فهرست مطالب

مهندسی متالورژی - پیاپی 21 (تابستان 1384)

مجله مهندسی متالورژی
پیاپی 21 (تابستان 1384)

  • 68 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/08/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقایسه رفتار کار گرم و تغییر ریز ساختار فولادهای ماراجینگ بدون کبالت رده 300 و کبالت دار رده 350 با استفاده از آزمایش کوه
    بهرنگ پورگنجی، پیام پورنیا، محمد حبیبی پارسا، محمود نیلی احمدآبادی صفحه 5

    به منظور ارزیابی اثر میزان کرنش و درجه حرارت بر تغییر ریزساختار فولادهای مارجینگ کبالت دار و بدون کبالت از آزمایش اهنگری گرم گوه استفاده شد. با آهنگری گرم نمونه های گوه ای شکل در دمای 1100 و 1200 درجه سانتی گراد و بررسی ریز ساختار حاصل، طیف گوناگونی از ریز ساختار بر حسب تغییرات میزان کرنش بدست آمد. جهت ارتباط دادن میزان کرنش با ریز ساختار حاصله، تغییر شکل گوه توسط نرم افزار ABQUS شبیه سازی و میزان کرنش در هر نقطه معین گردید. نتایج حاصله نشان می دهد که تقریبا تبلور مجدد دینامیک در محدوده کرنش اعمالی در نمونه های بدون کبالت و کبالت دار در هر دو دمای آزمایش به طور کامل رخ داده است و ساختاری ریز دانه حاصل شده است.

