فهرست مطالب

دانشکده دندانپزشکی مشهد - سال بیست و هشتم شماره 3 (پیاپی 56، پاییز و زمستان 1383)

مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
سال بیست و هشتم شماره 3 (پیاپی 56، پاییز و زمستان 1383)

  • 156 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/01/20
  • تعداد عناوین: 19
|
  • محمدحسین بحرینی طوسی، آمنه سازگارنیا، شهرام بیانی رودی صفحات 131-140
    مقدمهابزار و تجهیزاتی که در کلینیکهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، اصواتی با بیناب وسیعی ایجاد می کنند و به این ترتیب دندانپزشکان و دیگر افراد شاغل در این مکانها بطور دائم در معرض این اصوات می باشند.هدف از انجام این تحقیق اندازه گیری سطح نویز دریافتی افراد شاغل در کلینیکهای دانشکده دندانپزشکی مشهد و آنالیز فرکانسی اصوات موجود در محدوده فرکانسی 20000-20 هرتز می باشد.
    مواد و روش هادر این تحقیق سطح نویز موجود در کلینیکهای ترمیمی، اندودانتیکس، پروتز، جراحی، پریودانتیکس، اطفال و ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی مشهد در اردیبهشت ماه 1383 مورد ارزیابی قرار گرفت.انتخاب دستگاه های اندازه گیر و نحوه نصب هر یک به گونه ای انجام گردید که براساس داده های حاصل از آنها سطح نویز دریافتی دندانپزشک و متوسط نویز دریافتی شاغلین قابل محاسبه باشد.
    یافته هاتراز صوتی معادل (LAeq)اندازه گیری شده در مجاورت واحد مرکزی هر یک از کلینیک ها در تمامی شیفتهای کاری کمتر از 2/73 دسی بل و سطح نویز موجود در فضای هر کلینیک نیز کمتر از 9/69 دسی بل می باشد.سطح نویز دریافتی دندانپزشکان در حین کار و حضور در کلینیکهای مورد مطالعه در محدوده 2/67 تا 7/83 دسی بل اندازه گیری شد.در همه کلینیکها بیشینه تراز صوتی معادل مربوط به باند فرکانسی 630 هرتز می باشد و اصوات موجود در کلینیکهای ترمیمی، اندودانتیکس و پریودانتیکس دارای مؤلفه های قوی فرکانس بالامی باشند.
    نتیجه گیریبا توجه به حدود مجاز تماس افراد شاغل با نویز، سطح نویز دریافتی دندانپزشکان و افراد شاغل در کلینیکهای مورد مطالعه مخاطره آمیز نمی باشد. اما با توجه به حضور اصوات فرکانس بالا بررسی مجدد توسط سیستمهایی که امکان آنالیز فرکانسهای بالاتر را نیز فراهم کند، پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: نویز، کلینیک دندانپزشکی، سطح نویز صوتی معادل، تحلیل فرکانسی
  • آتس سا پاک فطرت، حسن شهابی نژاد صفحات 141-150
    مقدمهاین پژوهش، یک مطالعه مقطعی – توصیفی است که هدف از آن بررسی میزان آگاهی مراجعین به کلینیک دانشکده دندانپزشکی مشهد درباره بیماری ایدز می باشد.
    مواد و روش هاابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد شده مشتمل بر دو بخش است که بخش اول مربوط به اطلاعات فردی و بخش دوم حاوی 24 سوال درباره ماهیت، ابزار تشخیصی، روش های انتقال و نحوه نگرش به بیماری ایدز بود. در این مطالعه که در آن 300 نفر از مراجعین به صورت تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند که از این تعداد 40% مرد و 60% زن بودند. از آزمونهای «کای اسکوئر» «آلفای کرانباخ» «تی تست» و «آنالیز واریانس» جهت تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج حاصل استفاده شد.
    یافته هاارزیابی اطلاعات حاصله نشان داد که میانگین سنی افراد شرکت کننده 04/32 سال، بیشترین پاسخ دهندگان در سطح تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم و 7/93% ساکن شهر بودند. میانگین نمره کل به دست آمده در این تحقیق 6/4±57/14 از نمره کل 24 مربوط به 24 سوال مطرح شده و کمترین سطح آگاهی و پائین ترین نگرش مربوط به ساکنین روستا بود. بین سطح آگاهی کلی و جنسیت افراد رابطه آماری معنی دار وجود نداشت در حالیکه رابطه بین میزان آگاهی و وضعیت تاهل، سن، سطح تحصیلات، شغل و محل سکونت به لحاظ آماری معنی دار است.3/75% افراد تحت مطالعه خواهان انجام آزمایش ایدز قبل از درمانهای دندانپزشکی برای تمامی مراجعین بودند.
    نتیجه گیریطبق یافته های این تحقیق، آموزش جدی تر درباره ایدز بویژه در گروه های روستایی باید مورد توجه قرار گرفته و کوشش شود که نگرش منفی و کاذب نسبت به ایدز از میان برود.
    کلیدواژگان: ایدز، آگاهی های کلی، دانشکده دندانپزشکی
  • طاهره جلالی، مریم پوستی صفحات 151-158
    مقدمهشناسایی عوامل اصلی ایجاد کننده شلوغی دندانها همواره یکی از مباحث مهم در ارتودنسی بوده است. در این تحقیق تلاش شده است با مقایسه اندازه دندانها و ابعاد قوس فکی در دو گروه شامل افراد دارای اکلوژن نرمال با افراد دارای مال اکلوژن کلاس یک نقش آنها را در ایجاد شلوغی دندانها پیدا کنیم.
    مواد و روش هادر این تحقیق که از نوع توصیفی است و بصورت مقطعی انجام شده، از قالبهای مطالعه 60 نمونه که 30 نفر آنها (شامل 15 دختر و 15 پسر) دارای اکلوژن نرمال و روابط دندانی و استخوانی کلاس یک و 30 نفر دیگر (شامل 15 دختر و 15 پسر) دارای مالاکلوژن کلاس یک (با روابط استخوانی کلاس یک) بودند استفاده شد. سپس ابعاد مزیودیستالی دندانها بصورت انفرادی و جمعی، عرض قوسهای بالا و پایین در ناحیه مولرها و کانینها و طول و پیرامون قوس فکی در دو گروه توسط آزمون آماری t-studentو با ضریب اطمینان 95/0 با هم مقایسه شد.
