فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 53 (بهار 1384)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 53 (بهار 1384)

  • 80 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/09/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • نسرین بهمنی، محمد مهدی سلطان دلال صفحه 1
    مقدمه
    یرسینیا یک باکتری گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه می باشد. یرسینیا انتروکولیتیکای پاتوژن عامل مهم بیماری های انسانی در بسیاری از نقاط جهان می باشد.
    هدف
    در این مطالعه سه هدف دنبال می شود: 1 تعیین توانایی محیط های کشت مختلف در رشد سویه های خالص یرسینیاانتروکولیتیکا 2 تعیین توانایی محیط های کشت مختلف در مهار رشد فلور مدفوع 3- بررسی توانایی این محیط ها در بازیافت یرسینا از مدفوع که به طور تجربی به آن اضافه شده است.
    مواد و روش ها
    مرحله اول شامل سوسپانسیون هایی از 42 سویه گونه های مختلف یرسینیا به طور خالص روی محیط های CIN آگار، MAC آگار، CAL آگار، YSA، HEK آگار و BA کشت داده شد که در نهایت درصد بازیافت یرسینیا نسبت به BA محاسبه شد. در مرحله دوم سوسپانسیون هایی از 20 نمونه مدفوع نرمال (بدون اسهال) به صورت مخلوط تهیه شد و روی محیطهای فوق کشت داده شد و درصد بازدارندگی محیط ها برای فلور مدفوع نسبت به BA محاسبه شده در مرحله سوم به سوسپانسیون هایی از مخلوط مدفوع مرحله دوم با دو رقت 2-10 و 7-10 تعداد 31 سویه از یرسینیا با گونه ها مختلف با دو غلظت 103 و 104 Cfu/ml اضافه کرده و میزان بازیافت یرسینیا نسبت به CIN محاسبه شد.
    نتایج
    نتایج در مرحله اول، میانگین رشد روی محیط CIN بیشترین (5/89 درصد) و روی HEK کمترین (7/45 درصد) بوده است. در مرحله دوم درصد میانگین مهاری برای فلور مدفوع روی CIN بیشترین (2/88 درصد) و روی MAC کمترین (9 درصد) بوده و در مرحله سوم بیشترین درصد میانگین بازیافت متعلق به CAL (47.2 درصد) و کمترین مربوط به HEK (24.1 و 20.2 درصد) و MAC (21.4 و 17.7 درصد) بوده است.
    نتیجه گیری
    محاسبات آماری و استفاده از آزمون تعقیبی Bonferroni نشان می دهد که CIN آگار در مقایسه با 4 محیط کشت دیگر یک محیط با قدرت انتخابی، افتراقی با حساسیت بالا است و نتایج ما نشان می دهد که فلور روده باعث کاهش بازیافت پاتوزن های روده ای مانند یرسینیا انتروکولی تیکا از مدفوع می شود و استفاده از یک محیط با سلکتیویته بالا در آزمایشگاه باعث افزایش جداسازی یرسینیا انتروکلی تیکا و گونه های مشابه آن از نمونه های چند میکروبی مانند مدفوع می شود.
    کلیدواژگان: انتروکولیتیکا یرسینیا، محیط کشت، یرسینیا
  • صدیقه پاک سرشت، سیده نوشاز میرحق جو، احسان کاظم نژاد، آذر وظیفه شناس صفحه 9
    مقدمه
    حسن اجرای برنامه های تنظیم خانواده، مستلزم مشارکت آگاهانه، داوطلبانه و فعالانه همه افراد و خانواده ها در این برنامه ها است و چنین مشارکتی جز با آموزش فراهم نخواهد آمد.
    هدف
    هدف این پژوهش بررسی نیازهای آموزشی زنان مراجعه کننده جهت زایمان به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) درباره روش های پیشگیری از بارداری بوده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده تعداد نمونه مورد پژوهش 285 نفر بودند که برای امر زایمان به این مرکز مراجعه نمودند. نمونه ها به طور تصادفی در روزهای زوج هفته در بخش بعد از زایمان انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از تعیین اعتماد و اعتبار علمی به مرحله اجرا در آمد.
