فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال سوم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1381/01/30
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مقالات پژوهشی
  • عباس علی ایمانی فولادی، مرتضی ستاری، کیومرث قاضی سعیدی صفحه 1
    بروز مقاومت های دارویی سل موجب شده است تا جستجو در زمینه داروهای جدید گسترش یابد. محیط لون اشتاین جانسون به عنوان پایه ای برای کشت سویه های مایکوباکترویم توبرکلوزیس در اکثر نقاط جهان کاربرد دارد. گروهی از مواد ضد میکروبی که در درمان سال کاربرد دارند، به حرارت حساس هستند و نمی توان آنها را در محیط لون اشتاین جانسون به کار گرفت. در تحقیق انجام شده با توجه به امکانات اولیه هر آزمایشگاه تحقیقاتی سل، روشی برای سنجش مقاومت دارویی این نوع داروها طراحی و به کار گرفته شد. در این روش تعداد پنج سویه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس مقاوم به دارو جدا شده از بیماران، انتخاب شده و اثر داروهای اصلی برای درمان سل به روش ذکر شده به همراه روش استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج قرائت آنتی بیوگرام میانگینی از سه بار تکرار آزمایش بود که نشاندهنده این است که مجاورت اولیه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به مدت 48 ساعت در محیط آبگوشتی میدل بروک 7H9 broth با داروهای ضد سلی و کشت مجدد روی محیط لون اشتاین جانسون فاقد آنتی بیوتیک وانکوبه گذاری به مدت 41 روز، اختلاف معناداری با نتایج حاصل از روش استاندارد کشت روی محیط آگاردار میدل بروک 7H9 broth و لون اشتاین جانسون حاوی آنتی بیوتیک ندارد.
    کلیدواژگان: محیط لون اشتاین جانسون، داروی ضد سلی حساس به حرارت، مایکوباکریوم توبرکلوزیس
  • علیجان تبرایی، عزت الله قائمی، محمدرضا فاضلی، سپیده بخشنده نصرت، ناصر بهنام پور، مسعود بازوری صفحه 6
    استافیلوکوک طلایی یکی ازشایع ترین عوامل موثر در عفونت های پوستی و سیستمیک می باشد. به طور طبیعی بیش از 30 درصد افراد، ناقل این باکتری در پوست و بینی خویش می باشند. افزایش روز افزون مقاومت داروئی در این باکتری ها و به تبع آن، گسترش عفونت های ناشی از آن، توجه مجامع علمی را معطوف به خود نموده است. به همین دلیل، بر آن شدیم میزان شیوع ناقلین طبیعی استافیلوکوک طلایی را در بینی کودکان سالم دبستانی شهرستان گرگان مورد بررسی قرار دهیم. بدین منظور، از بینی 1193 دانش آموز دبستانی طی زمستان 77 فروردین 78 به وسیله سواپ استریل نمونه برداری شد و پس از آزمایش های تشخیصی تعداد 194 مورد (16.3 درصد) استافیلکوکوک طلائی جدا شدند، که این میزان در جمعیت دختران 114 مورد (16.1 درصد) و در پسران 80 مورد (16.4 درصد) بود. از نظر آماری، تفاوت مشاهده شده معنی دار نبود. تعداد باکتری جدا شده در نقاط روستایی 109 مورد (17.6 درصد) و بیش از موارد جداسازی از نقاط شهری به تعداد 85 مورد (14.8 درصد) بوده است.این اختلاف به دست آمده معنی دار نبود. لیکن میزان شیوع ناقلین در گروه های سنی 6 تا 12 سال 25.3-12 درصد بود که اختلاف مشاهده شده کاملا معنی دار بوده است. (P<0.001) نمونه های جدا شده از حیث مقاومت به متی سیلین و سایر آنتی بیوتیک ها نیز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بیانگر مقاومت 34.8 درصد سویه ها به متی سیلین و 1.7 درصد سویه ها به ونکومایسین بود. مشاهدات ما نشان دادند، تنها 4 درصد سویه ها نسبت به پنی سیلین حساس بوده اند. بنابراین با عنایت به نتایج حاصله، انجام پژوهش های دیگر در خصوص ارتباط سویه های جدا شده با بیماری های شایع استافیلوکوکی منطقه و تعیین مقاومت دارویی آنها ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوک طلایی، ناقلین، متی سیلین، ونکومایسین
  • محسن سعیدی، حسن برادران، محمدرضا هاتف صفحه 12
    پادتن های ضد سیتوپلاسم نوتروفیل (ANCA) رده ای از پادتن ها یا خود پادتن(نو آنتی بادی) ها هستند که معمولا در شرایطی که تخریب نوتروفیل ها در بدن ایجاد می شود، به وجود آمده، منجر به آسیب عروقی می شوند و بروزشان در بعضی از بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید (R.A)، لوپوس (SLE) و بیماری های وسکولیتی مثل گرانولوماتوزوگنر (W.G) شایع تر است. از آنجا که تست غربالی برای تعیین ANCA روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم (IFA) می باشد و همچنین به علت حساسیت بالای روش ایمونوفلورسانس و سادگی و قیمت مناسبش نسبت به سایر تست های الیزا و رادیوایمنواسی (RIA)، تصمیم گرفتیم که روش IFA-ANCA را انتخاب کنیم. روش کار شامل جدا سازی نوتروفیل ها از خون اشخاص سالم، سپس تثبیت کردن با محلول اتانل 96 درصد، فرمالین 0.5 درصد، همراه با بهینه سازی کنترل کیفیت روش می باشد. به این منظور تعداد 44 نفر از بین مبتلایان به بیماری های روماتیسمی و وسکولیتی که تست ANCA در آنها مثبت بود، به روش نمونه گیری غیر احتمالی و آسان، انتخاب شدند. بر این اساس با استفاده از روش IFA، دو الگوی رنگ پذیری به نام های فرم C-ANCA یا نوع سیتوپلاسمی و فرم P-ANCA یا حاشیه هسته ای مشاهده گردید. ضمنا این روش، نسبت به روش Lnter assay از تکرار پذیری 95 درصد و دقت 91 درصد برخوردار بوده است.
