فهرست مطالب

پایش - سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1383)

مجله پایش
سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1383)

  • 77 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/06/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • راهنمای نویسندگان
    صفحه 174
  • سحر ناز نجات، سید رضا مجدزاده، رامین حشمت، فرساد نوری زاده، آرش اعتمادی صفحات 183-184

    به منظور اولویت بندی صحیح مداخلات بهداشتی نیاز به مدلی وجود دارد تا بتوان سهم تاثیر هر یک از عوامل خطر را در ایجاد بیماری ها روشن ساخته و به دنبال آن اهمیت مداخلات موثر بر این عوامل را با یکدیگر مقایسه نمود. براساس کاربرد مدل های تعریف شده علیت می توان چارچوبی منطقی برای تحلیل عوامل خطر بیماری ها به دتست آورد. فاصله بین اطلاعات موجود از یک طرف و اطلاعات لازم به عنوان درونداد این مدل ها از طرف دیگر، اولویت های پژوهشی کشور را روشن می سازد. اگر چه روش های مختلفی برای تعیین الولویت های پژوهشی در کشور مطرح می باشد و بیشتر این روش ها به درستی مبتنی بر نظر خواهی از خبرگان و یا ذی نفعان پژوهش استوار شده اند، لیکن عموما از شیوه های عینی برای تحلیل مساله سود نبرده و بیشتر جمع بندی نظرات و آرای ذهنی افراد را ملاک انتخاب موضوعات پژوهشی قرار می دهند. در این مطالعه پس از مروری جامع بر مدل های علیتی، مدل مقابل واقع (Counterfactual model) به عنوان مدلی کاربردی و دقیق برای این منظور تشخیص داده شد. در این مدل از شاخص Generalized Impact Fraction برای برآورد سهم تاثیر عوامل خطر استفاده می گردد.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، سهم تاثیر، مدل های علیتی
  • محمود امدادی، شهره امدادی صفحات 189-191

    حمل کیف های سنگین مدرسه در سنین رشد دانش آموزان می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. به این منظور مطالعه ای با هدف تعیین نسبت به وزن کیف های مدرسه به وزن بدن دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 81-80 به مورد اجرا گذاشته شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی به وسیله پرسشنامه و ترازو و با مراجعه به مدارس ابتدایی که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه عبارت بود از 558 دانش آموز دختر و پسر مدارس ابتدایی شهر همدان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. وزن کیف و وزن دانش آموزان تعیین سپس نسبت وزن کیف به وزن دانش آموز مشخص گردید و با اعداد پیشنهادی مقایسه شد. نتایج مطالعه نشان داد میانگین وزن کیف مدرسه دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی 1970 گرم ((SD=650 و میانگین وزن کیف مدرسه دانش آموزان پسر 1647 گرم (SD=771) بوده است. 12 درصد دانش آموزان شهر همدان وزنی بیش از حد استاندارد و توصیه شده (10 درصد وزن بدن در مدارس ابتدایی) حمل می کنند.
    یافته های مطالعه نشان می دهد که مراقبین بهداشت مدارس باید در مورد حمل کیف و کوله پشتی ها آموزش های لازم را به دانش آموزان بدهند.

    کلیدواژگان: کیف مدرسه، کمر درد، مدارس ابتدایی
  • کتایون جهانگیری*، محسن فتاپور، کوروش هلاکویی نایینی، سیدعلی آذین، طاهره سموات، شکوفه نیکفر، الهام شاهقلی صفحات 193-199

