فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1382/01/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • حمید طوفانی، فاطمه بهدانی، محمدرضا فیاضی بردبار، علی منطقی صفحه 1
    با توجه به شیوع بالای تعداد افرادی که با بی قراری روان پریشانه (سایکوتیک) به مراکز فوریت های روان پزشکی مراجعه می کنند یافتن درمانی که موثر و با عارضه کمتر باشد، بسیار مطلوب است. نظر به گزارش هایی که در جهان در مورد اثربخشی داروهای ضد روان پریشی نامعمول (آتیپیک) حتی به صورت خوراکی در کنترل بی قراری روان پریشانه وجود دارد، محققین بر آن شدند که اثر رسپیریدون خوراکی (یک داروی ضد روان پریشی نامعمول) را با هالوپریدون تزریقی (داروی ضد روان پریشی معمول)، همراه با لورازپام در کنترل این بیماری بسنجند. بدین منظور، 60 بیمار مراجعه کننده به مرکز فوریت بیمارستان روان پریشی ابن سینا مشهد که با تابلوی بی قراری روان پریشانه آمده بودند و سابقه بیماری جسمی، تشنج، حاملگی، سو مصرف مواد و اختلال مشخص رشدی نداشتند، به طور تصادفی در دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه هالوپریدول تزریقی (5 میلی گرم) به علاوه لورازپام خوراکی (2 میلی گرم) و به گروه دوم رسپیریدون و لورازپام خوراکی هر کدام 2 میلی گرم داده شد. بهبود علائم با توجه به نمره 5 زیر گروه معیار پانس (PANSS) (خصومت، عدم همکاری، رفتار توهمی، کنترل ضعیف تکانه و هیجان زدگی) در بدو مراجعه و دقایق 30 و 60 بعد از دارو سنجیده شد و میزان بهبود هر گروه در موارد فوق با آزمون تی (?=0.05) مقایسه گردید. هر دو گروه در نمره کلی پانس و در هر پنج زیرگروه، به طور معنی دار بهبود نشان دادند(p<0.001). مقایسه نمره کلی بهبود و نمره هر 5 زیرگروه در دو گروه تحت درمان تفاوت معنی داری نشان نداد. 3 نفر از هر دو گروه به دریافت داروی مجدد بعد از یک ساعت نیاز داشتند. متوسط زمانی که بعد از دریافت دارو تا به خواب رفتن بیماران بود، در گروهی که هالوپریدول عضلانی و لورازپام خوراکی گرفتند 60 دقیقه (با انحراف معیار 33 دقیقه) و در گروهی که رسپیریدون و لورازپام خوراکی گرفتند، 55 دقیقه (با انحراف معیار 34 دقیقه) بود. همانگونه که در تحقیقات دیگر نیز آمده است، درمان خوراکی رسپیریدون به همراه لورازپام تاثیر مساوی با هالوپریدول عضلانی و لورازپام خوراکی در کنترل علائم حاد بی قراری روان پریشانه دارد.
    کلیدواژگان: بی قراری روان پریشانه، داروهای ضد روان پریشی نامعمول، رسپیریدون، PANSS
  • مریم اصغرنیا، عبدالرسول سبحانی، زهرا امیدوار جلالی صفحه 7
    عوارض جنینی- نوزادی در نوزادان نارس نسبت به نوزادان رسیده شیوع بیشتری دارد. تعداد زیادی از داروها برای مهار زایمان زودرس به کار رفته اند ولی هیچ کدام به طور کامل موثر نبوده اند. هدف این مطالعه، مقایسه میزان موفقیت ایندومتاسین و سولفات منیزیوم در به تاخیر انداختن زایمان زودرس بوده است. در این مطالعه که به صورت کارآزمایی شاهددار تصادفی شده انجام گرفت، 120 زن حامله به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. معیارهای ورود برای ارزیابی شامل سن حاملگی 32-24 هفته و مبتلا به زایمان زودرس، پرده های جنینی سالم، اتساع (دیلاتاسیون) حداقل دو سانتی متر، عدم ابتلا به خون ریزی شدید یا کوریوآمنیونیت و حاملگی سه قلویی یا بیشتر، عدم هر گونه اندیکاسیون مادری یا جنینی برای ختم حاملگی، وجود حداقل دو انقباض رحمی در ده دقیقه. گروه اول با ایندومتاسین خوراکی، با دوز 25 میلی گرم هر 8 ساعت تا 4 دوز و گروه دیگر با سولفات منیزیوم، با دوز اولیه 4 گرم وریدی و سپس 2 گرم هر ساعت به صورت انفوزیون وریدی تا زمان کاهش یا توقف انقباضات رحمی تحت درمان و مقایسه قرار گرفتند. موفقیت درمان زایمان زودرس بر اساس کاهش و در نهایت توقف انقباضات رحمی و عدم افزایش دیلاتاسیون یا افاسمان نسبت به مقادیر اولیه تعریف شده بود. دو گروه مورد مطالعه از نظر سن مادر، سن حاملگی، تعداد زایمان، دیلاتاسیون و افاسمان اولیه و تعداد انقباضات رحم تفاوت معنی داری نداشتند. در گروه تحت مطالعه با سولفات منیزیوم، زایمان در 66.6 درصد به مدت 24 ساعت و 58.3 درصد به مدت 48 ساعت و در گروه تحت مطالعه با ایندومتاسین، زایمان در 40 درصد به مدت 24 ساعت و در 35 درصد به مدت 48 ساعت به تاخیر انداخته شد. (p<0.0001) هیچ گونه عارضه مادری و نوزادی در بین دو گروه گزارش نشد. نتیجه نهایی این که سولفات منیزیوم در به تاخیر انداختن زایمان زودرس موثرتر از ایندومتاسین است.
