فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 48 (مهر و آبان 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 48 (مهر و آبان 1384)

  • 140 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/07/07
  • تعداد عناوین: 18
|
  • مقالات پژوهشی
  • حسین ایمانی، فاطمه حسنی، سیدعلی حائری روحانی، محمدحسین نصراصفهانی، مجتبی رضازاده، اعظم دالمن، سعید کاظمی آشتیانی، عبدالحسین شاهوردی صفحات 1-10
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی مطالعه تاثیر گلوتاتیون بر از سرگیری میوز و بلوغ آزمایشگاهی تخمک های نارس موش و تکوین جنین های حاصل از آن است.
    مواد و روش ها
    تخمک های نارس از تخمدان موش های سوری نژاد NMRI (6-4 هفته ای) در شرایط استریل جدا شدند و در 3 گروه آزمایشی و یک گروه شاهد دسته بندی شدند. تخمک های گروه شاهد در محیط MEM-a حاوی FCS 5 درصد گروه اول (minimum essential medium eagle(Alpha) در محیط MEM-a حاوی FCS درصد 1 mM گلوتاتیون، گروه دوم در محیط MEM-a حاوی FCS 5 درصدIUhCG/mI 7.5 mIUrFSH، 100 و تخمک های گروه سوم در محیط MEM-a حاوی FCS 5 درصد درصدIUhCG/mI 7.5 mIUrFSH، 100و mM 1 گلوتاتیون قرار داده شدند. تخمک های نارس جهت بلوغ به مدت 24 ساعت داخل انکوباتور 37 با CO2 پنج درصد قرار گرفتند. لقاح و تکوین در محیط T6 انجام شد.
    یافته ها
    میزان از سرگیری میوز در گروه های آزمایشی یک (p=0.0001) و سه (p=0.0001) از نظر آماری نسبت به گروه شاهد اختلاف معنی داری را نشان داد که در گروه شاهد اول، دوم و سوم به ترتیب 74.20، 92.88، 84.49، 86.20 درصد بوده است. همچنین میزان بلوغ آزمایشگاهی در گروه های آزمایشی یک (p=0.0001) و سه (p=0.0001) از نظر آماری نسبت به گروه شاهد اختلاف معنی داری را نشان داد که در گروه های آزمایشی به ترتیب 59.77، 79.28، 52.74 و 70 درصد بود. در این مطالعه نرخ تشکیل جنین در روز اول در گروه های آزمایشی یک ((p=0.001و سه (p=0.007) نسبت به گروه 2 اختلاف معنی داری را نشان داد و این میزان از گروه شاهد و گروه 2 که فاقد این ماده بودند، بیش تر بود.
    استنتاج
    نتایج این مطالعه نشان داد گلوتاتیون با غلظت mM 1 دراز سرگیری میوز، شکسته شدن هسته و آزاد شدن اولین جسمک قطبی، بلوغ آزمایشگاهی، لقاح، شکل گیری جنین و تکوین آن تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: بلوغ آزمایشاهی، تخمک نارس، موش، گلوتاتیون
  • محمد افشار، محمد جعفر گلعلی پور، محمدحسن پور صفحات 11-17
    سابقه و هدف
    گاباپنتین یک داروی ضد صرع از نسل جدید است که جهت درمان صرع های ناقص و عمومی ثانویه معرفی گردید. از این دارو جهت تسکین دردهای عصبی کانسر و دیابت و پیشگیری از میگرن نیز استفاده می گردد. در مورد نقش این دارو در ایجاد نقایص جسمی در تکامل جنین (اثرات تراتوژنیک)، اطلاعات زیادی در دست نیست و تنها گزارش هایی دال بر اختلالاتی مثل تاخیر در استخوان سازی و تجمع ادرار در کلیه و حالب(هیدرونفروز و هیدرواورتر) در حیوانات آزمایشگاهی وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین ناهنجاری های ماکروسکوپی ایجاد شده توسط داروی گاباپنتین در صورت استفاده مستمر آن در زمان لانه گزینی و اندام سازی جنین طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    از 30 سرموش سفید کوچک آزمایشگاهی با نژاد Balb/c که درسنین 2.5 ماهه و دارای وزن تقریبی 2±30 گرم بودند، استفاده شد. شرایط نگهداری و تغذیه حیوانات استاندارد بود. جهت جفت گیری از تعداد 3 سرموش ماده به همراه یک سرموش نر به مدت یک شب در داخل قفس استفاده شد. رویت پلاک واژنی در صبح روز بعد، به عنوان زمان صفر حاملگی (GDo) تلقی شد.
    موش ها در سه گروه 10 تایی شامل دو گروه تجربی (II، I) و یک گروه شاهد دسته بندی شدند دو گروه تجربی به ترتیب مقادیر 1400mg/day(20mg/kg/day)و 1800 mg/day(26mg/kg/day) را به مدت 10 روز پی درپی، به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند. در گروه شاهد، از سرم فیزیولوژی به همان حجم داروهای تزریق شده استفاده گردید. موش ها در روز 18حاملگی تشریح شده و جنین هایشان توسط میکروسکوپ استریو مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری وزن توسط ترازوی حساس دژیتال با دقت 0.01 انجام شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری Anova و Tukey، X2 به کمک نرم افزار Spss آنالیز گردید.
    یافته ها
    در هر دو گروه تجربی I و II اختلالات مشابهی به صورت ناهنجاری هایی در سیستم اسکلتی و لوله عصبی بروز نمود. میزان اختلالات اسکلتی بیش از نقایص لوله عصبی بود و عمدتا به صورت اختلال شکل و جابجایی در اندام ها بود و از نظر آماری در مقایسه با گروه شاهد معنی دار بود (P<0.05). نقایص لوله عصبی عمدتا به صورت اسپینابیفیدا سیستیکا بود. در گروه تجربی II میزان بروز شدت ناهنجاری ها و جذب جنینی نسبت به گروه تجربی I افزایش داشت.
    استنتاج
    این مطالعه نشان داد اگر از داروی گاباپنتین به صورت مداوم در طی مراحل لانه گزینی و اندام سازی استفاده شود.
    می تواند سبب ناهنجاری های مادرزادی به مراتب شدیدتری از اختلالات گزارش شده قبلی گردد.
    کلیدواژگان: گاباپنتین، تراتوژن، ناهنجاری های اسکلتی، نقایص لوله عصبی
  • فرشیده عابدیان، حسن برادران، مسعود ثقفی، سید عبدالرحیم رضایی، سید رضا مظلوم، زینب عابدیان صفحات 18-25
    سابقه و هدف
    آرتریت روماتویید از بیماری های روماتیسمی منتشر خود ایمن است. اتو آنتی بادی های کشف شده در این بیماری از نظر تشخیص و پیش آگهی با ارزش می باشند. یکی از این آنتی بادی ها، آنتی بادی ضد کراتین (AKA). است که با کراتین فیبری در اپیدرم و ضمائم اپیدرمال و لایه های شاخی شده اپی تلیوم مری رت واکنش می دهد. ابتدا کیت AKA-IFA طراحی، حساسیت و ویژگی آن محاسبه می شود سپس شیوع آنتی بادی را در بیماران آرتریت روماتویید (RF) بررسی و در پایان نتایج AKA با نتایج آزمایش RF مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    با استفاده از آنتی ژن های پروتیینی لایه شاخی مری رت و استفاده از آنتی هیومن IgG کونژوگه به ماده فلورسنت، کیت AKA طراحی گردید. برای سنجش حساسیت و ویژگی کیت، 52 بیمار مبتلا به آرتریت روماتویید با استفاده از معیار کالج روماتولوژی امریکا با میانگین سنی15.8±48.0 انتخاب شد و نتایج آزمایش AKA در آنها با گروه کنترل بیمار (23 بیمار مبتلا به بیماری های روماتیسمی و غیر مبتلا به آرتریت روماتویید) با میانگین سنی 16.9±32.5 و گروه کنترل سالم 30 نفر با میانگین سنی 16.9±32.1 مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تعیین دقت کیت، روش Inter assay و Inter assay مورد استفاده قرار گرفت. RF بیماران بررسی و نتایج آن با نتایج AKA شده مقایسه گردید.
    یافته ها
    از 52 بیمار آرتریت روماتویید، 39 مورد (75 درصد) و در گروه کنترل بیمار 3 مورد (13 درصد) و در گروه کنترل سالم 1 مورد (3.3درصد) AKA مثبت بودند. کیت طراحی شده AKA از دقت 100 درصد به روشن Inter assay و 98 درصد به روش Inter assay برخوردار بوده و حساسیت و ویژگی تست AKA در رقت 1.10 سرم به ترتیب 75 و 92.5 درصد بود. در حالی که حساسیت و ویژگی RF به ترتیب 88.5 و 86.8 درصد محاسبه شد.
