فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 5 (زمستان 1378)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 5 (زمستان 1378)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 9,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1379/01/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • هنرهای تجسمی
  • استاد ضیاپور، پدر نقاشی نو ایران
    کریستا ناسی صفحه 4
    هنرمند کسی است که هویت و شخصیت جامعه خود را بشناسد و آن را معرفی کنند و ما فرهنگ خود را نمی شناسیم! میزان فرهنگ هر هنرمند به میزان برخورداری او از جامعه بستگی دارد که البته با متغیرات همراه است و در این تغییرات همه کوشش اندیشمندان، هدفمندان و هنرمندان جامعه دست یافتن به فرهنگی پربار است. ما تا به امروز بهترین سنتها را با خود حمل کرده ایم و نمی توانیم خود را از سنتها خالی بیابیم. هنرمند در زمینه فرهنگی خود از سنتها الهام می گیرد و محتوا سازی می کند. هنرمند در عصر حاضر پیگیر بهترین الهامات از دوره های سنتی است...
  • فرم معنا دار
    علی رامین صفحه 20
    کدام ویژگی، آثار هنری را از دیگر اشیاء طبیعی و یا ساخته های دست آدمی ممتاز می کند؟ برای پاسخگویی به این سوال دیرین که پیشینه اش به آغاز تاملات و ژرف اندیشی های آدمی درباره آثار هنری باز می گردد، اهل نظر در هر زمان پاسخهایی را بیان کرده اند. برخی به تقلید طبیعت و بازنمایی واقعیات محسوس نظر کرده اند و برخی دیگر بیان احساسات و عواطف هنرمند را ویژگی مشترک آثار هنری دانسته اند. زیبایی نیز به عنوان ویژگی ممتازه هنر، در بحثهای نظری و تاملات زیباشناختی، جایگاه درخور توجهی داشته است...
  • هنر نقاشی معاصر هند و اندیشه های نوگرا
    جلال الدین سلطان کاشفی صفحه 34
    از آنجا که بحث پیرامون هنر نقاشی " معاصر " هند، نیازمند نگاهی به ادوار تاریخی و گذشته آن ملت است، در شماره ی 2 هنرنامه به بررسی هنر نقاشی و به طور گذرا به معماری و مجسمه سازی، در ارتباط با اندیشه های عرفانی آن سامان پرداختیم که با نظریات لاکشمی نارایان (Laxmie Narayan) منتقد و معاون موزه ی ملی هند همراه بود. لذا در این مقاله حاضر، نگاهی به هنر نقاشی " معاصر " هند و شکل گیری اندیشه های نوگرای آن سرزمین خواهیم داشت که با عقاید و تفکرات شادروان " انیس فاروقی " (Anis Farugie) نقاش و منتقد فوق الذکر مطرح می شود...
  • قرص بالدار و بررسی آن در تمدن های پیش از تاریخ
    نسرین عتیقه چی صفحه 48
    هدف از این مقاله، مطالعه و مقایسه ی نماد مقدس قرص بالدار و بررسی مفاهیم آن در تمدن های پیش از تاریخ است. ریشه های نماد به سه تمدن عمده ی خاور نزدیک یعنی ایران، بین النهرین و مصر بر می گردد. قصر بالدار در هر یک از تمدن های ذکر شده، نامی ویژه و مفهومی معنوی و فرا زمینی دارد و رنگ و لعاب فرهنگی آن تمدن ها را به خود گرفته است. در این مقاله، ابتدا به بررسی این نماد و مفاهیم آن در تمدن های ایران، سومر، بابل، آشور و مصر و سپس به مقایسه ی تطبیقی جدول وار آن به همراه پیکره ی انسانی و بدون پیکره در تمدن های مذکور پرداخته می شود...
  • نماد شناسی رنگ در اشعار نظامی
    فرحناز همدانی زاده صفحه 64
    مقاله کوتاه حاضر، نگاهی گرچه بسیار موجز به حضور رنگ در ادبیات ایران دارد. در این مطالعه، بر نمادی ترین و یکی از اصیل ترین آثار کلاسیک ایرانی، یعنی هفت گنبد، اثر شاعر بزرگ، نظامی گنجوی پرداخته شده و رنگ را در حوزه عرفانی ادبیات بررسی کرده است تا ریشه احساسات و بیان رنگی در این حوزه تا حدی که ممکن و در بضاعت نویسنده بوده، آشکار شود. منبع اصلی کتاب: ...