    کلیدواژگان: زایمان زودرس، سولفات منیزیوم، ایندومتاسین
  • حمید نصیری، آذر برادران، آمنه رضایوف صفحه 13
    افزایش هورمون های تیرویید که در نتیجه پرکاری تیرویید ایجاد می شود با تغییر تعادل بین ساخت و جذب استخوان باعث افزایش کلسیم خون، افزایش آلکالن فسفاتاز و افزایش دفع ادراری کلسیم می شود. بر همین اساس و با توجه به شرایط کشور ما از نظر تغذیه مواد لبنی و کلسیم دار بر آن شدیم تا طی پژوهشی اثر پرکاری تیرویید را بر برخی از شاخص های استخوانی بسنجیم. به این منظور، در سال 1378، 36 بیمار (30 زن و 6 مرد) مبتلا به پرکاری تیرویید ناشی از بیماری گریوز در درمانگاه غدد مرکز پزشکی ضرابخانه تهران انتخاب شدند. بیماران در دو گروه سنی 40-17 سال (23 نفر) و بالای 40 سال (13 نفر) قرار گرفتند. گروه شاهد 35 نفر بودند که در دو گروه سنی 40-17 سال (25 نفر) و بالای 40 سال (10 نفر) قرار و از نظر سن و جنس با افراد بیمار گزینش شده مشابهت داشتند. متغیرهای مورد بررسی در این مطالعه مقدار آلکالن فسفاتاز، کلسیم، فسفر، اسیدفسفاتاز سرم و مقایسه تغییرات آنها با افراد شاهد بود. مقایسه آماری میانگین غلظت آلکالن فسفاتاز بیماران مبتلا به پرکاری تیرویید با افراد شاهد در افراد بالاتر از 40 سال (p<0.05) و در افراد 40-17 سال (p<0.01)افزایش معناداری نشان داد. مقایسه میانگین غلظت کلسیم بیماران مبتلا به پرکاری تیرویید با افراد شاهد در دو محدوده سنی تفاوت معنی داری را نشان نداد. این بررسی نشان می دهد که میانگین غلظت آلکالن فسفاتاز بیماران در مقایسه با افراد شاهد افزایش داشته که خود می تواند به عنوان پیامد افزایش میزان جذب و تشکیل استخوان و یا به عبارتی به دلیل افزایش تغییرات ساختمانی در استخوان ها باشد. از طرفی عدم تفاوت معنی دار بین غلظت کلسیم افراد بیمار در مقایسه با افراد شاهد می تواند مربوط به کمبود مصرف لبنیات، مواد پروتئینی و در نتیجه کاهش مصرف روزانه کلسیم باشد.
    کلیدواژگان: بیماری گریوز، کلسیم، فسفر، آلکالن فسفاتاز
  • ابراهیم علیجانی، مهدی شکرآبی، ملیحه کم گویان، رضا عرشی، محمد جعفری مدرک صفحه 19
    سیستم اصلی سازگاری بافتی (MHC) به دلیل نقش زیست شناختی وسیع و گسترده آن در سیستم ایمنی بسیار مورد توجه بوده است. آنتی ژن های این مجموعه ژنی که در انسان تحت عنوان آنتی ژن های لکوسیتی انسانی (HLA) خوانده می شوند، در پاسخ های ایمنی نقش مهم و در خور توجهی دارند، و ژنوم مربوط به این مجموعه به عنوان ژن های کنترل کننده پاسخ های ایمنی مطرحند. از طرف دیگر رابطه قوی و مستحکم بین پاره ای از بیماری های با واسطه ایمنی (نظیر بیماری های خود ایمنی) و سیستم MHC تایید شده است. رابطه بیماری های آلرژیک و آنتی ژن های HLA نیز از جمله مواردی است که مورد توجه بوده است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه آسم آلرژیک و آنتی ژن های سیستم HLA در 30 فرد بیمار (گروه آزمایشی) و 100 فرد سالم به عنوان گروه شاهد انجام پذیرفته است. آزمایش HLA-Typing به روش استانداردN.I.H (میکرولنفوسیتوتوکسیسیته) برای تعیین آنتی ژن های کلاس یک افراد انجام و سپس به منظور بررسی های آماری با محاسبه فراوانی آنتی ژنی و فراوانی ژنی در دو گروه مورد مطالعه، اختلافات مشاهده شده با آزمون کای دو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان دادند آنتی ژن های A2، AW19 و A11 از گروه آنتی ژن های HLA-A و آنتی ژن B51 از آنتی ژن های HLA-B در دو گروه مورد بررسی به طور معنادار با یکدیگر اختلاف دارند. (p<0.05) با توجه به نتایج حاضر مشخص گردید که بین بیماری آسم آلرژیک و برخی از آنتی ژن های HLA کلاس یک، رابطه معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: HLA، MHC، آسم، آتوپیک، آلرژیک، HLA Typing
  • حمیدرضا جوشقانی، محمود جلالی، عباسعلی صاحبقدم لطفی، ابراهیم جوادی، احمدرضا بندگی صفحه 25
