فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 38، خرداد 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 38، خرداد 1384)

  • 170 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/04/10
  • تعداد عناوین: 16
|
  • خونریزی مجدد و میزان بقا در پی خونریزی حاد دستگاه گوارشی تحتانی
    صفحه 121
    مطالعات قبلی در مورد خونریزی حاد گوارشی تحتانی (LGIB) بر روی ارزیابی و درمان متمرکز شده اند و سنجش پیامدهای بلند مدت نادر بوده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان خونریزی مجدد و بقا در بیماران دچار LGIB حاد بود. مروری گذشته نگر بر روی تمام بیمارانی که از ژانویه 1997 تا دسامبر 2002 به علت LGIB تحت اسکن گلبول های قرمز نشان دار شده با تکنسیوم قرار گرفته بودند، انجام شد. خونریزی مجدد به صورت شناسایی خونریزی روده ای که نیازمند تزریق خون در طی دو هفته یا بیشتر پس از حمله اول خونریزی می باشد، تعریف شد...
    کلیدواژگان: خونریزی گوارشی تحتانی، خونریزی مجدد، بقا
  • ترومای نافذ در کودکان
    صفحه 129
    ترومای کودکان مخصوصا ترومای نافذ یکی از علل مرگ و میر کودکان می باشد. با توجه به نیاز درمان فوری در این دسته از بیماران، راهکارهای بررسی و درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوع برخورد با این کودکان مجروح در اورژانس، ارزش تشخیص دقیق و شکاف درست جهت ترمیم فوریت ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مقاله انواع تروما، طرز برخورد با آن و راهکارهای درمانی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
  • میله های قابل انعطاف داخل مدولاری برای درمان شکستگی ها در کودکان
    صفحه 144
    فیکس کردن شکستگی ها در اطفال همیشه مورد بحث جراحان ارتوپدی بوده است، زیرا با این عمل ممکن است اختلال در رشد طبیعی استخوان پیدا شود. در این مقاله از میله های قابل انعطاف داخل مدولاری برای فیکس کردن استفاده شده است و روش های پیشنهادی بدون اختلال موجب تثبیت استخوان شکسته می شود.
  • سرطان پستان - آیا هم اکنون لزومی به همکاری چشم پزشکان در برنامه غربالگری وجود دارد؟
    صفحه 153
    سرطان پستان یکی از عوامل مهم ایجاد متاستاز یووه آچشم می باشد. آیا با توجه به وفور آن در غربالگری سرطان پستان، دخالت فعال چشم پزشکان برای بررسی ناراحتی چشمی در بیماران مبتلا به سرطان پستان یا در غربالگری سرطان پستان در خانم ها ضروری است؟
  • ترومای کلیه: اندیکاسیون های تصویر برداری و کاوش جراحی
    صفحه 155
    ترومای کلیه از نظر مکانیسم تروما، علائم بالینی، بررسی صدمات همزمان ارگان های دیگر با کلیه، بررسی خونریزی های ثانویه، هیپرتانسیون و بالاخره نارسایی کلیه مورد بحث قرار گرفته است. در این مقاله، همچنین اندیکاسیون امتحانات تکمیلی از قبیل وجود خون در ادرار، توموگرافی کامپیوتری، اولتراسونوگرافی، IVU، آنژیوگرافی و MRI مطرح شده است. در نهایت نحوه درمان محافظه کارانه، چگونگی برخورد با پارگی عروق کلیوی، از بین رفتن قسمتی از نسج کلیوی در اطفال و بالغین و اندیکاسیون های نفرکتومی پیشنهاد می شود.
  • کارایی MRI و ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان در زنان با استعداد فامیلی یا ژنتیکی
    صفحه 165
    در تشخیص زودرس سرطان پستان در خانم های با ریسک بالا، استفاده از MRI و مقایسه آن با ماموگرافی مورد توجه قرار گرفته و نتایج مثبت MRI در تشخیص زود هنگام سرطان پستان در این گروه نشان داده شده است.
