فهرست مطالب

تجهیزات و تاسیسات نفت - پیاپی 1 (شهریور 1384)

تجهیزات و تاسیسات نفت
پیاپی 1 (شهریور 1384)

  • 130 صفحه، بهای روی جلد: 1,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/07/20
  • تعداد عناوین: 16
|
  • مهندس محمدرضا رزاقی اصفهانی ترجمه: مهندس محمدرضا رزاقی اصفهانی صفحه 31
    هرگز نمی توانم گفته های لس را فراموش کنم. او یک پیمانکار کهنه کار بود که در آغاز زندگی شغلی ام مرا زیر بال و پر خود گرفت. یک روز هنگامی که من و لس با خودرو به سوی یکی از سایت های کاری در حرکت بودیم و من به طور مداوم درباره اهمیت هماهنگی مناسب بازدهی طراحی با الزامات عملکرد واقعی یا «انتخاب درست اندازه های سیستم» صحبت می کردم، لس به من گفت: «هرگز برای این که از سیستم بیش از حد بزرگ استفاده کرده ام علیه من شکایتی نشده است. »
  • مهندس حسین بلوری ترجمه: مهندس حسین بلوری صفحه 38
    فعال بودن شهروندان به سلامتی آن ها بستگی دارد و البته که نخستین تلفات محیط های آلوده سلامتی است. دادگاه عالی هند امریه ای را صادر نمود که به موجب آن دستور تغییر سوخت وسایل نقلیه همگانی دودزا و تجهیز ناوگان به سیستم های گازسوز را داد. این مهم در راستای تلاش برای بهسازی محیط زیست دهلی بود. این نوشتار کوششی به لحاظ تبیین نتایج استفاده از سوخت های پاک و بویژه CNG و همچنین بیان پیامدهای اجرایی آن است که توسط یکی از اعضای انستیتو ملی مطالعات علوم، فناوری و توسعه هند به رشته تحریر در آمده است.
  • مهندس محمدعلی هاشمی ترجمه: مهندس محمدعلی هاشمی صفحه 44
    پالایشگاه مارتینز واقع در ایالت کالیفرنیا در می سال 2001، مورد ارزیابی جامع وضعیت انرژی واقع شد. این ارزیابی به شناسایی پتانسیل صرفه جویی به میزان 000/485/52 دلار با صرف هزینه ای در حدود 000/993/30 دلار منتهی شد. صرفه جویی انرژی حاصل از این مطالعات در حدود 600/230/6 MMBTU/year برآورد شده بود که در حدود 12 درصد از کل انرژی مورد استفاده در تجهیزات بود.
  • مصطفی میرزایی ترجمه: مصطفی میرزایی صفحه 54
    در نوشتاری که پیش روی دارید، شرح کامل حادثه ای در یک پالایشگاه خارجی است که به بیان کامل شرح حادثه، علل وقوع و پیشنهادهایی برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه می پردازد. پنج هفته قبل از انفجار، این برج از سرویس خارج شد در حالی که 1200 کالن (4500 لیتر) هیدروکربن در داخل باقی مانده بود. در طول این 5 هفته بخار آب به طور گاه گاه و در اثر عدم توجه به برج اضافه می شد. بخار مذکور رفته رفته دمای مواد باقی مانده را بالا برد اما از آنجا که برج خارج از سرویس بود افزایش دمای برج برای پرسنل عملیات قابل پایش و تشخیص نبود.
  • مهندس اسدالله کاظمی صفحه 56
    با توجه به افزایش نیروی انسانی و جمعیت کشورها، استفاده از انرژی پاک و رعایت مسایل زیست محیطی امری اجتناب پذیر است. امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، انرژی های فسیلی (تجدید ناپذیر) و انرژی های نو (تجدید پذیر) را به صورت الکتریسیته و برق تبدیل می کنند و سپس از طریق خطوط انتقال به مصرف کننده تحویل می دهند. بر اساس استاندارد IEC با افزایش مصرف کننده های وسایل برقی در مناطق مسکونی، صنعتی و تجاری، حفاظت کافی از انسان و اموال آن ها اهمیت فراوان یافته است.
  • احمد پاسبان شرق صفحه 61
  • سیدمصطفی حسینعلی پور، محمود شفیعی فر صفحه 67
