فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 24 (پاییز 1383)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 24 (پاییز 1383)

  • 142 صفحه، بهای روی جلد: 12,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/08/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مباحث نظری
  • شب در شعر نیما
    سید حسن شهرستانی صفحه 4
    «شب» نه تنها به عنوان بخشی از زمان، که در هیات یک مفهوم و نماد چند لایه و پر دامنه، در ادبیات فارسی به ویژه شعر مورد استفاده بسیار قرار گرفته و در عرصه های متفاوت و گاه متضاد خودنمایی می کند. این نماد فراگیر را میتوان با نگاهی مثبت یا منفی تفسیر کرد که شاعران ما چنین کرده اند. علاوه بر این دو وجه متضاد، گاه شاعر صرفا به توصیف شب بدون موضع گیری خاصی پرداخته و به فضا سازی شاعرانه توجه دارد. ...
  • هنرهای تجسمی
  • زمینه های نقد هنرهای تجسمی در عهد باستان و سده های میانی
    ایرج اسکندری صفحه 14
    در زمینه ارزیابی آثار هنری در طول تاریخ، همواره با تنوع معیارهای نقد مواجه هستیم که مهمترین این نگرش ها ابعاد زیباشناختی و جنبه های فلسفی آثار هنری را مورد ارزیابی و نقد قرار می دهد. پژوهش حاضر، در ابتدا به طرح شاخصه های نقد در جنبه های زیباشناختی و فلسفی اثار هنری پرداخته و سپس آراء متفکران عهد باستان و سده های میانه را در خصوص هنرهای تجسمی از نظر می گذراند.
  • شناخت شناسی فوکو در تحلیل تصاویر جنون
    رکسانا زنهاری صفحه 28
    تحلیل میشل فوکو از جنون یا آنچه توسط انسانها «جنون» نامیده شد و به واسطه آن گروهی عاقل و گروهی مجنون به شمار رفتند، به مدد روش خاص وی در مطالعه تاریخ صورت گرفته است. در هر دوره تاریخی، آگاهی انسانها و قضاوت آنها درباره جنون و دیوانگی به طرز ظریفی توسط رخدادها، گفته ها و نوشته ها شکل داده شده است. بدین ترتیب در هر دوره شاهد تصویر جدیدی از دیوانگی هستیم که به طریقی حضور خود را به جهان اعلام می کند. ...
  • بررسی و تحلیل نگاره های خاوران نامه
    علی بوذری صفحه 52
    خاوران نامه یا خاورنامه یکی کتابهای شعر حماسی مذهبی است که در قرن نهم، توسط «ابن حسام خوسفی بیرجندی» سروده شده است. نسخ خطی مصور و غیر مصور زیادی از این کتاب در دست است و یکی از شاخص ترین آنها، نسخه ای است که بیشترین نگاره ها و متن ان در کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان محفوظ است. این نگاره ها چندی پیش به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ شده است.
  • هنرهای کاربردی
  • نگاهی به باستان شناسی و تاریخچه آن در ایران
    غلامعلی حاتم صفحه 66
    باستان شناسی علمی است که درباره انسان و جوامع انسانی در گذشته بحث می کند. با توسعه دانش باستان شناسی، دانش ارزنده ای به نام «تاریخ هنر» پدیدار گردید. با مطالعه تاریخ هنر، فلسفه هنر شناخته می شود. باستان شناسی و تاریخ هنر امکان شناسایی سیر تاریخ هنرها را فراهم ساخت. اهمیت اطلاع یافتنی از آثار هنری را به جد، می باید مرهون و مدیون تلاش باستان شناس دانست. ...
  • تجلی هنر و فرهنگ ایلامی در نقش برجسته های هخامنشی
    محسن مراثی صفحه 86
    یکی از قدیمیترین تمدنهای بشری ساکن در فلات ایران، تمدن ایلامی است که در شکل گیری تمدنهای پس از خود، نقش اساسی ایفا کرده است. این تمدن در کنار و در روابط با تمدن های بین النهرینی بود و در امتزاج با فرهنگ آریایی های تازه وارد، به شکل هنر هخامنشی تجلی کرد. در بررسی هنر هخامنشی، به ویژه نقش برجسته های آن، بخش عمده توجه به سوی هنر آشوری بوده و این در حالی است که ریشه های ایلامی این آثار کمتر مورد مطالعه و توجه قرار گرفته است. ...
  • معماری و شهرسازی
  • مسجد النبی، معانی و تناسب فضا
    محمد تقی زاده صفحه 102
    توسعه و ارتقاء کیفیت و بهسازی اماکن مذهبی که بنا به ضرورت های زمان و تحولات نیازها و نگرش انسانها و از همه مهمتر ادای احترام پیروان ادیان نسبت به اماکن مقدسشان انجام می شود، موضوعی است که جملگی مومنان، اعم از متخصصین و مدیران و متفکران و مردم عادی را به انحاء مختلف جلب و جذب می نماید. ...
    کلیدواژگان: مسجد النبی (ص)، مدینه، نوسازی، نماد، توسعه و مسجد
  • تجارب آموزش معماری در غرب
    یوسف گرجی مهلبانی، مهدی خاکزند صفحه 124
    آموزش معماری، تجربه ویژه ای است و به نوعی یک رشد و ترقی فردی در آشنایی با جادوی خلاقیت، هیجان ساخت اشیا و رضایت از هر نوع مهارتی است که در این زمینه به دست می آید. برنامه آموزشی معماری، بشر را به سوی پیشرفت سوق میدهد، از نظر فکری ذهن انسان را تکامل می بخشد، احساسات و عواطف را بر می انگیزد و حتی روح معمار را به این کشمکش فرا می خواند. در واقع معماری باز نمودهای درونی ماست. ...
    کلیدواژگان: آموزش معماری، سیستم آموزشی، مدارس معماری، معماری غرب