فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - پیاپی 1 (زمستان 1380)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
پیاپی 1 (زمستان 1380)

  • 71 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1380/11/19
  • تعداد عناوین: 9
|
  • اثرات تروفیکی وانادیوم روی یاخته های بتای موش های صحرایی دیابتی شده توسط STZ و مشاهده برای تسکین دراز مدت دیابت شیرین
    غلامعباس دهقان، محمد ستوده، غلامحسین رنجبر عمرانی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به این که درمان دیابت قندی یک از اهداف درمانی و جزو اولویت های پژوهشی کشور است، اثرات درمان ترکیبی وانادیوم و انسولین (VIT) بر روی سطح قند خون در موش های صحرایی با دیابت قندی وابسته به انسولین (IDDM) مورد مطالعه قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی با تزریق داخل وریدی استرپتوزوتوسین (STZ) به مقدار 60-50 میلی گرم بر کیلوگرم دیابتی گردیده و سپس به دو گروه A و B تقسیم شدند. این موش ها در طی دوره دو ماهه قبل از آزمایش روزانه یک دوز انسولین NPH (4-2 واحد/موش) دریافت نمودند تا از شوک هیپرگلیسمی و مرگ حتمی نجات پیدا کنند. در گروه A، با افزایش تدریجی دوز روزانه انسولین (8.2±0.4 u/100g) قند خون تا سطح طبیعی کاهش داده شده و طی مدت یک سال در این وضعیت باقی ماندند (IT). آزمایش ابتدا در گروه B همانند گروه A انجام شده و بعد از تثبیت قند خون وانادیوم به آب آشامیدنی [یک میلی گرم در میلی لیتر وانادیل اکسید سولفات پنتاهیدرات (VIT)] افزوده و با کاهش تدریجی دوزه روزانه انسولین قند خون، هم مانند گروه A در سطح طبیعی حفظ گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه، نشان داد، که مصرف مداوم و یک ساله وانادیوم (VIT) با تولید یاخته های جدید بتای لوزالمعده موش های دیابتی شده علایم دیابت قندی را هم در هنگام درمان و هم بعد از قطع. انادیوم تخفیف داده و در مواردی کاملا درمان می نماید. در حالی که یک سال درمان با انسولین (IT)، اثرات تروفیکی روی یاخته های بتای تخریب شده نداشته و هیچ گونه اثر بهبودی بخشی در کاهش قند خون بعد از تزریق انسولین به دنبال ندارد. عمل وانادیوم در این تحقیق به نحوی بود که در 90% از حیوان های دیابتی شده گروه B، تا دو هفته بعد از قطع انسولین قند خون در سطح طبیعی باقی ماند. در 60% از حیوان های این گروه تا 45 روز بعد از قطع همزمان مصرف وانادیوم و انسولین (قظع آزمایش)، نرموگلیسمی پایدار مانده، در 18% از این موش ها طی این مدت قند خون بین 250 تا 300 و در 24% از آن ها بین 400-350 میلی گرم در دسی لیتر بود. در حالی که در تمامی موش های گروه A بعد از قطع تزریق انسولین هیپرگلیسمیک شدید ظاهر گردید. مقایسه لام های هیتولوژی تهیه شده از لوزالمعده موش های دیابتیک دریافت کننده وانادیوم با حیوانات سالم و موش های گروه دریافت کننده موید بازسازی یاخته های انسولین ساز می باشد.
    نتیجه گیری
    چنین استنباط می شود که مصرف دراز مدت ترکیبات وانادیوم، یاخته های بتای لوزالمعده را در موش های صحرایی دیابتیک وابسته به انسولین بازسازی نموده و با بهبود اعمال تشریحی آن ها، موجب تخفیف و احتمالا درمان قطعی دیابت قندی می شوند.
