فهرست مطالب

Kermanshah University of Medical Sciences - Volume:8 Issue: 4, 2005

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:8 Issue: 4, 2005

  • 88 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/01/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا رای، محمدرضا سعیدی، منصور رضایی صفحه 1
    سابقه و هدف
    فشارخون بالای نرمال به فشارخونی اطلاق می گردد که فشار سیستولیک بین 130 تا139 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بین 89-85 میلی مترجیوه باشد. فشارخون بالای نرمال با افزایش بیماری های قلبی عروقی به میزان دو برابر نسبت به افرادی با فشارخون بهینه (80/120میلی متر جیوه) گزارش شده است. دراین مطالعه سعی شده است که میزان عوارض قلبی عروقی مغزی درمدت 4سال درافرادی که دارای فشارخون بالای نرمال بودند، بررسی شود و تعداد افرادی را که پس از مدت 4 سال دارای فشارخون نرمال یا پاتولوژیک گردیده بودند، مشخص شود.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه 220 نفر که در سال 1377 دچار فشارخون بالای نرمال بودند و به صورت تصادفی وخوشه ای در سرتاسر شهرکرمانشاه در طرح فشارخون تشخیص داده شده بودند، مجددا مورد بررسی قرار گرفتند. 197 نفر ازاین افراد مورد مطالعه قرار گرفتند و23 نفر از مطالعه حذف شدند. این افراد در 2 نوبت مورد ارزیابی فشارخون قرار گرفته ومیزان قد، وزن و BMI آن ها تعیین شد. سابقه عوارض مغزی، انفارکتوس قلبی وآنژین ناپایدار از طریق پرونده های پزشکی در بیمارستان های مختلف شهر کرمانشاه و با توجه به CT scan مغزی ونوار قلب وآنژیوگرافی این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    5/56 درصد این افراد را مردان و 5/43 درصد را زنان تشکیل می داد. 38 درصد افراد با فشارخون بالای نرمال دچار فشار خون پاتولوژیک بیش از 90/140 میلی متر جیوه شده بودند که 33 درصد این افراد با فشارخون پاتولوژیک در مرحله اول فشارخون و5درصد در مرحله دوم یا بالاتر فشارخون قرار داشتند. 1/14 در صد افراد با فشارخون بالای نرمال دچار حوادث قلبی عروقی و5/4 درصد دچار حوادث مغزی شده بودند.
    بحث: میزان فشارخون بالای نرمال درسطح شهرکرمانشاه تقریبا برابر آمارهای جهانی است (16درصد). باتوجه به اینکه میزان شیوع حوادث قلبی عروقی ومغزی تقریبا برابر مرحله اول فشارخون می باشد، این افراد باید شدیدا تحت پی گیری قرارداشته باشند. ضمنا میزان شیوع حوادث قلبی عروقی در زنان با فشارخون بالای نرمال بیش ازمردان بود که این ارتباط از نظر آماری معناداربود (05/0 P<)‍‍.
    ‍ همچنین سابقه مصرف سیگار وBMI به صورت معناداری باعث افزایش حوادث قلبی عروقی درافراد بافشارخون بالای نرمال شده بود(05/0 P<) که باید بر این دونکته در تغییر سبک زندگی در افرادی با فشارخون بالای نرمال تاکید نمود.
