فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، زمستان 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، زمستان 1382)

  • 68 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/11/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله های پژوهشی
  • مسعود بقایی وجی، مهرداد واحدیان، محمد والی، منصور اثنی عشری صفحه 1
    سابقه و هدف
    آزمون های کارکرد ریوی قبل از جراحی قفسه سینه می توانند در جهت ارزیابی خطر عوارض و مرگ و میر پس از عمل مفید باشند و به عنوان پایه ای جهت تخمین عملکرد قسمت باقی مانده ریه بعد از برداشتن ریه باشند. دیگر آزمون های مفید شامل حداکثر تهویه اختیاری (MVV)، ظرفیت انتشار ریوی منوکسیدکربن (DLCO)، اندازه گیری گازهای خون شریانی، اسکن تهویه و خونرسانی می باشند. هدف از تحقیق حاضر چگونگی و تعیین بیمارانی که کاندید عمل برداشتن ریه هستند در شرایط کشور ایران بود.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه آینده نگر 26 بیمار طی سال های 1376 تا 1378 مورد بررسی قرار گرفتند، برای هر بیمار قبل و 3 ماه بعد از جراحی آزمون های تنفسی استاندارد انجام و مقادیرFEV1، FVC، FEV1/FVC و MVV قبل و بعد از عمل مشخص شد و رابطه آن ها با مقدار برداشتن ریه، تشخیص بیماری، عوارض بعد از عمل بررسی شد.
    یافته ها
    از بین پارامترهای آزمون های کارکرد ریوی فقط درصد FEV1/FVC و FEV1/VC قبل و بعد از عمل با مقدار برداشتن ریه، تشخیص بیماری، عوارض پس از عمل و نمایه توده بدنی (BMI) رابطه آماری معنی دار داشتند. در افراد سیگاری نیز درصد FEV1/FVC و FEV1/VC پس از عمل افزایش نشان داد که اختلاف آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهند که آزمون های کارکرد ریوی به تنهایی در انتخاب بیماران جهت عمل برداشتن ریه مفید نمی باشند و این آزمون ها بایستی در کنار سایر آزمون های بررسی ریوی بکار روند.
    کلیدواژگان: آزمون های کارکرد ریوی، عوارض، اعمال جراحی ریه
  • زینب سالم، علی نشاط، کیوان باقریان، محمود شیخ فتح الهی، محمدعلی سجادی صفحه 9
    سابقه و هدف
    دیابت شایع ترین بیماری متابولیک و عامل خطر بیماری های قلبی - عروقی است. این بیماری امید به زندگی را تا 25% کاهش می دهد. بیشترین علت مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دو، گرفتاری قلبی و عروقی است. به علت فقدان اطلاعات کافی در مورد شیوع دیابت در رفسنجان، این مطالعه در سال 1379 به منظور تعیین شیوع آن در این شهر انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه مورد پژوهش را افراد با سن بیش از 30 سال ساکن شهر رفسنجان تشکیل می دادند. با نمونه گیری تصادفی به روش طبقه ای 756 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسش نامه انفرادی با مصاحبه حضوری تکمیل گردید و بررسی های تن سنجی با اندازه گیری قد و وزن انجام شد. نمونه خون ناشتای افراد مورد بررسی جمع آوری و برای تشخیص افراد دیابتی از معیار سازمان بهداشت جهانی (WHO) و انجمن دیابت آمریکا (ADA) استفاده شد. برای تعیین چاقی از نمایه توده بدن استفاده گردید. جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای دو استفاده شد.
    یافته ها
    در این بررسی شیوع دیابت در رفسنجان بر اساس معیار %17.4 WHO و با معیار ADA برابر 1/19% بود. شیوع آن در بین زنان بیشتر از مردان بود (به ترتیب1/19% و 6/8%). با بالا رفتن سن شیوع دیابت افزایش نشان داد هر چند این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین در زنان میزان شیوع دیابت با شغل ارتباط معنی داری نشان داد (p=0.005).
