فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 26، بهار 1383)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 26، بهار 1383)

  • 60 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/02/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمید ابطحی، علی هاتف سلمانیان، سیما رافتی، قربان بهزادیان نژاد صفحه 1
    مقدمه
    بروسلوز از مهم ترین بیماری های زئونوتیک است که باعث سقط جنین و نازایی در دام ها و بروز تب مواج در انسان می گردد. استفاده از واکسن رایج یعنی سویه S19 بروسلا آبورتوس عوارض متعددی برای دام ها دارد. پروتئین P39 بروسلا از جمله پروتئین های فضای پری پلاسمیک است که به عنوان یکی از شاخص های مهم ایمنی زا مطرح است. با تولید پروتئین نو ترکیب P39 می توان مطالعات بیشتری در زمینه توانایی این پروتئین در تحریک پاسخ های ایمنی زا بر علیه بروسلا انجام داد. لذا در این تحقیق تولید و تخلیص این پروتئین در باکتری اشریشیا کلی بصورت نو ترکیب انجام گرفته است.
    روش کار
    در این تحقیق تجربی با استفاده ازواکنش زنجیره ای پلیمراز، ژن P39 از باکتری بروسلا آبورتوس تکثیر گردید. پس از تخلیص ژن P39، در ناقلین پلاسمیدی pSK+ و pGEX4T1 کلون گردید. بنابر این ساختارهای pSK+-P39 و pGEX4T1-P39 تهیه گردید. برای تولید پروتئین نوترکیب P39 ابتدا ساختار پلاسمیدی pGEX4T1-P39 وارد باکتری اشریشیا کلی سویه BL21 شد. سپس تولید پروتئین با القای پلاسمید pGEX4T1-P39 توسط IPTG صورت گرفت. پروتئین تولید شده با استفاده از کیت تخلیص پروتئین گلوتاتیون اس ترانسفرآز سفارز خالص گردید. میزان پروتئین خالص شده با استفاده از روش براد فورد اندازه گیری شد.
    نتایج
    ترادف نوکلئوتیدی ژن تکثیر شده توسط PCR کلون شده در ناقل پلاسمیدی+pSK کاملا با ژنP39 بروسلا آبورتوس یکسان بود. تولید پروتئین P39 با القا پلاسمید pGEX4T1-P39 انجام گردید. میزان پروتئین خالص شده برابر 200 میکروگرم در میلی لیتر بدست آمد.
    نتیجه گیری
    تولید پروتئین نو ترکیب P39 بروسلا آبورتوس که در سیتوپلاسم باکتری اشریشیا کلی ناپایدار است، با استفاده از ناقلین دارای پروتئین الحاقی نظیر pGEX4T1 در میزبان اشریشیا کلی سویه BL21 امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: بروسلا آبورتوس، ژن P39، پروتئین P39، بیان ژن، نو ترکیب، اشریشیا کلی
  • محمدرضا اعتمادی فر، حمید آلمانی، محمدحسین دهقانی صفحه 8
    مقدمه
    شکستگی انتهای رادیوس یکی از شکستگی های شایع اندام فوقانی است که درمان آن مورد بحث و اختلاف نظر است و درمان نامناسب می تواند عوارض قابل توجهی به دنبال داشته باشد. در این مطالعه قصد داریم نتایج درمان با روش ثابت کننده خارجی را بررسی نماییم.
    روش کار
    مطالعه به صورت بدون شاهد و نمونه گیری به روش آسان بود. این بررسی به مدت یکسال روی 30 شکستگی (26 بیمار) انجام شد که براساس رادیوگرافی محل شکستگی نوع 4 یونیورسال5 بودند. عمل جراحی با تکنیک استاندارد با بیهوشی عمومی یا منطقه ای انجام و بیماران تا یکسال پس از عمل جراحی پیگیری و از نظر میزان کوتاهی، زاویه سطح مفصلی و دامنه حرکتی و وجود درد مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    24 مرد و 2 زن با میانگین سنی 5±28 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در همه بیماران جوش خوردن به طور بالینی و رادیوگرافی حاصل شد. 2 مورد عفونت خفیف محل پین وجود داشت که با درمان دارویی برطرف شد. در یک مورد اختلال خفیف شاخه حسی عصب رادیال روی داد که پس از مدتی برطرف شد و در هیچ مورد ضایعه تاندونی وجود نداشت. میانگین انحراف به طرف کف دست 6.6±5.4 و انحراف اولنار 4.5±12.5 بود.
    در 4 مورد درد هنگام فعالیت های شدید، 2 مورد محدودیت حرکت خفیف و یک مورد محدودیت حرکت شدید وجود داشت.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با سایر مطالعات نتایج این مطالعه در بسیاری از موارد خیلی بهتر است و توصیه می شود که در درمان شکستگی های ناپایدار انتهای تحتانی رادیوس و بخصوص در صورت توسعه به داخل مفصل رادیوکارپال از این روش درمانی استفاده شود.