    کلیدواژگان: وانادیوم، دیابت قندی وابسته به انسولین، یاخته های بتا، گلوکز، اثرات تروفیکی
  • تهیه رده سلولی درون ریز RIN 1056a کپسوله شده، ترشح کننده هورمون نوروپپتید به عنوان یک مدل از دستکاری ژنتیکی
    مهدی محمودی، محمد قطعی صفحه 9
    سابقه و هدف
    نوروپپتید (NPY)Y یک هورمون پپتیدی می باشد که در قسمت های مختلف بدن مخصوصا هیپوتالاموس تولید شده و دارای اثرات فیزیولوژیکی مختلفی می باشد. تزریقات مکرر داخل بطنی مغز نشان داده است که NPY بعنوان قوی ترین تحریک کننده مصرف غذا است که تاکنون شناخته شده است. مطالعات طولانی مدت بسیاری ازسیستم های درون ریز به علت در دست نبودن یک سیستم مناسب انتقال و ناپایداری بسیاری از هورمون های پپتیدی مترشحه از این سیستم ها، نتایج مطلوبی نداشته است. درمطالعه حاضر برای رفع این مشکل، رده سلولی RIN 1056a که ژن هورمون NPY به آن وارد شده بود مورد استفاده قرار گرفت تا مشخص شود آیا با ورود ژن مورد نظر و بیان این ژن در رده سلولی فناناپذیر (Immortal) آلوده شده (Transfected) به مدت طولانی، مقادیر زیادی پپتید ترشح می شود؟
    مواد و روش ها
    (Complementary DNA) cDNA کامل مربوط به NPY به وسیله روش RT-PCR تهیه، تخلیص و جداسازی شده و به یک پلاسمید ناقل بیان کننده به نام pCEP4 وارد گردیده و سپس رده سلولی ذکر شده به وسیله این پلاسمید، آلوده گردید. مراحل تولید و بیان صحیح ژن مربوط به NPY با جداسازی RNA تام از سلولهای آلوده و انجام Northern blot تایید شد. هم چنین ترشح صحیح هورمون NPY در محیط کشت سلولها به وسیله روش های کروماتوگرافی مایع سریع پروتئین با فاز معکوس (FPLC) و کروماتوگرافی ستونی با سفادکس (G50) به اثبات رسید. از آنجا که نژاد مناسبی برای پیوند این رده سلولی وجود نداشت لذا می بایستی ایمونوایزوله شوند، بدین منظور سلول ها در کپسول های کوچک قرار گرفتند که برای انجام این عمل از فیبرهای توخالی نیمه تراوا (PTFE) با وزن مولکولی 500.000 دالتون استفاده گردید. کپسول های تهیه شده به طول 3 میلی متر و حاوی سوسپانسیون سلولها با غلظت 40 میلیون در میلی لیتر در محلول 1% آلگینات بود و بعد از فرو بردن آنها در محلول کلرید کلسیم و سخت شدن آلگینات، این کپسول ها به طور جداگانه در مقدار یک میلی لیتر محیط کشت DMEM حاوی 10% سرم گوساله غیر فعال شده (?FCS) نگهداری شدند.
    یافته ها
    ترشح NPY ایمونو رادیو اکتیو در محیط کشت سلولها به وسیله روش رادیو ایمونوآسی خاص اندازه گیری شد. سلول های کپسوله شده توانایی تشرح NPY را درحالت in virto به مدت حداقل 28 روز حفظ نمودند. ترشح NPY به مدت 28 روز در سطحی مشابه با روز اول حفظ گردید و مقدار تشرح این هورمون برابر با 150 fmol/hour/fibre بود.
    نتیجه گیری
    بنابراین ما موفق شدیم برای اولین بار رده سلولی ذکر شده را با cDNA مربوط به NPY آلوده نموده و تولید و ترشح NPY فعال به مقدار زیاد در سطح بالا را اندازه گیری نمائیم.
    کلیدواژگان: دانشگاه، نوروپپتید Y، رده سلولی RIN 1056a، بیان ژن، cDNA
  • شیوع حاملگی های ناخواسته و عوامل مرتبط با آن در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان در سال 76 - 1375
    محمد الله توکلی، غلامرضا رفیعی، حمید بخشی، سید مهدی موسوی، نعمت الله شفیعی صفحه 20
    سابقه و هدف
    رشد بی رویه جمعیت یکی ازمعضلات بزرگ کشورهای درحال توسعه بوده و یکی از مهمترین عوامل آن را می توان حاملگی های ناخواسته دانست که آمار آن در جوامع ومطالعات مختلف، به صورت متغیر گزارش شده است.
