فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
پیاپی 3-4 (پاییز و زمستان 1378)

  • تاریخ انتشار: 1379/01/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • وحید خوری، سیدمحسن نایب پور، یونس اشرفیان، محسن ناصری صفحه 5
    بی نظمی ضربان (آریتمی) های فوق بطنی باتوجه به شدت و دوره وقوع حملات، درمان های دارویی و غیر دارویی را می طلبد. درمان های دارویی در اکثر موارد به دلیل خصوصیت منجر به فرد این آریتمی ها، یعنی مزمن بودن دوره حملات، پایین بودن سن وقوع آنها، همچنین وجود عوارض جانبی و احتمال تشدید آریتمی ها به عنوان درمان های ایده آل مطرح نبوده اند. گیاهان دارویی به دلیل سهولت دسترسی، کاهش عوارض جانبی و قیمت مناسب، بعنوان جایگزین شایسته داروهای ساختگی همواره مورد توجه بوده اند. در این تحقیق برای ارزیابی خواص ضد آریتمی گیاه بومادران زرد با استفاده از مدل تجربی قلب جدا شده موش صحرایی نر، غلظت های مختلف (7-^10×2، 9-^10×2، 10-^10×2 وزن/حجمی) عصاره متانولی گیاه بر خواص الکتروفیزیولوژیک گره دهلیزی-بطنی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته تحقیق نشان می دهد که غلظت های 10-^10×2 وزن/حجمی منجر به افزایش معنی دار در شاخص ونکه باخ می گردید، در صورتی که غلظت های 7-^10×2، 9-^10×2 وزن/حجمی به افزایش معنی دار در هرسه شاخص زمان هدایت گره دهلیزی-بطنی، شاخص ونکه باخ و زمان تحریک ناپذیری موثر منتهی گردید. هیچکدام از غلظتهای فوق نتوانستند ثابت زمانی شروع پدیده ریکاوری (trec) را تغییر دهند. براساس این نتایج عصاره متانولی گیاه بومادران زرد بدون وابستگی به غلظت، قادر به افت فعالیت نسبی گره دهلیزی-بطنی مخصوصا در قسمت ابتدایی آن بوده و با کنترل تکانه (ایمپالس) های ورودی به بطن ها احتمالا قادر به کنترل و یا جلوگیری از شروع آریتمی فوق بطنی با سازوکار ناشناخته می باشد. تحقیقات گسترده تر در زمینه چگونگی ایجاد اثرات فوق و بررسی تاثیر این گیاه در مطالعات کارآزمایی بالینی در انسان، می تواند افق های استفاده از این گیاه را در درمان بیماران مبتلا به آریتمی فوق بطنی روشن تر سازد.
    کلیدواژگان: بی نظمی ضربان (آریتمی)، مدل لانگندروف، گره دهلیزی، بطنی، گیاه بومادران زرد
  • ولی الله حسنی، محمد پوراسلامی، احمد نیاکان لاهیجی، صدیقه صحت صفحه 16
    به دنبال تحریکات دردناکی که پس از القاء بیهوشی و در طی اعمال جراحی بر بیمار وارد می شود، پاسخ های استرس فرد برانگیخته می گردد. این می تواند در بیماران با مشکلات زمینه ای مانند بیماری ایسکمی قلب و دیابت، مشکل آفرین باشد. بنابراین انتخاب روشی که نوسانات هورمونی ناشی از پاسخ های استرس را به حداقل برساند، مطلوب خواهد بود. به این منظور 100 بیمار کاندیدای عمل جراحی آب مروارید (کاتاراکت) که همگی در محدوده سنی بیشتر از 18 سال بودند و همچنین وضعیت سالم و یا قابل کنترل داشتند، بطور تصادفی انتخاب شدند. نیمی از بیماران (50 نفر) در گروه اول (بیهوشی عمومی داخل وریدی) قرار گرفته و برای القاء و نگهداری بیهوشی آنان از پروپوفول استفاده شد. در گروه دوم (بیهوشی متعادل) از تیوپنتال سدیم برای القاء و هالوتان و نیتروس اکساید برای نگهداری بیهوشی استفاده گردید. هیچکدام از بیماران، شب قبل از عمل یا صبح روز عمل، داروی آرام بخش دریافت نکرده و برای القاء بیهوشی آنان و تداوم آنها تنها از فنتانیل و آتراکتوریوم استفاده شد. قند خون کلیه بیماران در دو گروه و در بدو ورود به اتاق عمل توسط گلوکومتر اندازه گیری می شد و سپس در فواصل زمانی معین، بعد از القاء، بعد از برش جراحی و 30 دقیقه بعد از شروع عمل، قند خون مجددا اندازه گیری و تفاوت بین قند خون پایه با قند خون های بعدی محاسبه شد. نتیجه برحسب درصد تقسیم بندی گردید (کمتر از 10%، بین 20-10%، بیشتر از 20%). مطالعه فوق از نوع شبه تجربی بوده و نتایج حاصل از تغییرات قند خون که به روش کای-اسکوئر تجزیه و تحلیل شد نشان داد که بین دو گروه فوق تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.001)، بطوری که در هر سه مرحله، افزایش قند خون بیماران در گروه دوم بیشتر از گروه اول بود، یعنی در گروه دوم اکثر بیماران بخصوص بعد از برش جراحی، بیش از 20% افزایش قند خون نشان می دادند. بنابراین، به نظر می رسد که در روش بیهوشی عمومی داخل وریدی، کنترل قند خون بیماران بهتر از روش بیهوشی متعادل انجام می پذیرد.
