فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 6 (بهار 1379)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 6 (بهار 1379)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 9,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1379/04/30
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مباحث نظری
  • فرم از دیدگاه کاندینسکی
    فیروزه مهاجر، سحر سجادیان صفحه 4
    روح خلاق (روح انتزاعی) آرزو و اشتیاق درونی و ارزشی نو را در انسان بر می انگیزد که منجر به کوشش آگاهانه یا ناآگاهانه انسان برای یافتن فرمی مادی برای بیان فرم روحانی می شود که به تحول و تعالی می انجامد. روح خلاق درون ماده نهفته است. مطلق را نمی توان در فرم (مادی گری) یافت. فرم همواره موقتی و به عبارتی نسبی است. «فرم، بیان بیرونی محتوای درونی است». برای هر هنرمند، فرم او یا شیوه بیان خودش بهترین است که بدان تجسم می بخشد...
  • درآمدی بر شناخت خلاقیت
    مجتبی میرقیداری صفحه 22
    در این شماره موضوعاتی از قبیل درجات و منابع خلاقیت، رابطه ههوش و خلاقیت، امکان آموزش و اکتسابی بودن آن، ارتباط خلاقیت و تحصیلات و ارتباط خهلایت با سن و جنسیت افراد مورد بررسی قرار گرفته است. با مرور این مباحث، ماهیت مقوله خلاقیت - زیر بنای بنیادین دنیای هنر و فن آوری - به گونه ای گسترده تر مورد بحث و شناسایی قرار می گیرد.
  • هنرهای تجسمی
  • قصص قرآن در هفت اورنگ
    مهدی حسینی صفحه 36
    داستان یوسف و زلیخا یک از داستانهای جذاب و خیال انگیز قرآن مجید است که به احسن القصص شهرت دارد. هنرمندان بسیاری در طول تاریخ درخشان نگارگری ایران از موضوع های قرآنی برای بیان ذهنیت و جهان بینی خود از آن سود برده و نگاره های بی نظیری پرداخته و برای قضاوت زمان به جا گذاشته اند؛ ولی شاید هیچ یک از آنها به زیبایی و تنوع نگاره های هفت اورنگ ابراهیم میرزا نباشد. در این معرفی اختصاصآ به داستان یوسف و زلیخا در هفت اورنگ پرداخته شده است...
  • نمادگرایی در هنرهای سنتی
    کامران افشارمهاجر صفحه 50
    انسان به شیوه نمادپردازی در طی تاریخ بهتر توانسته است مفاهیم را نمودار سازد که به روش های دیگر قابل بیان و توصیف نبوده اند. نماد، سر و رازی است که تنها وسیله بیان چیزی است که به طریق دیگر قابل ذکر و بیان نیست و هرگز یکباره آشکار نمی شود و همواره از نو باید ارزشش را دریافت. در این تحقیق نمادها در سه گروه هندسی، گیاهی و حیوانی توضیح داده می شوند. در گروه نمادهای هندسی، دایره نمادی از کمال، تمامیت و یکپارچگی و روح زمان و تعادل و کاملترین شکل هندسی است. در اساطیر ایرانی دایره، کمال، تمامیت و یکپارچگی...
  • کاندینسکی و روش او در نقاشی
    حسین مهدیان صفحه 64
    نگارش عارفانه، اساس هنر کاندینسکی را تشکیل می دهد. او به دنبال درونی ترین راه ها برای نقاشی است و از هر گونه احساس ظاهری و جنبه های مادی در اثر هنری دوری می کند. کاندینسکی از هنر بزرگ سخن می گوید، خردمندی جدیدی که برای بشر به ارمغان آورده می شود. کاندینسکی در رساله «معنویت در هنر» بخوبی به شرح افکار و روش های خود در هنر و نقاشی پرداخته و هنر و هنرمند را از جوانب گوناگون بررسی کرده است...
  • دیسک های رنگی چرخان
    رحمان احمدی ملکی صفحه 74
    از بین شکل های مختلف که به صورت مفهومی و برای انتقال بار معنایی در نقاشی ها و آثار تصویری یکی دو قرن اخیر، به کار برده شده اند، شاید نقش های دوار و اشکال گرد، بیشترین کاربرد را داشته باشند. البته این به معنای آن نیست که اشکال دیگر، از انتقال بار معنای بر کنار باشند یا هنرمندان همیشه - به عمد یا تقلید - شکل خاصی را از بین اشکال برگزیده باشند. هر نقاش بسته به ضرورت روح و احساس خود و بر مبنای روند کاری اش، فرم ها، شکل ها. رنگ ها خاصی را در اثرش به کار می برد و در بیشتر موارد هم، تلفیق و ترکیبی از شکل ها، نقش ها و ترکیب بندی اثر هنرمند را تدوین و تکمیل می کند...