    مواد و روش ها
    دراین پژوهش توصیفی مقطعی که از آبان ماه سال 1375 تا اواسط سال 1376 به منظور بررسی شیوع و عوامل مرتبط با حاملگی های ناخواسته انجام شد، 356 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان بطور تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات توسط ماما یا افراد با تحصیلات بالاتر از دیپلم که آموزش کافی دیده بودند صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در مجموع 38.8% حاملگی های آنان ناخواسته بود. 72.7% حاملگی های ناخواسته علی رغم استفاده ازروش های پیشگیری اتفاق افتاده بود که نوع روش پیشگیری در 32.4% طبیعی، 34.3% قرص، 21.9% کاندوم، 6.7% شیردهی، 4.8% آی.یو.دی بوده است. آزمون های آماری بین سن زنان، سن همسران آنان، تحصیلات زنان، تحصیلات همسران آنان، تعداد فرزندان(p<0.000) و همچنین شغل همسران زنان (p=0.02) با بروز حاملگی ناخواسته ارتباط معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتیجه این پژوهش مبنی بر شیوع بالای حاملگی ناخواسته (علیرغم استفاده از روش های پیشگیری)، لزوم آموزش به مادران با استفاده از نیروی مشارکت مردمی و کارکنان بهداشتی درمورد انتخاب و نحوه استفاده صحیح از روش انتخابی جلوگیری از بارداری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: حاملگی های ناخواسته، پیشگیری از بارداری، رفسنجان
  • آثار استرادیول و پروژسترون در صرع در مدل کیندلینگ شیمیایی در موش صحرایی
    محمد خاکساری، محمد ابراهیم رضوانی، سید محمد علی سجادی، فاطمه حسن شاهی صفحه 26
    سابقه و هدف
    از آنجایی که 40-30 درصد بیماران مصروع، به کلیه روش های درمانی رایج مقاوم بوده و به درمان پاسخ نمی دهند، ترکیب داروهای جدید با داروهای کلاسیک و یا دستیابی به داروهایی که بتواند اثر داروهای دیگر را تقویت کند، مورد نیاز است و از سوی دیگر شواهد مبنی بر اثر گذاری استروئیدهای جنسی بر گیرنده های گابا، ما را بر آن داشت که در پژوهش حاضر اثرات استرادیول و پروژسترون را بر صرع شیمیایی در موش صحرایی ارزیابی کنیم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی بر روی 60 سر موش صحرایی نر که به صور تصادفی به 6 گروه 10 تایی تقسیم شدند (یک گروه کنترل و پنج گروه تجربی) انجام شد. برای ایجاد صرع شیمیایی ازمدل کیندلینگ و پنتیلن تترازول [(Pentylene tetrszole، (PTZ)] با دوز (i.p) 50 mg/kg که هر 48 ساعت یکبار و برای 12جلسه در موش ها تزریق شد، استفاده کردیم. فعالیت تشنجی درطول 20 دقیقه پس از تزریق PTZ مورد ارزیابی قرار گرفت. درگروه های استرادیول 5 mg/kg) و 10)، پروژسترون 25 mg/kg) و 50) و حلال استرادیول - پروژسترون، حیوان ها 20 دقیقه قبل از دریافت PTZ، دارو و یا حلال را به صورت داخل صفاقی دریافت کردند، سپس فعالیت تشنجی به مدت20 دقیقه ارزیابی شد.
    یافته ها
    تزریق های مکرر PTZ، ازجلسه چهارم تزریق به بعد میانگین مراحل پیشرفت صرع را افزایش داد و در آخرین تزریق 71.43 درصد موش ها مرحله پنجم حملات صرعی را نشان دادند. مقایسه نتایج بین گروه کنترل (PTZ) و گروه حلال اختلاف معنی دار نشان نداد. تزریق استرادیول با مقادیر 10،5 mg/kg بر روی پیشرفت مراحل صرع اثری نداشت ولی به لحاظ بالینی میزان مرگ و میر و شدت حملات صرع را نسبت به گروه کنترل افزایش داد(p<0.05). پروژسترون در دوزهای 25 mg/kg و 50، توانست به طور معنی داری جلوی پیشرفت حملات صرع را بگیرد(p<0.01) و ازمیزان مرگ و میر و شدت حملات صرع بکاهد(p<0.05).
