فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 26 (بهار 1384)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 26 (بهار 1384)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 12,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/09/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مباحث نظری
  • یاسمن رمضان ماهی صفحه 4
    اقوام سکایی، روزگار بس طولانی، بر بخش عظیمی از آسیای میانه، از شرق ایران گرفته تا هند، مغولستان، بخشی از روسیه و چین، گسترده شده بودند و به همین دلیل، نوع بینش و تفکر آنها بر اقوام بومی ساکن در این مناقطق، چنان تاثیری شگرف و عمیق گذاشت که تا روزگار حال نیز به جای مانده است. گستردگی این فرهنگ تا آنجا است که در اساطیر و آیین های چین باستان نیز می توان ردپای افسانه های سکایی جست و جو کرد. شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز، بخش عظیمی از تاریخ اساطیری اقوام ایرانی و سکستانی را در دل خود جای داده است. در این نوشتار، کوشش...
  • حمید عامریان صفحه 30
    با نگاهی اجمالی به آثار اقوام بومی ایران، قبل از ورود آریایی ها، شاهد موجودیت قومی شاخص و مقتدر با نام ایلام هستیم که هر چه بر کمیت و کیفیت کاوشها و یافته های باستان شناختی افزوده می شود تاثیرات این قوم بر اقوام بعدی، به خصوص هخامنشیان نیز آشکارتر می گردد. ایلامیان در حدود سال 3300 ق.م، با استفاده از خط، به ثبت و ضبط اطلاعات پرداخته و بر اساس منابع و مدارک موجود، با تشکیل دولت (2680 ق.م)، رسما وارد دوران تاریخی شدند. اما اینکه چرا و به چه دلیلی علی رغم وجود اطلاعات و اسناد موجود، ملموس و منطبق بر یکدیگر - در مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی - هنوز هم...
  • هنرهای تجسمی
  • فهیمه پهلوان صفحه 44
    ما اغلب بر این باوریم که چنانچه تعداد خاصی از نقش مایه های تصویر را تشخیص داده و پیام زبانی را بخوانیم، یک «تصویر» را «دریافت» کرده ایم. تحلیل این دو نوع تبلیغ در قالب پوستر و آگهی مجله، نشان می دهد که اکثر دریافت های اصلی بیش از آنکه مدلول نشانه های شمایلی باشند، مدلول نشانه های تجسمی اند، گرما، آرامش، هیجان، پویایی، تعادل، تعمیم و پیشرفت، نه در نشانه های شمایلی و نه در نشانه های زبانی، پدیدار نمی شوند. تحلیل و بررسی بدین شکل هموار ساختن راه، ریشه ای ترین و جامع ترین تاویل ها را میسر و ممکن خواهد کرد. دونمونه اعلامیه تبلیغاتی با دو محتوای...
  • سمائه شریفی صفحه 62
    نگارگر ایرانی چه بخشی از داستان را برای تصویرگری بر می گزیند و این لحظه را چگونه تصویر می کند؟
    روش
    انتخاب داستان گذر سیاوش از آتش از شاهنامه فردوسی یافتن تصاویر مربوط به این داستان مطالعه و ریشه یابی عناصر موجود در داستان از نظر اهمیت و لزوم تصویرگری معرفی تصاویر موفق و ناموفق از طریق مقایسه این تصاویر با ویژگی های ذکر شده برای نگارگری ایرانی در کلاس درس و منابع دیگر...
  • فری ناز سندانی صفحه 84
    پس از پیدایش اینترنت و متداول شدن آن برای شناخت هنر و ارائه آن، فضاهای هنری کشورمان دگرگون شده است. اینترنت راهی است که به واسطه آن، فرهنگ و هنر اقوام مختلف مبادله می شود. پیدایش و کاربرد و رشد اینترنت در فضاهای هنری و دانشگاهی کشور از سویی منجر به آشنایی هنرجویان و هنرمندان با رویدادهای هنری معاصر بوده و از سوی دیگر وسیله ای است که می تواند هنر معاصر ایران را در عرصه جهانی معرفی کند. در نتیجه شرایط جدید، تحول عظیمی را در هنر معاصر ایران ایجاد کرده است. با حضور اینترنت، نقش هنرمندان ایرانی در سطح جهان پر رنگ تر شده است و هنر ایرانی برای علاقمندان در سطح جهانی معرفی می شود...