    استنتاج
    نتایج نشان داد، بهترین حساسیت و ویژگی آزمایش برای بیماران آرتریت روماتویید، تیتر 10/1 است به عبارتی رقت 10/1 به عنوان حداقل تیتر معنی دار (Cut off) در تشخیص و تایید آرتریت روماتویید می باشد و با توجه به دقت کیت طراحی شده، سنجش –IFA AKA دارای اعتبار علمی بالایی در تشخیص و تایید بیماری آرتریت روماتویید می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی کراتین آنتی بادی، آرتریت رومایید، ایمنوفلورسانس
  • محمدعلی ابراهیم زاده، سید جلال حسینی مهر، میترا محمودی، محمدرضا قایلخو، سید مسعود حسینی صفحات 26-31
    سابقه و هدف
    شواهد حاکی از آن است که مصرف میوه ها به علت دارا بودن مواد آنتی اکسیدانت، از قبیل ویتامین ث خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهند. از آنجا که مرکبات منبع غنی از این ویتامین می باشند این مطالعه مقدار این ویتامین را در برخی گونه های پر مصرف مرکبات اندازه گیری می کند.
    مواد و روش ها
    سیزده گونه رسیده و پرمصرف مرکبات از باغ های تحقیقاتی فجر ساری تهیه و میزان ویتامین ث با روش تیتراسیون دو مرحله ای اکسیداسیون – احیا اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و توکی آنالیز شد.
    یافته ها
    میانگین ویتامین ث در تمامی میوه ها 18.3±85.4 میلی گرم در 100 میلی لیتر آب میوه (با محدوده 57.9 تا 131.6) بود. بیش ترین مقدار این ویتامین در پرتقال شهسواری، 4.2±131.6، و پرتقال خونی سانگینولا 2.2± 100.7 میلی گرم و کم ترین مقدار آن در تانجلو، 2.3±57.9 و نارنگی 2.2±70.2 میلی گرم در 100 میلی لیتر آب میوه بود. ارتباطی بین مقدار ویتامین ث و اسید سیتریک موجود در آب میوه یافت نشد.
    استنتاج
    بین میزان ویتامین ث در انواع مرکبات مورد تحقیق در این مطالعه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. به منظور دریافت مقدار بیش تری از ویتامین ث از طریق رژیم روزانه، مصرف مرکبات حاوی ویتامین ث بیش تر، پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: ویتامین ث، تیتراسیون، مرکبات
  • محمد آزاد بخت، سید محمدحسین زاده صفحات 32-37
    سابقه و هدف
    گونه های داتورا منبع تهیه تروپان آکالوییدهایی چون آتروپین و فرم چپ گرد آن یعنی هیوسیامین می باشند. جنس داتورا دارای 10 تا 15 گونه می باشد، که گونه D.Stramonium L. در برخی از منابع به عنوان گونه اندمیک کناره دریای مازندران شناخته شده است. علاوه بر گونه استرامونیوم، گونه ی D.Innaxia Mill نیز با فراوانی کم تر در شمال ایران پراکندگی دارد. که افتراق این دو گونه با توجه به خصایص مرفولوژیک امکان پذیر می باشد. به نظر می رسد مقدار آلکالوییدها در گیاه داتورا، به شدت به سن، اندام و گونه گیاه، جغرافیای منطقه رویش (اعم از ساختار خاک و سیستم آب و هوا) و فصل گیاه وابسته باشد. حتی این مقادیر در ساعات مختلف روزهم متفاوت است.
    مواد و روش ها
    ابتدا مقدار تروپان آلکالویید تام به روش تیتراسیون در اندام های مهم این دو گونه اندازه گیری و سپس مقایسه شدند. سپس مقدار هیوسیامین به عنوان یکی از مهم ترین تروبان آلکالوییدها در این اندامها با روش HPLC مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    بیش ترین مقدار به دست آمده از ریشه و برگ دی. استرامونیوم و مقدار آن 0.4درصد و کم ترین مقدار از ریشه دی. اسنوکسیا با 0.18 درصد به دست آمد. مقادیر تروپان آلکالوییدها برای اندام های دیگر دو گونه، در محدوده ی این دو عدد به دست آمد.
    استنتاج
    مقادیر به دست آمده تروپان آلکالوییدها در برخی از اندام ها تقریبا بالا و در برخی از اندام ها کم بود، اما مقادیر هیوسیامین به یکدیگرنزدیک بود. اگر چه مقدار آن در گونه اینوکسیا کمتر از استرامونیوم بود.
    کلیدواژگان: دانور، هیوسیامین، تروپان آلکالوییدتام، تیتراسیون، HPLC
  • صغری خانی، ژیلا ترابی زاده، علیرضا خلیلیان، کبری عابدیان پاسگری صفحات 38-46
    سابقه و هدف
    شاخص های بیو شیمیایی جدید (فیبرونکین، استریول، آلفا- فتوپروتیین و...) نسبت به روش های معمول موجود (سابقه قبلی – سیستم نمره بندی خطر و...) زایمان زودرس خودبخودی را دقیق تر و زود هنگام تر پیش گویی می کنند. زنان زیادی وجود دارند که عوامل خطر آشکاری ندارند ولی به طور زودرس زایمان می کنند. هدف اصلی این مطالعه تعیین رابطه بین زایمان پره ترم و عیار بتا گتادوتروبین جفتی انسانی موجود در ترشحات سرویکوواژینال بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش Nested case –control بود که بر روی 304 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهر ساری از 1379 تا 1382 انجام شد. نمونه ترشحات سرویکوواژینال در 83 زن با سن حاملگی 28- 24 هفته و حاملگی یک قلو که از نظر زایمان زودرس پرخطر بوده اند، به دست آمد و به آزمایشگاه ارسال شد. زنان باردار براساس سن حاملگی به هنگام زایمان به دو گروه مورد (کم تر از37 هفته) و شاهد (37 هفته یا بیش تر) تقسیم شدند. سطح بتا- گتادوتروپین کوریونی انسانی، اندازه گیری و در دو گروه مقایسه شد. نسبت شانس (OR)، حساسیت، ویژگی قدرت پیش گویی کنندگی مثبت و منفی محاسبه شد.
    یافته ها
    83(27.3 درصد) زن پر خطر از میان 304 شرکت کننده انتخاب شدند. 36 نفر (43.37 درصد) قبل از هفته 37 حاملگی زایمان نمودند. سطح بتا – گتادوتروپین کوریونی انسانی ترشحات سرویکوواژینال دارای دامنه 186-5 میلی واحد در میلی لیتر بود که با معیار برش 25 میلی واحد در میلی لیتر (8.6 0.95– 1.12 CI و 3.016 = OR بود که بین بتا – گنادوتروپین کوریونی انسانی با زایمان زودرس رابطه وجود داشت. حساسیت، ویژگی، قدرت پیش گویی کندگی مثبت و منفی برای این آزمون جهت پیش گویی زایمان زودرس به ترتیب برابر: 41.67، 41،80.85، 62.5 و 64.41 بود.
    استنتاج
    در این مطالعه حساسیت بالا برای آزمون بتا – گتادوتروپین کوریونی انسانی جهت پیش گویی زایمان زودرس به دست نیامد ولی بین این دو رابطه وجود داشت. لذا پیشنهاد می شود مطالعات بیش تری برای شناسایی سایر مشخصات زنان پرخطر انجام شود.
    کلیدواژگان: زایمان، زایمان زودرس، زنجیره انسانی، ارزش پیش گویی کنندگی آزمون
  • محمدرضا مهدوی، مهرنوش کوثریان صفحات 47-50
    سابقه و هدف
    تشخیص میکروسیتیک هیپوکرومیا در حال حاضر با دستگاه های شمارش گلبولی خود کار انجام می گردد. تهیه این وسایل محتاج صرف هزینه های زیاد می باشد و کار کردن با آن ها نیاز به تجربه زیادی دارد. آزمون شکنندگی اسمزی برای تشخیص این اختلال گلبولی معرفی شده است. این مطالعه به منظور تعیین بهترین غلظت نمک در آزمون تک لوله ای شکنندگی اسمزی، در سال 1378 در آزمایشگاه فجر ساری انجام شد.
    مواد و روش ها
    696 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه، به طور تصادفی مورد آزمایش همزمان تعیین اندکس های گلبولی توسط دستگاه شمارش گر سلولی و آزمون تک مرحله ای شکنند گی اسمزی قرار گرفتند. در آزمون شکنندگی اسمزی از آب نمک 0.4 درصد استفاده شد و پس از مجاورت 0.05 میلی لیتر از خون کامل و 5 میلی لیتر آب نمک به مدت ده دقیقه، سوسپانسیون حاصل سانتریفوژ گردیده و شکنندگی یا عدم شکنندگی گلبولی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    382 نفر از مراجعه کنندگان، MCV>80 و شکنندگی گلبولی داشتند. 228 نفر 7480 و 6 نفر با 74
    استنتاج
    از نتایج حاصل چنین بر می آید که آزمون تک مرحله ای شکنندگی اسمزی جهت غربالگری جمعیتی، به منظور تشخیص افراد میکروسیتیک هیپوکرومیک، بسیار حساس است، گر چه در تشخیص افتراقی آنمی فقر آهن از تالاسمی مینور کاربرد ندارد.
