فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1382)

  • 78 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/08/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهربان صادقی، مهین غفاری صفحه 1
    آموزش بهداشت زمانی موثر است که بر اساس واقعیت ها باشد که با کسب اطلاعات از رفتار جامعه در خصوص شاخص های بهداشتی فراهم می شود. برنامه های آموزش بهداشت در جستجوی فراهم نمودن اطلاعاتی هستند که مردم بتوانند در آنها برای تغییر الگوهای رفتاریشان به نحوی که منجر به گسترش بهداشت آنها گردد استفاده کنند. میوه ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی انسان می باشند. استفاده از فاضلاب برای آبیاری در کشاورزی به علت خاصیت کودی آن از یکصد سال پیش در کشورهای اروپایی متداول بوده است. در ایران از زمان های بسیار دور لجن به دست آمده از چاه های جاذب فاضلاب به عنوان کود کشاورزی استفاده می شده است. فاضلاب تصفیه نشده ای که برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، دارای مخاطرات بهداشتی از جمله شیوع بیماری های باکتریایی، انگلی و ویروسی می باشد.
  • محمد بکاییان، رسول صالحی، شهرام شهرکی زاهدانی، مظهر اقبال قریشی صفحه 4
    امروزه کامپیلوباکترها از شایع ترین علل اسهال های باکتریایی در سرتاسر جهان محسوب می شوند. در جنس کامپیلوباکتر 18 گونه و تحت گونه وجود دارد که گونه های Campylobacter jejuni و Campylobacter coli مسبب اکثر عفونت های انسانی ناشی از کامپیلوباکترها می باشند و مهم ترین بیماری آنها نیز اسهال می باشد. بیماری در انسان متعاقب مصرف آب و مواد غذایی بویژه گوشت ماکیان رخ دهد. تشخیص باکتریولوژیک این باکتری با دشواری زیادی از قبیل طولانی بودن مدت انکوباسیون ومحدودیت تست های افتراقی همراه است. بنابراین استفاده از روش های دیگر تشخیصی امروزه مورد توجه قرار گرفته است. تعداد 116 نمونه رکتال سواپ از مرغ های موجود در مرغداری های شهر اصفهان گرفته شده و پس از 18-12 ساعت غنی سازی در محیط Campy Thio، در محیط اختصاصی Campylobacter selective agar کشت شدند. برای شناسایی و تعیین گونه ها از رنگ آمیزی گرم و تست ها اکسیداز، کاتالاز، هیدرولیز هیپورات و سنجش حساسیت به نالیدیسیک اسید و سفالوتین استفاده شد. جهت استخراج DNA از کیت های اختصاصی استفاده شد و با استفاده ازپرایمرهای ویژه گونه های ژژونی و کلی اقدام به انجام (Palymeras Chain Reaction) PCR گردید. نتیجه کشت در 11 مورد مثبت بود (9.5%) که از این تعداد 8 مورد مربوط به گونه ژژونی و 3 مورد مربوط به گونه کلی بود. نتیجه PCR نمونه ها در 27 مورد مثبت بود (23.2%) که از این تعداد 18 مورد مربوط به گونه ژژونی و 9 مورد مربوط به گونه کلی بود حساسیت و ویژگی روش PCR در مقایسه با روش کشت به ترتیب 100 و 84.7 درصد بود. روش PCR مورد استفاده در این تحقیق قادر به شناسایی تمام نمونه های کشت مثبت بود و نتایج تعیین گونه با این روش تطابق کاملی با روش بیوشیمیایی داشت. بنابراین با توجه به دقت بالا و سرعت زیاد به نظر می رسد روش PCR جایگزین مناسبی جهت کشت در تشخیص کامپیلوباکترها در نمونه های مرغ ها باشد.