    نتیجه گیری
    یافته های این بررسی نشان داد که شیوع دیابت به عنوان یک مشکل بهداشتی در این شهر قابل ملاحظه بوده و شیوع بالای آن ضرورت اجرای برنامه های مداخله ای مستمر در زمینه تغییر رفتارهای فردی و شیوه زندگی را ایجاب می کند.
    کلیدواژگان: دیابت نوع دو، رفسنجان، شیوع
  • محمد زارع بیدکی، عبدالحسین دلیمی اصل صفحه 17
    سابقه و هدف
    بیماری زایی مالاریا عمدتا بر تغییرات وسیع پارامترهای خونی و بیوشیمایی استوار است. مقادیر طبیعی این پارامترها بر حسب شرایط اقلیمی، نژادی و اقتصادی در جوامع مختلف متفاوت است و هنوز مطالعه ای در این زمینه در ایران انجام نگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی پارامترهای خونی و شیمیایی در مالاریای ویواکس بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقادیر هموگلوبین، هماتوکریت، شمارش گلبول قرمز و شاخص های گلبول قرمز MCV) و (MCH خون و نیز مقادیر سرمی بیلی روبین مستقیم و تام، پروتئین تام، آلبومین، کلسترول تام، ترانس آمینازها، آلکالین فسفاتاز و لاکتات دهیدروژناز تعداد 70 نفر بیمار مرد مبتلا به مالاریای ویواکس در شهرستان کهنوج در دو نوبت، یک بار قبل از شروع درمان اساسی با کلروکین و پریماکین و بار دیگر پس از خاتمه دوره درمان اندازه گیری گردید. سپس اختلاف میانگین مقادیر قبل و بعد از درمان آن ها و هم چنین ارتباط بین سن و شدت تغییرات هریک از این پارامترها از نظر آماری بررسی گردید.
    یافته ها
    مقادیر بعد از درمان پروتئین، آلبومین، کلسترول، هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول قرمز و MCV با افزایش معنی داری همراه بود(p<0.001). در مقابل، مقادیر بعد از درمان بیلی روبین تام و مستقیم، ترانس آمینازها، آلکالین فسفاتاز، لاکتات دهیدروژناز سرم و MCH در حد معنی داری کاهش یافت (p<0.001). به علاوه از میان پارامترهای فوق، شدت تغییرات بیلی روبین مستقیم، کلسترول و فسفاتاز قلیایی سرم با سن بیماران همبستگی معکوس و معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به شرایط بیماران و بازگشت مقادیر این پارامترها به حدود طبیعی خود در بعد از درمان، می توان از الگوی تغییرات مقادیر برخی پارامترهای خونی و بیوشیمیایی، به ویژه کلسترول، آلکالین فسفاتاز و بیلی روبین مستقیم به عنوان شاخصی برای تعیین وخامت بیماری مالاریای ویواکس سود جست.