    کلیدواژگان: بیهوشی عمومی داخل وریدی، بیهوشی متعادل، پروپوفول، قند خون
  • محمدحسین تازیکی، محمد مهدی قاسمی صفحه 25
    التهاب مزمن گوش میانی (اوتیت مدیا) پدیده ای تجربی است ولی در سیر خود می تواند باعث بروز عوارضی از جمله کاهش شنوایی حسی-عصبی شود. این مطالعه برای نشان دادن شیوع کاهش شنوایی حسی-عصبی در بیماران مبتلا به التهاب مزمن گوش میانی و همچنین رابطه آن با بعضی عوامل دیگر صورت گرفته است. به همین منظور 207 بیمار که دارای ترشحات چرکی از گوش بودند و یا قبلا ترشح داشته اند، بررسی شدند. 70 بیمار، اتوره دوطرفه و 137 بیمار، اتوره یک طرفه داشتند. بنابراین 277 گوش مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان انتقال استخوانی بالاتر از 15db بدون درنظر گرفتن پدیده کارهارتناچ بعنوان پایه تشخیص کاهش شنوایی حسی-عصبی درنظر گرفته شد. 66 بیمار کاهش شنوایی حسی-عصبی داشتند که از میان آنها 26 مورد دوطرفه بود. لذا تعداد کل گوش های مبتلا به این عارضه 92 گوش بود (32.2%). همچنین آسیب هایی مثل TB، فیستول دریچه گرد و SCC گوش میانی، هرکدام در یک مورد مشاهده شد. در حدود 90.3% از موارد نگاره شنوایی مبین کاهش شنوایی در بسامدهای (فرکانس های) بالا بود. 47.6% از گوش ها با نسج جوانه ای و کلستاتوم دارای کاهش شنوایی بودند. حال آنکه 28.7% از موارد نشانگان سوراخ شدگی منجر به کاهش شنوایی حسی-عصبی را نشان دادند. تجزیه و تحلیل داده های مطالعه نشان داد که احتمال کاهش شنوایی حسی-عصبی در سنین بالا زیادتر می شود. این می تواند به علت اتوره طولانی تر بیماران مزبور باشد. بین شدت کاهش شنوایی حسی-عصبی و سن رابطه آماری یافت نشد و لذا تشخیص و درمان بموقع می تواند از پیدایش این عارضه جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: التهاب مزمن گوش میانی، کاهش شنوایی حسی، عصبی
  • رامین آذرهوش، محمدجعفر گلعلی پور، ناصر بهنام پور، آزاده بشرخواه صفحه 32
    سرطان پستان شایع ترین بیماری بدخیم زنان محسوب می شود. یکی از عواملی که با پیش آگهی سرطان پستان رابطه دارد درجه توده است. این مطالعه به منظور بررسی درجه توده های بدخیم پستان و رابطه آن با عوامل مرتبط صورت گرفته است. تحقیق حاضر از نوع مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد که به روش مقطعی صورت پذیرفت. داده ها براساس اطلاعات موجود در پرونده بیماران و فایل بخش آسیب شناسی مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان بدست آمدند. همه بیماران در مدت سه سال (1375 الی 1377) در این مرکز تحت عمل جراحی بافت برداری (بیوپسی) یا برداشتن پستان (ماستکتومی) قرار گرفته بودند. در مورد هریک از نمونه ها معیارهای جدول درجه بندی بلوم و ریچاردسون براساس مرور تعداد میتوزها، توبول سازی و چند شکل شدن هسته (پلئومورفیسم) مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه عبارتند از: 1) بیشترین فراوانی نوع بافت شناختی توده، سرطان مجرایی مهاجم و کمترین آن سرطان توبولر بوده است. 2) بیشترین افراد مبتلا به سرطان پستان در سنین 45-36 سالگی و کمترین آن در محدوده سنی 35-26 سالگی قرار داشتند. 3) بیشترین فراوانی در توده پستان با درجه یک و کمترین فراوانی در درجه سه بوده است. 4) بین مقدار میتوز و میزان توبول سازی توده رابطه کاملا معنی داری وجود داشت. همچنین میزان چند شکل شدن هسته با مقدار میتوز توده بطور مستقیم رابطه داشته ولی بین چند شکل شدن هسته و میزان توبول سازی توده رابطه ای مشاهده نشد. باتوجه به اهمیت درجه بندی توده پستان در تعیین پیش آگهی و درمان بیماران، ضروری است برای تمام بیماران در گزارش های آسیب شناسی، درجه توده قید شود.
