فهرست مطالب

علوم و تکنولوژی محیط زیست - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 24، بهار 1384)

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 24، بهار 1384)

  • 122 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1384/10/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 0
  • مجید شفیع پور، روزیتا مقدم صفحه 1
    از آن که امروزه بیشتر افراد جامعه شهری حدود80 تا90 درصد اوقات کار و زندگی خود را در محیط های بسته سپری نموده و در معرض آلودگی هوای این محیط ها هستند، اهمیت بررسی کیفیت هوای محیط های بسته آشکار می گردد. همچنین، اثرات آلاینده های عمده مطرح در کیفیت هوای محیط های بسته مانند CO و PM10 که معضل اصلی آلودگی هوای شهری تهران نیز به شمار می آیند و میزان تاثیرپذیری این آلاینده ها از هوای بیرون بر کیفیت هوای محیط های بسته اعم از اداری، مسکونی و آموزشی بررسی شده است. تهران، شهری است کاسه مانند از نظر ناهمواری های طبیعی که در آن میزان بارندگی سالانه محدودیت دارد، بیش از نیمی از روزهای سال، هیچ بادی در آن نمی وزد فراتر از 70% روزهای سال با پدیده وارونگی هوا مواجه است و تعداد زیادی خودروی فرسوده در آن تردد می کند. با توجه به موقعیت مکانی ایستگاه های سنجش هوای تهران، 5 ایستگاه انتخاب شده و براساس آنها و به تبع آن، محدوده هایی و با کاربری های اداری و مسکونی به شعاع 500 متری هر ایستگاه در بررسی های میدانی در نظر گرفته شدند. ایستگاه ها منتخب عبارتند از: تجریش، نجات اللهی، پردیسان، فاطمی و قلهک، دستگاه انتخاب شده برای سنجش ذرات از دستگاه GRIMM، برای CO از نمونه بردار CO استفاده شده است که اندازه گیری ها به صورت ساعتی از ساعت 8 صبح الی 4 بعد از ظهر و همزمان در محیط های باز و بسته انجام شده اند. نتایج محاسبات نشان دهنده وجود همبستگی معنی دار بین کیفیت هوای محیط های بسته با محیط های باز همجوار خود است. نتایج حاصل از اندازه گیری و محاسبه? (غلظت آلاینده در محیط بسته نسبت به محیط باز) نشان می دهدکه برای آلاینده گازی CO، ? بین 37/0تا68/0 و ذرات معلق بین حداقل 69/0 تا حداکثر 92/0 متغیر است. در اینجا? گویای وابستگی کیفیت هوای محیط های بسته به محیط های باز است. خطی بودن نمودار? بر حسب، نشان دهنده وابستگی شدید کیفیت هوای محیط های بسته به محیط های باز خواهد بود در این خصوص، دو وضعیت جداگانه قابل تشخیص خواهد بود: (i) ایستگاه ها و مناطقی که کاملا متاثر از فضای باز هستند، (ii) ساختمان هایی با فشار مثبت در داخل که با برخورداری از تهویه مناسب می توانند آلاینده ها را از داخل به بیرون برانند و از ورود آلاینده ها به محیط بسته نیز جلوگیری نمایند. در مجموع از تمامی اندازه گیری های به عمل آمده در5 ایستگاه، حدود 72% از ایستگاه ها وابستگی شدید، 10% وابستگی کم و 18% نیز عدم وابستگی برای آلاینده CO نشان داده اند. از نظر آلاینده PM10 نیز 36% وابستگی کم 27% عدم وابستگی را به نمایش گذارده اند.