    کلیدواژگان: مالاریا، پلاسمودیوم ویواکس، پارامترهای خونی و بیوشیمیایی
  • عباسعلی وفایی، علی جلال، علی رشیدی پور صفحه 25
    سابقه و هدف
    مطالعات قبلی نشان داده اند که گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی هسته اکومبنس احتمالا در تعدیل فرآیند ذخیره حافظه هیجانی دخیل می باشند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر تزریق اگونیست و آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوییدی در هسته اکومبنس بر تعدیل فرآیند یادگیری و حافظه (اکتساب، تثبیت و به خاطر آوری) در مدل یادگیری احترازی غیر فعال می باشد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش تجربی بر روی 120 سر (در 12 گروه) موش نر آلبینو از نژاد ویستار با وزن 220-250 گرم انجام شد. ابتدا به صورت دو طرفه روی هسته اکومبنس کانول راهنما گذاشته شد و یک هفته بعد، موش ها در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش داده شدند. کورتیکوسترون به عنوان آگونیست (1 میکروگرم در 1 میکرولیتر به ازای هر طرف) و RU38486 به عنوان آنتاگونیست (3 نانوگرم در 1 میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دو طرفه قبل و بلافاصله بعد از آموزش و قبل از آزمون به خاطرآوری به داخل هسته فوق تزریق شد. گروه های کنترل به میزان هم حجم حلال دریافت نمودند. دو روز بعد آزمون به خاطرآوری انجام شد و در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان برای اولین بار وارد محفظه تاریک شود و کل زمانی که در محفظه روشن طی می نمود (در طی 10 دقیقه آزمون) به عنوان معیار میزان حافظه در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تزریق آگونیست و آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکویید به داخل هسته اکومبنس به طور دو طرفه بلافاصله بعد از آموزش به ترتیب موجب افزایش و اختلال در تثبیت حافظه می شود (P<0.01). تزریق آن ها قبل از آموزش و قبل از آزمون به خاطرآوری تاثیر معنی داری بر فرآیند حافظه هیجانی نداشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که گیرنده های گلوکوکورتیکوییدی هسته اکومبنس نقش مهمی در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده هیجانی در مدل احترازی غیر فعال دارند.
    کلیدواژگان: هسته آکومبنس، یادگیری و حافظه، کورتیکوسترون، RU38486، موش صحرایی
  • حسین باقری، غلامرضا علیایی، سعید طالبیان، محمدرضا هادیان، ربکا هرمزیان صفحه 34
    سابقه و هدف
    استفاده از امواج فراصوت و اثرات گرمایی و غیر گرمایی این امواج در درمان های فیزیوتراپی به خصوص در ناحیه کمر سابقه ای طولانی دارد. این پژوهش با هدف بررسی اثرات گرمایی و غیرگرمایی فراصوت بر ریشه های عصبی در ناحیه پاراورتبرال S2، S1 بر متغیرهای رفلکس هافمن انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 14 نفر از خانم های سالم 20 تا 30 سال شرکت داشتند. هر فرد در طی سه جلسه جداگانه تحت آزمایش با فراصوت پالس و ممتد و پلاسبو قرار می گرفت. در هر جلسه الکترودهای ثبات را جهت ثبت امواج Mو رفلکس هافمن بر روی عضله تری سپس سوره قرار می دادیم. سپس در ناحیه پاراورتبرال S2 و S1 درناحیه ای به وسعت 4×6 cm2 فراصوت را با پارامترهای زیر اعمال می شد. 1. فراصوت ممتد با فرکانس 1 MHz و شدت1.5 W/cm2 و مدت زمان 5 دقیقه. 2. فراصوت پالس با فرکانسMHz 1 و شدت 1 W/cm2 و مدت زمان 5 دقیقه.3. فراصوت پلاسبو با مدت زمان 5 دقیقه. با دادن تحریک از ناحیه حفره پشت زانو به عصب تیبیال موج M ورفلکس هافمن را در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و 5 دقیقه بعد از اعمال فراصوت ثبت شد. علاوه بر اندازه گیری دامنه رفلکس هافمن، زمان تاخیری رفلکس و موجM، دامنه موج M و نسبت H/M در هر جلسه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در مقایسه مقادیر به دست آمده با استفاده از آزمون های اندازه گیری های تکراری و تست بن فورنی مشخص گردید که هیچ اختلاف معنی داری در دامنه رفلکس هافمن و نیز شاخصی H/M بین سه گروه آزمایشی فراصوت پالس و ممتد و پلاسبو طی زمان های قبل، بلافاصله بعد و 5 دقیقه بعد از اعمال فراصوت، وجود ندارد. هم چنین هیچ اختلاف معنی داری در دامنه و زمان تاخیر موج M بین سه گروه آزمایشی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    نبودن اختلاف معنی دار در دامنه رفلکس هافمن و شاخص H/M بین سه گروه آزمایشی می تواند بیانگر بی اثر بودن خواص حرارتی و غیرحرارتی فراصوت با دوزهای به کار رفته در این آزمایش بر تحریک پذیری حوضچه نرونی حرکتی باشد.
