فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:17 Issue: 3, 2005

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:17 Issue: 3, 2005

  • ویژه نامه (اندو - پریو)
  • 136 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/08/30
  • تعداد عناوین: 16
|
  • آشنایی با قرآن (شناخت قرآن) / از مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری
    صفحه 5
  • فریده حقیقتی، سید حسین صالحی، رضا ولیزاده صفحه 8
    زمینه و هدف
    سازمان های مختلف بهداشتی جهان در سالهای اخیر به طور گسترده ای از شاخص CPITN برای بررسی وضعیت پریودناتل استفاده کرده اند. هدف از انجام این مطالعه تعیین شاخص CPITN در گروه سنی 35-44 ساله و عوامل موثر بر آن در مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی خرم آباد می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه به بررسی وضعیت پریودنتال در دویست و پنجاه بیمار (صد و سی زن و صد و بیست مرد) 35-44 ساله شهر خرم آباد استان لرستان پرداخته و عوامل موثر بر آن و نیازهای درمانی آنها را توسط CPITN مورد مطالعه قرار داده است.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که 1.2% دارای پریودنشیوم سالم (کدصفر) و 4.8% دارای خونریزی پس از پروبینگ (درجه یک) 41.6% دارای جرم (درجه دو) و 36.8% دارای پاکت 4-5 میلیمتر (درجه سه) و 15.2% نیز دارای پاکت عمیق (درجه چهار) بودند. وضعیت پریودنتال در سنین پایین بهتر از سنین بالاتر بود. همچنین وضعیت پریودنتال با سن وضعیت بهداشتی (دفعات مسواک زدن)، مصرف دخانیات، محل زندگی، تحلیل لثه رابطه معنی داری داشت. آزمونهای Mann-Whitney U و Kruskal Wallis برای این عوامل با P<0.05 معنی داری آن را تایید کردند. این آزمونها همچنین برای وضعیت اقتصادی، درمان غلط دندانپزشکی و جنس رابطه معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نیازهای درمانی نشان داد که 98.8% نیاز به آموزش بهداشت و 94% نیاز مبرم به جرم گیری دارند و فقط 15.2% نیازمند دریافت درمانهای پیشرفته می باشند و 1.2% از افراد درمانی نیاز ندارند.
    کلیدواژگان: شاخص پریودنتال سلامت دهان، پریودنتال ایندکس، بهداشت دهان، CPITN
  • حسن سمیاری، محسن ناصری، سیدشجاع الدین شائق، رحیمه علی عسگری صفحه 15
    زمینه و هدف
    ناراحتی های پریودنتال از جمله بیماری هایی است که درصد قابل توجهی از مردم را دربرمی گیرد. از طرقی توجه وافری که از جانب سازمان های جهانی بر توسعه و استفاده از طب سنتی در سیستم خدمات بهداشتی درمانی گردید موجب شد که میراث باارزش طب سنتی ایران بازشناسی گردد و در رابطه با درمانهای سنتی مورد استفاده در بیماری های پریودنتال اقدام شود. این بررسی با هدف شناخت طب سنتی از بیماری های پریودنتال، شناخت روش ها و دراوهای مورد استفاده در طب سنتی ایران (TIM) در رابطه با درمان بیماری های پریودنتال و شناسایی داروهای گیاهی تولید شده برای درمان بیماری های مورد نظر توسط شرکتهای تولید کتتده داروهای گیاهی در کشور انجام شده است.
    روش بررسی
    با توجه به روش مطالعه و نوع مطالعه که بررسی کتابخانه ای (Bibliography) می باشد. تنها ابزار موجود جستجو و کاوش در نسخ و امهات اثر فکر و فرهنگ ایرانی و گنجینه های به یادگار مانده از میراث علمی گذشته در زمینه طب بود که از مراکز معتبری چون کتابخانه و سایر مراکز مانند پژوهشکده ها اقدام به جمع آوری و پالایش اطلاعات موجود و دست اول مولفان برجسته ای چون شیخ الرییس ابوعلی سینا و سیدمحمد مومن حسینی و ابوالقاسم حنف بن عباس الزهراوی و دیگر اندیشمندان این حوزه گردید. از سوی دیگر همزمان شروع جمع آوری اطلاعات از شرکتهای دارویی- گیاهی شد. از طریق پرسشنامه های ارائه شده و یا مصاحبه های انجام شده، از آخرین پژوهشهای آنها در مورد داروهای موثر گیاهی در زمینه بیماری های پریودنتال آگاهی حاصل و برای تجزیه و تحلیل آماده گردید.
    یافته ها
    طب سنتی ایران، مبتنی بر مشاهدات و تجربیات فراوانی در زمینه توصیف و درمان بیماری های پریودنتال می باشد که در عرصه تحقیقات دارویی و روش های درمانی موثر، پژوهش و نگرش علمی در این حیطه با توجه به منشا طبیعی و دسترسی آسان و بی خطر نسبی می تواند منبع مهمی در جهت پژوهشهای نوین فارماکولوژی باشد.
