فهرست مطالب

فیض - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، زمستان 1383)

مجله فیض
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 32، زمستان 1383)

  • 104 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/12/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • احمد طالبیان، حمیدرضا شرکت العباسیه، محسن اربابی، سیدغلامعباس موسوی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع شکایت تب در کودکان و عوارض ناشی از آن و تاثیر متفاوت رژیم های درمانی کاهنده تب و به منظور مقایسه اثرات درمانی سه روش، استامینوفن خوراکی با دوز معمولی، استامینوفن رکتال با دوز معمولی و استامینوفن رکتال با دوز بالا، این مطالعه روی کودکان بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1383 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 120 کودک 6 ماه تا 6 سال تب دار با درجه حرارت بیش از 38°C (زیربغلی) انجام شد. بیماران به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول استامینوفن خوراکی با دوز معمولی (10-15 mg/kg)، گروه دوم استامینوفن رکتال با دوز معمولی (10-15 mg/kg) و گروه سوم استامینوفن رکتال با دوز بالا (10-15 mg/kg) دریافت کردند و درجه حرارت بدن 6 و 3 و 1 ساعت بعد از تجویز دارو اندازه گیری شد و در صورت کاهش درجه حرارت به میزان یک درجه به عنوان بهبودی تلقی گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی 40 نفر در هر گروه انجام گردید بهبودی به ترتیب در دریافت کنندگان استامینوفن خوراکی با دوز معمولی، استامینوفن رکتال با دوز معمولی و استامینوفن رکتال با دوز بالا پس از یک ساعت از تجویز دارو در 4 نفر (10%)، 6 نفر (15%) و 12 نفر (30%). (p<0.05) و پس از 3 ساعت در 50 درصد، 65 درصد و 85 درصد (p<0.001) و پس از 6 ساعت در 5/2 درصد، 5/7 درصد و 20 درصد (N.S) دیده شد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: استامینوفن رکتال با دوز بالا، تاثیر درمانی بهتری در کاهش تب در کودکان نسبت به استامینوفن خوراکی و رکتال با دوز معمولی دارد و به کار گرفتن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: استامینوفن خوراکی، استامینوفن رکتال، کودک تب دار، کاهش تب
  • مرتضی سلیمانیان، زهرا سهیلی، بهرام گلیایی صفحه 6
    سابقه و هدف
    تکنیک های هم کشت(co-culture) در مطالعه تاثیرات متقابل سلولهانقش مهمی دارند. قابلیت افتراق بین جمعیت های سلولی هم کشت شده در ارزیابی این نوع کشت نقش اساسی دارد. سلولهای P388D1از گروه سلول های شبه ماکروفاژی هستند ولی ظاهری شبیه لنفوبلاست دارند. در ارزیابی هم کشت سلول های P388D1 و سلول های مغز استخوان، تفاوت در آنتی ژن های سطحی این دو جمعیت سلولی می تواند به افتراق آنها کمک کند. هدف از این تحقیق تهیه آنتی بادیی بوده که بتوان بوسیله آن سلول های P388D1 را از سلول های مغز استخوان افتراق داد.
    مواد و روش ها
    جهت تهیه آنتی بادی علیه سلول های P388D1 ایمن سازی خرگوش بوسیله تزریق داخل صفاقی و داخل وریدی این سلول هاانجام شد. بعد از خونگیری، ایمونوگلوبولین های سرم خرگوش به دفعات متعدد در محلول سولفات آمونیوم رسوب داده شدند. قبل و بعد ازرسوب دهی، الکتروفورز پروتئین های سرم و تعیین مقدار آنها با روش برادفورد انجام شد.آنتی بادی های دارای واکنش متقاطع با سلول های مغز استخوان بوسیله چندین بار عمل جذب توسط سلولهای مغز استخوان حذف شدند.در مراحل مختلف جذب، حضور آنتی بادی های ضد سلولی با استفاده از روش ایمو نوفلورسانس غیر مستقیم تعیین گردیده و قدرت کشندگی آنتی بادی ها با واسطه کمپلمان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    محلول آنتی بادی جذب شده ای که در آزمایشات ایمو نو فلورسانس غیر مستقیم هیچ واکنشی علیه سلول های مغز استخوان نشان نمی دهد واجد آنتی بادی هایی بر علیه سلول های P388D1 می باشد که قادر به کشتن با واسطه کمپلمان این سلول ها نیز می باشند.