    کلیدواژگان: غربالگری تالاسمی، آزمون تک مرحله ای شکنندگی اسمزی
  • حوریه صادری، پرویز اولیاء، کامران علی مقدم، بابک بهار، سقراط فقیه زاده صفحات 51-57
    سابقه و هدف
    در سال های اخیر، مطالعه در زمینه اهمیت آدنوویروس ها در ایجاد عفونت و بیماری در افراد دریافت کننده پیوند مغز استخوان شروع شده است. به نظر می رسد این افراد به دلیل مصرف دارو برای جلوگیری از رد پیوند، استعداد بیش تری برای عفونت آدنوویروسی داشته باشند. این مطالعه به منظور مقایسه شیوع ترشح آدنوویروس در ادرار قبل و بعد از پیوند صورت گرفت. همچنین ارتباط متغیرهای فردی بیماران (سن، جنس، علت و نوع پیوند) با میزان عفونت آدنوویروسی بررسی شد.
    مواد و روش ها
    از 20 آبان 1381 تا 22 خرداد 1382 در مرکز تحقیقات خون شناسی، تومورشناسی (Oncology) پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران 91 بیمار پیوند مغز استخوان دریافت نمودند که از این تعداد از 72 بیمار دو نمونه ادرار با روش فنل – کلروفرم و تغلیظ آن با استات سدیم و اتانول، آزمایش PCR با استفاده از بتونه های (Primers) تکثیر دهنده قطعه 134 جفت بازی در منطقه ژن هگزون همه آدنوویروس های انسانی انجام شد.
    یافته ها
    در 39 بیمار (54.2 درصد) قبل از پیوند و در 37 بیمار (51.4 درصد) در طی هفته چهارم بعد از پیوند، DNA آدنوویروس در ادرار بیماران نشان داده شد. هر دو نمونه ادرار قبل و بعد از پیوند در 21 بیمار منفی و در 25 بیمار مثبت بود، در حالی که در 14 بیمار فقط نمونه قبل از پیوند و در 12 بیمار فقط نمونه بعد از پیوند مثبت بود. آزمون آماری مک نمار (Mc Nemar) تفاوت معنی داری را بین نمونه های ادرار قبل و بعد از نظر ترشح آدنوویروس در ادرار نشان نداد. همچنین آزمون تی تفاوت معنی داری را بین متوسط سن افرادی که دارای آدنوویروس در ادرار بودند با افراد فاقد آن نشان نداد. آدنوویروس در ادرار افراد مذکر، دارای بدخیمی و پیوند از نوع آلوژن بیش تر دیده شد، ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبودP<0.05)).
    استنتاج
    این بررسی افزایش عفونت آدنوویروسی را در بیماران دریافت کننده پیوند مغز استخوان نشان نداد. همچنین ارتباطی بین متغیرهای فردی و شیوع آدنوویروس در ادرار دیده نشد. مطالعه بیش تر در زمینه شیوع آدنوویروس در این بیماران برای جلوگیری از عواقب مرگ بار این عفونت ها با روش های پیشگیری و همچنین درمان با داروهای ضد ویروسی و یا قطع داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آدنوویروس، پیوند مغز استخوان، PCR
  • حسین احمدی، شروین ضیابخش طبری صفحات 58-64
    سابقه و هدف
    در گذشته از موادی نظیر پلور اوتولوگ و یا فاسیا لاتا به عنوان جایگزین پریکارد استفاده می شد که هر دو نیاز به ایجاد یک برش دیگر داشتند که در بیمار هپارینیزه خطر خونریزی و پیدایش هماتوم را بالا می برد، لذا استفاده از آنهامنسوخ گردیده و نیاز به پیدا کردن یک غشای سنتتیک با عوارض کم ملموس است.
    هدف از این مطالعه بررسی نقش غشای سیلیکون لیز رسیده (LTS) به عنوان جایگزین قسمتی از پریکارد در جلوگیری از پیدایش چسبندگی پس از اعمال جراحی قلب در نمونه های گوسفندی است تا مانع بروز عوارض خطرناک ناشی از وجود چسبندگی در اعمال جراحی قلب مجدد گردد.
    مواد و روش ها
    نمونه های پژوهش تعداد 30 گوسفند 45 – 35 کیلو گرمی که در دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بودند، بود. در گروه مورد (18 نمونه) پریکارد از بدن حیوان خارج و غشای LTS به عنوان جایگزین پریکارد در محل آن بخیه گردید و در گروه شاهد (18 نمونه) پریکارد بدون جایگزینی از بدن حیوان خارج گردید. در طی مدت پی گیری (28- 3) ماه گوسفندان از نظر پیدایش هر گونه مشکلات پس از عمل تحت مطالعه قرار گرفتند. در مجموع 30 عمل مجدد در هر دو گروه انجام گرفت تا میزان پیدایش چسبندگی ارزیابی شود.
    یافته ها
    چسبندگی در تمامی محل های پوشیده شد توسط LTS در گروه مورد کاهش یافته بود بدون اینکه هیچ گونه آثاری از عفونت و عوارض دیگر مشاهده شود. اما چسبندگی های شدیدی در گروه شاهد در عمل مجدد مشاهده شد.
    استنتاج
    استفاده از غشایLTS در مدل حیوانی مورد مطالعه، در کاهش چسبندگی های پریکاردی که در اعمال مجدد مشاهده می گردد بسیار موثر و بدون ضرر بود.
    کلیدواژگان: جراحی قلب، چسبندگی گی پریکارد، سیلیکون، عشای سیلیکون لیزر دیده (LTS)
  • طاهره معدنی، فاطمه زعفرانی، سوزان پیروان، بابک عشرتی صفحات 65-72
    سابقه و هدف
    عدم تخمک گذاری یکی از علل شایع ناباروری در زنان است. بیش تر زنان با عدم تخمک گذاری مزمن، دارای دوره های قاعدگی نامنظم و SFH طبیعی هستند (تیپ 2 تعریف سازمان بهداشت جهانی) پیش بینی وقوع تخمک گذاری در نحوه درمان این بیماران مفید بوده و توانایی پزشکان را در انتخاب داروی مناسب و بی خطر افزایش می دهد. هدف از این مطالعه بررسی برخی عوامل موثر بر تخمک گذاری در بیماران الیگومنوره نابارور بود که از آبان 1381 لغایت آبان 1382 به پژوهشکده رویان مراجعه کرده بودند.
    مواد و روش ها
    در مجموع 74 بیمار با قاعدگی های نامنظم و عدم تخمک گذاری مراجعه کننده تحت درمان با تاموکسی فن قرار گرفتند. عوامل مورد بررسی شامل علایم بالینی مانند رویش غیر عادی مو در ناحیه صورت (Hirsutism) و نمایه توده بدنی (BMI) آندوکرین LH،FSH) تستوسترون و انسولین) و یافته های سونوگرافیک (اندازه گیری حجم و استرومای تخمدان) قبل از درمان بود.
    پاسخ دهی تخمدان و تخمک گذاری با پایش سونوگرافی و اندازه گیری پروژسترون (در فاز لوتئال) تعیین شد.
    یافته ها
    براساس آنالیزهای آماری، هیرسوتیسم، BMI، غلظت LH سرم و نسبت LH/FSH و حجم تخمدان به عنوان پارامترهای پیش بینی کننده تخمک گذاری شناخته شدند (0.05≥P). تفاوت آماری معنی داری بین سن، مدت ناباروری، نسبت FBS به انسولین ناشتا و تخمک گذاری مشاهده نشد.
    استنتاج
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که علایم بالینی شامل BMI و هیرسوتیسم، وضعیت آندوکرین و شاخص های سونوگرافیک تخمدان زنان اولیگومنوره در مرحله قبل از درمان می تواند در پیش گویی پاسخ تخمدان ها پس از تحریک با داروی تاموکسی فن موثر باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، تخمک گذاری، تاموکسی فن
  • محمد عموزاده خلیلی صفحات 73-81
    سابقه و هدف
    این پژوهش، بخشی از یک پژوهش بزرگ است که هدف آن بررسی مقایسه ای میزان رشد شناختی – حرکتی کودکان شهری و روستایی است که در مهدهای کودک در حال آموزش هستند.
    در این مطالعه مجموعا 97 کودک حاضر در مهدهای کودک سمنان شرکت نمودند. نحوه انتخاب مهدها، براساس موافقت مدیران مربوطه جهت انجام مطالعه و یا در دسترس بودن مهدها، به ویژه مهدهای روستایی بوده است. با توجه به شرایط مذکور، سه مهد کودک شهری و پنج مهد کودک روستایی حاضر به همکاری برای انجام این مطالعه شدند. از بین آنها 57 کودک شهری و 40 کودک روستایی که حایز شرایط برای انجام این مطالعه بودند مورد سنجش قرار گرفتند.
    در این مطالعه 6 معیار سنجش و ارزیابی برای تعیین تفاوت های بین کودکان شهری و روستایی به کار گرفته شد. بعد از جمع آوری داده ها در هر آزمون برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون test – t استفاده شد.