    یافته هادر مطالعه حاضر مشخص گردید:- تفاوت معنی داری در اندازه دندانها و ابعاد عرضی قوس فکی بین گروه دارای شلوغی و گروه نرمال وجود داشت. اندازه دندانها در گروه دارای شلوغی دندانی در فک بالا و پایین بطور معنی داری بزرگتر از گروه نرمال بود و این تفاوت در هر دو جنس مونث و مذکر دیده شد.
    - در مقایسه ابعاد قوس فکی در بین دو گروه مشاهده شد ابعاد عرضی فک بالا در گروه دارای شلوغی دندانها بطور محسوسی کوچکتر از گروه نرمال است و این تفاوت از نظر آماری معنی دار میباشد.
    نتیجه گیریبا توجه به نتایج این مطالعه میتوان گفت در درمان شلوغی دندانها باید به درمانهایی که همراه با کاهش توده دندانی (نظیر کشیدن و کاهش سطوح پروگزیمالی) هستند، توجه بیشتری نمود.همچنین در مواردی که تمایل به درمانهای بدون کشیدن دندان وجود دارد گسترش فکبالادر جهت عرضی موثرتر از راه های دیگر بنظر میرسد، مشروط بر اینکه محدودیتهای این روش هم بطور کامل در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: کراودینگ، اکلوژن نرمال، ابعاد دندانی، ابعاد قوس فکی
  • عبدالرضا جمیلیان، عبدالرحمن شوکت بخش، شیما صفاییان صفحات 159-166
    مقدمههدف از انجام این تحقیق بررسی تغییرات سفالومتریک بافت نرم بیماران Class I با Bimaxillary dentoalveolar protrusion (B.D.P)پس از درآوردن دندانهای پرمولر اول فک بالا و پایین بوده است.
    مواد و روش ها20 بیمار زن Class Iدارای B.D.P.با محدوده سنی 12 تا 38 سال و میانگین سنی 6±16 سال انتخاب شدند.همه بیماران بعد از درآوردن پرمولرهای اول هر دو فک با دستگاه standard edgewiseدرمان شدند. جهت بررسی، سفالوگرامهای جانبی قبل و بعد از درمان بیماران trace گردیده و شاخص های سفالومتریک اندازه گیری شدند.
    یافته هابرجستگی لب بالا 9/3±7/2 و برجستگی لب پائین 8/2±8/2 میلیمتر کاهش یافتند (001/0P<). زوایای 1to SN، و IMPAکاهش یافتند(001/0P<).زوایه 1to 1، 5/9± o6/17 افزایش یافت (P<0/001). آنالیز stepwise multiple regressionنشان داد به ازای عقب رفتن دندانهای قدامی فک بالا به میزان 1 میلیمتر،لب بالا 63/0 میلیمتر عقب رفت و به ازای 1 میلیمتر عقب رفتن دندانهای قدامی فک پایین لب پایین 62/0 میلیمتر عقب رفت.
    نتیجه گیریاین مطالعه نشان داد که عقب رفتن دندانهای قدامی بالا و پایین به ترتیب اثر قوی بر روی عقب رفتن لب بالا و پائین دارند.
    کلیدواژگان: در آوردن پرمولرهای اول، bimaxillary dentoalveolar protrusion، پروفایل بافت نرم
  • افشین حراجی، ناصر پورابراهیم صفحات 167-174
    مقدمهیکی از مهمترین مشکلات در جراحی ارتوگناتیک فک تحتانی و بخصوص استئوتومی دو طرفه ساژیتال اسپلیت، تغییرات دامنه حرکات فک پایین و بدنبال آن محدودیت حرکات فکی می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی تغییرات در میزان حداکثر باز کردن دهان در ناحیه دندانهای ثنایا، تغییر در حرکات طرفی راست و چپ و پیشگرایی فک پائین قبل، در 3 ماه و 6 ماهه بعد از عمل و اثرات برنامه های مدون فیزیوتراپی بر روی افزایش این حرکات در بعد از جراحی، می باشد.
    مواد و روش هامطالعه انجام شده از نوع آینده نگر و در دسته مطالعات تجربی یا مداخله ای می باشد. این مطالعه بر روی 30 بیمار (18 نفر مونث، 12 نفر مذکر) که در فاصله سنی 30-13 سال (متوسطه سنی20 سال) قرار داشته اند، انجام گرفته است. برای تمام بیماران عمل جراحی ساژیتال اسپلیت به روش اپکر و با استفاده از هندپیس و فرز انجام و ثابت سازی قطعات استخوانی با کاربرد 3 پیچ وضعیتی با قطر 2 میلی متر صورت گرفته است. برای تمام بیماران مقدار حداکثر باز شدن دهان در ناحیه ثنایایی، حرکت طرفی چپ و راست و حرکت پیش گرایی در فواصل زمانی قبل از درمان، 3 ماه و 6 ماه بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفته و در پایان ماه ششم، بیمارانی را که هنوز دارای محدودیت حرکات فکی بوده اند را به 2 گروه شاهد و آزمون تقسیم و اثرات 20 جلسه فیزیوتراپی بروش CPMرا بر روی آزمون ارزیابی و در پایان ماه نهم با گروه شاهد مقایسه نموده ایم. نتایج حاصله با آزمون Wilcoxonو آزمون Mann-Witneyمورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته هابا گذشت 3 ماه از عمل جراحی، کاهش قابل ملاحظه ای در تمامی حرکات فک تحتانی صورت گرفته ولی در پایان ماه ششم 12 بیمار (40%) دارای محدودیت حرکات فکی در جهات حداکثر باز شدن دهان در ناحیه ثنایایی، و حرکت پیش گرایی بوده اند، بطوریکه دارای اختلاف معنی داری در این یافته می باشد. در پایان ماه نهم، در گروه شاهد تمامی بیماران دارای محدودیت حرکتی در جهات،حداکثر باز شدن دهان در ناحیه ثنایایی، و حرکت پیش گرایی بوده ولی در گروه آزمون تمامی بیماران دارای دامنه حرکات طبیعی فک پائین گردیده اند. به همین دلیل می توان انتظار داشت که با پیگیری مستمر بیماران، و با انجام فیزیوتراپی CPM، بیماران بتوانند به دامنه حرکات طبیعی قبل از عمل جراحی بازگردند.
