فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
پیاپی 1 (بهار 1378)

  • تاریخ انتشار: 1378/04/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات پژوهشی
  • محسن سعیدی، حسن برادران، محمدرضا هاتف صفحه 7
    آنتی بادی های ضد سیتوپلاسم نوتروفیل (ANCA)، علیه اجزای لیزوزومی و گرانول های اولیه سلول های میلوئیدی (نوتروفیل ها و مونوسیت ها)، در بعضی بیماری های روماتیسمی و نیز در بیماری وگنر بوجود می آید. این آنتی بادی ها، علاوه برآنکه ممکن است در بروز ضایعات عروقی دخالت داشته باشند، ارزش تشخیصی نیز دارند، بطوری که حساسیت و اختصاصی بودن سنجش (ANCA) در بیماری وگنر، در حدود 95-90% است. بنابراین با احتمال اینکه در بیماری های SLE و RA و WG نیز این آزمایش از حساسیت و ویژگی بالایی برخوردار می باشد، بر روی سرم 65 نفر از بیماران مبتلا به RA و 42 نفر از بیماران مبتلا به SLE، بررسی هایی صورت گرفت. با استفاده از روش ایمونوفلورسانس غیر مستقیم، دو الگوی رنگ پذیری مشاهده شد: (C-ANCA) یا نوع سیتوپلاسمی که در 88% موارد آنتی بادی از نوع Anti-PR3 می باشد و (P-ANCA) یا حاشیه هسته ای که شامل آنتی بادی های ضد میلوپراکسیداز (MPO)، لاکتوفرین (LF)، و کاتپسین G یا (CG) و الاستاز (HLE) و لیزوزیم (LZ) هستند. بعلاوه حساسیت (Sensitivity) آن برای بیماران (SLE) در رقت 1/128، برابر 8% و ویژگی (Specificity) برابر 85.1% و برای بیماران RA در رقت 1/16 دارای حساسیت 32.2% و ویژگی 87.5% می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی بادی های ضدسیتوپلاسم نوتروفیل، واگنرگرانولوماتوز، لوپوس اریتماتوز، آرتریت روماتوئید، ایمنوفلورسانس غیر مستقیم
  • موسی احمدپور، محمدعلی وکیلی صفحه 16
    در این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و رشد کودکان بستری شده در بیمارستان، پارامترهای پایش رشد 324 کودک زیر سه سال، هنگام بستری شدن در بیمارستان به همراه شکل تغذیه در 6-4 ماه اول زندگی و زمان شروع تغذیه کمکی، ثبت گردید و پس از تجزیه و تحلیل، نتایج زیر بدست آمد: 58% جمعیت، پسر و 42% دختر بودند، 55.6% جمعیت زیر یکسال و 44.4% بالای یکسال سن داشتند. در 6-4 ماه اول زندگی 67.3% (218 مورد) انحصارا با شیر مادر، 21.3% (69 مورد) با شیر مادر به همراه شیر غیر مادر (شیر گاو، شیر خشک و شیر پاستوریزه) و 11.4% (37 مورد) فقط با شیر غیر مادر تغذیه شده اند. 44.8% بیماران وزن برای سن زیر صدک 5 و 53.7% قد برای سن زیر صدک 5 و 26.9% جمعیت دور سر زیر صدک 5 منحنی NCHS داشتند. 77.8% شیرخواران زیر شش ماه که وزن برای سن آنها زیر صدک 5 واقع می شد، یا اصلا شیر مادر نخورده بودند یا با شیر مادر همراه شیر غیر مادر تغذیه شده بودند. از طرف دیگر 72.2% بیماران با صدک وزنی 5 تا 100 به تنهایی با شیر مادر در 4 تا 6 ماه اول زندگی تغذیه شده بودند. ارتباط موجود بین دو موضوع فوق معنی دار بوده است (P<0.03). از مقدار 48.7% شیرخواران 12-6 ماهه که وزن برای سن آنها زیر صدک 5 واقع می شد، 63.2% آنها طی 6-4 ماه اول زندگی با شیر مادر تغذیه نشده بودند و یا تغذیه کمکی را در زمان مقرر شروع نکرده بودند. نسبت وزن به قد بیماران در مقایسه با وزن به قد استاندارد برای همان سن (معیار مک لورنس) نیز نشان می دهد که 49.2% شیرخواران زیر شش ماه دارای درجاتی از سوء تغذیه می باشند که 74.2% آنها نیز انحصارا با شیر مادر تغذیه نشده بودند (P<0.03) نتیجه نشان می دهد که شیر مادر به تنهایی در شش ماه اول زندگی و همراه با شروع بموقع تغذیه کمکی، بعد از شش ماهگی، می تواند جنبه های رشدی برتر را نسبت به سایر روش های تغذیه ای فراهم نموده، از بروز سوء تغذیه در ماه های بعدی نیز جلوگیری نماید.