    نتیجه گیری
    پروژسترون پیشرفت مراحل، شدت حملات و میزان مرگ و میر ناشی از صرع را تضعیف می کند، درحالی که استرادیول میزان مرگ و میر را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: استرادیول، پروژسترون، صرع، PTZ، کیندلینگ
  • کراتو کونوس و بیماری های مادر زادی دژنراتیو قلبی
    مجید محمدی، محمدرضا سلیمانی، حسین موحدان صفحه 37
    سابقه و هدف
    افزایش شیوع بیماری های مادرزادی دژنراتیو قلبی در کسانیکه کراتوکونس چشمی دارند در گزارشهای متعددی بیان شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان همبستگی بیماری های مادرزادی قلبی با کراتوکونوس می باشد.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه موردی - شاهدی 30 بیمار پی درپی کراتوکونوسی به همراه 30 فرد با همان طیف سنی و جنسی بدون بیماری کراتوکونوس مورد معاینه اکوکاردیوگرافی و سمع قلبی قرار گرفتند. اندازه های بدست آمده در دو گروه از نظر وجود بیماری های مادرزادی قلبی با استفاده از نسبت (odds ratio) مقایسه شدند.
    یافته ها
    پرولاپس دریچه میترال در 90% افراد گروه کراتوکونوسی وجود دارد که این نسبت در گروه کنترل 40% بود(odds ratio=13.5). همچنین ارتباط معنی داری بین باز بودن سوراخ بین دو دهلیز «P.F.O» (گروه مورد 63.3%، گروه کنترل = 26.6% و (odds ratio=4.75 و پرولاپس دریچه سه لختی «T.V.P» (گروه مورد 40%، گروه کنترل 13.3 و (odds ratio=4.33 و کراتوکونوس مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    ارتباط معنی دار آماری بین کراتوکونوس و بیماری های مادرزادی قلبی وجود دارد که حدس زده می شود نشانه یک بیماری فراگیرتر متابولیسم کلاژن باشد و برای اثبات این پدیده نیاز به مطالعات بیوشیمیایی و کلینیکی بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: بیماری مادر زادی قلب، پرولاپس دریچه میترال، باز بودن سوراخ بین دو دهلیز قلب، پرولاپس دریچه سه لختی
  • اثر قطع عصب سیاتیک و فمورال بر پاسخ زخم دیابتی به روغن ماهی در موش صحرایی
    مهدی شریعتی، محمد خاکساری، داد الله شاهی مریدی صفحه 42
    سابقه و هدف
    مشکلات پای دیابتی ناشی از آنژیوپاتی و نوروپاتی علت 50% همه قطع عضوهای غیر جراحی بوده و باعث مشکلات اقتصادی قابل توجهی برای جامعه می شود. در مطالعات قبلی اثر التیام بخش روغن ماهی روی ترمیم زخم دیابتی تایید شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر این روغن بر روند التیام زخم دیابتی درموش صحرایی با قطع عصب سیاتیک و فمورال است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی 5 گروه 10 تایی موش صحرایی نر بالغ انجام شد، یک گروه سالم، دو گروه دیابتی بدون قطع عصب و دو گروه دیابتی با قطع عصب، دیابت با تزریق 50 mg/kg استرپتوزوسین (STZ) ایجاد شد. در هر 5گروه زخمی به اندازه 3 سانتی متر مربع که عمق آن شامل اپیدرم و درم بود بر روی ساق پای راست ایجاد شد. در گروه های قطع عصب، قبل از القاء دیابت، ابتدا حیوان بیهوش شده و سپس درشرایط استریل اعصاب سیاتیک و فمورال قطع و حدود 3 میلی متر از آن برداشته شد. بعد از ایجاد زخم روغن ماهی به صورت موضعی تا بهبودی کامل زخم مصرف شد. سطح زخم و در صد بهبودی آن، در روزهای صفر، سوم، ششم، نهم، دوازدهم، پانزدهم و هیجدهم بعد از ایجاد زخم اندازه گیری شد. همچنین زمان لازم برای بهبودی کامل زخم نیز بررسی شد.
    یافته ها
    این پژوهش نشان داد که میانگین سطح زخم از روز ششم بعد از جراحت در گروه سالم کمتر از گروه دیابتی (p<0.05) و گروه دیابتی با قطع عصب است.(p<0.01) همچنین این مطالعه نشان داد که سطح زخم در گروه قطع عصب و گروه بدون قطع عصب در همه روزهای بعد از القاء زخم مشابه است. میانگین سطح زخم در گروه های دیابتی تحت درمان با روغن ماهی از روز نهم به بعد کمتر از گروه دیابتی (p<0.01) و گروه دیابتی با قطع عصب است (p<0.05)، درصد بهبودی زخم نیز در گروه سالم بیشتر از گروه های دیابتی (p<0.05) و دیابتی با قطع عصب است (p<0.001)، درمان با روغن ماهی درصد بهبودی را از روز نهم به بعد، هم در حیوان دیابتی (p<0.001) و هم در حیوان دیابتی با قطع عصب (p<0.05) افزایش داده است. مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم در گروه های دیابتی تحت درمان با روغن ماهی کمتر از گروه های دیابتی است.(p<0.001)
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد که مصرف موضعی روغن ماهی، ترمیم زخم پا را در موش صحرایی دیابتی با قطع عصب تسریع می کند، که این اثر مشابه با اثر آن در موش صحرایی دیابتی با عصب سالم است.
