فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 17، بهار 1382)

  • 60 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/02/19
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مسعود مردانی صفحه 1
    علیرغم پیشرفت قابل توجه در ساخت عوامل ضد میکربی، واکسن ها و طب پیشگیری در حال حاضر عفونت ها عامل عمده مرگ و میر در جوامع بشری محسوب می شوند. در سال های اخیر متخصصین بیماری های عفونی با ظهور تازه عفونت ها روبرو شده اند که آنها را تحت عنوان Emerging infectious diseases نامیده اند. از دسته عفونت های نوپدید می توان از ویروس Nipah نام برد که این مقاله می تواند درسی از طب در ظهور عفونتی نو در علم بیماری های عفونی باشد.
  • محمد ربانی، بهنام صابری، عباس جعفریان دهکردی، فرحناز مردانیان صفحه 4
    عفونت تریکوموناس واژینالیس یکی از شایع ترین عوامل ایجاد کننده بیماری های منتقل شونده غیر ویروسی جنسی است. مهم ترین روش برای تشخیص تریکوموناس واژینالیس در حال حاضر تشخیص میکروسکوپی انگل با استفاده از تست لام مرطوب می باشد که حساسیت این روش تقریبا 60 درصد است. مطالعه میکروسکوپی کشت های اختصاصی حاوی انگل، حساسیت را تا حدودی افزایش داده اما یکی از مشکلات استفاده از محیط های کشت، عدم امکان آنالیز سریع و دقیق آن می باشد. در این مطالعه با استفاده از روش مولکولی بر آن شدیم تا عفونت تریکوموناس واژینالیس را در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان شهید بهشتی اصفهان مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را با تست های لام مرطوب و مشاهده کلینیکی مقایسه کنیم. سوآپ واژینالی از 24 زن مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان شهید بهشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گرفته شد. هر یک از نمونه های گرفته شده به دو قسمت تقسیم گردید. یک قسمت آن فورا با تست لام مرطوب و در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار گرفت و قسمت دیگر در محلول (Phosphate Buffered Saline = PBS) به صورت سوسپانسیون تهیه شده و به آزمایشگاه بیوتکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتقل گردید. سوسپانسیون PBS حاصله جهت انجام واکنش PCR اختصاصی برای تریکوموناس واژینالیس مورد استفاده قرار گرفت. در این مطالعه 24 نمونه اخذ شده به دو دسته 8 و 16 تایی تقسیم شدند. دسته اول با دو تست لام مرطوب و PCR و دسته دوم با تشخیص کلینیکی (توسط پزشک متخصص زنان) و تست PCR مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های اخذ شده در گروه اول با هر دو تست لام مرطوب و PCR مثبت تشخیص داده شدند. در گروه دوم، 9 نمونه از 16 نمونه با تست PCR مثبت تشخیص داده شدند که از میان این تعداد نمونه، 8 عدد در طی بررسی و تشخیص کلینیکی مثبت تشخیص داده شده بودند. در مورد گروه اول حساسیت تست PCR برابر 100% (8 عدد از 8 نمونه) و اختصاصی بودن آن نیز 100% بود (8 عدد از 8 نمونه) بود. در مورد گروه دوم حساسیت تست PCR برابر 100% (9 عدد از 9 نمونه) و اختصاصی بودن آن نیز 100 درصد (9 عدد از 9 نمونه) بود. در این گروه حساسیت تشخیص کلینیکی 88.9 % (8 عدد از 9 نمونه) و اختصاصی بودن آن 50 % (8 عدد از 16 نمونه) بود.