    کلیدواژگان: پایش رشد، قد، وزن، دور سر، شیر مادر
  • مهران فرج اللهی، عبدالجلال مرجانی، تیمور آهنگری، محمدعلی وکیلی، نورمحمد سفلی صفحه 24
    باکتریوری در میان دختران، به نحو چشمگیری، شایع تر از پسران است. به همین علت، غربالگری کودکان بدون علامت، از نظر وجود باکتریوری، قبل از اینکه آسیب کلیوی ایجاد شود، لازم می باشد. در این بررسی، نمونه های ادراری از 642 نفر از دانش آموزان دختر 6 تا 11 ساله مدارس بندر ترکمن، جمع آوری شد و بوسیله کشت و آزمایش کامل ادرار، مورد بررسی قرار گرفت. 15 نفر از دختران، باکتریوری قابل ملاحظه ای (5^10 کلنی یا بیشتر در هر میلی لیتر ادرار) داشتند، 11 نفر نیز دارای پیوری (5 لکوسیت یا بیشتر در هر زمینه میکروسکوپی با درشت نمایی قوی) بودند، 6 مورد از نمونه، هم، باکتریوری قابل ملاحظه ای داشتند، هم، دارای پیوری بودند و در 5 مورد، پیوری استریل وجود داشت. همچنین در ادرار شش نفر از دختران نیتریت مشاهده شد و تمامی نمونه های ادرار که دارای نیتریت بوده اند، کشت مثبت داشتند. میزان شیوع باکتریوری در این مطالعه 2.3% بوده است و اغلب کودکانی که باکتریوری داشتند، بدون علامت بودند. همچنین در این مطالعه، E.coli تنها عامل بیماریزایی بود که از کشت نمونه های ادرار بررسی شده استخراج گردید.
    کلیدواژگان: باکتریوری، دختران دانش آموز، پیوری
  • وحید خوری، سیدمحسن نایب پور، یونس اشرفیان، عباس حاجی آخوندی صفحه 32
    گیاهان دارویی، به دلیل سهولت دسترسی، کاهش عوارض جانبی و قیمت مناسب، به عنوان جایگزین های شایسته داروهای شیمیایی، همواره مورد توجه بوده اند، از طرفی تاکنون داروی ایده آل در درمان طیف وسیع تاکی آریتمی های فوق بطنی تعریف نشده است. تدابیر دارویی بدلیل وجود عوارض جانبی و احتمال تشدید آریتمی همواره با عدم کارایی در درمان این نوع آریتمی ها روبرو شده اند. باتوجه به گزارش های در منابع مختلفی که در مورد اثرات قلبی و عروقی گیاه سرخاب کولی فارموکولوژیک و (Phytolacca decandra) طب سنتی دیده می شود، تصمیم گرفته شد که با کمک مدل تجربی قلب ایزوله موش اثرات غلظت های صحرایی الکتروفیزیولوژیک گره دهلیزی-(Langandrof) مختلف عصاره متانولی این گیاه بر روی خواص بطنی مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج این تحقیق بیانگر این مسئله می باشند که عصاره متانولی گیاه سرخاب کولی در یک مدل وابسته به غلظت سبب تقویت پارامترهای الکتروفیزیولوژیک گره دهلیزی-بطنی شده و با مکانیسم احتمالی شبه پاراسمپاتیکی، می تواند نقش ضد آریتمی فوق بطنی این گیاه را مطرح کند.