    نتیجه گیری
    آنتی بادی های تهیه شده در این تحقیق را میتوان به منظور تعیین جمعیت سلول های P388D1 یا حذف این سلول ها ازجمعیت سلول های مغز استخوان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سلولهای P388D1، آنتی بادی
  • روح الله دهقانی، حسن الماسی، محمدعلی اسدی صفحه 10
    سابقه و هدف
    حشرات آبزی قادرند در بعضی از مراحل زندگی خود عوامل بیماری زا را در نزد انسان و حیوانات منتقل کنندو تعدادی نیز موجب آزار و اذیت و سلب آسایش انسان می گردند. با توجه به اهمیت این جانوران در علوم زیستی و پزشکی و اهمیت اطلاع از ترکیب گونه ای این جانوران این مطالعه طی سال های 81-1380 در شهرستان کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و در طی 24 بار نمونه گیری در 10 مکان و روی تعداد 2222 نمونه از لارو، پوره و بالغ جمع آوری شده از آب های راکد و جاری، مکان های فوق صورت گرفت. نمونه های جمع آوری شده پس از انتقال به آزمایشگاه با استفاده از استریو میکروسکوپ وبا کمک کلید شناسائی مرفولوژیک مورد تشخیص قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع 222 نمونه در طی 24 بار نمونه گیری از راسته های Diptera به میزان 55 درصد، Trichoptera 24 درصد، Heteroptera 8 درصد، Ephemeroptera 7 درصد، Coleoptera 3 درصد، Odonata 3درصد شناسائی گردید. از راسته دوبالان خانواده های، Simulidae، Culicidae، Chironomidae، Tabanidae و از راسته سن ها، Gerridae، Corixidae، Notonectidae، Nepidae و از راسته یک روزه ها،Heptagenidae، Baetidae و از راسته آسیابک ها و سنجاقک ها،Aeshnidae، Gomphidae، Coengrionidae و از راسته قاب بالان، Dytiscidae، Gyrinidae و از راسته بال موداران، Limnephilidae، Hydropsychidae شناسائی گردیدنتیجه گیری و توصیه ها: ترکیب فونستیک حشرات آبزی در کاشان بسیار غنی می باشد. با توجه به اینکه بعضی از این حشرات در انتقال بیماری و یا آزار و اذیت انسانی نقش داشته و همچنین در تعادل محیط زیست از اهمیت ویژه برخوردار هستند. توصیه می شود مطالعات اختصاصی تر و با روش های مولکولی در این زمینه صورت گیرد.
    کلیدواژگان: فون، حشرات، آبزی، کاشان
  • بررسی تاثیر عرق نعناع داخل معدی بر میزان ترشح اسید معده موش صحرایی نر
    مهدی نورالدینی صفحه 15
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش ترشح اسید در بیماران مبتلا به اولسر پپتیک و عوارض شناخته شده زخم معده و عدم موفقیت کامل درمانهای قبلی و با توجه به مصرف عرق نعناء برای درمان اختلالات معدی در بین ایرانیان و عدم وجود اطلاعات در زمینه تداخل عرق نعناء و ترشح اسید معده در سطح لومنی سلولهای پاریتال بر آن شدیم تا ارتباط بین عرق نعناء و ترشح اسید معده را در موش بزرگ آزمایشگاهی نر بررسی نمائیم.
    مواد و روش?ها: تحقیق به روش تجربی روی 60 موش صحرائی نر از نژاد Sprague Dawley، در 6 گروه 10 تائی انجام شد. یک گروه نرمال سالین و5 گروه دیکر عرق نعناع بادوزهای 9/0،7/2، 9، 27، 90 mg/Kg دریافت نمودند به منظور وارد کردن محلولهای مختلف به داخل معده، یک لوله پلی اتیلن از مسیر مری وارد معده نموده و محتویات معده توسط کانول پلاستیکی از ناحیه پیلور خارج گردید. میزان اسیدیته معده با استفاده از روش تیتراسیون با سود سنجیده شد و نتایج به صورت mEq/5min گزارش گردید. به منظور بررسی نتایج، از ملاکهای آماری paired t-test، t- test، آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی، استفاده شد.
    یافته ها
    از 60 موش مورد آزمایش در گروه های شش گانه، میزان تزشح اسید معده در موشهای دریافت کننده سالین بدون تغییر بود در حالیکه در موشهای دریافت کننده عرق نعناع کاهش معنی داری را نشان داد. بطوریکه کاربرد عرق نعناع با دوزmg/kg 9 درصد ترشح اسید معده را از100 به (P<0.001) 61.1±3.8 رساند. شدت این اثر با افزایش دوز داروی مصرفی افزایش می یافت و حداکثر اثر مهاری روی ترشح اسید معده در دوزmg/kg 27 دیده شد. همچنین این اثر برگشت پذیر بوده و با شستشوی معده این اثر مهاری از بین رفت.
    نتیجه?گیری: به نظر میرسد که مصرف خوراکی عرق نعناء موجب کاهش برگشت پذیر ترشح اسید معده موش صحرائی به صورت وابسته به دوز می گردد و به کارگیری آن در بیماران مبتلا به گاستریت در جهت محدود کردن مصرف داروهای آنتی اسید توصیه می شود.
    کلیدواژگان: ترشح اسید معده، عرق نعناع
  • عباس درودگر، احمد خورشیدی، غلامرضا شجری، زهره تشکر صفحه 30
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع گزارش شده سوسری ها و نقش آنها در حمل و توزیع عوامل مختلف بیماریزا و عدم اطلاع از نوع آلودگی باکتریایی آنها در منطقه و به منظور تعیین نوع سوسری و عوامل باکتریایی آن این تحقیق در بیمارستانهای کاشان در سال 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی (Descriptive) و بر روی 88 سوسری صید شده از سه مرکز عمده درمانی کاشان انجام گرفت. نوع سوسری، آلودگی آنها از نظر باکتری ها و میزان آلودگی سطوح خارجی و داخلی و نوع باکتری های جدا شده از آنها تعیین گردید. شیوع آلودگی در سوسری ها تعیین و میزان واقعی آن در مراکز درمانی برآورد گردید.