    یافته ها
    در اکثر معیارهای سنجش، تفاوت معنی داری بین کودکان شهری و روستایی وجود نداشت. به طور مشخص در دو معیار سنجش یعنی آزمون تعادل یک سمت بدن (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.63 در کودکان شهری) و آزمون حرکات آسان (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.34 در کودکان شهری) کودکان روستایی به طور معنی داری از کودکان شهری موفق تر عمل نمودند (P<0.05) در آزمون های تخته تعادل نفاشی آدم، جورچین و فکر بکر، بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت که این نتایج می تواند دلیل بر کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی در آموزش های پیش دبستانی باشد.
    استنتاج
    نتایج حاصله نشانگر موفقیت بیش تر کودکان روستایی نسبت به کودکان شهری در انجام برخی آزمون ها بود. کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی ایجاب می نماید توجه بیش تر به توسعه مراکز دبستانی در روستاها و بازنگری برنامه مهد کودک های شهری در جهت فعالیت های تحرک آور و استفاده بیش تر از امکانات آموزشی موجود در شهر مبذول گردد.
    کلیدواژگان: رشد شناختی، رشد حرکتی، مهدهای کودک، کودکان شهری و روستایی، آموزش پیش از دبستان
  • نرجس سادات برقعی، افسانه برقعی، الهام کاشانی، حمیرا خدام صفحات 82-91
    سابقه و هدف
    یکی از خطیرترین تشخیص های مامایی، تعیین دقیق شروع زایمان و طول مرحله اول زایمان است. زیرا ندادن فرصت کافی در مرحله اول زایمان و مداخلات بسیار زودرس در فاز نهفته و عدم انجام اقدامات موثر در فاز فعال باعث انجام جراحی های بی مورد می شود. نظر به اهمیت و ایمنی زایمان طبیعی (واژینال)، مطالعه حاضر با هدف مقایسه مدت مرحله اول زایمان در دو گروه زایمان واژینال و سزارین در کلیه بیمارستان های استان گلستان انجام گردید.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضریک مطالعه مقطعی است که بر روی 1128 خانم باردار بستری در 9 مرکز آموزشی، دولتی و خصوصی استان گلستان در سال 1380 انجام شد. نمونه گیری به روش آسان با ترتیب زمانی صورت گرفت و کلیه خانم هایی که در شروع فاز فعال و یا در فاز نهفته زایمان بودند و تمایل به شرکت در مطالعه داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند واطلاعات به کمک پرسشنامه و چک لیست جمع آوری گردید و توسط نرم افزار آماری E pi-info6 و آمار توصیفی و استنباطی مجذور کای وT تجزیه وتحلیل شد. در این مطالعه0.05 >P معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی ازاین بود که میانگین فاز نهفته در گروه زایمان واژینال (6.3 ساعت) بیشتر از گروه سزارینی ها (2.8 ساعت) (P<0.001) و فاز فعال در گروه زایمان طبیعی (3.5 ساعت) طولانی تر از گروه سزارینی ها (2.8 ساعت) بوده است. (P<0.001) و اکثر افرادی که به علت عدم پیشرفت، سزارین شده بودند، اصلا به فاز فعال زایمانی وارد نشده بودند که این مساله در افراد نخست زا بیش تر دیده می شد (P<0.001).
    استنتاج
    براساس یافته های پژوهش، هر قدر به خانم ها در فاز نهفته و فعال فرصت بیش تری داده می شد، میزان زایمان واژینال افزایش می یافت. با عنایت به این که مقدمه زایمان ایمن، پیشگیری از زایمان طولانی است باید پروتکلی اتخاذ گردد که با دادن فرصت کافی در مرحله اول زایمان همراه با کنترل دقیق و انجام اقدامات مناسب در فاز فعال از انجام جراحی های بی مورد و عوارض احتمالی آن پیشگیری شود.
    کلیدواژگان: مرحله اول زایمان، روش زایمان، شروع زایمان
  • صدیقه امیرعلی اکبری، مریم توفیقی نیاکی، محبوبه احمدی، حمید علوی صفحات 92-98
    سابقه و هدف
    روش منقطع از شایع ترین روش های پیشگیری از بارداری در کل کشور می باشد. با توجه به درصد بالای شکست روش مورد نظر و بروز حاملگی ناخواسته و عوارض مربوط به آن، این تحقیق روی استفاده کنندگان از روش منقطع در شهر آمل سال 1381 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی و بر روی 379 زن متاهل 45-15 ساله ساکن شهر آمل که برای پیشگیری از بارداری از روش منقطع استفاده می کردند، صورت گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی و چند مرحله ای انجام گرفت. خصوصیات فردی و اجتماعی و سوابق مامایی، دلایل استفاده از روش منقطع و عدم استفاده از سایر روش ها بررسی و ثبت گردید. از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط بعضی از متغیرها استفاده گردید.
    یافته ها
    سن افراد تحت مطالعه 6.4 ±28.1 سال و مدت استفاده از روش منقطع 6.6±53.6 ماه بود و حداقل از سه ماه قبل تا به حال از روش منقطع استفاده کرده بودند. شایع ترین منابع اطلاع رسانی افراد، کارکنان مراکز بهداشت و درمان (26.6 درصد) بوده و اهم دلایل ذکر شده در رابطه با عدم استفاده از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری شامل ترس از عوارض جانبی (28.2 درصد) مخالفت همسر (28.2) ممنوعیت پزشکی (9 درصد) شیردهی (8.7 درصد) و بی تفاوتی نسبت به حامله شدن (7.7 درصد) می باشد. شایع ترین دلایل استفاده از روش منقطع شامل تمایل همسر (25.1 درصد)، کم عارضه بودن روش (20.3 درصد)، در دسترس بودن روش (19.5 درصد) و مطمئن ترین روش نسبت به سایر روش ها (12.7 درصد) بوده است. بین متغیرهایی چون سن، مدت ازدواج، تعداد خانوار و تعداد فرزندان و سن آخرین فرزند با طول مدت استفاده از روش منقطع، ارتباط معنی داری به دست آمد P<0.001)).
    استنتاج
    با توجه به نتایج به دست آمده و باورهای غلط و ترس بی مورد از عوارض جانبی روش های مطمئن و نیز شایع ترین منبع اطلاع رسانی که افراد و کارکنان مراکز بهداشت بوده اند، به نظر می رسد که بایستی در جهت طراحی و اجرای صحیح برنامه های تنظیم خانواده، تلاش و پی گیری به عمل آید و برآموزش مداوم کارکنان بهداشتی و نهایتا آموزش افراد جامعه چه از طریق رسانه های مختلف (رادیو، تلویزیون و...) و چه از طریق کارکنان مراکز بهداشت و درمان تاکید گردد.
    کلیدواژگان: روش های کنترل باروری، روش های مطمئن پیشگیری از بارداری، روش سنتی، روش منقطع، حاملگی ناخواسته
  • فرشاد نقش وار، حافط تیرگر فاخری، ژیلا ترابی زاده، امید عمادیان، ایرج ملکی، امین زارع صفحات 99-104
    سابقه و هدف
    هلیکوباکترپیلوری، باسیل گرم منفی ساکن در مخاط معده بوده و با طیف وسیعی از بیماری های گوارشی همراه است. این ارگانیسم در کشورهای در حال توسعه شیوع بالایی داشته و داروهای مختلفی جهت درمان آن به کار می رود. برخی از موارد رژیم های درمانی با موفقیت همراه نبوده است. یکی از علل عدم موفقیت بروز مقاومت در بین سویه های باکتری نسبت به آنتی بیوتیک است. بنابراین برای به دست آوردن فرمول درمانی مناسب باید میزان حساسیت و مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک ها سنجیده شود. هدف این مطالعه بررسی مقاومت هلیکوباکترپیلوری کشت داده شده از بیوپسی معده بیماران با علایم گوارشی فوقانی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری نسبت به آنتی بیوتیک های منتخب می باشد.
    مواد و روش ها
    67 مورد هلیکوباکترپیلوری جدا شده از کشت بر علیه سه آنتی بیوتیک مترونیدازول، کلاریترومای سین، آموکسی سیلین مورد بررسی قرار گرفته است و از روش انتشار دیسک (Disk diffusion) برای تعیین حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (MIC) و همچنین برای شناسایی الگوی مقاومت آنتی بیوتیک هلیکوباکترپیلوری جدا شده، استفاده گردیده است. مرز بین حساسیت و مقاومت (Cut of point) عبارت است از MIC90 که حداقل 90 درصد نمونه ها در آن MIC یا کم تر، ایجاد هاله کرده باشند.
    یافته ها
    برای آموکسی سیلین MIC90=0.25 g/ml تعیین شده و تمام نمونه ها به آموکسی سیلین حساس بوده اند برای کلاریترومایسین MIC90=0.25 g/ml تعیین شده و فقط یک مورد مقاوم دیده شده است. برای مترونیدازول MIC90=16 g/ml تعیین شده و چهار مورد مقاوم دیده شده است.