    کلیدواژگان: شکستگی انتهای رادیوس، درمان، اکسترنال فیکساتور
  • آرش بیات، محمد ملکی، مهدی اکبری، رضا صالحی صفحه 15
    مقدمه
    پرتوهای صوتی گوشی به عنوان آزمون معتبری که فعالیت سلول های مویی خارجی را منعکس می کنند شناخته شده اند و از این رو برای ارزیابی تغییرات حلزونی نظیر آن چه که بعد از قرارگیری در معرض نوفه (نویز) ایجاد می شود بسیار مفید می باشند.
    روش کار
    طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی 74 فرد داوطلب 25-18 ساله به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج آزمایشات ادیومتری اصوات خالص و تمپانومتری شرکت کنندگان در روز انجام آزمایش در محدوده هنجار قرار داشت. در این پژوهش ابتدا آزمون های پرتوهای صوتی گوشی خود به خودی، گذرا، و اعوجاجی از هر دو گوش فرد مورد آزمایش به عمل می آمد که به عنوان یک سطح پایه ارزیابی برای ما در نظر گرفته می شد. سپس یک گوش فرد انتخاب شده و در شدت SPL 100 دسی بل و به مدت 5 دقیقه در گوش وی نوفه ارایه می گردید. پس از گذشت 2 دقیقه پس از خاتمه ارایه نوفه، مجددا ارزیابی های قبلی در هر دو گوش تکرار می گردید و دامنه پاسخ ها در دو گوش با یکدیگر مقایسه می شدند.
    نتایج
    در 34 نفر از افراد شرکت کننده ارایه نوفه در گوش تحت نوفه منجر به کاهش سطح دامنه و یا حذف پاسخ هایSOAE شد. یکی از یافته های جالب در این تحقیق ظهور قله های جدید در پاسخ های SOAE در گوش مقابل پس از ارایه نوفه بود. نوفه ارایه شده کاهش آماری معنا داری را در دامنه پاسخ TEOAE هم در گوش تحت تاثیر نوفه و هم در گوش مقابل آن پدید آورد. مقایسه میانگین دامنه پاسخ هایDPOAE قبل و بعد از قرار گیری در معرض نوفه در گوش تحت تاثیر نوفه، در محدوده 6299- 1685 هرتز معنا دار بود، ولی این مقایسه در گوش مقابل معنی دار نبود. میانگین زمان نهفتگی DPOAE در قبل و بعد از قرارگیری در معرض نوفه هم در گوش تحت تاثیر نوفه و هم در گوش مقابل آن، اختلاف آماری معنا داری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که پرتوهای صوتی گوشی یک ابزار مناسب در ردیابی آسیب شنوایی ناشی از نوفه می باشند. همچنین TEOAEs در مقایسه با سایر آزمون ها از حساسیت بیشتری در ردیابی این آسیب برخوردار است و حتی می توان آن را به عنوان یک ابزار غربالگری بسیار سریع جهت بررسی حساسیت پذیری نسبت به آسیب شنوایی ناشی از نوفه پیش از ورود به محیط های صنعتی پر سر و صدا در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: پرتوهای صوتی گوشی گذرا، پرتوهای صوتی گوشی اعوجاجی، پرتوهای صوتی گوشی خود به خودی، افت شنوایی ناشی از نوفه
  • فاطمه دره، رویا کلیشادی، منیژه کهبازی، کتایون ربیعی، سعید حیدری، عبدالمهدی بقایی صفحه 26
    مقدمه
    از عوامل خطرزای بیماری های عروق کرونر به فعالیت جسمی خصوصا در کودکان و نوجوانان کمتر توجه شده است. مطالعات مختلفی میزان فعالیت جسمی آنان را از حد استاندارد برای حفظ سلامتی پایین تر نشان داده است. در این مطالعه الگوی فعالیت جسمی کودکان و نوجوانان نواحی مرکزی ایران بررسی می گردد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی که قسمتی از مرحله اول طرح قلب سالم اصفهان می باشد و در سال 1381 صورت گرفته، آگاهی نگرش و عملکرد 4000 کودک و نوجوان شهری و روستایی مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان استانهای اصفهان (شهرستان اصفهان و نجف آباد) و مرکزی (شهرستان اراک) و والدین این دانش آموزان و 500 نفر از مربیان و مسئولین مدارس، در مورد فعالیت فیزیکی و مدت زمان تماشای تلویزیون از طریق پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه گیری به شکل خوشه ایتصادفی و به نسبت جمعیت شهری و روستایی ساکن در دو استان انتخاب شده است. داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و 05/0>p معنی دار تلقی شد.