    نتیجه گیریگزارشات مختلفی مبنی بر تاثیر جراحی ارتوگناتیک بر دامنه حرکات فک تحتانی وجود دارد. در این مطالعه عمل جراحی استئوتومی ساژیتال اسپلیت به جهت عقب بردن مندیبول باعث کاهش قابل ملاحظه ای در حرکات فکی خصوصا، حداکثر باز شدن دهان در ناحیه ثنایایی، حرکت طرفی چپ و راست و حرکت پیش گرایی شده و این مشکلات متعاقب انجام برنامه های مدون فیزیوتراپی برطرف گردیده است. یافته های آماری ما نیز تا حدودی با یافته های سایرین منطبق ولی تفاوت عمده تحقیق ما با سایرین، استفاده از فیکساسیون سخت، عدم استفاده از فیکساسیون بین فکی و استفاده 2 هفته ای از کشهای راهنمامی باشد.
    کلیدواژگان: اثرات ناخواسته استئوتومی، جراحی فک تحتانی، حرکت طرفی، حرکت پیشگرایی، فیزیوتراپی
  • حسن حسین پور جاجرم، سید امیر آل داوود صفحات 175-182
    مقدمهبدخیمی ها دومین علت مرگ و میر در کشورهای پیشرفته می باشد. هدف از درمان بیماران مبتلا به سرطان علاج قطعی بیماری و ارتقاء کیفی زندگی بیماران در مدت ابتلا به بیماری است. عوارض ناشی از درمان به صورت عوارض حاد و مزمن می باشد. هدف بررسی عوامل تاثیر گذار در بروز موکوزیت بعنوان یکی از عوارض حاد اشعه درمانی سر و گردن و شیمی درمانی در این بیماران است که می تواند در موارد شدید منجر به قطع درمان شود.
    مواد و روش ها90 نفر بیمار تحت شیمی درمانی و 10 نفر تحت اشعه درمانی در این مطالعه تحلیلی در بیمارستان امید مورد بررسی قرار گرفتند (از مهر ماه 1381 تا اردیبهشت 1382) یک پرسشنامه حاوی اطلاعات مربوط به ریسک فاکتورهای وابسته به بیمار مثل سن، جنس، بهداشت دهان، سابقه بیماری خاص، اعتیاد به سیگار، ناس یا سایر مواد مخدر و ریسک فاکتورهای وابسته به درمان مانند نوع، دوز دارو و طرح درمان در گروه شیمی درمانی و دوز توتال (Total)، نحوه درمان و وسعت ناحیه (Field) در گروه اشعه درمانی برای هر بیمار تکمیل شده و مورد بررسی قرار گرفت بیماران گروه اشعه درمانی هر دو هفته پس از شروع درمان و بیماران گروه شیمی درمانی فقط در صورت شکایت بیمار جهت بررسی موکوزیت مورد معاینه قرار گرفتند.
    یافته هاهیچ یک از بیماران گروه شیمی درمانی با شکایت موکوزیت جهت معاینه مراجعه نکردند. 80% بیماران گروه اشعه درمانی دچار موکوزیت از گرید (grade) Iتا IVشدند ولی به دلیل عدم کفایت تعداد بیماران تحت درمان گروه اشعه درمانی، رابطه بدست آمده در مقایسه ریسک فاکتورها با زمان شروع موکوزیت و بالاترین درجه موکوزیت از لحاظ آماری معنا دار نبود.
    نتیجه گیریبا توجه به عدم بروز موکوزیت در گروه شیمی درمانی و عدم کفایت بیماران گروه اشعه درمانی (با وجود موکوزیت در این گروه) بررسی ریسک فاکتورهای مؤثر در بروز موکوزیت ناشی از درمان نیاز به صرف زمان طولانی تر و افزایش تعداد نمونه ها دارد. انجام مطالعات دیگر بر روی بدخیمی های خونی و نیز بدخیمی های دیگر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: موکوزیت، شیمی درمانی، اشعه درمانی، ریسک فاکتور
  • مهری زرین قلم، مهستی ارشدی صفحات 183-192
    مقدمهموقعیت طبیعی سر یا (NHP)Natural Head Positionوضعیتی است که با مورفولوژی و ظاهر هر فرد تطابق بیشتری دارد و از نظر کلینیکی معنی دارتر است به همین دلیل: هدف از این تحقیق ارزیابی چهار روش آنالیز قدامی خلفی،1- Wits، 2- Reidel، 3- Sassouni، 4- Cookeو سنجش برتری آنها نسبت به یکدیگر از نظر نزدیکی به وضعیت کلینیکال بود.
    مواد و روش هانوع تحقیق،مقطعی (Cross sectional)و روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده ای (معاینه مستقیم و استفاده از رادیوگرافی سفالومتری لترال) با استفاده از فرم اطلاعاتی بود. در مطالعه حاضر 40 دختر دانش آموز دبیرستانی مشهدی دارای اکلوژن نرمال با محدوده سنی 18-16 سال از مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر مشهد به صورت تصادفی خوشه اینمونه گیری و انتخاب شده و پس از تهیه رادیوگرافی سفالومتری لترال در حالتNHP(با آگاهی و موافقت دانش آموزان و والدین آنها) نقاط، پلنها و زوایای مورد نظر در سفالوگرام هر فرد تعیین و اندازه گیری شد.
    در این تحقیق از نرم افزار آماری SPSSاستفاده شد و نوع تحلیل در این پژوهش، تحلیل داده های گسستهبودهو بررسی های آماریبا استفاده از آزمون دقیق فیشر در جدولهای توافقی دوطرفه (Fisher exact test in two way crosstabulation)انجام گردید.