    کلیدواژگان: کیفیت هوا، محیط های بسته، همبستگی
  • جعفر نوری، حمید رحیمی پور، رویا نزاکتی اسماعیل زاده صفحه 17
    دریاچه انسان ساخت پیش بینی شده درشمال غرب شهر تهران، واقع در منطقه 22شهرداری، به عنوان بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران به شمار می آید. این دریاچه از مساحت تقریبی 224 هکتار، عمق متوسط 10 متر وحجمی معادل 10 میلیون متر مکعب برخوردار است. مهم ترین منابع آبی موجود در محدوده برای تامین آب دریاچه، عبارتند از: رودخانه کن، رواناب های سطحی منطقه شهری، رواناب های حوزه های میانی وپساب تصفیه شده منطقه شهری. دراین تحقیق، هر یک از منابع فوق به صورت جداگانه وهمچنین تلفیقی از دو یا چند منبع به همراه یکدیگر، به عنوان گزینه های تامین آب دریاچه درنظر گرفته شده اند. بدین ترتیب، دوازده گزینه متفاوت برای تامین آب مطرح شده اند. از آنجاکه عوامل متعددی بر کیفیت آب دریاچه تاثیر می گذارند، درمطالعه حاضر پدیده پرغذایی و افت اکسیژن محلول دردریاچه به عنوان نمونه هایی از این عوامل، مورد بررسی قرار گرفته اند. بدین ترتیب که غلظت ماده مغذی فسفر درمخزن دریاچه برای هریک از حالت هایی که آب دریاچه به وسیله یکی ازدوازده گزینه فوق تامین گردد، طی یک دوره زمانی معین با استفاده ازمدل” کیفیت آب برای سامانه های مخازن – رودخانه شبیه سازی شده است. پس از تعیین غلظت فسفر، وضعیت تروفیک دریاچه قابل پیش بینی شده است. از سوی دیگر، تغییر غلظت اکسیژن محلول با استفاده از همین مدل برای رودخانه کن شبیه سازی شده است. انتخاب دوره زمانی معین با بهره گیری از اطلاعات وآمار درازمدت ایستگاه های هواشناسی وهیدرومتری منطقه انجام شده است. در این مطالعات سال های آبی 52-1351 تا 56-1355 به عنوان دوره شاخص مدلسازی تعیین شده اند. به منظور اجرای مدل از آمار وداده های هواشناسی، هیدورلوژی وکیفی، هندسه مخزن، داده های جریان ورودی وضرایب پیش فرض مدل استفاده شده و پس از اجرای مدل، نتایج مورد بررسی ومقایسه قرارگرفته اند. با استفاده از این نتایج گزینه های (2) و (4) به ترتیب مربوط به رودخانه کن به تنهایی ویا استفاده توام این رودخانه با رواناب های حوزه های میانی، به عنوان مناسب ترین منابع تامین آب دریاچه از نظر پیدایش فرایند مغذی شدن معرفی گردیده اند. رودخانه کن نیز از نظر میزان اکسیژن محلول در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
    کلیدواژگان: دریاچه انسان ساخت، اکسیژن محلول، کیفیت آب، مواد مغذی، پرغذایی
  • محمدباقر صدوق، میترا طلایی صفحه 35
    کروم به اشکال گوناگون در خروجی پساب های برخی صنایع وجود دارد و یکی از عوامل آلاینده محیط زیست محسوب می شود. ساز و کار هایی که در جذب فلزات به واسطه میکروارگانیسم ها دخالت دارند، بسیار پیچیده اند و وابستگی کامل به واکنش های فیزیکو شیمیایی یون فلزی در محلول، مکان های جذب سلولی و غیره دارند. میکروارگانیسم ها به چرخه مواد غیرآلی در طبیعت کمک می کنند. دراین مقاله، توانایی جذب فلز کروم به کمک قارچ های جداسازی شده از پساب کارخانجات حاوی این فلز تحت شرایط بهینه جذب (طی چندین مرحله نمونه برداری) مورد بررسی قرارگرفته است. این قارچ ها عبارتند از: فوزاریوم، پنی سیلیوم، اسپرژیلوس، موکور و الترناریا. در غلظت های پائین یون+6 Cr، عمل جذب به شکل بهتری انجام می شود، لیکن ظرفیت جذب با افزایش غلظت بیشتر می شود. مقدار جذب فلز کروم به کمک دستگاه اسپکتروفتومتر در طول موج 540nm و با توجه به تشکیل ترکیب رنگی، با دی فنیل کاربازید سنجیده شده است. نتایج این مطالعه، نشان می دهد که با استفاده از روش (جذب زیستی)، می توان میزان +6 Cr موجود در پساب دست ساز را درحضور قارچ های مقاوم، به حد استاندارد رسانده و یا تا حد بسیاراندکی کاهش داد و پساب را برای تخلیه در محیط آماده ساخت. ظرفیت جذب موکور در این تحقیق 2/60، اسپرژیلوس نیجر 2/38، اسپرژیلوس با کلنی سبز رنگ (سویه دیگر) 1/35 و آلترناریا 7/34 میلی گرم، کروم 6 ظرفیتی بر گرم وزن خشک زی توده قارچی برآورد گردیده است. درصد جذب موکورتا غلظت +Cr6 mg/l 150، 99/9% و در غلظت های بالاتر (250mg/l) و 1 6 50% اسپرژیلوس تا غلظت mg/l 150، 99% و اسپرژیلوس با کلنی سبزرنگ تا غلظت mg/l 100، 99/8% و در مقادیر بالاتر mg/l 150، 50%، آلترناریا تا غلظت mg/l100، 2 6 50% (تحت شرایط t=40 c، 120rpm) است.