  • فتخ سوراخ مورگانی: تغییر در روش های تشخیص و درمان
    صفحه 177
    فتخ مورگانی به طور نادر دیده می شود، به همین علت شاید علائم و نشانه های بیماری برای همه جراحان خیلی آشکار نباشد. در یک سری جدید از این دسته بیماران علائم بالینی در هنگام مراجعه، اشکالات تشخیصی، تشخیص افتراقی، راهکارهای تشخیصی و نوع درمان مورد بحث قرار گرفته و نتیجه درمان در یک گروه 12 نفری از بیماران در مدت 15 سال بررسی و نتایج اعلام شده است.
  • افزایش بقای بیماران مبتلا به متاستاز گره های لنفاوی مدیاستن فوقانی و یا میانی ناشی از سرطان سلول سنگفرشی مری توراسیک تحتانی که با دیسکسیون سه منطقه ای گره های لنفاوی درمان شده اند
    صفحه 182
    میزان بقای 5 ساله بعد از روش های جراحی مختلف، کاملا متفاوت و مورد بحث و تجدید نظر دائمی است. انجام جراحی مری از طریق داخل شدن در قفسه صدری یا از طریق ترانس هیاتال، نوع آسیب شناسی سرطان مری در جوامع شرقی و غربی، برداشتن گره های لنفاوی قسمت تحتانی مری، قسمت میانی مری و قسمت گردنی مری با هم یا انتخاب یک ناحیه و یا انتخاب برداشتن گره های لنفای در دو ناحیه و رابطه آن با بقای 5 ساله، موربیدیتی و مورتالیتی و مقایسه موربیدیتی و مورتالیتی در روش های مختلف جراحی در بررسی کنونی به طور مشروح مورد توجه بوده و نتایج آن اعلام شده است.
  • آناتومی دیواره قدامی شکم
    صفحه 192
    ترمیم فتق های شکمی، بررسی از نظر آناتومی و اهمیت اطلاع کامل از نظر آناتومی در موقع ترمیم و انتخاب روش ترمیم مورد توجه قرار گرفته و به صورت کامل تشریح و بحث شده است.
  • مروری بر توده های کبد در بارداری و یک الگوریتم پیشنهادی برای تشخیص، بررسی و درمان آنها
    صفحه 201
    توده های کبد در بارداری به ندرت دیده می شوند، در حالی که سیر برخی از آنها تهاجمی است. بعضی دیگر پیشرفتی کند و آرام دارند. کم بودن تعداد مجموعه های موردی case series مانع از شکل گیری یک راهبرد مشخص برای تشخیص، بررسی و درمان آنها شده است. این مقاله بر اساس تجارب ما و مرور مقالات، الگوریتمی برای تشخیص، بررسی و درمان همانژیوم های کبدی، هیپرپلازی فوکال ندولار، آدنوم های سلول کبدی و کارسینوم هپاتوسلولار همراه با بارداری ارائه می نماید...
    کلیدواژگان: بارداری، آدنوم سلول کبد، همانژیوم، هیپرپلازی فوکال ندولار، کبد، توده
  • تاثیر جراحی بای پس معده بر میزان بقا: یک تحلیل جامعه نگر
    صفحه 216
    چاقی یکی از بیماری های فراگیر جوامع پیشرفته بشری است که محققا تاثیر زیادی بر روی انتظار زنده بودن دارد، طول عمر را کم می کند، روی کیفیت زندگی اثر می گذارد و در پیدایش بیماری های بسیاری موثر است. در این تحقیق درمان چاقی با روش متداول غیر جراحی و یا بوسیله جراحی (بای پس معده) که اکنون متداول است با هم مقایسه شده و نتایج حاصله از جراحی را از زوایای مختلف بررسی و به صورت مبسوط مورد بحث قرار داده است.