    کلیدواژگان: پادتن های ضد سیتوپلاسم نوتروفیل، ایمونوفلورسانس غیر مستقیم
  • حسین تیموری، پروین مهدی پور، مرتضی عطری، محمدرضا میرزایی صفحه 19
    سرطان پستان یکی از شایع ترین علل مرگ در میان زنان مبتلا به سرطان می باشد. بیش از نیمی از خانواده های دارای سرطان پستان فامیلی در ژن مستعد کننده به سرطان، معروف به BRCA1 جهش نشان می دهند. در این مطالعه نمونه خود 30 زن مبتلا به سرطان پستان که سابقه فامیلی در بروز بیمار داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. روش غیر رادیواکتیو PCR-SSCP به منظور تشخیص جهش زایی در اگزون های 3، 10 و 12 ژن BRCA1 مورد استفاده واقع شد که منجر به شناسایی دو جهش در اگزون 3 و دو جهش در اگزون 12 گردید. در اگزون 10 جهشی شناسایی نشد. تجزیه و تحلیل آماری به دلیل تعداد کم جهش شناسایی شده، بین وجود جهش و مشخصات آسیب شناسی رابطه معنی داری نشان نداد. نتایج این مطالعه نشان می دهد این سه اگزون کمتر دچار جهش زایش می شوند. با بررسی مطالعات مشابه در دیگر کشورها و همخوانی نتایج این مطالعه با آنها، می توان نتیجه گرفت که جهش در اگزون های 3، 10 و 12 کمتر اتفاق می افتد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، جهش، SSCP، BRCA1
  • علی اکبر عبداللهی، بیژن آریا، محمدجعفر گلعلی پور، محمدعلی وکیلی صفحه 25
    درد یک نشانه مهم بیماری است و تقریبا با اکثر بیماری ها و بیماران، مخصوصا بیماران بستری در بیمارستان به دنبال اعمال جراحی همراه است. روش ها و داروهای مختلفی به عنوان ضد درد بعداز عمل استفاده می شود. این مطالعه به منظور ارزیابی مقایسه دو داروی ضد درد شیاف دیکلوفناک سدیم با پتیدین تزریقی در بهبود درد بعد از عمل جراحی فتق مغبنی طراحی شده است. مطالعه حاضر یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور است که روی 40 بیمار که عمل فتق برایشان انجام شد، صورت گرفته است. در هر گروه بیمار و به صورت تصادفی انتخاب شده اند. برای گروه دیکلوفناک سدیم هر 8 ساعت 100 میلی گرم شیاف استفاده، و برای گروه پتیدین هر 8 ساعت 0.5 میلی گرم / کیلوگرم به صورت عضلانی تزریق شده است. به مدت 24 ساعت میزان شدت درد بیماران به وسیله نمودار مقایسه بصری اندازه گیری، و میانگین درد در 24 ساعت بین دو گروه مقایسه، تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان داد در 24 ساعت بعد از عمل بین گروه پتیدین با میانگین و انحراف معیار درد 9.1 ± 31 و گروه دیکلوفناک با میانگین وانحراف معیار درد 9.1± 24.9 از نظر آماری اختلاف معنی داری وجود ندارد. با توجه به نتایج این مطالعه می توان از دیکلوفناک سدیم به عنوان جایگزین پتیدین برای تسکین دردهای بعد از عمل جراحی فتق مغبنی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: پتیدین، دیکلوفناک سدیم، درد بعد از عمل
  • باقر نیک یار صفحه 30
    بیماری کاوازاکی یک نوع التهاب عروقی منتشر و سیستمیک می باشد که عامل آن تاکنون به درستی شناخته نشده است. مهم ترین عارضه بیماری در فاز حاد، آماس شریان های کوچک و متوسط می باشد. به همین سبب این بیماری می تواند منجر به گشادی وانوریسم عروق کرونر شود هدف این پژوهش بررسی عوارض قلبی و عروقی بیماری کاوازاکی در کودکان ارجاع شده به دو مرکز قلب کودکان تهران بود. از 54 بیمار شناخته شده کاوازاکی، 30 پسر و 24 دختر، با حداقل سن 5 ماه و حداکثر سن 13 سال، و میانگین سنی 3.9 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. همه بیماران غیر از سه نفر، با روش استاندارد یعنی آسپرین با دوز بالا و گاماگلوبولین وریدی درمان شده بودند. از تمام این افراد، معاینه بالینی، نوار قلب، رادیوگرافی قفسه سینه و اکوکاردیوگرافی به عمل آمد. نتایج یافته های قلبی عبارت بودند از: بزرگی قلب، 4 مورد(7.6 درصد)، تغییرات نوار قلبی، 4 مورد(7.6 مورد)، نارسایی دریچه میترال، 3 مورد(5.5 درصد)، بدکنشی بطن چپ(LV dysfuction) دومورد (3.7 درصد)، افیوژن پریکارد، 4 مورد (7.6 درصد) و گشادی عروق کرونر، 5 مورد (9.2 درصد).این مطالعه نشان داد که بیماری کاوازاکی و پیامدهای قلبی و عروقی آن در کشور ما کمیاب نیست. یک مشکل بزرگ ناشی از این بیماری، گرفتاری عروق کرونر است. درمان با گاماگلوبولین وریدی (IVGC) احتمال خطر عوارض قلبی را کاهش می دهد. اکوکاردیوگرافی یک وسیله ارزشمند برای شناخت عوارض قلبی در فاز حاد و پیگیری دراز مدت این بیماری می باشد.