    استنتاج
    این پژوهش نشان داد که بر خلاف تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف، سطح نسبتا پایینی از مقاومت نسبت به کلاریترومایسین و مترونیدازول دیده می شود. به علاوه همانند اکثر مقالات، هیچ مورد مقاومی به آموکسی سیلین مشاهده نشده است. بنابراین با استفاده از الگوی مقاومت دارویی می توان از داروهای بررسی شده در درمان هلیکوباکترپیلوری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، انتشار دیسک، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • ابراهیم میری مقدم، مهرناز نارویی نژاد، پیمان عشقی، سیروس زینلی، فریبا سوادکوهی صفحات 105-111
    سابقه و هدف
    بتاتالاسمی شایع ترین اختلال تک ژنی در ایران می باشد فراوانی این ژن در مناطق مختلف کشور متفاوت است. استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با داشتن 1200 بیمار تالاسمی از جمله مناطقی است که این اختلال ارثی نه تنها به عنوان یک مشکل بهداشتی بلکه به صورت یک مشکل اجتماعی و اقتصادی در آن مطرح است. با توجه به مشکلاتی هم چون فراوانی ژن بتاتالاسمی، تعداد ازدواج های فامیلی، عدم انجام آزمایشات قبل از ازدواج، تمایل به داشتن اولاد زیاد و وجود حاملگی های خواسته در بین خانواده های دارای فرزند تالاسمی، مرکز تشخیص قبل از تولد تالاسمی در خرداد ماه سال 1381 در این استان راه اندازی شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی بوده و از خرداد 1381 لغایت اسفند 1383، 224 زوج مینوز به مرکز تالاسمی زاهدان معرفی شدند. پس از پذیرش زوجین اطلاعات دموگافیم آن ها ثبت و از آن ها 10 میلی لیتر خون بر روی تالاسمی زاهدان معرف شدند. پس از پذیرش زوجین اطلاعات دموگافیم آن ها ثبت و از آن ها 10 میلی لیتر خون بر روی ضد انعقاد EDTA 0.5 مولار) گرفته شد. DNA نمونه ها تخلیص و جهش های شایع ایران با روش (Amplification System Mutation Refractory PCR/ ARMS) در آنها مورد بررسی قرار گرفت. در هفته 12-10 حاملگی از پرزهای جفتی نمونه برداری (CVS) شد و با دو روش مستقیم و غیر مستقیم به ارث بردن جهش در جنین مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    جهت 99 زوج مرحله اول و برای 125 زوج مرحله اول و دوم تشخیص قبل از تولد تالاسمی انجام شد. 76.8 درصد زوجین معرفی شده به این مرکز ساکن شهر بودند. 88.8 درصد متولد استان سیستان و بلوچستان که در این میان 30.8 درصد از قوم سیستانی و 69.2 درصد از قوم بلوچ بودند. در زمان مراجعه 56.7 درصد زوجین فرزند تالاسمی ماژور داشتند. 87.1 درصد زوجین وابستگی نسبی با یکدیگر داشتند و 63.8 درصد اهل سنت بودند. در بررسی های به عمل آمده بر روی ژن بتاگلوبین این زوجین، 86.7 درصد آنها یکی از جهش های شایع در ایران را داشتند به طوریکه 5-1 IVS با 76.5 درصد فراوانی، شایع ترین جهش شناخته شده منطقه بود. در بررسی مولکولی 125 نمونه پرز جفتی 20 درصد آن ها جنین ماژور تشخیص داده شد.
    استنتاج
    کثرت ازدواج های فامیلی باعث شده که هموژنیستی بالایی در موتاسیون منطقه دیده شد با توجه به ترکیب جمعیتی این منطقه، این اولین استقبال اهل سنت از تشخیص قبل از تولد تالاسمی در کشور باشد، لذا راه اندازی مرکز تشخیص قبل از تولد تالاسمی با توجه به ساختارهای خاص فرهنگی و اجتماعی منطقه از اقدامات موثر در پیش گیری از تالاسمی می باشد.
    کلیدواژگان: بتاتالاسمی، جهش، تشخیص قبل از تولد
  • عبدالحسین کاظمی، صمد غیایی صفحات 112-119
    سابقه و هدف
    اتومایکوزیس به بیماری عفونی حاد، تحت حاد و یا مزمن گوش خارجی و لاله گوش با علایم بالینی عمده ای شامل درد، التهاب، ترشح، چرک، خارش و کاهش قدرت شنوایی اطلاق می شود. عوامل سبب بیماری در برگیرنده طیف وسیعی از انواع قارچ های کپکی ساپروفیت بی رنگ و تیره با منشا برون زاد، مخمرهای ساپروفیت با منشا درون زاد، شبه مخمرهای ساپروفیت با منشا درون زاد و برون زاد و درماتوفیت ها با منشا برون زاد می باشد. هدف از این بررسی، شناسایی میکروارگانیسم ها و عوامل خطر ساز بروز بیماری و توزیع شغلی، سنی و جنسی بیماری و مقایسه موارد فوق الذکر با نتایج مطالعات سایر نقاط به منظور یافتن الگوی عفونت در منطقه مورد مطالعه می باشد.
    مواد و روش ها
    متعاقب مشکوک شدن متخصص گوش و حلق و بینی به بروز عفونت به وسیله عوامل قارچی در مجرای گوش بیمار، ضمن ثبت اطلاعات بالینی و همه گیری شناسی در برگه های آماده، نمونه برداری با استفاده از اسپیکولوم مخصوص گوش از توده موجود در کانال گوش، چرک و ترشحات احتمالی ضایعه و پوسته های موجود در قسمت خارجی گوش انجام می گرفت و نمونه در ظرف استریل در پیچ دار جهت تایید وجود قارچ و تعیین جنس و گونه عامل قارچی به آزمایشگاه تخصصی قارچ شناسی ارسال می شد. در آزمایشگاه تخصصی قارچ شناسی، آزمایش مستقیم و کشت در سه سری، در محیط های اختصاصی برای تشخیص عوامل قارچی انجام می گرفت.
    یافته ها
    در این بررسی تشخیص 89 مورد از اتومایکوزیس (74 درصد) شامل 64 مونث (53 درصد) و 25 مذکر (21 درصد) از 120 بیمار از مناطق مختلف شمال غرب کشور با طیف سنی 70-9 ساله و تمرکز عفونت در گروه سنی 40-20 ساله با عوامل آسپرژیلوس نیجر (51 مورد)، آ.ترئوس (9 مورد)، آ.فلاووس (7 مورد)، آ.فومیگاتوس (6 مورد)، اوروشیوم یا مرحله تولید مثل جنسی آ.گلوکوس (2 مورد)، پنیسیلیوم (2 مورد)، کاندیدا آلبیکانس (8 مورد)، اپیکوکوم، موکوررایزوپوس و میکروسپوروم کانیس (هر کدام یک مورد) با انجام آزمایش مستقیم و کشت در محیط های اختصاصی قارچ شناسی در سری های متعدد گزارش می شود.
    استنتاج
    شناسایی قارچ های ساپروفیت کپکی و به ویژه انواع آسپرژیلوس ها به عنوان عوامل اصلی اتومایکوزیس، توزیع سنی و جنسی عفونت و دریافت تشابهات و وجوه افتراق الگوی این عفونت در منطقه مورد مطالعه با الگوی حاصل از مطالعات در کشورهای همسایه و سایر کشورها، علاوه بر جنبه های همه گیری شناسی، در انتخاب رژیم دارویی برای درمان عفونت نیز کارآیی دارد.
    کلیدواژگان: اتومایکوزیس، قارچ، عفونت گوش خارجی
  • مقالات گزارش مورد
  • شهریار عالیان، غلامعلی گدازنده صفحات 120-123
    پریکاردیت حاد بروسلایی توام با تامپوناد قلبی و بدون وجود سایر ضایعات قلبی، عارضه بسیار نادری است. در این مقاله مردی 63 ساله و مبتلا به بروسلوز معرفی می شود که با علایم تجمع وسیع مایع در پریکارد (Pericardial Effusion) و تامپوناد به همراه اختلال تنفسی و نارسایی قلبی، مراجعه نموده است. این مورد در نوع خود کم نظیر است و تنها تعداد انگشت شماری از تامپوناد بروسلایی، در مقالات گزارش شده است.
    کلیدواژگان: بروسلوز، پریکاردیال افیوژن، تامپوناد
  • مریم قاسمی، علیرضا علم صفحات 124-126
    در این مقاله یک مورد پسودوتومور التهابی کولون عرضی در یک پسربچه هشت ساله گزارش می شود. بیمار به دلیل درد شکمی، تب و استفراغ در بیمارستان بوعلی سینا بستری شد. در معاینه توده ای در خم کولیک چپ، لمس شد. در سی تی اسکن، یک توده کلسیفیه همراه با لنف آدنوپاتی در حداره کولون عرضی دیده شد. تشخیص اولیه لنفوم بود. بررسی بافت شناسی ضایعه، موید پسودوتومور التهابی بود. بعد از خارج نمودن توده با عمل جراحی بیمار بهبود یافت و تا یک سال بعد از عمل، عود نکرده است. بنابراین در تشخیص افتراقی توده های کولون عرضی اطفال، باید پسودوتومور التهابی را در نظر داشت تا از درمان های غیر ضروری و مضر کموتراپی و رادیوتراپی جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: پسودوتومور التهابی، دستگاه گوارش، اطفال
|
  • H. Eimani, F. Hasani, S.A. Haeri, M.H. Esfahani, M. Rezazadeh, A. Dalman, S. Kazemiashtiani, A.H. Shahverdi Pages 1-10
    Background and
    Purpose
    In this study the effects of glutathion on resumption of meiosis, in-vitro maturation and development of immature mouse oocytes was evaluated.