    کبد یکی از اعضا بسیار مهم بدن است که در سوخت و ساز (متابولیسم) کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها نقش اساسی دارد. همچنین این عضو نقش بسیار مهمی در دفع و ترشح سموم بازی می کند. این عضو حیاتی در معرض انواع عفونت های انگلی، ویروسی، باکتریایی و آسیب های جدی به وسیله سموم قرار دارد. امروزه یکی از راه های تشخیص و بررسی آسیب های کبدی سنجش برخی از آنزیم های کبدی مانند آلانین آمینوترانسفراز ALT) یا (GPT و آسپارتات آمینوترانسفراز AST) یا (GOTمی باشد. به علت آن که این آنزیم ها در سایر بافت ها نیز وجود دارند، نیاز به سنجش سایر آنزیم ها با ویژگی بیشتر احساس می گردد. در این مطالعه فعالیت آنزیم اورنیتین کربامیل ترانسفراز (EC2.1.3.3)، دومین آنزیم چرخه اوره، در 56 بیمار کبدی (مبتلا به سیروز و هپاتیت ویروسی) مورد مطالعه قرار گرفت. برای تایید ضایعه کبدی در گروه بیماران و همچنین برای صحت سلامتی در گروه شاهد آزمایش های گلوتامیک پیروویک ترانس آمیناز سرم (SGPT) و گلوتامیک اگزالواستیک ترانس آمیناز سرم(SGOT)، آلبومین، بیلی روبین،? GT و آلکالن فسفاتاز انجام گردید. برای سنجش فعالیت اورنیتین کربامیل ترانسفراز (OCT) از روش رنگ سنجی استفاده شد. ما دریافتیم که بین فعالیت OCT با آنزیم P<0.001) SGOT، (r=0.782 و P<0.001) SGPT، (r=0.857 همبستگی وجود دارد. با توجه به این که آنزیم OCT برای کبد تا حد بسیار زیادی اختصاصی می باشد، لازم است که در سایر مطالعات، فعالیت این آنزیم در ضایعات مختلف کبدی مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بیماری کبدی، اورنیتین کربامیل ترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز
  • ساسان بهشتی، سیداکبر شریفیان، رامین مهرداد، شهرزاد حسینی نیا صفحه 30
    افرادی که در محیط کار با حلال های آلی در تماس باشند مستعد بروز عوارض و بیماری های مختلف در قسمت های متفاوت بدن هستند. یکی از مهم ترین این عوارض، علایم عصبی - رفتاری مانند اختلالات خلقی، خستگی و فراموشی است. این مطالعه به منظور مقایسه فراوانی عوارض عصبی - رفتاری کارگران سالن های رنگ در مقایسه با کارگران سایر بخش های یک کارخانه خودروسازی در تهران طراحی شده است. در این مطالعه همه کارگرانی که در سالن های رنگ کار می کردند (78 نفر) به عنوان گروه مورد، و 83 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده از سایر بخش های کارخانه به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس عوارض عصبی - رفتاری این افراد به وسیله یک پرسشنامه 16 سوالی استاندارد، به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه و حساس برای یافتن اختلالات عصبی - رفتاری ایجاد شده بین کارگرانی که در تماس مداوم با حلال های هستند، ارزیابی شدند. نتایج مطالعه نشان می دهد که فراوانی عوارض عصبی - رفتاری، در گروه مورد، 46 درصد و در گروه شاهد، 36 درصد بوده است. تنها، تفاوت مشاهده شده در عصبی شدن و عرق کردن بی دلیل بین دو گروه مورد و شاهد معنی دار بوده است (p < 0.05) به طور کلی طبق نتایج به دست آمده از این مطالعه، بین دو گروه از نظر فراوانی عوارض عصبی - رفتاری تفاوت معنی داری مشاهده نشد گرچه فراوانی بیماری عصبی - رفتاری در هر دو گروه بالاتر از حد انتظار بود.
    کلیدواژگان: حلال های آلی، انسفالوپاتی توکسیک، عوارض عصبی، رفتاری
  • عبدالله عباسی، محمدرضا یوسفی صفحه 36
    اسهال به عنوان یکی از علل عمده مرگ در بین کودکان کشورهای در حال توسعه می باشد و نیمی از این مرگ ها ناشی از اسهال پایدار است. این پژوهش به منظور تعیین عوامل مرتبط با اسهال پایدار کودکان زیر 5 سال مناطق روستایی، روی 708 کودک مبتلا به اسهال حاد در سال 1377 در روستاهای شهرستان گرگان و به شیوه تحلیلی - مقطعی انجام شده است. برای انجام این پژوهش ابتدا با روش مصاحبه چهره به چهره و اندازه گیری متغیرهای مورد نظر و استخراج بعضی از متغیرها از پرونده خانه بهداشت، برای کودک مبتلا به اسهال حاد پرسشنامه تکمیل گردید. سپس در مرحله دوم، بعد از 14 روز از شروع اسهال حاد، به منزل مسکونی کودک مراجعه شد و پرسشنامه مرحله دوم تکمیل گردید. عوامل خطر آفرین مرتبط با افزایش پایداری اسهال حاد که با انجام این پژوهش شناخته شده اند شامل سن کودک مبتلا به اسهال حاد، قومیت کودک مبتلا، مدت زمان استفاده از شیرمادر، کلرینه بودن آب آشامیدنی و غذای مصرفی کودک در زمان اسهال حاد می باشد. نتیجه این پژوهش مشخص نموده است 11 درصد موارد اسهال حاد کودکان مورد مطالعه شکل پایدار به خود گرفته اند، یعنی بیش از 14 روز از شروع اسهال، ادامه داشته اند. بنابراین با کنترل برخی عوامل خطرآفرین مرتبط می توان میزان مرگ و میرهای ناشی از اسهال را کاهش داد.