    نتایج
    میانگین سنی زنان 26.7 سال و تعداد حاملگی 3/2 و تعداد زایمان 1/2 با مدت ازدواج 9/6 سال بود. 1/55 % از آنها ساکن شهر بوده و 7/57 % از آنان بیسواد یا تحصیلاتی در سطح ابتدایی داشتند و فقط سطح تحصیلات 2/3 % از آنان بالاتر از دیپلم بود. 8/61 % زنان مراجعه کننده جهت امر زایمان در مورد روش های پیشگیری از بارداری اطلاع داشته اند که اکثریت (1/56%) آنان منبع کسب اطلاع خود را مراکز بهداشتی اعلام نمودند. و فقط 4/1 % از آنان منبع کسب اطلاع خود را صدا و سیما ذکر نمودند.
    از افراد تحت پژوهش 7/27 % درباره روش های طبیعی جلوگیری آگاهی پایین داشته و 2/10% آگاهی آنان در سطح بالا بود که بیانگر آن است که 8/89 درصد از افراد نیاز آموزشی در حد بالا یا متوسط داشتند. نتایج حاصله در مورد نیاز آموزش زنان مورد مطالعه درباره روش های هورمونی پیشگیری از بارداری نشان داد که 8/41 %از زنان اطلاعات لازم را داشتند و فقط 8/9 % از آنان اطلاعات در سطح پایین داشتند. در رابطه با نیاز آموزشی در مورد روش جراحی نشان داده است که2/18% از افراد مورد مطالعه سطح اطلاعاتشان از روش های جراحی پیشگیری از بارداری پایین بود که نیاز به آموزش لازم در این باره می باشد و در مورد روش های سد کننده 8/62 % زنان نیاز به آموزش در سطح بالا و متوسط داشتند.
    بین سطح تحصیلات، تعداد حاملگی، تعداد زایمان و مدت ازدواج زنان با نیازهای آموزشی آنان ارتباط معکوس معنی دار آماری وجود داشت. (p<0.05)
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این تحقیق هر چه آگاهی درباره روش های پیشگیری از حاملگی پایین تر، تعداد حاملگی و زایمان بیشتر بود، در نتیجه نیاز آموزشی افزایش می یافت. (p<0.02) افزایش سطح آگاهی این افراد درباره روش های پیشگیری از بارداری نقش زیادی در پیشگیری و کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی دارد.
    کلیدواژگان: آگاهی، پیشگیری از آبستنی - روشها، تنظیم خانواده، زنان
  • حسین میلادی گرجی، عباسعلی وفایی صفحه 14
    مقدمه
    شواهد قبلی نشان می دهند که احتمالا وازوپرسین بعنوان یک نروترانسمیتر می تواند در تعدیل واکنش های اضطرابی نقش داشته باشد.
    هدف
    هدف پژوهش حاضر ارزیابی نقش وازوپرسین بر تعدیل اضطراب در مدل ماز بعلاوه ای شکل مرتفع بوده است.
    مواد وروش ها
    در این پژوهش از موشهای سوری نر با میانگین وزنی 30 - 25 گرم استفاده گردید. در ابتدا حیوانات به طور تصادفی به سه گروه آزمایش و کنترل تقسیم گردیدند. سپس به گروه های آزمایش وازوپرسین 5-10 μg/Kg و به موشهای گروه کنترل هم حجم آن نرمال سالین 10 دقیقه قبل از آزمون بصورت داخل صفاقی تزریق شد. سپس موش ها در جهت افزایش فعالیت حرکتی و حس کنجکاوی به مدت 5 دقیقه دریک جعبه با دیواره های مشکی قرار داده شدند و پس از آن در فواصل زمانی تنظیم شده به ماز بعلاوه ای منتقل گردیدند وبه مدت 5 دقیقه شاخص های استاندارد ارزیابی اضطراب از طریق مشاهده در آنها بررسی وثبت گردید.