    کلیدواژگان: درجه بندی، سرطان پستان، آسیب شناسی بافتی، چند شکل شدن هسته، میتوز، توبول سازی
  • راهب قربانی، رامین پازوکی، علیرضا احمدیان صفحه 39
    انگل های روده ای دارای انتشار جهانی و به عنوان مهم ترین مشکل بهداشتی و اقتصادی در اغلب نقاط دنیا می باشند، بطوری که می توان گفت هیچ نقطه ای از دنیا را نمی توان یافت که گرفتار چند نوع بیماری های انگلی نباشد. به منظور ارزیابی وضعیت آلودگی انگلی کودکان زیر دو سال مناطق شهری شهرستان سمنان در سال 76-1375، از 359 کودکان زیر دو سالی که به همراه مادرانشان به مراکز بهداشتی شهری شهرستان مراجعه نمودند، در سه روز متوالی نمونه مدفوع تهیه و به سه روش فرمالین-اتر، مستقیم و رنگ آمیزی با تیونین، از نظر وجود انگل بررسی شدند. در این کودکان، آلودگی به کرم های روده ای دیده نشد. 14.2% افراد آلودگی به تک یاخته ها داشتند که ژیاردیا لامبلیا با آلودگی در 10% افراد، شایعترین انگل در این کودکان بوده است. در 10.3% افراد آلودگی به تک یاخته های آسیب زا دیده شده است. بین سن و آلودگی به تک یاخته های روده ای رابطه معنی دار آماری دیده شد (P<0.001) بین جنس، وضعیت منطقه (سردسیر یا گرمسیر) و شیوع انگل های روده ای در سطح معنی داری 5% رابطه ای دیده نشد. از آنجا که ژیاردیا شایعترین انگل منطقه بوده و این انگل بیماریزاست، آموزش به مادران در زمینه رعایت اصول بهداشتی می تواند از آلودگی به انگل ها و عوارض آنها جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: شیوع، ژیاردیا لامبلیا، کودکان، انگل های روده ای، تک یاخته های روده ای
  • الهام خوری، محمدعلی وکیلی، محمدجعفر گلعلی پور صفحه 46
    کم وزنی هنگام تولد، از عمده ترین علل مرگ و میر کودکان زیر یک سال بویژه نوزادان است. این پژوهش به منظور تعیین میزان کم وزنی نوزادان در بدو تولد و بررسی برخی عوامل مرتبط با آن چون گروه قومی، محل سکونت، سن مادر و رتبه تولد نوزاد در متولدین مرکز آموزشی درمانی دزیانی شهرستان گرگان انجام گرفته است. این مطالعه یک بررسی توصیفی-تحلیلی و با روش مقطعی است و نمونه پژوهشی آن شامل 2138 نوزاد بود که با روش نمونه گیری تصادفی نظام دار در طول سال 1375 و از روی داده های موجود انتخاب شد. اطلاعات لازم از طریق تکمیل برگه تنظیمی ویژه ای جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که شیوع کم وزنی در افراد مورد پژوهش 6.3%، در نوزادان پسر 5.7% و در نوزادان دختر 6.9% می باشد. میزان کم وزنی در نوزادان مادران 18 سال و کمتر و نوزادان مادران بالای 35 سال بترتیب 1.8 و 1.4 برابر میزان کم وزنی نوزادان مادران 35-19 سال بوده است. درصد نوزادان با وزن پایین، در مادران اول زا 1.9 برابر مادران با نوزدان رتبه تولد دوم تا چهارم است. میزان کم وزنی در نوزادان گروه قومی سیستانی تقریبا 1.8 برابر نوزادان مادران ترکمن است. باتوجه به نتایج پژوهش، عواملی نظیر سن مادر، قومیت و رتبه تولد با میزان کم وزنی نوزادان رابطه دارد.