    کلیدواژگان: فراصوت، رفلکس هافمن، پاسخ M
  • ایرج اسفندیارپور، زهرا رهنما، فرناز فهیمی، زریر سالاری صفحه 44
    سابقه و هدف
    لیکن پلان یک بیماری التهابی پاپولواسکواموس است که همراهی آن با بیماری های کبدی به خصوص هپاتیت B تا کنون در چندین مطالعه ذکر شده است. با توجه به شیوع روزافزون، هپاتیت B در جامعه ما و اهمیت آلودگی به این ویروس که یکی از معضلات بهداشتی در ایران می باشد، مطالعه ای در جمعیت شهرکرمان برای بررسی فراوانی موارد مثبت آلودگی با آنتی ژن سطحی هپاتیت (HBsAg) B در بیماران لیکن پلان انجام شد تا با میزان فراوانی آن در کل جامعه کرمانی که معادل یک تا دو درصد است، مقایسه شود.
    مواد و روش ها
    در طی این بررسی توصیفی - تحلیلی، مطالعه بر روی120 نفر بیمار مبتلا به لیکن پلان و 183 نفر شاهد سالم از داوطلبان اهداء کننده خون در طی 10 ماه در سال 1381 در شهر کرمان در درمانگاه های تخصصی پوست انجام گرفت. تشخیص بیماران بر اساس یافته های بالینی و بیوپسی پوست انجام گرفت. آزمایش جستجو برای HBsAg در سرم درخواست شد. جستجو برای HBsAg به روش (Enzyme-Linked Immunosorbent assay) ELISA برای هر دو گروه بیماران و شاهد صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 45/1±75/35 سال و میانگین در گروه شاهد 7/0±7/32 بود. در گروه بیماران 57 نفر (5/47%) زن و 63 نفر (5/52%) مرد بودند، از گروه شاهد 46 نفر (25(% زن و 137 نفر (75%) مرد بودند. هم چنین نتایج نشان داد که شایع ترین محل ابتلا به لیکن پلان اندام فوقانی (5/67%) و شایع ترین فرم بالینی نوع مخاطی (مخاط ژنیتال و دهان) (5/67%) و در درجه دوم نوع کلاسیک (65%) بود. درگروه بیماران یک نفر (8/ (%0از نظر HBsAg مثبت و در گروه شاهد 4 نفر (2/2%) دارای HBsAg در خون محیطی بودند. این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان دادند که بررسی تمام بیماران مبتلا به لیکن پلان از نظر آلودگی به آنتی ژن سطحی هپاتیت نوع B لازم نبوده و پیشنهاد می شود مطالعاتی با گروه های بزرگتر و چند کانونه در سایر نقاط کشور انجام شود تا در مورد ضرورت انجام آزمایش مورد نظر به طور قاطعانه نظر داده شود.
