر می رسد استفاده از این دارو با توجه به ایجاد ثبات همودینامیکی و سریع الاثر بودن آن و عدم آزاد سازی هیستامین می تواند جایگزین خوبی برای داروهای شل کننده عضلانی با عوارض جانبی همودینامیک باشد.
    کلیدواژگان: روکرونیوم، تالامونال، تیوپنتال، لارنگوسکوپی مستقیم
  • شهریار سمنانی، مریم نعمتی صفحات 20-25
    زمینه و هدف
    با شناسایی نقش هلیکوباکترپیلوری در ایجاد گاستریت و زخم پپتیک، فرضیه های در مورد دخالت احتمالی این میکروب در ایجاد سوء هاضمه مطرح شده است. این مطالعه به منظور تعیین توزیع فراوانی همراهی عفونت هلیکوباکترپیلوری در مبتلایان به سوء هاضمه عملکردی به تفکیک زیر گروه ها انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه روی 270 نفر از بیماران مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی 5 آذر گرگان انجام گردید. تشخیص سوء هاضمه عملکردی براساس معاینه بالینی و پاراکلینیک و در نهایت آندوسکوپی داده می شد. بعد از تایید تشخیص با آندوسکوپی 2 نمونه بیوپسی از ناحیه آنتر معده برداشته شده و در محیط اوره جهت تست اوره آز قرار می گرفت. داده ها بعد از ورود به رایانه از طریق نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری کای اسکوئر و تی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی در بیماران 40.9 سال بود. نسبت مرد به زن تقریبا برابر یک بود. عفونت هلیکوباکترپیلوری در 51.5 درصد(139) افراد یافت شد. شیوع عفونت در زیر گروه: شبه اولسر 62 درصد، شبه ریفلاکس 40.4 درصد، نا مشخص 46.1 درصد و در شبه اختلال حرکت 20 درصد که این اختلافات از لحاظ آماری معنادار بود (P<0.05). اختلاف آماری معنادار بین شیوع عفونت هلیکوپاکترپیلوری با جنسیت یافت نشد، ولی در بین گروه های سنی مختلف اختلاف آماری معنادار وجود داشت (P<0.05). بدین صورت که بیشترین میزان شیوع عفونت در دهه 6 و 7 زندگی بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت با هلیکوباکترپیلوری در مبتلایان به سوء هاضمه عملکردی بالا می باشد و همچنین بیشترین فراوانی در زیر گروه سوء هاضمه عملکردی شبه اولسر دیده شد.
    کلیدواژگان: سوء هاضمه، هلیکوباکترپیلوری، اندوسکوپی، تست اوره آز
  • زهرا رضوی، ایرج رمضانی صفحات 26-30
    زمینه و هدف
    استرس هیپرگلیسمی، در بزرگسالان در شرایط بالینی نظیر سوختگی، سکته های مغزی و قلبی و بیمارانی که به هر دلیلی در بخش مراقبتهای ویژه بستری می شوند و در کودکان در مواردی ماند بیماری های تب دار و گاستروانتریتهای شدید به کرات گزارش شده است. آشنایی پزشکان با چنین پدیده ای از به کارگیری روش های درمانی غیر ضروری و در برخی موارد خطرناک جلوگیری می کند؛ با وجود این، بیمارانی که در جریان یک وضعیت بالینی حاد دچار استرس هیپرگلیسمی می شوند، در آینده ممکن است دچار دیابت شوند. به همین علت پیگیری این بیماران دارای اهمیت خاصی است. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی استرس هیپرگلیسمی در کودکان بستری در بیمارستن کودکان همدان صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی- مقطعی با روش نمونه گیری آسان روی 334 بیماری که از تاریخ 1/12/79 لغایت 31/2/80 در بیمارستان کودکان قائم(عج) همدان بستری شده، جهت اقدامات تشخیصی نیاز به نمونه گیری از خون داشتند، به صورت آینده نگر انجام گرفت. بیماران شناخته شده دیابتی یا کسانی که قبل از بستری، سرم قندی دریافت کردند با داروهایی مثل کورتیکواستروئید و بتاآگونیست مصرف نمودند، از مطالعه حذف شدند. جهت سنجش قند خون از روش آنزیمی گلوکزاکسیداز استفاده شد و آزمایش بر روی نمونه سرم، ظرف نیم تا یک ساعت اول نمونه گیری، انجام شد معیار هیپرگلیسمی قند خون بالای 150 میلی گرم، تب درجه حرارت بالای 37.5 درجه آگزیلاری و معیار کم آبی براساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در کل 334 بیمار دارای شرایط ورود به مطالعه بررسی شدند. محدوده سنی بیماران بین 2 روز تا 14 سال بود 59.6 درصد بیماران پسر و 40.4 درصد دختر بودند. دامنه قند خون بین 38 تا 325 میلی گرم در دسی لیتر به دست آمد و 26.3 درصد کل بیماران درجات متفاوتی از کم آبی داشتند.23.7 درصد بیماران درجه حرارت بالای 38.5 تا 40 درجه سانتی گراد نشان دادند. استرس هیپرگلیسمی در 17 نفر(51.1 درصد) بیماران وجود داشت. استرس هیپرگلیسمی واضحا در کسانی که درجه حرارت بالاتر یا کم آبی شدیدتر یا وضعیت بالینی وخیم تر داشتند بیشتر بود. همچنین در پیگیری یک ساله هیچ موردی از بروز دیابت در بیماران فوق مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    استرس هیپرگلیسمی رویداد بالینی نسبتا شایعی در بیماران بستری در بخشهای بیمارستانی نوزادان و کودکان است. ارتباطی بین استرس هیپرگلیسمی و تشخیص نهایی بیماری وجود ندارد؛ اما هر چه وضعیت بالینی بیمار وخیمتر با درجه حرارت بیمار بالاتر باشد یا درصد کم آبی بیمار شدیدتر باشد، احتمال بروز استرس هیپرگلیسمی بیشتر است.
    کلیدواژگان: تنش، افزایش قند خون، کودکی، شیرخوارگی
  • محمدرضا علویان قوانینی، شهرام صادقی، پیمان جعفری صفحات 31-35
    زمینه و هدف
    بررسی رفلکس Tp)H)، یکی از روش های تشخیصی الکتروفیزیولوژیک است که درگیری ریشه عصبی اولین عصب ساکرال (S1) را ارزیابی می کند. این رفلکس، مسیری نسبتا طولانی را طی می کند و حساسیت تشخیصی آن برای ضایعات خفیف ریشه S1 کم است؛ لذا محققین سعی کرده اند که طول این مسیر را کوتاه کنند؛ بررسی قومی مرکزی رفلکس Tc)H)، یکی از این تلاشهاست که احتمالا دقت آن برای تشخیص رادیکولوپاتی S1 از رفلکس H بیشتر است. این مطالعه به منظور بررسی عوامل موثر بر آن و نیز معادله رگرسیون مربوطه انجام شد.