    کلیدواژگان: فشار بالای نرمال، حوادث قلبی عروقی، حوادث عروق مغزی، کرمانشاه
  • مرضیه سعیدی صفحه 8
    سابقه و هدف
    یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی بخصوص بیماری عروق کرونر و آترواسکلروزیس بی تحرکی است. تماشای تلویزیون به عنوان یک رفتار غیرفعالانه و شاخص بی تحرکی با چاقی و عوامل خطرساز قلبی مرتبط است. در این مطالعه ارتباط میزان فعالیت فیزیکی و تماشای تلویزیون و عوامل خطرساز آترواسکلروزیس در زنان شاغل و خانه دار بررسی و مقایسه شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی که بر اساس اطلاعات فاز اول برنامه قلب سالم اصفهان در سال 80-1379 صورت گرفته است، به روش تصادفی خوشه ایتعداد6391 زن از سه شهر اصفهان، نجف آباد و اراک انتخاب شدند و در دو گروه شاغل و خانه دار قرار گرفتند. به کمک پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه فعالیت فیزیکی بک اطلاعات لازم جمع آوری شد. میزان فعالیت فیزیکی با در نظر گرفتن مدت و شدت فعالیت بر حسب مت- دقیقه در هفته و مدت تماشای تلویزیون برحسب دقیقه درهفته درنظرگرفته شد. محیط شکم، قد، وزن، فشارخون و آزمایش خون برای تعیین قند و چربی های خون اندازه گیری و ثبت شد. برای آنالیز آماری از آزمون های تی، کای دو، رگرسیون چندگانه و لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    تعداد افراد در دو گروه شاغل و خانه دار به ترتیب 361 و6030 نفر بود. میانگین فعالیت فیزیکی اوقات فراغت(LTPA) در دوگروه فوق به ترتیب00/562± 22/387 و 92/402±76/201 مت-دقیقه درهفته(001/0 p=) و میانگین مدت تماشای تلویزیون(TVW) در دوگروه به ترتیب 54/82± 4/128 و 90/104± 64/141 دقیقه درهفته بود(005/0 p=). نسبت شانس(OR) در افراد چاق (1/363 BMI)برای تماشای تلویزیون 001/1 (003/0p=) و برای فعالیت فیزیکی اوقات فراغت 9999/0 (382/0 p=) بود. در زنان خانه دار LTPA با تری گلیسرید ارتباط معنادار منفی داشت(02/0 p= و 03/0- β =).TVW با BMI ارتباط معنادار مثبت (002/0 p= و 04/0 β =) و با LDL-کلسترول ارتباط منفی معنی داری داشت (03/ 0 p= و 02/0- β =). در زنان شاغل هیچ ارتباطی بین دو متغیر مذکور و عوامل خطرساز دیده نشد.
    بحث: با توجه به پایین بودن میانگین LTPA در زنان به خصوص زنان خانه دار و ارتباط منفی آن بویژه باTG، انجام فعالیت فیزیکی در اوقات فراغت و افزایش میزان آن مخصوصا در زنان خانه دار توصیه می شود. همچنین با توجه به بالابودن میانگین مدت تماشای تلویزیون در زنان خانه دار نسبت به شاغل و ارتباط مثبت آن با BMI،کاهش مدت تماشای تلویزیون در کنترل چاقی به ویژه در زنان خانه دار موثر است.
    کلیدواژگان: فعالیت فیزیکی اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، عوامل خطرساز قلبی عروقی
  • فاطمه هادیزاده طلاساز، نرجس بحری، جهانشیر توکلی زاده صفحه 21
    سابقه و هدف
    افسردگی پس از زایمان از اختلالات خلقی دوران تولید مثل زنان است که می تواند تاثیرات سویی بر بهداشت روانی خانواده و همچنین تکامل شناختی و روحی کودک داشته باشد؛ لذا در این راستا پژوهشی با هدف مقایسه میزان افسردگی پس از زایمان طبیعی و سزارین اورژانسی در خانم های نخست باردار مراجعه کننده به بیمارستان 22بهمن شهرستان گناباد در سال 1382 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است. 52 خانم نخست باردار با حاملگی ترم که سابقه نازایی، بیماری های روحی و روانی و مزمن، سابقه استرس شدید در 6ماه اخیر و همچنین حاملگی و زایمان عارضه دار را نداشته و برای انجام زایمان طبیعی به بخش زایشگاه مراجعه کرده بودند، به روش مبتنی بر هدف انتخاب گردیده و در آنجا برای هریک از آن هاپرسشنامه مشخصات کلی، مقیاس حمایت اجتماعی، کیفیت روابط با همسر وآزمون سلامت روان تکمیل گردید. سپس واحدهای پژوهش تا زمان زایمان پی گیری شدند و خانم های با زایمان طبیعی در گروه شاهد و خانم هایی که بر اثر بروز عارضه ای تحت سزارین اورژانسی قرارگرفتند، در گروه مورد قرار داده شدند. در روز 45بعد از زایمان در صورت احراز شرایط، برای هر دو گروه آزمون افسردگی پس از زایمان ادینبورگ تکمیل گردید.حداقل نمره در این آزمون صفر و حداکثر نمره 30 بود و خانم های با نمره 13 یا بیشتر به عنوان افسرده در نظر گرفته شدند.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره افسردگی پس از زایمان، در گروه سزارین اورژانسی نسبت به زایمان طبیعی افزایش داشته است (84/10 در مقابل 84/7) و بر اساس آزمون آماری تی، دو گروه از این نظر اختلاف معنا داری داشتند (039/0=p). همچنین بین نمره افسردگی پس از زایمان و کیفیت روابط زناشویی (002/0=p) و سلامت روان (0.001=p) رابطه معنا داری وجود داشته است.