    کلیدواژگان: بیماری کاوازاکی، بزرگی قلب، آنوریسم، بدکنشی بطن چپ، اکوکاردیوگرافی
  • غلامرضا وقاری، مهران فرج اللهی صفحه 34
    کم خونی به ویژه کم خونی ناشی از فقر آهن از مشکلات عمده تغذیه ای مردم دنیا به شمار می رود و زنان در سنین باروری بیشتر از دوران های دیگر زندگی در معرض کم خونی قرار دارند. هدف اصلی این بررسی تعیین میزان شیوع کم خونی در زنان 35-18 ساله روستاهای شهرستان گرگان می باشد که در 20 روستا روی 415 نفر از زنان سنین فوق که به شیوه نمونه گیری ترکیبی انتخاب شدند، به اجرا در آمده است. ضمن تکمیل پرسشنامه برای افراد انتخاب شده، از آنان نمونه خون گرفته شد. میانگین سن نمونه ها 24.9 سال بود. اندازه گیری آهن سرم و ظرفیت کلی اتصال به به آهن 2 (TIBC) به کمک اسکتروفتومتر و آزمایش های خون شناسی به کمک دستگاه شمارنده الکترونیکی انجام شد. شیوع فقر آهن، کم خونی و کم خونی ناشی از فقر آهن به ترتیب 37.78 درصد، 25.1 درصد و 13.45 درصد بود. رابطه آماری معنی داری بین وضعیت ازدواج و سن با فقر آهن، کم خونی و کم خونی ناشی از فقر آهن مشاهده نگردید. در مجموع نتایج بررسی نشان داد که کم خونی به ویژه ناشی از فقر آهن از مشکلات تغذیه ای زنان روستایی شهرستان گرگان می باشد.
    کلیدواژگان: کم خونی، آهن، زنان، گرگان
  • علیرضا میراحمدی زاده، محمدرحیم کدیور، رضا قانع شیرازی. محمد فرارویی صفحه 39
    معتادین مواد مخدر، به ویژه نوع تزریقی، از جمله گروه های پرخطر از نظر ابتلا به عفونت ناشی از ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) هستند. علت اصلی این مشکل، استفاده مشترک ازسرنگ آلوده برای تزریق مواد مخدر می باشد. به همین منظور این مطالعه را با هدف تعیین شیوع عفونت ناشی از HIV به اجرا در آوریم. تحقیق حاضر در 1061 نفر از معتادان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، در اردوگاه بازپروری پیربنو شیراز در سال 1378 انجام شده است. برای همه نمونه ها پرسشنامه کتبی حاوی اطلاعات جمعیت شناختی تکمیل و نمونه خون برای تشخیص عفونت ناشی از HIV انجام شده است. برای همه نمونه ها پرسشنامه کتبی حاوی اطلاعات جمعیت شناختی تکمیل و نمونه خون برای تشخیص عفونت ناشی از HIV به روش الایزا 2-1 و سپس آزمون وسترن بلات ارسال شد. 0.76 درصد از کل نمونه (1.2 درصد از معتادان تزریقی و 0.33 درصد از معتادان غیر تزریقی) آلوده به عفونت HIV بودند. این میزان شیوع که چند صدبرابر شیوع در جامعه هنجار بوده به این واقعیت اشاره دارد که معتادان، صرف نظر از چگونگی طریقه مصرف مواد، در معرض ابتلا به عفونت ناشی از HIV هستند. به دلیل کم بودن موارد مثبت، رابطه بین سن، مدت و نوع اعتیاد، سابقه زندانی بودن، خالکوبی، شغل، وضعیت تاهل و عفونت ناشی از HIV قابل تعیین نبود. شیوع بالای این عفونت در معتادان غیر تزریقی می تواند به این علت نیز باشد که آنان در زمان حبس و یا قبل از آن از روش تزریقی پرخطر استفاده نموده اند. نویسندگان تحقیق پیشنهاد می کنند که با هدف کاهش شیوع وانتشار HIV در میان معتادان و در جامعه، آموزش های گسترده به عموم مردم و معتادان داده شود، مورد یابی فعال، به ویژه هنگام ورود معتادان به ارودگاه ها و زندان ها انجام شود و باید آنان را از خطر عفونت و راه های انتقال آن کاملا آگاه کرد و باایجاد انگیزه قوی معتادان را به عدم ادامه مصرف مواد مخدر متقاعد نمود. همچنین لازم است برای جلوگیری از مصرف مواد و استفاده از سرنگ مشترک روش های کنترل کننده مناسبی اتخاذ گردد.
    کلیدواژگان: شیوع، عفونت ناشی از HIV، معتادان تزریقی
  • بهناز خدابخشی، محمد حیدری، محمدرضا فاضلی، عزت الله قائمی، محمدصادق کریمی صفحه 43
    بیماری های روده ای در اواسط تابستان 1377 به طور ناگهانی در کشور گسترش پیدا کرد که بخشی از آن ناشی از ویبریوکلرا بود. در آن زمان 75 بیمار به دلیل اسهال شدید در مرکز آموزشی - درمانی پنجم آذر گرگان بستری شدند. نمونه مدفوع این بیماران برای کشت به مرکز بهداشت ارسال گردید که از کشت مدفوع 46 نفر از آنان ویبریوکلرا جدا شد. بررسی تظاهرات بالینی و فرابالینی این بیماران هدف این مطالعه بود. از تعداد 46 بیمار، 23 نفر(50 درصد)آنان بین سنین 45-15 سال قرار داشتند. 43.5 درصد آنان را مردان و 56.5 درصد، زنان تشکیل می دادند که از نظر آماری معنی دار نبود. در اکثر بیماران (65 درصد) طول مدت اسهال 4-2 روز بود. تعداد دفعات اسهال در 48 درصد بیماران بین 10-5 در روز بود، ودر 78 درصد بیماران اسهال به صورت آب برنجی بود. سایر یافته های مورد توجه عبارت بودند از درجه حرارت 39.1-37.7 در 13 بیمار (28.1 درصد)، لکوسیتوزبین 18-10 هزار در 26 نفر(56.5 درصد) و بالای 18 هزار در 7 بیمار (15 درصد)، وجود سلول های قرمز خون (RBC) در مدفوع 15 بیمار(33 درصد) و دزهیدراتاسیون شدید همراه با فشار خون کمتر از 80 میلی متر جیوه سلول های قرمز خون (RBC) در مدفوع 15 بیمار(33 درصد) و دزهیدراتاسیون شدید همراه با فشار خون کمتر از 80 میلی متر جیوه در 19 بیمار (41 درصد) وجود تب همراه با لکوسیتوز شدید و وجود خون در مدفوع در این مطالعه، مساله عفونت همزمان وبا را با سایر سازواره (ارگانیسم)های مهاجم روده ای مثل شگیلا ونیز احتمال وجود سویه های جدید ویبرکلرا را مطرح می کند. براین اساس پیشنهاد می شود در تمامی موارد جداسازی ویبریوکلرا، سروتیپینگ برای سویه های جدید و کشت همزمان برای سایر آسیب زاهای روده ای انجام شود.