  • هنرهای کاربردی
  • رمانتیسم و نسبت آن با حفاظت و مرمت آثار تاریخی
    سیامک علیزاده صفحه 86

    در این مقاله ثابت خواهد شد در دوره رومانتیسم مرمت آثار تاریخی از مبحث صورت قدیمی اش خارج و امکانات ویژه ای برای ارزیابی اغلب کارهای مرمتی عرضه کرد. گرایشهای اصلی در زمینه مرمت معماری و دیگر آثار تاریخی و هنری در همین دوره پا گرفت و منتقدان و مرمت کارانت از هواداان اصالت معماری در دوره رمانتیک قرار گرفتند. این هنرمندان در زندگی پر فعالیت خویش که تا اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم امتداد یافت، با تدوین منشورها و نظریه ها در کنگره های بین المللی، بهترین موقعیت را ارائه دادند...

  • بررسی میزان مطابقت طراحی و تولید قفلهای کهن ایرانی
    عزیز گسیلی صفحه 94
    در روش ها و فرآیندهای سیستماتیک طراحی و تولید صنعتی و سنتی ناب مبانی معین و مشخصی به طور مشترک تاثیرگذار هستند. این مبانی عمدتآ عبارت هستند از: 1- فرم محصول 2- فرهنگ زیبایی دوره تولید 3- فنون تولید و مواد مورد استفاده 4- میزان عملکرد محصول 5- ارگونومی محصول 6- نوآوری و خلاقیت در محصول 7- میزان ارتباط فرم و مکانیزم 8- خصوصیات ظاهری و فیزیکی محصول. در این مقاله تعدادی از قفلهای کهنی ایرانی با توجه به مبانی فوق بررسی، ...
  • طراحی در موقعیت فوردیسم و پست فوردیسم
    فرهاد گشایش صفحه 108
    ظهور و شکلی گیری گرایشهای مدرنیستی و پست مدرنیستی در طراحی، خود زاییده ی شرایط و موقعیت هایی بود که پیشتر در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و صنعتی به وقوع پیوسته بود و در عین حال، خود نیز بر این شرایط تاثیر نهاد. این رابطه ی متقابل بین شکل گیری جنبش های طراحی، و زمینه های اجتماعی و اقتصادی آن، در قالب موقعیت متمایز فوردیسم و پست فوردیسم - که گاه از آن به عنوان کلی دوره های...
  • لوئیچی کلانی
    بابک رضوانی صفحه 124
    لوئیجی کلانی، این طراح جهان میهنی، در سرزمین هیجان انگیز و پیشتازان فردا کار می کند. برای او آینده، بخشی از گذشته است. کلانی دوربین عکاسی، ابزار آلات رایانه یی (کامپیوتری)، عینک آفتابی، خودرو و نیز ابر تانکر (سوپر تانکر) و هواپیما را با الهام گرفتن از طبیعت، بویژه فرمهای گرد بدن انسان طراحی می کند. این مجموعه طرحها، به خاطر فرمهای گردی که دارند، اصطلاحآبه تخم مرغهای کلانی معروف هستند...
  • هنرهای نمایشی
  • فیلم و نقاشی در آثار تارکوفسکی
    اسماعیل بنی اردلان صفحه 130
    موضوع این مقاله به بررسی نگاه آندری تارکوفسکی در ارتباط با نقاشی و سینما و تطبیق این دیدگاه با اثار برخی از فیلمسازان هم عصر او از جمله استانلی کوبریک باز می گردد. این مقاله به قلم میخائیل رومادین بوده و او در این تطبیق قصد دارد تا فیلم مهم آندری تارکوفسکی و استانلی کوبریک را از زاویه دید نقاشی و علم مورد بررسی قرار دهد. رومادین در این مقاله به نتیجه ای مهم دست می یابد. او هنگام مقایسه دو فیلم اودیسه 2001، ساخته کوبریک، و سولاریس، ساخته آندری تارکوفسکی به این دیدگاه می رسد که هر دو از نقاشی و علم تاثیر پذیرفته اند، ...