    نتیجه گیری
    در طب سنتی ایران به بیماری های لثه با ذکر جزئیات علائم و نشانه ها و همچنین نحوه درمان آنها به روش های مختلف شامل استفاده از گیاهان دارویی، دستورات غذایی و درمانهای جراحی ساده پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: طب سنتی ایران، بیماریهای پریودنتال، داروهای گیاهی، درمانهای سنتی
  • مهدی تبریزی زاده، تارا علیجانی صفحه 23
    زمینه و هدف
    مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها یکی از مواردی است که می تواند پیامدهای مختلف بهداشتی و اقتصادی را دربرداشته باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی چگونگی تجویز آنتی بیوتیک در بین دندانپزشکان عمومی شهر یزد بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی است، جهت انجام این بررسی پرسشنامه ای در ارتباط با نوع و مواد تجویز آنتی بیوتیک در بین 72 نفر از دندانپزشکان عمومی شهر یزد که در یک جلسه بازآموزی شرکت کرده بودند توزیع و جمع آوری گردید.
    یافته ها
    براساس نتایج بدست آمده 60.6% دندانپزشکان پنی سیلین V را به عنوان داروی انتخابی اولیه جهت عفونتهای اندودنتیک و اریترومایسین را در 70.49% موارد عنوان داروی انتخابی در موارد حساسیت به پنی سیلین تجویز می کردند. مصرف دو برابر مقدار اولیه (Loading dose) توسط 45.46% دندانپزشکان استفاده می شد و مدت زمان تجویز آنتی بیوتیک در 80% موارد یک هفته ذکر شده بود. 13.84%پاسخ دهندگان در موارد وجود پاپیت برگشت ناپذیر، 21.53% در پالپ های نکروزه بدون درد و تورم و 47.69% در موارد وجود سینوس تراکت آنتی بیوتیک تجویز می کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده، انتخاب راه های مناسب برای آموزش هر چه بیشتر دندانپزشکان به منظور تجویز درست تر و منطقی تر آنتی بیوتیک در هنگام معالجات اندودنتیک توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، نحوه تجویز، دندانپزشکان عمومی
  • علیرضا فرهاد، هنگامه بختیار صفحه 30
    زمینه و هدف
    خطاهای حین کار مثل ترانسپورت کانال و از دست رفتن طول کارکرد بیشتر مرتبط با فایل های استنلس استیل که انعطاف پذیری کافی ندارند، می باشد. همچنین انحراف آپیکال ممکن است توسط نوک برنده یا غیربرنده وسایل روتاری ایجاد گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی بقا و حفظ انحنای واقعی کانال با استفاده از سه نوع وسیله روتاری جدید یعنی Hero624 (Micro mega)، Race (Brasseler) و K3 (Sybron endo) می باشد.
    روش بررسی
    جمعیت مورد مطالعه ریشه های مزیوباکال دندانهای مولر دائمی خارج شده انسان با طولی بین 19-23 میلی متر و انحنایی بین 20-40 درجه (برحسب قانون اشنایدر) می باشد. گشودگی ابتدایی حداقل به اندازه فایل شماره ده و حداکثر به اندازه فایل شماره 15 دستی بود. نمونه گیری به روش آسان انجام شد و نمونه ها در شش گروه بیست تایی قرار گرفتند. در سه گروه اول کانال ها به ترتیب طبق دستورالعمل کارخانه سازنده با وسایل روتاری Hero624، K3، Race آماده سازی شدند. اما در گروه چهارم، پنجم و ششم قبل از شروع اینسترومنت کردن با فایل های روتاری و پس از برقراری گشودگی آپیکال با فایل شماره 15، ابتدا بخش کرونال کانال ها به روش Passive step back با استفاده از گیتز گلیدن شماره 1-3 و پیزوریمر شماره دو آماده سازی شد و سپس با به کاگیری فایل های دستی نوع K از شماره 15-30 به صورت کاملا منفعل و تنها جهت برقراری بیشتر گشودگی بخش میانی و آپیکال کانال اینسترومنت شد و پس از آن به به کارگیری فایل های روتاری Hero، K3و Race کانال ها به ترتیب در گروه های چهارم، پنجم و ششم اینسترومنت شدند. جهت بررسی نتایج از آنالیز واریانس، آزمون دانکن و استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین زاویه انحراف آپیکال در نمونه هایی که به روش توصیه شده توسط کارخانه سازنده وسایل روتاری Race، K3و Hero اینسترومنت شده بودن، به ترتیب: 1.37±2.21، 0.79±1.65 و 1.12±2.79 درجه و در نمونه هایی که با روش اصلاح شده در ترکیب وسایل روتاری، دستی و گیتز گلیدن و پیزوریمر توسط فایل های Race، K3و Hero آماده سازی شده بودن، به ترتیب 1.40±2.10، 1.23±1.93 و 1.57±2.64 درجه بود. میانگین انحراف آپیکال در سه گروه اول که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده اینسترومنت شده بودند یعنی Hero624، K3، Race دارای اختلاف معنی دار است (P<0.05). اما روش آماده سازی کانال طبق دستورالعمل کارخانه سازنده و یا با کمک روش اصلاح شده در هیچ یک از انواع فایل های روتاری تفاوت آماری معنی داری را در میزان انحراف آپیکال ایجاد نمی کند (P<0.05).