    کلیدواژگان: تریکوموناس واژینالیس، واکنش زنجیره ای پلیمراز، تشخیص
  • معصومه دل آرام، نسرین فروزنده صفحه 10
    از آنجایی که اعتقاد بر این است که راه رفتن مادر در جریان زایمان سبب کوتاه شدن مراحل زایمانی می گردد لذا این مطالعه نیمه تجربی به منظور بررسی تاثیر قرار گرفتن مادر در فاز فعال زایمان بر طول مدت مراحل زایمانی و آپگار نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد در سال 1380 انجام شده است. واحدهای مورد پژوهش 100 نفر خانم اول زا بوده اند. معیار انتخاب واحدهای مورد پژوهش داشتن حاملگی ترم، تک قلو، نمایش جنین سفالیک و نداشتن هیچگونه ممنوعیتی جهت زایمان واژینال بوده است. در این مطالعه واحدهای مورد پژوهش در شروع فاز فعال زایمان مورد آمنیوتومی قرار گرفته و سپس به دو گروه خوابیده و متحرک تقسیم شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه، برگه ثبت اطلاعات، وزنه و متر بوده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بین طول مدت فاز فعال زایمان در دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد و این مدت در گروه متحرک کوتاه تر می باشد اما میانگین طول مدت مرحله دوم زایمان آپگار نوزاد در دو گروه تفاوت معنی داری ندارد. با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد ممانعت از تحرک زائو در زایشگاه های ما امر قابل قبولی نیست و بر پیشرفت زایمان اثر سوء می گذارد و سبب طولانی شدن مدت زایمان می گردد. طبیعتا طولانی شدت مدت زایمان نیز می تواند شیوع مسائلی نظیر خستگی مادر، عدم همکاری او و استفاده از اکسی توسین و غیره را در امر زایمان افزایش دهد.
    کلیدواژگان: وضعیت مادر در طی زایمان، فاز فعال زایمان، مرحله دوم زایمان، آپگار نوزاد
  • اکبر بهداد، محسن محمودیه. مهرداد حسین پور صفحه 16
    درد پس از عمل از مهم ترین مشکلات بیماران جراحی می باشد. با توجه به تاثیر پروستاگلاندین ها در ایجاد درد، مطالعه حاضر جهت بررسی تاثیر بتامتازون قبل از عمل جهت کاهش درد و تهوع پس از عمل هموروئید انجام گرفت. 66 بیمار مبتلا به هموروئید داخلی درجه سه کاندیدای عمل جراحی انتخاب گردیده و در دو گروه 33 نفری قرار گرفتند. در گروه مورد قبل از عمل، 6 میلی گرم بتامتازون عضلانی تزریق شد. در هر گروه پس از عمل هموروئید کتومی میزان درد بر اساس معیار VAS در ساعات اول، دوم، سوم و چهارم و زمان ترخیص اندازه گیری شد. میزان تهوع نیز در دو گروه بررسی و مقایسه گردید. میانگین سنی بیماران 8.26±37.4 سال بود. به جز در ساعت اول و زمان ترخیص، در سایر ساعات مورد مطالعه، شدت درد در دو گروه مورد به صورت معنی داری از شاهد کمتر بودP<0.05)). ولی شدت درد بر حسب جنس تفاوتی نداشت. علاوه بر این در تمام ساعات مورد نظر، رابطه مثبت و معنی داری بین سن و شدت درد وجود داشت(P<0.05). میزان بروز تهوع در گروه مورد 21.2 درصد و در گروه شاهد 42.4 درصد بود (P<0.05). لذا به نظر می رسد که می توان از بتامتازون در کاهش درد و تهوع بعد از عمل جراحی هموروئید استفاده کرد.
    کلیدواژگان: هموروئید، درد، بتامتازون
  • هدایت الله شیرزاده، محمود رفیعیان صفحه 22
    سیتوتوکسیسیته طبیعی (Natural cytotoxicity=NC) به واسطه رسپتورهای NC-1.1 و NC-2، یکی از بازوهای ایمنی ذاتی بر علیه سرطان می باشد. حذف رسپتورهای فوق توسط آنتی بادی ضد NC-2 و NC-1.1 در موش منجر به رشد سریع تر برخی از سرطان ها می گردد. لذا از مواد تقویت کننده سیتوتوکسیسیته طبیعی می توان به عنوان داروهای ضد سرطان استفاده کرد. این پژوهش تاثیر داروی لوامیزول را بر تقویت سیتوتوکسیسیته طبیعی سلول های NC-2+ و کنترل فیبروسارکومای WEHI-164 موش های نژاد BALB/c مورد بررسی قرار داده است. تزریق لوامیزول به موش، سیتوتوکسیسیته طبیعی سلول های طحال را در کشتن سلول های توموری رادیواکتیو شده با کرومیوم 51 در محیط آزمایشگاه افزایش داده، به طوری که تزریق 10 میلی گرم لوامیزول به هر کیلوگرم وزن بدن به موش های BALB/c پس از 48 ساعت، رشد سلول های توموری WEHI-164 را به طور معنی داری کاهش داده است. تجویز آنتی بادی ضد NC-2 حذف اثر لوامیزول را در پی داشت. این مطالعه نشان می دهد که اثر ضد توموری لوامیزول (حداقل بخشی از آن) توسط سلول های NC-2+ سازماندهی می گردد.
