فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال دهم شماره 5 (پیاپی 59، تیر 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال دهم شماره 5 (پیاپی 59، تیر 1384)

  • 136 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/05/10
  • تعداد عناوین: 16
|
  • رگورژیتاسیون آئورت
    صفحه 603
    نارسایی دریچه ی آئورت جزء بیماری های نسبتا شایع دریچه ای قلب است. در کشورهای در حال توسعه بیشترین علت آن روماتیسم قلبی است و اغلب در دهه های دوم و سوم بروز می کند. در کشورهای غربی و توسعه یافته علت روماتیسمی نادر و بیشتر ناشی از ضایعه ی دریچه دولتی و یا بیماری مارفان است. تشخیص و بررسی این بیماری بسیار مهم است زیرا درمان دارویی یا جراحی هرچه زودتر انجام شود، بیمار سود بیشتری خواهد برد. اولین راه تشخیص معاینه ی دقیق بالینی و شرح حال کامل و بهترین طریقه ی بررسی اکوکاردیوگرافی است...
  • مطالب رایج در مورد سامان دهی بیمرای تیرویید
    صفحه 613
    این مقاله، درباره ی مطالب مورد علاقه ی پزشکانی است که مبتلایان به بیماری تیروئید را ارزیابی و درمان می کنند، به بحث می پردازد و بر سه پرسش کلیدی تاکید دارد: چه کسی به درمان نیاز دارد؟ از چه داروهایی باید استفاده کرد؟ هدف بالینی و بیوشیمیایی درمان، چه باید باشد؟
  • تازه های بیماری های عفونی
    صفحه 617
    با مطالعه ی این مقاله شما خواهید توانست: 1- علایم بالینی، آزمایشگاهی و سامان دهی بیماران مبتلا به SARS را فرا گیرید. 2- با عوامل خطرساز کارسینوم در هپاتیت B و چگونگی اثر داروهای ضد ویروسی در این مورد آشنا شوید. 3- نقش واکسن در کاهش عفونت حاد پنوموکوک و تاثیر دگزامتازوم در مننژیت حاد باکتریال را توضیح دهید. 4- نکاتی تازه در مورد واکنش های MMR، آنفلوانزا، HPV6، واریسلا و استافیلکوک بیاموزید. 5- اثر caspofungin در درمان کاندیدای مهاجم و اثر voriconazole را در درمان آسپرژیلوس فرا گیرید.
  • ارتباط آسم تقریبا کشنده با دوره ی قاعدگی
    صفحه 625
    در این مقاله به طور خلاصه، پیدایش حملات وخیم آسم که اصطلاح کشنده (NFA) به آن اطلاق گردیده است و در زنان سنین باروری و در روزهای نخست قاعدگی با شدت بیشتر روی می دهد، مورد ارزیابی قرار گرفته است. علت اصلی پیدایش این حملات وخیم شناخته نشده است اما عوامل روانی و هورمون ها را در پیدایش آن دخیل دانسته اند. این مقاله به زنان مبتلا به آسم هشدار می دهد تا اقدامات پیش گیری و آمادگی کافی برای جلوگیری از چنین مخاطره ای را در روزهای نخست قاعدگی به طور اخص و در طول قاعدگی و حتی سنین باروری به طور اعم در نظر داشته باشند.
  • بیماری های گوش خارجی
    صفحه 629
    بیماری های گوش خارجی بسیار متنوع است. در اکثر موارد فقط گوش و در برخی موارد نقاط دیگر بدن را نیز گرفتار می کند. در این مقاله، بیماری های شایع گوش خارجی مورد بحث قرار گرفته و طبقه بندی نوع مادرزادی و اکتسابی، انواع عفونی و تومورال و راه برخورد با آن ارائه شده است.
  • پدیکولوزیس و گال
    صفحه 638
    همه ساله، آلودکی به شپش و بیماری گال به صورت بیمرای های شایع در بعضی از مناطق به خصوص محل هایی که زندگی جمعی وجود دارد مثل مدارس و سربازخانه ها مشاهده می شود. آشنایی پزشکان با علل، علایم و درمان این بیماری ها و تشخیص صحیح آنها کمک شایانی به رفع علایم و در نتیجه نگرانی و اضطراب ناشی از این بیماری ها خواهد کرد.
  • تشخیص بیماری های زبان
    صفحه 646
    تظاهرات بیماری های مختلف در زبان بسیار گسترده است. زبان به عنوان عضوی در دسترس، شاخص سلامت است. سوزش زبان از تظاهرات شایع در زنان به خصوص بعد از یائسگی است که بسیار آزار دهنده نیز می باشد. در این مقاله، راجع به بیماری های زبان و نحوه ی برخورد با آن بحث شده است.
  • تشخیص و سامان دهی سارکوییدوز
    صفحه 653
    ساروکوییدوز، بیماری سیستمیک نسبتا شایعی است که علت آن هنوز شناخته نشده است. با توجه به تظاهرات بالینی متنوع، تشخیص افتراقی این بیماری با بسیاری از بیماری های مطرح است و توجه به آن باعث تشخیص و درمان به موقع می شود. در این مقاله، تشخیص و سامان دهی سارکوییدوز به زبان ساده مطرح شده است.