    کلیدواژگان: آریتمی، مدل لانگندروف، گره دهلیزی، بطنی، الکتروفیزیولوژی، سرخاب کولی
  • سکینه محمدیان، حمیدرضا بذرافشان، فریدون عزیزی، محمدعلی وکیلی صفحه 43
    در یک بررسی (مورد شاهدی)، 58 بیمار تالاسمی ماژور – که جهت دریافت خون مراجعه می کردند – با 46 فرد سالم، از نظر اندازه تیروئید و عملکرد آن، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این بررسی، بیماران تالاسمی به دو گروه تقسیم شدند: گروه یک، بیماران با فریتین کمتر از 1500 (31 نفر)، گروه دو با فریتین بیشتر از 1500 (27 نفر) و گروه سوم تحت عنوان: گروه شاهد (46 نفر)، مورد مقایسه قرار گرفتند. از 31 بیمار گروه اول، 26 نفر (84%) تیروئید طبیعی و فقط 5 بیمار (16%) گواتر داشتند. از 27 بیمار گروه دوم، 5 نفر (19%) تیروئید طبیعی و 22 بیمار (81%) گواتر داشتند. در گروه شاهد، (89%) تیروئید طبیعی و (11%) گواتر، مشاهده شد که تفاوت بین گروه دو با گروه شاهد، معنی دار بوده است (P<0.01). میانگین T3 و T4 گروه یک با گروه شاهد اختلاف معنی دار نداشت. در گروه دو بطور معنی دار، T4 پایینتر و TSH بالاتر از گروه شاهد بود. شواهد نشان داد که بروز (گواتر) در بیماران تالاسمی با کنترل بد (فریتین بالاتر از 1500) شایع تر بوده است، در نتیجه این بیماران بیشتر در ریسک کم کاری تیروئید قرار دارند.
    کلیدواژگان: تالاسمی ماژور، فریتین، گواتر، (TSH، T4، T3)
  • رامین آذرهوش صفحه 49
    مغز استخوان را می توان حتی در بیماران سرپایی که به کلینیک ها مراجعه می کنند، با کمترین خطر، نمونه برداری کرد. نمونه برداری معمولا به دو
    روش
    آسپیراسیون و بیوپسی صورت می گیرد. آسپیراسیون مغز استخوان از بسیاری از جهات، همچون: سهولت و ارزش تشخیصی، در اکثر بیماری های خونی، بیش از بیوپسی کاربرد یافته است. در شرایط خاصی انجام آسپیراسیون برای مقاصد تشخیصی امکان پذیر نیست، لذا بایستی به تنهایی در مورد نمونه بیوپسی به قضاوت پرداخت. از طرفی ارزیابی ذخایر آهن مغز استخوان، در تشخیص پاره ای از بیماری های هماتولوژیک مثل: انواع آنمی ها، اهمیت ویژه ای دارد، بطوری که ارزیابی ذخیره های آهن و سیدروبلاست ها، امکان دسته بندی کم خونی های میکروسیتی را به صورت فقر آهن، کم خونی بیماری مزمن و کم خونی سیدروبلاستی فراهم می آورد. چنانچه نتوان مغز استخوان را آسپیره کرد (Dry tap) انجام بیوپسی برای ارزیابی های فوق تنها راه موجود می باشد. مطالعه انجام گرفته بر روی 75 نمونه آسپیراسیون و بیوپسی همزمان مغز استخوان نشان داده است که حساسیت رنگ آمیزی آهن در بیوپسی نسبت به رنگ آمیزی آهن در آسپیراسیون بعنوان آزمون طلایی، 88%، ویژگی آزمون معادل 64%، ارزش اخباری مثبت آن 56.5% و ارزش اخباری منفی مذکور 91% می باشد و استفاده از آن می تواند در موارد خاصی – که انجام آسپیراسیون با موفقیت همراه نبوده است – اطلاعات سودبخشی را در اختیارمان قرار دهد.
    کلیدواژگان: مغز استخوان، بیوپسی، آسپیراسیون، آهن قابل رنگ آمیزی
  • گزارش مورد
  • سکینه محمدیان، حمیدرضا بذرافشان صفحه 56
    سندرم نونان یک اختلال با فنوتیپ مشابه سندرم ترنر (منوزومی کروموزوم X) و ژنوتیپ و کاریوتیپ طبیعی است. این سندرم، بیماری بسیار نادر می باشد و در سنین مختلف علائم متفاوتی دارد و هردو جنس را به یک نسبت مبتلا می کند. در دهه اول عمر، علائم بیماری، به صورت: ظاهر غیر طبیعی و کوتاهی قد بروز می نماید. دختر هشت ساله ای که به دلیل کوتاهی قد مراجعات مکرر نموده بود، باتوجه به ظاهر خاص (هیپرتلوریسم، میکروگناس، قفسه سینه برجسته، وجود Web گردنی) و کاهش رشد قدی، بیشتر از سه انحراف معیار و پایین بودن بهره هوش، آنالیز کروموزومی انجام شد که 46XX بود و در مطالعه سیتوژنتیک سندرم نونان تشخیص داده شد. باتوجه به اهمیت لزوم بررسی و معاینه دقیق کلینیک بیماران و توجه به اختلالات ژنتیک، در بیماران مبتلا به کوتاهی قد و نادر بودن این بیماری، تصمیم گرفته شد که آن را معرفی نماییم.