    نتیجه گیری
    استفاده از روش اصلاح شده با کاربرد توام فایل های دستی، روتاری و گیتز گلیدن علی رغم اینکه به روشنی مراحل کار را آسان می کند، اما تفاوت آماری معنی داری را در میزان انحراف آپیکال در مقایسه با روش توصیه شده توسط کارخانه سازنده ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: ترانسپورت آپیکال، وسایل روتاری، روش اصلاح شده
  • سیدمحسن هاشمی نیا، سیداصغر هوایی، محمود رجبی صفحه 38
    زمینه و هدف
    استفاده از یک ماده شستشو دهنده در حین عمل پاکسازی و شکل دهی کانال جهت تمیز کردن و حذف مواد محرک لازم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تاثیر هیپوکلریت سدیم2.5% کلرهگزیدین 0.2% و آب مقطر به عنوان شستشودهنده های کانال بر کاهش تعداد کلی باکتری انتروکوک فکالیس در دندانهای خارج شده انسانی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد هشتاد دندان تک ریشه پس از آماده سازی کانال آنها توسط باکتری انتروکوک فکالیس آلوده گردیدند.سپس دندانها مطابق شرایط کلینیکی تا فایل شماره چهل، عمل تمیز کردن ناحیه آپیکال (Filling) و تا شماره هفتاد عمل شکل دهی و مخروطی کردن کانال (Flaring) انجام شد. و در حین عمل Filling و Flaring توسط بیست سی سی از محلولهای مورد نظر شستشو گردید. در خاتمه با کن های کاغذی از کانال دندانها نمونه گیری به عمل آمد و به آزمایشگاه میکروبیولوژی جهت شمارش کلونی (CFU) فرستاده شد. پس از شمارش اولیه کلنی دندانها مجددا یک هفته در انکوباتور قرار داده شد و پس از این زمان نمونه گیری مجددا انجام گردید. سپس توسط آزمونهای Duncan, Kruskal - Wallis مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های این مطالعه نشان داد که هیپوکلریت سدیم و کلرهگزیدین در کاهش میکروارگانیسم های داخل کانال بسیار موثرتر از آب مقطر است. (P.V<0.05)، اگر چه میانگین تعداد کلنی در هیپوکلریت سدیم 12.5 و در کلرهگزیدین 22.5 بود ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.(P.V=0.799)، نتایج حاصل از بررسی نمونه ها بعد از یک هفته نیز نشان دادند که گروه هیپوکلریت دارای میانگین تعداد کلونی 42.5 و کلرهگزیدین میانگین تعداد کلونی سی داشت. در نتیجه میانگین تعداد کلونی ها در هر دو گروه افزایش یافته و اختلاف آنها با نمونه های روز اول معنی دار بود. البته درصد افزایش در گروه کلرهگزیدین 33.3% و در گروه هیپوکلریت 240% بود. بررسی با آب مقطر هم هیچ گونه دوام اثری را نشان نداد.
    نتیجه گیری
    این دو ماده قادرند هنگامی که در عمل تمیز کردن ناحیه آپیکال (Filling) و عمل شکل دهی و مخروطی کردن کانال (Flaring) به عنوان شستشودهنده کانال ریشه استفاده می شوند باکتری انتروکوک فکالیس را به طور چشمگیری از بین برده و تعداد کلنی را به حداقل برسانند در حالی که آب مقطر چنین توانایی را نشان نداد و میانگین تعداد کلونی بسیار بالاتری داشت. همچنین کلرهگزیدین دوام اثر بیشتری را نسبت به هیپوکلریت داشت.
    کلیدواژگان: کلرهگزیدین، هیپوکلریت سدیم، ماده شستشوی کانال دندان، دوام اثر، کلنی میکروبی، انتروکوک فکالیس
  • عباس کمالی، علی انصاری، فاطمه اعزب دفتران صفحه 46
    زمینه و هدف
    به علت تنوع میکروبی پریودنتال می بایست از داروهای مختلفی جهت درمان استفاده کرد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مترونیدازول 25% ساخت دانشکده داروسازی کرمان، در درمان پریودنتیت مزمن پیشرفته است. این دارو در زمان انجام جراحی پریودنتال به کار گرفته شد.