    کلیدواژگان: سیتو تو کسیسیته طبیعی، لوامیزول، سلولهای +NC، 2
  • حسین مدینه، سعید ابریشم کار، محمود اخلاقی، پیمان فاضل صفحه 29
    ضربه مغزی شدید یکی از علل عمده از کار افتادگی طولانی مدت و مرگ، به خصوص در افراد کمتر از 24 سال می باشد. هدف از مطالعه بررسی تاثیر کمای باریتوراتی با انفوزیون مداوم تیوپنتال بر پیش آگهی بیماران ضربه مغزی با ارزیابی کمای گلاسکو (Glassco coma scale=GCS) کمتر از 8 می باشد. این تحقیق یک مطالعه مداخله ای بالینی نیمه تجربی می باشد که روی 32 بیمار ضربه مغزی با GCS کمتر از 8 بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد صورت گرفت. پس از تثبیت وضع عمومی و کنترل علائم حیاتی بیماران آنها را به مدت 48 ساعت با حمایت مکانیکی تنفسی تحت انفوزیون mg/kg/h 2 تیوپنتال در بخش مراقبت های ویژه قرار می دادیم، سپس بیماران را بر حسب انجام عمل جراحی کرانیوتومی یا عدم آن و بر اساس ارزیابی پیش آگهی گلاسکو (Glassco out coma scale=GOS) مورد ارزیابی قرار دادیم. میزان خطر نسبی پیش آگهی نامطلوب در بیماران کرانیوتومی شده تیوپنتال گرفته به نگرفته 0.59 و در بیماران کرانیوتومی نشده 0.69 به دست آمد. با توجه به اعشاری بودن میزان خطر نسبی در هر دو دسته از بیماران به نظر می رسد انفوزیون تیوپنتال در بهبود پیش آگهی بیماران ضربه مغزی مفید می باشد.
    کلیدواژگان: آسیب مغزی شدید، ضربه مغزی، باربیتورات، کمای باربیتوراتی، طبقه بندی کمای گلاسکو، طبقه بندی پیش آگهی گلاسکو
  • سیدمحمود میرحسینی، محمود رفیعیان صفحه 35
    با توجه به عوارض داروهای سنتتیک و اینکه استفاده از داروهای گیاهی پذیرش بیشتری در بین بیماران دارد، در این مطالعه به بررسی تاثیر آنتوم (داروی گیاهی) که به عنوان داروی پایین آورنده چربی خون در سال های اخیر در ایران مورد استفاده قرار گرفته بر تری گلیسرید، کلسترول و لیپوپروتئین های خون در مقایسه با ژمفیبروزیل و همچنین تعیین عوارض ناشی از این دو دارو در بیماران داوطلب پرداخته شد. این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی 77 بیمار داوطلب مبتلا به هیپرلیپیدمی که به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، انجام شد. گروه اول ژمفیبروزیل (900 میلی گرم روزانه) و گروه دیگر آنتوم (6 قرص روزانه) دریافت کردند و پس از دو ماه درمان، لیپیدهای خون اندازه گیری شد. آنتوم، کلسترول توتال را 18 درصد و تری گلیسرید را 7.38 درصد کاهش داد و بر HDL تاثیری نداشت. ژمفیبروزیل تری گلیسرید را 32.7 درصد و کلسترول توتال را 9.41 % کاهش و HDL را 3.91 % افزایش داد. در اینزایش داد. در این مطالعه ژمفیبروزیل تری گلیسرید را بیشتر از آنتوم کاهش و HDL را بیشتر افزایش داد و آنتوم در مقایسه با ژمفیبروزیل کلسترول را بیشتر کاهش داده است. بیماران مصرف کننده آنتوم شکایت خاصی را گزارش نکردند. ولی با مصرف ژمفیبروزیل 21.4 درصد بیماران عوارض گوارشی را گزارش کردند. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان از آنتوم در بیماران با هیپرکلسترولمی استفاده کرد
    کلیدواژگان: ژمفیبروزیل، آنتوم، کلسترول توتال، تری گلیسرید، HDL
  • رویا حبیبیان صفحه 41