    کلیدواژگان: پای دیابتی، روغن ماهی، قطع عصب، ترمیم زخم
  • اثر آلومینیوم اضافی رژیم غذایی بر روی انقباض آئورت جدا شده موش صحرایی
    صالح زاهدی اصل، منصور ملکوتی صفحه 52
    سابقه و هدف
    اثرات سمی آلومینیوم درسالهای اخیر مورد توجه بیشتری قرارگرفته است. با توجه به اینکه پیشنهاد شده که آلومینیوم روی کانالهای کلسیم و سیستم اینوزیتول تری فسفات اثر مهاری دارد و از سوی دیگر از آنجایی که فعالیت عضله صاف دربیشتر موارد تحت تاثیر این دوسیستم است در این مطالعه اثر تجویز الومینیوم در رژیم غذایی روی فعالیت انقباضی آئورت جدا شده موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    آلومینیوم به مقدار 1620 میلیگرم به ازای هر کیلوگرم غذا به غذای مصرفی اضافه و حیوان ها به مدت 40 روز از این رژیم استفاده کردند. حیوان های گروه کنترل از همان رژیم غذایی، بدون آلومینیوم اضافی استفاده کردند و پس از 40 روز، در روز آزمایش حیوان ها بی هوش و نمونه خون برای اندازه گیری آلومینیوم تهیه شد، سپس قسمتی از آئورت سینه ای جدا و فعالیت آن پس از اضافه کردن غلظت های مختلف از کلرور پتاسیم و فنیل افرین در حمام بافت و با استفاده از یک ترانسدیوسر ایزومتریک ثبت گردید. آلومینیوم با استفاده از دستگاه جذب اتمی بدون شعله اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که فعالیت انقباضی آئورت حیوانی که تحت تاثیر آلومینیوم زیاد قرار گرفته بود در جوابگویی به فنیل افرین تفاوتی با گروه کنترل نداشته، درحالی که انقباض آئورت این حیوان ها برای غلظت های 20 و 50 میلی مول کلرور پتاسیم به ترتیب 2.5 ± 0.2 و 3.1±0.3 گرم به ازای میلیمتر مربع بافت است، به طور معنی داری از مقادیر بدست آمده برای گروه کنترل 1.6 ±0.3 و 2 ±0.1 بیشتر بود. غلظت آلومینیوم در سرم دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این بررسی می توان نتیجه گیری کرد که قرار گرفتن در معرض آلومینیوم در موش ها اگر چه منجر به افزایش معنی دار در غلظت آن در سرم نشده ولی سبب تغییر در واکنش انقباضی عضله دیواره آئورت گردیده است. این یافته توجه به اثر غیر طبیعی آلومینیوم روی سیستم عروقی را در افرادی که برای مدت طولانی در معرض آلومینیوم قرار می گیرند جلب می کند.
    کلیدواژگان: انقباض آئورت، آلومینیوم، کلرور پتاسیم، فنیل افرین
  • شیوع Caries Free در دانش آموزان 12 و 15 ساله شهر رفسنجان در سال 1377
    مصطفی صادقی صفحه 59
    سابقه و هدف
    این مطالعه با هدف تعیین شیوع Caries Free در دانش آموزان 12 و 15 ساله شهر رفسنجان در سال 1377 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 380 دانش آموز 266] دانش آموز 12 ساله (138 نفر پسر و 128 نفر دختر) و 114 دانش آموز 15 ساله (56 نفر پسر و 58 نفر دختر)[به روش طبقه ای - خوشه ایو به صورت تصادفی انتخاب شدند و برطبق اصول و روش های تشخیصی سازمان بهداشت جهانی با آیینه وسوند داسی شکل مورد معاینه قرار گرفتند. پس از انجام معاینه کلینیکی داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان داد که شیوع Caries Free در دانش آموزان 12 ساله 38.2 درصد (پسران 41.3 درصد و دختران 35.1 درصد) و در دانش آموزان 15 ساله 20.6 درصد (پسران 17.8 درصد و دختران 22.4 درصد) است.