    کلیدواژگان: اسهال پایدار، کودکان زیر 5 سال، قومیت، شیر مادر، جنس کودک
  • محمدجعفر گلعلی پور، موسی احمدپور، محمدعلی وکیلی صفحه 42
    ناهنجاری های مادرزادی با شیوع حدود 3-2 درصد در هنگام تولد یکی از علل گسترش بیماری ها، مرگ و میر و ناتوانی در کودکی و در سنین بعدی عمر می باشند. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی ناهنجاری های ظاهری در بدو تولد در نواحی مختلف بدن و رابطه آن با جنس، سن مادر و گروه قومی انجام گردید. مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی است که به روش مقطعی و روی ده هزار تولد صورت گرفته از سال 1376 تا 1378 در مرکز آموزشی - درمانی دزیانی گرگان، انجام گرفت. به این منظور مشخصات نوزادان در پرسشنامه ثبت شد و پس از تهیه صفحه نماد ارقام، اطلاعات به دست آمده از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه میزان بروز ناهنجاری ها (بر حسب هزار) تعیین شد و در گروه های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. بروز نوزادان ناهنجار در کل جامعه مورد مطالعه 10.1 در هزار و بر اساس جنس در پسرها 11.8 در هزار و در دخترها 7.5 در هزار برآورد گردید. دستگاه عضلانی حرکتی با 3.8 در هزار بیشترین و دستگاه عصبی با 2.8 در هزار و دستگاه ادراری تناسلی با? .? در هزار به ترتیب رتبه های بعدی بروز ناهنجاری ها را به خود اختصاص دادند. فراوان ترین ناهنجاری در دستگاه عصبی، اسپینابیفیداکیستیکا، در دستگاه عضلانی اسکلتی پاچنبری و در دستگاه ادراری هیپوسپادیاس بوده است. تولد نوزاد ناهنجار در گروه قومی ترکمن 14.5 در هزار و در گروه قومی فارس بومی 8.5 در هزار و در گروه سیستانی 17 در هزار تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که بین جنس و گروه قومی با میزان وقوع ناهنجاری مادرزادی رابطه وجود دارد.
    کلیدواژگان: ناهنجاری ها، نوزاد، جنسیت، قومیت
  • عزت الله قائمی، کیومرث قاضی سعیدی، هادی کوهساری، بهناز خدابخشی، فرامرز کوهسار، ناصر بهنام پور، مسعود بازوری، مایا بابایی کوچسرایی، شهرام بهمنیار صفحه 48
    تمام گونه های میکوباکتریوم ها به غیر از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، لپره و بوویس جز میکوباکتریوم های محیطی تلقی می گردند که به طور معمول از خاک، آب، گرد و غبار و... قابل جداسازی هستند. علاوه بر بیماری زایی نقش مهم دیگر میکوباکتریوم های محیطی تاثیر بر سیستم ایمنی افراد می باشد. که ممکن است در برابر بیماری های میکوباکتریال نقش مفید و یا تخریبی داشته باشد. استان گلستان از نظر شیوع بیماری سل دارای دو منطقه است. در منطقه غرب استان گلستان شیوع سل نسبت به منطقه شرق استان کمتر است. هدف این مطالعه علاوه بر تعیین انواع میکوباکتریوم های محیطی در دو منطقه، مقایسه فراوانی و تنوع آنها با یکدیگر می باشد. برای این منظور از خاک این دو منطقه نمونه گیری صورت گرفت و پس از مراحل تیمار، روی محیط لوون اشتاین جانسون کشت داده شد. به طور کلی 220 نمونه گرفته شد که 120 نمونه از مناطق پرشیوع سل بود که از این تعداد 25 عدد (20.8 درصد) کشت مثبت شدند و 47 نوع میکوباکتریوم تشخیص داده شد. در 100 نمونه گرفته شده از مناطق کم شیوع سل، 66 مورد (66 درصد) کشت مثبت شدند که 114 نوع میکوباکتریوم تشخیص داده شد. در نتیجه در کل استان بدون در نظر گرفتن شیوع سل از 220 نمونه 91 عدد (41.2 درصد) کشت مثبت شدند و 161 نوع میکوباکتریوم تشخیص داده شد که شایع ترین آنها عبارت بودند از میکوباکتریوم فورچوئیتوم (21.8 درصد)، میکوباکتریوم فلاویسنس (20.5 درصد) و میکوباکتریوم چلونه ای (16.8 درصد). شیوع و تنوع میکوباکتریوم های محیطی در مناطق کم شیوع بسیار بیشتر از مناطق پرشیوع بود. هر چند، این اختلاف می تواند مربوط به عوامل زیست محیطی باشد، نشان دهنده این است که احتمال برخورد سیستم ایمنی ساکنین این مناطق با میکوباکتریوم های محیطی بیشتر است.