    بحث: گرچه میانگین نمره افسردگی در دو گروه کمتر از آستانه 13 بوده است، ولی خانم های با زایمان سزارین به علت استرس جراحی، دارای نمره افسردگی بالاتری بودند و به دلیل مستعدتر بودن احتمال ابتلای آن ها به افسردگی آشکار در آینده بیشتر است؛ لذا پیشنهاد می گردد که از انجام سزارین های غیر ضروری خود داری شود و در موارد اجتناب ناپذیر سزارین نیز تمهیداتی برای کاهش افسردگی پس از زایمان به کار برده شود.
    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، زایمان طبیعی، سزارین اورژانسی، زنان نخست باردار
  • مهناز نوروزی، زمزم پاک نهاد، محبوبه تائبی صفحه 31
    سابقه و هدف
    ارزیابی توزیع چربی بدن با روش های مختلفی صورت می گیرد، ولی اندازه گیری دورکمر(WC) روشی ساده، ارزان و در عین حال با ارزش بوده که امروزه در مطالعات اپیدمیولوژیک توجه قابل ملاحظه ای به بررسی آن جهت سنجش وارزیابی سلامت جسمانی شده است. اندازه دور کمر متاثر از عوامل مختلف محیطی است که شناخت آن ها می تواند در برنامه ریزی های بهداشتی برای ارتقای سلامت زنان مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با شاخص دور کمر زنان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع مقطعی می باشد و نمونه های آن را 740 نفر از زنان شهر اصفهان که بر اساس نمونه گیری خوشه ایانتخاب و به 10 مرکز بهداشتی درمانی دعوت شدند، تشکیل می داد. برای تعداد نمونه ها با دقت تقریبی 5/1 و اعتماد 95 درصد و با توجه به دامنه تغییرات شاخص دور کمر(50 تا 150 سانتی متر) حدود 493 نفر به دست آمد که برای اطمینان از عدم تشابه خوشه ها این عدد 5/1 برابر شد و تعداد نمونه 740 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و متر استاندارد بود. پرسشنامه مشتمل بر 12 سوال بسته بود که در دو بخش مشخصات فردی و مشخصات باروری زنان طراحی گردید.جهت تعیین اعتبار علمی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و برای تعیین اعتماد علمی آن از روش آزمون مجدد استفاده شد که با توجه به اختلاف نتایج دو آزمون به میزان کمتر از 10 درصد(r = 0.92)، اعتماد علمی آن ثابت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که بین سن، شغل، میزان تحصیلات، سن اولین زایمان، تعداد حاملگی، تعداد زایمان و مصرف قرص های پیشگیری از بارداری LD پس از آخرین زایمان و شاخص دور کمر ارتباط آماری معناداری وجود دارد (5 0/0 < P).
    بحث: این مطالعه نشان داد که عوامل مختلفی با اندازه دور کمر مرتبط می باشندکه می توان از طریق کنترل آن ها در پیشگیری از توزیع غیرطبیعی چربی در بدن و مخاطرات وابسته به آن در زنان اقدام نمود. در این راستا، اندازه گیری شاخص دور کمر در تمامی مددجویان در فواصل مناسب و آشنانمودن آنان با عوامل مرتبط با شاخص دور کمر از طریق کارکنان بهداشتی درمانی، به وجود آوردن امکانات ادامه تحصیل و اشتغال زنان در سطوح مختلف و ارائه آموزش های لازم در زمینه محدودکردن تعداد حاملگی و زایمان و احتراز از زایمان در سنین پایین از طریق رسانه های گروهی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: توزیع چربی، شاخص دور کمر
  • طراوت فاخری، شیرین ایران فر، حمیدرضا سعیدی بروجنی، محبوبه دینی، فخری تقوی صفحه 40
    سابقه و هدف
    از آنجا که آنانسفالی یکی از دلایل مرده زایی است و مرده زایی از شاخص های بهداشتی هر کشوری است، این تحقیق به منظور تعیین اپیدمیولوژی آنانسفالی در شهر کرمانشاه در سال های 80-1375 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی با استفاده از داده های موجود انجام شد و کلیه پرونده های زایمان در مراکز مامایی شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهایی مثل وجود آنانسفالی در جنین، سن مادر، جنس جنین، سن جنین، تعداد حاملگی، محل زندگی مادر، شغل مادر، شغل پدر،بیماری های زمینه ای مادر و نسبت خویشاوندی والدین، استخراج و در فرم اطلاعاتی تهیه شده وارد گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی موردبررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی جمعا 81538 پرونده واجد شرایط وجود داشت که تعداد 106 نفر یا 3/1 در هزار تولد، جنین آنانسفال ثبت شده بود. جنین های دختر دو برابر جنین های پسر مبتلا بود (31 نفر در مقابل 60 نفر).شیوع ناهنجاری در دختران 5/1 و در پسران 7/0 در هزار بود. بیشترین درصد در سال 1375 بود (53/24%). مادران 76 جنین آنانسفال از مجموع 106 جنین در شهر کرمانشاه ساکن بودند.
