فهرست مطالب

کار و جامعه - پیاپی 64 (امرداد 1384)

ماهنامه کار و جامعه
پیاپی 64 (امرداد 1384)

  • 67 صفحه، بهای روی جلد: 3,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/05/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نقش زنان در فرایند توسعه / نگاهی به برنامه چه ارم و شاخص های بین المللی توسعه
    نیرالسادات دانشور حسینی صفحات 4-9
    در تعالیم اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همواره ارزش و اهمیت زن و رعایت حقوق انسانی او، همچون مردان بدون تبعیضی مورد تاکید قرار گرفته است. توسعه اقتصادی نیز بعنوان هدف آرمانی استفاده از تمام توانمندی ها، ظرفیت ها و استعدادها را مورد توجه قرار می دهد. بر این اساس مقاله حاضر از پنج بخش بشرح زیر تشکیل یافته است: بخش اول مقاله به بررسی مبانی ارزشی و تئوری مشارکت زنان در توسعه اقتصادی می پردازد. ...
  • مشاوره شغلی با بهره گیری از اینترنت
    ایرج شاکری نیا صفحات 10-17
    مقاله حاضر اهمیت و دلایل کار کردن، اثرات کنش های کار در وضعیت روانشناختی فرد، راهنمایی و مشاوره شغلی، سیستم کاریابی الکترونیکی، مزایای استخدام اینترنتی، معایب استخدام الکترونی، استخدام الکترونیکی و مشاوره شغلی و... را تبیین کرده است. ...
  • تبعیض در کار مانعی برای عدالت اجتماعی
    سهیل حق شنو صفحات 18-19
    در این مقاله به تبعیض در جهان کار به عنوان یک مشکل جهانی، تبعیض مانعی برای عدالت اجتماعی، محیط کار به عنوان محیطی راهبردی برای مبارزه علیه تبعیض و... اشاره شده است.
  • شناسایی مدل آماری تعداد کارگاه های صنعتی استان ها و پارامترهای اثر گذار بر آن
    رامین بهزاد، کیانا ملک پور صفحات 20-26

    در این مقاله به تاثیر مستقیم رشد یکی از بخش های صنعتی بر دیگر بخش ها، قابلیت اشتغالزایی بسیار زیاد بخش صنعت و همچنین تحقیق حاضر سعی دارد با استفاده از اطلاعات سر شماری از کارگاه های صنعتی دارای ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران (سال 1380) تاثیر عوامل گوناگون را بر تعداد کارگاه های صنعتی بررسی کند.

  • جنبه های آماری تعیین حداقل مزد
    حمید اردهه صفحات 27-35
    این مقاله بر اساس مطالب ارایه شده توسط روبرت پمبر در کارگاه آموزشی ملی حداقل مزد، برای کارگران کشاورزی در کاتماندو نپال، در 5 ژانویه 1996 و همچنین بر اساس مقاله ای با نام سیاست های تعیین مزد: نتایج جمع آوری داده های مزد نوشته آقای ایرود (پژوهشنامه آمارهای کار 1992-2) شکل گرفته است. این مقاله شرح مختصری درباره انواع و منابع داده های آماری، که احتمالا در زمان تعیین و بازنگری حداقل مزد در یک کشور مورد نیاز است، ارایه می دهد. ضروریات آماری تعیین مزد می تواند سایر کشورها را در توسعه نظام آماری خود، برای هدفی مشابه یاری داده و راهنمایی کند.
  • تصویری آماری از وضعیت زنان و مردان در بخش غیر رسمی
    نادر طالبی پور صفحات 36-52
    هدف این گزارش، ارایه تصویری آماری از بخش غیر رسمی و استفاده از داده های موجود در جهان است. آمارها و شاخص های ارایه شده در این مقاله برای درک بهتر کاربران در مورد اندازه، اجزا و ویژگی های بخش غیر رسمی طراحی شده است. چنین اطلاعاتی در تنظیم سیاست ها و برنامه های ملی و بین المللی جهت ارتقا شرایط مناسب کار و همچنین مشارکت در رفع فقر را مورد بررسی قرار داده است.
  • فرصتی برای برابری در کار
    فاطمه شهرابی فراهانی صفحات 53-55
    مقاله حاضر به مقوله معلولیت، زندگی و اشتغال افراد معلول در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخته است.
  • موتورهای رشد و بازار کار / کره جنوبی
    صفحات 56-58
    مقدمه
    در حالی که رشد اقتصادی و توسعه نسبتا موزون و شتابان جمهوری کره طی 3 دهه گذشته تجربیات ارزشمند و آموخته های فراوانی برای دست اندرکاران برنامه ریزی کشور در بر دارد، جهت گیری های آتی این کشور نیز می تواند مد نظر قرار گیرد. در این میان از واقعیت های بسیار مهم در فضای توسعه کره جنوبی، وجود ویژگی های فرهنگی و اجتماعی خاصی است که محرک رشد این کشور بوده است؛ سخت کوشی و جدیت در کار، جاه طلبی مثبت و به عبارتی جستجوی تعالی همراه با تقویت انگیزه های پیشرفت، وجدان کاری و سلامت اجتماعی و برخی عوامل موثر دیگر به طور کلی در حرکت شتابان رو به جلوی کره نقش داشته اند. ...
  • اندازه گیری سر و صدای محیط کار
    رویا نور بارانی، ندا ایوبی صفحات 59-63

    در این مقاله در ابتدا هدف از اندازه گیری سر و صدا، روش اندازه گیری، چگونگی تشخیص مشکل سر و صدا، مواردی که در زمان اندازه گیری باید مورد بررسی قرار گیرد، تجیهزات مورد نیاز برای اندازه گیری سر و صدا و... اشاره شده است.

  • گزارش های خبری
    صفحات 64-67
    در این بخش، گزارش سمینارهای آموزشی کلیاتی پیرامون اقتصاد کار و سه جانبه گرایی و حل اختلاف کار، آزمون تخصصی قانون کار و آغاز بکار اولین هسته علمی موسسه کار و تامین اجتماعی آمده است.