فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، پاییز و زمستان 1379)

  • تاریخ انتشار: 1380/01/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقالات پژوهشی
  • حمید سپهری، مظفر رضوانی پور صفحه 5
    ترکیبات مختلفی تحت عنوان مسدود کننده های کانال کلسیمی شناسایی شده اند. قوی ترین گروه این ترکیبات، مشتقات 1 و 4 دی هیدروپیریدین می باشند که معروفت ترین آنها نیفیدپین است. رابطه ساختمان و اثرات این دسته از ترکیبات، به طور گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته است. ما در این مطالعه، به بررسی توانایی مشتقات جدید دی هیدروپیریدین در مهار کانال کلسیمی نوع L در مقایسه با نیفیدپین، روی عضله صاف ایلئوم موش صحرایی پرداختیم. در این ترکیبات در موقعیت 4 حلقه پیردین به جای گروه 2- نیتروفنیل، 1- متیل - 2 متیل سولفوتیل یا متیل تیو - 5 ایمدازول قرار گرفته است. آزمایش ها روی موش صحرایی نژاد ویستار (با وزن 250 تا 350 گرم) انجام شد. در این بررسی ما قطعات 2 سانتی متری ایلئوم را به داخل لوله مرکزی حمام بافت که حاوی 10 سی سی محلول کربس اکسیژن دار شده با دمای 37 درجه سانتی گراد بود منتقل کردیم و انقباضات آن را با ترانسدیوسرایزوتونیک به وسیله دستگاه فیزیوگراف ثبت نموده ایم. با اضافه کردن 1.1 سی سی محلول کلرو پتاسیم 800 میلی مولار به محلول کربس حمام بافت، حداکثر انقباض در عضله صاف روده ایجاد می شد. سپس آنقدر نیفیدپین و یا ترکیبات مورد بررسی به محیط اضافه کردیم تا 50 درصد انقباض ایجاد گردد (IC50). آنگاه قدرت اثر ترکیبات مورد بررسی را با نیفیدپین مقایسه نمودیم. مقایسه نتایج به دست آمده نشان داد که استرهای قرینه با افزایش طول زنجیره استری، قدرت اثر آنها کاهش می یابد و در استرهای ناقرینه، با افزایش طول زنجیره استری در یک طرف، قدرت ترکیبات مربوطه افزایش پیدا می کند
    کلیدواژگان: دی هیدروپیردین، نیفیدپین، آنتاگونیست های کانال کلسیمی
  • محمد تقی پور، اسماعیل ابراهیمی، محمدجعفر شاطرزاده، مهیار صلواتی صفحه 14
    امروزه در توان بخشی نوین آسیب های ارتوپدی اندام تحتانی، از روش دویدن به عقب به عنوان یک روش موثر در بهبود کنترل عصبی عضلانی اندام در حین انجام فعالیت های عملکردی و ورزشی یاد می شود. با این حال نیاز به مقایسه این روش با روش مرسوم دویدن به جلو به لحاظ تاثیر آنها بر کارآیی عملکردی اندام تحتانی احساس می گردد. هدف از انجام این کارآزمایی بالینی تصادفی مقایسه تاثیر دو روش تمرینی دویدن به جلو و دویدن به عقب روی برخی از آزمون های عملکردی اندام تحتانی بوده است. یک نمونه 30 نفری از مردان سالم و جوان به روش احتمالی ساده انتخاب، و به روش تصادفی منظم به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. برای یک گروه به مدت شش هفته، هر هفته سه جلسه و 15 دقیقه در هر جلسه با سرعت انتخابی دویدن به جلو، و برای گروه دیگر دقیقا با همان حجم تمرین، دویدن به عقب انجام شد. آزمون عملکردی شامل پرش عمودی، پرش طول روی یک پا، زمان جهش متوالی روی یک پا در مسافت شش متری، و دویدن رفت و برگشت سریع بودند که در چهار مرحله به فواصل زمانی دو هفته ای انجام و نتایج حاصله در هر گروه با آزمون آماری t زوج، و بین دو گروه با آزمون آماری t مستقل تجزیه و تحلیل شد. داده