    کلیدواژگان: لیکن پلان، هپاتیت B، کرمان
  • مجید کاظمی، علی انصاری، محمد الله توکلی، سیما کریمی صفحه 52
    سابقه و هدف
    بسیاری از اندیشمندان معاصر غربی تاکید می نمایند که مشکل انسان معاصر اساسا به نیاز وی به دین و ارزش های معنوی بر می گردد. ایمان به خدا نوعی قدرت معنوی به انسان می بخشد که او را در تحمل سختی ها کمک می کند و نگرانی و اضطراب را دور می سازد. از آنجایی که تلاوت با صوت قرآن کریم می تواند به عنوان یک موسیقی عرفانی، محرکی برای ایجاد پاسخ های فیزیولوژیک و سایکولوژیک در شنونده باشد، در مطالعه حاضر اثر تلاوت با صوت قرآن کریم بر روی بهداشت روان دانشجویان بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی پس از تعیین حجم نمونه (107 نفر) و تقسیم تصادفی آنها در دو گروه شاهد و آزمون، نمره بهداشت روانی واحدهای پژوهش با استفاده از معیار بهداشت روانی 12 موردی فارل تعیین گردید. هم چنین با استفاده از پرسش نامه دموگرافیک، ویژگی های فردی آزمودنی ها نیز مشخص شد. سپس به مدت 4 هفته، هر هفته 3 بار و هر بار 15 دقیقه آوای دلنشین قرآن کریم با صدای استاد منشاوی توسط یک دستگاه ضبط صوت در یک مکان ثابت پخش شد. یک هفته پس از اتمام مداخله مجددا تمامی واحدهای پژوهش، معیار بهداشت روانی و پرسش نامه دموگرافیک را کامل نمودند و سپس نتایج قبل و بعد از مداخله توسط نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی زوج، تی مستقل و کای دو با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان می دهند که میانگین نمره بهداشت روانی گروه های آزمون و شاهد قبل از اجرای مداخله به ترتیب 31.48±0.8 و 05/1±92/31 و پس از اجرای مداخله به ترتیب 8/0±61/35 و 18/1±2/31 بود. مقایسه نمره بهداشت روان قبل و بعد از مداخله نشان می دهد که میانگین نمره بهداشت روان گروه آزمون به طور معنی داری افزایش یافته(p<0.0001)، اما تفاوت معنی داری بین میانگین نمره بهداشت روان قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه به نظر می رسد که گوش فرادادن به آوای دلنشین قرآن کریم که به عنوان یک موسیقی عرفانی شناخته شده است می تواند راه و روش موثری در جهت بهبود وضعیت بهداشت روانی دانشجویان باشد
    کلیدواژگان: آوای قرآن کریم، بهداشت روانی، دانشجویان پرستاری، رفسنجان
  • قدرت الله رجبی زاده، آرش رمضانی صفحه 58
    سابقه و هدف
    مطالعات مختلف نشان داده است که افسردگی از جمله اختلالات شایع روان پزشکی می باشد و حدود 20-8% افراد را درگیر می سازد. به منظور بررسی شیوع افسردگی در افراد سالمند، مطالعه حاضر در افراد بالای 50 سال در شهر کرمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی در بهار و تابستان سال 1381 انجام شدو تعداد 1212 نفر افراد بالای 50 سال به طریقه نمونه گیری دو مرحله ای (خوشه ای- تصادفی) مورد بررسی قرار گرفتند. افسردگی به وسیله پرسش نامه Beck مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از کل افراد مورد مطالعه 225 نفر (6/18%) علایم افسردگی مرزی و 728 نفر (60%) دارای درجاتی از افسردگی بودند و از نظر شیوع افسردگی تفاوت معنی دار آماری بین دو جنس وجود داشت. هم چنین بین وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سن، شغل، وضعیت اقتصادی اجتماعی و اعتیاد به سیگار و مواد مخدر و افسردگی رابطه معنی دار وجود داشت. اما با در نظر گرفتن اضطراب به عنوان یک عامل همراه افسردگی، ارتباط بین جنس، شغل، وضعیت تاهل و افسردگی معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    از یافته های مطالعه چنین بر می آید که شیوع افسردگی در افراد سالمند در کرمان بالا است و جنسیت زن، وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین، جدا زندگی کردن و اعتیاد را می توان از جمله عوامل خطر برای این نکته دانست.
    کلیدواژگان: سالمند، افسردگی، کرمان
|
  • M. Baghaei Vaji, M. Vahedian, M. Vali, M. Asna Ashari Page 1
    Background
    Pulmonary function tests before surgery can be used either for assessment of morbidity and mortality after surgery or for estimation of residual lung function after resection. Other useful tests are maximum voluntary ventilation, diffusing capacity of the lung for carbon monoxide, arterial blood gas measurement, perfusion and ventilation scan. The aim of this study was the patient selection method for lung resection in Iran.