    یافته هاپس از ارزیابی آنالیز قدامی خلفی Cooke، Wits، ReidelوSassouni یافته ها به صورت زیر بود:1- آنالیز Cooke، Wits، ReidelوSassouni به ترتیب 85%، 75%، 70% و 5/32% همخوانی با وضعیت کلینیکی نشان دادند؛2- در مقایسه آنالیزهای قدامی خلفیWitsو Reidelتفاوت معنی دار نبود؛3- در مقایسه آنالیزهای قدامی- خلفیWitsو Cookeتفاوت معنی دار نبود؛4- در مقایسه آنالیزهای قدامی- خلفی Witsو Sassouniاختلاف معنی دار بود(01/0P-v<)؛5- در مقایسه آنالیزهای قدامی- خلفی Reidelو Sassouniاختلاف معنی دار بود(01/0P-v<)؛6- در مقایسه آنالیزهای قدامی- خلفی Cookeو Sassouniاختلاف معنی دار بود(01/0P-v<).
    نتیجه گیریبطورکلی، می توان چنین نتیجه گرفت که بررسی های آماری تاییدی بر نزدیکی بیشتر آنالیزهای قدامی- خلفی Cooke،Wits وReidel با حالت کلینیکی بوده اما نتایج حاصل از آنالیز قدامی خلفی به روش ساسونی با سه روش دیگر از نزدیکی کمتری برخوردار است. روش های ذکر شده بر اساس قابلیت اعتماد در این بررسی به ترتیب روش قدامی خلفی بر اساسآنالیز Cooke، Witsو Reidelبوده بنابراین دقت آنالیز Cookeنسبت به آنالیزهای قدامی خلفی دیگر بسیار زیاد می باشد.
    کلیدواژگان: آنالیزهای قدامی خلفی، موقعیت طبیعی سر، اکلوژن نرمال
  • تقی سالاری، مرجانه قوام نصیری، رضا گوهریان، فاطمه ملک نژاد صفحات 193-198
    مقدمهتصور می شود که مهمترین عامل تحریک و نکروز پالپ،ریزنشت ترمیم های داخل و خارج تاجی می باشد،لذا برای چسباندن کراونها باید سیمانی انتخاب شود که با توجه به یک سیل خوب، بتواند کمترین ریزنشتباکتری را به همراه داشته باشد. هدف از این مطالعه مقایسهریزنشتچهار نوع سیمان زینک فسفات، زینکپلی کربوکسیلات، گلاس یونومر و پاناویا Fوهمچنین سه نوع ختم تراش چمفر عمیق،شولدر وشولدر بول بود در زمانیکه آنها برای روکشهایچینی - فلز استفاده شوند.
    مواد و روش هادر این مطالعه که از نوع مداخله گرانه موازی می باشد، 96عدد دندان پره مولربه طور تصادفی به سه گروه 32تایی براساسنوع ختم تراش تقسیم شدند و تراش ونیر کراون برای آنها انجام شد. پس ازکستینگ توسط آلیاژ بیس متال وچینی گذاری به طور تصادفیهر گروه به 4زیرگروه 8تایی بر مبنای نوع سیمان چسباننده تقسیم شد.پس از چسباندن کراونها و انجام سیکل حرارتی و قرار گرفتن در فوشین، میزان ریزنشتبه صورت کیفی بررسی شد. میانگین داده ها توسط تست غیرپارامتری کروسکال والیس و من ویتنی تحت بررسی آماری قرار گرفت.
    یافته هانتایج به دست آمده به شرح زیر بودند: 1- بین چهار نوع سیمان مختلف از لحاظمیانگین ریزنشتتفاوت معنی داری به دست آمد (P<0.05).
    2- در مقایسه دوبدوی گروه ها، اختلاف قابل ملاحظه ای مشاهده شد(P<0.05).
    3- کمترین میزان میانگین ریزنشت بترتیب در پاناویا Fو سپس در گلاس یونومر و زینک پلی کربوکسیلات بود.
    4- بیشترین میانگین ریزنشت توسط زینک فسفات مشاهدهشد.
    نتیجه گیریسیمان پاناویا Fبه دلیل کمترین ریزنشتو چسبیدن به نسج دندان و به روکش هایبیس متال سندبلاست شده می تواند بهترین سیل را ایجاد نمایند.
    کلیدواژگان: ریزنشت، روکش، ختم تراش، سیمان چسباننده
  • ناصر سرگلزایی، حمیدرضا عرب، محمد ابراهیم رحمانی شیروانی صفحات 199-204
    مقدمهعرض بیولوژیک توسط عوامل مختلفی مورد تهاجم قرار گرفته و اختلال می پذیرد که از آن جمله می توان به جراحی های پریودنتال اشاره نمود،مخصوصا اگر با عمل کانتورینگ استخوان همراه باشد. بررسی تغییرات ایجاد شده در کرست استخوان آلوئول که در بازسازی عرض بیولوژیک بدنبال دو روش جراحی پریودنتال موثر هستند. هدفی بود که این تحقیق به خاطر آن انجام گرفت.
    مواد و روش هابرای این منظور 20 بیمار که جهت درمانهای پریودنتال به کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی مشهد مراجعه نمودند انتخاب گردیدند و بعد از انجام درمانهای اولیه توسط یک جراح اعمال جراحی انجام شد. چون تکنیک مطالعه Cross overبه روش Split mouthبود در یک طرف جراحی فلپ با موقعیت اپیکالی همراه با اکسپوز استخوان و در طرف مقابل فلپ با موقعیت اپیکالی بدون اکسپوز استخوان انجام شد و در طی جراحی فاصله CEJتا کرست استخوان تعیین گردید. دو ماه بعد از عمل جراحی بیماران جهت اندازه گیری پارامتر مربوط مجددامراجعه و با استفاده از تکنیک Soundingاین اندازه گیری تکرار گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Paired t studentاستفاده شد.
    یافته هانتایج بدست آمده نشان داد در طرفی که جراحی فلپ با موقعیت اپیکالی همراه با اکسپوز استخوان انجام شد تحلیل کرستال با میانگین 63/0±77/0 میلی متر و در طرف مقابل 79/0±05/1 میلی متر بود. از نظر آماری در هر دو ناحیه این میزان تحلیل نسبت به قبل از جراحی معنی دار بود ولی اختلاف میانگین بین دو طرف معنی دار نبود.