های حاصل، نمایانگر بهبود معنی دار تمامی آزمون ها در هر گروه و همچنین نبودن اختلاف معنی دار بین پیشرفت دو گروه پس از شش هفته بودند. بر اساس این پژوهش دو روش تمرینی دویدن به جلو و عقب به یک میزان در افزایش توانایی های عملکردی اندام تحتانی موثر هستند، و هر دو می توانند درصورت نبودن ممنوعیت، در توان بخشی فعال عملکردی اندام تحتانی متعاقب آسیب های ارتوپدی و ورزشی، مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: دویدن به جلو، دویدن به عقب، آزمون عملکردی، اندام تحتانی، پرش طول، پرش ارتفاع، تعادل استاتیک، توان بی هوازی
  • آزادرضا منوصریان، اختر سیفی صفحه 28
    منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول با درصد زیادی از اسیدهای چرب غیراشباع همراه می باشد. این گلیکولیپید وقتی در آب پخش می شود، ساختمان غیر دو لایه شش وجهی به خود می گیرد. این لیپید عمدتا در غشاء تیلاکوئیدی کلروپلاست به مقدار زیاد حضور دارد. اسیدهای چرب این لیپید را به کمک کاتالیزور و با فن هیدروژناسیون، کاملا اشباع نموده که با این واکنش شیمیایی یعنی تغییر وضعیت اشباع شدن زنجیره های اسیدهای چرب، تغییراتی در ساختمان این گلیکولیپید ایجاد می شود، به طوری که بعد از هیدروژنه شدن و قرار دادن لیپید در محیط آبی، ساختمان صفحه مانند جایگزین شکل شش وجهی می شود. ما برای بررسی بیشتر این موضوع، منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول طبیعی و اشباع شده را با هم مخلوط، و در آب پخش کردیم. وضعیت جدید و نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که اثر هیدروژناسیون لیپید، دو قسمت جدا از هم را مشاهده خواهیم کرد که یکی در ارتباط با ساختمان شش وجهی مربوط به لیپید طبیعی است و دیگری وضعیت صفحه مانند است که به گلیکولیپید اشباع شده مربوط می باشد. از میکروسکوپ الکترونی جهت تشخیص وضعیت منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول استفاده نمودیم. منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول یکی از لیپیدهایی است که به وفور در غشاء تیلاکوئیدی کلروپلاست دیده می شود. این غشاء های زیستی برای بسیاری از اعمال حیاتی خود چنین تغییراتی را در ساختمان خود شاهد خواهند بود. یکی از راه هایی که غشاء می تواند چنین کنش هایی را از خود نشان دهد، تغییر وضعیت اشباع شدگی اسیدهای چرب بعضی از لیپیدهای موجود در غشاء می باشد. این مطالعه حاکی از آن است که با هیدروژنه کردن اسیدهای چرب منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول چنین تغییر و تحولی را در این لیپید و در نتیجه در ساختمان غشاء زیست شناختی شاهد خواهیم بود.
    کلیدواژگان: منوگالاکتوزیل دی اسیل گلیسرول، غشاء زیستی، هیدروژناسیون، میکروسکوپ الکترونی
  • محمدعلی رمضانی، عارف صالحی، احمد شیرافکن، حمیدرضا بذرافشان، حسن آهنگر، محمدعلی وکیلی صفحه 34