  • محمدرضا شریف زاده صفحه 96
    عکاسی که به فاصله سه سال از اختراع آن در اروپا به ایران آمده بود، ولیعهد 13 ساله ایران را چنان علاقه مند کرد که وی را تا پایان زندگی خویش مجذوب خود ساخت. ناصرالدین شاه پس از به سلطنت رسیدن، پیش از رسیدگی به هر کار دیگری به عکاسی پرداخت و در این کار به پیشرفت هایی هم دست یافت. که تصاویر موجود از زنان حرمسرا، خود نگاره های پادشاه، نوشتن پانویس برای عکس ها که شامل اطلاعات زیادی در مورد آن دوران است فرمان تهیه مطلب و ترجمه متون عکاسی به فارسی، فرمان تهیه گزارشهای تصویری از نقاط مختلف ایران، اعزام عکاسان به نقاط باستانی برای عکاسی از آنها...
  • هنرهای کاربردی
  • مجتبی میرقیداری صفحه 104
    در این نوشتار ضمن نگاهی گذرا به ماهیت تفکر و نگرش طراحی صنعتی و ارتباط فرایند طراحی با خلاقیت، بررسی و تحلیل این که آیا ماهیت خلاقیت در حوزه هنر و دنیای فناوری با یکدیگر مغایرتی دارد؟ و آیا خلاقیت تجسمی قابلیت کاربردی خواهد داشت یا خیر؟ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در خصوص تخیل و تجسم و نقش آن در بارور نمودن فرآیند بروز خلاقیت و استفاده از این ابزار به عنوان یک تکنیک کاربردی، اشاراتی چند آمده است...
    کلیدواژگان: باهاوس، ارگونومی، تخیل، تجسم، تصور، تفکر، طراحی، تله طراحی، خلاقیت تجسمی، خلاقیت کاربردی، حل مسئله، هنر کاربردی، نیمکره راست و چپ مغز، زیبایی شناختی
  • بهتاش هزاوه صفحه 114
    آن چه در کارگاه های حافظت و مرمت کشور، خصوصا در مورد آثار سفالی واقع می شود، نشان از عدم انسجام و چند گانگی روش و تکنیک داشته و افراط و تفریط به وضوح مشخص است. سلیقه سالاری پای بندی به برخی مکاتب رمانتیک و اخلاق گرایی کاذب، همگی از دلایل مهم افراط و تفریط ها می باشد. البته این مسایل همیشه با مشکلات مالی و کمبود امکانات همراه است. در مقام ارائه، راهکار طرح روش های پنج گانه حفظ و مرمت آثار سفالی، پیشنهادی است که به محضر متخصصین و کارشناسان این رشته عرضه می شود. این طرح بر مبنای...
  • هنرهای نمایشی
  • فایسال سویسال صفحه 124
    پیش از «نوری بیلگه جیلان»، مینی مالیسم در سینمای ترکیه رواجی نداشت. «جیلان»، به دلیل تجربه اش در عکاسی و تاثیرپذیری از فضای شاعرانه آثار «تارکوفسکی»، سبک تازه ای در سینمای ترکیه پدید آورد. علی رغم گذشت ده سال از آغاز فعالیت های فیلمسازی وی، تنها پس از اعطای جایزه جشنواره «کن» به «دور»، آخرین فیلم «جیلان»، آثار او مورد توجه قرار گرفت. نویسنده این مقاله تلاش می کند از رهگذر نظر های «زیگفرید کراکوئر»، تحلیلی از آثار «جیلان» به دست دهد. نتیجه ی که وی به دست می دهد، دستیابی «جیلان» به نوعی از سینمای مینی مالیسم است که با نحوه فیلمسازی مینی مال پیشاز این، به ویژه آثار فیلمسازان ایرانی، از جمله...