فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - پیاپی 2 (بهار 1381)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
پیاپی 2 (بهار 1381)

  • 74 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/04/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقاله های پژوهشی
  • کریم شیران، سهراب حاجی زاده، یعقوب فتح الهی صفحه 72
    سابقه و هدف
    گیرنده های آلفا- یک آدرنرژیک عروق خونی یکی از عوامل اجرایی تنظیم میزان جریان خون بافت ها می باشند. در عوارض عروقی بیماری دیابت، پاسخ دهی این گیرنده ها تشدید می شود، در حالی که در التهاب، پاسخ دهی این گیرنده ها کاهش می یابد. با توجه به اثرات متضاد دیابت و التهاب بر پاسخ دهی این گیرنده ها، هدف این تحقیق بررسی پاسخ دهی این گیرنده ها در بیماری دیابت قندی نوع I در شرایط التهاب حاد در موش صحرایی است.
    مواد و روش ها
    از تزریق داخل وریدی مونوهیدرات آلوکسان در موش های صحرایی)با وزن 70 تا 90 گرم(برای ایجاد دیابت قندی نوع I و از تزریق سوسپانسیون کائولین -%3 کاراگینین %3 به داخل فضای مفصل زانوی آن ها برای ایجاد التهاب حاد استفاده کردیم. چهار گروه موش صحرایی شامل گروه های: کنترل، دیابت، التهاب و دیابت - التهاب مورد آزمایش قرار گرفت. جریان خون عروق مفصل زانو در پاسخ به غلظت های مختلف 10-7) تا 10-3 مولار(فنیل افرین (آگونیست اختصاصی گیرنده های آلفا- یک آدرنرژیک) از طریق روش جریان سنج لیزری داپلری (LDF) اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان می دهند که -1 افزایش قطر مفصل زانو ناشی از التهاب در موش دیابتی به مراتب از موش های کنترل کمتر است. -2 میزان جریان خونی پایه عروق مفصل زانو در موش های صحرایی دیابتی به شدت کمتر از موش های صحرایی سالم است. -3 التهاب حاد ناشی از تزریق سوسپانسیون کائولین- کاراگینین به داخل فضای مفصل زانو موجب کاهش پاسخ دهی گیرنده های آلفا- یک آدرنرژیک عروق این ناحیه می شود. -4 کاهش پاسخ دهی گیرنده های آلفا- یک آدرنرژیک عروق مفصل زانو بر اثر التهاب حاد در موش های صحرایی دیابتی دیده نمی شود.
    نتیجه گیری
    از این یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که بیماری دیابت، از کاهش پاسخ دهی گیرنده های آلفا- یک آدرنرژیک عروق خونی در التهاب حاد مفصل زانو جلوگیری می کند. سازوکار ایجاد کننده این پدیده باید مورد مطالعه بعدی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دیابت قندی، التهاب حاد، گیرنده های آلفا، یک آدرنرژیک، موش صحرایی
  • غلامرضا اسدی کرم، سید محمدعلی سجادی، محسن رضاییان، محمدرضا وفا، عباس اسماعیلی، محمد مرادی صفحه 79
    سابقه و هدف
    گواتر آندمیک ناشی از کمبود ید، یکی از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران می باشد. به همین دلیل کمیته کشوری مبارزه با اختلالات ناشی از کمبود ید، اضافه نمودن ید به نمک مصرفی را پیشنهاد و از سال 1368 به طور فراگیری در سراسر کشور به اجرا در آورد. مطالعه حاضر به بررسی گواتر آندمیک و ارتباط آن با ید ادراری در کودکان منطقه کوهستانی راویز رفسنجان پرداخته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 320 نفر دانش آموز دختر و پسر دوره ابتدایی 6 تا 12 ساله که کل جمعیت دانش آموزی دوره ابتدایی در سال 1374 در شش روستای دهستان راویز رفسنجان را شامل می شدند. مورد بررسی قرار گرفتند. اندازه تیرویید کلیه دانش آموزان بر اساس تقسیم بندی WHO تعیین شد و نمونه ادرار صبحگاهی آن ها جهت اندازه گیری ید جمع آوری گردید. هم چنین قد و وزن دانش آموزان مورد مطالعه، تعیین شد؛ به علاوه میزان ید موجود در آب آشامیدنی روستاهای مذکور نیز اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در 87.34 درصد دانش آموزان دختر و 81.47 درصد در دانش آموزان پسر مورد مطالعه درجات مختلف گواتر مشاهده شد. بیشترین شیوع درجه گواتر به ترتیب I و II بود. 25 درصد دانش آموزان کمبود شدید ید ادراری)کمتر از (2? g/dl 4.4 درصد کمبود متوسط (2.1-4.9? g/dl) و 10.3 درصد کمبود خفیف (5-9.9? g/dl) داشتند و 60.3 درصد دارای میزان ید طبیعی)بیشتر از (10? g/dl) در ادرار بودند. از شش روستای دهستان راویز که مطالعه در آنجا انجام شد، تنها در یک روستا میزان ید آب 15.2? g/dl بود ولی در 5 روستای دیگر کمتر از 2? g/dl بود.