    روش بررسی
    نوع مطالعه به شکل آزمایشی کلینیکی و دو سو کور صورت پذیرفت. 33 بیمار، مبتلا به پریودنتیت مزمن پیشرفته انتخاب شدند. طیف سنی آنها 37-42 سال و فاقد بیماری های سیستمیک بودند. سمت شاهد و تجربی به صورت اتفاقی انتخاب می گردید. پس از انجام مرحله اول درمان، در صورت وجود عمق پاکت 7-8 میلی متر، تقریبا به صورت قرینه در دو طرف دهان، اقدام به جراحی فلپ از نوع Widman تغییر یافته می شد. قبل از بخیه محل پاکت گروه تجربی، از ژل استفاده می گردید. سپس بیمار بدون تجویز داروی آنتی بیوتیک و تنها با مسکن و استفاده از سرم فیزیولوژی مرخص می شد. پس از یک هفته بخیه ها کشیده و 5-6 ماه بعد، عمق پاکت ها، مجددا ثبت می گشت. نهایتا، نتایج حاصله، توسط آزمون آماری paired t بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج حاصله از کاهش عمق پاکت، در دو گروه بررسی شد. میانگین کاهش عمق پاکت د رگروه شاهد، 5.03 میلی متر و در گروه تجربی، 5.21 میلی متر بود. جهت انجام آزمون بین گروهی تفاوت عمق پاکت بین دو گروه محاسبه شده (0.18 میلی متر)، که آن با P<0.02 معنی دار گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    تفاوت اندکی در کاهش عمق پاکت، در دو گروه مشاهده شد. گر چه در پریودنتیت های مقاوم به درمان، استفاده بدون جراحی و فقط موضعی این ژل کاملا مفید بوده است.
    کلیدواژگان: ژل مترونیدازول 25%، فلپ، پریودنتیت مزمن، عمق پاکت
  • امیرمعین تقوی، عباس فلاح تفتی، محمدرضا طالبی اردکانی، احمدحائریان اردکانی، غلام حسین انصاری صفحه 52
    زمینه و هدف
    رابطه بین سلامت پریودنتال و ترمیم دندانها جدایی ناپذیر است. برای بقای درازمدت ترمیمهای پریودنشیوم باید سالم باشد و از طرف دیگر برای حفظ سلامت پریودنشیوم نکات متعددی را باید در ساخت ترمیم رعایت کرد. این مطالعه با هدف بررسی اثر کراون های ساخته شده در دانشکده دندانپزشکی یزد بر انساج پریودنتال صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه سی کراون مورد معاینه قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت تصادفی و روش تحقیق مقطعی و تحلیلی بود. در این بررسی شاخص لثه ای تغییر یافته (Modified Gingival Index: MGI)، شاخص پلاک (Plaque Index: PI)، عمق پروبینگ (Probing Depth: PD)، و عرض لثه کراتینیزه در اطراف دندانهای کراون شده (مورد) در مقایسه با دندانهای طبیعی در سمت مقابل (شاهد) ارزیابی شدند. همچنین خصوصیات کراون ها شامل محل مارجین کراون نسبت به لبه لثه، تطابق کراون در محل مارجین و وضعیت تماس پروگزیمالی مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای مورد سنجش توسط آزمونهای آماری Wilcoxon signed rank و Paired sample t مورد بررسی و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    PD و MGI در اطراف کراون ها بیشتر از دندان طبیعی مقابل، اما PI و KG در اطراف کراون ها کمتر از دندانهای شاهد بود، البته در مورد شاخصهای پریودنتال (Keratinized Gingiva: KG) اختلاف معنی داری نبود. در مورد کراون های دارای مارجین زیرلثه MGI، PI، PD و KG بیش از کراون های دارای مارجین بالای لثه و در حد لثه بود. همچنین کراون هایی که در ناحیه مارجین اورهنگ داشتند دارای MGI، PI، PD و KG بیشتری نسبت به کراون های طبیعی بودند و هیچ مورد کوتاهی مارجین مشاهده نشد. کراون های دارای تماس بین دندانی طبیعی PD، PI، MGI و KG کمتری نسبت به کراون دارای تماسهای باز داشتند. در این مطالعه فقط یک مورد کراون با تماس پروگزیمالی محکم مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    وجود کراون روی دندانها به نحو معنی داری در افزایش عمق سالکوس و شاخص لثه ای یا به عبارت دیگر در بروز تظاهرات التهابی در پریونشیوم دندانهای مربوطه موثر است.