    ویروس هپاتیت B عامل ایجاد هپاتیت حاد و مزمن، سروز کبدی و کارسینوم هپاتوسلولار است. در حال حاضر تنها راه مطمئن پیشگیری، واکسیناسیون است. ولی واکسیناسیون ایمنی 100 % نمی دهد. با توجه به اهمیت این امر، اثربخشی واکسیناسیون در گروه پر خطر شاغلین پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این مطالعه، تعیین میزان ایمنی زایی ناشی از واکسیناسیون کامل هپاتیت B در شاغلین حرف پزشکی و ارتباط سطح ایمنی با متغیرهای سن، جنس، وزن، مصرف سیگار و مدت زمان سپری شده از آخرین دوز واکسن و تماس با فرد با HBs Ag مثبت بوده است. این مطالعه در بیمارستان های هاجر و کاشانی شهرکرد و بیمارستان های شهرستان بروجن و فارسان در بهار سال 1380 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت سرشماری بود. 314 نفر از پرسنل که دوره کامل واکسن هپاتیت B را دریافت کرده بودند و 5-0 سال از آخرین دوز واکسن آنها می گذشت وارد مطالعه شدند. پس از مصاحبه و پرکردن پرسشنامه، 314 نمونه خون گرفته شد و تیتر Anti HBs آنها تعیین گردید. نتایج بررسی انجام شده به این ترتیب بود که 43 نفر (13.7%) فاقد مقدار آنتی بادی محافظت کننده (Anti Hbs<10 miu/ml) 119 نفر (%37.9) ایمنی نسبی (10 miu/ml100 miu/ml) بودند. بین سطح ایمنی و متغیرهای وزن، مدت زمان سپری شده از آخرین دوز واکسن و تماس با افراد HBs Ag مثبت از لحاظ آماری ارتباط معنی داری به دست نیامد با افزایش سن مقدار آنتی بادی کاهش یافته است. افراد غیر سیگاری در مقایسه با افراد سیگاری و زنان در مقایسه با مردان مقدار آنتی بادی بالاتری داشتند.
    کلیدواژگان: آنتی ژن هپاتیت HBs Ag) B)، آنتی بادی علیه آنتی ژن سطحی هپاتیت Anti HBs) B)
  • هوشنگ رفیقدوست، محمد اکبری، زهرا حیدری صفحه 47
    آنومالی های ناشی از تاثیر الکل بر روی جنین گسترده بوده و اصطلاحا سندرم الکلی جنینی (Fetal Alcohol Srndrome=FAS) خوانده می شود. در مورد مکانیزم پاتولوژیک اثرات الکل نظریات گوناگونی ارائه گردیده است. بر اساس یکی از جدیدترین مکانیسم های پیشنهادی، الکل باعث تغییر در سطوح پروستاگلندین های خون و بافت های مادر و جنین می شود. از طرف دیگر، آسپرین به عنوان یک مهار کننده قوی پروستاگلندین معرفی گردیده است و گزارش هایی نیز مبنی بر کاهش شیوع ناهنجاری های اندام ها و کلیه ها در جنین موش های حامله دریافت کننده الکل و آسپرین به طور همزمان موجود است. گزارش های دیگری نیز دال بر فقدان اثرات مهاری آسپرین ارائه شده است. هدف از این مطالعه تعیین اثرات تجویز آسپرین بر روند ناهنجاری زائی الکل است. در این تحقیق 135 موش نر و ماده (یک نر به ازای سه ماده در حیوانخانه و در پنج گروه مورد مطالعه قرار گرفتند، گروه اول، هیچ ماده ای در طول بارداری دریافت ننموده، گروه دوم، سوم و چهارم و پنجم به ترتیب حجم های مناسبی از سرم فیزیولوژی، الکل، آسپرین، الکل و آسپرین توام را پس از تایید حاملگی و مشاهده واژینال پلاک در روز هشتم بارداری به طریق اینتراپریتونئال دریافت داشتند. در روز 18 موش های حامله به طریقه سرویکال دیسلوکشن کشته شدند، جنین های هر یک از گروه های فوق جمع آوری و سپس ناهنجاری های جوانه های اندام های فوقانی و تحتانی در هر گروه بررسی گردید. نتایج حاصله نشان داد که در گروه های الکل و نیز الکل و آسپرین ناهنجاری های جوانه اندامی بوقوع می پیوندد بنابراین می توان گفت تجویز همزمان آسپرین با الکل از وقوع ناهنجاری در اندام ها نمی کاهد. بر این اساس می باید مکانیسم های دیگری در روند ایجاد ناهنجاری های اندام ها به جز نقش پروستاگلندین ها جستجو نمود.