    یافته ها
    از 88 سوسری مورد بررسی 83 درصد آنها سوسری آلمانی و 17 درصد سوسری آمریکایی بودند. شیوع آلودگی در 3/44 درصد سوسری ها مشاهده گردید. در سوسری های آلمانی 5/61 درصد و سوسری های آمریکایی صددرصد به گونه ای از باکتری آلودگی نشان دادند. آلودگی سطوح داخلی سوسری ها به میزان 8/71 درصد و سطوح خارجی 2/28 درصد بود و شایعترین باکتری آنتروکوک به میزان 36 درصد و بعد استرپتوکوک به میزان 31 درصد بوده است و بیمارستان نقوی در مقایسه با سایر مراکز درمانی سوسری آلوده بیشتری به میزان 76 درصد داشت. باکتری های جدا شده از سطوح خارجی و داخلی سوسری ها عبارتند از: استرپتوکوک، استافیلوکوک کوآگولاز منفی، استافیلوکوک کوآگولاز مثبت، سودوموناس، آنتروکوک، اشرشیا کلی، باسیلوس، میکروکوک.
    نتیجه گیری و توصیه: آلودگی سوسری ها به عوامل باکتریایی در بیمارستانهای کاشان نگران کننده است. لذا بررسی مداخله ای برای کاهش سوسری ها و آلودگی های باکتریایی آن را پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: سوسری، باکتری، بیمارستان، کاشان
  • سید محمد متینی صفحه 32
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه و روند رو به افزایش آنها و اهمیت مواجهه و اتیولوژی این بیماران که دارای عوارض گوارشی بوده و گزارشات متعدد مبنی بر نقش میکروب H.P با بروز عوارض گوارشی و به منظور تعیین شیوع H.P این تحقیق روی مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه با عوارض گوارشی در مراجعین به بیمارستان اخوان کا شان در سال 1381 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. کلیه متبلایان به نارسایی مزمن کلیوی با عوارض گوارشی مورد مطالعه قرار گرفتند. تشخیص نارسایی کلیوی مزمن قبلا روی بیماران داده شده بود و همگی تحت درمان همودیالیز قرار داشتند. علائم گوارشی با بررسی بیماران به روش کلینیکی – آندوسکوپی و سرولوژیک و نیز تست خون مخفی در 4 نوبت که حداقل دو نوبت مثبت داشتند و هم چنین تست سرولوژیک و نیز تست سرولوژی جهت H.P از نوع IgM,IgG انجام گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی تعداد 48 نفر انجام شد. سن آنها در محدوده بین هشت تا شصت سالگی (8 تا 60 سالگی) و بیماران حداقل یک بار و حداکثر 3 بار در هفته تحت درمان همودیالیز قرار داشتند.
    عامل نامشخص نارسایی مزمن کلیه در مردان 3/31 درصد و در زنان 1/5 درصد بود. در افرادی که ضایعات گوارشی به صورت خونریزی دهنده وجود داشت همه آنها H.P مثبت داشتند و در افرادی که ضایعات غیر خونریزی دهنده بود دو نفر دارای H.P مثبت بودند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد میکروب H.P در مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه با عوارض گوارشی خونریزی دهنده نقش دارد وبا توجه به محدودیت های حجم نمونه های در این مقاله یک تحقیق وسیع را توصیه می کند.
    کلیدواژگان: H، P (میکروب هلیکوباکترپیلوری)، نارسایی مزمن و پیشرفته کلیوی ESRD، عوارض گوارش خونریزی دهنده
  • دیدگاه پرستاران در زمینه مفهوم بهره وری و عوامل موثر بر آن «یک مطالعه کیفی»
    ناهید دهقان نیری، علی اکبر نظری، محسن ادیب حاج باقری، مهوش صلصالی، فضل الله احمدی صفحه 43
    سابقه و هدف
    پرستاران نقش اساسی در تداوم مراقبت و ارتقا سلامت دارند و بهره وری کل سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند. با این وجود دیدگاه آنها در زمینه مفهوم بهره وری مورد توجه قرار نگرفته و تحقیقی در این زمینه در ایران انجام نشده است. به همین دلیل این تحقیق با هدف سنجش دیدگاه پرستاران درباره بهره وری و عوامل موثر بر آن روی پرستاران شاغل در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سالهای1383-1382 انجام گردید.