    کلیدواژگان: کامپیلوباکتر ژژونی، کامپیلوباکتر کلی، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، کشت، ماکیان
  • محمدرضا ملک احمدی، سیدمحمود معراجی صفحه 12
    برون ده قلبی مهم ترین شاخص عملکرد قلب می باشد که در نحوه اداره بالینی، اتخاذ شیوه درمان و پیش آگهی بیماران مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی قلبی اهمیت بسزائی دارد. هدف کلی این مقاله شامل تعیین و مقایسه برون ده قلبی با دو روش فیک (به عنوان استاندارد طلائی) و اکو - داپلر به منظور معتبرتر نمودن روش اخیر در برآورد برون ده قلبی در کودکان با ناهنجاری های مختلف مادرزادی می باشد. در طول 2 سال،56 کودک بین 15-3 سال با بیماری های مختلف مادرزادی مورد بررسی قرار گرفتند. برون ده قلبی با روش فیک (در موقع کاتتریزاسیون قلب) و با روش اکو - داپلر محاسبه و سپس اندکس قلبی بر اساس سطح بدن به دست آمد. همبستگی بین مقادیر با آزمون رگرسیون و مقایسه میانگین ها با آزمون t-paired test انجام گردید و مقادیر کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد. اندکس قلبی با روش فیک 2.18 ± 7.18 لیتر در دقیقه و با روش اکو 1.94 ±7.58 لیتر در دقیقه محاسبه گردید. ضریب همبستگی بین مقادیر فوق r=0.919 با P<0.0001 و r2=0.85 به دست آمد و با این پژوهش به فرمول: (اندکس قلبی با روش اکو) 1.03+0.63- = اندکس قلبی با روش فیک دست یافتیم. اختلاف میانگین برون ده قلبی با دو روش مذکور معنی دار بود(P<0.001). گرچه در مطالعه فعلی در روش فیک به جای اندازه گیری مستقیم اکسیژن مصرفی (V.02) از مقادیر تخمینی بر اساس فرمول Lafarge استفاده شده است، معذلک ضریب همبستگی قابل قبولی بین مقادیر محاسبه شده، به دست آمد (r=0.919). وجود اختلاف معنی دار بین میانگین مقادیر محاسبه شده (P<0.001) به همراه ضریب همبستگی مذکور بیانگر این واقعیت است که گر چه مقادیر به دست آمده با اکو دقیقا معادل مقادیر برون ده قلبی حاصل از روش فیک نمی باشد ولی می توان مقادیر واقعی برون ده قلبی را از روی مقادیر برون ده قلبی حاصل از اکو با استفاده از فرمول مذکور در فوق به دست آورد.
    کلیدواژگان: برون ده قلبی، روش فیک، داپلر، اکو کاردیوگرافی
  • منصور صفایی، رسول فاتحی فرد صفحه 21
    کنترل درد بعد از اعمال جراحی شکمی که با افزایش عوارض ناخواسته (Morbidity) در بیماران همراه بوده است همواره مورد توجه جراحان و متخصصان بیهوشی قرار گرفته است. با توجه به مزیت بکارگیری آنالژزیک های موضعی و نتایج مختلف در مورد اثرات بلوک موضعی با بوپیواکائین (مارکائین) در کاهش درد بعد از عمل ترمیمی هرنی اینگوئینال، محققین را بر آن داشت تا در یک مطالعه اثر بی دردی تزریق مارکائین و بلوک موضعی عصب ایلیواینگوئینال و ایلیوهیپوگاستریک را مورد بررسی قرار دهند. در یک کارآزمایی بالینی دو سوکور داروهای (الف) و (ب) که مارکائین 0. 5 درصد و سرم فیزیولوژی 9 در 1000 بود در 60 بیمار مرد به صورت تصادفی انتخاب شده در دو گروه مداخله و شاهد بکار برده شد. در حین عمل و قبل از بستن آپونوروز عضله مایل خارجی 10 سی سی از محلول الف و ب جهت بلوک عصب ایلیواینگوئینال و ایلیوهیپوگاستریک به کار رفت. در هر دو گروه مقدار مخدر مصرف شده عوارض جراحی و شدت درد بر اساس (Visual Analogue Scale) VAS ده نمره ای هر 4 ساعت به مدت 24 ساعت جمع آوری شد و در نرم افزار SPSS 10 با آزمون های t-Student و ANOVA در تکرار مشاهدات تحلیل شد. در گروه مداخله شدت درد در ویزیت اول و دوم به ترتیب 1.2 ±2.7 و 1.1±4.1 بود که نسبت به گروه شاهد که شدت درد 1.6 ±6.7 و 1.56±7.1 در ویزیت اول و دوم بود اختلاف معنی داری را نشان داد (P<0. 0001). مقدار مخدر در هر گروه و عوارض بعد از عمل اختلاف معنی داری را نشان نداد. از آنجا که استفاده از آنالژزیک های موضعی بی خطر، آسان و در دسترس می باشد و اثرات مفید کاهش درد که منجر به کاهش Morbidity و توقف در بیمارستان می شود. با توجه به نتایج مطالعات مشابه می تواند به عنوان یک روش ارجح در کاهش درد بعد از عمل مفید باشد.