    کاهش هزینه انرژی گرمایشی و سرمایشی مصرفی در واحدهای فرایندی مورد نظر تحلیل گران می باشد. در این نوشتار به بررسی بهینه سازی انرژی با اصلاح شبکه مبدل های حرارتی موجود در یک واحد فرایندی به کمک تحلیل گلوگاهی (تکنولوژی پینچ) پرداخته می شود. امکانات اصلاحی برای دست یابی به این هدف بررسی گردیده است. در ابتدا وضعیت شبکه مبدل های موجود با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از واحد عملیاتی مشخص گردیده و با تحلیل گلوگاهی، برای طرح اصلاحی هدف گذاری می شود...
  • مهندس جواد بهشتی ترجمه: مهندس جواد بهشتی صفحه 78
    حادثه اتفاق می افتد. این امری حتمی است، اما هنگامی که حوادثب به بزرگی آنچه در صنایع شیمیایی اتفاق می افتد باشد، هر تلاشی برای جلوگیری از بروز یک فاجعه ضروری است. یکی از بهترین راه های اجتناب از حوادث آموختن و کسب تجربه از دیگران است.
  • مهندس فرشید مومنی فراهانی ترجمه: مهندس فرشید مومنی فراهانی صفحه 82
    در حین انجام تست های فشار هیدرواستاتیک اغلب حوادثی رخ می دهد که می تواند جان پرسنل را به خطر انداخته و باعث تخریب تجهیزات و تاسیسات صنعتی شود. این نوشتار سعی دارد تا ضمن آشنا نمودن خوانندگان با علل بروز حوادث اتفاق افتاده ی قبلی و بیان برخی نکته های ایمنی مهم از بروز و تکرار اتفاق های مشابه در واحدهای مختلف صنعتی به ویژه تاسیسات و مجتمع های نفتی جلوگیری نماید. در بخش اول جزئیات وقوع شش حادثه ی صنعتی بیان گردیده، در بخش دوم این حوادث تحلیل شده و نکته های مهمی درباره ی علل اصلی وقوع آن ها مطرح می گردد...
  • صفحه 86
    انجمن گاز آمریکا AGA متشکل از 192 شرکت خدمات انرژی در این کشور است که گاز طبیعی را برای بیش از 53 میلیون ساختمان مسکونی، اداری و صنعتی در سراسر ایالات متحده تامین می نمایند.
  • مهندس عباس عبدلی صفحه 88
    قبل از برپاکردن هر داربست باید سرپرست اجرای کار از کلیه بخش ها و متعلقات داربست بازدید به عمل آورده و از سالم بودن و کیفیت اجزاء مورد استفاده در احداث داربست اطمینان حاصل نماید.
  • مهندس ابوالفضل خواجوی صفحه 92
    این نوشتار توصیه هایی را جهت جوشکاری لوله ها و تیوب های فولادی دارای آلیاژ کرم و مولیبدنیم به فولادهای همجنس از نظر میزان عناصر آلیاژی ارایه می نماید. انتخاب فلز پر کننده مناسب، طراحی اتصالات، پیش گرمایی و پس گرمایی از بخش های دیگر این مقاله می باشد. همچنین تاثیر حفظ دمای بین پاس ها بر روی جوش و خطرات احتمالی سریع سرد شدن جوش را بیان خواهد کرد.
  • صفحه 96
    امروزه ترک خوردگی تنشی (SCC) به عنوان مهم ترین عامل شکست لوله های انتقال نفت و گاز شناخته می شود. بخش اول این تحقیق شبیه سازی فرایند کوئینچینگ است که به منظور کاهش خوردگی تنشی بر لوله های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز اعمال می گردد که به کمک نرم افزار ANSYS انجام شده است. هدف اصلی از این شبیه سازی، محاسبه تنش های پسماند حاصل از فرایند و بررسی اثر تغییر دمای کوئنچینگ بر مقادیر تنش حاصل از آن می باشد. بخش دوم تحقیق یک ترک نیمه عمیق بیضوی است که در امتداد محول لوله و در سطح داخلی آن در نظر گرفته شده است...
  • ساناز قلمبر دزفولی صفحه 105
    نیاز مبرم به حفاظت سطوح در برابر خوردگی. تلاش های وسیعی را جهت فرموله کردن محصولات پوششی با خواص متنوع، در صنعت امروز می طلبد. در طی سالیان اخیر، دانشمندان و مهندسین شیمی نوآوری هایی را در صنعت پلیمر عرضه نموده اند تا جوابگوی این نیاز باشند. از جمله پیشرفته ترین این پلیمرها توسعه یافته، پوشش های مدرن پلی یوریامی هستند. از آنجایی که یک سیستم ایده آل حفاظت از خوردگی باید در کلیه مراحل اعمال، نصب و سرویس با محیط زیست سازگار بوده دوام و مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی، صدمات مکانیکی و مواد شیمیایی داشته باشد...