    مواد و روش ها
    پس از توضیح روش بررسی،40 داوطلب سالم مورد مطالعه قرار گرفتند که 26 نفر(65 درصد) مرد و 14 نفر(35 درصد) زن بودند. میانگین سن این گروه 37 سال و میانگین طول ساق نیر 36.4 بود. ثبت رفلکس (TP،Tc)H از عضله گاستروکنمیوس - سولئوس راست بر اساس تحریکاتsubmaximal و با مدت یک هزارم ثانیه و با کنترل دما انجام گردید.
    یافته ها
    میانگین Tp و انحراف معیار آن به ترتیب 28.8 ms و 1.66 ms بود:ms) هزارم ثانیه) میانگین Tc و انحراف معیار آن به ترتیب 6.78 ms و 0.6 ms بود. بین Tc و طول ساق ارتباط معنی دار وجود داشت(P<0.05). ارتباط Tc و سن معنی دار بود(P<0.05). بین Tp و هر دو متغیر سن و طول ساق ارتباط معنی دار وجود داشت. بین Tc و Tc نیز ارتباط معنی دار وجود داشت (P<0.05) همچنین معادلات رگرسیونیTc=0.04L+5.28، Tc=0.07Tp+4.56، Tp=0.04A+0.3L+16.13 حاصل شد: L) طول ساق بر حسب سانتیمتر،: A سن بر حسب سال، Tp و Tc: بر حسب هزارم ثانیه.(
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه، به نظر می رسد که برای باریکتر کردن محدوده نرمال، باید در بررسی های بالینی، طول ساق را نیز مد نظر قرارداد. از طرف دیگر لازم است تحقیقات بیشتری درباره حساسیت ویژگی روش مزبور در تشخیص رادیکولوپاتی S1 و مقایسه آن با سایر روش ها انجام گیرد.
    کلیدواژگان: رادیکولوپاتی، رفلکس H، کمردرد
  • محترم نصرالله یی، ایرج ملکی، علیرضا خلیلیان صفحات 36-41
    زمینه و هدف
    اکثر روش های تشخیصی هلیکوباکترپیلوری تهاجمی بوده و وقت گیری و پرهزینه می باشند. با توجه به این که آنتی بادی IgG خون به بزاق انتقال می یابد این تفکر را به وجود می آورد که ممکن است بتوان از آن در تشخیص عفونت ناشی از هلیکوباکترپیلوری استفاده نمود. هدف از این تحقیق مقایسه ارزش تشخیصی آنتی بادی IgG بزاق و سرم در بیماران مبتلا به اختلالات بخش فوقانی دستگاه گوارش می باشد که عفونت هلیکوباکترپیلوری در آنها ثابت گردیده بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی، 200 بیمار مبتلا به اختلالات بخش فوقانی دستگاه گوارش با گروه سنی 83-11 سال ارجاع شده به بخش آندوسکوپی بیمارستان امام خمینی ساری در طی یک سال به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. قبل از آنجام آندوسکوپی 10-7 سی سی بزاق و 7 سی سی خون از بیماران گرفته شد. پرسشنامه ای نیز در رابطه با سابقه بیماری، علائم گوارشی. نوع ضایعه گزارشی شده در صورت انجام آندوسکوپی در گذشته، سابقه و نوع داروی مصرفی و ویژگی های دموگرافیک بیمار تهیه گردید. در آندوسکوپی سه نمونه بیوپسی از هر قسمت آنتروم و بادی معده و سه نمونه از قسمت اثنی عشر توسط پزشک متخصص گرفته می شد و پس از انجام آزمایش اوره آز سریع بر روی یکی از نمونه های هرکیت Italy،Roma)Radim) و به روش ELIZA از نظر آنتی بادی IgG هلیکوباکترپیلوری به طور همزمان مورد آزمایش قرار گرفتند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی آزمایش سرم وبزاق با استفاده از نرم افزار SPSS-11 و آزمون آمار کای اسکوئر با ضریب اطمینان 95 درصد (0.05=?) تعیین گردید.
    یافته ها
    از 200 بیمار مورد مطالعه، 146 نفر(73 درصد) براساس آزمایشات استاندارد تشخیصی، از نظر هلیکوباکترپیلوری مثبت شناخته شدند. از این تعداد 125 نفر(85.6 درصد) با آزمایش سرم و 120 بیمار(82.1 درصد) با اندازه گیری سطح آنتی بادی IgG بزاق مثبت شناخته شدند. موارد منفی کاذب برای سرم 21 نفر(14.3 درصد) و برای بزاق 10 بیمار(18.5 درصد) دارای آنتی باید IgG هلیکوباکترپیلوری بود که به عنوان مثبت کاذب در محاسبات ویژگی لحاظ گردیدند. در این تحقیق حساسیت و ویژگی بزاق و سرم به ترتیب 88.2 درصد، 84.4 درصد، 92.6 دصد و 83.1 درصد بوده است. ارزش اخباری مثبت بزاق PPV) 92.3) درصد وارزش اخباری منفی آن NPV) 77.1) درصد و این مقادیر برای سرم به ترتیب 91.9 درصد و 84.4 درصد بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهند که بزاق در تشخیص عفونت از حساسیت بالای برخوردار بوده و ویژگی آن نیز با سرم برابر است. از سوی دیگر ارزش اخباری مثبت آزمایش بزاق (PPV) بیشتر از ارزش اخباری مثبت آزمایش سرم می باشد. بنابراین اندازه گیری آنتی بادی IgG بزاق می تواند جایگزین آزمایش سرم در مطالعات اپیدمیولوژیک جهت غربالگری بیماران مبتلا به هلیکوباکترپیلوری گردد.