    نتیجه گیریبر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه می توان ادعا نمود که تحلیل کرستال پس از هر دو روش جراحی عامل موثری در ایجاد مجدد عرض بیولوژیک است.
    کلیدواژگان: عرض بیولوژیک، تحلیل کرستال، جراحی پریودنتال
  • سیدمحمود طباطبایی صفحات 205-210
    مقدمهآشنائی با ویژگی های رفتاری کودکان و پیش بینی واکنش ها و عملکرد آنان در موقعیت های مختلف بویژه در کلینیک های دندانپزشکی اهمیت زیادی در موفقیت اقدامات تشخیصی و درمانی – نخستین ملاقات بطور اخص و جلسات بعدی بطور اعم – دارد. در این مطالعه مهمترین نشانه ها و عواملی که برای این آشنائی و نحوه آمادگی درمانگر اهمیت دارند، مورد بررسی قرار گرفته اند.
    مواد و روش هااین مطالعه توصیفی – مقطعی در نیمسال دوم تحصیلی 82-81 در کلینیک دندانپزشکی دانشگاه مشهد بر روی یکصد کودک 6-3 ساله (50 پسر و 50 دختر) که از نظر جسمی و روانی فاقد بیماری یا اختلال جسمی و روانی بوده و بطور تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت. وضعیت جسمی و روانی و ضریب هوشی کودکان بر اساس مصاحبه و معاینه بالینی و معیارهای رشد طبیعی بررسی شده و همزمان، چگونگی رفتار و واکنش های هر کودک در سه ملاقات متوالی بر مبنای طبقه بندی رفتاری فرانکل ارزیابی گردید و داده های بدست آمده بوسیله نرم افزار آماری SPSSتجزیه و تحلیل شدند.
    یافته هابر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، شیوع نشانه های رفتاری دشوار 4/10 درصد و نشانه های رفتاری آسان 1/40 درصد بوده و بقیه کودکان یعنی 5/49 درصد آنان دارای آمیخته ای از ویژگی های رفتاری دشوار و آسان می باشند. این نتایج با شیوع رفتاری کاملا منفی و کاملا مثبت مطرح شده در طبقه بندی فرانکل، ارتباط بسیار نزدیکی داشته ولی هر یک از رفتارهای ارزیابی شده در این مطالعه، ارتباط معنی داری با تفاوت سنی والدین با همدیگر یا کودک، نوع اشتغال والدین و رتبه تولد فرزند، نداشته است.
    نتیجه گیریبا توجه به نشانه های فعلی و سوابق رفتاری کودک که از مشاهده، معاینه و شرح حال بدست می آیند، می توان اقدامات لازم و برخورد متناسب با هر کودک مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی را تدارک دیده، پیش بینی کرد و از اتلاف وقت و انرژی روانی و یا رسیدن آسیب های احتمالی به درمانگر، کودک و والدین، جلوگیری بعمل آورد.
    کلیدواژگان: دندانپزشکی، کودک آسان، کودک دشوار، رفتار
  • بهالملوک عجمی، مرجانه قوام نصیری، سارا شفیعی صفحات 211-220
    مقدمهنگهداری دندانهای شیری یک امر مهم برای تکامل اکلوژن و ثبات قوس فکی است زمانیکه دندانهای شیری نسج زیادی را از دست می دهند به طور معمول باید با کرانهای استنلس استیل باز سازی شوند. ترمیمهای باند شونده نسج باقیمانده دندان را تقویت می کنند و باعث افزایش مقاومت به شکست دندان میشوند. هدف مطالعه حاضر بررسی استحکام شکست دندان های مولر شیری پالپوتومی شده پس از ترمیم با کامپوزیت و کامپومر بود.
    مواد و روش هادر این مطالعه آزمایشگاهی مداخله گرانه موازی 60 دندان مولر دوم شیری کشیده شده انتخاب شد پس از انجام پالپوتومی، تراش حفره به صورت MODانجام گرفت. سپس نمونه ها به 3 گروه تقسیم شدند. گروه Aبا کامپوزیت Core max IIگروه Bبا کامپومر Compoglassو گروه Cیا گروه کنترل با آمالگام ترمیم شدند. سپس نمونه های هر گروه به دو زیر گروه جهت انجام Load cyclingتقسیم شدند. گروه اول(C1و Bو A1) بدون قرار گیری در دستگاه load cyclingبعنوان baselineو گروه دوم(A2،B2،C2)به مدت 5 روز در دستگاه قرار گرفتند. در نهایت تمام نمونه ها تحت فشار در دستگاه اینستران شکسته شدند پس از آن نمونه ها برای ارزیابی نوع شکست تحت میکروسکوپ استریو با بزرگنمایی 16 برابر مورد مشاهده قرار گرفتند. برای بررسی استحکام شکست از آنالیز واریانس و تست دانکن و بررسی نوع شکست از تست کی 2 پیرسون در سطح اطمینان 95% استفاده شد.
    یافته هافرضیه اثر مقابل بین دو عامل زمان و ماده پذیرفته شد (P 0.00<0.05). عامل زمان بر میانگین استحکام شکست Core max IIو آمالگام موثر بود (P 0.00<0.05). بیشترین استحکام شکست در زمان صفر مشاهده شد. عامل ماده بر استحکام شکست تاثیر داشت به طوری که در زمان صفر کامپو گلاس کمترین میانگین استحکام شکست (kg19/97) و Core max IIبیشترین میانگین (39/131)رادارا بود. بعد از 5 سالاستحکامشکستکامپوگلاس و آمالگام اختلاف معنی داری نداشتند ولی استحکام شکست Core max IIبه میزان قابل توجهی بالاتر از این دو بود (P0.00<0.05). کی دو پیرسون نشان داد که نوع شکست در ارتباط با نوع ماده است در آمالگام 100% شکست نوع ادهزیو و در کامپوگلاس 60% کوهزیو مشاهده شد. میزان شکست Core max II85% ادهزیو بود.
    نتیجه گیریاین مطالعه نشان داد که به علت استحکام شکست بالای دندانهای ترمیم شده با Core max II، این ماده به عنوان ترمیم، فقط جهت دندانهای مولر شیری پالپوتومی شده ای که نسج زیادی را از دست داده اند می تواند بکار برده شود.