    دیابت به عنوان یکی از بیماری های شایع و از عوامل خطرناک و مهم در ایجاد بیماری شرائین کرونر و از جمله علل مرگ و میر و ناتوانی در بیشتر کشورهای جهان است. دیابت علاوه بر تسریع پدیده تصلب شرائین (آترواسکلروز) و دخالت در افزایش اثرات سایر عوامل خطرساز CAD، از طریق ایجاد کاردیومیوپائی نیز باعث افزایش بیماری زایی و مرگ و میر می شود. هدف این مطالعه، بررسی رابطه سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) و مدت بیماری با میزان اختلال سیستولیک و دیاستولیک بطن چپ در بیماران دیابتی نوع 2 بوده است. در این بررسی کارکرد مقدار کسر جهشی بطن چپ (EF)، یا داپلرکوکاردیوگرافی رنگی هم زمان با تعیین (HbA1C) مورد ارزیابی قرار گرفت.29.5 درصد از بیماران دارای اختلال عملکرد سیستولیک و 70.5 درصد آنان واجد عملکرد طبیعی بودند. میانگین HbA1C در گروه اول 10.25 درصد، و در گروه دوم که اختلال سیستولیک بطن چپ نداشتند 9.07 درصد بود (P?0.001) از نظر اختلال دیاستولیک، 51.5 درصد عملکرد طبیعی، 3 درصد، اختلال خفیف دیاستولیک و 45.5 درصد اختلال شدید دیاستول داشتند HbA1C در گروهی که اختلال دیاستول نداشتند 9.51 و در گروهی که اختلال شدید دیاستولیک داشتند، 10.31 بوده است (p?0.001). بررسی نشان داد که بین عملکرد سیستولیک میوکارد با نحوه کنترل دیابت و با میزان (HbA11C) همبستگی خطی و معکوس وجود دارد و فرض مستقل بودن آنها رد می شود یعنی هرچه کنترل دیابت ضعیف تر باشد میزان EF (کسر جهشی بطن چپ) کاهش می یابد. از طرفی بین عملکرد دیاستولیک بطن چپ که توسط اکوکاردیوگرافی مشخص شده با میزان کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع 2 نسبت عکس وجود دارد. بعلاوه بین طول مدت دیابت و اختلال عملکرد سیستولیک و دیاستولیک رابطه معنی داری وجود دارد. این مطالعه نشان داد که دیابت علاوه بر این که به عنوان عوامل خطرساز مهم ایجاد بیماری کرونری (CAD) و انفارکتوس و همچنین عوارض مربوط به آن به شمار می رود، در ایجاد کاردیومیوپاتی و نهایتا نارسایی قلب غیر وابسته به CAD و افزایش فشار خون نقش دارد.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین، بیماری شرائین کرونر، هموگلوبین گلیکوزیله، کسر جهشی، اختلال سیستولیک و دیاستولیک، اکوکاردیوگرافی
  • زهرا ذنوبی، مریم سادات موسوی صفحه 43
    با توجه به اهمیت یائسگی و اثرات آن بر زندگی زن یائسه و نیز فواید درمان جایگزینی هورمونی در این دوران، بر آن شدیم که به بررسی یکی از اثرات درمان استروژنی یعنی مشکلات و اختلالات خواب در زنان یائسه بپردازیم. به این منظور 60 زن یائسه وارد یک مطالعه سه ماهه آینده نگر، دو سرکور و مورد - شاهدی شدند. افراد فوق پس از اخذ سابقه و معاینه فیزیکی کامل و آزمایش های لازم و کنار گذاشتن کلیه عوامل مداخله گر، انتخاب شدند. این افراد در دو گروه 30 نفری قرار گرفتند. گروه مورد با قرص استروژن کونژوگ و با دز 0.625mg در روز، به مدت سه ماه و گروه شاهد با قرص پلاسبو یک عدد در روز به مدت سه ماه تحت درمان قرار گرفتند. هر دو گروه پس از سه ماه مجددا بررسی شدند. قبل و پس از درمان، پرسشنامه هایی حاوی 7 سئوال مطرح و پر شدند. نتایج نشان داد درمان با استروژن در گروه آزمایشی به طور معنی دار، موجب تسهیل در خواب رفتن شده، دفعات از خواب پریدن را کاهش می دهد، به خواب رفتن را تسهیل می نماید، خستگی صبحگاهی و خواب آلودگی در طی روز را نیز کاهش می دهد (P<0.05). در مطالعه ما رابطه ای بین وزن، سن، طول مدت یائسگی با اختلالات خواب بدست نیامد. بر اساس این مطالعه نتیجه می گیریم که درمان جایگزین استروژن به وضوح مشکلات خواب را در زنان یائسه کاهش می دهد و این خود تائیدی بر فواید HRT می باشد.
