فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 15 (تابستان 1381)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 15 (تابستان 1381)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 12,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1381/07/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هنرهای تجسمی
  • جایگاه علائم تصویری در ارتباطات محیطی دنیای امروز
    سیدابوتراب احمدپناه صفحه 4
    تصویر از بدو خلقت با زندگی انسان بوده است و به واسطه آن، گاه نیازهای درونی خود را ابراز داشته است و گاه در تداوم زمان، به خلق نمادهای تصویری و رموز بصری پرداخته است. هر یک از زمان خود در زندگی او نقش داشته اند. در تاریخ هنر تمدنهای گذشته، همواره نقوش تصویری محیط انسان اعم از گیاه و حیوان اصلی ترین عناصر رمزپردازی بوده است. در قرون اخیر علیرغم وجود زبان و توسعه آن در بین ملل مختلف، همچنان نمادهای تصویری جایگاه و کاربرد خود را حفظ کرده اند. علایمی به منظور سهولت در ارتباط شهری و محیط های عمومی، طراحی گردیده است...
  • هنرهای کاربردی
  • کوب بافی در مازندران
    مصطفی رستمی صفحه 26
    بشر از دیرباز، برای تولید لوازم زندگی خود به هدف کسب آرامش و رفاه، همواره اندیشه ی ساختن زیراندازهایی برای نشستن را از جمله ی دغدغه های خود دانسته است و مردم هر سرزمین با بهره گیری از مواد اولیه ی دیار خویش به ساختن زیر اندازهایی با شکل، بافت و طرح های گوناگون پرداخته اند. حصیربافی یکی از انواع این صنعت و هنر دستی است که انسان همواره از بدون تاریخ تا کنون از آن بهره جسته و به عنوان زیر انداز و یا ابزار و وسایل دیگر زندگی به تولید و مصرف آن پرداخته و همچنان نیز به سوی تکامل آن پیش می رود...
    کلیدواژگان: کوب، واش، گاله، دار، بافت
  • کارت بافی
    شهلا امینی صفحه 36
    بافت (Weaving) و بافته یا منسوج (Textile) همواره زمینه ای برای خلق آثار هنری و بیان زیبایی و انتقال عواطف و احساسات درونی انسان به شمار رفته است، حتی انسان بدوی نیز سعی در خلق و ایجاد نقوش و به کارگیری رنگها در جهت زیبایی هر چه بیشتر بافته هایش داشته است. بافت یک نوار باریک یا فرشی که بر زمین گسترده می شد و یا تن پوشی که وی را از گزند باد و باران مصون نگاه می داشت، همگی موجب فخر و مباهات و شکوه و جلال آفریده های او گردیده است. در این راستا نه تنها در به کارگیری رنگها و خلق نقوش، تصاویر ساده و پیچیده، واقعی یا انتزاعی همواره خلاقانه و مبتکرانه عمل شده است، ...
  • فرهنگ کاربرد و توجیه اقتصادی خودرو سواری در کلانشهرهای جهان و ایران
    محمد ادیب صفحه 52
    امروزه روز خودرو یا اتومبیل جزیی جدایی ناپذیر از زندگی انسانها، بویژه آنها که در شهرها و خاصه آنانی که در کلانشهرها زندگی می کنند، شده است و اگر لختی تصور کنیم، زندگی بدون داشتن یا استفاده از خودرو نه در کلانشهرها، نه در شهر ها و نه حتی در شهرکهای اقماری شدنی نیست. استفاده از هر وسیله ی تازه ماننده خودرو آدابی می خواهد و البته مشکلاتی را نیز داراست که استفاده ی بجا و درست، کاربرد آن را آسانتر و چه بسا مشکلات آن را نیز برطرف می کند. استفاده و کاربرد هر وسیله یا فناوری، فرهنگی نیاز دارد که ناگزیر باید با خود آن وسیله یا فناوری وارد شود وگرنه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که بویژه درباره ی خودرو و ترافیک، ...
  • هنرهای نمایشی
  • اهمیت پژوهش و نقش پژوهشگر در سینمای مستند
    احمد ضابطی جهرمی صفحه 60
    در این مقاله سعی شده است که پرسش های زیر پاسخ داده شود: 1- چرا پیش شرط اصلی در مستند سازی پژوهش است؟ 2- چرا پژوهش در فیلم مستند اهمیت بنیادی دارد؟ 3- به چه دلیل مستند ساز خود در جایگاه پژوهشگر قرار می گیرد؟ 4- اصلی ترین وظیفه ی مستند ساز و مهم ترین هدف او چیست؟ 5- ویژگی های یک پژوهشگر فیلم مستند کدام اند؟ 6- چرا فیلم مستند نفسآ یک پژوهش است؟ 7- در صورت فقدان پژوهش، چه زیان هایی متوجه یک فیلم مستند خواهد شد؟ ...
  • جادو سنگ زیر بنای هنر نمایش
    هایده حائری صفحه 70
    از نظر بسیاری از مورخان و هنرشناسان خاستگاه هنرهای نمایشی آیین ها و مراسم مختلفی است که به منظور جلب حمایت نیروهای ناشناخته طبیعت و تامین معاش از سوی انسان های نخستین اعمال می شد، زیرا او تصور می کرد که در پی انجام مراسم و آیین ها قهر طبیعت به آشتی مبدل خواهد داشت و جادو شکل خواهد گرفت. «جادوی تقلیدی» نمونه ای از این مراسم بود که هم برای شکار و هم به عنوان «جادوی کشاورزی» به کار می رفت. بتدریج شکل مراسم جدی تر شد و تا حد «انسان قربانی جادو» پیش رفت. مبنای هنرهای نمایشی را اما به مراسم «آیین دیونیسوس» نسبت می دهند که به عنوان...
  • معماری و شهرسازی
  • تزئینات در معماری سلجوقیان در ایران و ترکیه
    غلامعلی حاتم صفحه 86
    معماری ایران از دیرباز تا به امروز از یک تداوم و همبستگی خاص برخوردار بوده است و تزیینات، نقش ویژه ای را بر عهده داشته است. در این میان، عصر سلجوقیان از لحاظ ساختار کلی معماری و از جهت تزیینات و آرایه ها در بین معماری دنیای اسلام دارای اهمیت ویژه ای می باشد. این تداوم و زیبایی ها را در هنر معماری دوره ی سلجوقیان آسیای صغیر می توانیم ببینیم. با توجه به این شواهد، در این نوشته به کاربرد و پیشرفت عناصر تزیینی مثل آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، مقرنس، کتیبه نگاری و تزیینات سنگی پرداخته و آنها را مورد مطالعه و مقایسه قرار داده است...
  • تصاویر معماری قلعه های اورارتویی و غرب ایران در نقش برجسته های آشوری
    ویدا ابتهاج صفحه 108
    از آنجا که باستان شناسی علم کاوش ادوار مختلف تاریخ می باشد، به علت گذشت زمان مدارک مورد بررسی همواره بسیار محدود بوده است و در معرض تخریب و تحریف قرار دارند. این مدارک شامل اسناد مکتوب، سکه، هنرهای ظریفه، نقش برجسته و می باشند، از این میان نقش برجسته ها مانند کتابی مصور در خدمت باستان شناسان هستند. به همین دلیل نقش برجسته های آشوری سهم بسیار زیادی در تعیین معماری و هنر دوران تاریک تاریخ دارند. با مطالعه ی تصاویر حجاری شده توسط هنرمندان آشوری می توان هم سبک هنر آشور در ادوار مختلف و هم هنر و معماری شهرهای به تصویر در آمده را بررسی کرد...