    نتیجه گیری
    اگر چه میزان ید آب مصرفی در پنج روستا از شش روستای مورد مطالعه پایین بود. اما با توجه به اینکه در 60.3 درصد دانش آموزان میزان ید ادراری که مشخص کننده ید مصرفی می باشد طبیعی بود به نظر می رسد اولا جایگزینی ید از طریق مصرف نمک یددار موثر بوده است. ثانیا شاید شیوع بالای گواتر در منطقه ارتباطی با کمبود ید نداشته باشد و سایر گواتروژن های ناشناخته باعث شیوع بالای گواتر باشند.
    کلیدواژگان: گواتر، اختلالات ناشی از کمبود ید، گواتروژن، راویز رفسنجان
  • محمدرضا بهفروز، سید محمد علی سجادی، احمدرضا صیادی صفحه 85
    سابقه و هدف
    پرفشاری خون یکی از معضلات مهم بهداشتی - درمانی جوامع انسانی است، که به علت شیوع گسترده و عوارض ثانویه ای که بر جای می گذارد، هزینه سنگینی را بر بخش های درمانی جامعه تحمیل می کند. هدف این پژوهش تعیین شیوع پرفشاری خون، میزان آگاهی، درمان و کنترل آن در افراد بالای 18 سال شهرستان رفسنجان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی - مقطعی بوده و جامعه مورد مطالعه کلیه افراد بالای 18 سال شهرستان رفسنجان بود و نمونه مورد مطالعه با P=%25?=.05، d=0.02، 1800 نفر تعیین شد و برای دقت بیشتر 2000 نفر افراد بالای 18 سال به روش خوشه گیری تصادفی از 28 خوشه شهری و روستایی و از هر خوشه 55 خانوار به صورت تصادفی مورد معاینه و پرسشگری قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه و مراجعه مستقیم به درب منازل و اندازه گیری و ثبت فشار خون، قد و وزن بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان داد که شیوع پرفشاری خون در جامعه مورد مطالعه 23.3 درصد، میزان آگاهی افراد با پرفشاری خون از آن 54.4 درصد، میزان مصرف دارو در افراد مبتلا به پرفشاری خون 33.2 درصد بوده و 8.6 درصد بیماران تحت درمان، فشار خون کنترل شده داشتند. هم چنین ارتباط معنی داری بین گروه های مختلف فشار خون و گروه های سنی وجود دارد، به طوری که بالاترین درصد پرفشاری خون یعنی 63.7 درصد در گروه سنی 70-79 سال، و کمترین آن یعنی 1.33 درصد، در گروه سنی18-19 سال می باشد، (P<0.001) و علاوه بر این ارتباط معنی داری بین گروه های مختلف فشار خون و نمایه توده بدن (BMI) وجود دارد. به طوری که بالاترین درصد پرفشاری خون 28.48) درصد(در 27-30 BMI و کمترین درصد آن 9.43 درصد در BMI کمتر از 20 وجود داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن شیوع پرفشاری خون، در جامعه مورد مطالعه، افزایش سطح آگاهی مردم در مورد پرفشاری خون و عوارض آن و کاربرد صحیح داروها می تواند نقش موثری بر کنترل پرفشاری خون و جلوگیری از عوارض آن داشته باشد.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، افراد بالای 18 سال، شیوع، آگاهی، کنترل، رفسنجان
  • معصومه صدر لاهیجانی، مهدی شریعتی، مصطفی صادقی صفحه 92
    سابقه و هدف
    اطلاع دقیق از آناتومی داخلی ریشه ها که در انجام درمان ریشه موثر می باشد در پیش آگهی طولانی مدت درمان موثر است که در این راستا آناتومی داخلی دندان ها به روش های مختلف بررسی شده است. هدف از این تحقیق بررسی آناتومی داخلی در دندانهای قدامی پایین و پره مولر فک پایین و بالا با روش نفوذ رنگ و شفاف سازی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 350 عدد دندان قدامی فک پایین (سانترال، لترال، کانین) پرمولرهای بالا و پایین)از هر نوع دندان 50 عدد(برای تعیین تعداد کانال های ریشه و انواع آن و وجود کانال طرفی و فرعی مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه سیستم های کانال های ریشه بر اساس طبقه بندی