    تندرستی وضعیتی است که از عوامل متعددی متاثر می گردد. براساس نگرش سیستمیک و با استفاده از تئوری سیستم ها، برای شناسایی مشکلات موثر بر تندرستی در یک جامعه، بررسی سیستم بهداشت و درمان به تنهایی کافی نیست. بلکه باید ویژگی های جامعه مورد نظر و محیط بزرگتری که آن را در بر می گیرد. در این ارزیابی منظور گردد. مطالعه حاضر با به کارگیری هر دو روش فعال و غیر فعال شناسایی مساله، مشکلات موثر بر تندرستی ساکنین منطقه 17 شهر تهران (که در مطالعه دیگری که نتایج آن در شماره 9 فصلنامه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی منتشر شده است) را مورد بررسی قرار داده تا ضمن ریشه یابی علل بروز معضلات در منطقه و ارزیابی میزان توافق نظرات ساکنین و مسوولین درخصوص علل ایجاد کننده مشکلات برای حل آنها مداخلات موثر طراحی نمود. این مطالعه در دو مرحله انجام پذیرفت. در مرحله نخست مطالعه به صورت کیفی وبا استفاده از روش های بحث گروهی متمرکز (Focus Group Discussion) و مصاحبه عمیق (In-depth interview) انجام و نظرات مسوولین و کارشناسان اخذ شد. نتایج نشان داد که گذر راه آهن تهران - تبریز از منطقه مهم ترین عامل موثر بر مشکلات مرتبط با تندرستی در منطقه 17 شهر تهران می باشد. مرحله دوم مطالعه از نوع مقطعی (Cross-Sectional) بود که طی آن میزان همخوانی نظرات مسوولین و مردم مورد سنجش قرار گرفت. نتایج بیانگر انطباق نظرات مردم با مسوولین بود. با توجه به نتایج حاصله و تلاش های گروه تحقیق با سازمان های مسوول ارتباطات لازم برقرار گردید و با برگزاری جلسات توجیهی پیرامون مسایل منطقه و انتقال نتایج تحقیق به مسوولان ذی ربط ضمن اعلام نظر مردم و ارایه مستندات به مسوولان شهرداری و راه آهن، این دو سازمان درخصوص مسایل مشترک توانستند به توافق دست یابند. به این ترتیب دستیابی به راهکار مناسب از طریق ایجاد فرصتی برای ارایه نظرات مردم به مسوولین و ایجاد هماهنگی بین بخشی و حل مشکلات جامعه با به کارگیری روش های علمی و انجام پژوهش های جامعه نگر میسر می گردد.

    کلیدواژگان: سلامت، حل مسئله، راه اهن، منطقه 17 شهرداری تهران
  • مازیار مرادی لاکه*، اختر جمالی، علی ستایش، حسین سعیدی، میر منصور میر صمدی، رضا حاتم آبادی صفحات 209-218

    با توجه به اهمیت ثبت داده ها به عنوان یکی از زیر ساخت های سامانه مراقبت از بیماران آسیب دیده، پژوهشی حاضر با هدف طراحی پیاده سازی آزمایشی و امکان سنجی ثبت داده های ویژه بیماران آسیب دیده در مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع مداخله ای و بخشی از طرح «پیاده سازی سامانه مراقبت از آسیب دیدگان در مجتمع حضرت رسول اکرم (ص)» بود. پس از تهیه فهرست «حداقل داده های ضروری» طراحی دستورالعمل ثبت داده ها و دستیابی به توافق نهایی در مورد فرآیند ثبت داده ها (از طریق ساز و کار دلفی) شاخص هایی برای ارزیابی پوشش و کیفیت ثبت داده ها تعیین گردید. روند تغییرات شاخص ها، از طریق ارزیابی ثبت داده ها در 2003 مراجعه کننده آسیب دیده اورژانس مجتمع (در فاصله ابتدایی مرداد ماه 82 تا انتهای اردیبهشت ماه 83) با استفاده از آزمون های آماری بررسی شد. ارزیابی شاخص های پیاده سازی دستورالعمل ثبت داده ها، نشان دهنده روند فزاینده پوشش کمی ثبت داده ها در مراجعان آسیب دیده بود (شیب معادل 0.03، (p<0.001 همچنین متوسط «درصد موارد تکمیل نشده (خالی) داده ها در فرم ها» به عنوان شاخص اصلی کیفیت ثبت داده ها در طول 10 ماهه اجرای پژوهش کاهش معنی داری یافت (شیب معادل 0.02-،.(p<0.001 این پژوهش، امکان پذیر بودن ثبت داده ها (با هدف تامین نیازهای بالینی و مدیریتی و فراهم آوردن زمینه ای برای پژوهش در این حیطه) را با استفاده از نیروهای موجود مجتمع نشان داد. به نظر می رسد کلیه فرایندهای مربوط به «ثبت داده های بیماران آسیب دیده» در وظایف کارکنان پرستاری قابل ادغام است.