    نتایج
    نتایج این مطالعه نشان داد که وازوپرسین در هر دو دوز در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری موجب افزایش تعداد ورود و درصد مدت زمان سپری شده برروی بازوی باز شده است.(P<0.01)
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که وازو پرسین نقش مهمی در تعدیل واکنش های اضطرابی در مدل ارزیابی ماز به علاوه ای دارد.
    کلیدواژگان: اضطراب، موش، وازوپرسین ها
  • زهره امین زاده، آیدین پورکاظمی، فرهاد یغمایی، لطیف گچکار صفحه 19
    مقدمه
    شیوع بیماری سل در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و تحت همودیالیز 16 برابر دیگر افراد جامعه است. نتیجه انجام آزمون پوستی توبرکولین در 30 تا 40 در صد موارد منفی (کمتر از 5 میلی متر) و نتیجه آزمون پوستی استاندارد آنرژی در این گروه در 30 تا 40 در صد موارد منفی می باشد. شناخت وضعیت ایمنی بیماران فوق در بررسی وضعیت عفونت سل کمک کننده است.
    هدف
    این تحقیق به منظور بررسی وضعیت آزمون توبرکولین و پدیده یادآوری و نیز بررسی آنرژی پوستی در بیماران همودیالیزی مزمن صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق توصیفی و ابزارجمع آوری اطلاعات مصاحبه و مشاهده ای بود. بر روی 43 بیمار همو دیالیزی در واحدهای دیالیز بیمارستان های طالقانی و مدرس آزمون پوستی توبرکولین وآزمون پوستی آنرژی با استفاده از محلول توکسویید دیفتری و کزاز در دست فاقد فیستول به فاصله 10 سانتی متر از هم انجام شد. نتیجه پس از 72-48 ساعت قرائت شد بیمارانی که آزمون پوستی توبرکولین کمتر از 10 میلی متر داشتند دوباره PPD شدند.
    نتایج
    میانگین سنی بیماران در این مطالعه 7/5±6/56 سال، مدت دیالیز 1/67±2/54 ماه و دفعات دیالیز 3/0±9/2 بار در هفته بود. اندوراسیون حاصل از تزریق PPD بار اول 4±1/7 میلی متر و 3/16% دارای تست منفی (کمتر از 5 میلی متر) و 5/53% دارای نتیجه بینابینی) از 5 تا 10میلیمتر) و 2/30% دارای پاسخ مثبت (مساوی یا بیشتر از 10 میلی متر (بودند. بین نتیجه PPD نخست و سن همبستگی ضعیفی وجود داشت که از لحاظ آماری معنا دار نبود. بین نتیجه PPD نخست و سابقه سل رابطه معنا داری وجود نداشت. بین مدت دیالیز و اندازه PPD بار اول همبستگی ضعیف وجود داشت که از لحاظ آماری معنا دار نبود. بین نتیجه آزمون پوستی آنرژی و سن رابطه معنی داری وجود داشت. اندازه اندوراسیون آزمون آنرژی 8/2±9/3 میلی متر بود که در 6/18% موارد پاسخ منفی (کمتر از2 میلی متر (بود.3/83% از بیماران دارای PPD نخست کمتر از 10 میلی متر، آزمون آنرژی مثبت داشتند. 6/28% بیماران نتیجه منفی برای هر دو آزمون آنرژی وPPD بار اول نشان دادند. میزان اندوراسیون آزمون PPD بار دوم 8/2 ±4/7 میلیمتر بود و 2 نفر از کل بیماران (6/4%) دارای نتیجه آزمون آنرژی کمتر از 2 میلیمتر و توبرکولین بار اول و دوم کمتر از 5 میلی متر گردیدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه 14% از بیماران با نتیجه آزمون آنرژی منفی، در آزمون توبرکولین دوم نتیجه مثبت نشان دادند به نظر می رسد در بیماران همودیالیزی استفاده از ترکیب آزمون توبرکولین و پدیده یادآور و آزمون پوستی آنرژی بهتر از به کاربردن آزمون توبرکولین به تنهایی در غربالگری سل باشد.