    کلیدواژگان: میکوباکتریوم های محیطی، بیماری سل، خاک، استان گلستان
  • شهره کلاگری، اکرم ثناگو، فخری میرکریمی، ناصر بهنام پور صفحه 54
    تنیدگی یا استرس به مجموع واکنش های جسمی و روانی اطلاق می شود که می تواند موجب برهم زدن تعادل در افراد گردد. یکی از انواع تنیدگی، تنیدگی ناشی از محیط کاری است که بسته به عوامل تنش زای درونی خود می تواند کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد. این یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که در سال 1380 با هدف تعیین میزان استرس کارکنان اتاق عمل بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گرگان و رابطه آن با برخی از عوامل مرتبط صورت گرفته است. جامعه پژوهش 104 نفر از کارکنان اتاق عمل بیمارستان های وابسته به دانشگاه بودند و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه ای با محتوی متغیرهای جمعیت شناختی، عوامل تنش زای محیط فیزیکی و ذهنی اتاق عمل و آزمون استاندارد استرس زندگی حرفه ای بود. نتایج نشان داد که بیشتر (54.4 درصد) واحدهای پژوهشی استرس ضعیف دارند و از بین کل عوامل تنش زای محیط اتاق عمل بیشترین عامل تنش زا، بوهای ناخوشایند (76 درصد) و کمترین آن نیز مربوط به ارتباط و همکاری نامناسب تیم کاری (29.7 درصد) بود. همچنین، وسایل و امکانات پرسنلی نیز (42.6 درصد) عامل تنش زای متوسط محسوب گردید. علی رغم تنش زایی تک تک عوامل محیطی اتاق عمل، بین استرس و عوامل تنش زای محیط فیزیکی و ذهنی اتاق عمل رابطه معنی دار آماری وجود نداشت و در تعیین رابطه استرس با متغیرهای جمعیت شناختی، استرس با سن (P=0.01) و سابقه کار (P=0.005) ارتباط معنی دار و همبستگی معکوس داشت به طوری که با افزایش سن و سابقه کار، میزان استرس کمتر می شد. با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود که از افراد مسن و با تجربه و سابقه کار بیشتر برای محیط اتاق عمل استفاده گردد. به علاوه، چون عوامل متعددی بر میزان استرس کارکنان اتاق عمل موثر است و محقق تنها در پی بررسی رابطه استرس با برخی از عوامل مرتبط بوده است. بنابراین، پیشنهاد می شود که طی برنامه های پژوهشی آتی این عوامل نیز بررسی شوند.
    کلیدواژگان: استرس، تنیدگی، کارکنان، اتاق عمل
  • نوریه شریفی، کامران غفارزادگان * صفحه 60

    هیداتیدوز یک بیماری انگلی در اثر گونه های مختلف اکی نوکوکوس است که اغلب ریه و کبد را گرفتار می کند اما ابتلای سایر اندام ها هم در جریان بیماری محتمل است. هدف این مقاله گزارش مورد نادر کیست هیداتیک دو طرفه تخمدان و لوله رحم است. علایم بالینی در جایگزینی غیر معمول هیداتیدوز بسیار غیر اختصاصی و تشخیص قطعی با بررسی آسیب شناسی بافتی پس از برداشت جراحی امکان پذیر است. سرولوژی و رادیوگرافی نقش مهمی در افتراق کیست هیداتیک از توده های فضاگیر خوش خیم و بدخیم بازی می کنند. در مواجهه با جایگزینی های غیرمعمول کیست هیداتیک بررسی ریه و کبد به عنوان کانون های اولیه به خصوص در نواحی بومی بیماری مانند ایران الزامی است. در این مقاله زن 35 ساله ای با کیست هیداتیک دو طرفه اولیه تخمدان معرفی می شود که سابقه 4 ماه درد زیر شکم به خصوص در ربع تحتانی چپ و راست داشته است. سونوگرافی، ضایعات کیستیک آدنکس دو طرف را نشان داده است و در بررسی آسیب شناسی نمونه های ارسالی به سرویس آسیب شناسی، غشا کیست هیداتیک دیده می شود.