    کلیدواژگان: آسیب ها، ثبت داده ها، امکان سنجی
  • بهرام دلگشایی، محمدرضا ملکی، رضا دهنویه صفحات 215-221

    با توجه به روند رو به رشد پیاده سازی مدیری کیفیت فراگیر (Total Quality Management - TOM) در بیمارستان های کشور، انجام ارزیابی در راستای تعیین میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ضروری به نظر می رسد. به این منظور، پژوهشی با هدف ارزیابی نیازهای اساسی اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) با حضور سرپرستان واحدهای مختلف بیمارستان مذکور انجام پذیرفت.
    بررسی انجام شده نشان می دهد که از دیدگاه سرپرستان، در اجرای TQM، 67 درصد تعهد رهبری وجود داشته است. همچنین 59 درصد ساختار مناسب برای پیاده سازی TQM ایجاد شده است. به میزان 63 درصد به مشتری توجه شده و میزان مشارکت کارکنان در اجرای TQM، 56 درصد بوده است.
    به میزان 61 درصد ارتباطات سازمانی مناسب برای پیاده سازی TQM ایجاد شده و در این رابطه به میزان 58 درصد توسعه منابع انسانی صورت گرفته است و در نهایت در حد 53 درصد فرهنگ سازی صورت گرفته و به اندازه 56 درصد به کارتیمی توجه شده است. در مجموع، بیمارستان مورد پژوهش، نیازمند تقویت هر کدام از نیازهای اساسی اجرای TQM به ویژه فرهنگ سازی، کار تیمی، مشارکت کارکنان، توسعه منابع انسانی و ساختار سازمانی است.

    کلیدواژگان: ارزیابی، مدیریت کیفیت فراگیر، بیمارستان
  • پریچهر توتونچی صفحات 223-229

    هدف از انجام این بررسی تعیین فراوانی بیماری های مزمن شایع و بعضشی از خصوصیات سالمندی همراه با ناتوانی در سالمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر تهران و ارتباط آن با عواملی از قبیل سن، جنس، وضعیت تاهل، میزان سواد، شغل و کشیدن سیگار بود.
    نوع بررسی مقطعی بوده و نمونه گیری به صورت آسان انجام شد. طی این بررسی، ویژگی های فردی و خصوصیات سالمندی همراه با ناتوانی از طریق مصاحبه به دست آمد و اطلاعات مربوط به بیماری های مزمن شایع از کارت کامپیوتری سالمندان استخراج گردید.
    نمونه مورد بررسی شامل 193 مرد (30 درصد) و 452 زن (70 درصد) بود. میانگین سن افراد 74 سال با انحراف معیار 7 سال بود. 80 درصد سالمندان حداقل مبتلا به یک بیماری مزمن بودند. 37.2 درصد بیماری قلبی مزمن، 41.5 درصد پرفشاری خون، 15.6 درصد دیابت، 45.89 درصد بیماری اولسر، 21.5 درصد چربی خون بالا، 10.8 درصد آسم و 79.2 درصد آرتروز، 44.19 درصد سابقه عمل کاتاراکت و 30.23 درصد از اندام مصنوعی 67.44 درصد از وسایل کمکی حرکتی استفاده می کردند و فقط 5.4 درصد دندان مصنوعی نداشتند. 79.22 درصد سالمندان به طور مزمن از دارو استفاده می کردند و میانگین مدت مصرف دارو و 16 سال بود. وجود بیماری مزمن شایع با سن و وضعیت تاهل ارتباط آماری معنی دار داشت (p<0.005) اما بین خصوصیات سالمندی همراه با ناتوانی و ویژگی های سالمندان ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت. همچنین رابطه معنی دار آماری بین وجود بیماری مزمن شایع و جنس، سواد، شغل و سیگار کشیدن به دست نیامد.