    کلیدواژگان: آندوسکوپی، هیکوباکترپیلوری، آنتی بادی ELIZA، lgC
  • الهام مبشری، محمدجعفر گلعلی پور، محمدعلی وکیلی صفحات 42-46
    زمینه و هدف
    ارتباط بین عدم تطابق رشد وزنی و عوارض حاملگی های دوقلویی از 30 سال قبل شناخته شده است. مطالعات جدید طیف عدم تطابق رشد برای ایجاد عوارض را بین 40-30 درصد می دانند. هدف از انجام این مطالعه تعیین درصد اختلاف وزن براساس عواقب و نتایج پری ناتال و برخی عوامل همراهی از قبیل سن، تعداد زایمان و بیماری سیستمیک مادر بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی در فاصله زمانی سالهای 80-1377 روی 435 زوج دوقلوی متولد شده زنده در سن حاملگی 32 هفته و بالاتر در بیمارستان دزیانی گرگان انجام شده است. وزن زمان تولد، زایمان زودرس، سن مادر، تعداد زایمان، روش زایمان، بیماری مادر و جنسیت نوزادان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. عدم تطابق وزن با استفاده از فرمول: 100× (وزن قل بزرگتر / وزن قل کوچکتر - وزن قل بزرگتر) محاسبه شده است.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار عدم تطابق وزن برای دو قلوهای مورد مطالعه 6.79± 8.18 بوده است. در حالی که 96.4 درصد زایمان های پره ترم در موارد عدم تطابق 20درصد و بالاتر وجود داشته است. 10.6 درصد مادران مبتلا به بیماری سیستمیک (فشار خون حاملکی و دیابت) بوده اند. میانگین اختلاف وزن دوقل در مادران سالم ترم و پره ترم به ترتیب 6.3 ± 7.9 و 4.5± 5.8 و در مادران بیمار به ترتیب 8.8 ± 11.1 و 9.2 ± 9 با اختلاف معنی دار (P<0.05) بوده است. نحوه زایمان، تعداد زایمان، سن مادر جنسیت نوزادان در دو گروه ترم و پره ترم اختلاف واضح نداشته است.
    نتیجه گیری
    عدم تطابق وزن دوقلویی به وضوح می تواند عامل خطری برای پیدایش زایمان زودرس باشد. این اثر بخصوص در عدم تطابق وزنی بیش از 20 درصد در حاملگی های بالای 32 هفته دیده می شود.
    کلیدواژگان: دوقلویی، عدم تطابق تولد، زایمان زودرس
  • سیدنذیر هاشمی، اسفندیار افشون، غلامحسین بابازاده صفحات 47-53
    زمینه و هدف
    نگهداری داروهای اضافی به هر دلیل امروزه معضل مهمی است که در کشورهای جهان سوم و به خصوص کشور ما رایج است. به لحاظ این که کشور ما در زمره پرمصرفترین کشورها از لحاظ دارو به حساب می آید شاید با این مساله بی ارتباط نباشد. لذا این مطالعه به منظور بررسی داروهای مانده مصرف نشده در شهر یاسوج انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش که به صورت توصیفی و مقطعی طراحی شده است تعداد 257 خانوار در شهر یاسوج به صورت تصادفی در قالب 25 خوشه مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از پرسشنامه، داروهای مانده مصرف نشده قابل مصرف و تاریخ گذشته براساس شکل دارو، خانواده دارویی ارزش ریالی بررسی شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 83 درصد خانوارها در منزل دارو نگهداری می کنند و میانگین تعداد دارو در هر خانوار 11.02 قلم دارو به ارزش ریالی 13580 می باشد. در میان داروهای تاریخ دار مانده مصرف نشده، بیشترین اشکال دارویی به ترتیب قرص، کپسول، شربت و آمپول می باشد و از نظر دسته دارویی به ترتیب داروهای گوارشی، مسکن، آنتی بیوتیکها، داروهای اعصاب و آنتی هیستامینها نگهداری می شوند. 80.5 درصد خانوارها تحت پوشش سازمان های بیمه گر و 19.5 درصد فاقد پوشش هر گونه بیمار بودند. میانگین جمع ریالی داروهای مانده مصرف نشده تاریخ دار برای هر خانوار 8869 ریال محاسبه شد که در قیاس سطح کلان در کشور حجم ریالی بسیار بالایی به خود اختصاص داده است، به طوری که احتمال دارد حداقل معادل یک سوم بودجه دارویی کل کشور داروی مصرف نشده تاریخ دار در خانه ها مانده باشد در صورتی که مجموع داروهای تاریخ دار و تاریخ گذشته محاسبه شود حداقل معادل نصب بودجه دارویی کل کشور در سال دارو در خانه ها مانده است.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج این مطالعه افزایش آگاهی مردم در زمینه چگونگی مصرف و نگهداری داروها می تواند از به هدر رفتن هزینه بسیار بالایی جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: نگهداری دارو، شکل دارو، خانواده دارویی، داروهای مانده مصرف نشده
  • منصور دبیرزاده، مهدی بقایی، محمد بکاییان، محمدرضا گودرزی صفحات 54-59
    زمینه و هدف
    انگل کریپتوسپوریدیوم با انتشار جهانی، به خصوص در کودکان، عامل بیماری زا است و در افرادی که نقص ایمنی دارند اسهال شدید و مداوم ایجاد می کند و در برخی از جوامع سومین یا چهارمین عامل اسهال کودکان محسوب می شود. به دلیل اختصاصی بودن روش تشخیص اواوسیت کریپتوسپوریدیوم اطلاعات وسیعی در میزان شیوع این انگل در کشورمان وجود ندارد به همین دلیل این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع این انگل در شهر زاهدان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش توصیفی از دیمان 1376 لغایت آذرماه 1377 در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، بررسی گردید. از 528 بیمار مبتلا به اسهال زیر پنج سال مراجعه کننده به مرکز انگل شناسی بیمارستان کودکان علی اصغر(ع) که مورد بررسی قرار گرفتند- شیوع بیماری و ارتباط آن با فصل، جنس، سن، تغذیه از شیر مادر، ابتلا به ژیاردیا و استفاده از مهد کودک مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    شیوع کرپیتوسپوریدیوم در این مطالعه 4.7 درصد تعیین شد. انگل در گروه سنی 2-1 سال از شیوع بیشتری برخوردار بود. پسرها (17 مورد) از دخترها(8 مورد) آلودگی بیشتری داشتند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی کردند به طور معنی داری از آلودگی بیشتری برخوردار بودند و نیز کودکانی که به مهد کودک سپرده شده بودند آلودگی بیشتری داشتند.
