فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 39، امرداد 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 39، امرداد 1384)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/06/30
  • تعداد عناوین: 15
|
  • قطع عصب اینگوینال برای درمان به دام افتادگی این عصب: تجربه ای در صد بیمار
    صفحات 291-297
    اگرچه گرفتار شدن عصب اینگوینال هنگام جراحی فتق و سایر اعمال ناحیه کشاله رانی از عوارض نستبا کمیاب است، لیکن در برخی از موارد دردسر ساز می باشد. نگارنده این مقاله تعداد 100 مورد از این گونه بیماران را بررسی و درمان نموده و نتایج رضایت بخش خود را ارائه نموده اند.
    کلیدواژگان: اعصاب اینگوینال، قطع عصب، اعصاب ژنیتوفمورال، نوروپاتی پس از انسزیون انیگوینال، نوروما
  • افزایش بقا در بیماران دچار آسیب های شدید
    صفحات 298-306
    راهکارهای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ترومای شدید از دیرباز مورد توجه بوده و باعث شده است که توجه زیاد به مراقبت مصدومین در دوران قبل از رسیدن به بیمارستان و در بیمارستان صورت گیرد. در این بررسی عوامل متعدد که می تواند در کاهش مرگ و میر حاصل از تروما موثر باشد در یک بررسی همه گیر مورد توجه قرار گرفته و این که آیا یک فاکتور در این مسئله مؤثر است یا ایجاد یک تروما سیستم می تواند مفیدتر باشد گزارش شده است.
  • منافع انجام جراحی در بیماران مبتلا به متاستازهای ریوی کارسینوم کولورکتال
    صفحات 307-315
    برداشتن متاستازهای سرطان کولورکتال یک جراحی قابل قبول می باشد. در این بررسی این که کدام یک از این دسته بیماران بهترین نتیجه را از این عمل کسب می نمایند مورد بحث و نتایج بر روی 138 بیمار که تحت عمل جراحی برداشتن متاستاز قرار گرفته اند از نظر میزان بقای 5 ساله، ارزش اندازه گیری CEA، اهمیت وجود گانگلیون های درگیر در مدیاستن و تاثیر طبقه بندی Duke در بقا 5 ساله مطرح شده است.
  • تزریق خون در بیماران جراحی
    صفحات 316-323
    نیاز به تزریق خون در بیماران جراحی یا غیر جراحی هنوز مسئله ای است که مورد توافق همگانی نیست. آیا هماتوکریت بین 21% تا 25% می تواند اساس نیاز به تزریق خون باشد. تفاوت بین خون یک روزه و خونی که از آن 10 روز گذشته باشد در روی انتقال اکسیژن، آسیب به سیستم ایمنی، اثر تزریق خون در عود سرطان و ایجاد متاستاز، نیز اهمیت جایگزین های مناسب خون از قبیل محلول نمکی 5/7% همراه یا بدون دکستروز، همچنین اثر آلبومین در بیمارانی که نیاز به خون دارند، همه در این بررسی مطالعه و مورد توجه قرار گرفته است.
  • پاروتیدکتومی سطحی
    صفحات 324-339
    در عمل جراحی پاروتید با توجه به مسئله مجاورت با عصب صورتی و امکان آسیب به این عصب و در عین حال با توجه به خصوصیات متفاوت آسیب شناسی، جلوگیری از آسیب به این عصب همواره مورد نظر بوده است. در این بررسی پاروتیدکتومی سطحی با توجه به این که جراحی بایستی با توجه به آسیب شناسی تومور بتواند از متدهای مختلف جراحی استفاده کند مورد توجه قرار گرفته و ارتباط تومور با عصب، اندازه تومور، سن بیمار، عمل جراحی قبلی روی پاروتید، عفونت و وضعیت آناتومی محل شرح داده شده است.
  • خطرات تولد در آب
    صفحات 340-345
    مروری بر 74 مفاله نوشته شده در مورد زایمان داخل آب، عوارض عنوان شده در تعقیب آن مانند غرق شدن در آب تازه، هیپوترمی، عفونت، پارگی بند ناف و خونریزی، آنسفالوپاتی در اثر هیپوکسی و نارسایی خونی و سرانجام مرگ مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
  • خونریزی وسیع تاخیری پس از جراحی بر روی پانکراس و مجاری صفراوی آمبولیزاسیون یا جراحی
    صفحات 346-354
    در این مقاله در مورد خونریزی وسیع تاخیری پس از جراحی های پانکراس و مجاری صفراوی بحث شده است و در مورد علل و نوع درمان های مختلف و نتایج آن گفتگو شده است.