Vertucci و به روش نفوذ رنگ و شفاف سازی به طریق آزمایشگاهی با مختصری تغییر نسبت به مقالات قبلی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که: درصد کانال نوع 1 در دندان های سانترال، لترال و کانین به ترتیب 84، 78 و 94 درصد، کانال نوع 2 در این دندان ها به ترتیب 10، 12 و 14 درصد، نوع 3: به ترتیب 2، 2 و 0 درصد، نوع 4 به ترتیب: 40، 8 و 2 درصد و کانال طرفی به ترتیب 10، 12 و 10 درصد و کانال فرعی 24، 28 و 20 درصد بود. درصد نوع 1 در دندان پرمولر اول و دوم فک پایین به ترتیب 78 و 90 درصد، نوع 2 به ترتیب: 2 و 4 درصد، نوع 4 به ترتیب: 6 و 4 درصد و نوع 5 به ترتیب: 14 و 2 درصد بود. درصد کانال های طرفی در این دو دندان 34 و 28 درصد، کانال های فرعی 20 و 20 درصد بود. درصد نوع 1 در دندان پرمولر اول و دوم فک بالا به ترتیب 10 و 54 درصد، نوع 2 به ترتیب: 24 و 20 درصد، نوع 4 به ترتیب: 64 و 24 درصد، نوع 5: 2، 2 درصد بود. درصد کانال طرفی در این دو دندان 14 و 4 درصد، کانال فرعی 18 و 22 درصد بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد که روش به کار گرفته شده در این مطالعه می تواند روش مفید و دقیقی جهت بررسی آناتومی داخلی کانال ها باشد.
    کلیدواژگان: آناتومی ریشه، دندان های قدامی پایین، پرمولر، نفوذ رنگ و شفاف سازی، کانال طرفی، کانال های فرعی
  • محمد خاکساری، سپیده نیکخو، افخم امیری صفحه 99
    سابقه و هدف
    کورکومین پیگمان زرد، زردچوبه است و از آن استخراج می شود. لاوسون یک محصول طبیعی است که از گیاه حنا به دست می آید. زنجبیل از ریزوم های خشک شده گیاهی از تیره زنجبیل به دست می آید. در پژوهش حاضر آثار ضدالتهابی این سه ماده شیمیایی بر روی خیز التهابی ناشی از کائولین بررسی و با اثر ضد التهابی ایبوپروفن مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی موش های صحرایی بالغ نر انجام شد. التهاب حاد به وسیله تزریق 0.1 ml از سوسپانسیون کائولین 4 درصد به داخل کف پنجه ایجاد شد. کورکومین با غلظت های 5 و 10، لاوسون با غلظت های 20 و 40 میکرومول، زنجبیل با دوزهای 5 و 20 و ایبوپروفن با دوز 12 میلی گرم در کیلوگرم به صورت زیرپوستی فورا بعد از تزریق کائولین مصرف شدند. میزان خیز التهابی با اندازه گیری تغییرات حجم پنجه به روش پلتیسمومتری و محتوای رنگ آبی ایوانزا (Evans blue) خارج عروقی در پنجه ملتهب و مقایسه آن با پنجه کنترل در چهار ساعت بعد از تزریق کائولین تعیین شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تزریق کائولین با غلظت 4 درصد، حجم پنجه را به میزان 0.36± 0.06 ml افزایش می دهد که این افزایش حجم توسط کورکومین با غلظت های 5 و 10 میکرومول به میزان 69.4 درصد به طور معنی داری مهار شد (P<0.001). هم چنین غلظت های 20 و 40 میکرومول لاوسون نیز این افزایش حجم پنجه را به ترتیب به میزان 72 و 66 درصد به طور معنی داری مهار نمودند (P<0.001). دوزهای 5 و 20 میلی گرم در کیلوگرم زنجبیل به ترتیب این افزایش حجم را به میزان 38.8 و 44.8 درصد کاهش دادند (P<0.01). اثر ضدالتهابی ایبوپروفن بر روی این خیز التهابی مشابه با آثار کورکومین و لاوسون بوده، اما بیشتر از اثر زنجبیل است (P<0.05). علاوه بر این تزریق کائولین 4 درصد محتوای رنگ آبی ایوانزا خارج عروقی را به میزان 37 درصد افزایش داد که فقط به وسیله دوزهای اندک و زیاد زنجبیل به ترتیب به میزان 30.7 و 33.3 درصد کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    این نتایج پیشنهاد می کنند که کورکومین، لاوسون و زنجبیل خیز التهابی ناشی از تزریق کائولین را مهار می کنند. که اثر مهار کورکومین و لاوسون قابل مقایسه با اثر ایبوپروفن است. هم چنین زنجبیل نشت پروتئین از عروق را نیز کاهش داد