    نتیجه گیری
    اگر چه آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در فصلهای بهار و تابستان بیشتر دیده شد ولی اختلاف معنی داری بین فصول مختلف سال و همچنین بین این انگل و شیوع انگل ژیاردیا مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، فصل، شیر مادر، اطفال، شیوع
  • احمد شیرافکن، عارف صالحی، محمدرضا ربیعی، سیدمهدی پاکدامن صفحات 60-66
    زمینه و هدف
    نارسایی قلب مرحله پایانی بیماری قلبی می باشد. در این مرحله میوکارد از تمام ظرفیتها و مکانیسمهای جبران بدن استفاده می کند اما برون ده قلبی، جهت رفع نیازهای متابولیک بدن کافی نمی باشد. این مطالعه به منظور تعیین علل زمینه ای و تشدید کننده نارسایی احتقانی قلب در شهرستان گرگان انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش مقطعی و توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 145 بیمار بستری در بخش قلب و CCU مرکز آموزشی- درمانی پنجم آذر گرگان صورت پذیرفت. اطلاعات جمع آوری شده در پرسشنامه توسط SPSS-10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    ایسکمی قلبی با 57.3 درصد و HTN با 53.1 درصد شایعترین علل زمینه ای بودند و درمان نامناسب دارویی با 75.8 درصد به عنوان بیشترین علت تشدید کننده تعیین گردید. ارتوپنه با 86.2 درصد و رال با 82.8 درصد به تریب شایعترین شکایت بالینی و یافته معاینه فیزیکی بودند و ریتم AF با 24.1 درصد شایعترین آریتمی و نسبت کاردیوتوراسیک بیشتر از 0.5 بیشترین یافته غیر طبیعی رادیوگرافی قفسه سینه بودند. میانگین کسر تخلیه در مردان مبتلا 32.3 درصد و در زنان مبتلا 35.7 درصد بود که بین جنسیت و کسر تخلیه ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کنترل دقیق HTN و پیشگیری از بروز CAD مهمترین اصل برای پرهیز از ابتلا به نارسایی احتقانی قلبی بوده، تاکید بر درمان مناسب دارویی، رکن اساسی در حفظ نارسایی جبران شده قلبی می باشد.
    کلیدواژگان: نارسایی قلب، علل زمینه ای، علل تشدید کننده
  • فاطمه نصیری امیری صفحات 67-72
    زمینه و هدف
    نظر به تاثیر زایمان طولانی روی نتایج بارداری و به منظور تعیین نقش طولانی شدن مرحله دوم زایمان روی نمره آپگار نوزاد، این تحقیق روی مراجعین زایشگاه بیمارستان فاطمه الزهرا(س) ساری انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    آزمودنی ها که به روش مورد شاهدی انتخاب شدند، 120 زن نخست زا(40 زن با طول مرحله دوم بیش از 2 ساعت و 80 زن با طول مرحله دوم کمتر از 2 ساعت) بودند. افراد دو گروه از نظر تاریخچه حاملگی، نحوه دریافت مراقبت پره ناتال و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه و نوزدان نارس، سزارینی، دریافت کنندگان مسکن مخدر کمتر از یک ساعت مانده به زایمان و نوزادان مبتلا به ناهنجاری واضح به دلیل اثرشان بر نمره آپگار از مطالعه خارج شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری بین متغیرهای کم پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون Z و برای متغیرهای کیفی پژوهش از آزمون کای اسکوئر استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین سن بالاتر از 30سال مادر با طول مرحله دوم زایمان رابطه معنی داری وجود دارد (P<0.05) برای تقویت زایمان بیش از نیمی از افراد گروه مورد، از داروی اکسی توسین استفاده شده بود که این اختلاف معنی دار بوده است (P<0.05). بین طول مرحله دوم زایمان و نمره آپگار کمتر از 7 دقیقه اول رابطه معکوس وجود داشته است(r=-0.3) و آزمون Z نیز معنی دار بودن این همبستگی را نشان داده است (P<0.05) نمره آپگار 8-7 دقیقه پنجم در گروه مور بیش از گروه شاهد بوده که این اختلاف معنی دار بوده است (P<0.05).
    نتیجه گیری
    مطالعات مختلف رابطه معنی داری را بین طولانی شدن مرحله دوم زایمان و نمره آپگار نوزاد و افزایش میزان لاکتات جنینی در بدو تولد نشان داده اند. طولانی شدن مرحله دوم زایمان می تواند یکی از عوامل خطر ساز برای بروز نمره آپگار کمتر از 7 در بدو تولد در نظر گرفته شود اما در نمره آپگار کمتر از 7 دقیقه پنجم، که مبین عوارض نوزادی است نقشی نداشته است.
    کلیدواژگان: مرحله دوم زایمان، نمره آپگار نوزاد، زایمان طولانی
  • کریم الله حاجیان، مهرداد کاشی فرد، حسن داودی، مجید عابدی صفحات 73-79
    زمینه و هدف
    نواحی شمالی ایران در کرانه جنوبی دریای خزر بر روی کمربند آسیایی سرطان مری قرار دارد که دارای بالاترین میزان بروز سرطان مری در آمارهای جهانی است. هدف از این بررس تعیین مشخصه های اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به سرطان مری در نقاطی از شمال ایران می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه براساس اطلاعات موجود از پرونده 668 نفر از بیماران مبتلا به سرطان مری مراجعه کننده به مرکز پرتودرمانی شهید رجایی بابلسر طی سالهای 1377- 1371 انجام گردید. داده ها شامل سن، جنس، شغل، سابقه مصرف سیگار، اعتیاد، الکل قومیت، محل سکونت، محل آناتومیک و نوع هیستولوژیک تومور بوده که از پرونده بیماران توسط فرم مخصوصی استخراج گردید. در تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های تی و آزمون کای دو استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین (± انحراف معیار) سنی بیماران مورد مطالعه 11 ± 62.8 سال بود. میانگین سنی بیماران مرد (63.8 سال) از بیماران زن (61.2 سال) به طور معنی داری بیشتر بوده است (P<0.05). شایعترین گروه سنی درگیری تومور 69-60 سال می باشد و 54.5 درصد بیماران را مرد تشکیل دادند. در بیماران مرد 62.1 درصد کشاورز، 14.5 درصد کارگر و 7 درصد کارمند بوده اند. در حالی که در بیماران زن 92.4 درصد خانه دار بوده اند. تقریبا 19.3 درصد بیماران سابقه مصرف سیگار، 7.9 درصد سابقه مصرف مواد مخدر و 0.7 درصد سابقه مصرف الکل داشته اند و نیز 50.3 درصد بیماران ساکن مناطق شهری بوده اند. شایعترین نوع تومور مری از نظر آسیب شناسی کارسینوم سلول سنگفرشی (91.3 درصد) بوده، آدینوکارسینوما 7 درصد در پاتولوژی گزارش شد و نسبت مبتلایان مرد به زن در آدینوکارسینوم 3 به 1 بوده، نیز در مورد کارسینوم سلول سنگفرشی، مردان بیشتر از زنان درگیر بوده اند. بین نوع هیستولوژیکی سرطان مری و جنس رابطه معنی داری مشاهده گردید (P<0.05). شایعترین محل درگیری کارسینوم سلول سنگفرشی ثلث میانی و شایعترین محل درگیری آدینوکارسینوما ثلث تحتانی بود. رابطه معنی دار آماری بین نوع هیستولوژیک و موقعیت درگیر تومور و همچنین بین نوع هیستولوژیک و نوع شغل مشاهده گردید (P<0.05).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش، افزایش میزان وفور سرطان مری را بعد از سن 50 سالگی دلالت می کند و از لحاظ رابطه بین نوع هیستولوژیک تومور با موقعیت آناتومیک تومور و جنس، نتایج حاصل با مطالعات انجام شده در کشورهای غربی مطابقت و همخوانی داشته که نشان دهنده الگوی یکسانی بین این شاخصهای اپیدمیولوژیک در سطح جهان می باشد.
