فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 4 (پاییز 1378)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 4 (پاییز 1378)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 9,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1378/10/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • هنرهای تجسمی
  • تحول شمایل نگارگری بودایی در امتداد جاده ابریشم
    امیرحسین ذکرگو صفحه 4
    جاده ابریشم از مهمترین راه های تردد در طول تاریخ تمدن بشری است که بیش از هر پل ارتباطی دیگر موجب آمیزش فرهنگها، مواجهه ادیان، و بروز آثار هنری بدیعی گشته که محصول همین ارتباطات بوده اند. شاهکارهای تاریخ هنر - اعم از نقاشی، مجسمه سازی و معماری - عموما با ادیان زمان خود قرابت داشته و با الهام از سنن دینی خلق شده اند. هنر بودایی نیز مدتی پس از نضج گیری این آیین به شکلهای مختلفی تجلی نمود، اما اوج این هنر با رونق جاده ابریشم مقارن بود...
  • گرید در گرافیک معاصر
    کامران افشار مهاجر صفحه 22
    تحول هنر کتاب آرایی در ایران، به تدریج به نظام زیبایی شناسی کاملی رسید که ساختار آن در تمامی اجزاء و همچنین ساختار کلی از منطقی یگانه برخوردار بود و در نخستین گریدهایی که برای کتابها و روزنامه ها پس از ورود صنعت چاپ به ایران طراحی شدند همین منطق بصری را می بینیم. گرید مطبوعات ایران از آغاز تا دورانی طولانی بر اساس تقارن تنظیم شده است و گرید به معنی امروزی آن را از حدود سال 1330 هجری شمسی در ایران یم بینیم. در این مقاله گرید در کتاب، مجله، روزنامه، بروشور و کاتالوگ توضیح داده شده است...
  • نقاشی مینیاتور در هند
    حمید فرهمند بروجنی صفحه 40
    در این متن ضمن معرفی شیوه نگارگری سنتی در هند و مقایسه آن با نقاشی آبرنگ، مراحل مختلف کار از قبیل تهیه و ساخت مقوای نقاشی (وصلی)، بستر سازی و مهره زنی کاغذ، گرده کردن طرح اولیه، نقاشی و سایه زنی و همچنین نحوه طلا یا نقره چسبانی بررسی می شود. پس از این درباره نحوه بررسی و آزمایش این قبیل آثار و نحوه برخورد با آسیبها و نواقص آنها به طوری موجز و دقیق صحبت می شود. لازم به ذکر است که با توجه به کمبود منابع فنی در این زمینه، این متن می تواند برای مرمتگران و هنرمندان علاقه مند به نگارگری، شروع مناسبی باشد.
  • هنرهای کاربردی
  • فرآیندهای طراحی و تولید (میزان مطابقت در محصولات صنعتی و سنتی)
    عزیر گسیلی صفحه 52
    در تحقیق حاضر بین تولید صنعتی ناب و تولید سنتی ناب در چهارچوب فرآیندهای طراحی و تولید محصول مقایسه ای به صورت تطبیقی انجام می پذیرید. در هر دو فرهنگ تولید، به نیاز تعریف شده راه حلی ایده آل و مطلوب ارائه می شود. ماهیت (DESIGN) در ارتباط و با انتقال جهان بینی حاکم بر فضا - مکان زیستی انسانها می باشد. تنها در مرحله گذر از تولید سنتی ناب به تولید صنعتی ناب است که ماهیت (DESIGN) معنا و مفهومی پیش پا افتاده (Banal) و به خود می گیرد. بزرگترین تفاوت دو شیوه تولید در جهان بینی و دیدگاه حاکم بر آنهاست...
  • تاثیر آلودگی هوا بر آجرنمای بناهای تاریخی اصفهان
    شهلا ذبیحی صفحه 68
    مجموعه حاضر به عنوان کنکاشی اکولوژیک در مورد ابنیه تاریخی و فرهنگی در شهر اصفهان با تاکید بر آلودگی هوا در این شهر و ردیابی اثرات آن بر روی آجرنمای بناهای تاریخی از جمله مدرسه چهارباغ انجام شده است. با توجه به میزان آلودگی و پس از بررسی موقعیت جغرافیایی اصفهان و منطقه تاریخی و همچنین وجود کوه ها، میزان رطوبت نسبی و بارندگی، سرعت و جهت بادها و تعداد دفعات وقوع اینورژن با استفاده از دستگاه ها و تکنیکهای زیر به شناسایی قشر آلوده پرداخته شده است...