    کلیدواژگان: کم وزنی نوزاد، رتبه تولد، سن مادر، قومیت
  • رسول یوسفی مشعوف، زهرا حیدربرقی صفحه 54
    آزمون سرم شناسی ویدال به علت سرعت جواب آزمایش و سهولت انجام آن هنوز متداول ترین روش های تشخیصی بیماری تیفوئید و پاراتیفوئید به شمار می آید، اما قرابت پادگنی (آنتی ژنیک) سازواره (ارگانیسم) ایجاد کننده تیفوئید با سایر عوامل عفونی از قبیل کلی فرم ها، بروسلاها و فرانسیسلاها از قابلیت اعتماد این آزمون کاسته است. در این تحقیق سعی شده است متغیرهایی مانند ارزش پیش بینی موارد مثبت و منفی کاذب، حساسیت و ویژگی این آزمون سرم شناسی بررسی و ارزیابی شود. در این تحقیق که از نوع توصیفی-مقطعی بوده، طی سال های 77-1373، مجموعا 378 بیمار مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر همدان، در دو گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول بیماران تب دار مبتلا به تیفوئید بودند (182 نفر) که کشت خون آنها از نظر سالمونلاتیفی و پاراتیفی A و B و C مثبت بوده و دارای حداقل یک نوبت آزمون ویدال بودند. گروه دوم نیز بیماران تی دار غیر تیفوئیدی بودند (196 نفر) که کشت خون آنها از نظر سالمونلاهای تیفوئیدی منفی بوده ولی واجد آزمون ویدال بودند. در گروه اول از 182 بیمار تیفوئیدی، 96 نفر (52.7%) دارای عیار پادتن (آنتی بادی) O مثبت برابر یا بالاتر از 1:40 بودند و تعداد 77 نفر (42.2%) نیز دارای عیار O مثبت برابر با 1:80 یا بالاتر از آن بودند. در گروه دوم از 196 نفر 14 نفر (7.2%) دارای عیار پادتن O مثبت برابر با 1:40 و بالاتر و 11 نفر (5.6%) دارای عیار O مثبت برابر با 1:80 و بالاتر از آن بودند. در گروه اول از 182 نفر، 66.4% سالمونلاتیفی جدا گردید درحالی که تنها 31.3% از آنها دارای عیار پادتن OD بودند. باتوجه به نتایج تحقیق، حساسیت آزمون سرم شناسی ویدال با عیار 1:80 و بالاتر از آن 86%، ویژگی 64%، ارزش پیش بینی مثبت، 42% و منفی، 95% تعیین گردید. بنابراین منفی شدن آزمون ویدال از احتمال تشخیص بالینی تیفوئید نمی کاهد، درحالی که مثبت بودن آن در بیمارانی که دارای علائم منطبق با این بیماری هستند، تشخیص بالینی را حمایت نمی کند.
    کلیدواژگان: حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی، آزمون ویدال، تیفوئید
  • گزارش مورد
  • بابک سلطانی، رامین آذرهوش صفحه 62
    سودوگزانتوما الاستیکوم یک اختلال ارثی با شیوع 1 در 160000 نفر می باشد. در این اختلال، پوست برخی نواحی بدن، به صورت شل و افتاده درمی آید و پاپول ها و پلاک های زردرنگ قرینه در نواحی گردن، زیربغل، کشاله ران و ناحیه چین آرنج و پشت زانو بروز می کند. سایر نواحی بدن با احتمال کمتری ممکن است گرفتار شود. بیماری که معرفی می گردد، زن 30 ساله ای است که از قوم ترکمن که برای درمان ضایعات جلدی که عمدتا به شکل چین خوردگی واضح در ناحیه گردن بوده و با پاپول های زردرنگ متعدد در ناحیه چین آرنج، سطح قدامی شکم و گردن همراهی می شد، به کلینیک پوست مرکز آموزشی-درمانی پنجم آذر گرگان مراجعه نموده است. پس از انجام نمونه برداری از ضایعه ناحیه شکم، شواهد بدست آمده از آسیب شناسی بافت ها، بطور کافی از تشخیص سودوگزانتوما الاستیکوم حمایت می کردند.