    کلیدواژگان: فولاد ماراجینگ، آهنگری گرم، شبیه سازی
  • مقایسه خواص جرم های ریختنی آلومینا - اسپینل با آلومینا - منیزیا
    رحیم نقی زاده، مرتضی تمیزی فر، حمیدرضا رضایی، سعید شهراد صفحه 10
    کاربرد جرم های آلومینا- اسپینل به تدریج در پاتیل های متالورژی ثانویه گسترش می یابند. ذکر شده استکه جرم های الومینا- منیزیا مقاومت خوردگی و جرم های الومینا- اسپینل شوک حرارتی بهتری دارند. هدف از این تحقیق مشخص کردن این موضوع بوده است که احتمالا با کنترل ایجاد اسپینل درجا در جرم های ریختنی آلومینا- منیزیا بتوان مقاومت شوک حرارتی آنها را بهبود داد. در این تحقیق جرم های الومینا منیزیای حاوی 7-5% منیزیای ددبرن با جرم های الومینا- اسپینل حاوی 17% - 10% اسپینل مورد استفاده از نظر استحکام خمشی سرد، مقاومت شوک حرارتی ریز ساختار و فازها قرار گرفتند. دانه بندی هر دو نوع جرم بر اساس فرمول آندریازن با 3% =q بود. میزان سیمان در هر جرم 5% وزنی و روانساز مصرفی هگزا متافسفات سدیم بود. نتایج حاکی است که روانسازی جرم های آلومینا- منیزیا مشکل می باشد. به طوری که افت برخی از خواص را می توان به آن نسبت داد. با شوک حرارتی به میزان 1250=، افت استحکام مشاهده شده در نمونه های حاوی آلومینا- منیزیا تا سیکل پنجم بیشتر از نمونه های حاوی آلومینا- اسپینل می باشد ولی بعد از آن تا سیکل دهم روند تقریبا مشابهی با هم پیدا می کنند.
  • بررسی تاثیر برهم کنش لیزر Nd:YAG بر خصوصیات فیزیکی - شیمیایی سطح آلیاژ تیتانیم
    مهندس جواد توکلی، سید محمد عترتی خسروشاهی، محبوبه محمودی صفحه 15
    با توجه به کاربرد وسیع الیاژهای تیتانیم در پروتزها، جدیدترین مطالعات بر خواص سطحی این فلز و بررسی رفتار آن در تماس با مایعات بدن متمرکز شده است. در این تحقیق تاثیر برهمکنش لیزر پالسی Nd: YAG و پارامترهای اپتیکی آن نظیر چگالی انرژی و تعداد پالس بر خصوصیات سطح آلیاژ Ti6Al 4v با هدف دست یابی به سطحی با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مناسب جهت کاربردهای زیستی مورد بررسی قرار گرفته است. افزایش مقاومت خوردگی، افزایش سختی قابل توجه سطح و کاهش درصد وانادیوم در سطح از جمله نتایجی است که در فرایند پرتودهی با لیزر در شرایط بهینه در سطح فلز حاصل شدند.
    کلیدواژگان: لیزر Nd: YAG، تیتانیم، مقاومت خوردگی، سختی سطح، ذوب سطحی
  • انرژی مصرفی فرآیند عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینیم
    مرضیه خیرخواه، حبیب الله فولادی، غلامرضا اولیایی، جلال حجازی صفحه 21
    در گروه بیشماری از آلیاژهای آلومینیم، فرآیند عملیات حرارتی جزء لاینفک تولید می باشد. لذا، شرایط انرژی بری این بخش به منظور تدوین استاندارد جهت بهینه سازی مصرف، لزوم دارد. در این مقاله سعی شده، انرژی مصرفی فرآیندهای اصلی عملیات حرارتی آلیاژهای آلومینیم با توجه به نوع کوره مصرفی، تدوین گشته تا به عنوان معیار بهینه سازی مصرف انرژی، هدف گذاری شوند.
  • ذوب احیایی کنسانتره ایلمنیت معدن کهنوج در بوته منیزیتیت با استفاده از فرآیند ESCM
    مهندس مهدی پورعبدلی، شهرام رایگان، حسین عبدی زاده، مهندس کاظم حنایی صفحه 26
    ایلمنیت یکی از کانی های مهم تیتانیم است. غنی سازی ایلمنیت به منظور بالا بردن Tio2 در آن تولید روتیل مصنوعی Tio2 بوسیله فرآیندهای مختلفی همچون ذوب و احیای حرارتی، کلرواسیون انتخابی و حل سازی انتخابی انجام می گیرد. روتیل مصنوعی برای ساخت پیگمنت سفید، تولید تتراکلرید تیتانیم (ماده اولیه تولید تیتانیم) و همچنین در پوشش الکترودهای جوشکاری بکار برده می شود. ذوب و احیای حرارتی ایلمنیت در کوره قوس الکتریک یا کروه احیای دوار انجام می شود. کوره ESCM که بر مبنای ESR توسعه یافته، اخیرا برای غنی سازی کنسانتره ایلمنیت به کار برده می شود. در این تحقیق کنسانتره ایلمنیت به روش ذوب و احیای حرارتی و با استفاده از کک نفتی به عنوان عامل احیا کننده و مخلوطی از CaO CaF2 و Al2O3 به عنوان سرباره درکوره ESCM غنی سازی شد و اثر زمان احیا و سرباره سازی بر بازیابی آهن، مقدار Tio2 و FeO معادل در سرباره و سایر ترکیبات سرباره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که با افزایش زمان احیا و سرباره سازی بازیابی آهن در فاز فلزی و مقدار Tio2 معادل در سرباره تا زمان 23 دقیقه افزایش یافته و به حداکثر مقدار خود یعنی به ترتیب 76% و 66% می رسند و بعد از آن سریعا کاهش می یابند. مقدار FeO معادل نیز با افزایش زمان احیا و سرباره سازی کاهش می یابد. بررسی سرباره های حاصل توسط تفرق اشعه X نشان داد که افت راندمان همراه با کاهش ویسکوزتیه سرباره در اثر تشکیل Ti3o5 وO3 Ti2 درسرباره می باشد.
    کلیدواژگان: احیای ایلمنیت، احیای کربوترمی، سربازه تیتانیم، روتیل مصنوعی، فرآیند ESCM
  • مروری بر توسعه و ساخت کپسول های تمام فولادی CNG
    مهندس علی سالمی گلغذانی، امیر عبدالله زاده صفحه 32
    تولید و توسعه سیلندرهای گاز طبعی فشار CNG به عنوان مخزن سوخت خودرو در سال 1970 آغاز شد. تمامی مخازن CNG بسته به وزن و قیمت که متاثر از فرآیندهای ساخت و موادمورد استفاده است. قابل تمیز از یکدیگرند. بیش از 30 سال است که تحقیقات وسیعی در زمینه کپسول های تمام فلزی، که به منظور نگهداری گازهای صنعتی یا گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. انجام گرفته است. کپسول های CNG تمام فولادی به خاطر ارازانی، ایمنی بالا و تولید آسان مورد توجه هستند. این مقاله به صورت موضوعی اطلاعاتی در مورد انوع کپسول ها و روش ساخت و نیز انجام آزمون هایی که اخیرا بر روی کپسول های تمام فولادی انجام می گیرد. را ارائه می کند.
    کلیدواژگان: کپسول های CNG، گسیختگی، شکل دهی چرخشی، آزمون کپسول CNG
  • شخصیت های متالورژی، علم و مهندسی مواد ایران
    استاد محمدتقی صالحی صفحه 40
  • آینده صنعت در ایران
    مهندس محمدحسن جولازاده صفحه 41
  • آشنایی با صنایع متالورژی کشور / شرکت ساخت صنایع فولاد (سایا)
    صفحه 46
  • آشنایی با دانشکده های مهندسی متالورژی و مواد / دانشگاه امیرکبیر
    صفحه 48
  • همایش های داخلی و خارجی متالورژی و مواد
    صفحه 50
  • قیمت فلزات در بورس لندن
    صفحه 52