  • ضایعات عصب فمورال در ناحیه ران و داخل لگن: بررسی، درمان و پیامدهای 119 مورد درمان شده یا جراحی
    صفحه 225
    ضایعات عصب فمورال در ناحیه ران و در داخل لگن اگر چه نادر است لیکن به علت این که صدمات یا تروژنیک یکی از علل شایع آن، پیگیری و درمان آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نویسندگان این مقاله گزارش 119 مورد درمان شده طی 33 سال در یک مرکز دانشگاهی را به نگارش در آورده اند. آناتومی کاربردی، مکانیسم های مختلف آسیب عصب، بررسی لازم نورودیاگنوستیک و بالاخره درمان های انجام شده شامل نورولیز خارجی و داخلی، ترمیم انتها به انتهای عصب و گرافت عصب صدمه دیده و نتایج حاصل از درمان نیز ذکر گردیده است.
  • مروری بر ایلنوس پس از عمل جراحی
    صفحه 237
    در تعدادی از بیماران، فعالیت هماهنگ روده ها بعد از عمل جراحی، برای مدت طولانی مهار می شود و به علت تجمع ترشحات و گاز، تهوع، استفراغ، اتساع و درد شکم ایجاد می شود. بر طرف شدن این اثر مهاری ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد. اگر این عارضه بیش از سه روز بعد از عمل جراحی به درازا بیانجامد، به آن ایلئوس پارالیتیک بعد از عمل گفته می شود (Postoperative Paralytic IIeus (PPI این مقاله مروری بر اتیولوژی، پاتوفیزیولوژی و راه های درمان ایلئوس بعد از عمل دارد...
    کلیدواژگان: ایلئوس، حرکت روده، پس از عمل جراحی، جراحی کولورکتال
  • نظریات و عقاید رایج زنان یائسه در مورد جایگزینی هورمونی - تجربه بدست آمده در دانشگاه فلوریدا
    صفحه 250
    با توجه به اطلاعاتی که توسط Womens Health Initiative در مورد درمان جایگزینی هورمونی (HRT) منتشر شده است، پرسشنامه ای برای تعداد 6468 خانم یائسه فرستاده شده و بعد از بررسی 1076 پاسخ، نظریه عمومی راجع به فوائد و مضرات HRT مطرح و بهترین راه در مورد نیاز به آن مورد مطالعه و نتیجه اعلام شده است.
  • بررسی و درمان آپاندیسیت در اطفال: نظر سنجی از جراحان اطفال آمریکای شمالی
    صفحه 259
    در مورد بررسی و درمان آپاندیسیت کودکان بین جراحان اطفال اختلاف نظر وجود دارد. هدف از این مطالعه، تعیین الگوهای رایج در کار روزانه پزشکان و فراهم کردن پایه ای برای انجام مطالعات مبتنی بر شواهد (evidence-based) بر روی پیامدها است، که می تواند باعث استاندارد شدن روش های مراقبت از بیماران گردد. از اعضای جامعه جراحان اطفال آمریکا (APSA) نظر سنجی شد. داده های مورد پرسش شامل روش تصویر برداری ارجح، زمان انجام عمل جراحی و نظر جراح در مورد آپاندوکتومی تاخیری (interval appendeetomy) شد...
    کلیدواژگان: نظرسنجی، آپاندیسیت، آپاندوکتومی، سوراخ شده، محیط کشت، درن، آنتی بیوتیک، راهکارهای برخورد بالینی، پزشکی مبتنی بر شواهد
  • بیماری پستان در مردان
    صفحه 267
    بیماری های پستان در مردان فوق العاده نادر است و به همین دلیل شناخت بیماری و آشنایی با فیزیوپاتولوژی، اتیولوژی در نتیجه بررسی و درمان صحیح آن فوق العاده مهم است. در این برری موارد بالا به طور کامل تشریح و بحث شده است.