    بحث: میزان ناهنجاری در دختران دو برابر پسران و محل سکونت افراد در شهر از عوامل مهم در این بررسی بود. توصیه می گردد که رابطه محل سکونت در شهر با شیوع آنانسفالی مورد بررسی قرار گیرد و از آنجا که از عوامل موثر بر آنانسفالی طبق تعدادی از تحقیقات می تواند میزان کلر آب آشامیدنی باشد، پژوهش در مورد تعیین رابطه میزان کلر آب آشامیدنی با نقایص سیستم عصبی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، ناهنجاری سیستم عصبی جنینی، آنانسفالی، کرمانشاه
  • مهندس منوچهر امیدواری، جواد نعمتیان، زهرا رفیقی، نادر چابکسوار صفحه 47
    سابقه و هدف
    یکی از عوامل زیان آور محیط کار صداست. این پارامتر با توجه به بافت صنایع نساجی و نوع دستگاه های به کاررفته در این صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تحقیق با هدف بررسی میزان آلودگی صوتی در صنایع ریسندگی و بافندگی کرمانشاه در شش ماهه اول سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی بوده است. در این مطالعه، برای اندازه گیری صدای عمومی در هر شرکت روش ارائه شده از سوی سازمان های ISO و NIOSH، میزان تراز فشار صدا و میزان انرژی صوت در هر فرکانس اندازه گیری گردید. در این قسمت تحقیق از دستگاه صداسنج QUEST مدل 2800 با آنالیزور OB-300 استفاده گردید. با استفاده از روش ارائه شده از سوی سازمان ISO و از مقادیر به دست آمده از تجزیه صدا مقدار شاخص SIL محاسبه شد. از دیگر پارامترهایی که در این مطالعه ارزیابی شد، شاخص Leq بود که برای اندازه گیری آن ابتدا به روش استاپ واچ و با استفاده از یک کرونومتر زمان سنجی و آنالیز شغلی صورت گرفت و سپس باتوجه به نتایج، محل و زمان دوزیمتری صدا در هر سالن برای هر شغل مشخص گردید و با استفاده از نتایج به دست آمده با استفاده از یافته های حاصل از دوزیمتری صدا میزان Leq اندازه گیری شد. برای مقایسه نتایج در این تحقیق با استانداردها از آزمون Z ستفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین صدا در این گروه از صنایع 28/3 ± 44/93dB می باشد که بالاتر از حد استاندارد(dB90) بود(005/0>P). نتایج حاصل ازتجزیه صدا نشان داد که انرژی صوتی در این گروه از صنایع بیشتر در فرکانس های 500 تا 4000 هرتز قرار دارد. با استفاده از این نتایج مشخص گردید که شاخص SIL در این صنایع 3/2± 51/78 می باشد. نتایج حاصل از دوزیمتری صدا نشان داد که میزان شاخص Leq در اکثر قسمت های تولیدی در این گروه از صنایع به جز حلاجی، فتیله پیچی، چله پیچی، آهار و رنگ زنی بالاتر از dB 90 است (005/0>P).
    بحث: نتایج نشان داد که صنایع نساجی از آلودگی صوتی بالایی برخوردار ند به طوری که در بیشتر قسمت های این صنعت میزان صدا از استاندارد (dB 90) بالاتر می باشد. داده های مربوط به محدوده فرکانسی انرژی صوتی نشان دهنده خطرناک بودن و بالابودن میزان شاخص PSIL می باشد. مقادیر اشاره شده در ارتباط با میزان صدا در شرکت های مختلف نساجی در اکثر مقالات با یکدیگر متفاوت بوده که این مساله به دلیل تفاوت در ساختار ساختمان و تکنولوژی بکار رفته در این گروه از صنایع می باشد. این امر می تواند نشان دهنده تاثیر محیط و نوع تکنولوژی بکاررفته در آلودگی صوتی در این گروه از صنایع باشد.
