فهرست مطالب

خردنامه صدرا - پیاپی 40 (تابستان 1384)

نشریه خردنامه صدرا
پیاپی 40 (تابستان 1384)

  • 96 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/08/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • مسئله شناخت در فلسفه اسلامی
    استاد سید محمد خامنه ای صفحه 4
    در مکتب حکمت متعالیه موضوع صدق شناخت و تطابق آن با عینیت خارج، با درک ماهیت و قبول وجود ذهنی و نیز دخالت حضوری و قدرت خلاقه انسان قابل فهم است. موضوع عمده در مسئله شناخت تطابق ذهن و خارج از کاشفیت علم از خارج است که در این مقاله ضمن نقل آراء معروف، از تطابق عالم کبیر و صغیر نیز استفاده شده است...
    کلیدواژگان: مسئله شناخت، وجود ذهنی، علم حضوری، کاشفیت، خلاقیت انسانی، انسان کبیر
  • تئوری جهان زنده و انعکاس آن در حکمت متعالیه
    مقصود محمدی صفحه 10
    انگار جهان زنده و یا زنده انگاری جهان هستی سابقه تاریخی طولانی دارد. در سیر فلسفه، کثیری از فلاسفه و همچنین عرفا، مجموع جهان هستی را بصورت یک موجود زنده می پنداشتند و آن را (انسان کبیر) می نامیدند. بنظر اینان، جرم مجموع عالم، پیکر (انسان کبیر) و (جسم کلی) است و اجسام مختلف، اجزاء آن هستند. این (جسم کلی) دارای (نفس کلی) است که طبایع مختلف اجسام را تحت کنترل داشته و آنها را به حرکت و جنب و جوش وا می دارد. اما صدرالمتاهلین نظریه زنده انگاری جهان هستی را با مبانی فلسفی خود تبیین و مدلل نموده و در نظام فلسفی...
    کلیدواژگان: جهان زنده، انسان کبیر، شبکه رابط، حیات، شعور، سیستم زنده، فضا و زمان، عالم وقوع، عالم ظهور
  • بررسی نسبت «انسان» با «حقیقت» در اندیشه ملاصدرا
    محمد بیدهندی صفحه 16
    در نظر گاه ملاصدرا، حقیقت بدان معنا که وصف قضیه یا حکم باشد مرتبه ای ضعییف از حقیقت تلقی شده و از آن به (صدق) یا (حقیقت منطقی) یاد شده است. ملاصدرا در پرتو تفسیری که از انسان ارائه داده، حقیقت را در نسبت با وجود و در ساحت علم حضوری مطرح نموده است. وی حقیقت هر چیزی را درون آدمی جستجو می کند و بر این اساس، حقیقت را بمعنای (انکشاف وجود) تلقی نموده و تنها آن را در نسبت با انسان معنادار می داند. بررسی این معنا در حقیقت و مقایسه آن با آنچه در اندیشه ارسطو مطرح بوده، مهمترین مبحث این مقاله را بخود اختصاص داده است...
    کلیدواژگان: حقیقت، صدق، ظاهر، باطن، انکشاف وجود
  • چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از نظر عرفا
    عین الله خادمی صفحه 24
    از نظر عرفا اولین صادر، وجود منبسط لا بشرط قسمی است - چون مقید به قید اطلاق است - نه لا بشرط مقسمی که بنحو بساطت و بنهج شرافت واجد جمیع کمالات مادون خود است و عرفا از آن بنامهای مختلف (از قبیل روح کلی، روح اعظم، روح قدس اعلی، قلم اعلی، فیض مقدس، حقیقت محمدی و...) یاد می کنند و برای هر یک از این اسامی وجوه تسمیه ای ذکر کرده و نیز ادله ای برای اثبات نظر خویش بیان نموده اند. برای آشنایی با دیدگاه عرفا درباره نظام فیض، بهترین موضع، بحث حضرات خمس است و در این موضع عرفا سلسله مراتب (آفرینش) مظاهر...
    کلیدواژگان: نظام فیض، وجود منبسط، حضرات خمس، فیض مقدس، ارواح جبروتی و ملکوتی، مثال، ملک، ا نسان کامل
  • نگاهی به تاثیر فلسفه اسلامی در حکمت مدرسی
    علی مرادخانی صفحه 36
    در مقاله حاضر ضمن اشاره به وامداری حکمت مدرسی به تفکر اسلامی در قرون دوازدهم و سیزدهم، مختصر شرحی از فلسفه قرون وسطی نیز با جمال سخن رفته است. در بحث از ابن سینا با اشاره به منابع فکری او چون ارسطو، نو افلاطونیان، کندی و فارابی به اصالت تفکر شیخ تصریح شده است. نویسنده اصالت نظام فلسفی شیخ را در طرح بحث وجود، نسبت وجود با واقعیت (res) و ضرورت (necess)، نیز در تمییز وجود و ماهیت و اهمیت آن در بحث خلقت در نظر حکمت مدرسی، طرح برهان سنیوی در اثبات باری و ذکر اختلاف آن با برهان حرکت ارسطو دیده است...
    کلیدواژگان: حکمت مدرسی، ابن سینا، ماهیت، وجود، حرکت، نفس، ابن رشد، اگوستین، اشراق، توماس
