فهرست مطالب

تحقیقات پزشکی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1383)

مجله تحقیقات پزشکی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، تابستان 1383)

  • 68 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/05/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسین معتضدیان، مهدی کرمیان، سید صدرالدین اردهالی، فرهاد هنجنی صفحه 1
    لیشمانیوز پوستی در ایران به گونه های لیشمانیوز پوستی خشک (گونه ی شهری) و لیشمانیوز پوستی مرطوب (گونه ی روستایی) مشاهده می شود. کاربردی ترین روش تشخیص آزمایشگاهی این بیماری فراهم کردن اسلایدهای رنگ آمیزی شده با گیمسا از زخم بیمار و مشاهده ی میکروسکوپی آماستیگوت است. اما در این روش تعیین گونه ی انگل امکان پذیر نبوده و برای تشخیص گونه ی انگل، از روش های گوناگون بیوشیمیایی، ایمنی شناختی و مولکولی استفاده می گردد، که این روش ها به کشت انبوه انگل وابسته است.
    کلیدواژگان: واکنش زنجیره ای پلی مراز دو مرحله ای، لیشمانیوز پوستی، تعیین گونه انگل لیشمانیا، رنگ آمیزی گیمسا
  • علی نورافشان، بنفشه اسماعیل زاده، صغری بهمن پور، اقدس پوست پسند صفحه 10
    بیشتر بررسی های انجام شده درباره ی اثر بیماری قند بر کبد بر جنبه های فیزیولوژی و بیوشیمیایی آن متمرکز بوده و در بررسی های کم شماری که انجام گرفته، به تغییرات ساختار کبد در طی بیماری قند، کمتر توجه شده است. هدف این پژوهش، ارزیابی تغییرات ریخت شناسی کبد، مانند حجم کبد، میانگین حجم بر پایه ی حجم یاخته های کبدی و هسته های آنها و نیز حجم سینوزوییدهای کبد در موش های صحرایی دیابتی شده به وسیله ی استرپتوزوتوسین به روش های استریولوژیک بوده است.
    روش کار
    برای انجام این امر، موش های صحرایی نر به وسیله ی استرپتوزوتوسین دیابتی شده و کبد آنها در هفته های چهارم، هشتم و دوازدهم بررسی شد. وزن و حجم کبد اندازه گیری گردیده و میانگین حجمی یاخته های کبدی و میانگین حجم هسته ی این یاخته ها بر پایه ی روش "Volume-Weighted Mean Volume " برآورد شد. نسبت حجمی و حجم سینوزوییدهای کبدی به روش شمارش نقطه ای Point Counting محاسبه گشت و برای واکاوی داده ها، از آزمون ANOVA استفاده شد.
    کلیدواژگان: استریولوژی، دیابت شیرین، کبد، موش صحرایی
  • حمیدرضا عباسی، شهرام بلندپرواز، عبدالرسول طالعی صفحه 20
    با وجود گستردگی تصویر برداری های گوناگون که تشخیص دقیق تر التهاب آپاندیس را آسان کرده است و با در نظر گرفتن هزینه ی این روش ها، هنوز به روش های بالینی مقرون به صرفه تر نیاز است. هدف از این بررسی، طراحی شیوه ی تشخیصی ساده، سرچشمه گرفته از داده های بالینی و آزمایشگاهی برای تشخیص آپاندیسیت حاد بوده است.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت حاد، شیوه ی نمره دهی، علایم بالینی، بررسی های آزمایشگاهی
  • احمد کامکار پور، احسان شرافت کاظم زاده، شهناز روانشاد صفحه 28
    بیماران ضربه ی مغزی به افزایش سوخت و ساز، افزایش کاتابولیسم، افزایش قند خون، تعادل ازته ی منفی، کاهش وزن، آتروفی ماهیچه ها و اختلالات کارکرد دستگاه های گوناگون بویژه گوارش و تنفس دچار می شوند. همه ی این موارد نتیجه ی تغییرات هورمونی و پاسخ های مرحله ی حاد است. در این پژوهش، کوشش شده است که اثرات دو روش تغذیه ای وریدی-گوارشی و گوارشی تنها، بر چندین یافته ی خونی در بیماران دچار ضربه ی مغزی بررسی گردد و مشخص شود که کدام روش در نگهداری این موارد در اندازه ی طبیعی توانایی بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: ضربه ی مغزی، تغذیه گوارشی، تغذیه وریدی، شاخص های خونی