    کلیدواژگان: ویبریوکلرا، اپیدمیولوژی، تب، لکوسیتوز
  • محمدجعفر گلعلی پور، کامران حیدری، مهرداد جهانشاهی، محمدعلی وکیلی، علیرضا محرری صفحه 47
    ابعاد بدن نوزاد، پایه ای برای تمام تغییرات شاخص های انسان سنجی جسمانی (آنتروپومتریک) می باشد. با توجه به اهمیت شاخص های آنتروپومتریک سر و صورت در طب اطفال، علوم تشریح، پزشکی قانونی، جراحی پلاستیک، دندان پزشکی و...، این مطالعه برای نوزادان زنده یک روزه دختر طراحی گردید. به این منظور، بررسی حاضر، به صورت توصیفی و به روش مقطعی، روی 423 نوزاد یک روزه دختر برای مقایسه دو گروه قومی فارس بومی و ترکمن که از نظر بالینی سالم بوده اند، به روش سفالومتری کلاسیک انجام شد. میانگین و انحراف معیار شاخص های سفالیک و پروسوپیک در گروه های قومی فارس بومی به ترتیب 4.7 ± 78.63 و 11.5± 74.3 و در گروه قومی ترکمن به ترتیب 8.7 ± 77.85 و 9.8 ± 81.6 تعیین گردید. تیپ های غالب و نادر سردر گروه قومی فارس بومی، به ترتیب مزوسفال (42 درصد) و هیپربراکی سفال(9درصد) ودر گروه قومی ترکمن به ترتیب مزوسفال(39 درصد) و هیپربراکی سفال (8 درصد) بودند. همچنین تیپ غالب صورت در گروه قومی فارس بومی با 71.22 درصد هیپراوری پروسوپیک و در گروه قومی ترکمن با 39.01 درصد از نوع مزوپروسوپیک بود. تیپ نادر صورت نیز در هر دو گروه از نوع هیپرلپتوپروسوپیک و فراوانی آن به ترتیب 4.24 و 1.89 درصد تعیین گردید. این مطالعه علاوه بر مشخص کردن تیپ های سر و صورت نوزادان دختر در دو گروه قومی فارس بومی و ترکمن، نشان داد که عامل قومیت با تنوع شکل صورت و سر نوزادان می تواند رابطه داشته باشد.
    کلیدواژگان: انسان سنجی جسمانی (آنتروپومتری)، سفالومتری، شاخص پروسوپیک، جنس، قومیت
  • حسین رحمانی انارکی، علی اکبر عبداللهی، حسین نصیری، محمدعلی وکیلی صفحه 53
    بخش های ویژه برای بیماران، به دلیل اقدامات تهاجمی طبی و پرستاری، به عنوان محیط های استرس زا محسوب هستند. روشن بودن مداوم لامپ ها و سر و صدای زیاد مانع آرامش و خواب بیماران می شود و این استرسورها، هم در وضعیت فیزیولوژیک و هم در وضعیت روانی آنان اثر می گذارند. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمه تجربی بوده که در آن 5 دقیقه ماساژ پشت به 25 بیمار، به عنوان یک اقدام کاهنده استرس ارائه شده است. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمه تجربی بوده که در آن 5 دقیقه ماساژ پشت به 25 بیمار، به عنوان یک اقدام کاهنده استرس ارائه شده است. در این تحقیق پاسخ های فیزیولوژیک در طی و به دنبال 5 دقیقه ماساژ پشت مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات فیزیوژیک(تعداد نبض، تعداد تنفس، متوسط فشار شریانی خون و اشباع اکسیژن خون محیطی) از طریق سیستم های مانیتورینگ بیمار جمع آوری شد. نتایج، افزایش معنی داری در میزان اشباع اکسیژن محیطی خون بیماران نشان داد (P<0.002) هم چنین در تعداد نبض (P<0.001)، تعداد تنفس (P<0.001) و متوسط فشار شریانی خون آنان (P<0.001) پس از ماساژ پشت کاهش معنی دار مشاهده شد. براساس تغییرات ایجاد شده در پاسخ های فیزیولوژیک در طی ماساژ پشت، کاربرد ماساژ پشت را به عنوان یک کاهش دهنده شاخص های فیزیولوژیک شرایط استرس می توان پیشنهاد کرد.
    کلیدواژگان: ماساژ پشت، بخش مراقبت های ویژه، درمان های تکمیلی، شاخص های فیزیولوژیک
  • صادق علی نازیکی، حمیدرضا بذرافشان، ناصر بهنام پور، پاویز صفحه 59
    افسردگی یکی از بیماری های شایع روان پزشک در جهان می باشد. یکی از علل افسردگی بیماری های طبی مانند دیابت است. این مطالعه برای تعیین شیوع افسردگی در میان بیماران دیابتی و رابطه آن با سن بیمار، طول مدت دیابت، جنسیت، نوع و کنترل دیابت انجام شده است. مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش مقطعی اجرا شده، و نمونه ها، به صورت تصادفی ساده، از جامعه بیماران دیابتی سرپائی مراجعه کننده به کلینیک دیابت مرکز آموزشی - درمانی 5 آذر گرگان در سال 1379 انتخاب شدند. از میان بیماران دیابتی، 100 بیمار از گروه دیابت شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) و 50 بیمار از گروه دیابت شیرین وابسته به انسولین (IDDM) به تصادف انتخاب شده و از نظر سن، جنس، میزان قند خون ناشتا و میزان هموگلوبین گلیکوزیله بررسی، وافسردگی آنها با استفاده از پرسشنامه استاندارد افسردگی بک (BECK) ارزیابی شد. در این مطالعه مشخص شد 40.6 درصد بیماران دیابتی افسردگی متوسط تا شدید بالاتر از 21 دارند و بین سن بیماران و افسردگی رابطه معنادار آماری وجود دارد (P<0.014) همچنین بین طول مدت دیابت و افسردگی رابطه معنادار آماری وجود داشت (P≤0.05). به علاوه ما دریافتیم در بیماران دیابتی افسردگی تحت تاثیر جنس نمی باشد و بین نوع دیابت و بروز افسردگی رابطه معنادار آماری وجود ندارد. با توجه به مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله (Hba1c) بین افسردگی و کنترل دیابت نیز رابطه معنادار آماری وجود نداشت. این مطالعه نشان داد که افسردگی در بیماران دیابتی از جمعیت کلی جامعه شایع تر است، با افزایش سن، احتمال بروز آن بیشتر می شود و افسردگی. با طول مدت بیماری رابطه مستقیم دارد.