    کلیدواژگان: سالمند، بیماری مزمن، ناتوانی، عامل خطر
  • محمدحسین یارمحمدیان*، سوسن بهرامی، احمد علی فروغی ابری صفحات 233-241

    امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوانی یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغیر قلمداد می شود و از این رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقا و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی بوده و نیازسنجی اولین اقدام در برنامه ریزی محسوب می شود. این مطالعه به منظور بررسی ویژگی های یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسب ترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردی ترین الگوهای نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - پیمایشی است و در آن 80 نفر که شامل 40 نفر مدیران و معاونان شبکه ها و 40نفر کارشناسان ستادی و بهداشتی شبکه های بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که روایی آن با روش روایی محتوا و پایانی آن با روش آزمون مجدد تایید شده بود جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و با روش های آماری به صورت توزیع فراوانی و انجام آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج پژوهش نشان داد که برای نیازسنجی نیازهای سازمانی کارکنان، الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگی های زیر باشند: مفهوم نیاز را به عنوان برداشت ترکیبی و نیز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب بسنجد- منابع تعیین نیاز، کارکنان شاغل در شبکه و آرمان ها و اهداف سیستم باشد- از ابزارهایی نظیر پرسشنامه و مشاهده مستقیم استفاده شود- شناسایی نیازها در سطح منطقه و در سطح شغل و ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت کارکنان باشد- مناسب ترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسب ترینی شرایط مکانی تجمع نمایندگان کارکنان در یک مکان خاص باشد - مناسب ترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص و تکنیک دلفی و کاربردی ترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف - مجور باشد. نیازسنجی آموزشی اساسی ترین گام در برنامه ریزی آموزشی سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها براساس الگوها و تکنیک های دقیق، می تواند اثر بخشی و کارایی برنامه ریزی این سیستم را افزایش دهد.

    کلیدواژگان: نیاز، نیازهای سازمانی، الگوهای نیاز سنجی، سیستم بهداشت و درمان
  • راضیه محمدجعفری*، نسرین سعادتی، شهلا وزیری اسفرجانی، اشرف سورانی یان چشمه صفحات 241-247

    عفونت با ویروس هپاتیت B یک مشکل مهم بهداشتی در تمام نقاط دنیا به شمار می رود و ارتباط آن با طب زنان و زایمان به علت خطر بالای انتقال عمودی عفونت از مادربه جنین یا نوزاد، احتمال بالای مزمن شدن بیماری در نوزادان و امکان بالقوه پیشگیری از عفونت در نوزاد از طریق به کارگیری ایمونوگلوبولین و واکسن هپاتیت B می باشد.
    شایع ترین علت زردی در بارداری هپاتیت ویروسی است. مطالعات نشان داده اند که احتمال زایمان پره ترم به دنبال هپاتیت حاد در سه ماه سوم افزایش می یابد و همچنین به دنبال این بیماری در 90 درصد شیرخوارانی که در دوره پره ناتال آلوده شده اند، 50درصد کودکان و نیز 1 تا 10 درصد بالغین، حالت ناقل مزمن ایجاد می شود. بر این اساس پژوهش حاضر به صورت یک مطالعه مقطعی- تحلیلی جهت تعیین فراوانی HBs Ag به روش تصادفی ساده بر روی 120 خانم باردار که از تاریخ فروردین ماه سال 1377 لغایت دی ماه سال 1377 به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اهواز مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه، تکمیل پرسشنامه و بررسی پاسخ آزمایشات بوده است. نتایج مطالعه نشان داد که 2 نفر از 120 نمونه مورد مطالعه HBs Ag مثبت بودند (1.7 درصد) و HBs Ag در هیچکدام از این دو مورد یافت نشد.
    هپاتیت ویروسی یکی از پنچ عامل عفونی مرگ زودرس انسانی در سطح جهان می باشد. این یافته ها و نیز مطالعات انجام شده در زمینه شیوع بالای ناقلین مزمن هپاتیت B و نیز انتقال عفونت از مادر ناقل به نوزاد، نیاز به انجام غربالگری رایج در تمام زنان باردار از نظر HBs Ag را مورد حمایت قرار می دهد.