    Materials And Methods
    In a prospective study, 26 patients were studied between 1997-1999. For each patient before and 3 months after surgery, pulmonary function tests were performed and the amounts of FEV1, FVC, FEV1/FVC, MVV were determined before and after surgery and their relation with lung resection type, diagnosis of disease and postoperative complications were assessed.
    Results
    Among pulmonary function tests parameters only the percent of preoperative and postoperative FEV1/FVC and FEV1/VC had statistically significant relation with lung resection type, diagnosis of disease, postoperative complications and body mass index. In smokers also the percent of postoperative FEV1/FVC and FEV1/VC increased significantly.
    Conclusion
    According to the results obtained in this study, pulmonary function tests are not useful for patient selection for lung resection and should be used with other lung function assessment test.
    Keywords: Pulmonary function tests, Morbidity, Pulmonary resection
  • Z. Salem, A. Neshat, K. Bagherian, M. Sheikh Fathollahi, Ma. Sajjadi Page 9
    Background
    Diabetes mellitus (DM) is the most widespread metabolic disease and a major risk factor of cardiovascular diseases. Life expectancy is reduced up to 25% in type II diabetic patients. Mortalities are mostly due to cardiovascular disease in diabetic patients. The present study was planned to determine the prevalence of DM in Rafsanjan city in the year 2000 since there was no previous study showing the prevalence of this problem in this city.
    Materials And Methods
    This was a cross sectional study that carried out on over 30 year old people who were living in Rafsnajan city. By the stratified random sampling technique, 756 people were selected and entered into the study. A questionnaire which has been already designed was completed by interviewing the subjects. Anthropometric indexes were also measured. A Fasting blood sample was collected and criteria of WHO and ADA was used for diagnosis of DM. Obesity was determined by calculation of the body mass index (BMI). Inorder to investigate the association between variables x2 test was used.
    Results
    The findings showed that the point prevalence of diabetes mellitus was %14.7 according to WHO criteria and 19.1% according to ADA criteria. It should be mentioned that the DM prevalence was higher in women than men (19.1% versus 8.6%). The prevalence of the DM increased by increasing the age of the subjects. However, this association was not significant. There was a significant association between diabetes mellitus and women’s job (P=0.005).
    Conclusion
    This study indicated that prevalence of diabetes could be considered as a health problem in this city. The extent of this problem justifies implementation of an interventional approach on the people’s lifestyle.
    Keywords: Type II diabetes Mellitus, Rafsanjan, Prevalence
  • M. Zare Bidaki, Ah. Dalimi Asl Page 17
    Background
    Malaria pathogenesis is based mainly on extensive changes of biochemical and hematological parameters. The normal values of these parameters differ according to ethnic, racial and economic conditions, and there was no study on them in Iran. The aim of this study was the survey of hematological and biochemical parameters in acute stage of vivax malaria. Regarding to restoration of these altered parameters to normal levels after treatment, we can attributed the changes to effects of malaria disease on human body and can apply them in malaria diagnosis and treatment as well as understanding the malaria pathogenesis.
    Materials And Methods
    This study was carried out on 70 male patients infected to Plasmodium vivax living in Kahnouj city. Serum levels of total and direct bilirubin, total protein and cholesterol, transaminases (SGOT, SGPT), alkaline phosphatase (ALP), lactate dehydrogenase (LDH) as well as hemoglobin (Hb), hematocrit (Hct), RBC count and RBC indices (MCV and MCH) of the patients were measured before and after radical treatment with chloroquine and primaquine. Then, differences between of the mean pre- and post-treatment levels of these parameters as well as correlation between the parameters and ages of the patient were statistically analyzed.