    کلیدواژگان: سندرم نونان، سندرم ترنر، کوتاهی قد، آنالیز کروموزومی
  • الهام مبشری صفحه 60
    پیدایش توده ولو از تظاهرات ناشایع در سنین بلوغ و نوجوانی می باشد. شکایت شایع در این سنین در قسمت های خارجی دستگاه تناسلی شامل نقائص تکاملی، عفونت ها، تروما و تجاوزات جنسی است. در این مقاله، یکی از انواع نادر توده های ولو معرفی می شود. توده مورد نظر، با رزکسیون کامل (اکسیژنال بیوپسی) برداشته شد و جهت بررسی پاتولوژیک ارسال گردید که پاسخ آن، مبین نوروفیبروماتوز ولو می باشد.
    کلیدواژگان: توده ولو، نوروفیبروماتوز
  • چکیده مقالات به انگلیسی
    صفحه 64
|
  • Saeedi M. , Baradaran H. , Hatef Mr Page 7
    Anti-neutrophil cytoplasmic antibody (ANCA) are produced against lysozomal constituents and primary granules of myeloid cells (Neutrophiles & monocytes) in some rheumatic diseases and wegner’s granulomtosis (WG). This antibodies not only may related to onset of vasculitis lesions, but also have a valuable diagnostic tool, thus, first we tired to evaluated the prevalence of this antibodies in 65 serum of patients with RA and 42 serum of patients with SLE. By using of indirect immunoflourescence assay (IFA), two staining patterns are recognized: Cytoplasmic (C-ANCA) pattern which in 80% of results from anti-PR3, and prenuclear (P-ANCA) pattern, which can result from any antibody directed to myeloperoxidase (MPO), cathepsin G (CG) lactoferrin (LF), elastsae (HLE) and lysozyme (LZ). The sensitivity and specificity for SLE from 1:128 serum dilution was 8% and 85.1% respectively, and for RA from 1:16 dilution was 32.2% and 87.5% respectively. Of the 19 SLE, ANCA positive patients 18 (94.7%) had P-ANCA and 1 patient (5.3%) had C-ANCA and of the 23 RA, ANCA positive patients, 17 (73.9%) had P-ANCA and 6 patients (26.1%) had C-ANCA.
  • Ahmadpour M. , Vakili Ma Page 16
    In order to determine the relationship between breast feeding and growth pattern, the information about anthropometric measurement and feeding pattern in first 4-6 months of life and after that of 324 hospitalized children were recorded and analyzed results are as follow: 67.3% were exclusively breast-fed, 61.3% were breast-fed accompanied with non-maternal milk (Cow milk, formula, pasteurized cow milk) and 11.4% were fed with non-maternal milk only. 44.8% of the total patients had weight for the age under 5th percentile, 53.7% had height for the under 5th percentile and 26.9% had head circumference (HC) for age under 5th percentile of NCHS standard. 77.8% of infants under 6 months of age who had weight for age under 5th percentile never have been fed with breast milk. In the other hand 72.2% of patients with weight for age between 5-100th percentile fed exclusively with breast milk in first 4-6 months of life (P<0.03). 63.2% of infants aged 6-12 months with weight for age under 5th percentile have never been fed with breast milk in first 4-6 months or did not commence supplementary food on time. This study suggest that exclusively breast-feeding in first 4-6 months of life and continuation of breast milk beside supplementary food on proper time can provide better growth potential relative to other options.
  • Farajollahi M. , Marjani Aj , Ahangari T. , Vakili Ma , Saghali Nm Page 24
    Urinary tract infection is one of the most common bacteria infections. The incidence of urinary tract infections in school age is more common in girls than in boys. Children have to be screened for asymptomatic bacteriuria before they reach to the state of renal damage. In our district no such study has been made to determine the prevalence of bacteriuria. Urine samples were collected from 642 school girls aged between 6-11 years, and were investigated by doing urine analysis and urine culture. 15 girls had significant bacteriuria, (>10^5 bacteria/ml). 11 children had pyuria (WBC>5), and 6 samples had both significant bacteriuria and pyuria. At the same time there were 5 cases with sterile pyuria. 6 girls had nitrite in their urine samples. All of the urine samples with positive nitrite test had significant bacteriuria. The study shows that there is a positive correlation between pyuria of nitrite and significant bacteriuria. Escherichia-coli is the most common microorganism in schoolgirls with significant bacteriuria. The incidence of screening bacteriuria was 2.3% which most of them were asymptomatic.