    کلیدواژگان: سرطان مری، مشخصه های اپیدمیولوژیک، شمال ایران
  • علی اکبر عبداللهی، حسین رحمانی انارکی، بهناز خدابخشی، ناصر بهنام پور صفحات 80-86
    زمینه و هدف
    عفونتهای بیمارستانی بدون تردید یکی از مهمترین معضلات مراکز بهداشتی درمانی جهان است. میزان وقوع آن در هر کشوری متفاوت است. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان شاغل پرستاری نسبت به عفونتهای بیمارستانی در سال 80-1379 در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده که تمامی پرستاران شاغل (518) 189 مرد و 328 زن شاغل در 11 بیمارستان استان گلستان به وسیله پرسشنامه مورد پژوهش قرار گرفتند. سپس داده های جمع آوری شده توسط برنامه نرم افزار آماری SPSS-10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که 26.5 درصد پرستاران از آگاهی ضعیف، 63.9 درصد آگاهی متوسط و 9.6 درصد از آگاهی خوبی برخوردار بودند. در رابطه با کنترل عفونت، 52.4 درصد نگرش منفی، 36.4 درصد نگرش متوسط و 11.2 درصد نگرش مثبت داشتند. در مورد عملکرد، 37.1 درصد عملکرد ضعیف، 49 درصد عملکرد متوسط و 13.9 درصد عملکرد خوب داشتند. در ضمن بین آگاهی و نگرش و همچنین بین آگاهی و عملکرد ارتباط معنی داری وجود نداشت. ولی بین نگرش و عملکرد ارتباط معنی داری وجود داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به نقش مهم پرستار جهت افزایش آگاهی و نگرش لازم است آموزشهای لازم به عمل آید تا بتوانند رفتارهای صحیحی در کنترل عفونت انجام دهند.
    کلیدواژگان: عفونت های بیمارستانی، آگاهی، نگرش، عملکرد (KAP)، پرستار
  • بابک سلطانی، رامین آذرهوش، وحیده کاظمی نژاد صفحات 87-90
    چکیده: سندرم اهلر- دانلوس یک اختلال ارثی در متابولسم کلاژن است که با علایم بالینی شکنندگی پوست و عروق و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست وافزایش تحریکات مفصلی تظاهر می یابد. اختلال بیوشیمیایی در رشته های تیپ I یا III کلاژن را مسوول این بیماری دانسته اند. بیماری که معرفی می شود مرد 27 ساله ای از قوم ترکمن است که به دلیل از کارافتادگی و پیدایش خونمردگی های پوستی و اسکارهای Papyraceus به درمانگاه پوست مرکز آموزشی - درمانی پنجم آذر گرگان مراجعه کرده است. پس از بررسی بالینی انجام بیوپسی پوست از ضایعات جلدی تشخیص بیماری مسجل گردید.
    کلیدواژگان: اختلالات بافت همبند، سندرم اهلر، دانلوس، پوست، اختلالات کلاژن
  • رامین آذرهوش، سپیده بخشنده نصرت صفحات 91-94
    همانژیومها توده های عروقی خوش خیم هستند که در حد فاصل مالفورماسیونهای هامارتومی و نئوپلاسمهای حقیقی قرار می گیرند. اکثر این تومورها در ناحیه سر و گردن ظاهر می شوند و باقیمانده موارد در تنه و اندامها رشد می کنند. همانژیومها در دهانه رحم، نادر هستند. همانژیومهای سرویکس معمولا بدون آزار بوده، به شکل توده قرمز تیره یا ارغوانی رنگ تظاهر می نمایند. موردی که در این گزارش معرفی می شود، یک تومور عروقی با تشخیص همانژیوم کاورنوس مربوط به اگزوسرویکس یک زن 35 ساله ای است که تظاهر بالینی آن به شکل توده کوچک پولیپوئیدی با سابقه از خونروی های متناوب بوده است. باوجودی که این ضایعات معمولا در طی تکامل خود در نهایت دچار پس رفت و تحلیل می شوند، به لحاظ مشابهت ظاهری با ضایعات خوش خیم شایعتر در ناحیه سرویکس، بایستی در هنگام برداشت آنها نهایت دقت به عمل آید تا از خونریزهای شدیدی که ممکن است متعاقب دستکاری نادرست پیش آید، ممانعت به عمل آورد.
    کلیدواژگان: همانژیوم، کاورتوس، سرویکس
  • صفحات 95-110
|
  • M.M.Hasanzadeh-Tahery , M.R.Nikravesh , M.Jalaly , A.R.Fazel Pages 1-9
    Background And Objective
    Lectins are carbohydrate-binding proteins of plants or animal origin, which react with terminal sugars of glycoconjugates of cells and tissues. Glycoconjugates play essential role in several biological phenomena such as Cell recognition, proliferation, migration and differentiation. Notochord, a mesodermal derivative, induces nearby tissues, including Neural tube, sometimes and developing gut.
    Materials And Methods
    The purpose of this study was to investigate distribution of glycoconjugates in component of notochord and axial vessels during mouse embryonic development.
    Results
    Formalin fixed sections embedded in paraffin from 9 to 14 embryonic days of Balb/c mice were processed for histochemical studies by using four different horseradish peroxidase (HRP) labeled lectins including: Glycin Max (SBA), Vicia Villosa (VVA) and Maclura Pomifera (MPA) specific for GalNac terminal sugar and Lotus Tetragonolobus (LTA) that bind to? -L-fucose terminal sugar. Our results revealed that approximately similar reactions were observed in notochord and axial vessels endothelium by using GalNac sensitive lectins during vessels morphogenesis. Fucose sensitive lectin reacted only with the notochord. The time and significant role(s) in tissue interactions and subsequent formation of adjacent tissues such as: Axial vessels development during critical morphogenic period.
    Conclusion
    Furthermore, our findings indicate that fucosylated glycoconjugates may have no role in axial vessel formation and/or their interactions with the notochord during early morphogenic period.