    کلیدواژگان: کروم، جذب زیستی، موکور، اسپرژیلوس، پنی سیلیوم
  • آرزو طهمورث پور، روحا کسری رکمانشاهی، اشرف سادات نوحی صفحه 43
    پس از جمع آوری چند نمونه پساب از برخی واحدهای صنعتی استان اصفهان، میزان آلودگی پساب ها از طریق تعیین مقدار فلزات سنگین، COD، BOD و TOC تعیین گردیده است. همچنین میکروارگانیسم های مقاوم به فلزات جداسازی شده و درصد مقاومت آنها ارزیابی شد و ارتباط بین فاکتورهای فیزیکو شیمیایی پساب ها از جمله pH، COD، BOD و فلزات موجود با باکتری های مقاوم جداسازی شده، مورد بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج حاصله، EC و pH در این پساب ها هیچ ارتباطی با درصد وحضور میکروارگانیسم های مقاوم ندارند. بین غلظت سرب وکادمیوم با میزان BOD رابطه مثبتی برقرار است. درصد میکروارگانیسم های مقاوم به روی و کادمیوم با غلظت این فلزات در پساب و میزان BOD و COD هم از رابطه مثبتی برخوردار است، به طوری که با ا فزایش غلظت این فلزات، COD وBOD درصد میکروارگانیسم های مقاوم افزایش می یابند.
    کلیدواژگان: COD، BOD، مقاومت میکروبی، پساب صنعتی
  • شهاب ورکوهی، ابراهیم امیرسبحانی صفحه 55
    این بررسی در سال 1383، با هدف تعیین منشاء و میزان آلودگی کبد ماهیان حوزه آبریز خرم آباد به وسیله برخی عناصر آلاینده، انجام شده است.چهارده عنصرمحیطی درکبدگونه های مختلف ماهیانی که از 15 سایت درمحدوده این حوزه آبریز به روش الکتروفیشینگ نمونه برداری شده اند، با استفاده از طیف سنج جذب اتمی و فلیم فتومتر شناسایی شده اند. مهم ترین موقعیت های نمونه برداری به معادن محلی، زمین های کشاورزی، نواحی مختلط و مناطق مسکونی شهری/ روستایی اختصاص دارند.
    عناصرلیتیوم و نقره درهیچ یک ازنمونه های ماهی مورد آنالیز مشاهده نشد.کمترین مقدار غلظت عناصرجزئی در کبدماهیان حوزه مطالعاتی، مربوط به وانادیوم و بیشترین غلظت به آهن اختصاص دارد.غلظت بالای روی درنمونه های کبد، به دلیل نیاز ماهی ها به این عنصرغذایی کوچک، به ویژه در روزهای اولیه رشد است. غلظت پایین جیوه و آرسنیک دربافت کبد ماهی، نتیجه ورود سموم کشاورزی وآب های زهکشی مزارع حاشیه ای به داخل آب های سطحی واحد مورد بررسی است.غلظت عناصر ردیاب درکبد ماهی با غلظت این عناصردرغذا، آب و رسوب مصرفی ماهی،همین طور با سرعت تجمع زیستی درارتباط مستقیم است.