  • مکانیزم تخریب شیشه دوره عیلامی از معبد چغازنبیل
    اشرف دقت صفحه 76
    حدود دنیای باستان از شمال آکاد، مشرق سوبارو، مغرب آمور و جنوب عیلام بوده است. عیلام اولین نمایشگاه دوران تاریخی شناخته شده در ایران است که به سه دوره تقسیم می گردد. 1- از زمان بسیار قدیم تا 2225 ق. م 2- از 2225 ق. م 3- از 745 ق. م تا 645 ق. م که توسط آشور منقرض گردید. اوج هنر عیلام در دوره میانی و در زمان اونتاش گال بوده است. اول به دلیل مهاجرت در ریخته گری برنز و دوم دستاورهای معمار، که شاخص ترین آن معبد چغازنبیل است که در سال 1936 توسط براون (Brown) کارشناس نیوزلندی کشف گردید...
  • سینما و تئاتر
  • نقش مونتاژ سینمایی در ساختار تصویری شعر کلاسیک پارسی
    احمد ضابطی جهرمی صفحه 84
    هدف این مقاله تبیین و توضیح این نکته است که: روشی که شاعران برای خلق تصویر (ایلما) و یا به اصطلاح صورت خیال به کار می گیرند و به کمک صنایعی چون تشبیه، استعاره، تمثیل و دیگر فنون علم بیان به خلق تصویر می پردازند، همان روش هایی است که در بیان سینمایی، سینماگران از طریق مونتاژ نماها به خدمت می گیرند. به عبارت دیگر، در زبان مجازی فیلم و زبان مجازی شعر، از روش های مونتاژی یکسالی استفاده می شود و ماهیت و کارکرد مونتاژ، به عنوان یکی از خصلت های اساسی هنر سینما در تصویر آفرینی شاعرانه نیز نقش بنیادی و اساسی دارد...
  • سینمای وحشت (ترس از مدرنیته)
    سودابه مجاوری صفحه 96
    مقاله حاضر، در دو گفتار فراهم آمده است: سینمای اکسپرسیونیستی و سرمشق های رمانتیک و سینمای گنگستری و نوآور. مقاله ی سینمای وحشت در پی ترسیم فضای دهشتناکی است که در دهه های نخست قرن، در آشوب و آتش دو جنگ ویرانگر جهانی، بر سراسر هستی بشر امروزی سایه افکند. این فروپاشی، دستامد، اندیشه ای بود که مدرنیته در عرصه ی سلطه و آرمانشهرهای جهانی، آن را پیش می برد. و این جستار، دریچه ای است از نگاه سینما به گوشه هایی از این دوران وحشت...
  • معماری و شهرسازی
  • معماری صخره ای
    امان الله قرایی مقدم صفحه 108
    در بین سبک های معماری گوناگون، معماری صخره ای یکی از جالب ترین و در عین حال استثنایی ترین نوع معماری است که قدمتی چند هزار ساله دارد. مقاله حاضر ضمن بحث درباره معماری صخره ای در ایران و جهان و جنبه های مذهبی آن، کوشیده تا گزارشی تحقیقی درباره معماری دهکده صخره ای کندوان و دهکده صخره ای میمند که از زیباترین، کم نظیرترین و عجیب ترین معماری صخره ای در جهان است همراه با تصاویر رنگی ارائه کند، تا بدین وسیله توجه بیشتر دانشگاهیان و خوانندگان عزیز را به این دهکده استثنایی و مردم زحمتکش آن معطوف سازد...
  • ادبیات وهنر
  • مطرب عشق
    سید حسن شهرستانی صفحه 124
  • خلاصه پایان نامه برگزیده سال 78-77
    صفحه 132
    هویت و چیستی هنر نگارگری ما از سده هفتم هجری شکل می گیرد؛ گو اینکه سابقه اش به پیش از اسلام می رسد. در دوران اسلامی با اتکا بر احادیث و عقاید کلامی، بازنمایی انسان یا حیوان به طور کلی مجاز نبوده است و جایگاهش را تا حد زیادی از دست داده است، هرچند جسته و گریخته، در آثار علمی و تعلیمی همچون «منافع الحیوان»، «مقامات حریری» و... جلوه می یافت. تا اینکه با ورود مغولان و بعد از آن تیموریان، قواعد نگارگری چینی به ممالک اسلامی و ایران انتقال یافت...
  • اخبار
    صفحه 136