    کلیدواژگان: افسردگی، دیابت، سن، جنس
  • حمیرا خدام، اکرم ثناگو، لیلا جویباری صفحه 65
    ثبت کردن یکی از مهم ترین عملکردهای پرستاری است که حدود 30 درصد وقت آنان را به خود اختصاص می دهد. از آنجا که نگارش تمام مراقبت های انجام شده برای بیمار، نتیجه مراقبت و پاسخ به درمان است، هیچ چیز به اندازه یک ثبت کامل و استاندارد نمی تواند بیانگر تمام کارهای انجام شده برای بیماران باشد. تحقیق حاضر یک مطالعه شبه تجربی با هدف تعیین تاثیر آموزش مداوم بر کیفیت ثبت گزارش های پرستاری است. واحدهای مورد پژوهش، تمامی پرسنل پرستاری(78 نفر) دست اندرکار ثبت گزارش های پرستاری در بخش های داخلی و جراحی مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی گرگان بودند. در این پژوهش کیفیت گزاش های پرستاری از بعد محتوا و ساختار در دو مرحله قبل و پس از برگزاری برنامه های آموزش مداوم گزارش نویسی، با کمک چک لیستی از الگوی استاندارد ثبت، مورد بررسی و امتیاز دهی قرار گرفت. سپس میانگین نمرات کسب شده در دو مرحله با کمک آزمون آماری (t-pair) مورد مقایسه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان دهنده اختلاف آماری معنی دار بین میانگین امتیاز کسب شده در مرحله قبل و پس از آموزش بود (P<0.001). نتایج این پژوهش نشان می دهد که به سادگی می توانیم برای ارتقاء کیفیت، از آموزش مداوم استفاده نمائیم.
    کلیدواژگان: آموزش مداوم، ثبت، گزارش پرستاری
  • کبری خاجوی شجاعی، سوسن پارسای، نادر فلاح صفحه 70
    بزرگ ترین فشار فیزیولوژیکی در طول زندگی زنان، هنگام بارداری ایجاد می شود که مهم ترین تغییر را در وضعیت زیستی آنان پدید می آورد. این فشار فیزیولوژی ناشی از نیاز جنین است. به همین علت نیاز زن حامله به انرژی و مواد مغذی در مقاسه با زنان معمولی افزایش می یابد. امروزه، ثابت شده است آموزش مداوم تغذیه و بالا بردن آگاهی زنان در کنار دادن غذاهای اضافی برای مادرهای فقیر به بهبود سلامت مادر و بچه کمک می کند. این پژوهش به منظور تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد زنان باردار شهر تهران در مورد تغذیه دوران بارداری انجام شده است. تعداد نمونه ها با توجه به میزان کم وزنی هنگام تولد و همچنین مطالعه راهنما، 315 نفر برآورد شد که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایو با مراجعه به 10 بیمارستان واقع در 5 نقطه شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پژوهشگر و با مصاحبه در پرسشنامه جمع آوری شد. این پژوهش نشان داد که 60 درصد از زنان مورد بررسی نسبت به تغذیه دوران بارداری آگاهی پایین داشتند و 10.5 درصد زنان از آگاهی خوبی نسبت به تغذیه دوران بارداری برخوردار بودند. در بخش نگرش این پژوهش، نشان داده شد که اکثر زنان باردار به تغییر رژیم غذایی در دوران بارداری اعتقاد داشتند(71.4 درصد). همچنین 87.6 درصد زنان به خوردن لبنیات در دوران بارداری اعتقاد داشتند ولی 69.8 درصد به خوردن قرص آهن اعتقاد نداشتند و خوردن غذاهای آهن دار را کافی می دانستند. به علاوه بین میزان تحصیلات زنان در مورد مطالعه و نگرش آنها درباره لزوم مصرف قرص آهن در زمان بارداری رابطه معنی داری نشان داده شده است(0.0001? P). با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد آگاهی زنان باردار در مورد تغذیه دوران باردای کافی نیست و در نتیجه عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین نیاز به آموزش تغذیه در دوران بارداری به وسیله کادر پزشکی لازم و ضروری است.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، تغذیه، زنان باردار
  • سیدعابدین حسینی، حمیدرضا بذرافشان صفحه 76
    مطابق تعریف، حوادث عروق مغزی همان تغییرات نورولوژیکی ناشی از کاهش خون رسانی مغزی می باشد. این بیماری شایع ترین بیماری سیستم عصبی و سومین عامل مرگ و میز در کشورهای غربی است. اما متاسفانه آمار دقیقی از عوامل خطر ساز مسبب این بیماری در ایران در دسترس نیست. پژوهش حاضر به منظور شناسایی این عوامل قبل از ایجاد عارضه، انجام شده است. این یک پژوهش توصیفی می باشد و 150 نفر از مبتلایان به حوادث عروق مغزی در مدت یک سال در مرکز آموزشی - درمانی پنجم آذر گرگان مورد برسی قرار گرفتند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه تهیه شده که حاوی 17 سوال بود انجام گرفت. پرسشنامه بر بالین بیمار و با استفاده از منابع اطلاعات(پرونده، همراه و خود بیمار) تکمیل شده است. اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد که براساس نتایج حاصله، میانگین سنی مبتلایان 66 سال و بیشترین درصد آنان(86 درصد) از قوم فارس بود. 64 درصد بیماران سابقه ابتلا به پرفشاری خون داشته اند. میانگین قند خون آنان 152 میلی گرم در دسی لیتر و بیشترین درصد بروز اختلالات بعد از حادثه عروق مغزی 74.7 درصد از نوع حسی و حرکتی بوده است. نتیجه آن که برای افراد در معرض خطر، پیش بینی و ارائه برنامه آموزشی می تواند در کاهش و تعدیل عوامل مسبب حادثه عروق مغزی موثر باشد و از بروز سکته مغزی و عوارض نامطلوب آن جلوگیری کرده و در این باره لزوما باید، برنامه توانبخشی بیماران برحسب نیاز آنها تدوین و به اجرا گذاشته شود.