    کلیدواژگان: فتق اینگوئینال، بلوک عصبی، بی حسی موضعی، بوپیواکائین، درد، هرنیورافی
  • نسرین فروزنده، معصومه دل آرام صفحه 26
    در جهان امروز استرس مساله بزرگی به شمار می رود و به عنوان یک پدیده روانشناختی از عوامل مهم در بروز و استمرار بسیاری از بیماری های جسمی و اختلالات روانی است. دیدگاه های جدید در مورد استرس به جای تمرکز بر ماهیت استرس به نقش منابع روانشناختی فرد در رویاروئی با عوامل فشارزا تاکید دارند. از این رو در سال های اخیر توجه به منابع استرس و راهبردهای مقابله با آن در گروه های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. زیرا بکار گرفتن راهبردهای مقابله ای موثر نقش مهمی در کاهش استرس داشته است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رفتار درمانی شناختی بر مکانیسم های مقابله ای دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت یک مطالعه تجربی دو مرحله ای صورت گرفته است. نمونه پژوهش 60 نفر از دانشجویان غیر پزشکی (پرستاری، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، بهداشت خانواده، بهداشت محیط، رادیولوژی و علوم آزمایشگاهی) دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد بودند که روش های مقابله ای غیر موثرداشتند و به دو گروه 30 نفره مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مقابله ای بیلینگز و موس، پرسشنامه متغیرها و رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behaviour Therapy = CBT) بود که در 8 جلسه دو ساعته بر روی گروه مورد اجرا گردید. روش آماری مورد استفاده تی زوج و تی مستقل بود. نتایج نشان داده است که رفتار درمانی شناختی بر بکارگیری واکنش های مقابل ای کارآمد (روش های مساله مدار) توسط دانشجویان تاثیر به سزایی داشته است (P<0.001). لذا بکارگیری این روش در مراکز مشاوره دانشجویی در جهت ارتقاء روش های مقابله ای دانشجویان پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: رفتار درمانی شناختی، واکنش های مقابله ای، دانشجویان
  • ابوالفضل خوشدل، آذر دانش صفحه 35
    تعویض خون یکی از راه های درمان هیپربیلی روبینمی نوزادان برای کاهش سریع بیلروبین سرم و جلوگیری از کرن ایکتروس می باشد و البته خود بدون عارضه نمی باشد. از عوارض تعویض خون می توان به هیپوکلسمی و هیپوگلیسمی اشاره کرد. با توجه به بروز مواردی از کاهش قند و کلسیم به دنبال تعویض خون بر آن شدیم تا در این مطالعه تغییرات قند و کلسیم و ارتباط این تغییرات را با وزن نوزاد، ناسازگاری های خونی و میزان کاهش بیلی روبین بررسی کنیم. این مطالعه بر روی 36 مورد تعویض خون به مدت 6 ماه (از اول اردیبهشت 1380 تا پایان مهر 1380) انجام گرفته است. در هر نوزاد نمونه خون از طریق کاتترنافی قبل از تعویض و 6 ساعت پس از تعویض خون جهت بررسی بیلی روبین، قند و کلسیم تهیه شد. در کلیه نوزادان فوق بعد از هر 100 ml تعویض خون یک میلی لیتر گلوکونات کلسیم 10درصد تزریق گردید. در این مطالعه کلسیم خون 6 ساعت پس از تعویض کاهش یافت. بین تغییرات کلسیم با وزن نوزاد، میزان کاهش بیلی روبین و ناسازگاری های خونی رابطه معنی داری وجود نداشت. قند خون 6 ساعت پس از تعویض نسبت به قبل از تعویض تغییر معنی داری نداشت. با توجه به نتایج فوق، ما استفاده معمول از گلوکونات کلسیم و اندازه گیری سریال کلسیم خون را بعد از تعویض خون تا وقتی سطح آن ثابت بماند توصیه می کنیم.