    کلیدواژگان: کراون، پریودنشیم، شاخص لثه ای، شاخص پلاک، عمق پروبینگ
  • رویا شریعتمدار احمدی، مهندس خسرو مانی کاشانی، نرگس ردی صفحه 61
    زمینه و هدف
    اندازه گیری مستقیم استخوان حین جراحی، درست ترین روش ارزیابی میزان استخوان بازسازی شده در درمانهای رژنراتیو می باشد. این روش تهاجمی بوده و امکان آسیب رسیدن به بافتهای بازسازی شده در آن وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی دقت Bone Probling (BP) به عنوان یک روش باارزش و معتبر غیرجراحی در ارزیابی کرست استخوان آلوئول و تعیین سطح استخوان می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تحلیلی- مقایسه ای 22 مولر و پرمولر فک بالا در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن که برای انجام جراحی پریودنتال انتخاب شده بودند شرکت داده شدند. برای اندازه گیری عمق استخوان (Bone Problin Depth: BPD) و نیز ارزیابی سطح استخوان هنگام جراحی (Surgical Bine Level: SBL) و برای هدایت صحیح پروب، یک استنت آکریلی برای هر نمونه ساخته شد. نواحی مزیال، دیستال و قسمتهای میانی باکال و پاتال تمام دندانها اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    اختلاف بین PBD و SBL در سطوح مختلف شامل: مزیوباکال، میدباکال، دیستوباکال و میدپالاتال به ترتیب 0.09±0.74 و 0.068±1.01 و 0.24±0.11 و 0.28±0.88 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبوده است (P<0.05)، البته ضریب همبستگی مثبت آماری بین دو مرحله اندازه گیری در تمامی سطوح و نواحی وجود داشت. (r=0.97)
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بدون توجه به سطح پروب شده و نوع دندان و وجود Intrabony defects، یک اختلاف اندک بین PBD و SBL وجود دارد و PBD یک روش مطمئن برای تخمین میزان رژنریشن استخوان پس از درمان پریودنتال بوده و می تواند به جای روش تهاجمی SBL پروبینگ هنگام جراحی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سوندینگ، پروبینگ، استخوان، لثه
  • کاظم آشفته یزدی. نرگس حسنی صفحه 68
    زمینه و هدف
    آگاهی از آناتومی داخلی دندانها نقش مهمی در یک درمان موفقیت آمیز در اندودنتیکس دارد اما این هدف صرفا با آگاهی از آناتومی طبیعی آنها محقق نخواهد شد بلکه باید به موارد احتمالی متفاوت از آناتومی های معمول آگاه بود. هدف از این مطالعه بررسی آناتومی داخلی دندان مولر اول بالا می باشد.
    روش بررسی
    جهت مطالعه و بررسی آناتومی داخلی دندانهای مولر اول فک بالا، 105 دندان انسان که جنس و دلیل خارج شدن آنها ثبت نشده بود جمع آوری شد. نحوه جمع آوری آنها به گونه ای بود که اطمینان از مولر بودن آنها، حاصل شده و پس از آن که نمونه ها، با وسایل دستی تمیز شدند، داخل ظروف حاوی هیپوکلریت سدیم کاملا رقیق شده قرار گرفتند و سپس حفره دسترسی مناسب تهیه گردید، برای رنگ آمیزی، از فوشین 1% به مدت بیست دقیقه استفاده شد. نفوذ رنگ به داخل کانال باعث می شود اختلاف رنگ بین کانال و عاج اطراف ایجاد شده و تشخیص موقعیت را در کانال آسانتر می کند. برای تشخیص تعداد، نوع کانال، تعداد مدخل کانال نمای کف حفره دسترسی از سه روش بررسی مشاهده ای، بررسی کلیشه های رادیوگرافی و مقاطع عرضی استفاده گردید و نتایج در شناسنامه های مربوط بر طبق کد مربوطه درج شد.
    نتایج
    نتایج حاصل از مطالعه به قرار زیر بود:100% ریشه های پالاتال نوع یک بودند. (Black) 100% ریشه های دیستال نوع یک بودند. 24.8% ریشه های مزیال نوع یک، 32.4% نوع دو، 39% نوع سه و 3.8% نوع چهار بودند. در ریشه پالاتال در صورت وجود انحنا اکثریت موارد آن به سمت باکال بود. نمای کف کانال حفره دسترسی در 58.1% ذوزنقه، 30.5% مثلث، 4.8% بیضی، 2.8% متوازی الاضلاع و 3.8% ذوزنقه معکوس مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    در هنگام درمان کانال ریشه مزیوباکال دندان مولر فک بالا فرض بر وجود کانال دوم گذاشته شود و همچنین احتمال خمیدگی ریشه پالاتال به جهت باکال زیاد می باشد که در رادیوگرافی قابل رویت نیست.