    کلیدواژگان: الکل، آسپرین، ناهنجاری های مادرزادی، تراتوژن
  • سید محمد کاظم حسینی اصل، بابک امراء صفحه 55
    سندرم روده تحریک پذیر(Irritable bowel syndrome=IBS) عبارت است از علائم روده ای مزمن همراه با دل درد و تغییر عادت اجابت مزاج که با هیچگونه علت ساختمانی همراه نباشد. این بیماری معمولا در زنان شایع تر می باشد. شناخت این بیماری خوش خیم باعث حذف هزینه های اضافی بابت بررسی برای بیماری های عضوی و کمیاب تر دستگاه گوارش می گردد. لذا بر آن شدیم که شیوع این بیماری را در زنان بالای بیست سال شهرکرد بر اساس کرایتریای Rome II بررسی نمائیم. در این مطالعه به صورت روش خوشه ایتصادفی تعدادی از منازل شهر انتخاب شدند و سپس دانشجویان پزشکی با مراجعه به این خانه ها و مصاحبه با تک تک افراد مونث بالای بیست سال پرسشنامه مربوطه را تکمیل کردند در این بررسی 2675 زن بالای بیست سال پرسشنامه را تکمیل کردند. بهبودی درد شکم با دفع مدفوع در 225 نفر (8.5 درصد) و بروز ناراحتی شکم با تغییر فرکانس مدفوع در 177 نفر (6.7 درصد) بروز درد شکم با تغییر شکل مدفوع در 177 نفر (6.7 درصد) مثبت بود. شیوع سندرم روده تحریک پذیر بر اساس کرایتریای Rome II پنج و شش دهم درصد بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که شیوع علائم IBS در منطقه ما از کشورهای غربی کمتر به کشورهای آسیایی مثل هنگ کنگ نزدیک تر می باشد ولی هنوز به اندازه کافی شایع هست که قبل از سایر بیماری های گوارشی به آن بیاندیشیم.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سندرم روده تحریک پذیر، زنان
  • خلاصه مقالات انگلیسی
    صفحه 1
|
  • Page 4
    Trichomonas vaginalis is the most prevalent nonviral sexually transmitted disease in the world. Traditionally physicians make the diagnosis based on clinical grounds. Characteristics of the vaginal discharge, including color combination is not sufficient to diagnose trichomonas vaginalis infection reliably and laboratory diagnosis is necessary. In this study, a PCR targeting the beta-tubulin genes of the trichomonas vaginalis was developed for the detection of the organism in the vaginal swab samples. A vaginal swab specimen was obtained from 24 women visiting the women clinic of Shahid-Beheshti hospital of the Isfahan University of Medical Sciences. Each specimen was divided into two sections. One section was immediately examined by wet preparation microscopy test and the other section was placed in phosphate-buffered saline and transferred to biotechnology laboratory of Isfahan University of Medical Sciences, and the resulting suspension was used for a PCR reaction, specific for the trichomonas vaginalis. 24 samples were divided into two groups of 8 and 16 samples. The first group was examined by wet preparation microscopy and PCR tests. The second group was analyzed by clinical observation and PCR test. Specimens that were obtained from the first group had a positive test for both wet preparation and PCR test. In the second group, from the 16 specimens that were analyzed, 6 and 8 samples showed positive results with PCR and clinical observation, respectively. The results of this study indicate the high specificity of PCR method in detecting trichomonas vaginalis. The specificity of PCR method is similar to wet preparation. But the clinical observation is not sensitive enough to be used alone for diagnosing the parasite.