    Results
    Post-treatment levels of protein, albumin, cholesterol, Hb, Hct, RBC count and MCV were significantly increased (p<0.001). In contrast, post-treatment serum levels of total and direct bilirubin, transaminases, ALP, LDH as well as MCH significantly decreased (p<0.001). Among mentioned parameters, changes of serum levels of direct bilirubin, cholesterol and ALP had a significant but reverse correlation to ages of patients.
    Conclusion
    Patterns of some biochemical and hematological alterations specially cholesterol, ALP and direct bilirubin are useful as indices in determining the severity of malaria disease in patients infected to plasmodium vivax.
    Keywords: Malaria, Plasmodium vivax, Biochemical, Hematological alterations
  • Aa. Vafaei, A. Jalal, A. Rashidy Pour Page 25
    Background
    Previous study indicated that glucocorticoid’s receptors (GRc) in accumbens nucleus (AN) probably are involved in modulation the processes of emotional memory storage. The aim of the present work was to determine the effect of agonist and antagonist of GRc on the modulation of memory processes (Acquisition, Consolidation and Retrieval) in AN of rat in Passive Avoidance Learning (PAL) model.
    Materials And Methods
    This experimental study was carried out on 120 (12 groups) male Albino Wistar rats (220 – 250 g body weight). Two cannulae implanted bilaterally at the AN and after week the animals were trained in PAL. Corticosterone (1 µg/µl/side) as an agonist and RU38486 (3ng/µl/side) as an antagonist of GRc were injected bilaterally before, immediately after the training and before the retrieval test. Control rats received the same volume of Vehicle. Two days later, retention test was done and Step-through Latency to the dark chamber and total time that spend in light chamber in 10 minutes used as two criteria for measurement of memory.
    Results
    Results indicated that bilateraly injection of agonist and antagonist of GRc immediately after training enhanced and impaired the memory consolidation respectively (P<0.01). But injection these drugs before the training and before the retrieval test had not significant effects on emotional memory processes.
    Conclusion
    Findings of this experiment showed that glucocorticoid’s receptors in AN have important role in memory consolidation of new emotional data in PAL.
    Keywords: Accumbens nucleus, Learning, memory, Corticosterone, RU38486, Rat
  • H. Bagheri, Gr. Olyaei, S. Talebian, Mr. Hadian, R. Hormozian Page 34
    Background
    The thermal and non-thermal effects of ultrasound has been used in physiotherapy of low back pain for a long time. The purpose of this study was to investigate the thermal and non-thermal effects of applying therapeutic ultrasound on the spinal mixed nerves (S1 – S2) of para-vertebral regions on the Parameters of H reflex of triceps surae muscles.
    Materials And Methods
    Fourteen healthy women between 20 to 30 years old were participated in 3 sessions of this experiment: Each subject voluntarily shared in 3 sessions of: 1. Continuos ultrasound (intensity: 1.5 w/cm2, for 5 minutes) 2. Pulsed ultrasound (intensity: 1 w/cm2, for 5 minutes) 3. Placebo ultrasound for 5 minutes) At each session 5 maximal, H reflexes and 3-M waves were recorded before (T0), immediately after (T1) and 5 minutes after (T5) applying the ultrasound.
    Results
    Statistical measurements showed no significant differences in latency and amplitude of H reflex and H/M ratio at T0, T1 and T5 recordings between the three ultrasound groups.
    Conclusion
    This study showed that the thermal and non-thermal properties of ultrasound have no effect on motoneurone pool excitability and conduction through the spinal roots.
    Keywords: Ultrasound, H reflex, M wave
  • I. Esfandiarpour, Z. Rahnama, F. Fahimy, Z. Salari Page 44
    Background
    Lichen planus (LP) is an inflammatory papulosquamous which has been found to be associated with liver disease, particularly hepatitis B (HBV) infection in several studies. Regarding the increasing of the prevalence of hepatitis B in our community, and the importance of the infection caused by this virus, which is among the man health problems we conducted a descriptive and cross-sectional study in Kerman population for evaluatiof the prevalence of cases with positive hepatitis B virus surface antigen (HBsAg) in patients suffering from LP compared to the general population, that is 1-2%.