    نتیجه گیری
    این میزان درصد Caries Free با توجه به اهداف سازمان بهداشت جهانی برای سال 2000 میلادی پایین بوده و بایستی بهبود یابد.
    کلیدواژگان: caries free، پوسیدگی دندان، رفسنجان، دانش آموز
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحات 64-71
|
  • Trophic Effects of Vanadium on Beta - Cells of STZ-Induced Insulin Dependent Diadetic Rats & Evidence For Long Term Diabetes Mellitus
    G. A. Dehghan, M. Sotoodeh, Gh Ranjbar Omrani Page 1
    The effects of one year combined vanadium and insulin treatment (VIT) on blood glucose levels of insulin dependent diabetic (IDD) rats were studied.
    Materials And Methods
    Rats made diabetic by an iv injection of 55-60 mg/kg streptozotocin (STZ), divided into two groups and treated with a low dose of NPH insulin (2-4 U/rat) for two months to survive from hyperglycaemic shock. In group A, hyperglycaemia during one year by increasing the daily dose of insulin to 8.2+0.4 U/100g (IT) and in group B by switching over to hydrated vanadium solution (1 mg/kg vanady 1 oxide sulphate pentahydrate in drinking water; VIT).
    Results
    the results of the study indicated that one yare VIT regenerated new beta–cells, and relieved diabetes both during treatment and after withdrawal.How ever,one year IT showed no trophic effects on the destroyed beta- cells hence no improvenment in the glycaemic status of the animal was seen after withdrawal. The action of VIT was such that in group B normoglycaemeia persisted in 90 percent of diabetic rats two weeks after insulin withdrawal. But in the same group, 45 days after combied vanadium and insulin withdrawal blood glucosc was normal in 60 per cent of the rats, it was between 250 –300 mg/dl in 18 per cent and between 350- 400 mg/dl in 24 per cent of the rats.
    Conclusion
    It appears that long term VIT regenerates pancreatic beta-cells of IDD rats and possibly by improving their secretory functions it relieves diabetes mellitus.
  • Neuropeptide Y Expressins, Encapsulated Endocrine Cell Line as a Model for Chronic Endocrine Manipulation
    M. Mahmoodi, M. Ghatei Page 9
    Background
    Neuropeptide Y (NPY) is an endocrine peptide hormone that is produced by many parts of the bidy specially hypothalamous and has various physiological effects. Repeated intracerebroventricular (ICV) injections have shown NPY to be the most potent stimulator of feeding yet discovered. Chronic studies of many endocrine systems are frustrated by the lack of a reliable delivery sytem and the instability of many peptides. We have used transfected cell line to model chronic over expression of NPY. To achieve the correct processing of NPY it was necessary ti use clonal endocrine cell line e.g, RIN 1056a.
    Material And Methods
    Full length of NPY cDNA was isolated by PCR, cloned into the expression vector pCEP4 and transfected into RIN 1056a cells. NPY gen expression was shown by total RNA extraction from transfected cells and Northern blotting, correct processing was also confirmed by reversed – phase FPLC and size exclusion chromatography. Since the syngeneic strains were not available for these cells, they had to be immunoisolated. Cells were micro- encapsulated in semipermiable PTFE hollow fibres (MWCO 500000) by resuspending freshly trypsinised cells at a concentration of 4x 107 cells/ml in 1% alginate and loaded into the fibres (internal diameter 1mm). The fibre was heat sealed approximatly every 3mm and the alginate solidified by immersion in 0.05% Cac12 solution.
    Results
    Individual 3mm sections were maintained in 1ml DMEM 10% FCS and retained their NPY screting activity for at least 28 days in vitro. Secreation of IR-NPY was measured by specific radioimmunossay. Secretion of NPY was maintained for 28 days at approximately the same level with secretion maintained at 150 fmol/hour/fibre.
    Conclusion
    Therefore we have successfully transfected this cell line with NPY cDNA for the first time and measured the production and secretion of NPY from transfected cell in high levels.
  • Unwanted Pregnacy and Related Factors in 1995 in Rafsanjan
    M. Tavakoli, Gh. Rafiee, H. Bakhshi, S.M. Moosavi, N. Shafiee Page 20
    Background
    The growth of population is one of the greatest problems of third world countries and one of its most important reasons of this problem is the unswanted pregnancies, which in different studies and countries variously reported.