    کلیدواژگان: هیداتیدوز، اکی نوکوکوس، تخمدان
  • عزت الله قائمی، کیومرث قاضی سعیدی صفحه 66
    بیماری های میکوباکتریومی از قدیم ترین بیماری های شناخته شده بشری هستند. ذهن تاریخ پر است از خاطرات تلخ تهاجم بیماری های میکوباکتریومی، به خصوص سل و جذام که حتی امروز، سال ها پس از کشف عامل، راه های تشخیص، پیشگیری و درمانشان هنوز نام آنها ترس و وحشت را در انسان زنده می کند. اگر چه دوران اوج بیماری جذام، فروکش کرده، بیماری سل، سال هاست که در پی اوج گیری مجدد، می رود تا به عنوان یک خطر جدی برای بشریت و به خصوص جوامع جهان سوم خودنمایی کند و در این راه، دست ویروس ایدز را نیز سخت فشرده است تا با هم به نبرد با سلامت برخیزند. از طرفی فرصت مناسبی به دست آمده که بعضی از گونه های میکوباکتریومی بی خطر یا کم خطر، خود را به شکل یک عامل بیماری زا جدی مطرح نمایند و مولد بیماری هایی مرگ آفرین در انسان شوند. محققینی که با چهره جدید این سازواره (ارگانیسم)، آشنایی یافته اند، سخت در تلاشند تا با شناسایی ویژگی های دقیق ترشان، نقاط ضعف آنها را یافته و به مبارزه جدی تر با آنان برخیزند. این نوشتار نیز در پی روشن سازی یکی از ویژگی های میکوباکتریومی یعنی کندی رشد آنها می باشد.
    کلیدواژگان: رشد، دیواره سلولی، میکوباکتریوم توبرکلوزیس
  • صفحات 77-88
|
  • H.Toofanei , F.Behdanei , M.R.Fayazei-Bordbar , A.Manteghei Page 1
    High prevalence of acute psychotic agitation in psychiatric emergency centers, necessitates finding an medication with less side effects and more efficacy. Concerning the reports about the efficacy of atypical antipsychotics (Even in oral route) in such cases. We decided to examine the efficacy of these drugs in comparison with older ones (Oral Risperidon plus Lorazepam and Haloperidol (IM) plus Lorazepams. The sample population included 60 acute psychotic agitated patients admitted to emergency room of Ebne-Sina psychiatric center. The exclusion criteria were seizure disorder-pregnancy-substance abuse, developmental disorders and other major medical problems. These patients were randomly divided in two groups. The first group was given Haloperidol (5 mg/IM) plus Lorazepam (2 mg/PO) and in the second group, Risperidon (2 mg/PO) plus Lorazepam (2 mg/PO) were administered remission was assessed based on the total score and scores of subclasses of PANSS including: Hostility, incooperativeness hallucinatory behaviors, impulse dyscontrol and excitement on time zero, 30 and 60 minutes. The results were analyzed using the proper test analyzer. Significant decrease in PANSS scores were observed in each group (P<0.001). There was no significant differences in total score and scores of subclasses between 2 groups. 3 patients of each group needed additional dose 1 hour after the first one. The mean time to induce sleep in Haloperidol group was 60 minutes (SD: 33 m) and in the Risperidon group 55 minutes (SD: 34 m). The present study similar to previous ones showed that the efficacy Risperidon plus Lorazepam (PO) in the control psychotic agitation was equal to that of intramuscular Haloperidol plus oral Lorazepam.
  • M.Asgharnia , A.Sobhani , Z.Omidvar-Jalali Page 7
    A great number of drugs have been used to inhibit preterm labor but none has been completely effective. This study has compared. The efficacy of Indomethacin and Mg-Sulfate for delaying delivery in preterm labor. In this randomized controlled trial study 120 pregnant women with intact membrane and preterm labor, cervical dilatation at least 2 cm were studied and if they had premature rupture of membranes, gestational age less than 24 or more than 32 weeks, complete cervical dilatation, severe hemorrhage, chorioamnionitis and triple or higher order gestation excluded from study. Subjects are randomly managed with Indomethacin 25 mg every 6 hours for 4 doses or Mg-Sulfate initially 4 gr/IV followed by 2 gr/h IU infusion until uterine activity diminished or decrease. The success of management was considered as either reduce or stopping the uterine contractions, and no increase in cervical dilatation or effacement. Statistical analysis were performed with Chi-square and T-test. The 2 groups understudy had the same inducer maternal matched maternal age, gestational age, parity, dilatation and effacement at initiation of study, frequency of uterine contractions. Delivery was delayed 24 hr in 66.6% and 48 hr in 58.3% by Mg-Sulfate, also delayed 24 hr in 40% and 48hr in 35% by Indomethacin (P<0.0001). No complications were reported in each group. Mg-Sulfate is more effective than Indomethacin in delaying preterm labor.
  • H.Nasri , A.Baradaran , A.Rezauf Page 13
    Increase blood level of thyroid hormones due to hyperthyroidism can change the balance between resorption and bone formation and result in hypercalcemia, increase Alkaline Phosphatase and increase in urinary Calcium excretion. Due to these finding and the nutritional conditions of our country in Calcium containing food, we decided to evaluate some of bone indexes in hyperthyroid patients. 30 women, 6 men between 17-40 years (23 patients) and more then 40 years (13 patients) were the sample populations. The control subjects were 35 healthy people 17-40 years (25 persons) and more than 40 years (10 persons). The serum Calcium, phosphorus and Alkaline Phosphatase were determined in these hyperthyroid patients. There were a meaningful correlation between the Alkaline Phosphatase of hyperthyroid patients compared to normal subject (P<0.05) in the patients more than 40 years old, and (P<0.01) in the 17-40 years patients. There were no differences between serum Calcium of hyperthyroid patients and normal subjects. The results from this investigation indicate that in hyperthyroid patients the average Alkaline Phosphatase level is higher than normal subjects. On the other hand the reason for not having a meaningful differences in Calcium level between the hyperthyroid patients and normal population may be due to low dietary intake of dairy produce and proteins in daily diet, which results in low amount of Calcium in nutrition.