    Materials And Methods
    120 patients with LP (case group) and 183 healthy volunteer blood donors (control group) were studied during 10 months in 1381 in specialized dermatology clinics of Kerman city. LP was diagnosed by clinical manifestation, physical examination and skin biopsy. HBsAg was detected in cases and control group by Elisa method.
    Results
    The mean age of the individuals was 35.75 ± 1.45 for case group and 32.7 ± 0.7 for control group. 57(47.5%)of patients in case group were female and 63 (52.5%) were male. In control group 46 (25%) were female and 137 (75%) were men. The results showed that the most common site of Lp involvement was upper limb (67.5%) and the most frequent clinical types were mucosal (67.5%) and classical forms (65%) respectively. One of the patients with Lp (0.8%) and four controls (2.2%) were HBsAg positive. These values were not statistically significant.
    Conclusion
    Our findings indicated that a search for HBV infection in all patients with lichen planus is not neseccary. A large multicentric studies should be conducted in other areas of the country.
    Keywords: Hepatitis B, Lichen planus, Kerman
  • M. Kazemi, A. Ansari, M. Allah Tavakoli, S. Karimi Page 52
    Background
    Many western scientists emphasis that human need the religion and his faith in God cause increase tolerance and decrease anxiety. Recietation of Holy Quran can be a mystical music that can stimulate physiological and psychological responses. In this study the effect of reciatation of holy Quran on mental health in nursing students has been evaluated.
    Materials And Methods
    In this quasi experimental research 107 individuals were selected and randomly divided into two control and case groups. Mental health score was measured in both groups, by the 12 items of general health questionnaire, and the demographic characterisitic determined by chechlist. Case group listened to the recitation of Holy Quran for 15 minutes three times a week for four weeks. The Recietation of Holy Quran was by tape recorder and the place of listening were same. One week after finishing the interventation the individuals completed general health questionnaire and demographic check list and then mental health score was measured in both groups again, and the results were compared before and after intervention. The data were analyzed by SPSS software, paired t-test and X2.
    Results
    The findings of this study indicated that the mean of mental health score before interventation in the case group was 31.48 ± 0.83 and in the control group was 31.92 ± 1.05 and after interventation in the case group was 35.61 ± 0.8 and in control was 31.2 ± 1.18. Comparing mental health score before and after interventation. Indicated that mean score was increased in case group significantly (p<0.0001). But in the control there was no difference before and after intervention.
    Conclusion
    The present data showed that listening to the recitation of Quran that has known as a mystical music, and can be a method for improving the students’ mental health.
    Keywords: Recietation of Quran, Mental health, Nursing students, Rafsanjan
  • Gh. Rajabizadeh, A. Ramazani Page 58
    Background
    Many studies have revealed that depression is one of the common psychiatric disorders, which afflicted 8-20% of population. In order to evaluate prevalence of depression in geriatrics (age >50 years old) this survey was performed in Kerman.
    Materials And Methods
    This Cross sectional study assesed 1212 persons over 50 years old in Spring and Summer 2002 in Kerman, who were selected by two stage sampling technique. Depression was assessed by Beck Questionaire.
    Results
    From total number of subjects, 225 personas (18.6%) had borderline depression and 728 persons (60%) had some degrees of depression. There was a significant statistic relation between two sexes and depression. There was also significant differences between marital status, education, age, job, socioeconomic state, addiction and depression. But when anxiety was considered as a factor, there was no significant difference between sex, job, marital status and depression.
    Conclusion
    These findings suggest a high rate of depression among geriatrics in Kerman. Female sex, low socioeconomic state, living alone and drug abuse were risk factors for depression in geriatrics.
    Keywords: G eriatric, Depression, Kerman