    کلیدواژگان: کامپومر، کامپازیت، استحکام شکست، پالپوتومی، دندانهای شیری
  • حمیدرضا عرب، کاظم فاطمی، محمد اسماعیلی صفحات 221-226
    مقدمههدف از این مطالعه بررسی اختلالات ناشی از نارسایی مزمن کلیه بر پریودنشیوم و تعیین وضعیت لثه و بهداشت دهان در بیماران دیالیزی و مقایسه آن با کودکان سالم بود.
    مواد و روش هادر این مطالعه مورد شاهدی 19 بیمار دیالیزی 16-5 ساله از بیمارستان دکتر شیخ و نیز 19 نفر به عنوان گروه شاهد از مراجعه کنندگان دانشکده دندانپزشکی بررسی شدند. گروه شاهد از نظر سن، جنس و وضعیت مسواک زدن با گروه بیمار مشابهت داشتند. از 19 نفر در هر دو گروه 10 نفر دختر و 9 نفر پسر بودند. 7 نفر در گروه سنی 10-5 سال و 12 نفر در گروه سنی 16-11 سال قرار داشتند. شاخص های ایندکس لثه ای، ایندکس دبری، ایندکس کلکلوس و ایندکس ساده شده بهداشت دهان در گروه بیمار و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری توسط تست های Mann-whitneyو Kruskal walisانجام گردید.
    یافته هابررسی شاخص های مورد نظر نشان داد که شاخص های ایندکس لثه ای و ایندکس دبری در گروه بیمار بطور معنی داری نسبت به گروه شاهد بالاتر بود. هیچ تفاوت معنی داری در بررسی ایندکس کلکلوس و ایندکس ساده شده بهداشت دهان بین دو گروه مشاهده نشد. بررسی شاخص های مورد نظر به تفکیک سن در گروه بیمارنشان داد که ایندکس کلکلوس در گروه سنی 16-11 سال بطور معنی داری نسبت به گروه دیگر بالاتر بود.
    نتیجه گیریدر گروه بیماران دیالیزی میزان تشکیل پلاک و در نتیجه آن میزان ژنژیویت افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: نارسائی مزمن کلیوی، همودیالیز، التهاب لثه
  • کاظم فاطمی، علی اکبر خوشخونژاد، سیداصغر میرعمادی صفحات 227-234
    مقدمههدف از انجام این تحقیق بررسی کلینیکی میزان پوشش سطوح عریان ریشه با استفاده از پیوند بافت همبندی به روش Subepithelialبود.
    مواد و روش هادر این مطالعه تعداد 12 بیمار شامل 8 زن و 4 مرد در گروه سنی 22 تا 43 سال که دارای حداقل یک دندان مبتلا به تحلیل لثه بودند انتخاب شدند. ابعاد زیر در مورد هر یک از دندانها اندازه گیری شدند.
    1 - از لبه لثه تا خط طوق2 - از لبه لثه تا نقطه مرجع3 - عرض تحلیل در ناحیه CEJ 4 - عمق پاکت5 - میزان لثه کراتینیزه عمل جراحی پیوند مطابق روش ارائه شده توسط Langer & Langerانجام گردید. ابعاد مورد مطالعه یک، دو و 3 ماه پس از عمل اندازه گیری شدند. با استفاده از آزمونهای فرض، تجزیه واریانس و ضریب همبستگی بررسی های آماری انجام گرفت.
    یافته هابررسی هانشان داد که روش مورد نظر 75% موفقیت در پوشش سطوح عریان ریشه بالاتر از 7/1 میلیمتر و حدود 92% موفقیت در افزایش عرض لثه کراتینیزه به میزان بیش از 2 میلیمتر داشته است.
    نتیجه گیریروش پیوند بافت همبندی Subepithelialمی تواند در پوشش سطوح عریان ریشه موفقیت آمیز باشد.
    کلیدواژگان: پیوند بافت همبندی، تحلیل لثه، پوشش سطح ریشه
  • جمیله قدوسی، مریم جاویدی، آمنه بکاییان صفحات 235-240
    مقدمهیکی از مشکلات شایع حین کار درمان ریشه کلسیفیکاسیون پالپ است. آنچه که درمان اینگونه دندانها را مشکل تر می سازد اینست که علیرغم انسداد در نمای رادیوگرافیک و عدم ورود کلینیکیفایل به داخل کانال، مسیر کانال اغلب بطور کامل مسدود نمی باشد که این مسئله در بسیاری از موارد منجر به شکست درمان می گردد. هدف از این مطالعه بررسی میکروسکوپیک فضاهای باز موجود در کانالهایی است که در بررسی کلینیکی و رادیوگرافی کلسیفیه بود.
    مواد و روش هادر این مطالعه آزمایشگاهی- توصیفی تعداد 18 دندان انسانی کشیده شده که شامل 21 کانال کلسیفیه بود انتخاب گردید. در تمام نمونه هابرشهای عرضی به ضخامت 9/0-8/0 میلیمترتهیه شد و بوسیله استریومیکروسکوپ تحت بررسی قرار گرفتند. بعد از تهیه عکس هایکامپیوتری از این برشها، فضاهای باز موجود در هر برش توسط نرم افزار Auto cad 14اندازه گیری شد.
    یافته هاارزیابی کامپیوتری در نمونه ها ابعاد متفاوتی از فضاهای باز را نشان داد. فضاهای باز در اکثر کانال ها مشاهده شد خصوصادر مواردی که مدخل کانال انسداد نشان می داد.
    نتیجه گیریبا توجه به اینکه در اکثر مقاطع کانالهایمسدود، باقیمانده ای از فضای کانال وجود داشت توصیه می شود که دندانپزشک، وقت بیشتری را جهت باز کردن کانال کلسیفیه صرف نماید.
