فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 19 (پاییز 1383)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 19 (پاییز 1383)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 3,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/08/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا نوروزی صفحه 5
    صدسال اول حکومت عباسیان حوادث سیاسی، آشوب های فرقه ای و قیام های خونینی را به دنبال داشت. در این میان بررسی شرح حال اعضای این خاندان و آشنایی بیشتر با جزئیات حیات سیاسی ایشان محقق را با روند حوادث دوره عباسی آشناتر می کند. با لحاظ این مساله که زنان در طول تاریخ جایگاه و سهم خاصی داشته اند این مقاله بر آن است تا به بررسی نقش و مقام یکی از مشهورترین زنان این دوره (زبیده خاتون) بپردازد. وی به عنوان عامل پشت پرده در بسیاری از حوادث سیاسی نقش ایفاء کرد. همچنین مطالعه حیات اجتماعی، فرهنگی، علمی و ادبی وی ما را در شناخت شخصیت و طرز فکر و جایگاه او در دربار عباسی یاری می کند. اخبار راجع به زبیده در متون متعدد پراکنده است. منابع اعلام و فرهنگنامه ها هم کمک زیادی در شناسایی کامل حیات زبیده نمی کنند. در این مقاله بر آنیم تا جوانب مختلف حیات وی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و شرح حال نسبتآ کاملی از وی ارائه دهیم.
    کلیدواژگان: عباسیان، زنان، هارون، مامون، زبیده، بغداد
  • محمد رضایی صفحه 45
    بررسی تاریخ جریان های فکری نقش مهمی در شناخت تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخ اسلام ایفاء می کند. معتزله یکی از مهمترین گرایش های فکری قرون اولیه اسلامی هستند که ویژگی برجسته ایشان عقل گرایی آنها بود. ایشان که نقش به سزایی در باروری اندیشه اسلامی بازی کردند در بخشی از عصر عباسیان یعنی دوران خلافت مامون، معتصم و واثق به عنوان ایدئولوژی حاکم بر مخالفان خود که عمدتآ فقها و محدثان اهل سنت بودند سخت گیری آغاز کرده و با ابزار قدرت، سعی در اشاعه تفکر خود نمودند که واکنش هایی در پی داشت. دوره مورد بحث که به «محنه» معروف گشت موضوع بررسی مقاله حاضر است.
    کلیدواژگان: عباسیان، مامون، معتصم، واثق، معتزله، محنه، اهل حدیث، فقها
  • محسن مومنی صفحه 63
    طایفه بنی مزید یکی از شاخه های قبیله بنی اسد بود که در سال (403ق) موفق به تشکیل امارت شیعی بنی مزید گردید. اولین امیر این امارت، علی بن مزید بود که از سوی سلطان الدوله بویهی به قدرت رسید. پس از وی پسرش نورالدوله دبیس به حکومت رسید که دوران امارت او به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی امارت بنی مزید در دوره آل بویه و دوم امارت بنی مزید در دوره تسلط سلجوقیان بود که در دوره اول به دلیل ضعف آل بویه در عراق قدرت بنی مزید افزایش یافت، ولی در دوره دوم به دلیل تسلط سلجوقیان سنی مذهب بر عراق، در قدرت بنی مزید کاهش محسوسی ایجاد شد. بعد از مرگ نورالدوله پسرش بهاءالدوله منصور به امارت رسید که قدرت او نیز کم بود. با قدرت یافتن یکی از بزرگترین امیران این سلسله، یعنی سیف الدوله صدقه در سال (479ق)، امارت بنی مزید جانی تازه یافت و درگیری بر سر جانشینی سلطان ملکشاه فضایی ایجاد کرد تا صدقه به یکی از قدرت های بزرگ شیعی در عراق مبدل گردد. در این مقاله به اقدامات این امیر بزرگ شیعه و تاثیر او در تحولات عصر سلجوقی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: آل بویه، سلجوقیان، بنی مزید، تشیع، سیف الدوله، حله
  • محمدعلی چلونگر صفحه 93
    غزنویان در دوران حاکمیت خود، سیاست غیرقابل انعطافی در برابر مخالفان عباسیان در پیش گرفتند. آنان در راستای حمایت از عباسیان، به دشمنی با مخالفان ایشان از جمله اسماعیلیان و فاطمیان مصر پرداختند. از طرف دیگر فاطمیان مصر برای گسترش نفوذ خویش در سرزمین های خلافت شرقی، نیازمند ارتباط با حکومت های این مناطق از جمله غزنویان بودند.