    کلیدواژگان: کورکومین، لاوسون، زنجبیل، خیز پنجه، التهاب حاد
  • بررسی سطح آنتی بادی IgG و فراوانی افراد ایمن نسبت به سرخجه در دختران 14 تا 18 ساله شهر رفسنجان در سال 1379
    علی شمسی شاهم آبادی، لادن افشار خاص، سیدابوالقاسم مساوات، علیرضا زین الدینی، محمود شیخ فتح اللهی صفحه 108
    سابقه و هدف
    سندرم سرخجه مادرزادی یک عفونت ویروسی قابل پیشگیری است، به شرط این که زنان جوان قبل از حاملگی شرایط ایمنی خود را بدانند، بدین ترتیب می توان نقایص مادرزادی جنین به علت این سندرم را کاهش داد. هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی دختران جوان ایمن نسبت به سرخجه قبل از ازدواج است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی، به منظور تعیین سطح آنتی بادی علیه ویروس سرخجه در دختران دبیرستانی شهر رفسنجان، سرم 270 دختر 14 تا 18 ساله بطور خوشه ایساده جمع آوری گردید. همراه با نمونه گیری یک پرسشنامه که حاوی اطلاعات دموگرافیک و سابقه ابتلا به سرخجه و وضعیت واکسیناسیون بود، تکمیل گردید. روش الیزا برای تعیین میزان آنتی بادی IgG سرمی بر علیه سرخجه مورد استفاده قرار گرفت، حداقل میزان مصونیت بخش آنتی بادی 15 Iu/ml در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از 270 دختر مورد مطالعه 19 نفر 7.1) درصد(نسبت به ویروس سرخجه غیرایمن و 251 نفر 92.9) درصد(ایمن بودند. میانگین غلظت آنتی بادی در گروه های سنی 14، 15، 16، 17، و 18 سال به ترتیب برابر با 264.8، 209.25، 241.25، 214.13، و 148.17 واحد بین المللی در میلی لیتر بدست آمد. صرف نظر از بعضی استثناها، ما مشاهده کردیم که با افزایش سن میزان آنتی بادی بر علیه ویروس کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    به منظور جلوگیری از سندرم سرخجه مادرزادی تعیین مصونیت در برابر سرخجه در دختران قبل از ازدواج پیشنهاد می شود و موارد غیرایمن می توانند واکسن مربوطه را دریافت کنند.
    کلیدواژگان: سرخجه مادرزادی، مصونیت، دختران، رفسنجان
  • حسین وثوق صفحه 114
    سابقه و هدف
    آهن می تواند سبب پراکسیداسیون لیپیدها هم در محیط آزمایشگاه و هم در بدن انسان شود و این عمل در حیوان های تجربی می تواند سبب پیشرفت آسیب میوکاردی شود. اکسیداسیون لیپیدها خصوصا لیپوپروتیین با دانسیته کم (LDL) توسط مواد اکسیدان مانند آهن نقش اصلی در پدیده اترواسکلروز دارد. بنابراین بررسی میزان ذخایر آهن بدن در بیماران با بیماری عروق کرونری حایز اهمیت می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی آینده نگر 112 بیمار با بیماری عروق کرونر و 63 بیمار بدون بیماری عروق کرونر که با آنژیوگرافی وضعیت عروق کرونری آنها مشخص شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند، میزان آهن، فریتین لیپوپروتئین (a) لیپوپروتئین با دانسیته کم (LDL) و لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) در هر دو گروه اندازه گیری شد و هر دو گروه از نظر دیابت قندی، فشار خون بالا، مصرف سیگار، سابقه فامیلی بیماری عروق کرونر و افزایش اسیداوریک خون مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران مبتلا به آنمی، بیماری های کلیوی، کبدی و بیماران با سابقه سو جذب، هموکروماتوز، عفونت های مزمن و یا اختلالات ایمونولوژیک و التهابی و بیماران با بیماری شناخته شده نئوپلاستیک و نارسایی قلبی از مطالعه حذف شدند و علاوه بر این، بیماران مورد مطالعه شرایط اجتماعی اقتصادی نسبتا مشابه داشته اند.