  • فیکساسیون داخلی تاخیر یافته شکستگی های گردن فمور در بزرگسالان جوان
    صفحات 355-362
    نتایج و عوارض بعد از جا اندازی بسته و باز و فیکس کردن 102 شکستگی جا به جا شده داخل کپسولی گردن فمور بین سنین 15 و 50 سالگی گزارش شده و فاکتروهای مؤثر در جوش نخوردن خردشدگی خلفی گردن ران. جا اندازی نا مناسب و قرار گرفتن پیچ ها در گردن ران در نظر گرفته شده اند.
  • متیل پردنیزولون، والاسیکلوویر یا ترکیب آن دو در درمان نوریت و ستیبولار
    صفحات 363-371
    نوریت و ستیبولار دومین علت شایع سرگیجه نوع وستیبولار می باشد که اید به علت ویروس هرپس سیمپلکس نوع I باشد. در 141 بیمار مبتلا به این بیماری 38 نفر تحت درمان با دارونما، 35 بیمار با متیل پردنیزولون، 33 بیمار با والاسیکلوویر (valacyclovir) و 35 بیمار متیل پردنیزولون همراه با والاسیکلوویر قرار گرفته و نتیجه اعلام شده است.
  • درمان عفونت های مرتبط با ایمپلنت های جراحی
    صفحات 372-381
    سالانه در حدود 2 میلیون مورد عفونت بعد از جراحی استفاده از اجسام خارجی در درمان بیماران در آمریکا دیده می شود. اگرچه عفونت بعد از گذاشتن کانتر از این هم بیشتر است ولی در هر حال مشکل بزرگی است که لزوم بررسی از نظر اقتصادی، اجتماعی، تشخیص، نوع درمان جراحی یا غیر جراحی و بالاخره چگونگی برخورد با این عارضه را ایجاب می نماید.
  • عود آدنومای پلئومورفیک غده پاروتید
    صفحات 382-388
    در این مقاله در مورد عود تومور پلئومورفیک پس از جراحی اولیه بحث شده است و بیماران دوباره عمل شده تحت بررسی قرار گرفته اند.
  • بازنگری جدید مبتنی بر جمعیت در تومورهای کارسینوئید
    صفحات 389-396
    با توجه به مقدار اندک تومور کارسینوئید، گزارش جامعی از نظر شیوع، جایگزینی تشریحی و انتظار بقا وجود ندارد لذا به نظر می رسد بررسی جامع مفید باشد. با توجه به اطلاعات ثبت شده در 427، 11 بیمار، بیماران از نظر سن، جنس، نسبت شیوع، میزان بقا و نسبت فراگیری ارگان های مختلف مورد تحلیل قرار گرفته اند.
  • شیمی - پرتودرمانی پیش از عمل در مقابل انجام آن پس از عمل سرطان رکتوم
    صفحات 397-406
    استفاده از پرتودرمانی بعد از اعمال جراحی سرطان های رکتوم پیشرفته به صورت استاندارد پیشنهاد شده است. در بررسی کنونی شیمی - پرتودرمانی قبل از عمل با شیمی - پرتودرمانی پس از عمل جراحی در 421 بیمار از نظر میزان بقای 5 ساله با هم مقایسه و نتیجه اعلام شده است.
  • مروری بر نحوه برخورد و درمان سنگ های حالب
    صفحات 407-416
    نحوه برخورد با سنگ های حالب با توجه به اندازه سنگ، ابعاد سنگ، محل جایگزینی سنگ، انواع اعمال عنوان شده برای آن از قبیل جراحی باز، جراحی آندوسکوپی. سنگ شکنی لیزری، ESWL، استفاده از استنت، سنگ شکنی با استفاده از امواج تکانه ای، تمایل بیمار، هزینه بیمارستانی که بیمار در آنجا تحت درمان قرار می گیرد (از نظر تجهیزات) کاملا متفاوت بوده و تمام موارد فوق شرح و مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: حالب، سنگ های حالب، شیوه برخورد و درمان، سنگ شکنی، لیزر، یورتوسکوپی، ESWL، عبور خود به خودی، لاپاروسکوپی، پرکوتانه، جراحی
  • پیامد پانکراتیت حاد شدید
    صفحات 419-425
    در یک بررسی نه ساله نتیجه درمان عفونت حاد و شدید پانکراس در 60 بیمار همراه با نکروز عفونی و نکروز غیر عفونی که تحت درمان جراحی و غیر جراحی قرار گرفتند از جنبه های مختلفی بررسی و چگونگی انتخاب نوع درمان عنوان شده است.
    کلیدواژگان: نکروز پانکراس، پانکراتیت حاد شدید، پیامدهای جراحی