    کلیدواژگان: صدا، نساجی، کرمانشاه، تجربه صدا، PSIL، Leq
  • طاهره شکوهی، حیدر بخشی، محمدتقی هدایتی صفحه 57
    سابقه و هدف
    عوامل قارچی در خاک تمام مناطق دنیا یافت می شود، اما وفور آن ها در مناطق مختلف برحسب شرایط محیطی و مواد لازم جهت بقاءو رشد ارگانیسم متفاوت می باشد. با توجه به اهمیت عفونت های منتقله از خاک، این مطالعه باهدف بررسی فراوانی قارچ ها و اکتینومیست های خاک مناطق مختلف شهرستان ساری انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 160 نمونه لایه سطحی خاک از مناطق مختلف شهر ساری و حومه تهیه گردید. با روش فلوتاسیون، سوسپانسیون یکنواختی تهیه شد و به محیط های معمول جداسازی قارچ های ساپروفیت و درماتوفیت انتقال یافت. با روش طعمه گذاری مو، قارچ های کراتین دوست و با روش رقیق سازی آنتی بیوتیک و روش پارافین، اکتینومیست ها جداسازی گردید. کلنی های قارچ های ساپروفیت، درماتوفیت و اکتینومیست تا حد امکان با استفاده از خصوصیات ظاهری و میکروسکوپی کلنی و آزمون های فیزیولوژیک و مخمرها با استفاده از روش حساسیت به 6 ماده رنگی تعیین گونه گردیدند. اطلاعات به دست آمده با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دراین مطالعه مجموعا 20200 کلنی و 297 تعداد از46 گونه متفاوت قارچ و اکتینومیست رشد یافت. نمونه خاک جنگلی چه از نظر تعدادکلنی چه ازنظرتنوع گونه در رتبه نخست (4/15%) قرار داشت. بیشترین درصد جداسازی درماتوفیت های خاک دوست و قارچ های کراتین دوست از خاک مجاور لانه حیوانات و پس از آن از خاک مناطق جنگلی و کنار خیابان بوده است. معمول ترین قارچ کراتین دوست کرایزوسپوریوم و معمول ترین درماتوفیت خاک دوست به ترتیب میکروسپورم جیپسئوم، ترایکوفایتون آیلوئی و ترایکوفایتون ترستری بوده است. بیشترین درصداکتینومیست هوازی جداشده ازکنارخیابان وجنگل پس از آن از مجاور لانه حیوانات وشایع ترین گونه، نوکاردیا آستروئیدس کمپلکس بوده است. بیشترین موارد جداسازی مخمر از ساحل دریا،کنارخیابان و زمین های زراعی وبیشترین گونه مخمری جداشده ژئوتریکوم کاندیدوم بوده است. بیشترین درصد جداسازی قارچ های ساپروفیت به ترتیب از خاک مناطق جنگلی و بیشترین گونه قارچ ساپروفیت جدا شده پنی سیلیوم بوده است.
    بحث: با توجه به اینکه از خاک جنگلی و مجاور لانه حیوانات بیشترین قارچ های بالقوه پاتوژن جدا شده است، پیشنهاد می گردد هنگام تماس با خاک این مناطق اقدامات کنترلی برای جلوگیری از ابتلا صورت پذیرد، و همچنین مطالعات گسترده تری در مناطق و شرایط آب و هوایی مختلف با روش مشابه این مطالعه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: قارچ ها، اکتینومیست، قارچ های کراتین دوست، خاک، ساری
  • گزارش یک مورد رشد قارچ آلترناریا آلترناتا در روی لنز تماسی نرم یک بیمار
    فریبا شیخی، محمدرضا انصاری، جلیل امیدیان، فرید دانشگر، ابراهیم قادری صفحه 69
    مقدمه
    بعضی از قارچ ها مانند آسپرژیلوس، کلادوسپوریوم و فورازیدیوم، ماتریکس لنزهای تماسی نرم را سوراخ می کنند. قارچ آلترناریا ساپروپ خاک بوده و در گیاهان بیماری زا است، البته مواردی از بیماری توسط این قارچ در انسان گزارش شده است. این مقاله به بررسی یک مورد آلودگی لنز تماسی نرم با آلترناریا پرداخته شده است.
    معرفی بیمار: بیمار خانم 24 ساله ای است که به مدت 7 ماه از لنز تماسی نرم استفاده می کرده است، ولی به علت مسافرت به مدت سه روز از لنزها استفاده نکرد. پس از بازگشت متوجه شد که روی لنز نقاط سیاه رنگی به وجود آمده است که به پزشک مراجعه کرد. در بررسی و کشت لنز، آلترناریا گزارش گردید.
    بحث: مایع لنز و خود لنز می تواند محیط مناسب رشد برای باکتری ها وحتی قارچ هایی باشد که به صورت نادر در انسان باعث بیماری می شوند و باید همیشه شرایط استریل در مورد نگهداری لنزها رعایت گردد. با توجه به نادر بودن رشد عفونت های قارچی در روی لنزهای نرم، این مورد گزارش گردید
    کلیدواژگان: لنز تماسی، آلترناریا، قارچ