    کلیدواژگان: سکته مغزی (CVA)، عوامل خطر ساز
  • کتایون جلالی آریا، اکرم ثناگو، لیلا جویباری صفحه 81
    هر سال در جهان بیش از هشت میلیون شیر خوار قبل از یک سالگی می میرند و بیش از نیمی از آنان کمتر از یک ماه زنده می مانند.
    متاسفانه هنوز بسیاری از مادران بنا به دلایل مختلف شیردهی خود را زودتر از موعد(زمان مناسب) قطع کرده و یا همراه با آن از مایعات غیرضروری و تغذیه اضافی استفاده می کنند. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که به منظور بررسی علل عدم موفقیت در شیردهی انحصاری مادران در شهر گرگان صورت گرفته است. بدین منظور 322 مادر دارای فرزند 12-4 ماهه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهر گرگان با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای حاوی سوالات باز و بسته در ارتباط با ویژگی های فردی، اجتماعی وخانوادگی مربوط به والدین و شیرخواران بود. یافته های پژوهش نشان داد که تنها 44.4 درصد واحدهای مورد پژوهش، تغذیه کاملا انحصاری با شیر مادر داشتند. همچنین رایج ترین مایع اضافی مصرفی در 59.9 درصد موارد آب قند و مهم ترین علت برای شروع تغذیه اضافی، دل درد کودک و در اکثر موارد (32.6 درصد) به توصیه مادر بزرگ بوده است. تحلیل آماری نتایج گویای آن است که سن بالای مادر و عدم اعتماد به نفس و کافی ندانستن شیر به وسیله مادر، ابتلا کودک به بیماری حاد و کم وزنی نوزاد در بدو تولد از علل عدم موفقیت در شیردهی انحصاری مادران در این مطالعه بوده است.
    کلیدواژگان: شیردهی انحصاری، علل شکست
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 87
|
  • A.A.Eimani –E-Fooladi *_M.Sattari _K.Ghzi – Saedi Page 1
    The appearance of the Tuberculosis drug resistance caused to expand the research about the new drugs. LSJ medium used as a main base for culturing the Mycobacterium Tuberculosis in most place of the world. A group of the anti-microbial substance which are used to treat the Tuberculosis are sensitive to heat and they can not be used in LSJ medium. In the performed research by considering the primary possibilities in each Tuberculosis research laboratory a method designed used for the drug resistance. In this method the using of the drugs for treatment of Tuberculosis examined and it was compared with the standard method. The primary contact in the 48 hours of the Mycobacterium in middle broke 7H9 broth showed the same results as the middle broke 7H10 Agar culture.
  • A.Tabbarai , E.Ghaemi , M.R.Fazeli , S.Bakhshandeh Nosrat , N.Behnampour , M.Basori Page 6
    Golden Staphylococci is one of the most common factors in skin and systemic infection. About 30% of people are carrying this bacterium in their skin and nose. Increased drug resistance in this microorganism and consequent infection, has gained the attention of scientific organization. Therefore we decided to determine the prevalence of nose carrier of this bacterium in healthy children in Gorgan schools. During the winter 1998 to March 1999 the sample has been taken from 1193 student’s nose with sterile cotton swab. These results showed that in 194 samples (16.3%) Staphylococci Aureus has been isolated, from these samples 114 cases belong to girls (16.1%) and 80 cases were boys (16.4%) that there is not a meaningful variation between them. The number of bacteria isolated from the villages children was 109 cases (17.6%) and in town’s children were 85 cases (14.8%), also this difference didn’t show significant difference. The prevalence of carrier among the 6-12 years old was 12-25.3%, which has got a significant meaning (P<0.001). Antibiotic resistance in the isolated S.aureus were tested and result showed that 34.8% of samples are resistant to Methicilin and 1.7% were resistant to Vancomycin, only 4% were sensitive to Penicillin. Therefore with regard to the results of this investigation, further researches are recommended in relation between strain’s of S.aureus that isolated from carrier’s and strain’s that isolated from patients and to determine their drug resistance in this region.
  • M.Saeedi *, H. Baradaran , M.A. Hatef Page 12
    ANCA are classes of antibodies or in reality autoantibodies usually produce in conditions that degradation of neutrophiles occurs. This is led to vascular damage. They are more common in rheumatic diseases such as Rheumatoid Arthritis (RA), systemic Lupus Erythematus (SLE) and vasculitic diseases especially Wegners’ granulomatosis (With specificity and sensitivity as high as 95%). We decided to design IFA-ANCA because this assay has high sensitivity and in with comparison other techniques such as ELISA & RIA is more economic and simple. On the other hand, screening test for determining ANCA is immunofluorescent assay. ANCA test establishment contains: Isolation of neutrophiles, fixation with Ethanol and Formalin, improvement of method and quality control by using of indirect immunofluorescence assay (IFA), 2 staining pattern are observed. Cytoplasmic (C-ANCA) or classic and prinuclear (P-ANCA) pattern. Established ANCA test by inter assay method had 95% reproducibility and 91% precision.
  • H.Teimori *, P.Mehdipour , M. Atri , M.R.Mirzai Page 19
    Breast cancer is one of the most common causes of death due to cancer in women. More than half of hereditary breast/ovarian cancer families could be attributed to mutation in breast cancer susceptibility gene BRCA1. This study was performed on blood samples of 30 women who affected with familial breast cancer. Non-radioactive PCR-SSCP technique was utilized mutation screening in exons 3, 10, 12 of BRCA1 gene. Two shifts in exon 3 and also two in exon 12 was detected, but no shift in exon 10 was found. Due to low number of recognized mutations, the statistical analysis didn’t show a meaningful correlation between mutations and pathological characteristics. Results from this study showed that there was a low possibility of germline mutation in these three exons. Low rate of mutation in this report was concordance with the others.