    یافته ها
    میانگین آهن سرم در گروه با بیماری عروق کرونری و گروه بدون بیماری عروق کرونر (گروه شاهد) به ترتیب 12.9 ±4 میکرومول در لیتر و 10.8± 5 میکرومول در لیتر بود که اختلاف معنی دار بین این دو گروه وجود داشت (P<0.001). میانگین میزان فریتین سرم در گروه با بیماری عروق کرونر 126 ±75 میکروگرم در لیتر و در گروه بدون بیماری عروق کرونر 101± 75 میکروگرم در لیتر بود که این اختلاف نیز معنی دار بود (P<0.005).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این پژوهش که میزان آهن و فریتین سرم بدون دخالت داشتن سایر عوامل خطرزا در گروه با بیماری عروق کرونر بیشتر از گروه بدون بیماری عروق کرونر بود، می توان احتمال دخالت، ذخایر آهن را در پیدایش پدیده آترواسکلروزیس عروق کرونر بیان نمود.
    کلیدواژگان: فریتین، اترواسکلروز عروق کرونر، آهن سرم
  • محمدرضا میرزایی، پروین مهدی پور، مرتضی عطری، حسین تیموری، غلامرضا اسدی کرم صفحه 119
    سابقه و هدف
    سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در دنیا می باشد و تغییرات ژنتیکی متنوعی را می توان در آن مشاهده کرد یکی از شایع ترین این تغییرات، جهش در ژنP53 است. این ژن یکی از مهمترین مهارکننده های تومور می باشد و پروتئین مزبور (P53) در بسیاری از اعمال یاخته نقش دارد. این ژن شامل 11 اگزون است که اگزون های چهارگانه 5 تا 8 نواحی مرکزی پروتئین که عملکرد P53 را به عهده دارد کد می کنند. بنابر این جهش های این اگزون ها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باعث غیرفعال شدن یا سو عملکرد این پروتئین می شود. تعیین جهش های این ژن کمک بزرگی در شناخت سازوکار ژنتیکی شروع و پیشرفت سرطان پستان و در نتیجه تشخیص و درمان به موقع این سرطان می نماید. هدف این مطالعه تعیین جهش های P53 در دو اگزون شماره 5 و 8 این ژن بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 32 بیمار مبتلا به سرطان پستان فامیلی که تحت عمل بیوپسی پستان قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. استخراج DNA با روش فنل- کلروفرم، انجام و پس از تعیین درجه خلوص با روش اسپکتروفتومتری، جهت تکثیر اگزون های شماره 5 و 8 از روش [polymerase chain reaction (PCR)] استفاده گردید، با روش (single strand conformation polymorphism) SSCP که روش معمول تعیین جهش برای ژن P53 می باشد، محصولات تک رشته ای (Single strand) اگزون های مزبور در ژل پلی اکریل آمید الکتروفورز و توسط روش نیترات نقره رنگ آمیزی گردید نهایتا تغییرات حرکتی باندهای حاصله با نمونه کنترل (طبیعی) مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از آنالیز ژل های SSCP و مقایسه حرکت باندهای حاصله در ژل با نمونه کنترل، در اگزون شماره 5 دو مورد و در اگزون شماره 8 چهار مورد جهش تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه به علت محدود بودن تعداد بیماران و محدودیت زمان انجام تحقیق تنها جهش های ژن P53 در دو اگزون شماره 5 و 8 بیماران مبتلا به سرطان پستان فامیلی بررسی شد، لذا پیشنهاد می گردد این جهش ها در دیگر اگزون ها و در مقیاس بزرگتر بررسی گردد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان فامیلی، جهش، ژن RCR، SSCP، P53
  • مقاله مروری
  • عبدالله جعفرزاده صفحه 126
    آلودگی با ویروس هپاتیت (HBV) B و عوارض آن که شامل سیروز کبدی و کارسینومای هپاتوسلولار می باشند. یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان می باشد. استراتژی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کنترل موثر عفونت HBV واکسیناسیون با آنتی ژن سطحی ویروس (HBsAg) می باشد. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهند که 1-10 درصد افراد قادر به تولید مقادیر مصونیت بخش از آنتی بادی (anti-HBs>10 IU/L) متعاقب دریافت واکسن نمی باشند. این عدم پاسخ دهی به HBsAg به عوامل متعددی از قبیل بیان آنتی ژنها و هاپلوتیپ های خاصی از سیستم HLA، نقص در خزانه لنفوسیت های T و B اختصاصی HBsAg، نقص در اعمال سلول های عرضه کننده آنتی ژن، تحمل ایمونولوژیک و عدم تعادل در اعمال سلول های T کمک کننده نسبت داده شده است. به علاوه عوامل ایمونیزاسیون از قبیل دوز واکسن، نوع واکسن، تعداد و زمان بندی تزریقات، محل و راه تزریقات میزان پاسخ دهی به واکسن را تحت تاثیر قرار می دهند. هم چنین پاسخ ایمنی به واکسن هپاتیت B، تحت تاثیر عوامل میزبان از قبیل جنس، سن، وزن، ژنتیک، صلاحیت ایمنی افراد و سیگار کشیدن قرار می گیرد. نشان داده شده است که با افزایش زمان بعد از واکسیناسیون میزان anti-HBs کاهش می یابد. این پدیده احتمال ضرورت انجام واکسیناسیون یادآور را مطرح کرده است. در این مقاله عوامل موثر بر پاسخ دهی به واکسن هپاتیتB، دلایل ایمونولوژیکی عدم پاسخ دهی به واکسن و مدت زمان دوام مصونیت مورد بررسی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: واکسن هپاتیت B، ایمونوژنیسیته، عدم پاسخ دهی، آنتی بادی ضد HBs
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 137
|
  • K. Shiran, S. Hajizadeh, Y. Fathollahi Page 72
    Background
    Alpha 1–adrenoceptors in blood vessels are one of the active factors that plays a role in regulation of tissue blood flow. In diabetic angiopathy, responsiveness of these receptors is increased, while that is decreased in inflammation. According to these opposite effects, the aim of this study was to investigate the vasoconstrictor response of knee joint blood vessels in IDDM with combination of acute inflammation.