  • Page 10
    The aim of this quasiexperimental study was to find the effect of mother position during labor on duration of active and second phases of labor and apgar score of infants. The sample consisted of 100 nulliparous women at term, having singleton infant, cephalic presentation and no CPD. The sample was divided into two groups. The first group was in lateral position and the second group was in upright position. Data was collected by filling a questionnaire and a checklist. The results showed that there was a significant difference in duration of active phase of labor but there were no significant differences in duration of second stage of labor and apgar score of infants between two groups.
  • Page 16
    Postoperative pain is one of the main problems of surgical patients. Because of prostaglandin’s effects on pain, this study was performed to evaluate the preoperation i.s. injection of betamethasone on the postoperation pain. Sixty-six patients with grade III hemorrhoid was divided to case (n=33) and control (n=33) groups. Intramuscular betamethasone was injected in case patients before operation. The pain was quantified using Visual Analogue Scale (VAS) at the first, second, third and fourth postoperation hours as well as at the discharge time. Mean age of patients was 37.4±8.26 years. The VAS was significantly lower in the case group (P<0.05), except for the first hour. There was no difference between males and female. Also there was a positive correlation between age and VAS (P<0.05). Nausea occurrence was 21.2% in the case and 42.4% in the control patients (P=0.03). Our findings suggest the positive effects of betamethasone for postoperative pain.
  • Page 22
    Murine natural cytotoxicity mediated by NC-1.1 and NC-2 receptors are a major component of the innate immune response to cancer. Treatment with anti-NC-2 and anti-NC-1.1 monoclonal antibodies resulted in enhanced growth of certain transplantable tumors. Therefore agents that enhance natural cytotoxicity could be used as anticancer drugs. We examined the immunomodulatory effect of levamisole on natural cytotoxicity mediated by NC-2+ cells against the BALB/c WEHI-164 murine fibrosarcoma. Administration of levamisole to BALB/c mice significantly enhanced in vitro splenic natural cytoxicity against 51Cr-labeled WEHI-164 tumor cells. The effect was most marked 48 hours after levamisole treatment with a dose of 10 mg/kg. This enhancement of natural cytotoxicity by levamisole could be completely abrogated by pretreatment of BALB/c mice with anti-NC-2, indicating that the anti-tumor effect of levamisole was mediated, at least partly, via NC-2+ cells.
  • Page 29
    Head trauma is one of the main causes of disabilities and death, especially below the age of 24 years. The aim of this study was to find the effect of barbiturate coma on prognosis of head injury patient by Glassco coma scale<8. This quasi-experimental clinical trial was performed on 34 patients with a GCS<8 in intensive care unit of Shahrekord Ayatollah Kashani hospital. These patients received 2mg/Kg/h intravenous infusion of thiopental for 48 hours with mechanical ventilation. Patients evaluated with or without operation by Glassco outcome scale (GOS). Then results of this study was compared whit other studies by relative risk method. Undesirable outcome relative risk of nonoperated patients was 0.69 and of operated patient was 0.59 that confirmed the desirable effect of thiopental infusion on head injured patients’ outcome.