    فاطمیان با فرستادن سفرا و داعیان، در صدد ارتباط با غزنویان برآمدند. در مقابل غزنویان برای نشان دادن وفاداری خود به عباسیان، به عنوان تنها نهاد مشروع جهت خلافت در عالم اسلامی در پاسخ به درخواست فاطمیان، واکنش منفی نشان دادند و با داعیان و سفرای فاطمیان، برخورد قهرآمیز در پیش گرفتند.
    این مقاله بر آن است که ضمن بررسی روابط پرفراز و نشیب غزنویان و فاطمیان مصر، تاثیر این مساله را در روابط غزنویان با عباسیان و اسماعیلیان بررسی کند
    کلیدواژگان: فاطمیان، غزنویان، اسماعیلیان، عباسیان
  • عبدالنبی قیم صفحه 117
    مشعشعیان در قرن نهم هجری (845ق) حکومتی شیعی بر مبنای آموزه ها و تعالیم سید محمد بن فلاح در حویزه پایه ریزی کردند. سید مطلب مشعشعی نواده ی چهارم سید محمد فارغ از دغدغه های قدرت و حکومت و بی آنکه در فکر کسب قدرت باشد، امیری دانشمند و دانش پرور بود. او با فراخواندن علما به حویزه و تاسیس مدرسه ی علوم دینی در آن شهر موجبات تربیت نسل جدیدی از امرای مشعشعی گردید. فرزند او سید خلف و نواده ی او سید علی خان از جمله تربیت یافتگان این دوره هستند که از علمای شیعه محسوب شده و تالیفات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند.
    کلیدواژگان: خوزستان، مشعشعیان، حویزه، سید مطلب مشعشعی
  • محمدرضا ناظری صفحه 127
    برای روشن شدن روابط و تعاملات فرهنگی و علمی میان شرق و غرب نیاز به تحقیقات بیش تری در این زمینه می باشد. در این میان فهم روابط شرق و غرب در دوران میانه و در حقیقت روابط فرهنگی و تمدنی جهان اسلام و مسیحیت در این دوران، بسیار بااهمیت می باشد. چرا که در این دوره، تمدن اسلامی با تمدن مسیحی غرب در تعاملی نزدیک و شدید بوده است. هدف ما در این نوشتار، توجه به روابط و تعاملات تمدنی و علمی جهان اسلام و مسیحیت غرب در قرون پایانی دوران میانه می باشد؛ دورانی که فرهنگ و تمدن اسلامی طی فرایندی چند مرحله ای و تجربه ی دوره ای که به عصر زرین تمدن اسلامی مشهور گشته انوار علمی و فرهنگی آن روشنی بخش اندیشه ی طالبان علم و اندیشه بود. در این میان توجه ما به یکی از مهم ترین انواع روابط معنوی دو تمدن یعنی انتقال و ترجمه ی متون مسلمانان توسط اروپاییان در قرن های دوازدهم و سیزدهم میلادی معطوف است.