    روش تحقیق: تحقیق با طراحی کیفی و به روش Theory Grounded بر روی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از نمونه گیری هدفمند و مصاحبه های باز استفاده شد. جمع آوری داده ها آنقدر ادامه یافت تا اشباع داده ها (Saturation)حاصل گردید. تجزیه تحلیل داده ها به روش تحلیل مقایسه ای مداوم صورت گرفت.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 26 نفر از رده های مختلف پرستاری از جمله پرستار بالینی، سرپرستار، سوپروایزر، مترون و مربیان پرستاری، شامل 77 درصد زن و 23 درصد مرد در سنین 6/7 ± 8/39 سال و سابقه خدمت 9/7 ±17 سال انجام شد. مشارکت کنندگان در این تحقیق بهره وری پرستار را در مثمر ثمر و مفید بودن او برای بیمار و ارائه مراقبت با کیفیت دانسته اند. در عین حال اکثر شرکت کنندگان در تحقیق معتقد بودند که در کنار عواملی مانند کمبود پرستار و زیادبودن امور متفرقه غیر پرستاری، مدیریت ناکارآمد، دیکتاتوری، منفعت طلبی، تبعیض، روابط نامناسب، و اهمیت ندادن به سازماندهی و هدایت صحیح پرسنل، باعث کاهش پرستاران بهره وری پرستاران شده است.
    نتیجه گیری و توصیه ها: مطالعات کیفی میتوانند به روشن شدن متغیرهای موثر بر وضعیتهای اجتماعی و سازمانی همانند بهره وری کمک کنند. بهره وری پرستار در مثمر ثمر و مفید بودن او برای بیمار و ارائه مراقبت با کیفیت است. مدیریت موثر می تواند بهره وری پرستاران را افزایش داده و به افزایش کیفیت مراقبت که ماموریت اصلی نظام سلامت است کمک کند. بکارگیری راهبردهای تحقیق کیفی برای شناخت ابعاد ابهام آمیز و فرایندهای نهفته در پس رفتارهای سازمانی پیشنهاد میشود.
    کلیدواژگان: بهره وری، پرستاری، مدیریت، گراندد تئوری
  • درمان جراحی شکستگی های تنه هومروس با اینترلاکینگ نیل
    حسین فراهینی، مسعود نوروزی، محمد نصیر نادری صفحه 52
    سابقه و هدف
    شکستگی های تنه هومروس در بیمارانی که قادر به تحمل درمان غیر جراحی نباشند با اینترلاکینگ نیل درمان می شوند. با توجه به تناقضات موجود در نتایج تکنیکهای مختلف جراحی و به منظور تعیین نتایج درمان جراحی شکستگی های تنه هومروس با اینتر لاکینگ نیل، این تحقیق روی مراجعین به مراکز تروما، طی سالهای 83-1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش CASE-SERIES روی 34 بیمار واجد شرایط انجام گرفت. بیماران به روش های آنتی گرید نیلینگ و رتروگرید نیلینگ تحت عمل قرار گرفتند و همه بیماران تا زمان جوش خوردگی پیگیری شدند و میزان کاهش حرکات شانه و آرنج را در سه طبقه عالی (کمتر از 10 درجه)، متوسط (بین 10 تا 30 درجه) و بد (بیشتر از 30 درجه) طبقه بندی کردند. نتایج با آماره Sign test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    34 بیمار واجد شرایط در سنین 17 تا 68 سال که 56 درصد مرد و 44 درصد زن بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. 71 درصد با تکنیک آنتی گرید و 29 درصد با تکنیک رتروگرید جراحی شدند. زمان جوش خوردن در 1/44 درصد موارد کمتر از 3 ماه بود. نتیجه عالی در فانکشنال شانه و آرنج به ترتیب 2/88 و 3/85 درصد موارد بود (01/0>P). بروز عدم یونیون در 9/5 درصد موارد وجود داشت و عوارض دیگر مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که درمان جراحی شکستگی های تنه هومروس با انترلاکینگ نیل یک روش بی خطر و قابل اعتماد می باشد. انجام یک تحقیق کارآزمایی بالینی را توصیه می نماید..
    کلیدواژگان: شکستگی تنه هومروس، اینترلاکینگ نیل
  • محمد افشار، فاطمه سادات ایزدی صفحه 58
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع قندخون بالا و روند رو به افزایش آن به ویژه در افراد دیابتی و عوارض شناخته شده آن و وجود بعضی کاستی ها در تحقیقات قبلی و عدم گزارش تحقیقی در منطقه و به منظور تعیین تاثیر آموزش بر تغییر قند خون این تحقیق روی بیماران دیابتی شهرستان کاشان در سال 1380 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش تجربی بر روی 60 نفر از بیماران که قبلا دیابت آنها توسط پزشک متخصص تاییت و حداقل یک سال از زمان ابتلای آنها گذشته بود انجام گرفت ابتدا بدون آنکه بیماران اطلاعی از برنامه آموزشی داشته باشند به عنوان نمونه انتخاب و از آنها چک لیست حاوی سوالات مربوط به اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی در مورد بیماری قند پر شد و 3 نوبت قند خون ناشتا و 3 نوبت قند خون غیر ناشتا (spm) گرفته شد و سپس در شرایط یکسان به مدت 2 هفته در کلاس درس بیمارستان بهشتی کاشان به صورت چهره به چهره آموزش دریافت نمودند و 3 ماه آموزش های دریافت شده را به کار گرفتند در حالی که کاملا تحت نظر و بررسی بودند که عفونتهای شکل دار در طی این مدت از مطالعه حذف گردیدند. پس از پایان دوره مجددا چک لیست و 3 نوبت قندخون ناشتا و 3 نوبت قند خون غیر ناشتا (spm) گرفته شد که نتایج با آزمون آماری MC Nemar''s مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    تحقیق روی 60 نفر شامل 6/41 درصد مرد و 3/58 درصد زن دارای رنج سنی 22 تا 60 سال که مدت ابتلا به دیابت آنها از 1 تا 15 سال بودن انجام گرفت نتایج به دست آمده نشان دادند قند خون ناشتای غیر طبیعی از 95 درصد به 3/48 درصد کاهش یافت (P<0.0001) و قند خون غیر ناشتا نیز از 6/91 درصد به 6/71 درصد کاهش یافت (p<0.001).