    Materials And Methods
    Immature oocytes recoverd from NMRI mouse strain (4-6 weeks) in four different experimental groups. Group 1 (control group): 345 immature oocytes were matured in MEM-α medium containing FCS 5%, group 1: 338 immature oocytes were cultured in MEM-α medium containing FCS 5% and 1mM glutathione, group 2: 237 immature oocytes curtured in MEM-α medium containing FCS 5%, 7.5 IuhCG, 100mIUrFSH and group 3: 327 immature oocytes were growed in MEM-α medium FCS5%, 7.5 IUhCG, 100mIUrFSH, 1mM glutathione. Fertilization and embryo development were done in T6 medium.
    Results
    There were significant differences between in-vitro maturation rates (group 1: 59.71%, group 2: 79.28%, group 3: 52.74 and group 4: 70.22%) and resumpsion of meiosis (group 1: 74.20%, group 2: 92.88%, group 3: 74.26%, group 4: 86.20%) in different groups.
    Conclusion
    The results of this study showed that glutathione (1mM) enhanced resumpsion of meiosis and in-vitro maturation and development of embryoes.
    Keywords: Glutathion, Immature oocytes, Mouse
  • M. Afshar, M.J. Golalipour, M. Hasanpour Pages 11-17
    Background and
    Purpose
    Gabapentin is a new Antiepileptic drugs that introduced for the treatment of partial and second generalized seizures. Other usages of this drug include relief of neuropathic pains such as diabetic and cancers neuropathy and also prophylaxy of migrane. There is little information about the teratogenic effects of this drug. Only few studies reported delay in ossification of bones and hydroureter and hydronephrosis. This study carried out to reveal the macroscopic malformation of this drug when used during the implantation and organogenesis periods.
    Materials And Methods
    30 balb/c virgin females, aged 2.5 months and weighted 30±2 gr were housed in environmentally controlled room. A group of 3 females was caged with a single male of proven fertility overnight. Finding of vaginal plug on the following morning was regarded as gestational day (GD) 0. Mice were divided into experimental groups ex. І=received 1400 mg /day (20mg/kg/day) and ex. II=received 1800 mg /day (26mg/kg/day) doses of Gabapentin drug for 10 subsequent days and one control group which received disstilled water intraperitoneally. They were dissected in GD18 and embryos were collected and washed with normal saline. Macroscopic observation was made using a stereomicroscope and weighed using a digital scale with 0.01 accuracy. Data were analysed by ANOVA and X2 tests using of SPSS software.
    Results
    Both experimental groups (I, II) revealed similar malformations categorized as skeletal malformation and neural tube defects. Skeletal malformation was more frequent than neural tube defects and mostly included limbs defects,distortions and dislocations with significant difference compared with the control group (p<0.05). Spina bifida cystica was the most common form of neural tube defects. In the experimental group II, density and incidence of malformations and also fetuses resorption were higher than those of the other experimental group.
    Conclusion
    This study revealed that Gabapentin can induce new severe malformations if this drug used subsequent to the implantation and organogenesis stages of pregnancy.
    Keywords: Gabapentin, teratogen, skeletal malformations, neural Tube Defects
  • F. Abedian, H. Baradaran, M. Saghafi, A.R. Rezaee, S.R. Mazloom, Z. Abedian Pages 18-25
    Background and
    Purpose
    Rheumatoid Arthritis (RA) is a systemic auto immune Rheumatoid diseases. Auto antibodies are detected in this disease, with diagnostic and prognostic properties. One of them is AKA which reacts with the fibrous keratin in epiderm and the stratum corneum of rat esophageal epithelium. Hence at first AKA – IFA kit was designed, then its sensitivety and specificity was measured, and the titer of Anti body was evaluated in RA patients, and finaly the results of AKA were compared with that of RF test.
    Materials And Method
    AKA-IFA kit was designed with protein antigens in the stratum corneum of rat esophageal and anti human IgG conjugated to FITC. 52 patients with RA (mean age 48.0 ±15.8) according to the American College of Rheumatology (ACR) criteria were selected for measuring the sensitivity and specificity. The results of AKA test in sera of RA patients were campared with 23 sera of patient control groupe (mean age 32.5 ±16.4) and 30 sera of healthy control groupe (mean age 32.1 ±16.9). Inter and intra assay method was used to determinig precision of AKA kit. RF test was also performed and it's results compared with result of designed AKA kit.
    Results
    AKA were found in 75% of patients with RA (39/52), 13% of patient control groupe (3/23) and 3.3% of healthy control groupe. (YBO) The designed AKA kit by inter and intra assay method had 100% and 98% percision respectively. The sensitiviety and specificity of AKA in (1/10) serum dilution was 75% and 92.5% respectively but sensitiviety and specificity of RF was 88.5%, 86.8% respectively.
    Conclusion
    According to the results, IFA– AKA test could be diagnostic and confirmative for RA, And AKA in (1/10)serum dilution has the best diagnostic Value for RA. (cut off).
    Keywords: Anti keratin Antibody, Rheumatoid Arthritis, Immuno fluorescent assay
  • M.A. Ebrahimzadeh, S.J. Hosseinimehr, M. Mahmodi, M.R. Gayekhloo, S.M. Hoseiani Pages 26-31
    Background and
    Purpose
    Epidemiological evidence has suggested that consumption of fruits reduces the risk of chronic diseases such as cancer and cardiovascular disease. These benefits are often attributed to their high antioxidant components such as vitamin C (ascorbic acid). Citrus species are extremely rich sources for this vitamin, therefore we decided to determine the amount of vitamin C in some citrus fruits.
    Materials And Methods
    13 species of commonly used citrus fruits were collected at the ripening stage. All the trees were cultivated in the experimental fields, Fajr citrus experimental institute. The vitamin C contents in fresh juice were determined by a two step oxidation-reduction titration. Data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA) followed by tukey, multiple range test.
    Results
    Mean ascorbic acid contents of commonly used citrus were 85.4±18.3 mg/100 of juice (ranging from 57.9 to 131.6). The highest amount of vitamin C were found in Shahsavari orange 131.6 ± 4.2 and Sanguinello 100.7 ± 2.2 and the lowest amounts were in Tangelo 57.9 ± 2.3 and Unshiu 70.2 ± 2.2 mg/100 of juice. There was no correlation between Ascorbic acid contents and amount of citric acid in juice.
    Conclusion
    Significant differences were found in vitamin C contents of citrus fruits. In order to increase the intake of vitamin C in daily diet, consuming fruits with higher contents of vitamin C is recommended.
    Keywords: Vitamin C, titration, citrus
  • M. Azadbakht, S.M. Hoseinzadeh Pages 32-37
    Background and
    Purpose
    There are ten identified species of Datura in the world. Datura stramonium L. (Torn apple or Jimsonweed) and D.innoxia Mill. (Hindudatura) are endemic species of Datura in Iran, especially in the North (Caspian Sea region). They are distinguished using morphological differences. Form, color and size of leaf, flower, capsule, root and seed are different in D.stranonium and D.innoxia. D.stramonium is more extended than D.innoxia in North of Iran. In fact, Datura stramonium L. is the most widespread species of Datura, in North of Iran.
    Materials And Methods
    Titration and high performance liquid chromatography (HPLC) are outlined in this work for analysis of tropane alkaloids and hyoscyamine in Datura species.
    Results
    Organs (leaf, seed, root). that grow in Mazandaran and Gillan provinces (Caspian sea regions). The percentage of total alkaloids and also the percentage of hyoscyamine of tropane alkaloids were calculated in leaf, seed and root of the plant.
    Conclusion
    maximum tropaneas in D.stramoRivm lea4 (0.40%) and minimum tropane alkaloids was in D. innoxia root(0.18%).
    Keywords: Datura stramonium, Datura innoxia, tropane Alkaloid, hyoscyamine, titration, HPLC
  • S. Khani, Zh Torabizadeh, A.R. Khalilian, K. Abedian Pasgari Pages 38-46
    Background and
    Purpose
    New biochemical markers(Fibronection, esteriol, à- feto protein,…) to predict spontaneous preterm birth give a more precise and earlier diagnosis than the usual ones(previous history, risk scoring system,…) there are many women with no obvois risk factors who deliver prematurely. The main purpose of this study was to determine the relationship between preterm delivery and cervicovaginal beta human chorionic gonadotropin(beta- h.c.g) levels.
    Material And Methods
    The study was a nested case control undertaken on 304 pregnant women attending the health centers of Sari, Mazandaran, Iran. Cervicovaginal (beta-h.c.g) titers were measured in 83 high risk women at 24-28 week’s of gestation. Based on getational age (GA) at delivery they allocated in case (GA<34 weeks) and control ≥37 weeks) groups. Beta-h.c.g levels were analyzed and compared in two groups. Odd’s ratioes were calculated..