    کلیدواژگان: اسلام، مسیحیت، غرب، نهضت ترجمه، اندلس، سیسیل
  • دوایت. م. دونالدسن ترجمه: عباس احمدوند صفحه 153
    این نوشتار که فصلی از کتاب «مذهب شیعه» است، به مباحثی چون موقعیت شهر کربلا، فضیلت زیارت آن، کربلا در نگاه جغرافی دانان و سیاحان، زیارت و عزاداری امام حسین 7 و وصف کلی کربلای معلی می پردازد. مؤلف از آغازگران مطالعات مستند امامیه در غرب انگلیسی زبان است که با وجود کهنگی نگاشته اش (1933)، هنوز آثارش آن چنان که در جای دیگری مفصلا توضیح داده ایم مرجع محققان غربی و علاقه مند به مطالعات شیعی است. مترجم سعی نموده با توضیح پاره ای مواضع، درک نادرست نویسنده از شعائر شیعی را تصحیح نماید
    کلیدواژگان: کربلا، زیارت، حرم امام حسین 7، حضرت ابوالفضل العباس 7 عزاداری، روضه خوانی
  • کلود کائن ترجمه: ابراهیم موسی پور صفحه 175
    کلود کائن، نویسنده این بخش از مدخل مفصل حرب (جنگ) در دائره المعارف اسلام، که بخشهای دیگر آن به جنگ در ایران، عثمانی، هند، و مصر دوره ممالیک اختصاص یافته و با شمار زیادی ازمقالات مرتبط نظیر جهاد، جیش، حصار، دارالحرب، باروت و جز آنها تکمیل می شود، به فن و هنر جنگ در عهد خلافت اسلامی (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری) پرداخته است. او ضمن بررسی اجمالی تاثیرات ادبیات مربوط به هنر جنگ در تمدنهای پیش از اسلام نظیر ایران، یونان و هند و انتقال تجربیات این تمدن ها به جهان اسلام، از عناصر مختلف مقوم ساختار یک جنگ کلاسیک، نظیر اعلان جنگ، بسیج و تجهیز نیروها (آماد)، فرماندهی، جاسوسی و ضد جاسوسی، مساله تامین روحیه جنگی، سازمان رزم، تسلیحات، تدارکات، پشتیبانی و لجستیک، مسائل سوق الجیشی، نحوه استقرار نیروها در اردوگاه و تامین و مراقبت، نظامهای تهاجم و دفاع (آفند و پدافند)، ضد حمله (پاتک)، کمین، محاصره، عقب نشینی تاکتیکی، غنایم و نحوه تقسیم آن، فتحنامه ها و جشنهای پیروزی، نحوه برخورد با اسیران، همچنین متارکه جنگ و انعقاد قرارداد آتش بس، و سرانجام شیوه جنگ های نامنظم سخن گفته است
    کلیدواژگان: جنگ، خلافت، سپاه، اردوگاه، سوار نظام، پیاده نظام، جاسوسی، امیر، اسیر، اسلحه
|
  • Zahra Noruzi Page 5
    The first one hundred years of Abbasid rule was filled with violence and various bloody sectarian uprisings. Studying the members of this dynasty and getting more familiar with details of their political life helps scholars better understand the events of the Abbasid Period. Taking note that women have had their own special place and position throughout history, this article takes up the role and position of one of the best-known women of this period, Zubaidah Khatun. She played an active role, behind the scenes, in many political developments of her period. The study of her social, cultural, scholarly and literary life also helps us understand her character, thoughts and position at the Abbasid court. Information about Zubaidah is scattered in numerous history texts. Biographical and encyclopedic texts are not of great aid in complete understanding of Zubaidah's life and works either. This article tries to investigate various aspects of Zubaidah's life and present as comprehensive a biography of her as possible.
  • Mohammad Rezaee Page 45
    The study of the history of various schools of thought plays an important role in coming into grasps with social and polictical developments in Islamic history. The Mutazilah school, with its prominent feature of rationalism, was one of the most important trends of thought in early Islamic centuries. The mutazilites who played a major role in advancing Islamic thought became the dominant ideological force in part of the Abbasid period during Mamun and Mutasim's rules. At their peak of power, they adopted a strict policy against their opponents, mainly the Sunni jurists and hadith relators who reacted negatively to the pressures, and tried to spread their line of thought through means of power at their disposal. This period, known as "Mihnah", or "Hardship", is the subject of study of this investigative article.
  • Mohsen Momeni Page 63
    The Bani-mazyad clan was a branch of Bani-Asad tribe which in 403 A.H. succeeded to establish the Shii emirate of Bani-Mazyad. The first emir of this emirate was Ali ibn Mazyad who assumed power through support of Buyid Sultan-ad-Dawlah. After him, his son, Nur-ad-Dawlah Dubais, came to power. Nur-ad-Dawlah's rule is divided into two parts: first, the Bani-Mazyad emirate in the Buyid period and second, the Bani-Mazyad emirate during the Seljuq period. In the first period, because of the Buyid weakness in Iraq, the Bani-mazyad power increased, but in the second period, because of the Sunni Seljuq's domination of Iraq, the Bani-Mazyad hold on power was weakened considerably. Following Nur-ad-Dawlah, his son Baha'-ad'-Dawlah Mansur, succeeded his father with nominal power also. With Seif-ad-Dawlah Sidghah, one of the greatest emires of this dynasty, taking power in 479 A.H., the Bani-Mazyad emirate found new strength.