    Material And Methods
    A-descriptive cross-sectinal study was carried out among 356 pregnant women that were randomly selected and given a questionaire to determine the prevalance and related factors of unwanted pregnancies in Rafsanjan during the year 1995. Reasults: 14.7% of women were illiterat, 54.4% had low education, 24.4% had diplomas and 6.5% had university level education. 90.1% of women were housewives and 38.8% of pregnancies had been unwanted. 72.7% of unwanted pregnancies had happended despite the use of contraceptions. Of these precentage, 32.4% of contraceptions were natural, 34.2% had used oral contraceptives, 21.9% candom, 4.8% I.U.D and 6.7% breastfeeding as a method. Statistical tests showed a significant relationship between the unwanted pregnancy and womens’ age husbands’ age, womens’ education, number of children (P=0.000) and husbands’ jop (P=0.02).
    Conclusion
    According to the results of this research which shows high prevalance of the unwanted pregnancy (even with the use of contraceptiones) use and methods of birth control seems necessary
  • Effects of Estrodiol and Progestrone on Epilepsy in Chemical Kindling Model in Rats
    M. Khaksari, M.E. Rezvani, M.A. Sajjadi, F. Hasanshahie Page 26
    Background
    Since, 30-40 percent of epileptic patient don’t reponse to current therapy or be low responsive patient after long-term treatment, then finding of new drug paradigms is ncessarily. Recesnty, some studies indicated about sex steroids that modulate GABA activity, that is the aim of this study to determine the effect of estradiol and progestrone on chemical epliepsy in rats.
    Material And Methods
    This experimental study was performed on 60 male rats and randomizely divided in to six group (one control group and five experimental groups). In all groups, rats kindeled by pentylene tetrazol (PTZ) kindling model. In this modle rats recieved PTZ (50 mg/kg) ip once at 48 hours for 12 sessions. In experimental groups, Rats recieved vehicle or progestrone (25, 50 mg/kg) or stradiol valorate (5, 10mg/kg) 20 min before PTZ injection and serizure stages were measured for 20 min.
    Results
    Our results indicated that, PTZ injection increased the average of seizure stage and in final injection, 71.43% of rats shows the five stage of seisure. Stradiol don’t significant effect on seizure stages but it clinically increased the mortality rate (P<0.05). whreas, progestrone significantly decreased the seizure stages development (P<0.01) and mortality (P<0.05).
    Conclusion
    finally, we conclude that progestrone attenuate the seizure stages, development stradiol increased the mortality rate during seizure.
  • Keratoconus and Congential Degenerative Heart Diseases
    M. Mohammady, M.R. Solaimani, H. Movahedan Page 37
    To determine the association of congenital heart disease with keratoconus
    Material And Methods
    In a case – control study, 30 consecutive patients with keratoconus and 30 age and sex matched controls were screened for congenital heart diseases approved by 2-D M. mode echocardiography. Evaluation of association between keratoconus and cardiologic abnormalities was determined by odds ratio.
    Results
    Mitral valve prolapse (M. V. P) was found in 90% of keratoconus group and in 40% of control group (odds ratio = 13.5) Also there was significant association between patent foramen ovale (63,3%, control= 26.6%,odds ratio= 4.75) and tricuspid valve prolapse (40%, control= 13.3%,odds ratio = 4.33) and keratoconus.
    Conclusion
    Based on the results, it is suggested that the keratoconus is a nonspecific corneal sign of a systemic collagen metablism disease and further biochemical and clinical studies are required to resolve this question.
  • The Effect of Denervation Nerve on Response of In Rat Diabetic Rat to Fish Oil
    M. Shariati, M. Khaksari, D. Shahimoridi Page 42
    Background
    Diabetic foot problems due to angiopathy and neuropathy account for 50% of all nontraumatic amputations and constiute a significant economic burden to society. Our previous study shown that fish oil have therapeutic effect on wound healing in diabetic in rat. The aim of this investigation was to evaluate the effect of denervation on the response of of diabetic rat wounds to fish oil.