    کلیدواژگان: تعویض خون، تغییرات کلسیم، تغییرات قند، هیپربیلی روبینمی نوزادی
  • محمدرضا عابدین زاده، حسین مدینه، حافظ قاهری، محمد مؤذنی صفحه 41
    روش معمول کنترل دردهای پس از عمل استفاده از داروهای مخدر می باشد. استفاده از این داروها می تواند باعث بروز عوارض خطرناکی مثل ضعف تنفس یا حتی قطع تنفس و عوارض خطرناک دیگر شود. از طرفی کاربرد این داروها خطر سوء مصرف هم دارد. بنابراین همیشه جایگزین کردن این داروها با داروهای کم خطرتر مدنظر بوده است. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای اثر ضد درد دیکلوفناک سدیم (داروی مسکن با خواص ضد التهابی) با پتیدین (داروی مخدری که به طور معمول برای کنترل دردهای پس از عمل به کار برده می شود) پس از جراحی آپاندکتومی بوده است. این مطالعه از نوع مداخله ای - مقایسه ای است که بر روی 72 بیمار پس از عمل آپاندکتومی، بالای 15 سال که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند انجام شد. به گروه مورد (p) آمپول پتیدین یک میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن به صورت داخل عضلانی در سه مرحله بلافاصله پس از هوشیاری کامل (مرحله یک)، 6 ساعت بعد (مرحله دو) و 12 ساعت بعد از هوشیاری (مرحله سه) و به گروه شاهد (D) آمپول دیکلوفناک سدیم 75-50 میلی گرم داخل عضلانی در زمان های مشابه تجویز شد. در مراحل مختلف تحقیق شدت درد بر حسب نوع مسکن در هر دو گروه، با استفاده از پرسشنامه مک گیل ارزیابی شد. مقایسه شدت درد مرحله 2 به 1 در گروه P (پتیدین 42.40 و در گروه D (دیکلوفناک سدیم) 30.60 (P<0.05) و در مرحله 3 به 1 در گروه P،42.31 و در گروه(P<0.05) 30.69، D و در مرحله 4 به 1 در گروه P، 43.31 و در گروهD، (P<0.05) 29.61، به دست آمد که از نظر آماری نشان دهنده تاثیر بیشتر دیکلوفناک سدیم نسبت به پتیدین در کاهش درد پس از عمل جراحی می باشد. بر اساس این مطالعه از دیکلوفناک سدیم به عنوان یک جایگزین مناسب و ارزان تر به جای پتیدین در دردهای پس از عمل جراحی می توان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آپاندکتومی، دیکلوفناک سدیم، ولتارن، پتیدین
  • سید علیرضا ابراهیم زاده، حمیدرضا آرتی صفحه 47
    نکروز استخوان لونیت که به نام بیماری کین باخ هم شناخته شده است، اگر در مرحله 1 و 2 بیماری تحت درمان قرار نگیرد بتدریج استخوان کلاپس می نماید و موجب تغییر شکل آن می شود. این تغییر شکل موجب پیشروی بیماری و رسیدن به مرحله 3 و 4 آن شده که دیگر نجات مفصل رادیوکارپال در مچ دست ممکن نبوده و اغلب ضرورت عمل جراحی سخت تر را پیش می آورد. بنابراین هدف این پژوهش تعیین نتیجه درمان این بیماران در مرحله 2 با کوتاه کردن رادیوس و طویل کردن اولنا بوده است.کارآزمایی بالینی با روش نمونه گیری آسان روی 20 بیمار با درد مچ دست انجام شد و بیماران به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول استئوتومی و کوتاه کردن رادیوس و در گروه دوم استئوتومی و طویل کردن اولنا صورت گرفت.میزان بهبودی با بررسی شاخص های عدم وجود درد هنگام استراحت، هنگام فعالیت عادی، هنگام فعالیت شدید و علایم جوش خوردن در رادیولوژی بیمار در نظر گرفته شد و نتایج با استفاده از آزمون دقیق فیشر و نرم افزار SPSS بررسی شد. یافته ها نشان داد که در بیماران تحت درمان کوتاه کردن رادیوس 10 نفر و در بیماران تحت درمان طویل کردن اولنا 4 نفر بهبودی داشتند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). یافته ها نشان داد که روش کوتاه کردن رادیوس روش ارجح درمانی نسبت به طویل کردن اولنا در درمان مرحله 2 این بیماری می باشد. بنابراین کاربرد این روش درمانی در مورد آن بیماری پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: آواسکولار نکروز لونیت، بیماری کین باخ، رادیوس، اولتا