  • A.Marjani , M.Mojerloo , Ar.Mansourian , R.Azerhoosh , Mr.Rabei , Kb.Kalavi Pages 10-14
    Background And Objective
    Zinc and Copper are the important trace elements for human growth and body’s biological functions. These trace elements are the important cofactors of many enzymes. Serum variation of these trace elements are clinically important and should be taken into consideration, because fluctuation of these elements are behind many clinical manifestation in human. Diarrhea and vomiting can be the clinical symptoms associated with the toxic level of Zinc and Copper in the body. The concept behind this study is to determine the serum levels of Zinc and Copper in hemodialysis patients before and after dialysis, to explain the differences of such trace element concentration in these patients.
    Materials And Methods
    This project is a comparative study. The sample population was 50 of hemodialysis patients chosen randomly from the patients referred to the 5th Azar Hospital in Gorgan (33 male and 17 female). The concentration of Zinc and Copper of these patients was determined before and after the dialysis.
    Results
    The results from this research projects indicated that the average concentration of Zinc and Copper in hemodialysis patients after dialysis were 135.32±59.32 and 136.40±51.52 microgram/deciliter which markedly increase in compare to the serum concentration of these trace elements before the dialysis which were 78.38±37.46 and 89.92±32.54 microgram/deciliter respectively. On the basis of the results, we found in this study the average increased concentration of Zinc and Copper after the process of dialysis among the hemodialysis patients had a meaningful statistical variation (P<0.001).
    Conclusion
    Uremia, dialysis blood tube, heavy metal contamination, the quality of dialysis membrane and the quality of water used for the process of dialysis can be a reason for the increased concentration of Zinc and Copper. Such increase in the serum concentration of these trace elements can be the basis for some clinical abnormalities. Therefore it is suggested to determine the rate of released Zinc and Copper from hemodialysis machine, before the procedure is done To enable the medical team to evaluate the serum Zinc and Copper and correct it by nutritional therapy.
  • F.Rokhtabnak , M.Dehghani.Firoozabadi Pages 15-19
    Background And Objective
    From 1942 when Griffith & Johnson suggested that muscle relaxants are safe drugs for better laryngoscopy & intubation and good for skeletal muscle relaxation during surgery, many of muscle relaxants discovered with different effect, side effect and potency. Some of the muscle relaxants properties include rapid onset, short-acting, fast recovery, stability of hemodynamic, lock of histamine release and etc. Hemodynamic stability is one of the important properties of this drug. In this research we wanted to see effect of Rocuronium, which is an intermediate muscle relaxant on systolic, diastolic BP and HR of patients who is candidate for elective surgery. Patients and
    Methods
    This research is an experimental study. We wanted to see the effects of Rocuronium that is an intermediate muscle relaxant on mean avierial pressure and heart rate of the patient who is coming to the hospital of Iran medical university hospitals for elective orthopedic surgery. The sample size calculated 30 patients. We choose our patients with simple randomized method. All of them were ASA1 and in the age of 20 to 50 years old. The patients didn’t receive any pre-medication until coming to operating room. In the OR they received 7 cc/kg ringer solution and then 70 µg/kg thalamonal was administered intravenously. 5 minute latter their BP and PR was checked, which considered baseline measurement. Induction of anesthesia was with Thiopental 5 mg/kg and Rocuronium 0.9 mg/kg. After 60 sec patients were intubated with direct laryngoscopy. The maintenance of anesthesia for first 10 minutes was with O2 50% and N2O 50% and for continue of anesthesia MR and Opioid depend on need.
    Results
    We analyzed our data with paired to T-test and green house test. Systolic and diastolic blood pressure and heart rate changes was 5% lowest than baseline hemodynamic parameter.
    Conclusion
    With attention to previous studies and observation of hemodynamic changes with muscle relaxants which uses in Iran, this drug (Rocuronium) have good effect on stability of hemodynamic parameters. Beside other properties of Rocuronium include: Rapid onset, lack of histamine release, intermediate acting and etc. We can said this drug is a good and safe muscle relaxant for use during anesthesia and surgery.
  • Sh.Semnanei , M.Nematei Pages 20-25
    Background And Objective
    After distinguishing the role of Helicobacter Pylori in gastritis and peptic ulcer, some hypothesis were brought up about the probable interference of this germ in dyspepsia. This study was done in order to determine the prevalence of Helicobacter Pylori infection in persons conflicted with dyspepsia, attended in 5th Azar Hospital in Gorgan during 8 months (From 2001/Mar/21 to 2001/Nov/22).
    Materials And Methods
    In this research, 270 patients with diagnosis of dyspepsia were endoscopic based on clinical examinations and paraclinical studies and after ruling out of erosive gastrodeodenitis and peptic ulcer, two biopsy samples were taken from antrum. Then, the samples were put in urea rapid test environment media. The required time for positive response was 15 minutes but to be completely sure about it, urea environment media consisted of biopsy samples were maintained for 2 hours. Any color changes during this time were considered as positive response.
    Results
    Among 270 patients conflicted with dyspepsia 136 patties were male and 134 were female with age average of 40.9% Y/O. The patients with Helicobacter Pylori infection were 139 (51.5%) and the ones without infection were 131 (48.5%), and age averages were 44.4 Y/O and 37.3 Y/O, respectively. The prevalence of dyspepsia subgroups were as follows: Ulcer like 53.7%, reflux like 31.1%, non specific 9.6%, and dismotility like 5.6%, and the prevalence of infection among dyspepsia subgroups were as follows: Ulcer like 62.02%, reflux like 40.47%, non specific 46.15%, and dismotility like 20%. Other risk factors in these patients were as follows: Cigarette smoking 25.6%, NSAID 16.3% and alcohol drinking 4.1%.
    Conclusion
    This study suggests that Helicobacter Pylori infection can have a role in formation of dyspepsia.
  • Z.Razavi , I.Ramezani Pages 26-30
    Background And Objective
    Stress hyperglycemia (Transient rise of blood sugar during acute physiologic stress) has been reported in adults in conditions such as trauma, burns, stroke, myocardial infraction and patients admitted for any cause in intensive care unit. In pediatric age group stress hyperglycemia occurs in febrile illness and sever gastroenteritis. Prevalence and importance of stress hyperglycemia is not fully appreciated by physicians. This study was designed to find the frequency of stress hyperglycemia in children and infants admitted in Qaem Hospital and comparing it with other studies in Iran and other countries. Physicians’ knowledge about these phenomena prevents unnecessary and sometimes dangerous intervention. Patients with stress hyperglycemia due to acute clinical illness may be at risk of developing diabetes in future and their follow up is important matter.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted from March 2001 to May 201 on 334 patients admitted in Qaem Hospital who needed blood sampling for diagnostic tests. Known cases of diabetes mellitus and patients who received corticosteroids or beta-agonist agent and dextrose containing intravenous fluids were excluded from study. Blood sugar was determined by glucose oxidas method. On serum samples within 30 minute-1 hour after blood sampling. Hyperglycemia was defined in our study as blood sugar more than 150 mg/dl, fever as 37.5°C auxiliary temperature, and dehydration status defined as criteria of WHO.