    Material And Methods
    This experimental study performed on adult male rats which were divided into 5 groups of ten. Group of normal rats which did not receieved streptozocine (STZ), and the remain four groups became diabetic by the STZ (50 mg/kg, i.p) injection. Diabetic groups divided into two sub groups; 2 groups denervated, intact after anesthesia, aseptic denervation were made on the hind limb by sciatic and femoral nerve anatomy. All animals were made wound by a circular 3 cm 2 full thickness incision on hind leg, and receieved topically fish oil on postoperative days. Wounds were made in all animals by a circular 3 cm 2 full thickness incision on hind leg and receieved topically fish oil on postoperative days. Wound surface area and percentage of wound healing were measured at 0, 3, 6, 9, 12, 15 and 18 postoperative days. Time required for healing was also measured.
    Results
    The results showed that the area of the wound in normal group after the days was less than diabetic (P<0.05) and denervated diabetic (P<0.01) groups. Wound area in denervated group was similar to intact group. In the fish oil treated diabetic group, wound surface area, at after 9th day was less than diabetic (P<0.01) and denervated diabetic (P<0.05) groups. Percentage of wound healing in normal group was more than diabetic (P<0.05) and denervated diabetic (P<0.001) groups. Precentage of wound healing increased in the fish oil treated diabetic (P<0.001) and denervated diabetic (P<0.05) groups. Time require for healing in the fish oil treated groups was less than diabetic groups.
    Conclusion
    Our results suggest that topical application of fish oil can accelerate wound healing even in the absense of nerval influences, and this effect was similar to diabetic rats. Key words: Denervation, Neurpathy, Diabetic mellitus, Wound Healing, Fish oil
  • The Effect of Denervation Nerve on Response of In Rat Diabetic Rat to Fish Oil
    Page 52
    Diabetic foot problems due to angiopathy and neuropathy account for 50% of all nontraumatic amputations and constiute a significant economic burden to society. Our previous study shown that fish oil have therapeutic effect on wound healing in diabetic in rat. The aim of this investigation was to evaluate the effect of denervation on the response of of diabetic rat wounds to fish oil.
    Material And Methods
    This experimental study performed on adult male rats which were divided into 5 groups of ten. Group of normal rats which did not receieved streptozocine (STZ), and the remain four groups became diabetic by the STZ (50 mg/kg, i.p) injection. Diabetic groups divided into two sub groups; 2 groups denervated, intact after anesthesia, aseptic denervation were made on the hind limb by sciatic and femoral nerve anatomy. All animals were made wound by a circular 3 cm 2 full thickness incision on hind leg, and receieved topically fish oil on postoperative days. Wounds were made in all animals by a circular 3 cm 2 full thickness incision on hind leg and receieved topically fish oil on postoperative days. Wound surface area and percentage of wound healing were measured at 0, 3, 6, 9, 12, 15 and 18 postoperative days. Time required for healing was also measured.
    Results
    The results showed that the area of the wound in normal group after the days was less than diabetic (P<0.05) and denervated diabetic (P<0.01) groups. Wound area in denervated group was similar to intact group. In the fish oil treated diabetic group, wound surface area, at after 9th day was less than diabetic (P<0.01) and denervated diabetic (P<0.05) groups. Percentage of wound healing in normal group was more than diabetic (P<0.05) and denervated diabetic (P<0.001) groups. Precentage of wound healing increased in the fish oil treated diabetic (P<0.001) and denervated diabetic (P<0.05) groups. Time require for healing in the fish oil treated groups was less than diabetic groups.
    Conclusion
    Our results suggest that topical application of fish oil can accelerate wound healing even in the absense of nerval influences, and this effect was similar to diabetic rats. Key words: Denervation, Neurpathy, Diabetic mellitus, Wound Healing, Fish oil
  • Prevalance of Caries Free in 12 and 15 Years-old Students of Rafsanjan City in 1998
    M. Sadghi Page 59
    The aim of this study was to determine the prevalance of Caries Free in 12 and 15 year-old students of Rafsanjan city in 1998.
    Material And Methods
    380 students {266 students were 12 year-old (138 boys and 128 grils) and 114 students were 15 year-old (56 boys and 58 grils)} were selected by stratified cluster sampling. Students were examined by using sickle explorers and dental mirrors with the method of WHO index..
    Results
    Results show that the prevalance of caries free in 12 year-old students was 38.2 percent (41.3 percent boys and 35.1 percent grils) and in 15 year-old students was 20.6 percent (17.8 percent boys and 22.4 percent grils). These percents of caries free are below the aims of WHO in the year 2000 and must be corrected.
    Conclusion
    On the basis of the aims of WHO in the year 2000, this percent of caries free is low and must be incresed.