    Results
    83(27.3%) high risk pregnant women were selected from a total of 304 participants. 36 (43. 37%)subjects delivered at or before 34 weeks of cervicovaginal beta h.c.g showed a range of 0-186 mIU/ml with an optimal cut- off value of 25, Odd’s ratio for gestational age <37 was 3.016 (CI= 1.12-8.06, 95%). There was a correlation between preterm delivery (gestational age<37) and cervicovaginal beta h.c.g titer in 24-28 weeks of gestation. Sensitivity, specificity, positive and negative predictive values of the test as a predictor of preterm delivery were 41.67%, 80.85%, 62.5%, and 64.41% respectively.
    Conclusion
    A high sensitivity was not attained in this for the cervicovaginal secretions beta- hcg levels in order to predict preterm delivery, hence further investigation are required to elucidate all aspects of the subjects.
    Keywords: labor, premature, beta, subunit, human, predictive value of test
  • M.R. Mahdavi, M. Kosarain Pages 47-50
    Baekgrouund &
    Purpose
    Diagnosis of microcytic hgpochromia is rutinely done using automatied equipment cell counter which is expensive and requaires expert. Personal OFT can be used for this globular defect. The aim of this study is to determine the best NaCL con centration in OFT, the experiments were done at fajer lab in 2001.
    Material and Methods
    696 Random patients were examined simultaneouly for RBV indices by cell counter &method of onetube OFT. In this test. one drop (0.05 m1) of whole blood with 5 m1 of NaCl % 0.4 were mixed for 10 minutes, and after centrifuging. Supernatal for hemolysis.
    Result
    382 patients with mcv> 80 had hemolysis. 228 patients with 74< mev <79 had hemolysis. 75 individuals with mcv<75 have no hemolysis and 5 with mcv>80 and 6 with 74.
    Conclusion
    one tube OFT is very Sensetive for sereening of microcytic hypochromia but it is not practical for differential diagnosis of iron deficieney anenaia from minor thlassemia
    Keywords: Thalassemia screening, One tube, Osmotic fragility test
  • H. Saderi, P. Owlia, K. Moghadam, B. Bahar, S. Faghih Zadeh Pages 51-57
    Baekgrouund &
    Purpose
    In recent years, the role of adenoviruses in infection and disease in recipients of bone marrow transplantation (BMT) has been studied. It suppose that adenoviral infections are prevalant in these patients Due to using medicines for preventing transplant rejection. This study was performed to compare the incidence of adenoviruses in urine samples taken before and after BMT from individuals undergoing BMT. In addition, The correlation between age, sex, etiology and kind of transplantation and adenovirus infection was studied.
    Materials And Methods
    From 11 November 2002 to 12 June 2003, 91 patients received BMT in Hematology, Oncology and Bone Marrow Transplantation center of Tehran University of Medical Sciences. From 72 patients, 2 urine samples were taken before and 4 weeks after transplantation The DNA samples were examined by PCR using primers that detect 134 bp sequence in Hexon gene shared in human adenovirus DNA was extracted using Phenol-Chloroform method and concentrated by sodium acetate and ethanol.In Faculty of Medicine, Shahed University.
    Results
    Adenovirus DNA was found in 39 patients (54.2%) before transplantation and in 37 patients (51.4%) after that. Both before and after BMT samples were negative for adenoviruses in 21 patients and positive in 25 patients. In 14 patients only before BMT and in 12 patients only after BMT urine samples were positive. No statistical difference between before and after BMT viruria was shown by McNemar’s test. Also, no statistical difference was shown between mean age of infected and non-infected patients by t-test. In spite of higher frequency of males, malignant and allogeneic transplant among studied patients, there was no statistical difference between two mentioned patients (P>0.05).
    Conclusion
    In the present study, increase of prevalence of viruria in patients after bone marrow transplantation was not seen. In adition, there was no correlation between patients with various age, sex and etiology and kind of transplantation. Further studies about prevalence of adenovirus in patients undergoing bone marrow transplantation. recommended for prevention of mortality by better take care of patients and treatment by antiviral drugs or decrease in suppressive drugs.
    Keywords: Adenovirus, Bone marrow transplantation, PCR
  • H. Ahmadi, Sh Ziabakhsh Tabary Pages 58-64
    Baekgrouund &
    Purpose
    Retrosterenal and pericardial adhesions formation after cardiac surgery makes a repeat Sternotomy is time consuming and dangerous, with high risk of iatrogenic trauma to heart, aorta, innominate vessels and grafts. Therefore we decided to find another substitute for pericard other than the ordinary ones in use, with the advantage of lower cost but good results.
    Materials And Methods
    Thirty sheep,35-45 kg were used in this study and categorized test group and control groups. In group one (n=18) pericardium was excised and the LTS (Laser-Treated Sil- icone) membrane implanted as a pericardial. In control group(n=12) the pericardium was excised without LTS membrane implantation. During followup ranging from 3-24 months, sheep were observed for any clinical– sign of post operation problems. Reoperation was done in all animals of test and control groups to evaluate- adhesions formation.
    Results
    In the control group dense adhesions were observed, while in the study group adhesions- formation was reduced at all sites covered by LTS membrane and no infection or other complications were- observed.
    Conclusions
    The LTS membrane is safe and efficient in reducing pericardial adhesions formation whom might be used in patients undergoing cardiac surgery whom may need reoperation, and due to Lower costs it may replace other substitutes such as PTFF.
    Keywords: Het surgery, adhesions pericardial, silicone, laser trated silicone
  • T. Madani, F. Zaferani, S. Peyrovan, B. Eshrati Pages 65-72
    Background and
    Purpose
    Chronic anovulation is a common cause of infertility in women. Most women with chronic anoulation have irregular menstural cycles and normal serum FSH concentration s(WHO-type 2). finding out influential factors on ovarian responsiveness is useful for managing the infertile patients. The objective of this study is to assess the relation of some factors on ovulation in infertile women referring to Royan institute between November 2002 to November 2003.
    Materials And Methods
    A total of 74 normogonadotropic, oligomenorrhic, undergone ovulation induction using tamoxifen, were studied. The factors studied were pretreatment clinical sings (Hirsutism, BMI) endocrine (FSH, LH, Insulin- testosterone) and sonographic screening characteristics of these patients. Ovarian response and ovulation were monitored by ultrasound scans and measurement of mid-luteal progestron.
    Results
    According to statistical analysis pretreatment Hirsutism- BMI – serum LH consentration, LH/FSH ratio and ovarian volume were identified as the significant parameters for prediction of ovulation with tamoxifen (P≤0.05). There was no statistically significant differences in age, duration of infertility, FBS/Fasting insulin ratio and ovulation between the groups.
    Conclusion
    Ovarian responsiveness to tamoxifen in anovulatory infertile women can be predicted on the basis of some initial screening characteristics. The prediction model in this study may improve the outcome and make the treatment more safe and efficient. These approaches should be further evaluated in prospective comparative trial.
    Keywords: Anavulatory, avarian, tamoxifen
  • M. Amouzadeh Khalili Pages 73-81
    Baekgrouund &
    Purpose
    The purpose of this study was comparing the motor and cognitive development of urban and rural preschool children in Semnan, Iran.
    Materials And Methods
    97 healthy preschool children participated in the study, including 57 urban (n1=57) and 40 rural (n2=40) children. 6 assessment methods including equilibrium on one leg, drawing a man, Juorchin, fekr-e-bekr, equilibrium board and the test of easy fine motor, were employed to evaluate the motor and cognitive development in the participants. For analysis of the obtained results t tests was used to determine significant differences between the two groups.
    Results
    equilibrium on one leg and the test of easy fine motor, considering there was significant differences between, urban and rural groups. In the other four tests there was no significant differences between the two groups.
    Conclusion
    the findings indicated that the rural children have more success in motor skills when compared to urban children, while in cognitive tests the two groups showed the same results, indicating. That revision is required for the preschool programme.
    Keywords: Cognitive development, motor development, preschool, urban, rural children, nursery schools
  • N.S. Borghei, A. Borghei, E. Kashani, H. Khodam Pages 82-91
    Background and
    Purpose
    One of the essential roles of midwiferies is correct assesment of labour onset. With Loss of appropriate time in the first stage of labour and early interventions in active phase unnecessary cesarean section may be induced. The objective of this study determine the relation between the duration first stage of the and mode of delivery was performed at Golestan governmetal, private and educational hospitals.
    Materials And Methods
    This prospective Cross-sectional study was performed in nine centers in 2001 on 1128 womensimple sampling method was used and information gathered using questionaire and check list. The data were analyzed using Epi-info6. Chi-square and T-student test were used for analysis of results. p value <0.05 was considered significant.
    Results
    findings showed that there was significant difference between mean of latent phase in vaginal delivery group (6.3 hour) and cesarean section group (2.8 hour). Active phase in vaginal delivery group was 3.5 hour and in the other group was 2.8 hour(p<0.001). Majority of women who underwent cesarian seetion dae to lack of progress. Did not proceed to active phase at all. this event in nuliparous women was more than of multiparous women (p<0.001).