    کلیدواژگان: بیوژئوشیمی محیطی، عناصر ردیاب، حوزه آبریز، کبد ماهیان و تجمع زیستی
  • لاله ایزدی رایینی، حسین نگارستان، آرش جوانشیر خویی صفحه 65
    بی مهرگان کفزی موجود بر روی چهار زیستگاه مصنوعی (طناب سیمانی، آجر، چوب و سفال) ایجاد شده دراستخر رسوبگیر پژوهشکده اکولوژی دریای خزر واقع در خزر واقع آباد ساری از نظر فراوانی و توالی مورد بررسی قرار گرفته اند. به این منظور، هر پانزده روز یکبار از اردیبهشت تا شهریور 1383 نمونه برداری به عمل آمده و در مجموع 2901 بی مهره کفزی مربوط به شش گونه از روی چراگاه ها جمع آوری شده اند. این بی مهرگان دو گونه دوکفه ای، سه گونه شکم پا و یک گونه سخت پوست را شامل می شوند. زی توده (بیومس) کفزیان برحسب وزن تر 975.636 گرم بر مترمربع محاسبه شده است. پس از اندازه گیری درجه حرارت آب ارتباط آن با فراوانی و زی توده موجودات بی مهره کفزی تجزیه و تحلیل شده است. در بررسی توالی کفزیان، به طور کلی ابتدا جلبک های Chare sp. و Nitella sp.پدیدار شده و سپس شکم پای Psuedomnicola sphearion، دوکفه ای های Driessena polymorpha، Cerastoderma lamarckii و به دنبال آن، شکم پای Valvata piscinalis و شکم پای Planorbis contortus و در نهایت نیز میگوی Palaemon elegans در زیستگاه های مورد مطالعه مشاهده شده اند. از میان گونه های شناسایی شده گونه D. polymorpha با 1816 عدد در متر مربع و 593.108 گرم بر متر مربع بیشترین فراوانی و زی توده را به خود اختصاص می دهد. در این بررسی، زیستگاه های آجر و سفال بیشترین جانداران را به خود جلب نموده اند (P<0.01). همچنین، طناب سیمانی در مرحله بعدی و چوب کمترین تعداد موجود زنده را در خود جای داده است. مشاهده ماهی Carssiuse carassius و قورباغه Rana rana در اطراف زیستگاه های مصنوعی گویای آن است که این محیط ها تامین کننده غذای مورد نیاز جانداران شکارگر بزرگتر(کفزیان) هستند.
    کلیدواژگان: چراگاه های مصنوعی، جانوران کفزی، توالی، آب شیرین، جلبک، میگو، Driessena polymorpha
  • نعمت الله جعفرزاده، امیرحسام حسنی، علی زین الدینی میمندی، علی حسیبی صفحه 77
    این تحقیق، به منظور بررسی اثرات بهره برداری بی رویه از منابع آب زیر زمینی در منطقه انار، واقع در 200 کیلومتری شمال غرب کرمان انجام شده است. نامطلوب شدن آب های زیر زمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی، تخریب خاک، پیشروی کویر و نابودی محیط زیست گویای ضرورت انجام چنین تحقیقی بوده اند.
    برای انجام این مطالعه، از 50 حلقه چاه آب منطقه، نمونه برداری به روش خوشه اییک مرحله ای به عمل آمده است. پارامترهای کلسیم، منیزیم، سدیم، کلراید، سولفات، کربنات و بی کربنات، دی اکسید کربن، pH، سختی، هدایت الکتریکی، نسبت جذب سدیم در نمونه های آب برداشت شده مورد آزمایش ومحاسبه قرار گرفته اند. در مرحله بعد و با توجه به نتایج به دست آمده، منطقه مطالعاتی به سه محدوده کوچک تقسیم شده و آب های هر محدوده نیز از نظر آبیاری و شرب مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های حاصله، موید غیرقابل مصرف بودن آب های محدوده از نظر کشاورزی و یا شرب هستند
    کلیدواژگان: آب آبیاری، آب شرب، آب زیرزمینی، انار کرمان
  • محمدرضا فرشیدنژاد صفحه 89
    با توجه به وجود منابع عظیم گاز طبیعی از یک سو و کاهش ذخایر نفتی از سوی دیگر و همچنین بنا به دلایل زیست محیطی و اقتصادی استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت تامین کننده انرژی مورد نیاز بخش های مختلف صنعتی، در سال های اخیر رواج زیادی یافته است با این همه، درصنعت حمل و نقل ریلی تا کنون توجه چندانی به استفاده از گاز طبیعی نشده است. در این مقاله سعی خواهد شد که مزایای استفاده از سوخت گاز طبیعی در لوکوموتیوها، (اقتصادی و زیست محیطی) و مسائل تکنولوژیک موجود توضیح داده شود. استفاده از گاز طبیعی مایع شده (LNG) در حمل و نقل ریلی، مستلزم استفاه از روش های خاصی برای تبدیل سوخت لکوموتیوها است. حتی الامکان، نکاتی درباره جنبه های فنی روش های تبدیل سوخت و چگونگی انجام آنها به منظور استفاده از سوخت یاد شده نیز، توضیحاتی ارائه خواهند گردید.