    Results
    334 patients from age 2 days to 14 years had inclusion criteria, of these 59.5% were male and 40.4% were female. 26.3% of patients had variable degrees of dehydration. 23.7% of patients had auxiliary temperature?38.5°C to 40°C. blood sugar were in the range of 37 mg/dl-325 mg/dl and there was stress hyperglycemia in 17 patients (5.1%). Stress hyperglycemia was obviously more observed in patients with higher temperatures, more sever dehydration or clinical deterioration. There was no case of diabetes mellitus throughout 1-year follow up.
    Conclusion
    Stress hyperglycemia is a relatively frequent clinical and laboratory finding in patients admitted in pediatrics and neonatal wards. There is no relation between the stress hyperglycemia and final diagnosis of patients, however the more serious the clinical condition, the higher the temperatures or more sever dehydration rises the likelihood of stress hyperglycemia.
  • Mr.Ghavanini , Sh.Sadeghi *, P.Jafari Pages 31-35
    Background And Objectives
    Measuring the H-reflex latency (Tp) is an electrophysiologic test to evaluate the S1 root lesions This reflex traverses a relatively long course and its sensitivity to diagnose mild S1 root lesions is low, so investigators have tried to shorten this pathway Evaluation of the central loop of the H-reflex (Tc) is one of these efforts and may be more sensitive in diagnosing S1 radiculopathy (Compared to standard H-reflex latency). We have tried to determine its influencing factors and find the related regression equation.
    Materials And Methods
    Forty volunteers were investigated with their informed consent. Their history, physical examination and a brief electrophysiologic study were normal. H-reflex latencies (Peripheral- central) of right gastrocnemius-soleus muscle as described in literature, right leg length and age were recorded.
    Results
    This group consisted of 26 males (65%) and 14 female (35%). Mean latencies (And SDs) of peripheral and central H-reflexes were 28.8 (SD: 1.66) and 6.78 (SD: 0.3) milliseconds respectively. The correlation between Tc and leg length was significant (P<0.05). There was no significant correlation between Tc and age (P<0.05). Tc and Tp were correlated. These regression equations were found: Tc=0.04L+5.28, Tc=0.05Tp+4.56, Tp=0.04A+0.3L+16.13 (L: leg length in centimeters, A: age in years, Tc and Tp in milliseconds).
    Discussion
    The results of this study, regarding mean and SD of Tc are in line with the previous studies, and regarding the influence of age on Tc are in contrast with only one study and in line with another study.
    Conclusion
    The correlation between Tc and leg length was significant (P<0.05). There was no significant correlation between Tc and age (P<0.05). These regression equations were found. Tc=0.04L+5.28, Tcx=0.07Tp+4.56, Tp=0.04A+0.3L+16.13 (L: Leg length in centimeters, A: Age in years, Tc and Tp in milliseconds). We concluded that it is wise to use leg length for calculating normal Tc and limiting the normal values. On the other hand, the authors believe that more research on specificity and sensitivity of this test (To diagnose S1 radiculopathy) and comparing it with other diagnostic tools is needed.
  • M.Nasrolahei , I.Maleki , A.Khalilian Pages 36-41
    Background And Objective
    Most of the diagnostic methods of Helicobacter Pylori infection are invasive and time consuming. This study compared salivary IgG with serum IgG in diagnosis of H.pylori infection in dyspeptic patients in order to search for a non-invasive, cheaper and more tolerable method.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional diagnostic study, during one year (Feb 2002-Feb 2003) 200 consecutive patients (Age range 11-83) referring to Imam Khomeini Hospital. For upper gastroduodenal endoscopy were recruited. Three biopsy specimens were obtained from antrum and body of the stomach and three from duodenum. Histological examination (Hematoxylin-Eosin and Gimsa), rapid urease test and culture were performed. Saliva and serum were obtained before endoscopy and IgG antibody level were determined by ELIZA using Randim Kit (Roma, Italy). Sensitivity, specificity, positive and negative predictive values were evaluated by SPSS soft ware.
    Results
    Salivary IgG correctly identified 120 out of 146 H.pylori infected patients (82%). Salivary IgG assay showed high sensitivity in the detection of H.pylori infected patients (88.2%). Specificity and positive predictive value of Salivary IgG were higher than those of serum (84.4% versus 83.1% and 92.3% versus 91.9%).
    Conclusion
    Salivary IgG assay can be used as an alternative to other non-invasive methods for screening of H.pylori infected patients.
  • E.Mobashery , Mj.Golalipour , Ma.Vakili Pages 42-46
    Background And Objective
    The association between discordant growth and the complication of twin pregnancy has been recognized for more than 30 years. Recent publications have presented evidence that 30% or even 40% discordance presents the threshold for significant. Our purpose was to define twin growth discordance on the basis of perinatal outcome and other factors like maternal age pariety and systemic disease.
    Materials And Methods
    Twins delivered at age more than 32 week’s gestation between 1998-2000 at Deziani Hospital Gorgan was identified. Birth weight, pre-term birth, maternal age pariety and systemic disease and sex of Twins recorded. Discordance was calculated as: 100×larger BW-smaller BW/larger BW.
    Results
    The mean discordance for 435 twins was 8.18±6.79, 96.4% of pre-term birth associated with discordance?20%. 10.6% of mothers had a systemic disease and mean discordance in twins term and pre-term of normal mothers was 5.8±4.5, 7.9±6.3 and in systemic disease was 9±9.2, 11.1±8.8 (P?0.008). There were no differences in pariety age and sex.
    Conclusion
    Twin birth weight discordance had now clearly been demonstrated to be a risk factor for pre-term birth. The effect was found particularly with discordances?20% after 32 week’s gestation.
  • M.Dabirzadeh , M.Baghaei , M.Bokaeyan , Mr.Goodarzei Pages 54-59
    Background And Objective
    Cryptosporidium is a parasite with worldwide distribution, a significant cause of diarrhea in children and immunodeficient patients. In some country this parasite is either or fourth factor of diarrhea in children. In developing country the prevalence rate of disease is increased but because of specific method recognition in special survey, information about prevalence in our country isn’t completely available.
    Materials And Methods
    From December to March in Zahedan, capital of Sistan and Baluchestan province, 528 patient referred to Ali-Asghar Hospital, parasitology center, in 25 cases of whom Cryptosporidium Parvium was detected (4.7%).
    Results
    The prevalence rate of disease was more in the 1-2 age group. The infants who didn’t use mother milk were significantly more commonly infected and children in nursery school similarly more infected. The majority of cases were detected in summer and spring, although there was no significant relationship between season’s prevalence.