  • سیدغلامرضا مرتضوی مقدم، زهره خزایی، علی محمد ایزدپناه صفحه 53
    یائسگی به عنوان مرحله پایان دوره باروری در زنان همراه با تغییراتی در سلامتی زنان می باشد. به منظور بررسی فاکتورهای مرتبط با سن یائسگی از میان زنان بالای 40 سال شهر بیرجند که به مدت حداقل یک سال قاعدگی نداشتند، 810 نفر به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب گردیدند و از طریق مصاحبه حضوری اطلاعات مورد نظر در یک پرسشنامه ثبت شد. نتایج نشان داد که متوسط سن یائسگی 47.19±5.31 سال و میزان فراوانی یائسگی زود رس 13.8% بود. سن بالاتر در اولین حاملگی، سن بالای 35 سال و آخرین حاملگی، سابقه مصرف قرص های جلوگیری از حاملگی (Oral Contracrptive Pills = OCP)، ابتلا به دیابت نوع II و مولتی پاریتی با یائسگی در سن بالاتر همراه بود. فراوانی بالای یائسگی زودرس در زنان شهر بیرجند نسبت به سایر مطالعات احتیاج به مطالعات بیشتری در این زمینه دارد.
    کلیدواژگان: سن یائسگی، دیابت ملیتوس، بیرجند
  • افسر فرود، افسانه فرود، پروین صالحی نژاد صفحه 62
    آزمایشات سلول شناسی در تشخیص سرطان دهانه رحم که یکی از بدخیمی های دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود، اهمیت به سزایی دارد. این مطالعه به منظور مقایسه کفایت تهیه اسمیر دهانه رحم با اسپاچولا و روش ترکیبی اسپاچولا و سیتوبرس (وسیله ای است که از فیبرهای نایلونی نرم که به یک سیم قابل ارتجاع متصل است تشکیل شده است) انجام شد. در این بررسی تجربی، اطلاعات مورد نیاز از دو گروه مساوی 131 نفره از زنان مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان آیت الله کاشانی کرمان در ماه های دی و بهمن 1380 به دست آمد. از پرسشنامه سه قسمتی استفاده شد که قسمت اول حاوی مشخصات فردی بوده که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. قسمت دوم، میزان ناراحتی بیمار را در حین نمونه گیری مشخص کرده که از طریق مشاهده پژوهشگر تکمیل شد و در قسمت سوم، معیارهای یک نمونه سلولی کافی دهانه رحم بوده که توسط مفسر آزمایشگاه سلول شناسی تکمیل گردید. نتایج نشان داد که دو گروه در همه مشخصات فردی و همچنین میزان ناراحتی بیمار در حین نمونه گیری با هم مشابه بودند. از طرفی اسمیرهای دو گروه از لحاظ مشاهده سلول های کانال داخلی دهانه رحم به تعداد مساوی و بیشتر از 25 سلول اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند (P>0.05) ولی از نظر مشاهده خون فراوانی که منجر به ابهام نسبی یا کلی تشخیص آزمایشگاهی گردد، دو گروه اختلاف معنی داری را با یکدیگر نشان دادند (P<0.05). در صد درصد اسمیرهای دو گروه سلول های مخاط سنگفرشی مشاهده گردید و از این نظر دو گروه با هم تفاوتی نداشتند. با توجه به نتایج حاصله، به منظور کاهش صدمه بافتی و در نتیجه خونریزی کمتر که منجر به ابهام مناسبی یا کلی تشخیص می گردد، توصیه می شود که در تهیه اسمیر دهانه رحم از روش ترکیبی سیتوبرس و اسپاچولا استفاده گردد.