    کلیدواژگان: گاز طبیعی، لوکوموتیو، LNG، CNG، ANG دیزل، Dual، Fuel
  • خسرو موحد صفحه 95
    امروزه گسترش شهرها باعث تغییر قابل توجه ای در استفاده از زمین و عوامل محیطی، به ویژه در بیشتر شهرهای بزرگ شده است. با توجه به رشد جمعیت و تغییراتی که هر روزه در شهرها در حال وقوع هستند، بایستی در برنامه ریزی های اجتماعی، اقتصادی و محیطی شهرها، رشد کیفیت زندگی و حفظ محیط شهری مد نظر قرار گیرد.
    بسیاری از شهرها در حال حاضر مصرف کننده سوخت فسیلی، استفاده کننده از زمین و تولیدکننده مواد زائد هستند. برای غلبه بر این مسائل، طراحی الگوی مناسبی برای توسعه شهری ناگزیر به نظر می رسد. در مراحل توسعه، پایداری سامانه های اکولوژیکی شهرها از اهمیت زیادی برخوردار است. ایجاد شهر اکولوژیکی راه حل مناسبی در مدیریت و برنامه ریزی برای شهروندان و محیط شهری تلقی می شود. نظریه شهر اکولوژیکی، راه های مناسب تعامل بین طبیعت و محیط مصنوع در جوامع شهری را پیشنهاد می کند.
    شهر های از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت خاصی هستند. همواره باغ ها و درختان، دارای نقش برجسته ای برای ساکنین محیط های شهری بوده و متاسفانه در قرن حاضر، بسیاری از زمین های سرسبز به ساختمان های مسکونی تبدیل شده اند. از طرف دیگر، توسعه اقتصادی طی چند دهه گذشته، باعث دامن زدن به مشکلات و بحران های محیط زیست شهری شده است. در حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران نیازمند اعمال تغییراتی در جهت تبدیل به شهرهای اکولوژیکی هستند تا از این طریق، برای ساکنین خود، جذابیت بیشتری به ارمغان آورند.
    هدف این مقاله، بررسی مباحث نظری مرتبط با شهرهای اکولوژیکی بوده و در کنار آن، مباحث عملی برای شهر ها نیز مطرح گردیده اند. از این رو، نوشتار حاضر می تواند به عنوان ماخذی برای طراحان شهری، معماران و مدیران محلی و ملی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شهری اکولوژیکی، محیط شهری، توسعه پایدار، حفظ اکوسیستم
|
  • Majid Shafiepour, Rozita Moghaddam Page 1
    Nowadays the majority of people spend 80% to 90% of their time indoors and hence different air pollutants target them. This study aims at establishing a correlation between the air pollution concentrations of outdoors and indoors air quality. The main indoor air pollutants, namely CO and PM10 have been identified as real problems of Tehran’s indoor air quality. Topographically, Tehran is a bowl-shaped city with lacks rain, contains weather inversion during 70% of the year, uses older models and used vehicle in the streets, and has no wind for half the year. This research covers different types of locations, for measuring indoor and outdoor air quality such as, residential(R) and office (O) environments. For field studies, 5 stations were selected within a 500-meter radius. The locations selected are: Nejatollahi(O), Pardison(O), Fatemi(O), Gholhak(R) and with different terrains. Simultaneous measurements of air pollution concentrations were made between 8:00 to 16:00 in both indoor and outdoor conditions. The study shows that there are direct significant correlations between indoor air quality and nearby outdoor air conditions. The ratio of indoor air pollutants concentration to outdoor air pollutants concentration is defined as ρ. GRIMM and CO measuring instruments were used for sampling and particle deliberateness. The measurement results for different locations indicate:1. Stations and areas totally affected by open space show extreme influence of indoor air quality from nearby outdoor by signifying ρ= 80% for PM10 and 45% for CO. Variation of ρ shows, ρ CO has more tendencies to a straight line than ρ PM10; in fact, ρCO is between 37% to 68% and, under similar circumstances, ρ PM10 is 69% to 92%.2. Air condition is very important in buildings to push particles and CO out and prevent pollution from coming in.3. Finally, the results of the total measurements of the five stations are as follows:About 70% of locations heavily depend on CO, 10% depend a little on CO, and 18% show no dependency on CO. 27% of the tested areas were highly affected by PM10, 36% with low dependency and 27% with no dependency on PM10. .