  • Dr. Mohammad-Ali Chelongar Page 93
    During their rule, the Ghaznavids adopted an inflexible policy towards those opposed to the Abbasid caliphate. In line with rhis policy, they took a harsh stance against anti - Abbasid patries such as the Ismailis and Fatimids in Egypt. On the other hand, in order to expand their influence in eastern territories of the caliphate, the Fatimids were in need of promotiong their relations with local dynasties including the Ghaznavids themselves.Thus, the Fatimids embarked on establishing relations with the Ghaznavids through dispatching envoy and missionaries. However, in order to prover their loyalty to the Abbasids as the only legitimate institution to occupy the caliphate office in the Muslim World, the Ghaznavids rejected the Fatimid initiative and adopted a severe attitude towards Fatimid envoys and missionaries.
  • Abdolnabee Ghayem Page 117
    The Mushashaites established a Shii rule based upon Sayyid Muhammad ibn Falah's teachings in Huwayzah in the 9th century A.H. (845). Sayyid Muttalib Mushashai, the 4th descendent of Sayyid Muhammad, ignoring temptation of power, was an emir and a scholar and patron of learning of the same time. By summoning scholars and establishing a religious school in Huwayzah, he trained a new generation of Mushashai emirs. His son, Sayyid Khalaf, and his great grandson, Sayyid Ali Khan, are two of the learned men of that period who are considered as Shii scholars, authoring and leaving valuable works for the future generations.
  • Mohammad-Reza Nazeri Page 127
    Todyay, a great need for research is felt in order to shed more light on past cultural and scientific relations between the East and the West. In this connection, understanding East-West relations in the Middle Ages, especially civilizational and cultural relations between the Muslim and Christian Worlds in this period, is of great importance. This is because in this period the Islamic Civilization had been involved in a close and intense interchange with the Christian Civilization in the West. The focus of this article is civilizational and scientfic relations and exchanges between the muslim World and Western Christianity in the later centuries of the Middle Ages. The Muslim World, in what is known as the golden age of Islamic Civilization, had been a strong enlightening force in cultural and scientitic spheres for thinkers and seekers of knowledge in that period. In this paper, the main point of attention has been on one of the most important aspects of cultural relations between the two civilizations, the translation and transter of Muslim texts by the Europeans in the 12th and 13th centuries AD.
  • Dewiet.M.Donaldson Page 153
    This passange which is a chaprer of "shi"ah Religion" deals with topics such as the geographical position of Karbala, the importance of pilgrimage to the city, Karbala as viewed by geographers and travelers, Imam Husayn's pilgrimage and mourning and a general description of Karbala. The author is a pioneer of Imami studies in the English - speaking West. Though this work is dated (1933), as explained at another point, it is still looked upon as a reference by Western researchers and those interested in shiah studies. Meanwhile, at points, the translator has tried to clarify and correct the author's inaccurate understanding of shii rituals
  • Cl.Cahen Page 175
    Claude Caen, the writer of this part of comprehensive "War" entry in the "Encyclopedia of Islam" - other parts of which are dedicated to war in Iran, Ottoman Empire, India, and Egypt in the Mamluk period and which are complemented with a large number of related articles such as jihad, army, fortification, war room, gunpowder etc. - deals with the technique and art of war in the period of the Islamic Caliphate (from the beginning to the end of 7th century A.H.). While briefly studying the influence of war-related literature in pre-Islamic civilizations such as Persia, Greece, and India and the transter of these civilization's experiences to the Muslim World; he also talks about various elements involved in a classic war including declaration of war, mobilization and equipment of troops, command and control, espionage and counter - espionage, maintenace of morale, fighting organization, armamentes, support and logistics, strategic issues, the stationing of forces and security and vigilance in the camp, offensive and defensive plans, counterattack, ambush, siege, tactical retreat, booty and its division among troops, conquest accounts and victory celebrations, prisoners of war, truce and conclusion of a peace accord, and finally guerrilla warfare.