  • یافته های غیر طبیعی آزمایش های کبدی در غربالگری معمول
    صفحه 660
    پزشکان عمومی اولین کسانی هستند که با بیمار دچار اختلالات آزمون های کبدی و یا علایم کبدی برخورد می کنند. این مقاله درباره ی آزمون های مختلف کبدی و نحوه ی برخورد با بیمار دچار آزمون های مختل و راه های درخواست آزمون های کبدی در شرایط خاص بحث شده و راهنمای خوبی برای پزشکان می باشد.
  • لوسمی لنفوبلاستی و لنفوم لنفوبلاستی بزرگسالان از نوع یاخته T
    صفحه 670
    بعضی از همکاران لنفوم لنفوبلاستیک با یاخته T را با پروتکل هایی مانند CHOP و CHOP-BLEO و یا CHOEP درمان می نمایند ولی نتایج خوبی به دست نمی آید. در گزارش اخیر، پاسخ درمانی بسیار امیدبخش یعنی 90 درصد بهبودی کامل در لوسمی لنفوبلاستیک در کودکان باعث شد که گروه مطالعاتی مراکز درمانی آلمان، 45 بیمار مبتلا به لنفوم لنفوبلاستیک با یاخته T را همانند ALL معالجه کنند و نتایج خوبی بگیرند.
  • تب از ذهنیت تا واقعیت
    صفحه 675
    تب یکی از شایع ترین علل مراجعه ی کودکان به بخش اورژانس، درمانگاه و یا مطب پزشکان است. با توجه به این که تب علامتی از بیماری است و نه خود بیماری، آشنایی با نحوه ی برخورد با بیمار تب دار، بررسی علل آن و چگونگی درمان علامتی و علتی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقاله ی حاضر، مروری جامع به مسئله ی تب در کودکان دارد و مطالعه آن برای پزشکان عمومی و متخصصان کودکان مفید و قابل استفاده می باشد.
  • نوتروپنی مادرزادی
    صفحه 683
    نوتروپنی از مشکلات شایع در کودکان است؛ از انواع ساده مثل بیماری های ویروسی تا نوع مادرزادی. در انواع مربوط به عفونت های شدید، درمان عفونت اوله در خط اول قرار می گیرد. تشخیص به موقع انواع دایمی آن اهمیت زیادی دارد زیرا برنامه ی درمان صحیح و سپس پیش گیری از عفونت های بعدی با آنتی بیوتیک ها بسیاری از بیماران را نجات خواهد داد.
  • برنامه ای برای حساسیت زدایی خوراکی در کودکان دچار حساسیت به شیر گاو با واسطه lgE
    صفحه 690
    در این مقاله به این نکته تاکید شده است که حساسیت زدایی غذاها به خصوص شیر گاو در کودکان بایستی تحت نظر پزشک فوق تخصص آلرژی و عمدتا در بیمارستان مجهز به ICU و امکان درمان آنافیلاکسی انجام گیرد. هیچ گاه نباید انجام رفع حساسیت دارویی، غذایی و گرده ی درختان توسط پزشک عمومی یا متخصص کودکان انجام گیرد.
  • خود آموزی ویژه پزشکان عمومی
  • تشخیص شما چیست؟ زنی 36 ساله با علایم عدم هوشیاری، تب و تاکیکاردی
    صفحه 703
    در این مقاله، شرح حال بیمار و اقدامات انجام شده به صورت قدم به قدم برای رسیدن به تشخیص و ساماندهی به صورت سوالات چهارجوابی ارائه شده است. هم چنین عوارض دارویی ترامادول که به عنوان مسکن درد استفاده ی زیادی دارد به بحث گذاشته شده که می تواند برای همه ی پزشکان بسیار سودمند باشد.
  • خودآموزی ویژه متخصصان داخلی
  • درمان نقرس
    صفحه 709
    نقرس بیماری شایعی است که حداقل یک درصد از مردان کشورهای غربی را مبتلا می کند. بررسی ها در طی چهار دهه ی گذشته نشان می دهد که شیوع بیماری نقرس در جهان رو به افزایش است. با توجه به شیوع این بیماری تشخیص و درمان زودرس و به موقع آن اهمیت زیادی دارد زیرا با درمان سریع و زودهنگام، پایش دقیق و آموزش صحیح بیمار می توان از عوارض بیماری نقرس مزمن پیش گیری کرد. نتایج درمان نقرس عالی است.
  • تازه هایی در مورد ترک سیگار
    صفحه 727
    مصرف دخانیات معضل اجتماعی اکثر کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما محسوب می شود و اقدامی جدی برای جلوگیری از شیوع این پدیده ی شوم قرن، ضروری و اجتناب ناپذیر است. این مقاله ضمن مروری بر عوارض مصرف سیگار و ارائه ی آمار خسارات و تلفات ناشی از مصرف دخانیات، در مورد روش ها و راهکارهای عملی ترک سیگار و درمان های دارویی جایگزین سیگار به بحث می پردازد.