    نتیجه گیری و توصیه ها: آموزش در کنترل قند خون موفقیت نشان داد و با توجه به عدم موفقیت کامل بررسی علل آن را توصیه می کنیم.
    کلیدواژگان: آموزش قند خون، دیابت
  • رضا امین، احمد اکبری، سهیلا آل یاسین، سید محمد رفیعی صفحه 63
    سابقه و هدف
    سندروم گیلن باره شایعترین علت فلج حاد عمومی بدن به شمار می رود و به دنبال عفونت، التهاب، تزریق واکسن، انجام عمل جراحی، سرطانها و یا به صورت ایدیوپاتیک در بدن رخ می دهد. نظر به اختلالات ژنتیکی و نقش عوامل محیطی بر اپیدمیولوژی بیماری و به منظور تعیین سندروم گیلن باره، این تحقیق روی کودکان بستری در بیمارستان نمازی شیراز طی 20 سال گذشته انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش داده های موجود انجام گرفت. پرونده کلیه کودکان کمتر از 15 سال با تشخیص قطعی گیلن باره و دارای داده های کامل مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات سن، جنس، فصل و ماه بستری و طول مدت بستری و عواملی مانند وجود انواع عفونتها و سایر علل ثبت گردید. علائم بالینی مانند مشکلات سیستم تنفسی، چشم، بلع، اعصاب مغزی و تغییرات فشار خون مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی 128 کودک مبتلا به گیلن باره وجود داشت که تعداد 78 پرونده واجد شرایط بود. بیماران در محدوده سنی 4 ماهگی تا 14 سالگی قرار داشتند. تعداد پسران 6/1 برابر دختران بود. میانگین سنی 26/6 سال است. بیشترین گروه سنی بین 5-1 سال قرار داشتند. شیوع بیماری در فصول مختلف تفاوتی نداشت. در 45% بیماران، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به فاصله 10 روز قبل از شروع فلج رخ داده بود. یک مورد بروز سندروم گیلن باره بعد از بیماری کالاآزار بود. درگیری اعصاب مغزی در 31% مشاهده شد که شایعترین آن عصب هفتم بود. مشکلات تنفسی در 44% بیماران رخ داده بود که در 23% منجر به استفاده از دستگاه تهویه مصنوعی شده است. اختلال بلع و اسفنکتر به ترتیب در 30% و 17% بیماران مشاهده شد تغییرات فشار خون در 9% بیماران بوجود آمده بود که بیشتر به صورت افزایش فشار خون بوده است. عود بیماری در 6/4% بیماران رخ داده بود. مرگ در1/8% گزارش شده بود.
    بحث و نتیجه گیری
    عوامل مختلف محیطی و بیماری ها در ایجاد بیماری گیلن باره دخالت دارند و با توجه به ایجاد اختلال حرکتی و حتی مرگ نیاز به مطالعات وسیع تر جهت یافتن علت بیماری، درمان و پیشگیری می باشد.
    کلیدواژگان: گیلن باره، علائم بالینی، نتایج آزمایشگاهی
  • گزارش مورد (CASE REPORT)
  • علیرضا شریف، حسین شریفی، محمدعلی اسدی، احمد خورشیدی، محمود صفاری صفحه 69
    سابقه و هدف
    با توجه به اینکه برخی قارچها از جمله اسپوروتریکس شنکئی که یک قارچ دو شکلی است قادر به ایجاد آرتریت می باشد. لذا خانمی 36 ساله مبتلا به منوآرتریت در زانوی راست که برای اولین بار در ایران درد و تورم مفصلی نامبرده از نوع قارچ اسپوروتریکوزیس تشخیص داده شد با داروی کتوکونازول مورد درمان قرار گرفت.
    معرفی مورد: در مورد بیمار 36 ساله که با تشخیص قطعی آرتریت قارچی مراجعه نمود. بعلت عدم دسترسی به ایتراکونازول لذا جهت درمان کتوکونازول مورد استفاده قرار گرفت. درمان با دوز 400 میلی گرم روزانه در دو دوز منقسم شروع و در طول مدت درمان هریک ماه یکبار تست های کبدی و دیگر آزمایشات لازم از بیمار به عمل می آمد.