    کلیدواژگان: برشهای عرضی، دندانهای کلسیفیه، استریومیکروسکوپ
  • رضا گوهریان، شهین رضایی رکنی، حسین دشتی صفحات 241-250
    مقدمهثبات یک ترمیم خارج تاجی در برابر نیروهایی که بر سطح اکلوزالی آن وارد می شود از نکاتی است که از ابتدای ساخت آن بایستی مدنظر قرار بگیرد. از جمله عوامل موثر بر ثبات روکش نوع اکلوژن،‍ اندازه سطح اکلوزال، محل و میزان نیروی اکلوزالی وارده به آن می باشد. هر چه اندازه سطح اکلوزال روکش نسبت به طوق دندان پایه که معمولا محل قرار گرفتن خط خاتمه تراش است وسیعتر باشد، چنانچه نیروی اکلوزالی به موازات محور طولی دندان پایه روی مارجینال ریج سطح اکلوزالوارد گردد،‍ حالت cantileverایجاد می شود که درنتیجه ثبات پروتز بهم خورده و بدنبال آن شکست سمان در ناحیه مارجین رخ می دهد. این مسئله در پروتزهای سمان شونده متکی بر ایمپلنت نمود بیشتری داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوع خط خاتمه تراش بر شکست سمان و ریزنشت ناحیه مارجین روکش متکی بر ایمپلنت بدنبال وارد آمدن نیروهای اکلوزالی در اکلوژن cusp to marginal ridgeبا توجه به ابعاد سطح اکلوزالی روکش می باشد.
    مواد و روش هادر این تحقیق که یک مطالعه تجربی است 90 مدل فلزی مشابه پایه ایمپلنت با سه نوع خط خاتمه تراش شولدر، اسلوپینگ شولدر و نایف اج تهیه شد. بر روی هر کدام یک الگوی مومی با سطح اکلوزالی هم اندازه دندان طبیعی مولر اول پایین فرم داده شد. الگوهای مومی توسط آلیاژ بیس ریخته و روی مدل فلزی مربوطه سمان گردیدند. سپس عمل ترموسایکلینگ بین c°5 و c°55 به تعداد 1000 سیکل انجام شد و پس از آن نمونه ها به دو گروه مساوی تقسیم شده و دو نیروی اکلوزالی 60 نیوتون و 100 نیوتون به تعداد 50000 سیکل (معادل 3ماه جویدن) در ناحیه مارجینال ریج سطح اکلوزالی به آنها اعمال گردید. نمونه ها پس از قرار گرفتن در محلول فوشین 5% برای مدت 24 ساعت به طور طولی برش خورده و ریزنشت سمان در زیر میکروسکوپ اندازه گیری شد. آنالیز آماری توسط آزمونهای tو آنالیز واریانس یک عاملی و دو عاملی انجام گردید.
    یافته هابین سه نوع خط خاتمه تراش از نظر میزان ریزنشت اختلاف معنی داری وجود نداشت. در تاثیر متقابل بین سه نوع خط خاتمه تراش و نیروهای وارده به سطح اکلوزال فقط هنگام اعمال نیروی60 نیوتون تفاوت معنی دار بود (P= 0.0182<0.05).
    نتیجه گیریبین خطوط خاتمه تراش، خط خاتمه تراش شولدر کمترین ریزنشت را نشان داد.
    کلیدواژگان: ریزنشت، اکلوژن cusp to marginal ridge، خط خاتمه تراش
  • سیدمصطفی معظمی، نونا عطاران صفحات 251-262
    مقدمهحداقل قابل قبول شدت نور برای سیستم های لایت کیور mW/cm2233 است. این شدت برای کیورینگ سطح کامپازیت قابل قبول بوده و برای نواحی عمیق تر مقبولیت ندارد. میزان افت شدت نور پس از عبور از ضخامت های متفاوت نسوج و مواد دندانی و هوا (فاصله) می تواند بر میزان و عمق پلی مریزیشن مواد لایت کیور تاثیر بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان افت شدت نور پس ازعبور از ضخامت های متفاوت کامپازیت های نوری هایبرید و مایکروفیلد، گلاس آینومرنوری، بایوگلاس،چینی دندانپزشکی، نسوج دندانی و همچنین هوا است.
    مواد و روش هاشش گروه پنج تائی از یک نوع کامپازیت هایبرید،کامپازیت مایکروفیلد، گلاس آینومر، چینی دندان پزشکی، بایوگلاس و نسوج دندانی در پنج ضخامت یک تا 5 میلی متری آماده شدند. شدت نور پس از عبور از این نمونه ها و همینطور هوا در همان فواصل، توسط دستگاه رادیومتر اندازه گیری شد.
    یافته هامیزان افت شدت نور پس از عبور از ضخامت های متفاوت چینی دندانپزشکی، نسوج دندانی، کامپازیت مایکروفیلد، کامپازیت هایبرید، بایوگلاس، گلاس آینومر و هوا به ترتیب و بطور بارزی کاهش می یابد. کاهش شدت نور برای چینی دندانپزشکی، نسوج دندانی، کامپازیت مایکروفیلد، کامپازیت هایبرید، بایوگلاس، گلاس آینومر و هوا در ضخامت یک میلی متری به ترتیب 88، 80، 78، 68، 47، 44 و 7/0 درصد بود. میزان کاهش شدت نور با افزایش ضخامت افزایش می یابد. بیشترین افت شدت نور پس از عبور از چینی دندانپزشکی و کمترین آن پس از عبور از هوا اتفاق می افتد.
    نتیجه گیری1 - استفاده ازموادلایت کیوردرضخامتهای کمترازmm1می تواندنتایج بهتریاز نظر پلی مریزیشن داشته باشد.
    2- برای کیورینگ گلاس آینومر نوری ضخامت یک میلی متری قابل قبول است.
    3- برای بایوگلاس بعنوان قطعه و ماده هدایت کننده نور به منظور کیورینگ مواد لایت کیور، می توان تنها تا عمق 3 میلی متری کیورینگ قابل قبولی را انتظار داشت. بنابر این شدت های بالاتر برای اندازه های متفاوت این اینسرت ها و ضخامت های مختلف،توصیه می شوند.
    4- برای سایر مواد و نسوج دندانی حتی پس از عبور نور از ضخامت یک میلی متری شدت نور کافی، مهیا نمی شود بنابر این دستگاه هایی با توانائی تولید شدت تابش بالاتر توصیه می شوند.
    5- میزان کاهش شدت نور در مورد فواصل مختلف به مراتب کمتر از زمانی است که نور از ضخامت های مختلف مواد و نسوج دندانی می گذرد.