    Conclusion
    We observed that when the duration of the first stage of labour, prolonged vaginal delivery rate incerased. Therefore with enough hospitalization in latent and active phase annecessary cesarean section rate, fetomaternal mortality and morbidity can be prevented.
    Keywords: first stage of labour, mode of delivery, indication
  • S. Amir Ali Akbari, M. Tofigi Niaki, M. Ahmadi, H. Alavi Pages 92-98
    Background and
    Purpose
    Withdrawal method is one of the most common contraceptive ways (% 23) nationwide. With regard to its relatively high failure rate (% 4-23) with unwanted pregnancies as well as resulted complications, this descriptive study was conducted to find out the reasons for not applying safe contraceptive methods.
    Materials And Methods
    Subject population consisted of 379 married women between 15 and 45 living in Amol city and using withdrawal method. The subjects were selected through different stages with final randomization Data were collected by a questionnaire in which personal, social, and obstetrical history, and reasons for using withdrawal method as well as for not applying other methods were documented. The validity and reliability of the tool were determined by content validity and test-re test method respectively. Pearson coefficient of correlation as well as t-test and ANOVA were used for quantitative and qualitative variables respectively.
    Results
    Findings showed that the mean age of subjects was 28.1 ± 6.4, who had used withdrawal method at least for 3 months. Mean duration in using withdrawal method was 53.6 ± 6.6 months. Health care workers were considered the most frequent source of information (%26.6) and the main reasons for not applying safe contraceptive methods included fear of side effects (% 28.2), husband opposition (% 28.2), contraindication (% 9) Lactation (% 8.7) and indifference to conception (% 7.7). The most common reasons for applying withdrawal method were husband preference (% 25.1), having less complications (% 20.3), availability (% 19.5) and being safer than other methods (% 12.7).
    Conclusion
    It can be concluded that much more efforts should be made to devise and perform family planning programs correctly, and training health care workers continuously and finally educating people either by mass media or by professionals to encourage applying safe contraceptive methods.
    Keywords: Family planning methods, safe contraceptive methods, traditional methods, withdrawal method, unwanted pregnancy
  • F. Naghshvar, H. Tirgar Fakheri, Zh Torabizadeh, O. Emadian, E. Maleki, A. Zare Pages 99-104
    Background and
    Purpose
    -Helicobacter pylori is a gram negative spiral bacilus which infects gastric mucosa and causes a wide range of gastro intestinal diseases.Unfortunately the prevalence of the infection by this organism in developing countries is high and despite numerous existing drug regimens, treatment fails to eradicate the organism in many occasions. To reach an effective and curative regimen, invitro determination of suscepibility and resistance of the organism, to various antimicrobials, is pradent. The goal of this study was to determine the prevalence of antimicrobial resistance in Helicobacter pylori,s isolated from cultures. Biopsies from 67 patients admitted to the Sari Imam Hospital were used to cultur Helicobacter pylori and determine their susceptibility and resistance to metronidazole, claritromycin and amoxycillin.
    Materials And Methods
    Disc diffusion tecniqu was used to determine the minimum inhibitory concentration, (MIC) and resistance pattern of the isolated Helicobacter pylori.In this method we used the cutoff point of MIC 90 ie, a concentration at which 90% or more of culture plates show inhibition zone around the antimicrobial test disc.
    Results
    MIC 90 for amoxycillin and claritramycin in our study was 0.25 g/ml and all isolates were susceptible to amoxycillin. Only one isolate was resistant to claritramycin. MIC 90 for metronidzole was 16 and 4 resistant cases were isolated.
    Conclusion
    This stndy showed low level of resistance to metronidazole and claritramycin which were comparable to the reported results from other studies. No resistance was observed to amoxycillin which was also the same as other reported results. According to the pattern of antimicrobial resistance, we can recommend the studied drugs, against Helicobacter pylori.
    Keywords: Helicobacter pylori, disc diffusion, antibiotic resistance
  • E. Miri Moghadam, M. Taroovi Nejad, P. Eshghi, S. Zeinali, F. Savadkoohi Pages 105-111
    Background and
    Purpose
    bata thlassemia is the most common monogenic disorders in Iran. The gene frequency varies the country. Sistan and Baluchistan province, located in the southeast of iran with more than 1200 affected individuals, represents one of the regions where thalassemia id not only an important public health problem but also a socioeconomic problem. As a matter of fact high frequency of ß- thalassemia gene inter- family marriages, evasion of couples to carry out pre- marriage blood test, avoidance of counseling before wedding and eagerness for more children in spite of having ß - thalassemia kids collectively prompted us to eatablish prenatal diagnostic center in khordad 1381(May 2002) in this province.
    Materials And Methods
    140 minor thalassemia couples were referred to our center from May 2002 to Feb. 2004. After admission of the couples to the center their demographic data were collected. 10 ml of blood sample was then collected from couples added with anti- coaqulant(0.5 M EDTA). DNA was subsequently extracted before being amplified by Refractory Mutation System(ARMS) techniques vs the common primers of B- gene mutations in Iran. Within the 10 to 12th weeks of pregnancy, chorionic villi samples were taken and subjected onto two techniques namely direct and indirect. We afterwards evaluated the inheritance of mutation in the fetus from any of his/ her parents.
    Results
    We carried out preliminary diagnosis for 56 couples, as well as first round and further step of prenatal diagnostic procedures for another 84 couples(n= 140). 79. 3% of the total number resided in cities, whereas 87.9% were born in Sistan and Baluchistan province. Out of which 30% and 70% had sistany and Baluchi ethnicity respectively. Furthermore, 60.7% had at least one affected child, while 85.7% had consanguineous marriages. Out of the totalnumber, 57.9% were from Sunni minority. 88.05% of the couples demonstrated one of the common mutations identified in Iran. The latter figure also indicted that IVS 1-5 was the most common mutation in this region as 77.9% of the sufferers carried the gene. Futher investigations on 84 couples by chorionic vili DNA analysis showed that, 21.4% of their fetuses had major thalassemia.
    Conclusion
    High rate of homogeneity in mutations observed in this region has been caused by frequent inter- family marriages. Considering the population of Shiites and Sonis(40% & 60% respectively) both sects of religions with the same percentage stated above has made use of PND services in our center. It is worthy of mention that it is for the first the sonnies are willing to use prenatal diagnosis services. The establishment of this center in Zahedan has been one of the effective polices in prevention of thalassemia.
    Keywords: Beta thalassemia, mutation, prenatal diagnosis
  • A.H. Kazemi, S. Ghiasi Pages 112-119
    Background and
    Purpose
    Otomycosis(Otitis externa) is an acute, subacte or chronic fungal infection that has exogenous or endogenous origin. The present study was carried out to investigate the etiologic agents and determine risk factore and epidemiological aspects of otomycosis in north- West area of Iran.
    Materials And Methods
    Clinical samples of suspected patients were studied in direct microscopy and cultured in specific medium for determining the causative fungi.
    Results
    89 patients 64 male and 25 female were recruited and studies. The disease were more prevalent in 20- 40 years in both sexes.Identified etiologic agents with direct examination and culture of samples in numerous series were: Aspergillus niger(51 cases), A. terreus(9 cases), A. flavus(7 cases), A Fuminagatus(6 cases), Eurotium(prefect stage of A. glaucus)(2 cases), penicillium Sp.(2 cases), Candida albicans(8 cases), Epicoccum Sp.(1 case), Mucor Sp. (1 case), Rhizopus Sp.(1 case) and Microsporum canis(1 case).
    Conclusion
    Saprophytic moulds were the main etiologic agent of Otomycosis and Aspergillus niger was the prime causaltive agent. Infection in 20 –40 year age group was the most prevalent and Otomycosis among females was determined more than male. This report has provided useful information on the prevalence, causative agents and health implications of Otomycosis, as an infection grossly neglected in enviroment.
    Keywords: Otomycosis, Fungi, infection endogenous origin
  • Sh Alian, Gh.A. Godazndeh Pages 120-123
    Acute Brucellar pericarditis with cardiac tamponade without any concurrent cardiac lesion is an extremely rare manifestation. In this paper a 63 year old man is reported with brucellosis and massive pericardial effusion and tamponade. This case is very rare and there are finger count report of Brucella induced cardiac tamponade were in the international bibliography.
    Keywords: Brucellosis. preicardial effusion, Tamponade
  • M. Ghasemi, A.R. Alam Pages 124-126
    In this report we introduce an 8 years old boy with Transverse colon inflammatory pseudotumor. The patient was admitted to Boo-Ali Sina Hospital with abdominal pain, fever and vomiting. In clinical examinations an abdominal mass in splenic flexure was palpated. Imaging study with CT-Scan revealed a calcified mass in transverse colon wall with lymphadenopathy and lymphoma was suggested. Histological study showed inflammatory pseudotumor. After surgical excision the patient was recovered. The recurrence was not seen after one year follow up. This case showed that in differential diagnosis of pediatric colonic mass, inflammatory pseudotumor should be considered in order to prevent unneccesary and harmful chemotherapy and radiotherapy.
    Keywords: Inflammatory pseudotumor, alimentary tract, pediatric