    یافته
    پس از 8 هفته افیوژن و درد بیمار تقریبا ناپدید و محدودیت حرکتی نیز به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرد. در آزمایشات قارچ شناسی که دو ماه بعد از شروع درمان از مایع سینویال بیمار انجام گرفت تعداد بسیار اندکی سلولهای مخمری مشاهده شد. حدود شش ماه پس از شروع درمان علائم درد و تورم مفصل زانو بطور کامل از بین رفته بود و بیمار شکایتی از مشکلات اولیه نداشت.
    نتیجه گیری
    جهت درمان اسپوروتریکوزیس مفصلی استفاده از داروی ketoconazole پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: آرتریت، اسپوروتریکوزیس، استئوآرتریت، کتوکونازول
  • مقاله مروری (Review Articles)
  • روح الله دهقانی، مهندس ناصر ولایی صفحه 73
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت کژدم ها و شناخت آنان وتنوع گونه ها و خانواده های آنان، گوناگونی و کاستی های موجود در نحوه طبقه بندی، ضمن مروری بر طبقه بندی کژدم ها و بیان کاستی های آنها به ارائه کلید تشخیصی کژدم ها اقدام گردیده است.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مروری از نوع انتقادی انجام گرفت با توجه به اینکه در طی 5 سال گذشته طبقه بندی خانواده های کژدم ها دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است با کاربرد واژه های کلیدی در اینترنت و سایت های مرتبط و استفاده از مجلات تخصصی این رشته، جستجوی مقالات و پژوهش ها انجام شد.و در نهایت تعداد 37 منبع واجد شرایط انتخاب و ضمن نقد و بررسی این مطالعات به ارائه کلید تشخیصی کژدم ها اقدام گردیدنتیجه گیری و توصیه ها: طبقه بندی کژدم ها در حال تغییر و تحول است و به نظر می رسد که کلید ارائه شده در این بررسی می تواند مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کژدم، طبقه بندی، کلید، تشخیص، ایران
|
  • Ahmad Talebian *, Hamid Reza Sherkatolabbasieh, Mohsen Arbabi, Sayed Gholam Abbas Moosavi Page 1
    Background
    According to high incidence of fever and its side effects in children and also because of different effects of drug regimens on reducing fever, we decided to investigate three kinds of adminstration of acetaminophen (aral with regular dosages, Rectal with regular and high dosages) on children whom were admitted in shaheed Beheshti Hospital in kashan in 2004.
    Materials And Methods
    This randomized clinical trial was performed among 120 patients aged 6 months to 6 years with fever (axillary temperature ³ 38 ° c). Patients divided in 3 groups. Group A (40 patients) received oral acetaminophen with dose of 10-15 mg/kg acetaminophen. Group B and C received acetaminophen rectally with dose of 10-15 mg/kg and 30-60 mg/kg,respectively. Recovery was defined as reducing axillary temperature at least 1 ° c.Data analysis was performed using Chi Square test.
    Results
    The frequency of recovery in groups A, B and C after 1 hour of adminstration of acetaminophen was 34 (85%), 32 (80%) and 36 (90%), respectively (p<0.05). It was 37 (92.5%), 38 (95%) and 39 (97/5%) after 3 hours (p<0.001) and 10 (25%), 14 (35%) and 22 (55%) after 6 hours (NS) of administration of acetaminophen in groups A, B and C, respectively
    Conclusion
    High dose rectal acetaminophen is much more effective in reducing fever of children in comparison of regular dose of acetaminophen, orally or rectally.
  • Mortaza Salimian *, Zahra Soheili, Bahram Goliaei Page 6
    Background
    Co-culture techniques have important role in the study of cellular interactions. The ability of distinguishng co-cultured cells facilitates evaluation of these cultures. P388D1 cells are macrophage like cells but morphologic appearance of these cells is like lymphoblasts. In evaluation of P388D1 and bone marrow cells co-culture, Different antigens on P388D1 cells surface could help to distinguish these cells from bone marrow cells.
    Materials And Methods
    In order to prepare the antibody against P388D1 cells, rabbits were immunized by intraperitoneal and intravenous injections of these cells. After getting blood, serum immunoglobulins were precipitated in ammonium sulfate solution. Before and after each precipitation, serum protein electrophoresis was performed and protein was assayed by Bradford method. Antibodies, which had a cross reactivity with bone marrow cells were removed by several absorptions with bone marrow cells. The presence of antibodies on cell surface was detected by indirect immunoflurescence labeling technique. Complement mediated cytotoxicity of antibodies was also assayed.
    Results
    The results indicate that this antibody solution has no detectable cross reaction with bone marrow cells, using indirect immunflurescence labeling technique, while it has positive reaction against P388D1 cells.
    Conclusion
    By means of these antibodies we would be able to recognize or remove P388D1 cells from bone marrow cell population.
  • Rohollah Dehghani *, Hassan Almasi, Mohammad Ali Asadi Page 10
    Background
    Aquatic insects are able to transit the pathogens and disturb human beings. So, this study was performed to determine the type and distribution of insects in Kashan during 2001-2002.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study, in which 2222 larva and mature insects were collected from pools and stream habitats. After transporting to laboratory, they were diagnosed using morphologic diagnostic clues.
    Results
    The frequency of different types of insects was as following: Diptera 55%, Trichoptera 24%, Heteroptera 8%, Ephemeroptera 7%, Coleoptera 3% and Odonata 3%.