    کلیدواژگان: نسوج دندانی، ضخامت، مواد دندانی، فاصله، شدت نور
  • سیدجلال مهدویان، نفیسه اسدزاده عقدایی صفحات 263-268
    مقدمهاین مطالعه برای بررسی انگیزه اصلی مراجعه افراد بی دندان جهت گذاشتن دندان مصنوعی به دندانسازان تجربی بجای مراجعه به مطب دندانپزشکان در مشهد در سال 1382 صورت گرفته است.
    مواد و روش هاتعداد 450 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و هر کدام از طریق جوابهای موجود در پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به کمک نمودارهای ستونی و دایره ای و توزیع فراوانی داده ها ارائه گردیدند.
    یافته هامهترین یافته ها نشان می دهند که هر چه میزان تحصیلات افراد بالاتر باشد نسبت فراوانی مراجعه به دندانسازان تجربی کمتر می شود وهرچه میزان درآمد افراد کمتر باشد نسبت فراوانی میزان مراجعه به دندانسازان تجربی بیشتر می شود.
    نتیجه گیریعلت مراجعه افراد به دندانسازان تجربی به دلایل متعددی است اما به طور عمده این دلایل عبارتند از: تحویل زودتر دندان مصنوعی، تشویق بستگان و دوستان، به نظر رسیدن تجربه بیشتر دندانسازان تجربی و ارزان بودن خدمات دندانپزشکی از سوی دندانسازان تجربی و درآمد و تحصیلات کم افراد مراجعه کننده.
    کلیدواژگان: دندانپزشک، دندانساز، دست دندان
  • مژده مهدیزاده، ابراهیم علاسوندیان صفحات 269-274
    مقدمهرادیوگرافی دندانی از زمان اختراع دستگاه تولید اشعه ایکس، سهم بالایی در تشخیص بیماری های دهان و دندان و همچنین بدشکلی هایصورت داشته است. تکنیکهای مختلفی برای بدست آوردن تصویر مناسب رادیوگرافی و به حداقل رساندن تابش اشعه ایکس به بیمار بکار رفته است. در این تحقیق تکنیکهای اصلاح شده برای رادیوگرافی داخل دهانی با استفاده از فیلم نگهدار‎های ایکس سی پی و اسنپ ا ری مورد بررسی قرار گرفته.هدف از این مطالعه تعیین کارآئی دو نوع فیلم نگهدار برای به حداقل رساندن خطاها و اشکالات تکنیکی و تاثیر نوع فیلم نگهدار مورد مطالعه بوده است.
    مواد و روش هابا استفاده از فیلم نگهداری های ایکس سی پی و اسنپ ا ری تعداد 96 کلیشهرادیوگرافی داخل دهانی پری‎اپیکال موازی از 96 بیمار مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی اصفهان در شرایط یکسان ولتاژ (70KVP)و آمپراژ (mA8)گرفته شد. فیلمهای رادیوگرافی از نوع سرعت Eبودند.از تعداد 96 نگاره بدست آمده 6 کلیشه جهت مطالعه اولیه مورد بررسی قرار گرفت و 90 نگاره باقی‎مانده در تحقیقات مورد نظر قرار گرفتند تمامی نگاره ها در دستگاه ظهور و ثبوت اتوماتیک (پروسسور) با شرایط یکسان ظاهر و ثابت شدند. نگاره ها توسط نگاتسکوپ مشاهده و بعد از ارزیابی یافته ها در چک لیست ثبت و توسط آزمون آماری Chi Squareمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته هاداده های‎پژوهشی نشان می‎دهند، فراوانی‎خطاهای‎تکنیکی با استفاده از فیلم‎نگهدار اسنپ ا ری، کون کاتینگ (7/26 درصد)، جابجائی فیلم (6/15 درصد)، کوتاه شدن تصویر (3/13 درصد)، طویل شدن تصویر (9/8 درصد)، اورلپینیگ (2/2درصد)، محاسبه شد. ضمنا مواردی از خطا با استفاده از فیلم نگهدار ایکس سی پی مشاهده نشد.
    نتیجه گیریبطور کلی فیلم نگهدار ایکس سی پی از نظر کاربرد آسانتر و از نظر کیفیت نگاره های بدست آمده بهتر از فیلم نگهدار اسنپ ا ری می‎باشد. فیلم نگهدار ایکس سی پی از لحاظ کاهش خطاهای تکنیکی و کیفیت تصویر به فیلم نگهدار اسنپ ا ری ارجحیت دارد و این مزیت باعث شده که از تکرار نگاره ها جلوگیری و درنتیجه دوز اشعه ایکس به بیمار کاهش یابد.
    کلیدواژگان: فیلم نگهدار ایکس، سی، پی، فیلم نگهدار اسنپ، ا، ری، خطاهای تکنیکی، کوتاهی تصویر، بزرگنمایی تصویر، کون کاتینگ
  • گزارش مورد
  • محمدحسن ضرابی، هومن جلیل زاده تهرانی صفحات 275-278
    مقدمهیکی از عوامل مهم در موفقیت درمان ریشه آگاهی از آناتومی و مورفولوژی کانال ریشه دندان است. وجود چهار ریشه در دندان مولر دوم فک بالا تنها در معدودی از گزارشات شرح داده شده است. هدف این گزارش ارائه وجود دو کانال پالاتال در یک مولر دوم فک بالا در یک بیمار بود.
    یافته هاخانم 43 ساله ای جهت درمان دندان مولر دوم سمت راست فک بالا بعلت پوسیدگی وسیع ارجاع داده شده بود. رادیوگرافی تشخیصی وجود آنومالی در ریشه ها را مشخص نمود. پس از تهیه حفره دسترسی وجود چهار اریفیس در پالپ چمبر ملاحظه و تائید شد، تمام مراحل درمان کانال ریشه روی دندان انجام گرفت.
    نتیجه گیریآگاهی به متداولترین اشکال آناتومیک و تنوعات احتمالی مورفولوژی کانال ریشه یک اصل پایه است. گزارش موارد نادر مشاهده شده دندانپزشک را وا می دارد تا در حین درمان ریشه دندان، موارد نادر دندانها را مد نظر داشته باشد.
    کلیدواژگان: مولر دوم، ریشه پاتال، فک بالا