    کلیدواژگان: آناتومی داخلی، مولر اول بالا، نوع کانال
  • محمد کتابی، پروین میرزاکوچکی، سمیرا زندیه صفحه 75
    زمینه و هدف
    اعمال نیروی زیاد جهت عبور نخ دندان از نواحی اینترپروگزیمال ممکن است باعث تروما و آزردگی لثه و نسوج نرم گردد. همچنین به نظر می رسد جنس نخ دندان در میزان نیروی لازم جهت عبور از تماسهای بین دندانی و پذیرش آن توسط بیماران موثر باشد. هدف از این مطالعه مقایسه مقدار نیروی لازم جهت عبور سه نخ دندان با جنسهای مختلف از تماسهای بین دندانی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای تجربی که در سی نفر با محدوده سنی 18- 35 ساله انجام شد در هر نمونه از بین چهارده تماس بین دندانی (تماسهای بین اولین پرمولر یک طرف تا پرمولر طرف دیگر در فک بالا و پایین) سه نوع نخ دندان مینا و جی- یو- ام از جنس نایلون و اورال- بی از جنس Polytetrafluoroethlene (PTFE) عبور داده شد و میزان نیروی لازم جهت عبور نخ دندانها توسط نیروسنج مکانیکی اندازه گیری شد.
    روش اجرا در همه انواع نخها یکسان بود بدین ترتیب که نخهای دندان در یک نگهدارنده که به یک نیروسنج متصل گردیده بود قرار داده شدند. نیروی لازم برای عبور نخها بر حسب نیوتن به ترتیب از تماس بین اولین پرمولر راست فک بالا و کانین مجاور آن و در جهت عقربه های ساعت در چهارده تماس بین دندانی هر فرد اندازه گیری شد. جهت مقایسه میانگین میزان نیروی لازم جهت عبور نخ دندانهای مختلف از آزمونهای تحلیل واریانس یک طرفه و پس آزمون Scheffe استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان نیروی لازم جهت عبور نخ دندان اورال- بی از جنس PTFE به طور معنی داری کمتر از مینا و جی- یو- ام می باشد (به ترتیب 1.89 و 2.89 و 3.10 نیوتن- P<0.05). همچنین نیروی لازم جهت عبور هر کدام از نخ دندانها در تماسهای بین دندانی فک بالا به طور معنی داری کمتر از فک پایین (2.24 در مقابل 3.01 نیوتن- P<0.05) می باشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد نخهایی با جنس PTFE به دلیل سهولت استفاده و نیاز به نیروی کمتر جهت عبور از تماسهای بین دندانی بر نخهای دندانی از جنس نایلون ارجحیت دارد و استفاده از این نخها احتمال آزردگی و ایجاد شکاف در لثه را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: نخ دندان PTFE، نایلون، تماس بین دندانی، اعمال نیرو
  • حسین مسعودی راد، رامین نبردی، محمودرضا عارفیان صفحه 81
    زمینه و هدف
    یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت ارایه خدمات در بخشهای مختلف بهداشتی و درمانی میزان رضایت بیماران مراجعان از خدمات ارایه شده در آن بخشها می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی گیلان نسبت به درمان ریشه دندان می باشد.
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود و زمان انجام آن سال تحصیلی 82- 1383، در دانشکده دندانپزشکی گیلان به انجام رسیده است. در این بررسی 78 نفر تحت مطالعه قرار گرفتند که شامل 35 نفر مرد و 43 نفر زن بودند. گردآوری اطلاعات از میزان رضایت بیماران از طریق پرسشنامه در ارتباط با شرایط قرارگیری آنان از ورود تا خروج از دانشکده سوال گردیده است و توسط روش half- split (دو نیمه کردن) و با فاصله اطمینان 10% حجم نمونه 67 نفر تعیین گردید. سپس ارتباط بین متغیرهای مختلف توسط نرم افزار: SPSS روایت 11.5 و آزمون X2 مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین میزان رضایت مرتبط با موارد زیر بوده است:- طرز برخورد دانشجویان با بیمار، - طرز برخورد کارمندان دانشکده با مراجعان و رضایت نسبی کمتر نسبت به موارد زیر ملاحظه شده است:- مدت زمان انتظار جهت گرفتن نوبت برای درمان، - مدت زمان انتظار از تشکیل پرونده تا شروع درمان، - هزینه دریافت شده درمان، - امکانات رفاهی (پارکینگ، سرویس بهداشتی، اتاق انتظار و...)
    نتیجه گیری
    مقایسه این مطالعه با مطالعات انجام شده قبل حاکی از رضایت کلی مراجعان بخش اندودنتیکس دارد، هرچند که لازم است در موارد نارضایتی ذکر شده در قسمتهای مختلف بازبینی انجام شده و رفع نواقص هر چه سریعتر صورت گیرد.