  • هنرهای کاربردی
  • مقایسه روش های ابوالوفابوزجانی، لئوناردو داوینجی، آلبرش دورر
    جعفر آقایانی چاوشی صفحه 78
    هندسه دانان یونان قدیم تنها به هندسه نظری توجه داشتند و به دلایل فلسفی از کاربرد علمی این علم روی گردان بودند. هندسه اقلیدس نمونه بارزی از چنین دیدگاهی است. در این اثر مهم، هیچ گونه نشانه ای از کاربرد عملی هندسه وجود ندارد. در عصر شکوفایی فرهنگ اسلامی، اگر چه ریاضی دانانی همچون خوارزمی، نیودوسی و ثابت بن قره، در آثار هندسی خود به کاربرد عملی این علم نیز اشاراتی کرده اند، با این حال، اثری منظم و مدون در این باب وجود نداشت و کتاب ابوالوفای بوزجانی نخستین کتابی است که در این زمینه تدوین شده است. از این رو...
  • تاریخ و مبانی نظری مرمت اشیاء فرهنگی
    حمید فرهمند بروجنی صفحه 84
    در این مقاله ابتدا تعاریفی برای سه اصطلاح در زمینه مرمت اشیای باستانی ارائه شده و برای درک بهتر مطلب، نمونه هایی عینی از نحوه رعایت اصول و مبانی نظری در مرمت اشیای مختلف (نظیر سنگ، چوب، فلز، نقاشی، پارچه، کاغذ و غیره) معرفی شده است. سپس ضمن صحبت درباره دستکاری اشیای باستانی به دلیل تعمیر یا مرمت و تغییر مد یا سیاست، تاریخ مرمت و چگونگی شکل گیری این حرفه تخصصی مطرح شده است. به برخی از اصول مرمتی نظری اصل 6 اینچ، 6 فوت و اصل استفاده از مشابه برای مشابه نیز اشاره و بر رعایت اصول کلی و مبتنی بر علوم جدید تاکید شده است...
  • هنرهای نمایشی
  • رقص های آئینی و نمایشی هند
    وفا امانالهی، حسین ناصربخت صفحه 96
    در این مقاله سعی بر آن است تا گوشه ای از مبانی دینی و اساطیری نمایش های سنتی هند - نمایش های رقصی و رقص های نمایشی - را مورد بررسی قرار داده و ارتباط این رقص ها را با عقاید و آرای هندوان (به طرزی غریب، این دو پیوندی تنگاتنگ دارند) شرح دهیم. نمایش های رقصی هند، ریشه در قص های خدایان هندی - بویژه شیوا - دارد و نشانگر مراحل گوناگون آفرینش، چگونگی شکل گیری این قوم و نحوه تسلط آنها بر سزمین هند، است. همچنین شرح اصول عقاید هندوان را از طریق پرداختن به داستان های اساطیری و حرکات نمادین به انجام می رساند...
  • معماری و شهرسازی
  • ساختار گرایی در معماری و شهرسازی
    پروین پرتوی صفحه 104
    قرن بیستم محمل بروز شیوه های فکری و سبکها و مکاتب گوناگون علمی / هنری بوده است. بررسی آرای گوناگون و شیوه های فکری متفاوت که هر کدام تحت شرایط و ویژگی های خاص به منصه ظهور رسیده اند می تواند موجب نگاه واقع بینانه تر به آینده شود. از جمله این شیوه های فکری، می توان از " ساختار گرایی " نام برد. این تفکر ابتدا در حوزه زبان شناسی و پس از آن در انسان شناسی نضج گرفته سپس به سایر حوزه های علمی از جمله معماری و شهرسازی سرایت کرده است...
  • مرکزیت در بناهای سنتی
    رحمان احمدی ملکی صفحه 122
    در بینش مردمان باطن گرا و معنای جوی گذشته، در کنه هر باور دیرپا و هر عمل آیینی، رمزی عمیق و نیرویی اسرارآمیز نهفته بود که این رمز در قالب و مناسک انجام گرفته، بروز و ظهور پیدا می کند. برای آنها، طبیعت و جهان، جلوه ای جادویی داشت و کلیه اعمال، اشیا و موجودات در یک شبکه از ارتباطات مرموز، ظاهر می شدند و هیچ چیزی بی ارتباط با چیزهای دیگر نبود. هیچ حرکتی در نظر آنان خالی از معنی نبودو هر اقدامی در ایین، قدمی بود برای دست یابی، استیلا یا " آگاهی " بر نیروی زایا و مرموز نهفته در بطن و هسته زندگی...
  • خلاصه پایان نامه برگزیده سال 79-78
    صفحه 130
    این مقاله به توصیف و تشریح پوشاک ایرانیان از نیمه ی حکومت قاجاریه تا بعد از انقلاب اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی، تحولات و رخ دادهای فرهنگی و تاثیر آن ها بر پوشاک هر دوره اختصاص دارد و هدف نهایی از نوشتن این مقاله نشان دادن بازتاب و میزان تاثیر این تحولات بر شکل و نوع پوشاک ایرانیان است...
  • گزارش بینال آسیایی داکا
    مهدی حسینی صفحه 136
  • نمایه موضوعی مقالات چاپ شده در هنرنامه
    صفحه 139