    Conclusion
    Considering the role of insects in transmitting pathogens and their disturbance for human beings, it is recommended further specific studies using molecular methods.
  • Evaluation of the effects of intragastric peppermint essential oil on the secretion of gastric acid in male rat
    Mahdi Noureddini * Page 15
    Background
    Considering the high secretion of gastric acid in peptic ulcer, its known complications and failure to previous therapeutic regimens, and also regarding history of prescribing peppermint essential oil in the treatment of gastric disorders and lack of information about interactions between peppermint essential oil and secretion of acid by parietal cells, this study was performed.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted on 60 male rats, species Sprague Dawley. Rats were divided in 6 equal groups. Each group received normal saline (0.9%) and menthol with doses of 0.9, 2.7, 9, 27 and 90 mg/kg by plastic cannula, respectively. Gastric secretion was extracted from pylorus. Gastric acidity was evaluated using titration by NaOH. Data analysis was performed by t-test, paired t-test, one way ANOVA and tukey's test.
    Results
    Rate of gastric acid secretion was constant in rats received normal saline, while it increased in rats received peppermint essential oil. Peppermint essential oil with dose of 9 mg/kg decreased acid secretion from 100 to 61.1±3.8 percent at the beginning of prescribing. Increasing dose aggravated the efficacy of peppermint essential oil on inhibiting acid secretion. The maximum of effect was seen in dose of 27 mg/kg. The effect of peppermint essential oil was reversible and after washing stomach with normal saline, this inhibitory effect was disappeared.
    Conclusion
    It seems that peppermint essential oil has dose-dependent and reversible inhibitory effect on gastric acid secretion. So, it is recommended to patients with gastritis to decrease prescribing anti-secretory drugs.
  • Abbas Doroodgar *, Ahmad Khorshidi, Gholam Reza Shajari, Zohre Tashakkor Page 30
    Background
    Cockroaches have important role in transmission and distribution of pathogen agents. So, this study was carried out to determine the cockroache's species and their bacterial agents in Kashan hospitals in 2001.
    Materials And Methods
    This description study was performed on 88 cockroaches of three major medical centers. Species of cockroaches, their bacterial infection, and isolated bacteria species from internal and external surface were determined. The frequency of infection in cockroaches was determined and their prevalence in cockroache's population was estimated.
    Results
    From 88, 83% were German cockroaches and remaining were American cockroaches. The rate of infection was 44.3%. 61.5% of German cockroaches and 100% of American cockroaches were infected with at least one species of bacteria. Internal and external infections of cockroaches were 71.8% and 28.2%, respectively. The most prevalent bacterium was Enthracoccus (36%) and Streptococcus (31%) respectively. Naghavi hospital had more infection (76%) compare to others. Bacteria isolated form internal and external levels were Streptococcus, Escherichia coli, Bacillus, Enterococcus, Micrococcus, Coagulase-Negative Staphylococci, Coagulase-Positive Staphylococci, Pseudomonas.
    Conclusion
    Cockroaches bacterial infection is a noteworthy problem in Kashan hospitals. Therefore it is considered the ways to reduce abundant cockroaches and their bacterial infection..
  • Nurses views on productivity and its influencing factors: " a qualitative study"
    Nahid Dehghan Nayeri *, Ali Akbar Nazari, Mohsen Adib Hajbagheri, Mahvash Salsali, Fazlollah Ahmadi Page 43
    Background
    Nurses have the major role in care continuity and health promotion. They frequently affect total factor productivity in organization. But there is not adequate information about nursing productivity. Therefore objectives of this research are assessing nurses’ view about productivity and its effecting factors. The study conducted between the years 2003-2005 in the hospitals of Tehran university of medical sciences.
    Materials And Methods
    We chose the grounded-theory approach for analysis of the participant's experiences and their viewpoints regarding the nurses’ productivity. Semi-structured interviews were used to gather the data. Purposeful sampling was used 26 participants were interviewed and the constant comparative analysis method was used.
    Results
    26 participants were consisted samples from nurses, head nurses, supervisors, matrons and nurseducators. 23% of participants were male and 77% were female with mean age of 39.8 ± 7.6 and 17 ± 7.9 years of service. Nurses defined productivity as being useful for the clients and delivering effective and high qualitative nursing care. However, they believed that their productivity is low becaues of obstacles such as staff shortness, high level of non-nursing duties, and inefficient management strategies such as dictatorial and selfish behaviors of managers. They emphasized that the manegers performance and behavior can facilitate or hinder the nurses productivity.
    Conclusion
    Qualitative studies are apropriate for recognising the variables and the process of organizational and social conditions like productivity. nurses defined productivity as being usful for the clients and delivering effective and high qualitative nursing care. Effective management can improve productivity and enhance quality of care – essntial mission of health care organization. Qualitative studies are suggested for recognising the process behind the organizational behaviors.
  • Surgical treatment of humeral shaft fractures by interlocking nailing
    Hossein Farahini *, Masoud Norouzi, Mohamamd Nasir Naderi Page 52
    Background
    Interlocking nailing is a surgical technique in the treatment of patients with humeral shaft fractures that can not be treated by non surgical procedures. There are controversies about benefits of this technique. So we evaluated this technique in patients with humeral shaft fracture during 2000-2004.