  • امکان استعدادی «قوه و لاقوه» در حکمت متعالیه
    جمشید صدری صفحه 43
    امکان بمعنی سلب ضرورت وجود و عدم یکی از مواد ثلاث است. هر ماهیتی را که با وجود بسنجیم یا اقتضای وجود دارد یا اقتضای عدم و یا نه اقتضای وجود و نه اقتضای عدم، ماهیتی را که لا اقتضاست (ممکن) گفته می شود، ولی امکان معانی دیگری هم دارد که برخی از اعم از امکان خاص و برخی اخص از آن و برخی اعم از امکان خاص و برخی مباین با آن می باشد. در اینجا به شرح امکان استعدادی می پردازیم. با فرض اینکه الف) موجودات عالم طبیعت دائمآ در تبدیل و تحولند. ب) هر چیزی به هر چیزی تبدیل نمی شود...
    کلیدواژگان: استعداد، امکان استعدادی، قوه و لاقوه، ماده، امکان، فعلیت، هیولی
  • تاثیر تلقی صدرایی از نفس انسانی در حل معضلات فلسفه اسلامی
    عباس حاج زین العابدینی صفحه 49
    اصول و مبانی علم النفس صدرایی تفاوتهای مبنایی بسیاری با علم النفس پیشینیان خود دارد. در نتیجه این تفاوتهاست که ملاصدرا در حل و تبیین معضلات موجود در حکمت الهی کامیابتر رخ نموده است. در این مقاله پس از گزارشی اجمالی از اصول اساسی علم النفس حکمت متعالیه، نمونه هایی صریح از معضلاتی که تحت تاثیر آن اصول، راهی مقبولتر برای حل می یابند، مورد بررسی قرار گرفته است...
    کلیدواژگان: نفس انسانی، حدوث و قدم نفس، بقای نفس، وجود ذهنی، ابصار، اتحاد عاقل و معقول، معاد جسمانی
  • نوآوری های منطقی ابن سینا
    اکبر فایدئی صفحه 59
    بنای منطقی ارسطو بگونه ای بود که تا چندین قرن پس از او، اکثر دانشمندان آنرا از هر جهت کامل می دانستند، بگونه ایکه قرنهای متمادی حاکم بر افکار و آراء مردم اندیشمند بوده است. ابن سینا نخستین کسی است که از روش ارسطو در تدوین علم منطق عدول کرده و از جهان گوناگون دگرگونی هایی در منطق ارسطویی بوجود آورد. شیخ الرئیس علاوه بر کاستن برخی مسائل منطقی از قبیل مقولات و بحث تفصیلی شعر و خطابه و جدل، و جابجایی برخی دیگر مثل عکس و حد و رسم، ابتکارات و نوآوری های متعددی در علم منطق دارد که بقرار زیر است: 1- تبدیل منطق نگاری نه بخشی به منطق نگاری دو بخشی، ...
    کلیدواژگان: منطق، دلالت، جهت، تعریف، عکس، قیاس، تناقض
  • صور معلقه و جایگاه آن در فلسفه سهروردی
    سید محمد خالد غفاری صفحه 69
    شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی از معدود حکمایی است که بحق عملگرا بوده و تمام دستاوردهای فکری و فلسفی خود را در خدمت عمل آگاهانه به معتقدات دینی و معرفتی خود بکار گرفته است. از جمله مقولات بسیار مهم دستگاه فلسفی او، (صور یا مثل معلقه) است که شیخ، با طرحی نو که از آن در انداخته سعی کرده است که بسیاری از مواعید و معجزات انبیاء علیهم السلام و کرامات اولیاء و کارهای فراهنجاری بشری را بدان توجیه نماید. در این مقاله سعی شده است که این مقوله بگونه ای گسترده و با تکیه بر آثار خود شیخ و برخی از شارحان...
    کلیدواژگان: مثل معلقه، صور معلقه، انوار اسپهبدی، جواهر غاسقه، اصحاب اصنام
  • انسان کامل، عالم صغیر است و عالم، انسان کبیر
    سوسن آل رسول صفحه 77
    محققان از انسان کاملی نام برده اند، که جامع جمیع مراتب وجود است و مظهر و تجلیگاه صفات الهی است. اصل تعین او از مقام احدیت است و به مراتب و ا حدیت و عوالم عقول طولی و عرضی و مراتب عالم مثال و عالم اجسام مادی احاطه دارد. در هر مرتبه ی باعتباری عین آن مرتبه و باعتباری غیر آن است، لذا عالم صغیر نیز نامیده شده است. مبحث انسانکامل و بتبع آن انسان کبیر، از موارد اشتراک حکمت متعالیه صدرالمتاهلین با دیدگاه وحدت وجودی ابن عربی است، هر چند آنچنان که ملاصدرا با مبانی دقیق عقلی خود به شرح بعضی از زوایای بحث پرداخته، ابن عربی و شارحان وی...
    کلیدواژگان: انسان کامل، انسان کبیر، عالم کبیر، عالم صغیر، حکمت متعالیه، وحدت وجودی
  • زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر محمد خوانساری
    صفحه 80
  • معرفی کتاب
    صفحه 81