    کلیدواژگان: یائسگی، زنان یائسه، خواب، استروژن
  • وحیده کاظمی نژاد، رامین آذرهوش، فرهاد نادعلی صفحه 49
    سرطان پستان شایع ترین بدخیمی نزد زنان است و بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان می باشد. از این رو تشخیص و درمان زودهنگام آن می تواند به نحو قابل توجهی بر سیربالینی و پیش آگهی بیماری تاثیر بگذارد. یکی از موارد بسیار بحث انگیز در مورد اداره بالینی سرطان پستان، نقش آسپیراسیون سوزنی ظریف (FNA) در تشخیص توده های پستانی است. برای تعیین قدرت تشخیص و تقش FNA در تشخیص سرطان پستان، در این تحقیق ما در 86 بیمار غیرانتخابی با توده پستان قابل لمس، هم FNA و هم بافت برداری (بیوپسی) اکسیزیونال انجام دادیم و یافته های آسیب شناسی بافتی (هیستوپاتولوژیک) و سلول شناختی (سیتولوژیک) با هم مقایسه شدند. در مطالعه ما، FNA منفی کاذب و مثبت کاذب نداشت و حساسیت آن برای تشخیص در توده های بدخیم، 88.8 درصد و ویژگی آن برای ضایعات خوش خیم 96.2 درصد و ارزش پیش بینی آن 100 درصد بود. بر اساس این مطالعه، FNA می تواند به عنوان یک روش مطمئن در تشخیص ضایعات خوش خیم به کار رود و برای جلوگیری از تشخیص نادرست ضایعات بدخیم حمایت های مناسبی فراهم سازد. همچنین این روش می تواند تشخیص را تسریع کرده و هزینه اداره بالینی سرطان پستان را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: پستان، آسپیراسیون سوزنی ظریف، بافت برداری
  • عزت الله قائمی، علیجان تبرایی، محمدرضا فاضلی، محمدعلی وکیلی، مسعود بازوری صفحه 55
    فارنژیت و عارضه مهم روماتیسم قلبی ناشی از عفونت با استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A یکی از مشکلات عمده بهداشتی - درمانی کودکان می باشد. در این بررسی برای تعیین فراوانی نسبی کلونیزاسیون استرپتوکوک گروه A در کودکان دبستانی شهرستان گرگان در شمال ایران از گلوی 1588 دانش آموز دختر و پسر سالم 12-6 ساله مدارس شهرستان گرگان طی ماه های بهمن 1377 لغایت فروردین 1378 با سواپ نمونه برداری شد. مجموعا 175 مورد استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A جدا گردید (11 درصد). میزان کلونیزاسیون در دختران (10.8 درصد) کمی کمتر از پسران (11.2 درصد) بود. حاملین این باکتری در مناطق شهری بیش از مناطق روستایی، و در نقاط غرب و جنوب شهر و ناحیه غربی روستاهای گرگان میزان جداسازی از سایر مناطق زیادتر و با اختلاف معنی دار همراه بوده است. اگر چه میزان شیوع این باکتری در گلوی افراد قوم قزاق بیش از سایر اقوام بوده ولی تفاوت معنی داری بین اقوام مختلف از این نظر مشاهده نشده است. نتایج حاصل بیانگر لزوم توجه به برنامه های بهداشتی در کودکان و تدوین برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری ناشی از استرپتوکوک بتاهمولیتیک گروه A و عوارض مهم ناشی از آن می باشد.
    کلیدواژگان: استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A، ناقلین، گرگان، کودکان
  • گزارش مورد
  • بهروز ادیبی صفحه 62
    کوریورتیتیت توکسوپلاسمایی پری پاپیلری یک بیماری نادر است که به علت نزدیکی ضایعه به دیسک اپتیک، همراه با تورم دیسک (papilitis) می باشد. این وضعیت به صدمه فیبرهای عصبی ناحیه گرفتار منجر شده و در میدان بینایی مرکزی نقص ایجاد می کند. به همین علت برخلاف دیگر کوریورتینیت توکسوپلاسمایی، اولین شکایت این بیماران، اختلال در میدان دید مرکزی می باشد. دوشیزه ای 16 ساله، بدون هیچ سابقه ای از بیماری سیستمیک و چشمی با اختلال ناگهانی در میدان دید مرکزی و تاری مختصر دید، به کلینیک مراجعه نمود که در معاینه بالینی، +MG2 با نقص دید رنگ و کوریورتینیت همراه با تورم دیسک بینایی داشت. در بررسی فرابالینی، نیز ایمونوگلوبولین G و M توکسوپلاسموز در ابتداد و یک هفته بعد بالاتر از حد طبیعی بود.
    کلیدواژگان: پری پاپیلری، توکسوپلاسموزیس، کوریورتینیت، نقص میدان دید مرکزی
  • محمدحسین تازیکی، بابک سلطانی صفحه 69
    پری کوندریت و کوندریت عفونی از بیماری های نادر ناحیه اوریکول می باشند که ممکن است به دنبال سوختگی ها و یا اعمال جراحی و آسیب ها اتفاق افتند و باعث علائمی از جمله درد شدید و تورم و سرخ شدگی (اریتم) شوند. همچنین هرپس زوستر نیز که به علت فعال شدن مجدد ویروس های نهفته در ریشه های عصبی ایجاد می شود، می تواند ضمن ایجاد ضایعات وزیکولرگروهی در زمینه اریتماتو، در امتداد ریشه ها اعصاب کرانیال و یا نخاعی، باعث درد و سوزش شدید گردد، و بعضی از عوامل از جمله استرس و یا شیمی درمانی، و ندرتا اعمال جراحی می تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. در این مقاله وضعیت یک بیمار مبتلا به پری کوندریت و کوندریت عفونی که همراه با هرپس زوستر بود، و به نخ جراحی نیز واکنش نشان می داد گزارش می شود. در نهایت، بیمار، با انجام درمان طبی و دبریدمان وسیع بهبود یافت و سکل کمی به جای گذاشت. با توجه به توام شدن چند آسیب شناسی با همدیگر و اشتباهی که همراه آنها برای درمانگر ایجاد می کند، تصمیم به معرفی این مورد گرفته شد.