    کلیدواژگان: اسپاچولا، سیتوبرس، اسمیر دهانه رحم، کفایت
|
  • Page 4
    At present Campylobacters are the main cause of the bacterial diarrhea worldwide. In human beings the disease is transmitted by consumption of contaminated water and foodstuff, especially poultry products. Diagnosis of this bacterium is difficult by the bacteriological tests due to the long incubation period and unavailability of suitable differential tests. Hence, other diagnostic procedures, other than culture, are very demanding. Rectal swabs of 116 chickens from the poultry farms of Isfahan were enriched for 12 to 18 hours in Campy-Thio medium, and cultured in the Campylobacter selective agar medium. Gram staining, oxidase, catalase and hypurate hydrolysis tests and evaluation of sensitivity to nalidixic acid and cephalothin were employed for diagnosis and typing of the samples. For molecular evaluation of the samples, after DNA extraction, PCR was performed using two sets of type specific primers for C.coli and C.jejuni. Using culture, 11 samples (9.5%) were found positive from which 8 were jejuni and 3 were coli. Using PCR, 27 samples (23.2%) were positive, from which 18 were jejuni and 9 were coli. Sensitivity and specificity of PCR procedure in comparison to the culture were 100 and 84.7 percent, respectively. According to the results, all the culture positive samples were diagnosed and genotyped correctly using the PCR procedure. Therefore in view of its considerable sensitivity and speed, PCR could be a very reliable substitute for the culture method in Campylobacter detection in poultry samples.
  • Page 12
    Cardiac output (CO) is the most important factor to be taken into consideration in relation to the circulation because it is a determining index of cardiac function, clinical management, therapeutic protocols and the prognosis of many patients with congenital and acquired cardiac disease. The aim of this clinical study was to compare the results of CO measurements by echo–doppler and Fick method. This prospective research was performed on 56 children, 3-15 years of age, afflicted by various congenital heart defects from august 2000 to August 2002. All patients needed hemodynamic assessment regardless of their participation in the study. CO was measured by Fick method and echocardiography, then compared by paired t-test. Mean cardiac index (CI) by the Fick method was 7.182.18 Lit./min/m2 and by echo was 7.581.94 Lit. /min/m2. There was a significant correlation between them (P<0.001). By regression analysis the following formula was obtained showing the relation (r=0.919, P<0.0001, r2=0.85): Cardiac index by Fick method =-0.63+1.03 (cardiac index by echo). Although the mean CO by echocardiography was not the same as that by the Fick method, it is possible to predict the CO by the Fick method based on the CO by echocardiography.
  • Page 21
    Pain control after abdominal surgery significantly decreases surgical morbidity. Because of beneficial effect of regional pain relief and controversy about bupivacaine effect on pain relief, this study was performed to determine the efficacy of ilioinguinal-iliohypogastiric block (IHB) in inguinal hernia surgery. In this double blind study, 60 patients with inguinal herniorrhaphy were randomly divided into case and control groups. In the case group, bupivacaine, and in the control group normal saline was used. The amount of used narcotic analgesics, surgical complications and severity of pain were monitored every 4 hours for 24 hours. Our results showed that the scores of postoperative pain were significantly lower during the first 8 hours after surgery in the case group (2.7±1.2 at the first visit and 4.1±1.1 at the second visit) compared to those of the control group (6.7±1.6 and 7.1±1.5). The complications and amount of analgesics used were not significantly different between two groups. Since IHB decreases pain and morbidity, its usage is recommended for relief of postoperative pain.
  • Page 26
    Stress is a major problem of the modern world, causing psychological and physiological diseases. Object of this study was to evaluate the effects of cognitive behavioral therapy on coping styles of non-medical students of Shahrekord university of medical scences. This two phases experimental study was performed on 60 students, having non-effective coping styles. They were randomly divided into the control (n=30) and case (n=30) groups. Billingz & Mouse coping questionnaire was used to assess coping styles. The case group was treated with 8 weeks of group cognitive behavioral therapy. Quantitative analysis of data was undertaken by using dependent and paired t-tests. The results showed that cognitive behavioral therapy had significant effects on improvement and effectiveness of the coping strategies (P<0.001).