    کلیدواژگان: درمان ریشه، رضایت، بیمار، دندانپزشکی گیلان
  • عباسعلی خادمی، سعید ساعی، سیدعلی علوی، نوشین میرخشتی، فاطمه قسامی صفحه 89
    زمینه و هدف
    در جاگذاری سریع دندانهای بیرون افتاده درمان انتخابی برای بدست آوردن حداکثر التیام، پریودنتال می باشد. اگر دندان به فوریت ریپلانت نشود، حیات سلول های لیگامان پریودنتال روی سطح ریشه باید به وسیله یک محیط واسط مناسب حفظ شود. هدف از این مطالعه مقایسه اثر محیطهای: آب، Hanks Balanced Salt Solution (HBSS)، شیر و سفیده تخم مرغ در حفظ حیات سلول های لیگامان پریودنتال می باشد.
    روش بررسی
    طی یک مطالعه آزمایشگاهی، 105 دندان پرمولر انسان بدون بیماری پریودنتال که علت خارج کردن آن درمان ارتودنسی بود بدون تروما خارج گردید. دندانها پس از خارج شدن با HBSS از خون عاری شد و داخل لوله آزمایش محتوی ده میلی لیتر محلول HBSS درون فلاسک حاوی یخ طی مدت نیم ساعت به آزمایشگاه منتقل شد. محیطهای مورد آزمایش شامل آب، شیر، سفیده تخم مرغ و HBSS بود. زمانهای ارزیابی: یک، دو، چهار، هشت و دوازده ساعت بود. پس از طی این زمان دندانها مجددا با HBSS شسته شد. پس از جدا کردن سلولها از سطح ریشه دندان به وسیله تریپسینه کردن و سپس استفاده از کلاژناز، حیات سلولهای لیگامان پریودنتال توسط رنگ آمیزی تریپان بلو بررسی شد. شمارش فیبروبلاست ها و نسبت تعداد سلول های زنده به کل سلول ها محاسبه گردید. برای مقایسه نتایج از آزمون آماری ANOVA استفاده گردید.
    یافته ها
    براساس نتایج این مطالعه بین محیط سفیده تخم مرغ و HBSS از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت، همچنین بین آب و شیر نیز اختلاف معنی داری وجود نداشت و محیطهای سفیده تخم مرغ و HBSS از نظر لیگامان پریودنتال نسبت به محیطهای آب و شیر مناسبتر بودند.
    نتیجه گیری
    سفیده تخم مرغ می تواند بعنوان یک محیط مناسب برای حفظ حیات سلولهای لیگامان پریودنتال در دندانهای بیرون افتاده پیشنهاد شود. از خصوصیات مهم آن این است که به سهولت در دسترس می باشد.
    کلیدواژگان: سلولهای لیگمان پریودنتال، کشت سلولی، دندانهای بیرون افتاده، محیط واسط (انتقالی)
  • محمدحسن ضرابی، علی طلعتی، سعید مرادی، لیلا شاکری صفحه 96
    زمینه و هدف
    گشادسازی مکانیکی کانال یکی از مهمترین مراحل درمان ریشه می باشد. ابزارهای کاملا خودکار مختلفی جهت کاهش زمان آماده سازی و آسان کردن آن به بازار عرضه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه سه سیستم NiTi چرخشی Profile،Felxmaster و Race در تهیه و آماده سازی کانال ریشه دندان با استفاده از سی تی اسکن می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 45 دندان پرمولر تک ریشه فک پایین با انحنای 20-30 و شعاع انحنای 5-7 میلی متر به سه گروه تقسیم شدند. طول ریشه تمام دندانهای مورد مطالعه 15 میلی متر در نظر گرفته شد. از هر دندان قبل از کار از مقاطع دو، چهار، شش، هشت، و ده میلی متری آپیکال سی تی اسکن تهیه شد. بعد از آماده سازی کانال مجددا از مقاطع قبلی سی تس اسکن تهیه و توسط نرم افزار فتوشاپ ادوب روی اسکن اولیه منطبق گردید. تغییرات ایجاد شده در کانال از نظر جا به جایی، حفظ مرکزیت و تغیر شکل کانال مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از آزمون Fisher''s exact برای بررسی هر مقطع مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    هر سه سیستم چرخشی Profile،Felxmaster و Race بدون جا به جایی و انحراف از شکل اولیه کانال را آماده سازی کردند و مرکزیت کانال را با حداقل انحراف حفظ کردند. هر سه سیستم چرخشی مذکور در تمامی مقاطع مستقل از متغیر حفظ مرکزیت، جا به جایی و تغییر شکل کانال می باشند. از این رو اختلافی بین این سیستم ها مشاهده نشد. (P>0.05)نتیچه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه سیستم چرخشی Profile،Felxmaster و Race بدون ارجحیت بر یکدیگر قابل استفاده در کلینیک می باشند.