    Materials And Methods
    Acute knee joint inflammation was induced by intraarticular injection of kaolin 3% - carrageenan 3% suspension and induction of diabetes was done by intravenous injection of alloxan (70mg/kg). Albino rats weighing 70-90 g were used. The animals divided into four groups as: control, diabetic, inflammatory and diabetic – inflammatory. Blood flow of knee joint was measured using laser doppler flowmeter (LDF). Vasoconstriction of joint was measured in response to topical application of different concentrations (10-7-10-3 M) of phenylephrine.
    Results
    Results obtained from this study showed that: 1- Increased knee joint diameter and circumference due to acute inflammation in diabetic rat knee joint was significantly lower than control rats. 2- Knee joint basal blood flow in diabetic rats was significantly lower than control rats. 3- The responsiveness of alpha1-adrenoceptors decreased in kaolin-carrageenan induced inflammation. 4- In diabetic rats kaolin-carrageenan induced inflammation could not decrease the responsiveness of alpha1- adrenoceptors.
    Conclusion
    Based on the above mentioned results, we conclude that diabetes inhibits the reductive effects of acute inflammation on responsiveness to alpha1-adrenoceptors. The exact mechanisms involved in this phenomenon are remain to be revealed.
    Keywords: Diabetes mellitus, Acute inflammation, Alpha1, adrenoceptors
  • Gh. Asadi Karam, M.A. Sajjadi, M. Rezaieyan, M.R. Vafa, A. Esmaeli, M. Moradi Page 79
    Introduction
    Endemic goiter due to lodine deficiency is one of the health problems in developing countries including Iran. So, national committee for control of lodine dificiency disorders has planned lodine salt from 1368. The purpose of this study was to evaluate goiter status and its relation with urinary lodine excretion in schoolchildren in vill of Raviz (Raviz includes 6 small–villages) of Rafsanjan.
    Material And Methods
    All of the 320 schoolchildren (boys and girls) 6-12 years old, in Raviz were examined for goiter and classified according to WHO classification and their urinary lodine excretion was measured. Drinking water lodine of Raviz was also measured.
    Results
    87.34% of girls and 81.47% of boys had different grades of goiter. The majority were found grade I and II. 25% of schoolchildren had severe urinary lodine defeciency (<2 µ g/dl), 4.4% moderate (2.1-4.9 µ g/dl) and 10.3% mild (5-9.9 µ g/dl). The concentration of urinary lodine in 60.3% of schoolchildren were more than 10ug/dl (normal). From 6 small – villages of vill of Raviz which this study was carried out, only in one village concentration of lodine in the drinking water was 15.2 µ g/dl, but in others were less than 2 µ g/dl.
    Conclusion
    Although the concentration of lodine in drinking water in 5 small-villages of Raviz was less than 2 µ g/dl, but in 60.3% of schoolchildren urinary lodine were found to be normal. So lodized salt consumption has had considerable effects on control of lodine deficiency. Another possibility is present of unknown goitrogenes in this area that should be discovered by further investigations.
    Keywords: Goiter, Disturbance due to lodine dificiency, Goitrogen, Raviz Rafsanjan
  • M.R. Behforuz, M.A. Sajjadi, A.R. Sayadi Page 85
    Background
    Hypertension is one of the health and medical problems of many human societies, that has a wide prevalence and because of the secondary complications imposes a great costs to the therapeutic parts of society. The aim of this study was to demonstrate the prevalence, awarness treatment and control of hypertension in people over 18 years old in Rafsanjan city.