    کلیدواژگان: پری کوندریت، کوندریت، اوریکول، ماستویید کتومی، هرپس زوستر
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 73
|
  • H.Sepehry , M.Rezvanupour Page 5
    Structurally diverse groups of compounds are known to be effective as Calcium antagonists. The most potent class of antagonists comprises derivatives of 1, 4 Dihydropyridine of which the most widely known agent is Nifedipine. This class of compounds has been subject of many structure-activity relationship studies. In this research we evaluated the Calcium channel antagonists activity of various diester analogues of Nifedipine on rat ileal smooth muscle. In these analogues, the Orthophenyl group at position 4 is replaced by 1 Methyl-2-Meythlusulfonyl or Methylthio-5 Imidazolyl. Wistar rats (180-250 g) were killed by a blow to the head. The intestine was removed above the ileocecal junction and longitudinal smooth muscle segments of 2 cm length were maintained at 37°C in a 10 ml jacket organ bath containing oxygenated intestinal Krbps solution. The contraction were recorded with a forced displacement transducer connected to a physiograph. The contraction was elicited with 80 mmol kcl. Test compounds were cumulatively added to produce 50% relaxation of contracted ileal smooth muscle (IC50) that was determined from the concentration response trace recorded by physiograph. The comparison of activities of symmetrical esters indicates that increasing the length of methylen chain in C3 and C5 esters substituent decreased the activity and comparison of activities of a symmetrical ester, compound indicate when at C3 was a small substituent, increasing the length of methylen chain increase activity.
  • M.Taghipour , E. Ebrahimi , M.J.Shaterzadeh , M.Salavati * Page 14
    One of the effective way to treat and control the neuromuscular organs from injuries of lower limbs in the exercise of backward running. The present research has been set up to determine the effectiveness of this sport and comparing it with forward walking. The aim of this clinical trial is to differentiate between the effectiveness of these two sports on the functional performance tests of lower limbs. To carry out this study 30 normal male has been divided in two groups, in group one forward walking is carried out three 15 minutes session per week for six weeks, and backwards walking has been arranged for group 2 on the same condition. The functional performance tests in this study were vertical jump, single leg hop jump for the distance of 6 meters, in forward and backward running. The findings from this study indicate that there is not meaningful improvement during the six weeks within the 2 different sports. On the basis of these results the 2 procedures of running forward and backward have got the same effect on the increasing the functional performance of lower limbs and both sports can be used active functional rehabilitation.
  • A.R.Mansourian *, A.Saifi Page 28
    Monogalactosyl Diacylglycerol is a glycolipid and contain a high proportion of polyunsaturated fatty acid substituents and form hexagonal structure when dispersed in excess water. Catalytic hydrogenation of this Lipid in the presence of catalyst completely saturates the hydrocarbon chains and the Lipid forms typical open sheet bilayer structure in water at 20?C. Binary mintures of native and hydrogenated Lipid tend to phase-separated at 20?C, our results which was obtained by electron microscope reveals lamellar phase Lipid indispersed with regions of hexagonal structure and the proportion of each reflect the composition of mixture. Monogalactosyl Diacylglycerol is one of those Lipids, which present in high amount in thylakoid membrane of chloroplast. This membrane and others they go through this kind transformation in their Lipid structure to enable the biochemical physiological functions of the cells.
  • M.Ramezani *, A.Salehei , A. Shirafkan , H.R.Bazrafshan , H.Ahangar , M.A.Vakili Page 34
    Diabetes mellitus is a common metabolic disorder that is associated with long-term complications of various organs, such as cardiovascular system. This study is about evaluation of myocardial function and determination of related cardiovascular factor in type 2 diabetic patients who referred to diabetes clinic of 5th Azar Hospital from 200 patients who referred to the clinic, 48.5% had diastolic and 29.5% had systolic dysfunction. Related factors with both diastolic and systolic dysfunction of diabetic patients are: HbA1c level (Control of diabetes), duration of diabetes and hypertension. This investigation shows that: Incidence and severity of systolic and diastolic dysfunction in type 2 diabetic patients are related to metabolic state and quality of diabetic control. Incidence of hypertension increase in diabetic patients, and hypertension is an important risk factor in diastolic and systolic dysfunction. Diastolic dysfunction is more common than systolic dysfunction in diabetic patients. Intensive control of blood Glucose level lead to decreasing the incidence of coronary artery disease in diabetic patients. We suggest, intensive control of blood Glucose level, treatment of hypertension, regular cardiovascular evaluation in diabetic patients and screening test for early diagnosis of diabetes in high-risk population should be taken under consideration.