    Materials And Methods
    This case series study was performed on 34 patients who operated by antigrade or retrograde nailing. They are followed up till union formation. Decreasing range of motion in the shoulder and elbow joints was classified as good (less than 10o), intermediate (10o-30o) and bad (more than 30o) scale. Data analysis was performed by sign test.
    Results
    34 patient (56% male, 44% female) aged between 17 and 68 years were studied. 71% and 29% of patients were operated by antigrade or retrograde nailing, respectively. In the 44.1% of patients, duration of union was less than 3 months. Good scale in the function of shoulder and elbow joints occurred in 88.2% and 85/3% of cases (P<0.01). The frequency of non union was 5.9%.
    Conclusion
    It seems that Interlocking nailing is a safe and reliable technique in the treatment of patients with humeral shaft fractures
  • Mohamamd Afshar *, Fateme Sadat Izadi Page 58
    Backgraound: Regarding the growing rate of hyperglycemia in Iran and some of its known complications, we attempted to assess the effect of teaching this matter on diabetic patients at kashan in 1380.
    Materials And Methods
    This experimental research was conducted on 60 patients suffering from diabetes mellitus for at least on year. A Checklist including demographic and disease-related data were filled out for each patient. Then FBS (Fasting Blood Sugar) and Bs (5 PM) were evaluated in three consecutive days. The characteristics and complications of diabetes and the ways of its control were taught via face to face interview during two weeks. After 3 months, again the checklist was filled out and FBS and BS (5 PM) were evaluated in three consecutive days. Data analysis was performed by McNemar's test.
    Results
    60 patients including 41.6% male and 58.3% female, aged between 22 and 60 years were studied. Duration of disease was between 1 and 15 years. The frequency of abnormal FBS and BS decreased from 95% to 48.3% (P< 0.0001) and from 91% to 71.6% (P< 0.0001), respectively.
    Conclusion
    It seems that teaching diabetic patients about their illness is useful in control of disease. Further studies are recommended to find out more detailed results
  • Reza Amin *, Soheila Al-Yaseen, Sayed Mohamamd Rafie Page 63
    Background
    Guillian Barre Syndrome (GBS) is the most common cause of acute paralysis. It may occurs following infection, inflammation, vaccination, surgery, and malignancies or may be idiopathic. Acute symetrical flaccid ascending paralysis begins in distal part of lower exterimities and it extends toward upper exterimities during few hours to few days. Increased cerebrospinal fluid protein and decreased nerve conduction velocity helps for diagnosis. We studied children who were admitted for GBS in Shiraz during 20 years ago.
    Materials And Methods
    It was an existing data type study. From medical files of patients, those who have diagnosed GBS were selected. Data including age, sex, season, month, duration of admission, infections, blood pressure and clinical manifestations were recorded.
    Results
    78 patients were studied. Mean age of patients was 6.26 ranged between 4 months and 14 years. The most of patients were in 1-5 years old age group. male to female ratio was 1.6. There was no relatio between frequency of admission and seasons. 45% had positive history of upper respiratory tract infection during the last ten days before hospitalization. In an interesting case, the disease was occurred following kala azar. 31% had cranial nerve involvement, mostly in fascial nerve. 44% had respiratory problems and 23% need to mechanical ventilator. Swallowing and sphincter dysfunction were present in 30% and 17%, respectively. Blood pressure changes, mostly hypertenstion, were seen in 9% of patients,. Recurrence and death were occurred in 4.4% and 8%, respectively.
    Conclusion
    Guillain Barre Syndrome is a multifactorial syndrome in which infections, diseases and enviormental factors have important role in its etiology. Due to disability and even death, Further studies is recommended to find the etiology, treatment and prevention of GBS.
  • Ali Reza Sharif *, Hossein Sharifi, Mohammad Ali Asadi, Ahmad Khorshidi, Mahmoud Saffari Page 69
    Background
    Some fungi such as Sporothrix Schenckii may rarely cause arthritis. A 36-year old woman presented with complaining monoarthritis of right knee. Sporothrix Schenckii was revealed in the joint effusion for the first time in Iran. Case Report: She received ketoconazol, 400 mg daily in two divided doses. During the treatment functional liver test and other necessary laboratory tests were evaluated every month.
    Results
    After 8 weeks, effusion, pain and movement limitation decreased. After 2 months, some yeast was seen in microscopic evaluation of sinovial fluid. Six month after treatment, pain and swelling completely disappeared.
    Conclusion
    Based on the result of this study, Ketoconazole is recommended as choice treatment of sporothrical arthritis.
  • Roohollah Dehghani *, Naser Valaie Page 73
    Background
    There are some defects in classification of scorpions. This review is focusing on the diagnostic clue for classification and statement of defects.
    Materials And Methods
    Classification of scorpions has been varied during 5 years ago, repeatedly. By searching the internet, Journal's data bank and specific references, we reviewed 37 articles to design a diagnostic clue for classification.
    Conclusion
    This diagnostic clue can be used to classify scorpion's species.