  • Aa Abdollahi *, B.Arya , M.J.Golalipour , M.A.Vakili Page 25
    Pain is a symptom of disease and most diseases accompanied with pain, specially among hospitalized post-operative patients. Several drugs and routes of administrations have used for post operative pain control. We compared post op analgesic effects of Diclofenac suppository to intramuscular Pethedine in post op inguinal herniorrhaphy patients. This study is a clinical trial on 40 patients who were operated due to unilateral inguinal herniorrhaphy. They divided into two groups incidentally. In Diclofenac Na group each patient received 100 mg Diclofenac Na supp every 8 hours. In Pethedine group each patient received 0.5 mg/kg Pethedine, intramuscularly. Pain severity of the patients controlled for 24 hours with visual comparation method and mean pain severity compared among 2 groups in the first 24 hours. Mean pain severity difference of Pethedine groups patients compared to Diclofenac Na group was 6.10 with standard error of 3.57 with (P<0.212) had no meaningful difference during first post operative phase. We concluded that Diclofenac Na is a suitable substitute of 24 hours intramuscular Pethedine for post op pain relief.
  • B.Nikyar Page 30
    Kawasaki disease is a systemic vasculitis of unknown etiology. The most significant sequela of acute Kawasaki disease are related to information of small to medium sized arteries and, in particular, the development of coronary artery dilation and aneurysms (CAA). The aim of this study was to assess the cardiovascular complications of Kawasaki disease in Iran. The studied population consisted of 54 patients who were diagnosed to have Kawasaki disease and referred for cardiac evaluation. There were 30 boys and 24 girls, aged between 5 months and 13 years (Mean 3.9 years). All patients except 3 had received standard treatment with high-dose Aspirin and intravenous? Globulin (IVGG). All patients were evaluated by physical exam, chest X-ray, ECG and echocardiography (ECHO). Abnormal cardiac findings included: Cardiomegaly in 4 (7.6%), ECG changes in 4 (7.6%), Mitral regurgitation in 3 (5.5%) LV dysfunction in 2 (3.7%), pericardial effusion in 4 (7.6%) and coronary artery dilatation in 5 (9.2%).
    Conclusion
    1) Kawasaki disease and its cardiovascular complications are not uncommon in Iran. 2) Coronary artery involvement is a major problem. 3) IVGG therapy reduces the risk of cardiac complications. 4) ECHO is a valuable tool in acute phase and follow-up period.
  • G.R.Vaghari *, M.Farajollahi Page 34
    Anemia especially those due to Iron deficiency is one of the nutritional problems. Women are more susceptible to anemia during the age of fertility. The main purpose of this study is to determine the prevalence of anemia among 18-35 years old women in the villages around Gorgan. It was carried out in the 20 villages on 415 women. They were chosen by compound sampling. The mean age of the cases was 24.92 years old. Blood sampling and filling the questionnaire were carried out. On the chosen samples ferum Iron, TIBC, was determined using spectrophotometer hematolog tests was carried out using electronic cell counter. The prevalence of Iron deficiency, anemia, and the anemia due to Iron depletion were 37.78%, 25.1% and 13.45% respectively. There was not a meaningful relationship between marital status age with Iron depletion anemia and anemia due to Iron depletion. The conclusion out of this research showed that the anemia and especially anemia due to Iron depletion is one of the main nutritional problems among the women living in the villages around Gorgan.
  • A.R.Mirahmaizadeh , M.R.Kadivar , R.Ghane Shirazi , M.Fararooei Page 39
    Drug addicts, especially those practicing injection, are regarded as a major high-risk group for HIV infection. This study was performed to determine the burden of infection in 1061 drug addicts residing in the rehabilitational camp of Shiraz. In 1998, a survey in 1061 randomly selected drug abuse residing in the rehabilitational camp of Shiraz were performed in which demographic and other required data were collected using a questionnaire and samples from each subject were tested for anti-HIV by ELISA-II and then western blot. Overall, 0.76% of subjects were positive for anti-HIV detected by ELISA-II, 1.2% among intravenous and 0.33% among non-intravenous drug abusers, which, being several hundred times more than the prevalence in the general population. Points to the fact that drug addicts must be regarded very high-risk irrespective of their principle method of drug use. The high prevalence among non-intravenous addicts also may be indicative of the possibility that they have practiced high-risk injection sometimes during the period of addiction or imprisonment. Due to the low number of positive cases, no relation could be established between the age, duration and method of drug abuse, history of imprisonment, job, tattooing, marital status and HIV infection. Authors recommend widespread education of the community and drug abuser population in order to reduce the prevalence and spread of infection in addicts an the society, active case-finding among drug abusers, particularly before their referral to rehabilitational centers and developing control measures along with educational program to prevent the residents of these centers from access to drugs and practice of high-risk methods such as needle-sharing.
  • B.Khodabakhshi *, M.Haidari , M.R.Faseli , E.Ghaemi , M.Sadeghkarimi Page 43
    Gastro-enteritis due to Vibrio Cholera was increased suddenly in summer of 1998 in our country. In this research we studied epidemiological and clinical features of Cholerae patients. Vibrio Cholera isolated from 189 (3.3%) patients from 56II stool samples. 182 (96.2%) Vibrio Cholera O1 isolated. 46 (24%) patients with positive stool cultures for Vibrio Cholera were hospitalized. 50% patients were 15-45 yrs. No sex predominency was seen. The important observations in this study including: Fever in 28.1% (13) of patients, sever leukocytosis in 15% (7) of patients, RBC in stool in 33% (15) of patients. Fever and neutrophilia and RBC in stool probably shows co-infection with order intestinal pathogens or different serotypes of Vibrio Cholera with new characteristics. So we are recommending extensive research to be done on serotyping of all of the isolates of Vibrio cholera and other intestinal pathogens simultaneously.
  • M.J.Golalipour , K.Haidari , M.Jahanshahi , M.A.Vakili , A.R.Moharrery Page 47
    Anthropometric dimensions are basis for evaluation of newborns’ health. In respect of importance of anthropometric indices of head and face in forensic medicine, surgery, pediatrics, medical imaging, …. We achieved this study. Determining range of head and face dimensions in normal one-day old female newborns on Fars and Turkman races. This descriptive and cross-sectional study is achieved on 423 normal one-day old newborns (Turkman group: N=211, Fars group: N=212) by classic cephalometry method. Mean and standard deviation of cephalic and prosopic indices in Fars group were 78.63±4.7, 74.3±11.5 and in Turkman group were 77.85±8.7, 81.6±9.8 respectively. Dominant and rare types of heads in Fars group were mesocephalic (42%) and hyperbrachycephalic (9%) and in Turkman group were mesocephalic (39%) and hyperbrachycephalic (8%) respectively. Dominant and rare types of face in Fars group was hypereuriprosopic (71%) and hyperleptoprosopic (4.24%) and in Turkman group were mesoprosopic (39%) and hyperleptoprosopic (1.89%) respectively. This study determines the types of head and face in normal female newborns in Fars and Turkman groups and determines the effects of racial factor on the diversity of head and face shapes in normal newborns.