  • محمد محمدیان پناه، محمد جواد ثعلبیان، احمد مصلایی، شاپور امیدواری، نیلوفر احمدلو صفحه 38
    بهترین زمان و ترتیب پرتودرمانی و شیمی درمانی کمکی Adjuvant) پس از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان پستان، مورد بحث می باشد. در حالی که، پرتو درمانی مؤثرترین روش درمانی برای جلوگیری از عود موضعی- ناحیه ای، به دنبال جراحی اولیه ی سرطان مهاجم پستان است و تاخیر در آغاز آن، همراه با افزایش احتمال عود موضعی خواهد بود، شیمی درمانی نیز اثری چشمگیر در مهار فراگیری بیماری داشته و تاخیر در انجام آن، احتمال عود دور دست بیماری را افزایش می دهد. هدف از انجام پژوهش کنونی، یافتن بهترین زمان و ترتیب پرتودرمانی و شیمی درمانی کمکی در بیماران مبتلا به سرطان موضعی- ناحیه ای پستان و بررسی چگونگی اثر زمان انجام پرتودرمانی بر مهار موضعی و سیستمیک در بیمارانی است که، به دلیل سرطان موضعی – ناحیه ای پستان با شیمی درمانی و پرتودرمانی، درمان می شوند.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، شیمی درمانی، زمان پرتو درمانی کمکی، ترتیب گذاری
  • بیژن خادمی، بهروز گندمی، شاپور صفری صفحه 49
    انجام جراحی اندوسکوپی سینوس به دانش کافی از کالبد شناسی این ناحیه نیاز دارد. آشنایی جراح با گوناگونی ساختاری دیواره ی جانبی بینی می تواند به انجام درست جراحی اندوسکوپی سینوس کمک کند. هدف از این پژوهش، بررسی گوناگونی های ساختاری دیواره ی جانبی بینی در بیمارانی بود، که به دلیلی اندوسکوپی بینی شده اند. این پژوهش گدشته نگر با بررسی درباره ی بیماران بازنگری نوارهای ویدیویی ضبط شده از 100بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن یا دیگر بیماری هیا بینی و سینوس انجام شده که عمل جراحی اندوسکوپی سینوس بر روی آنها انجام پذیرفته بود.
    کلیدواژگان: گوناگونی ساختاری حفره ی بینی، دیواره ی جانبی بینی، جراحی اندوسکوپی کارکردی سینوس
  • محمدرضا فتاحی، مهدی قهار ترس صفحه 57
    سیروز، بیماری پیشرونده ی منتشر کبدی است، که با فیبروز و تغییرات برگشت ناپذیر عروقی کبد همراه است. گر چه تا کنون مقالاتی بسیار درباره ی بیماری سیروز در نقاط گوناگون جهان منتشر شده است، اما تنها شماری محدود از آنها مربوط به ایران و کشورهای منطقه ی خاورمیانه است. در این پژوهش گذشته نگر پرونده ی 406 بیمار مبتلا به سیروز که در فاصله ی سال های 1371تا 1380به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کرده بودند از نظر پیشینه ی بیمار ی یافته های بالینی و آزمایشگاهی سبب شناسی و عوارض بیماری بررسی شدند.
    کلیدواژگان: سیروز، علایم بالینی، سبب شناسی، هپاتیت ویروسی
  • شاپور امیدواری، محمد محمدیان پناه، احمد مصلایی، نیلوفر احمدلو صفحه 64
    گر چه سرطان زایی، یک عارضه ی ناخواسته تاخیری و شناخته شده ی پرتوهای یونیزه کننده است، اما تولید گلیوم بدخیم در بیمارانی که پرتو ایکس سطحی، با اندازه ی کم را سال ها پیش برای درمان کچلی سر دریافت کرده اند، بندرت گزارش شده است. این یک گزارش موردی گلیوبلاستوم مولتی فورم در لوب آهیانه ی یک بیمار درمان شده با پرتو های ایکس سطحی برای کچلی سر در 35 سال پیش از مراجعه است. بیمار، یک زن 62 ساله بود که با ضعف نیمه ی چپ بدن مراجعه کرده بود.