    Materials And Methods
    This study was cross sectional, and the population included people over 18 years old and sample volume was 2000 persons which tested in 28 clusters in rural and urban people, which from each cluster, 55 families randomly entered the study. The way of collecting information was by questionnaires and direct refer to homes and measuring BP, hight and weight. The collacted data were analysed by EPI6 software.
    Results
    The results showed that the, prevalence of hypertension (HTN), in studied population was 23.3%. The awareness of HTN was 54/4%, the consumption of drugs was 33.2% and the number of controled HTN was 8.6%. There was also a significant relation between different groups of blood pressure and age (P<0.001), as the highest percentile of hypertension was in age groups (70-74 years old 63.7%) and the lowest percentile was in age groups (18-19 years old, 1.33%) (P<0.001), and there was a significant relation between different groups of blood pressure and body mass index (BMI), as the highest percentile was in BMI 27-30 (28.48%) and the lowest percentile was in BMI less than 20 (9.43%, P<0.05).
    Conclusion
    According to the high prevalence of hypertension in studied society, it could be suggested that, increasing the people’s knowledge about hypertension and its complications and using the correct use of drugs can be effective in hypertension and its control.
    Keywords: Hypertension, People over 18 years old, Prevalence, Awareness Control, Rafsanjan
  • M. Sadr Lahijani, M. Shariati, M. Sadeghi Page 92
    Background
    Exact information about the anatomy of root canals is an important factor in the prognosis of root canal therapy. The purpose of this study was to determine the root canal anatomy in mandibular anterior teeth and premolars by clear and dye penetration method.
    Materials And Methods
    In this study, 350 human mandibular anterior teeth and mandibular and maxillary premolars (from each:50 teeth) were used to determine the number of root canals and accessory and lateral canals. The examination of root canal systems was based on Vertucci’s classification and the method of clear and dye penetration with a little modification, compare to the other researches.
    Results
    The average frequency of type I canal in central, lateral incisors and cuspids were respectively 84, 78% and 94%. Type II: 10%, 12% and 14%. TypeIII: 2%, 2% and 0%, type IV: 8%, 2% and 40%. The average frequency of lateral canals in these teeth were 10%, 12% and 10%, and accessory canals 24%, 28% and 20%. The mean frequency of type I in mandibular premolars were 78% and 90%, typeII: 2% and 4%, type IV 6% and 4%, type V 14% and 2%. The frequency of lateral canals in these two teeth were 34% and 28% and accessory canals were 20% and 20%. The average frequency of type I in maxillary premolars were 10% and 54% respectively, typeII: 24% and 20%, type IV: 64% and 24%, type V: 2% and 2% respectively. The frequency of lateral canals in these two teeth were 14% and 4% and accessory canals 18% and 22%.
    Conclusion
    Considering this research o ur method with a little modification compare to the other methods could be a useful and precise procedure for evaluation of root canal anatomy.
    Keywords: Root anatomy, Mandibular, lateral incisors, Premolar, Clear, dye penetration, Lateral canals, Accessory canals
  • M. Khaksari, S. Nikkho, A. Amiri Page 99
    Background
    Curcumin is a yellow pigment that is extracted from tumeric. Lawsonia (2-hydroxy 1,4 naphtoquinon) is a natural product and is extracted from henna. Ginger is a dried rhizome obtained from a plant called zingiber officinalea, which is extracted from the ginger family. In the present study, the antiinflammatory effects of three chemical agents were evaluated on kaolin induced paw edema and these effects were compared to ibuprofen.
    Materials And Methods
    This experimental study was performed on adult male rats. Acute inflammatory edema was induced by intraplantar injection of 0.1ml of 4% kaolin. Various concentrations of curcumin 5, 10µmol, lawsonia 20, 40µmol, ginger 5, 20 mg/kg and ibuprofen 12mg/kg were given Sub.cutaneaous. immedately after kaolin injection. Paw edema assessed by calculation of volume changes and by extravasation of Evans blue dye in test group compare to the control, 4 hours after kaolin injection.
    Results
    The results showed that 4% kaolin increased paw volume by 0.36±0.06ml, which was significantly inhibited by curcumin 69.4% at both concenterations (P<0.001). Lawosonia also had significant inhibitory effect on increased paw volume, by 72% and 66% at 20 and 40 µmol respectively (P<0.001). The paw volume was significantly reduced, 38.8%, and 44.8% by ginger at 5 and 20mg/kg respectively (P<0.01). No significant difference were found between inhibitory effects of ibuprofen and curcumin or lawsonia, but the effects of ibuprofen was found to be more than ginger (P<0.05). Kaolin injection also induced 37% increase in Evans blue extravasation, which was reduced only by ginger 30.7% and 33.3% at low and high doses respectively.