  • Page 35
    Due to adverse effects of synthetic drugs, and high tendency towards using herbal drugs, we studied the effects of anethum (a herbal drug, introduced recently as a lipid-lowering agent) on blood triglyceride, cholesterol and lipoproteins in comparison to gemfibrozil. Their adverse effects were also compared. 77 hyperlipidemic volunteer patients were randomly divided into two groups. Patients in group A received 900mg/day gemfibrozil and in groups B received 6 tablets/day anethum. After two months of treatment, blood lipids of each group were checked and compared with pretreatment blood lipids and those of the next group. Anethum lowered cholesterol total by 18% and triglyceride by 7.38% with no effect on high density lipoproteins (HDL). Gemfibrozil lowered cholesterol total by 9.41% and triglyceride by 32.7%. It increased HDL level by 3.91%. Gemfibrozil lowered triglyceride more than anethum (p<0.05). Patients in anethum group had no complaint, however, 21 of patients in the other group had gastrointestinal disturbances. We concluded that anethum may be beneficial for hyper-cholestrolemic patients.
  • Page 41
    Hepatitis B virus (HBV) is an important cause of acute and chronic hepatitis, cirrhosis and hepatic carcinoma. At present, the only safe preventive method is vaccination. The aim of this study was to find the efficacy of vaccination by determining the immunogenecity of complete hepatitis B vaccine in high–risk group, health care workers, and to determine the correlation between antibody amount and other variables including age, gender, smoking, weight, time passed from the last vaccination as well as contact with HBs-Ag positive individuals. This study was performed on 314 health care workers received the last dose of complete hepatitis vaccine 0-5 years ago, in Kashani and Hajar hospitals of Shahrekord, as well as Borujen and Farsan hospitals during spring 2001. After interview and filling a questionnaire, the titer of Anti-HBs antibody in each blood sample was determined. The results showed that, out of 314 cases, 43 (13.7%) had no protective antibody (Anti HBs<10 miu/ml), 119 (37.9%) had relative protection (10miu/ml< Anti-HBs<100 miu/ml) and 152 (48.4%) had complete protection (Anti-HBs>100 miu/ml). There was no significant correlation between antibody level and weight, time passed from the last vaccination as well as contact with HBs-Ag positive person. Antibody level was higher in nonsmokers. With increase of age, level of antibody decreased. High titers persons (>100) do not need revaccination, while individuals with negative level (<10) should repeat the vaccination and the intermediate group needs to receive a single booster dose of vaccine.
  • Page 47
    Abnormalities caused by alcohol are very extensive and are called fetal alcoholic syndrome (FAS). There are some hypotheses about pathological mechanisms of alcohol. Based on one of the recent hypotheses, alcohol consumption can change maternal and fetal prostaglandin levels. On the other hand aspirin is a strong prostaglandin inhibitor and there are reports showing that simultaneous administration of alcohol and aspirin decreased the limbs and kidney abnormalities in mice offsprings. Others showed that aspirin had no inhibition on alcohol adverse effects. The aim of this study was to determine the effects of aspirin on teratogenic characteristic of alcohol in limb morphogenesis of mouse embryo 135 male and female mice (1 male for 3 females) were randomly divided into 5 groups. After vaginal plaque observation on the 8th day of gestation, controls received nothing while other groups received physiological serum, alcohol, aspirin and a combination of alcohol and aspirin respectively by intraperitoneal injection. On the 18th day of gestation animals were killed by cervical dislocation and embryos were observed for anomalies of the upper and lower limbs. Our results showed that limbs had lower height and weight and more anomalies in alcohol and aspirin group compared to the alcohol alone group. Thus administration of aspirin with alcohol does not decrease the rate of limb abnormalities and factors other than prostaglandin might involve in limb abnormalities.
  • Page 55
    Irritable bowel syndrome (IBS) is chronic bowel symptoms with pain and change of defecation habit without any known structural cause. It is more common among women. We studied the prevalence of IBS among 2675 females (aged 20-90 years) selected by proportional cluster random sampling form Shahrekord residents. Based on Rome II criteria the prevalence of reported symptoms were as follows: relief of abdominal pain by defecation in 225 persons (8.5%), abdominal pain associated with changes in frequency of bowel habits in 177 persons, (6.7%) and change of stool consistency in 177 persons, (6.7%). Prevalence of irritable bowel syndrome based on RomeII criteria among women in Shahrekord was 5.6%. Our study showed that IBS symptoms, even though highly prevalent, were less frequent than western countries. Prevalence of IBS in our region seems to be similar to other Asian countries such as Hong-Kong.