  • Jafar Nouri, Hamid Rahimipour, Roya Nezakati Page 17
    Chitgar artificial lake, located in urban District 22 of Tehran Municipality, northwest of Tehran, has a volume of 10 million m3, an average depth of 10m and an area of 224 hectares and is Iran’s largest man-made lake. The most important water resources of the district, which can support the lake, are the Kan River, the district’s runoff, the middle part watersheds runoff, and the treated wastewater of the urban region. In this study, the way to take water from each resource individually or together are discussed, and twelve different choices of resources to maintain the lake water are considered. In this research, WQRRS model has been run to each of the 12 aforementioned choices individually to predict phosphorus concentration as a nutrient in the lake for each one. This simulation has been done during a five-year period, which is assumed to be a typical period of time. In this way, it would be possible to predict the throphic level of the needed input data to run the model: quality factors, meteorological data, and geometrical characteristics of the reservoir, the characteristics of inflow and also the needed coefficients for the model. These data have been collected from hydrometric and meteorological stations of the region and also from the results of other studies. After running the model, the simulation results show that choices 2 and 4 are the best resources to support the lake water and have the fewest difficulties in regard the eutrification problem. The results also show that DO concentration in Kan River is at an acceptable level.
  • Mohammad Bagher Sadoug, Mitra Talaei Page 35
    Chromium is present in different types of industrial effluents, causing environmental pollution. In this paper, it is aimed to quantify the chromium sorption ability of native fungi (Mucor sp, Aspergillus sp., Alternaria sp and Fusarium sp) isolated from industrial waste water at the optimum absorption conditions. Higher absorption percentage is noted at lower initial concentration of Cr ions while the absorption capacity of the biomass increases with higher concentration. Uptake was determined by spectrometry at the wavelenght of 540nm. This investigation showed that biosorprion of Cr(VI) ions using native fungi induces the industrial effluent to be corresponding with environmental laws and standards. Results from this study showed that bioabsorption capacities of Mucor, Aspergillus sp(B), Aspergillus sp(G) and Alternaria were 60. 2, 38.2, 35.1 and 34.7 mgCr6+/g dry biomass, respectively. Fungal biomass showed significat sorption Cr: Mucor (99.9% for 150 mg /l Cr6+, %50+ 1 for 250 mg/l Cr6+), Aspergillus sp(B) (%99 for 150 mg/l Cr6+), Aspergillus sp (G) 99.8 for 100 mg/l Cr 6+, Alternaria %50 + 2 for 100 mg/l Cr6+).
  • Arezoo Tahmourespour, Rouha Kasra Kermanshahi, Ashrafsadat Nouhi Page 43
    After gathering a few samples of wastewater from Isfahan industrial units, the amount of their pollution has been measured by specifying the amount of heavy metals, BOD, COD and TOC. Besides, heavy metal resistant microorganism were isolated and also the percentage of their resistance was calculated. The relationship between physicochemical factors of these samples including BOD, COD, pH and the existing metals with resistant bacteria is discussed and examined. According to the obtained results, EC and pH are not related with the percentage and presence of resistant microorganisms. Between the concentration of Pb and Cd with the rate of BOD, a positive relationship was observed. The percentage of microorganisms resistant to zn and Cd showed a positive relationship with the concentration of these metals in wastewater and with the rate of BOD and COD, so that with an increase in the concentration of these metals, BOD, COD and the percentage of the resistant microorganisms increas, as well.