    کلیدواژگان: آماده سازی کانال، فلکس ماستر، پروفایل، ریس، سی تی اسکن
  • مژگان علاء الدینی، مسعود پریرخ صفحه 103
    زمینه و هدف
    برای دستیابی به یک پرکردگی مناسب، تطبیق هر چه بیشتر ماده پرکردگی با دیواره کانال، عامل تاثیرگذاری می باشد. بنابراین ایجاد سیل آپیکالی مناسب، یکی از اهداف مهم در درمان موفق ریشه دندان است. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر طول نفوذ اسپریدر بر میزان سیل آپیکالی پرکردگی کانال است.
    روش بررسی
    در ایت تحقیق، 33 کانال دندانی به روش Step- back تمیز و وسیع گشتند. نفوذ اولیه Finger (F) اسپریدر در 12 کانال، تا 0.5 میلی متر طول کانال آماده شده، صورت گرفت (گروه یک). در نه کانال دیگر، نفوذ اسپریدر F تا یک میلی متری طول کانال آماده شده صورت گرفت (گروه دو). پس از قرار گرفتن ریشه ها در رطوبت 100% به مدت 24 ساعت، به غیر از سه میلی متر ناحیه آپیکالی بقیه قسمت های ریشه توسط لاک ناخن، پوشانده شد. شش کانال دندان به عنوان گروه مثبت پر نشده و شش کانال دیگر به طور کامل توسط لاک ناخن پوشانده شدند (گروه کنترل منفی). ریشه ها به مدت 72 ساعت در محلول ماده رنگی به حالت عمودی، قرار گرفتندو بعد از برش دندانها در جهت محور طولی، اندازه گیری نفوذ ماده رنگی از ناحیه آپیکالی ثبت گردید و نتایج گروه های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمونهای "t"، "Mann-Whiteny" U، استفاده شد.
    یافته ها
    میانیگن نفوذ ماده رنگی در گروه یک (نفوذ اسپریدر تا 0.5 میلی متری انتهای طول کارکرد) 0.4492 و در گروه دو (نفوذ اسپریدر تا یک میلی متری انتهای طول کارکرد) 1.2767 همچنین انحراف معیار در گروه یک، 0.209 و در گروه دو 0.916 بود. در مقایسه صورت گرفته از نظر آماری، میانگین ریزنشت در گروه یک به طور معنی داری کمتر از گروه دو بود (p<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت سیل آپیکالی در درمان مناسب ریشه دندان، نفوذ هر چه بیشتر اسپریدر در روش تراکم جانبی به نظر تاثیر مثبت در ایجاد سیل آپیکالی دارد.
    کلیدواژگان: تراکم جانبی، ریز نشت، اسپریدر
  • رسول مفید، علیرضا فتحیه، کاوه علوی، مهدی ضمیری صفحه 110
    زمینه و هدف
    کنترل پلاک راهی موثر در درمان و پیشگیری از ژنژویت و بخشی اساسی تمام روش های درمان و پیشگیری از بیماری های پریودنتال است. در بین روش های متفاوت کنترل پلاک استفاده از خمیردندانهائی با خاصیت آنتی میکروبیال جایگاه ویژه ای دارند. هدف این مطالعه بررسی و مقایسه اثر خمیردندانهای آنتی باکتریال نسیم و پونه با یک خمیردندان استاندارد خارجی (Crest Complete)بر کنترل پلاک می باشد.
    روش برسی: در این مطالعه Cross over 19 فرد بالغ شرکت کردند و رشد مجدد پلاک پس از چهار روز استفاده از هر کدام از خمیردندانها (نسیم، پونه و Crest Complete) و آب (کنترل منفی) به عنوان تنها روش بهداشت دهان در مورد آنها بررسی شد. به دنبال پروفیلاکسی و یک بار مسواک زدن با خمیردندانها، افراد برای 96 ساعت، دو بار در روز از محلول این خمیردندانها به صورت دهان شویه بدون مسواک استفاده کردند. جهت آزمون داده ها از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای Friedman و Wilcoxon Signed Rank استفاده شد.
    یافته ها
    با توجه به ماهیت داده ها و وجود نقاط پراکنده متعدد از آزمون غیرپارامتری Friedman برای مقایسه چهار گروه استفاده شد که اختلاف آماری مشخصی را نشان داد. آزمون جمع رتبه های نشان دار ویلکاکسون نشان داد تنها بین گروه های مصرف کننده خمیردندانهای پونه و نسیم اختلاف معنی داری وجود ندارد. متوسط رتبه ها برای پونه 2.05، نسیم 2.45، کرست 1.50 و آب 4.00 بود.
    نتیجه گیری
    خمیردندانهای نسیم و پونه در جلوگیری از رشد مجدد پلاک موثر بودند اما خمیردندان Crest Complete در این مطالعه کوتاه مدت از آنها بهتر بود.
    کلیدواژگان: شاخص پلاک، خمیر دندان، کرست کامپلت، نسیم، آنتی باکتریال، پونه، تریکلوزان