  • Khori V. , Nayebpour Sm , Ashrafian Y. , Hajiakhondi A. Page 32
    This study was designed to evaluate the effects of total extract of Phytolacca Decandra on electrophysiological properties of atrioventricular node. Male rat heart after isolation was attached to a Langendorff perfusion system. The stimulation protocol was carried out during control condition (No intervention) and on the presence of selected concentration (1.10-7 %w/v, 2.10-7 %w/v, 5.10-7 %w/v) of Phytolacca Decandra. The basic (Wenchebach, AVCT and ERP) and functional (Recovery) properties of AV-node were studied in solated, perfused male rat cardiac preparations. Total extract of P.decandra significantly increased WBCL, AVCT and ERP in the concentration dependent manner, but had no significant effect on the time constant of recovery. The results of this study demonstrate that total extract of P.decandra had parasympathic-like effect on time-independent properties of AV-node and the above results also showed a potential anti-arrhythmic role of P.decandra in terminating supraventricular tachyarrhythmia.
  • Mohammadian S. , Bazrafshan Hr , Azizi F. , Vakili Ma Page 43
    In this case-control study, 58 transfusion-dependent Thalassemic patients compared with 46 normal healthy persons on study of their thyroid size & function. In this study, thalassemia patients divided in two groups: Group one 31 patients with (Ferritin<1500) and group two 27 patients with (Ferritin>1500) and 3rd one was named control group (46 healthy persons). These groups were compared to achieve the best possible results and conclusion out of 31 patients. From first group 26 people had normal thyroid function test only 5 patients (16%) had goiter. From 27 patients in second group, 5 people (19%) had normal thyroid and 22 patients had goiter, in 3rd group 29% had normal thyroid, the difference between second and third groups were significant (P<0.01). In second group T4 level were lower than control, instead the TSH level were more than control group. The difference in second and third group were significant. The mean of T3 and T4 in group one and three don’t have significant differences.
    Conclusion
    The goiter incidence and hypothyroidism in major Thalassemia with poor control (Ferritin>1500) are high.
  • Azarhoush R. Page 49
    The amount of stainable Iron in the bone marrow is frequently used as a means of assessing Iron stores. In our study marrow Iron assessed in needle biopsy sections and simultaneously obtained aspirated smears from 75 patients. Significantly different amounts of stainable Iron were observed in needle biopsy and aspirated smears in 53.3% of the specimen. The usual difference consisted of significantly less stainable Iron in needle biopsy sections as compared to the aspirated smears (49.3%). In according to this study, in comparison of needle biopsy section to aspirated smears (As a golden test), sensitivity and specificity were 88 and 64 percent, respectively. Also, positive and negative predictive values were 56.5 and 91%, respectively. It can be appreciated that marrow assessment of Iron content may be associated with distinct differences between the needle biopsy specimens, and the aspirated smears, and could lead to diagnostic error, although, with some limitations and cautions biopsy specimen can be used for Iron assessment.
  • Mohammadian S. , Bazrafshan Hr Page 56
    The term Noonan syndrome has been applied to phenotypic male and female who have certain anomalies that occur also in female with Turner’s syndrome. These patients have normal karyotype. The disorder is very rare. The most common abnormality are short stature, webbing of the neck, Pectus Carinatum or Pectus excavatum, congenital heart disease. This particular case is a 8-year-old girl-patient who referred to pediatric clinic with short stature. Another abnormality in these patients is abnormal facies (Hypertelorism, hypogonadism, piqure chest and webbing of the neck). The patient had moderate mental retardation. Chromosomal analysis revealed 46xx cytogenetic distinguished Noonan syndrome.
  • Mobasheri E. Page 60
    Vulvar mass is not a common problem in youngester and adults. The common complains are such as, vaginal impairment, infections, trauma, and rape. One of the rare vulvar mass has been presented in this case report. The mass was totally removed and was sent to the pathology department for medical examination. The diagnosis of neurofibromatose was confirmed by the laboratory results.