    کلیدواژگان: سودوگزانتوما الاستیکوم، آسیب شناسی بافت ها، پوست
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 67
|
  • Khoori V. , Nayebpour Sm , Ashrafian Y. , Naseri M. Page 5
    The treatment of supraventricular arrhythmia include wide range of medical intervention, but ideal drug for treatment of this kind of arrhythmia is yet to be developed. Pharmacological interventions due to their adverse side effects and the possibility of proarrhythmic effects are usually ineffective in treating these conditions. Herbal remedies are suitable alternatives for synthetic drugs, due to their availability, minimal side effects and lower price. Pharmacological studies and traditional medical literature point to the cardiovascular effects of the Achillea Santolina in many instances. In present study, we used isolated heart of langandrof rats as an experimental model to determine the effect of various concentrations of the methanol extract of Achillea santolina (2×10^-7, 2×10^-9, 2×10^-10 W/V) on the electrophysiological properties of the isolated heart. Results of this study show a significant depression of WBCL, AVCT and ERP and non-significant increased in time constant of recovery (trec). It may be therefore be considered a potential role for anti-arrhythmic effect of Achillea Santolina in suppression or treating supraventricular tachyarrhythmia.
  • Hassani V. , Pooreslami M. , Niakan M. , Sehat S. Page 16
    Stress responses have been excited by the painful stimuli, after induction of anesthesia and during the operation. In order to reduce these responses, it will be useful to select the type of anesthesia. Based on this fact, two groups of patients (Every group had 50 patients) were selected randomly. All patients are older than 18 years old and were chosen according to America Society of Anesthesiologist, class I, II, and were candidated for cataract surgery. Propofol were used for induction and maintenance of anesthesia In group 1 (TIVA group). In group 2 (Balance anesthesia), Sodium Thiopental induced anesthesia and the combination of N2O and Halothane were used for maintenance of anesthesia, respectively. Blood Glucose in two groups was measured before induction of anesthesia that all were in normal range (80-120 mg/d). Then after induction, incision and 30 minutes after start of surgery, blood Glucose was measured again and deviation from basal level were classified in three categories as: <10%, 10-20%, >20%. The results demonstrated meaningful difference between two groups, statistically (Chi-square, P<0.001). Increasing the blood Glucose in group 2, in three stages, was more than group 1. Blood Glucose level was increased about 20% from its basal level, in the majority of group 2 (32% after induction, 64% after incision, 62% 30 minutes after start of surgery). But, this amount of increasing in group 1 was detected as follow. 16% after induction, 16% after incision, 12% 30 minutes after start of surgery. It is possible that in TIVA group’s, control of blood Glucose and stress responses better than balance anesthesia group’s. The comparative measurements of catecholamine level in both groups would be the next investigations.
  • Tazikei Mh , Ghasemi Mm Page 25
    This study has been performed on show the incidence of sensory neural hearing loss (SNHL) in patients with chronic Otitis Media (COM) and it’s different parameters. 207 patients with persistent or previous otorrhea have been examined. 70 patients had bilateral otorrhea and 137 patients had unilateral problem so overall 277 ears are evaluated. The BC greater than 15 dB without carhartnotch was the basis for diagnosis of SNHL. 66 patients had SNHL and of them 26 cases were bilateral so total number of ears with SNHL were 92 (The incidence of SNHL was 32.2%). 3 cases were due to other causes like TB (1 case) RM fistula (1 case) and squamous cell carcinoma (SCC) of middle ear (1 case). About 90.3% of cases had down slooping high frequency SNHL in their audiogram. In 47.6% of the ears with granulation tissue and cholesteatoma had SNHL while 28.7% of cases with chronic perforation revealed SNHL. Analysis of this study showed that there is a probability of increased SNHL during old ages the cases of prolonged and persisted otorrhea also revealed a higher incidence of SNHL. We didn’t disclose correlation between age and severity of SNHL.