    نتایج
    حدود 40 درصد دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در دو استان کمتر از دو ساعت در هفته در مدرسه ورزش منظم انجام می دادند. میزان انجام ورزش صبحگاهی منظم و ساعات ورزش مدرسه در دختران بیش از پسران (p<0.00001) ولی ورزش منظم خارج از مدرسه و عضویت در تیم ورزشی در پسرها بیشتر بوده است (P<0.001). بیش از 77 درصد والدین نسبت به اهمیت ورزش دوران کودکی در سلامت فرزندانشان آگاهی نداشتند. میانگین مدت زمان تماشای تلویزیون در کودکان سنین مختلف 4 ساعت در روز بوده است.
    نتیجه گیری
    میزان فعالیت جسمی دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان نواحی مرکزی ایران کمتر از میزان مطلوب می باشد و مدت زمان تماشای تلویزیون بیش از مقادیر توصیه شده می باشد.
    کلیدواژگان: شیوه زندگی، فعالیت جسمی، کودکان، نوجوانان، ورزش
  • عباس رضایی، ذبیح الله شاهمرادی، امیر حسین سیادت، علی اصیلیان صفحه 34
    مقدمه
    در بعضی از مقالات احتمال افزایش شیوع کاندیدای دهانی در بیماران دچار پسوریازیس و همچنین احتمال تاثیر آن در تشدید و یا مزمن شدن بیماری پسوریازیس مطرح شده است. لذا بررسی شیوع کاندیدای دهانی در بیماران مبتلا به پسوریازیس و مقایسه آن با افراد سالم مورد توجه قرار گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی 43 فرد مبتلا به پسوریازیس و 43 فرد به ظاهر سالم مراجعه کننده به درمانگاه های پوست وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت تصادفی انتخاب و از لحاظ وجود یا عدم وجود کاندیدا آلبیکنس در مخاط دهان توسط لام مستقیم و کشت مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    بر طبق نتایج این مطالعه تحلیلی، 2/44 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس با کاندیدا آلبیکنس حفره دهان آلوده بودند که این میزان برای افراد سالم 6/25 درصد بود و این اختلاف معنی دار بود (05/0=p). همچنین رابطه معنی داری بین شدت پسوریازیس و شیوع کاندیدا آلبیکنس دهان وجود داشت (05/0=p).
    نتیجه گیری
    در این تحقیق مشخص شد که شیوع مخمر کاندیدا در بیماران مبتلا به پسوریازیس بیشتر از افراد سالم است. با توجه به نتایج این مطالعه، توصیه می شود که کلیه بیماران دارای پسوریازیس از لحاظ وجود کاندیدا آلبیکنس دهان بررسی شده و در صورت مثبت بودن آزمایش، تحت درمان مناسب با داروهای ضد قارچ قرار گیرند.
    کلیدواژگان: پسوریازیس، کاندیدا آلبیکنس، حفره دهان
  • عبدالجلال مرجانی، غلامرضا وقاری، فریده توحیدی صفحه 39
    مقدمه
    بیمارانی که دچار بیماری مزمن کلیوی هستند و همودیالیز می شوند بیشتر در معرض تخریب سلولی رادیکال های آزاد می باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر همودیالیز بر تغییرات سطح پراکسیداسیون لیپید پلاسما و فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلبول قرمز می باشد.
    روش کار
    مطالعه از نوع تحلیلی و روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود. 22 بیمار همودیالیزی واجد شرایط مطالعه که جهت دیالیز به بخش دیالیز مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان مراجعه می نمودند و 22 فرد سالم که از لحاظ سن و جنس با بیماران همودیالیزی همسان شدند به طور تصادفی برای مطالعه انتخاب گردیدند. سطح پراکسیداسیون لیپید پلاسما (که بصورت مالون دی آلدئید بیان می شود) و فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلبول قرمز (سوپر اکسید دیسموتاز) قبل و بعد از عمل دیالیز در گروه بیماران بررسی و مقایسه شد. همچنین در هر مقطع، موارد ذکر شده با گروه افراد سالم نیز مقایسه گردید. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تی دانش آموزی مورد ارزیابی قرارگرفت.
    نتایج
    سطح پلاسمایی مالون دی آلدیید گروه کنترل و قبل از دیالیز بیماران همودیالیزی اختلاف معنی داری نشان داد (001/0 p<). هم چنین سطح پلاسمایی مالون دی آلدیید بیماران همودیالیزی بعد از دیالیز در مقایسه با قبل از دیالیز و گروه کنترل افزایش معنی داری نشان داد (در هر مورد P<0.001). فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلبول قرمز بیماران همودیالیزی نیز بعد از دیالیز در مقایسه با قبل از دیالیز و گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (001/0 p<).