  • E.Alijani , M.Shekarabi , M.Kamgooyan , S.Arshi , M.Jafari-Modrek Page 19
    Major histocompatibility complex (MHC), which plays a major biological function in immune response, is generally associated with so many human disease. During recent years a new clinical relevance of MHC disease. On the other hand there is a strong correlation between some autoimmune diseases and MHC system such as in some allergic abnormalities and its relation with HLA antigens. In order to investigate this concept 30 atypic asthmatic patients and 100 healthy controls were selected. Human leukocyte antigen (HLA) typing was performed by standard NIH procedures and the results analyzed. The frequency of HLA-A2, A11, Aw19 and HLA-B51 decreased in atypic asthmatic patients with no association recorded significantly between HLA-C and allergic asthma. The results of our study indicated that there was a significant relationship between allergic asthma and HLA-I antigens.
  • Hr.Joshaghani, M.Jalali, As.Lotfi, E.Javadi, Ar.Bandegi Page 25
    Liver is an important organ with major role in carbohydrates, proteins and lipids metabolism. In addition, secretion and excretion of toxic materials occur in this organ. Exposure to a variety of infectious agents such as parasitic, viral, bacterial or toxic materials may lead to liver damage. Today, one of the best way for investigation and diagnosis of liver damage is measurement of some liver enzyme such as Alanine Aminotransferase (GPT or ALT), Aspartate Aminotransferase (GOT or AST). Since, these enzymes exist in other tissues, measurement of other specific enzyme is required. In this study activity of Ornithine Carbamyltransferase (OCT), the second enzyme in urea cycle, in 56 patients with liver problem (Cirrhosis and viral hepatitis) was determined. SGPT, SGOT, Alb, Bil,? GT and ALP tests were performed. To assess the health and unhealthy liver in both control and sample groups. Our data shows a correlation between activity of OCT with SGOT (R=0.782, P<0.001) and with SGPT (R=0.857, P<0.001). Since OCT enzyme is specific for liver, further investigation of activity of this enzyme in assessment of other liver problems is required.
  • S.Bahashti , S.A.Sharifian , R.Mahrdad , Sh.Hosseininia Page 30
    Solvent exposure can affect human health. It can cause different effects in different part of the body. One of the most important side effects is neurobehavioral symptom including mood disorders, short memory, and tiredness. To determine the frequency of neurobehavioral effects in patients of a car producing plant in Tehran and comparing them with other workers in the same plant whom was not being exposed to such solvents. All of car painters (78 persons) as our case group and 83 non-painters as our control group were selected by simple random sampling and neurobehavioral abnormality was assessed by Q16 questionnaire. Neurobehavioral disorders based on above questionnaire was observed in 46% of car painters vs. 36% of non-painters (P=0.10). The significant differences were observed in perspiration without any particular reason (Q8) and feeling irritated without any particular reason (Q4). There was not a significant difference in observed frequency of neurobehavioral abnormalities in patients vs. non-painters, however both of these frequencies were higher than expected frequency reported in other reports.
  • A.Abbasi , M.R.Yoosefei Page 36
    Diarrhea is one of the main reasons of mortality among children in the developed countries and half of all death is due to persisted diarrhea. This research is a cross-sectional and analytical study done on 708 children with acute diarrhea in village around Gorgan, to find out the effective factors on having persisted diarrhea in children under 5 years old. Face to face interview and determining the variable factors and examining health center records on children with acute diarrhea were the basis for filling the corresponding questionnaires. 14 days after the start of acute diarrhea, which was the second part of this research, the above questionnaires were fully completed by calling on the patient’s home. According to our investigation the risk factors related to the persisted diarrhea were as follow: Age, ethnicity, children length of breast feeding, chlorinated water, children consumed food at the time of acute diarrhea. The results from this investigation indicate that with 95% about probability 10.7%-11.3% of patients with acute diarrhea end-up with persisted diarrhea, which means diarrhea, was continued for more than 14 days. Therefore by controlling the above risk factors the mortality rate due to acute diarrhea could be reduced.
  • Mj.Golalipour *, M.Ahamadpour , M.A.Vakili Page 42
    It is reported that the rate of congenital malformations is about 2-3% at birth. They are one of the major causes of morbidity, mortality and disability in childhood are later in adulthood. The aim of this study was to determine the rate of gross congenital malformations that were preset at birth. The other factors studied were anatomic locations of anomalies, neonatal sex, race, maternal age and race. This study was a cross-sectional descriptive study, and the sample population was 10000 births. The rate of congenital malformations was 10.1/1000 in our sample 11.8/1000 in male and 7.5/1000 in female neonates. The rate of malformations in musculoskeletal system were 3.8 In CNS 2.8 and in urogenital system 2.5 per 1000 births. It was concluded that the most frequent malformations in CNS, musculoskeletal and urogenital system were cystic spina bifida, clubfoot and hypospadias respectively. The rate of malformations newborns were 14.5 per 1000, 8.5 per 1000 and 17 per 1000 birth in Turkman, native Fars and Sistan racial groups respectively. The results from this investigation showed that there were relations between rate of over malformations, races and sexes of individuals.