  • Azarhoosh R. , Golalipour Mj , Behnampour N. , Basharkhah A. Page 32
    Breast cancer is the most common cancer in women. Histologic grading is one of the prognostic factors in breast cancer. The present study performed in analytic descriptive method and based on the slide review of beast biopsies received in the pathology department of 5th Azar Hospital from 1976 to 1978, and on the basis of Bloom-Richardson criteria (Mitoses, tubule formation and nuclear pleomorphism). The results are consist of: 1) Infiltrating duct carcinoma is the most common histopathologic form, and tubular carcinoma is the least common 2) The most common age is 36-45 years 3) There is meaningful relationship between mitoses and tubule formation and between pleomorphism and tubule formation. But there is no relation between nuclear pleomorphism and tubule formation in the tumor. Histologic grading of breast carcinoma should be reported by pathologist for clear determination of prognosis and also the best choice for management of the tumors.
  • Ghorbani R. , Pazooki R. , Ahmadian Ar Page 39
    Intestinal parasites have worldwide prevalence and is considered to be as one of the most important hygienic problems in the world. As a whole, we can say there is no where in the world without parasites infestations. For the assessment of parasitic infestations of children under 2 years old in urban areas of Semnan, sample of stools for 3 consecutive days of 359 children under 2 years old, whom were accompanied by their mothers to the health center, were obtained. Samples were recognized by Formalin/ether and direct methods and thionin staining. From 359 children below 2 years old that their stools were examined, 14.2% of them had Protozoa infestation and Giardia Lamblia by 10% was the most common parasite. In these children, infestation by intestinal helminths was not seen and infestation by pathogen parasites was seen in 10.3%. There was significant association between the age and infestation by intestinal parasites (P=0.0000). There was not any significant association between the sexual, areas condition (Tropical/cold) by intestinal parasites. The most common parasite was Giardia. Therefore, educating mothers the principles of hygiene, can prevent infestation to parasites and the potential complications.
  • Khoori E. , Vakili Ma , Golalipour Mj Page 46
    Low birth weight (LBW) is the main known determinant mortality in under 1 year old children particularly in neonates. The aim of this research is to study the rate of LBW and evaluation of some effective factors in LBW, such as: Difference races, residential conditions, maternal age, parity. This research is analytic-descriptive and cross-sectional study. The study population consists of 2183 newborns that are given birth in Dezyani Hospital during 1996. These samples were chosen by systemic randomized technic (3:1). Information was gathered by a questionnaire. The findings show that LBW rate was 6.3% in population under study, which in male and female newborns were 5.7% and 6.9% respectively. The LBW rates in newborns with mothers age?18 years old and those with? 35 years were 1.8% and 1.4% folds higher than LBW rates for newborns with mothers age 19-35 years. The LBW percentage for primiparous women were 1.9 folds to multiparous who had 2-4 deliveries. LBW rates for newborns with Systanie race were approximately 1.8 folds higher than newborns with Torkman ethnic. The results of this study indicate factors such as: Maternal age, race, parity, affect on LBW rates.
  • Yousefi Mashouf R. , Heidar Barghi Z. Page 54
    Serological Widal test is a fast, reliable and easy to perform and this test still is a suitable diagnostic method for diagnosing of typhoidal disease in many clinical laboratories. However, there are some doubtful reports regarding diagnostic value and credibility of this test, which was a motivation for present research. In this study, a total of 378 patients in two groups including 182 typhoidal patients with positive culture for Salmonella Typhi and para-Typhi A, B, C and 196 non-typhoidal febrile patients with negative culture for Salmonella, were studied in Hamadan city during 1994-97. All patients had at least one Widal test. In first group, 52.7% of patients have a titer of? 1:40 using anti-O (A, B, D) and 42.3% of patients also have a titer of? 1:80 using anti-O (A, B, D). In second group, 7.2% of patients have a titer of? 1:40 and 5.6% of them have a titer of? 1:80. In first group, 66.4% of patients had positive blood culture for S.typhi, however, 31.3% of them had positive antibody for OD titer. The results of this study indicated that sensitivity of Widal test for titer of? 1:80 was 86%, specificity 64% and PPV 42% and NPV 95%, therefore the negative Widal test did not have significant effect on the clinical diagnosis of typhoid disease.
  • Soltani B. , Azarhoosh R. Page 62
    Pseudoxantoma Elasticum is a hereditary disease with prevalency of 1 among 160000 people in which yellowish papules and plaques are symmetrically distributed in abnormally lax skin of the neck, axilla, groin, and cubital and popliteal spaces, other parts of the body are less frequently involved. Patient that has been presented is 30 years old Turkman woman referred to 5th Azar Hospital with skin problems contains skin folds at neck, yellowish papules at ant, abdomen, cubital area and neck. After skin biopsy, histopathological findings confirmed clinical diagnosis of Pseudoxantoma Elasticum.