    Conclusion
    Although some C.parvum cases harbored Giardia Lamblia, there was no relation between the two infections.
  • A.Shirafkan *, A.Salehi , Mr.Rabie , M.Pakdaman Pages 60-66
    Background And Objective
    Heart failure is the end stage of cardiac disease after that myocardium has used all its reserve and compensatory mechanism. This is a descriptive survey for determine underlying and precipitating etiology of congestive heart failure among patients who admitted on CCU and cardiac department of 5th Azar Hospital of Gorgan.
    Materials And Methods
    In this study 145 patients aged between 19-87 years have participated by data collection using questionnaire and analysis by SPSS-10.
    Results
    The results indicated. The most common underlying causes are myocardial ischemia (57.3%) and the most common precipitating factors is inappropriate drug therapy (75.8%). Orthopnea (86.2%) and ralls (82.8%) are the most symptoms and physical exam findings. AF rhythm with 24.1% is the most common arrhythmia and cardiothoracic ratio more than 0.5 is the most abnormal finding in CXR-PA. The average ejection fraction (EF) in male patients was 32.3% and in women it was 35.7%. There was meaningful relationship between male sex and EF (P<0.05).
    Conclusion
    This study indicated that good control of HTN and preventing of (CAD) incidence are the most important factor to avoid from CHF and appropriating drug therapy has the essential role to maintain compensated state in heart failure.
  • F.Nasiri Amiri Pages 67-72
    Background And Objective
    To determine the effects of duration of second stage of labor on the newborn’s Apgar score in primigravida women admitted in Fatemeh Zahra Hospital.
    Materials And Methods
    Case control study on the 120 primigravide women (40 women with a duration second stage more than 2 hours and 80 women with a duration second stage less than 2 hours). The criteria such as pregnancy history, quality of prenatal care and socioeconomical status were the same for the both groups. Patients with preterm labor, cesarean section, multiple pregnancy, malpresentation, malformation and receipt sedation of narcotic less than one hours to baby’s birth were excluded. From this study statistically analysis had done by Chi-square and Z-test and person’s coefficient correlation.
    Results
    Statistically significant relationship was observed between the age of the mothers and the duration second stage of labor, so that, the mothers with more than 30 years of age had prolonged duration in second stage of labor (P<0.05). More than half of the sample population had used oxytocin for augmentation of labor, which this difference was significant (P<0.05).
    Conclusion
    The different studies showed that the duration of second stage of labor was significantly associated with fetal lactate and low Apgar score less than 7 at birth, but didn’t have any role in five-minute low Apgar scores and neonate morbidity.
  • Ko.Hajian , M.Kashifard , H.Davoodi , M.Abedi Pages 73-79
    Background And Objective
    The south of littoral of Caspian sea is located on the Asian belt of oesophageal carcinoma, where has the highest incidence in the world. The objective of this study was to determine the epidemiologic aspects of patients with oesophageal carcinoma in the north of Iran.
    Materials And Methods
    Based on the existing data of medical charts, we conducted a descriptive study of 668 patients with oesophageal carcinoma who referred to Shahid Rajaei Radiotherapy Center in Babolsar during 1993 to 1999. The data was included age, sex, occupation, residence area, and history of alcohol, smoking, drug consumption, anatomic location and histologic type of tumor. We used T-test and Chi-square test in statistical analysis.
    Results
    The mean (±SD) age of 668 patients was 62.8 (±11) years and the modal age group 60-69 years. The mean age of males was significantly greater than females (63.8 vs. 61.2 years, P<0.05) 54.5% of patients were male and 62.1% of males were farmers, 14.5% clerk, and 7% workers whereas 92.4% of females were housewives. Roughly, 0.7% of patients had a history of alcohol consumption, 19.3% smoker and 7.9% drug users and 50.3% of patients were residence of urban area. The most common histologic type of tumor was squamous cell carcinoma (91.3%) and 7% of tumors were adenocarcinoma. The ratio of men to women of adenocarcinoma was 3 to 1 Also squamous cell carcinoma was more common among men than women The relation between the histologic type of tumor and gender was significant (P<0.05). The most common location of squamous cell carcinoma was the upper third of oesophageal (47.1%) and for adenocarcinoma the lower third (86.4%). Also, we observed a significant relation between occupation and the histologic type of tumor.
    Conclusion
    The results indicated that the frequency of oesophageal carcinoma is increased over the age 50 years. The relation of histologic type of tumor with location and gender are consistent with those reported in the other studies in the western countries, which shows the same pattern of epidemiologic aspects of this neoplasm in the world.
  • Aa.Abdollahi , H. Rahmani , B.Khodabakhshi , N.Behnampour Pages 80-86
    Background And Objective
    Nosocomial infections are the important problems in health care centers in the world. Incidence rate in different countries is very variable and has been reported about 5% to 15%. This research was done for ascertainment of level of knowledge, attitude and practice of employed nurses to nosocomial infection in teaching hospitals of Golestan University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This is a descriptive and analytical study, total number of employed nurses (518), 189 male and 328 female. The research carried out using a questionnaire. The data was used to analyze the data SPSS software.
    Results
    Results of research showed that 26.5% of nurses had very low knowledge, 63.9% medium knowledge and 9.6% good knowledge. About attitude 52.4% had negative attitude, 36.4% medium and 11.2% positive attitude. About practice 37.1% had poor practice, 49% medium and 15.9% good practice. In this research between attitude and knowledge, knowledge and practice there was not any meaningful correlation but difference between attitude and practice was statistically significant.
    Conclusions
    The nurses are playing important role in prevention and control of nosocomial infection. So, it is necessary for nurses to have enough knowledge about how to control the infection and to have positive attitude, if they want to do their job property.
  • B.Soltani , R.Azarhoush , V.Kazaeminejad Pages 87-90
    Ehler-Danlos syndrome is rare disorder of collagen metabolism, characterized by skin fragility and hyperlaxity, hypermobility of joint. Type I collagen or III collagen is metabolically disordered. Our case report is 27 years old Turkaman male referred top dermatology clinic 5th Azar Hospital for disability, echymose and papyraceus scar. After clinicopathologic evaluation, the diagnosed case proved to be Ehler-Danlos.
  • R.Azarhoush , S.Bakhshandeh-Nosrat Pages 91-94
    Hemangiomas are benign tumors, which considered being in distance between hamartomas and true neoplasms. Most of the hemangiomas arise in head and neck region and the others grow is trunk and extremities. Hemangiomas of the uterine cervix are rare. They are usually harmless and appear as dark red or purple mass. Our case is a 35 years old patient suffering from intermittent vaginal bleeding and had a well-defined polypoid mass in vaginal examination. The natural history of cervical hemangioma is regression and involution. Biopsy must be undertaken with circumspection because serious bleeding can occur.