  • Page 35
    Exchange transfusion is a therapeutic method for immediate treatment of hyperbillirubinemia to prevent kernicterus, but it has some complications including hypoglycemia and hypocalcemia. This study was performed to find the changes of blood sugar and calcium after blood exchange and their possible correlation with weight, blood incompatibility and bilirubin decrease rate. Thirty-six neonates with blood exchange were evaluated over a period of 6 months. Blood samples were collected from umbilical vein catheter, before and 6 hours after the exchange transfusion, and their total calcium, bilirubin and blood sugar were measured. Following every 100 ml of blood exchange, 1 ml of calcium gluconate (10%) was infused slowly. Our results showed that, 6 hours after exchange transfusion, the total calcium level was decreased. There was no significant correlation between calcium decrement and weight. Also, no significant correlation was found between blood incompatibility and bilirubin decrement. There was no significant alteration of blood sugar 6 hours after exchange transfusion. We recommend using of calcium gluconate during exchange transfusion and serial measurement of calcium level until its level is stable.
  • Page 41
    Narcotic drugs are usually used for post operative pain control, which could cause several complications such as respiratory depression and apnea. Therefore, replacement of these drugs with safer analgesics is recommended. The aim of this study was to compare the analgesic effects of voltarene (Diclofenac Na) and pethidine (a narcotic drug) on post appendectomy pain. Seventy-two patients (more than 15 years old), were randomly divided into two groups. The first group (p) received pethidine, 1 mg/kg intramuscularly, at three stages; immediately after complete consciousness, 6 and 12 hours later. The second group received diclofenac Na (D) 50-75 mg intramuscularly at similar stages. Comparison of severity of pain between the second stage and the first stage in group p was 42/40 and in group D was 30/60 (P<0.05). Severity of pain at the third stage compared to the first stage in group P was 42/31 and in D was 30/69 (P<0.05). Severity of pain at the fourth stage in comparison with the first stage in group p was 43/37 and in group D was 29/67 (P<0.05). Therefore, it can be concluded that diclofenac Na is better than pethidine for post operative pain.
  • Page 47
    Kienbock's disease refers to lunate bone avasular necrosis and if untreated in stage I or II will lead to collapse and cause deformity of bone. If it progress to stage III or IV, the salvage of radiocarpal bone will be impossible and patients may need a problematic surgery. The goal of this study is to compare the surgical treatment results of radial shortening or ulnar lengthening method in stage II. Sampling was done in simple sampling method (20 patients) that had wrist pain and referred to clinic. The patients divided into two groups. In first group radial shortening and osteotomy and in second group ulnar lengthening and oseotomy were done. The cure of disease was evaluated as 1) no pain in rest, 2) in normal activity, 3) in severe activity, 4) signs of union in radiography. The results showed that radial shortening method 10 patients and in ulnar lengthening group patients had recovered that (P<0.05). Our findings show radial shortening method is preferred to ulnar lengthening in stage II and therefore this method is suggested
  • Page 53
    Menopause signals the cessation of fertility and accompanies changes in health status. To find the mean age and factors affecting menopause, a retrospective study was conducted on a community sample of women with cessation of menstruation for at least 12 months at the end of reproductive years (>40 years). A sample of 810 women was selected with cluster sampling. Data was collected using a structured questionnaire and interview. The mean age of menopause was 47.19±5.31 years and prevalence of premature menopause was 13.8%. The mean age of menopause was higher in women with last pregnancy at an age more than 35 years, with higher age of first pregnancy, with history of using oral contraceptives and in women with type II diabetes mellitus, and with multiparity (P<0.05). There was an unexplained high prevalence of premature menopause, which needs more attention.
  • Page 62
    Cytological examination for diagnosis of cervical cancer (one of female genital malignancies) is very important. This experimental study was performed on two groups of 131 women referred to Kashani clinic of Kerman, and the sufficiency of spatula sampling (first group) and combined cytobrush-spatula sampling (second group) for diagnosis of cervical cancer was compared. A questionnaire with three parts was used. The first part consisted of demographic data (age, marriage age, number of previous childbirth, previous gravidity, contraception methods, and previous cervical operations) that was completed by interview. The second part was about the rate of patient’s inconvenience during sampling that was completed by observation. The third part consisted of the indicators of sufficient cervical smear that was completed by the cytologist. Data of the first and second parts were similar between two groups. There was no significant difference between two groups with respect to observing 25 or more cervical canal cells in the smear. But the amount of blood in the smears was significantly different between two groups (P<0.05). Epithelial cells were observed in all smears. Due to less tissue damage and less smear’s blood, preparation of cervical smear with combined method is recommended.