    نتیجه گیری
    کاهش فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان گلبول قرمز و افزایش میزان پراکسیداسیون لیپید پلاسمای بیماران همودیالیزی ممکن است در پیشرفت بیماری های قلب و عروق در آنان نقش مهمی داشته باشد. بنابر این بکارگیری تدابیری جهت به حداقل رسانیدن این تغییرات می تواند در کاهش خطر این بیماری ها و بهبود کیفیت زندگی بیماران تحت همودیالیز اهمیت به سزایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: همودیالیز، پراکسیداسیون لیپید، آنزیم آنتی اکسیدان
  • زهرا هنر کار، سید موید علویان، شهرام سمیعی، کیوان سعید فر، مهناز بالادست، رحیم آقازاده، محمدرضا زالی صفحه 47
    مقدمه
    هپاتیت B مخفی حالتی است که آنتی ژن سطحی هپاتیت B در سرم بیمار منفی بوده ولی DNA ویروس هپاتیت B در سرم یا بافت کبدی ایشان قابل کشف باشد. در این مطالعه فراوانی هپاتیت B مخفی در بیماران هپاتیتC مزمن و نیز تغییرات بیوشیمیایی و هیستولوژیک آنان تحت بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف انجام شد، به طوری که 27 بیمار هپاتیت C مزمن که HBsAg آنها منفی بوده و طی سالهای 1380 و 1381 به دو مرکز هپاتیت تهران و مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه و تحت نمونه برداری کبد قرار گرفته بودند وارد مطالعه شدند. بر روی بلوک پارافینی نمونه کبدی این بیماران آزمایشات واکنش زنجیره ای پلیمراز برای وجود HBVDNA و نیز آزمایش های ایمونوهیستو شیمی برای حضور و کشف HBsAg و آنتی ژن مرکزی هپاتیت B انجام گرفت.
    نتایج
    از میان 27 نمونه بررسی شده PCR بیماران در 5 مورد (19درصد) از نظر HBVDNA مثبت گزارش شد. در کلیه این بیماران تست های IHC از نظر HBsAg و HBcAg منفی گزارش گردید. تغییرات هیستولوژیک سیروز و علایم سیروز جبران نشده فقط در گروه HBVDNA مثبت دیده شد.
    نتیجه گیری
    فراوانی هپاتیت B مخفی در بیماران مبتلا به هپاتیت C نسبتا قابل توجه است. در این بیماران، هپاتیت B مخفی می تواند آسیب به کبد را تشدید نموده، روند پیشرفت به طرف سیروز را تسریع نماید.
    کلیدواژگان: هپاتیت B مخفی، بیماری مزمن کبدی، هپاتیت HBVDNA، HBsAg، C
  • بیژن یزدی، محمدرضا نورزاده صفحه 54
    مقدمه
    تشنج درمانی با الکتریسیته یکی از مهمترین روش های درمانی در روان پزشکی است که به عنوان کم عارضه ترین درمان در اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد. از داروهای بیهوشی مهمی که بطور معمول در ایران به این منظور مصرف می شود تیوپنتال سدیم با دوز 5/3-5/0 میلی گرم بر کیلوگرم و پروپوفل با دوز 3-2 میلی گرم بر کیلوگرم می باشد که هر کدام از داروهای فوق تاثیرات مخصوص به خود را بر سیستم های مختلف بدن گذارده و پاسخ های متفاوت اتونومیک را در بیماران موجب می شود. بنابراین مقایسه اثرات درمانی و عوارض این دو دارو در بیماران تحت درمان با تشنج درمانی با الکتریسیته ضروری به نظر می رسد.
    روش کار
    در این مطالعه که یک مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی متوالی متقاطع می باشد تعداد 40 بیمار کاندید تشنج درمانی با الکتریسته در دو نوبت مورد بررسی قرار گرفته اند که یک نوبت از داروی پروپوفل و نوبت بعدی از تیوپنتال سدیم جهت القای بیهوشی استفاده شد. اطلاعات قبل، حین و بعد از عمل از نظر مدت زمان تشنج، فشار خون، ضربان قلب و میزان آگاهی فرد توسط پرسش نامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    مدت زمان تشنج در مورد پروپوفل کمتر از تیوپنتال بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001). شار خون در مورد تیوپنتال به مقدار زیادی نسبت به پروپوفل افزایش نشان داد (P<0.001). همچنین گروه گیرنده تیوپنتال افزایش بیشتر ضربان قلب را نشان می داد اما این اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    استفاده از پروپوفل در تشنج درمانی با الکتریسیته نسبت به تیوپنتال عوارض کمتری دارد و استفاده از آن توصیه می شود
    کلیدواژگان: الکترو کانوالسیوتراپی، پروپوفل، تیوپنتال