  • H.Rahmani . Anaraki *_A.A.Abdollahi _H.Nasiri _M.A.Vakili(M.Sc) Page 53
    Recent publications have questioned the efficacy of massage. It is acknowledged that critical care environment are stressful for patients in term of invasive medical, and nursing procedures. Continuous brighting and excessive noise prohibits the potential relaxation and sleep. In this article, which is a research study, the physiologic response during and following a five minutes administration of back massage are described. This study is a semi-experimental research in which a 5 minutes back massage was offered to 25 patients as stress reduction intervention. Physiological data (Heart rate, mean arterial blood pressure, respiration and peripheral oxygen saturation) were obtained from the patient bedside monitoring system. Results indicated there was significant effect from the intervention on peripheral oxygen saturation (P<0.002). However, a significant decrease in heart rate (P<0.001), blood pressure (P<0.001) and respiration rate (P<0.001) was observed during the back massage intervention. Results indicated back massage had the potential effect of increasing relaxation as evidenced by physiological change during the intervention administration to critically ill patient in intensive care unit massage was found to be a useful therapy to enhance relaxation and sleep in critically ill patient.
  • S.A.Taziki , H.R.Bazrafsan , N.Behnampour , M.Paviz Page 59
    Depression is a common disorder in the world. Depression may due to general medical condition disorder such as diabetes mellitus. This study explains the relationship between diabetes M and depression (Prevalence, age, duration, sex, type, control of disease) among diabetic patients. This is a analytical and cross-sectional study. Sampling has been done by random among out-patients diabetics in Gorgan 5th Azar Hospital, diabet clinic, during year 2000. About 100 NIDDM diabetic patients type and 50 IDDM type selected by randomization. They were assessed according to age, sex, FBS, HbA1c, duration, type and beck inventory standard test. The findings showed: 40.6% have moderate and sever depression with beck test over 21 points. There are a significant relationship between age of diabetic patients and depression (P<0.14). There are a significant relationship between duration and depression. There aren’t any relationship between sex and depression (P>0.81). There aren’t any relationship between type of diabet and depression (P<0.236). There aren’t any relationship between HbA1c and depression (P>0.85). Depression is more common among diabetic patients than general population and incidence have a direct relation with age and duration of disease.
  • H.Khoddam , A.Sanagoo , L.Joibary Page 65
    Documentation is one of the most important nursing functions that one third of their time are spent for them. Since documentation is recording all of cares delivered to patient, the result of the care and patient response to treatment, and all that has been done does show in documentation. The present research is the semi-experimental study with purpose of determining effect of continuing education on quality of nursing records. The samples consist of nursing personnels of medical-surgical units that responsible for documenting of nursing records Gorgan teaching hospital. Prior to and after education, the content and structure of records were evaluated, scored and mean of scores were comparated by a check-list analysis of findings indicated significant differences between mean of scores prior to and after education (P<0.001). The results showed that we can use continual education for promotion of nursing record quality.
  • K.Khajavishojaii *, S.Parsay , N.Fallah Page 70
    Pregnancy is the great physiological stress during of women’s life and cause the most importance change in their biological state. This physiological stress arising from fetus needs and thus increase pregnant women requirement to energy and nutrients in comparison with non-pregnant women. Nutritional continuous training caused increase of women knowledge by additional foods side, for poor mother, provide maternal and child health, so this survey has been done to determine knowledge rate, attitude and practices of pregnant women in Tehran, nutritional knowledge, attitude and practices in 315 pregnant women were assessed in 10 hospitals of Tehran. A structured questionnaire was used for this purpose. This research showed, 60% of women had low-level nutritional knowledge. In the attitude part of this research data showed 71.4% of women had positive attitude toward changes to improve the quality of their diet, and 87.6% of women had positive attitude toward dairy consumption eating during pregnancy. But 69.8% of women had negative attitude about Iron supplement. There was significant relation between level of education and attitude toward Iron supplement. Nutritional knowledge of pregnant women is weak so that the effects in their practice. Therefore nutritional training is necessary during pregnancy by physician.
  • S.A.Hosaini , H.Bazrafshan Page 76
    Cerebrovascular accident has been defined as some neurologic changes due to lack of cerebral blood supply. CVA is the most common CNS disorder and the third factor resulting in death in western countries. Unfortunately, the exact statistic data of the risk factors causing this disorder, in Iran isn’t available. In order to show these factors, this descriptive study has been done on CVA patients in one year. Data gathering was performed by a questionnaire including 17 questions. The questionnaires were filled by the patient’s bedside via using patient’s records, patient’s relatives and patient himself. Data analysis indicated the results such as: Average age of 66, the greatest frequency of Fars race (86%), pre-existing hypertensive disorder (64%), FBS=152 and the highest incidence of sensory and motor disorder. Consequently, applying some educational program can be useful in decreasing the intensity of the agents causing CVA, reducing stroke and its harmful effects and performing rehabilitation program.
  • K.Jalaly Aria , L.Joybari , A.Sanagoo Page 81
    The present research is a descriptive and analytical study, which is done in order to investigate the reasons of failure in exclusive breast-feeding in Gorgan. 322 women with children between six to 12 months who referred to health center in Gorgan were chosen as convenience sampling. The instruments for collecting information were some questionnaires included open-ended or closed questions, which was related to individual, social and familial characteristics of parents and children. The findings showed that only 44.4% had exclusive breast-feeding. The most current additional liquid in 59.9% was Glucose water. The most important reason for beginning the additional nutrition was colic which most of the time was advised by grandmother (32.6%). Chi-square has shown maternal age, mother’s conception of her ability in breast feeding, feeling that she would not have enough milk to adequately nourish her baby child, acute diseases, the low birth weight and among the reason for failure to have exclusive breast feeding (P<0.05).