فهرست مطالب

شیعه شناسی - پیاپی 8 (زمستان 1383)

فصلنامه شیعه شناسی
پیاپی 8 (زمستان 1383)

  • 264 صفحه، بهای روی جلد: 7,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/11/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مصاحبه
  • صادق آیینه وند، حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری صفحه 3
    اگر امر پژوهش در طول تاریخ به معنای عام در نظر گرفته شود، از نیمه دوم قرن دوم هجری فعالیت های چشم گیری در جوامع شیعی مشهودند. و پس از انقلاب اسلامی ایران تحولات قابل توجهی در پژوهش ها و آثار فکری شیعیان پدید آمده اند. با این وجود، ابعاد ناشناخته ای وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند، از جمله این موارد، تهیه طرح جامع و استراتژی روشن با رویکرد جدید جامعه شناسی و با استفاده از منابع دست اول و همچنین توجه به مسئله مهم «جغرافیای تاریخی و انسانی تشیع» با تدوین یک اطلس جامع است.
  • مقالات
  • آیه الله سیدنورالدین شریعتمدار جزایری صفحه 25
    در این مقاله، نگارنده ضمن تعریف مفهوم «تقیه» در اندیشه شیعی به کنکاش در ادله مشروعیت آن در فقه شیعه یعنی کتاب (قرآن)، سنت، اجماع و عقل، زمینه پیدایش این مفهوم، و موارد جواز و عدم جواز آن پرداخته است. نقیه در اندیشه شیعی، تاکتیکی برای دفاع از اصول مذهب است.
  • حجت الاسلام رحیم ابوالحسینی صفحه 47
    هدف این مقاله آشنایی اجمالی مخاطبان گرامی با شرح حال و چگونگی حیات علمی «عالمان شیعه» است. از این رو، بخش پژوهش موسسه شیعه شناسی در هر شماره، تعدادی از برزگان شیعه را معرفی می نماید. در این قسمت، تعدادی از عالمان شیعی به اختصار معرفی می شوند.
  • عصمت کیخا صفحه 69
    فرهنگ سیاسی شیعه فرهنگی است امامت محور و در نتیجه، مخالف الگوهای فرهنگی استبدادی و استعماری، در فرهنگ سیاسی شیعه، قدرت توسط عوامل و عناصر نظارت درونی و بیرونی کنترل می شود. در مقاله حاضر، بر این امر استدلال شده است که حضور فرهنگ سیاسی سلطنتی، که میراث ایران پیش از اسلام است، و نیز ورود فرهنگ اومانیستی غرب به ایران معاصر، که خاصیتی سکولار دارد، از عوامل اساسی چالش با آموزه های فرهنگ سیاسی شیعه از جمله قانونمداری و کنترل قدرت در ایران معاصر، بخصوص عصر پهلوی، بوده است...
  • جابر عناصری صفحه 85
    مذهب تشیع همه ابعاد زندگی اجتماعی پیروان را تحت تاثیر قرار داده است. تاثیر تشیع به خاطر غلبه بعد عرفانی آن در هنر ایرانی نمایان تر است. نگارنده با بیان انواع هنر ایرانی از قبیل هنرهای آوایی (شعر و موسیقی)، هنرهای تجسمی (همچون نقاشی، منبت کاری و تهذیب) و هنرهای نمایشی (سمعی و بصری همانند شبیه خوانی و پرده خوانی) انعکاس مضامین شیعی در این هنرها را به تصویر کشیده است.
  • حسین پوراحمدی صفحه 115
    سنت عزاداری امام حسین (ع) از سنت های مهم و مؤثر شیعی است که در طول تاریخ دچار تحولاتی گردیده است. برای دست یابی به شیوه های اصیل و دور از خرافت و تحریفات این سنت مهم، تاسی به امامان معصوم شیعه (ع) یکی از بهترین راه ها به شمار می آید. در این مقاله، تلاش شده است در حد مقدور، شیوه برگزاری سنت عزاداری بر امام حسین (ع) توسط امامان شیعه (ع) و اهدافی که آن بزرگواران از این کار دنبال می کردند، ترسیم گردد.
  • گراهام ای. فولر، رند رحیم فرانکه ترجمه: خدیجه تبریزی صفحه 129
    در این مقاله، با توجه به برخورد تبعیض آمیز حکومت سنی عربستان سعودی با اقلیت شیعی، وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان و همچنین چالش های پیش روی آن ها و حکومت عربستان و راه برون رفت از این چالش ها با تاکید بر عرصه بین الملل مورد بررسی قرار گرفته است.
  • سخنرانی
  • حجت الاسلام والمسلمین محمود تقی زاده داوری صفحه 165
  • گفتگو
  • گزارش
  • حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شمالی صفحه 229
  • صفحه 245
  • کتابخانه تخصصی موسسه شیعه شناسی صفحه 249
|
  • Sayyed NŪroddĪn SharĪcatmadār Jazā'IrĪ Page 25
    In this paper, the author begins with a definition of the concept taqiyyah in Shicite thought, and then examines the reasons for its legitimacy according to Shicite fiqh, which is based on the Qur’an, Sunna (Prophet Mohammad’s and Shicite Imams’ way of life, remarks and practice), Ijmāc (consensus among the ‘ulamā) and reason. He also considers the origins of the concept, and circumstances in which it is authorised or prohibited. Among the Shica, taqiyyah is considered as a tactical measure for protecting the faith.
  • RahĪm Abul-HuseinĪ Page 47
    As part of the continued efforts of the journal to introduce some Shicite scholars in each issue, this article provides brief biographies and short accounts of the intellectual lives of several Shicite scholars. Some of the Shicite scholars are briefly introduced in this volume.
  • Esmat Kaykhā Page 69
    The Shicite political culture is centred around the concept of Imamat (or the leadership of Imams), and, hence, is opposed to tyrannical and colonial cultural patterns. In the Shicite political culture, political power is checked on through internal and external supervision. The author argues that the principles of the Shicite political culture, such as the rule of law and the need for a checked upon political power, have been challenged by the pre-Islamic royalist culture of Iran and the humanist and secular culture of the West, particularly in the Pahlavi era. The Islamic Revolution of 1979 and its outcome, that is, the Islamic Republic of Iran, have been products of the Shicite political culture, and heralded the beginning of the institutionalisation of the principle of the rule of law and the establishment of a just system in Iran.
  • Jāber AnāsorĪ Page 85
    The Shicite faith has influenced all aspects of its followers’ social lives. Such an impact can easily be identified in Iranian art, because of the mystical dimension of the faith. In this piece, the author assesses how Shicite notions have affected a wide variety of Iranian art, such as poetry, music, painting, wood carving, gold inlaying, and drama.
  • Hossein PŌr-Ahmadi Page 115
    Mourning Imam Husayn is a fundamental Shicite practice that has been subject to various changes and developments over the centuries. Performing such a practice in its authentic form and free from superstitions requires a return to the way that Shicite Imams performed it. In this article, it is intended to explore the practice of mourning Imam Husayn as it was performed by the subsequent Shicite Imams and the rationale of performing such a practice
  • Graham Fuller, Rend Rahim Francke Page 129
    In this article, the authors review the political, economic, social and cultural situation of the Shicite minority in Saudi Arabia. They argue that the Wahhabi government in the country subjects the Shica to official discrimination. Strategies of the Shica in addressing their predicaments as well as the recent policies adopted by the Saudi state, in the current international circumstances, are also discussed in this paper.