    کلیدواژگان: HBs Ag، بارداری، اهواز
|
  • Nedjat S *, Majdzadeh S.R, Heshmat R, Noorizadeh F, Etemadi A Pages 183-184
    Objective(s)

    To develop a practical guide for health professionals who want to design appropriate interventions in health programs by means of organized research? Specific objectives included finding the most practical and accurate methods for decomposition of outcomes, measuring the impact of each determinant in applied settings, and prioritizing research for achieving this goal.

    Methods

    In this paper all causal models were reviewed (i.e. graphical, structural, sufficient-component cause and counterfactual models), and judged as to whether they can provide an appropriate conceptual framework to prioritize research and interventions.

    Results

    The Attributable Fraction is the classic epidemiologic measure for causal attribution of a risk factor. Since Attributable Fraction depends on measuring zero levels, which is neither feasible nor desirable, "Generalized Impact Fraction" was substituted for this purpose. The appropriate conceptual framework in practical settings could be Counterfactual Analysis for comparative risk assessment.

    Conclusion

    As it is not possible to perform every theoretical approach, choosing the most practical methods is essential in selecting epiderniologic methods for health programs. It seems that despite its limitations, Counterfactual Analysis and subsequent "General Impact Fraction" estimation could be most practical and accurate way in this situation. Further development of the method can be accompanied by selection of a sequence of different interventions based on "Average Attributable Fraction", provided the required data are available.

    Keywords: ausal models, Counterfactual model, Priorities in health research, Generalized Impact Fraction
  • Emdadi M *, Emdadi Sh Pages 189-191
    Objective(s)

    To examine the relationship between schoolbag weight and students' body weight in primary school students in Ramadan.

    Methods

    558 students (270 girls, 288 boys) in primary schools of Ramadan were selected by random sampling. Their bodies and bags were weighed.

    Results

    12 percent of children carry bags weighting more than 10% of their body weight, while 88% carry lighter. In comparison with other countries such as Australia, Italy, Canada and even the US, where children carry bags weighting up to 30-50% of their body weight, primary students in Ramadan carry rather lower weight.

    Conclusion

    The school health care professionals should devise programs for educating students about how to select the bag and how to load and carry it.

    Keywords: Backpack, Back pain, Primary school
  • Jahangiri K *, Fatapour M, Holakouie Naieni K, Azin A, Samavat T, Nikfar Sh, Shahgholi E, Maftoon F Pages 193-199
    Objective(s)

    To determine health needs of a population living in the Tehran's 17th municipal district and identify appropriate strategies to deal with them.

    Methods

    This research included 2 phases: the first phase was a qualitative study with 2 stages, focus group discussion, in-depth interview with key informants of the 17th district and expert panel methods with specialists. The second phase was a cross sectional study carried out with a closed questionnaire based on the results of phase 1.

    Results

    The results of the first phase indicted that the presence of railway tracks in the 17th district was the most important problem affecting people's health status. Comparing the opinions of community leaders and health professionals with those of local residents, and study of cause-effect chain, it was obvious that with the transfer of Tehran-Tabriz railway, the major problems of this area will decrease. On the basis of this we arranged a meeting and invited officials from the municipality and railway organization to convey problems.

    Conclusion

    The findings indicated that it is possible to disseminate community-based investigations to improve public's health.

    Keywords: Health, Problem solving, Railway, 17th district of municipality of Tehran
  • Moradi Lakeh M *, Jamali A, Setayesh A, Saeidi H, Mir Samadi M.M, Hatamabadi R Pages 209-218
    Objective(s)

    To design and pilot "data registry protocol for injured patients" in Rasoul Akram Hospital (RAH).

    Methods

    As part of the implementation of the "Trauma Care System Project", an interventional and case study was carried out in RAH in Tehran, Iran. After preparation of "essential data set", designing of "data registry protocol", six indices were devised for monitoring of coverage and quality of the registration. The trends for change in these indices were determined by assessment of 2003 injured clients who were registered during July 2003 to May 2004.

    Results

    The coverage index showed an upward trend (slope=0.03, P<0.001). The average "percent of data field defects" as the main indicator of quality showed a significant decreasing trend (slope= -0.02, P<0.001).

    Conclusion

    This research illustrates that "data registration" with the current staff in RAH is feasible. It seems that the "data registration" could be integrated into the routine duties of nurses.