  • Sh.Varkouhi, E. Amin Sobhani Page 55
    This study was carried out in 2004 with the purpose of determining the source and quantity of pollution in the livers of fishes of Khorramabad watershed by some pollutant elements. Fourteen environmental elements were distinguished in the liver of various species of fishes that have been sampled by electrofishing method from 15 sites within this watershed by using atomic absorption spectrometer and flame photometer. The most important sampling sites were local mines, agricultural lands, mixed zones and urban/rural residential areas.The elements of lithium and silver were seen in none of the analyzed fish samples. The minimum concentration of trace elements in fish liver of the watershed belongs to vanadium and the maximum concentration belongs to iron. High concentration of zinc in liver samples is because of the fishes’ need to this minor nutritional element especially in early days of growth. Poor concentration of mercury and arsenic in fish liver tissue is the result of agricultural poisons and drainage waters of marginal farms entering the surface waters of the study unit. The trace elements concentration in fish liver is positively related with the concentration of these elements in the food, water and sediments consumed by the fish, and with the rate of bioaccumulation.
  • Laleh Izadi Raeeni, Hossein Negarestan Page 65
    Density and succession of benthic invertebrate of four Artificial Reefs (cemented rope, brick, wood, ceramic) were studied. The samples were collected every fifteen days form March till September 2004. Sampling was done in the sedimentation pool in Ecological Research Center of Caspian Sea, Sari, Iran. A total of 2,901 benthic individuals per m2 of six species were collected that include two species of bivalves, three species of gastropods and one species of crustacean. The biomass of benthos was measured as wet weight. The Total benthos biomass was 975.636 gr/m2. Also the temperature was measured and its relationship with the density and biomass of invertebrate was analyzed.Considering the succession of benthos, first the two algal species of Chara sp. and Nitella sp. appeared on Artificial Reefs; then, the gastropod Psuedomnicola sphaerion and finally, bivalves Dreissena polymorpha and Cerastoderma lamarckii. The gastropod Valvata piscinalis appeared later. After that, the gastropod Planorbis contortus and finally the shrimp Palaemon elegans were found on artificial reefs. D. polymorpha showed the densest population on reefs with a density of 593.108 gr/m2. Results also showed that brick and ceramic treatments attracted more benthic animals (P<0.01). Cemented rope was next and wood was the last in number and biomass of the benthos (P<0.01). The Presence of fish (Carassius carassius) and frog (Rana rana) species around the artificial reefs showed that artificial reefs produce food for the bigger predators.
  • Neamatallah Jaafarzadeh, Amir Hesam Hassani, Ali Zinadinii, Ali Hassibi Page 77
    This Study was carried out to investigate the effects of ground water overuse in Anar region, 200 km northwest of KermanQuality loss of ground water, destruction of vegetation and soil, desert advancement, and destruction of environment all have necessitated this study. Samples were taken from 50 wells using a one-stage cluster method. The investigated parameters in water samples included Na, Cl, CO3, HCO3, SO4, Ca, Mg, K, Electrical conductivity, and Na absorption ratio. The results show that the amount of most parameters were beyond normal limits; for example, mean level of Cl and mean Ec were 4118 mg/lit 13961 micro mus /cm, respectively. In the following step, and based on the obtained results, the area was divided into 3 regions and the water of each area was analyzed for irrigation and drinking. The results show that the water of this area cannot be used for agriculture and drinking.
  • Mohammad Reza Farshid Nejad Page 89
    Considering the vast resources of natural gas and the reduction of oil resources and because of environmental and economical reasons, the use of natural gas has increased as an energy provider for the different parts of the industry.Rail transportation industry has greatly disregarded the utilization of natural gas.This article attempts to explain the advantages of the use of natural gas in locomotives and to discuss the existing technological issues. One of the fuels that can be used in locomotives is the liquefied natural gas (LNG).The article also discusses the technical issues related to the fuel replacement methods.