    Conclusion
    These data suggest that, curcumin, lawsonia, and ginger can inhibit kaolin-induced inflammatory edema, so that the effects of curcumin and lawsonia are comparable to ibuprofen. Ginger also reduced protein leakage from vessels.
    Keywords: Curcumin, Lawsonia, Ginger, Paw edema, Acute inflammation
  • H. Nough Page 114
    Background
    Iron can cause lipid peroxidation in vivo and in vitro. Iron promotes myocardial injury in experimental animals. Low Density Lipoprotein (LDL) oxidation by oxidants including iron play a central role in atherosclerotic process, therefore, evaluation of serum iron in patients with coronary artery disease (CAD) has a significant importance.
    Materials And Methods
    In this cross sectional prospective study, 112 patients with CAD and 63 without CAD, with known coronary anatomy by coronary angiography, were evaluated. Serum iron, ferritin, Lipoprotein (a), LDL and HDL were measured in their fasting blood sample. Patients were also evaluated for known CAD risk factors eg. diabetes mellitus, hypertension, cigarette smoking, family history of CAD and hyperuricemia. Patients with anemia, renal and hepatic disease, history of malabsorption, hemochromatosis, chronic infection, inflammatory or immunological disorders, known neoplastic disorders and heart failure were excluded. Both groups were identical in socio-economic status.
    Results
    Mean serum iron level in case group (with CAD) was 12.9±4μmol/l and in control group (without CAD) was 10.8±5μmol/l. There was significant difference between these values (P<0.001). Mean serum ferritin level in case group was 126±75μg/L and 101±75μg/L in the control group. There were also significant differences between these values P<0.005.
    Conclusion
    In regard to the results of this study which showed serum iron and ferritin level were significantly higher in groups with CAD, without interference of other known risk factors, it may be possible that iron status of body can play a role in atherosclerotic process.
    Keywords: Ferritin, Coronary atherosclerosis, Serum iron
  • M.E. Mirzaei, P. Mehdipour, M. Atri, H. Teimouri, Gh. Asadi Karam Page 119
    Background
    Breast cancer is one of the most common cancers of women in the world. Although different genetic alteration has been reported in this malignancy, but P53 gene mutations are more frequent. P53 gene is one of the most important tumour suppressor genes and play a central role in breast cancer, therefore detecting of mutations in this gene would be very helpful to understand the genetic mechanisms in initiation and progress of breast cancer. The aim at this study was to detect P53 gene mutations in exons 5 and 8.
    Materials And Methods
    In this study 32 patients with familial breast cancer were selected and biopsy of breast was carried out DNA extraction were performed by phenol-chloroform method, and polymerase chain reaction (PCR) for amplification of exons 5 and 8 were carried out. In order to detect the mutations, SSCP (single strand conformation polymorphism) method was used and SSCP polyacrylamide gels were staind by silver nitrate. Abnormal bands were selected as mutation compare to controls.
    Results
    2 mutations in exon 5 and 4 mutations in exon 8 were detected by analysing of SSCP gels. No satistical relationship differences were found between breast cancer and different tumour establisher agents.
    Conclusion
    Due to some limitations in our study, such as: number of patients and exons that were studied, could not conclude an exact interpretation between P53 gene mutation and breast cancer. In order to reveal dominant P53 gene mutations in iranian people, we recommend performing this study on more patients with breast cancer and all exons of P53 gene in Iran.
    Keywords: Familial breast cancer, Mutation, P53 Gene, PCR, SSCP
  • A. Jafarzadeh Page 126
    Hepatitis B virus (HBV) infection and its sequelae which include cirrhosis and hepatocellular carcinoma is a major public health problem throughout the world. WHO strategy for effective control of HBV infection is vaccination with the surface antigen of virus(HBsAg).The results obtained from a large number of studies demonstrated that the vaccine induces a protective antibody response (anti-HBs>10 IU/L) in the majority of vaccines, but 1-10% of subjects fail to respond. This unresponsiveness to HBsAg has been attributed to a variety of mechanisms including expression of certain HLA antigens and haplotypes, defect in HBsAg-specific T-cell and B-cell reservoire, defect in antigen presenting cell function, immunological tolerance and imbalance in T helper cell function. Furthermore immunization factors that influence immunogenicity include: type of vaccine, dosage, number and timing of injections, site and method of injections. Host characteristics, such as sex, age, weight, genetics, immunological competency of the host and smoking also may influence the immune response to HB vaccine. The level of anti-HBs dose wane after vaccination. This phenomenon may have fuctional significance for booster vaccination. In this review article the factors that affect the immunogenicity of HB vaccine, immunological basis of unresponsiveness to vaccine and persistence of protection were evaluated.
    Keywords: Hepatitis B vaccine_Immunogenicity_Unresponsiveness_Anti_HBs antibod