    Keywords: Injuries, Data registry, Feasibility testing
  • Delgoshaei B *, Maleki M.R, Dehnavieh R Pages 215-221
    Objective(s)

    To determine requirements for implementation of a total quality management system at Rasoul Akram Hospital.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted in 2003. All the supervisors (n=52) in different departments were included in the study. A 75-item questionnaire was used to gather data regarding leadership commitment, total quality management structure, consumer orientation, employee participation, communication, manpower involvement, organizational culture and teamwork. Data analysis was carried out using descriptive statistical procedures.

    Results

    67% and 59% of the respondents confirmed leadership commitment and total quality management structure respectively. Consumer orientation, employee participation, communication, manpower development, organizational culture, and teamwork (as viewed by supervisors) were implemented at levels of63%, 56%, 61%, 58% and 53%, 56% levels respectively.

    Conclusion

    It seems that the hospital needs to improve with regard to all these requirements, particularly organizational culture, teamwork, employee participation, manpower development, and total quality management structure.

    Keywords: Evaluation, Total Quality Management
  • Tootoonchi P * Pages 223-229
    Objective(s)

    To determine prevalence rates and risk factors for some common chronic diseases and senile changes leading to disability in pensioners of Imam Khomeini Relief Committee in Tehran between September 2002 and September 2003.

    Methods

    This was a cross-sectional study. Data on demographic characteristics and senile features were collected by interviews. Data on history of chronic diseases were collected from individual computerized data cards.

    Results

    There were 193 male (30%) and 452 female (70%). 80% of our elderly subjects had at least one chronic disease. The most common chronic condition was osteoarthritis (79.2%). 79.22% of population were taking drugs on a long-term basis. Only 2 persons didn't show any changes associated with disability. The presence of chronic diseases in the elderly was significantly related to age and marital status (P< 0.001). Conciusion: Chronic diseases and senne changes associated with disability were very common among the study population. Younger age and marital status are significant preventive factors for chronic diseases. Our results need to be confirmed by other nationwide studies.

    Keywords: Elderly, Risk factor, chronic disease, Disability
  • Yarmohamadian M.H *, Bahrami S, Foroughi abri A.A Pages 233-241
    Objective(s)

    To investigate the characteristics of an appropriate need assessment model and also to determine the most applicable need assessment models according to the viewpoints of health directors and experts in Isfahan University of Medical Sciences and Health Services.

    Methods

    In this descriptive-qualitative research 40 health directors and their assistants and 40 staff experts of health and Therapeutic Network in Isfahan were studied .The data were collected through a questionnaire whose validity was confirmed by content validity and its reliability by test-retest. Then the data were analyzed by SPSS software using frequency distribution and ch2 test.

    Results

    The proper patterns for need assessment of the staff organization needs have the following characteristic: They define need as the distance between the existing and the desired situations, consider appointment, employees and goals as need assessment sources, use questionnaire and direct observation as need assessment tools, recognize need in district level and job, consider the participation rate of employees as the criterion for determination of the model, apply need assessment timing in several steps, gather people representatives at special places as the most suitable location, use Delphi methods as the most suitable executive method, apply compositional patterns and purpose axis patterns as the most applicable models.

    Conclusion

    Educational need assessment is the first and most steps in educational planning in medical education and health system. Determining the needs based on precise patterns and techniques can increase the effectiveness and quality of planning in this system.

    Keywords: Organizational needs, Need assessment methods
  • Mohammad jaffari R *, Saadati N, Vaziri Esfarjani Sh, Soorani Yan-Cheshmeh A Pages 241-247
    Objective(s)

    To estimate a frequency of HBsAg prevalence by a simple sampling method on 120 pregnant women attending health centers in Ahwaz city between March and December 1998.

    Methods

    The data were collected through a questionnaire and interviews (as a supplementary tool) accompanied with laboratories results.

    Results

    The results showed that 2 out of 120 specimens were HBsAg positive with no evidence of HBe Ag.

    Conclusion

    The high prevalence of chronic Hepatitis B carriers, support a generalized screening of all pregnant women for HBsAg.

    Keywords: HBsAg (Hepatitis B Antigen), HBeAg, Pregnant women, Ahwaz