  • Z.Zonobi *, M.S.Mosavi Page 43
    Due to importance of menopause and it’s effects on the menopausal women, and also the use of hormonal replacement therapy, we decided to evaluate side effects of Estrogen therapy on menopausal women, such as sleep disorder and related problems. 60 menopausal women entered a 3-months prospective, placebo-case controlled, double blind and accidental study. They were selected after taking history and physical examination, some necessary laboratory data, exclusion of interfering factors. They were divided in 2 groups with equal members. Conjugated Estrogen (0.625 mg per day) was given orally for 3 months to case group. Placebo (1 tablet per day) was given to control group. The 2 groups evaluated again after 3 months. A questionnaire with 7 questions was given to the members of 2 groups before and after treatment. Treatment with Estrogen reduce number of sleep awakening, daily drawsiness, morning tiredness and improve the sleeping and resleeping (P<0.05) and with confidence interval of (95%). In our study, there was not significant correlation between weight, age, duration of menopause, cause of menopause with sleep disorders. According to this study, we conclude that Estrogen replacement therapy reduce sleep disorders in post menopausal women. These findings confirm HRT benefits.
  • V.Kazeminejad *R., Azarhoosh , F.Nadali Page 49
    The cancer of breast is the most common malignancy among women and after cancer of the lung is the second cause of death in females. Thus, early diagnosis and treatment can have a effect significant in prognosis and clinical course of disease. One of the numerous controversial tissues to the clinical management of breast cancers is the role of fine-needle aspiration (FNA) to assess the accuracy and determine the role of FNA in breast cancer diagnosis, we performed both FNA and excisional biopsy in 86 unselected patients with palpable breast masses and correlated the cytologic and histopathologic findings. In our study, FNA had no false-negative and no false-positive results, and the sensitivity of diagnosis of malignant tumors was 88.8%, the specificity of diagnosis of benign lesions was 96.2% and the predictive values were 100%, respectively. On the basis of above study, breast FNA may add a measure of confidence in the diagnosis of benign lesions, provides a safeguard for preventing misdiagnosis of malignant lesion, and might expedite and reduce the cost of managing breast cancer. Also, breast FNA like any diagnostic method depends to individual techniques and continual practice.
  • E.Ghaemi *, A.Tabarrai , M.R.Fazeli , M.A.Vakili , M.Bazoori Page 55
    Streptococcal pharyngitis and rheumatic fever/rheumatic heart disease are among the major public health problems in children. In this study we assay the frequency of group A Beta hemolytic Streptococcus in nasopharynex of 1588 healthy 6-12 years children in Gorgan in north of Iran. The sample obtained during February to March 1998, using sterile soap. The prevalence of this bacteria were 11% (175 strains) the rate of colonization in girls and boys were 10.8 and 11.2% respectively. Our study shows that the carrier of this bacteria in Town’s school children are more than the villages.
  • B.Adibi * Page 62
    Peripapilary Toxoplasmosis Chorioretinitis is a rare condition that occurred with papilitis and damage the nerve fiber in the involved zone and visual field defect with central scotoma. Therefore the first complain of these patients are central visual field defect. A 16 years old woman without history of systemic and ocular disease with suddenly central visual field defect and blurred vision was referred to clinic. She was 2+ MG and color vision defect and peripapilary chorioretinitis with papilitis. Elevation of toxo IgG and IgM titer was reported to be higher the normal initially and a week later.
  • Mh Taziki *, B. Soltani Page 69
    Perichondritis and chondritis are rare disease of auricle than may be due to burns surgery or trauma and can present with severe pain erythema and edema. Herpes Zoster, that is due to reactivation of virus in nerve root that present with vesicular group in erythematous fild cranial or spinal nerve innervated zone can present with sever pain and some factors include stress-chemotherapy and really surgery can facilate activation of them. We report a case with perichondritis-chondritis and herpes zoster that had reaction to chromic material after tympanomastoidectomy and with medical treatment and debridement with some sequela healed. The importance of this case is multipathological that can mislead the clinication.