  • E.Ghaemi , K. Ghazisaidei , H.Kohsarei , B.Khodabakhshei , F.Kohsar , N.Behnampour , M.Basorei , M.Babaei-Kochaksaraei , Sh.Bahmanyar Page 48
    All the different kind of Mycobacterium species except Tuberculosis Leprae and Bovis are considered as environmental Mycobacterium, which usually can be isolated from sand, water and dusts. In addition to the role of their pathogenesis, they can stimulate the immune systems. The immune mechanisms following Mycobacterium environmental contamination can be either protect or destroy the immune system when facing the disease related to the Mycobacterium. The Golestan province has got 2 regions from the point of view of TB epidemy, it is higher in the east. The aim of this project is determine the prevalency of various types and strains of environmental Mycobacterium in the east and west of the region. The samples were collected from both regions from the wet sand, and muddes covered with grass and following their preparation they were cultured on the Lowen Stein Jenson. The total of samples were 220 from these 120 samples were from the region with epidemy of TB out of these we had 25 samples with positive culture (20.8%) and 47 type of mycobacterium were isolated, the most common forms of them were Mycobacterium Fortuitum (34%), Mycobacterium Flavesens (21.2%), Mycobacterium Chelonae (12.8%). From 100 samples taken from the region with low epidemy of TB 66 samples were with positive culture (66%) which 114 strains of Mycobacterium were diagnosed. The most common forms of these microorganisms were Mycobacterium Flavesens (20.1%), Mycobacterium Chelonae (18.4%) and Mycobacterium (16.6%). In conclusion in all the Golestan province without taking notice the TB epidemy form 220 samples 91% were positive culture (41.2%) which 161 different strains were diagnosed out of these the most common were Mycobacterium Fortuitum (21.8%), Mycobacterium Flavesens (20.5%) and Mycobacterium Chelonae (16.8%). The epidemy and variousity of environmental Mycobacterium in the region with low epidemy were much higher than the region with high epidemy and in regard to that these differences are due to the bioenvironmental factors. So therefore this can indicate that the possibility of higher contact between the immune systems and the environmental Mycobacterium. These Mycobacteriums can act as Booster of BCG vaccine which can continuously stimulate the immune systems and this can help the body’s proper responses when facing with the TB Mycobacterium.
  • Sh.Kolakari , A.Sanakoo , F.Mirkarimei , N.Behnampour Page 54
    Stress is applied to the collection of somatic, emotional and mental reaction, which can disturbed the equilibrium in human beings. One type of stress is work in dependent stress environment, which can affects on personnel due to its internal stressful factor. The object of this research is to investigate the rate of stress in operating room personnel and its relationship with some relevant factors. The present study has been done on 104 personnel of operating room in hospitals belong to the Gorgan Medical Sciences University. The tools for collection data were questionnaire, which contained demographical variables, physical and mental environment stress factors in operating room life stress scale. The results from this investigation indicated that 54.4% of all personals had a mild stress. The stress factors present in the operation room were inconvenient smells the highest with 76% uncooperated team work was the other factor with 29.7% and personnel equipment was (42.6%) it become clear from this investigation that there is a reverse between stress and demographical variables, of stress has a meaningful relationship with age (P=0.01) and years of service in the operation room which means as the age and working in the operation room increased the level of stress decreased. According to the results from this investigation it is suggested therefore to use the old and well-experienced staff to work in the operation room to avoid such problems.
  • N.Sharifi, K.Ghafarzadegan Page 60

    Hydatidosis is a parasitic infection mostly in found in the liver and lung due to echinococus species. But occurrence in other locations is possible. Purpose of this report is to describe a case of bilateral Hydatid cyst in ovaries. Clinical findings with this uncommon location are poorly specific and diagnosis required histologic examination after surgical removal. Imaging and serology is useful to differentiate Hydatid cyst from benign and malignant tumors. This obligatory to examine lung and liver as the main sites of cyst when you are being faced with unusual location of Hydatid cyst especially in endemic area such as Iran. Our patients was a 35 years old woman with history of 4-month abdominal pain in left and right lower quadran. Sonography showed two cysts in adenexal lesions after surgical removal, they were sent to pathology lab. Hydatic cyst membrane was seen in histologic examination of two cystic masses.

  • E.Ghaemi , K. Ghazisaidei Page 66
    Mycobacterial diseases are among the oldest disease known to human beings. There are a lot of bitter memories of Mycobacterial invasion especially Tuberculosis and leprosy in human mind, even now after discovery of etiology, diagnostic tool, prevention, and treatment, still, the recalling the above diseases are frightening to human being. Although leprosy isn’t an serious disease nowadays but the TB after a long period of quietness, is going to be an serious risk factor for mankind, especially in third world countries, after cooperating with HIV. Some atypical Mycobacteria, which have weak pathogenicity now, adapt themselves to the new condition and present as a dangerous cause of disease. The researcher that have made themselves familiar with such Mycobacterial features, trying hard to discus carefully the specifities and weak points of these bacteria, to fight them back. The aim of this review article is to highlight one of Mycobacterial characteristic, which is bacteruosis slow growth rate.