    کلیدواژگان: سل، نارسایی مزمن کلیه - تشخیص، همودیالیز خون
  • مهرداد فرخی، علیرضا مصداقی نیا صفحه 24
    مقدمه
    6،4،2تری کلرو فنل یکی از سمی ترین، کلرو فنل ها بوده و تجزیه پذیری بیولوژیک ان بسیار دشوار می باشد.استفاده از فرایند های اکسیداسیون پیشرفته هر چند که موجب تجزیه کلروفنل ها میگردند، ولی تجزیه کامل و معدنی شدن ان نیاز به غلظت بالای ماده اکسیدکننده و زمان واکنش طولانی دارد.
    هدف
    تلفیق فرایند اکسیداسون فنتون با فرایند لجن فعال به عنوان روشی موثر ودر عین حال اقتصادی برای تجزیه 6،4،2تری کلرو فنل تعیین و بررسی ثابت های سینتیکی لجن فعال در این سیستم تلفیقی بررسی گردید.
    مواد وروش ها
    این مطالعه در مقیاس پایلوت و بر روی فاضلاب مصنوعی صورت گرفت و کلیه ازمایشات مطابق با روش های موجود درچاپ نوزدهم کتاب استاندارد متد انجام گردید.
    نتایج
    این مطالعه نشان داد که ترکیبات واسطه تولیدی ناشی از اکسیداسیون فنتون TCP با غلظت اولیه 120 mg/L و COD معادل 150 mg/L در شرایط[H2O2]/[Fe2+]=3، [H2O2]/[TCP]=3، زمان اکسیداسیون 1 ساعت و pH=3، توسط فرایند لجن فعال به میزان تقریبا 75 درصد حذف می گردند، افزایش زمان هوادهی از 12 ساعت به 18 ساعت تاثیری در افزایش کارایی سیستم نداشت(α= 0.01)، افزایش غلظت MLVSSاز 200 mg/L به 800 mg/L پس از 21 روز نشان داد که رشد میکروبی تحت تاثیر غلظت TCP خروجی از راکتور اکسیداسیون قرار نگرفته است. افزایش غلظت TCP از 120 mg/L به 240 mg/Lگرچه موجب بهبود کارایی حذف فرایند لجن فعال نگردید ولی با کاهش 4 درصدی در حذف COD پایداری سیستم حفظ گردید.
    با بررسی سینتیک فرایند لجن فعال در این سیستم تلفیقی Ks=109 mg/L،y=0.66 mg/mg Kd=0.088 day-1,K=2.04 day-1 به دست امد. نتایج حاصل از افزایش زمان هوادهی، و غلظت تری کلرو فنل به عنوان تنها منبع سوبسترا ورودی به سیستم تلفیقی با مدل موناد قابل تفسیر نبود.
    نتیجه گیری
    سیستم تلفیقی مورد مطالعه دارای کارایی خوبی در حذف تری کلروفنل می باشد و سینتیک فرایند لجن فعال در این سیستم تلفیقی با مدل موناد قابل تفسیر نمی باشد.
    کلیدواژگان: اکسیداسیون، حرکت شناسی، فاضلاب، کلروفنل ها
  • ایرج باقی، محمدعلی محمدزاده صفحه 31
    مقدمه
    پانکراتیت حاد التهاب حاد پانکراس است که بسته به خصوصیات اپیدمیولوژیک مناطق جغرافیایی مختلف علل متفاوتی دارد. در حالی که در کشور امریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اکثر موارد پانکراتیت به دنبال مصرف الکل است، در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی اغلب موارد پانکراتیت حاد ناشی از سنگ های صفراوی است.
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی فراوانی علل پانکراتیت حاد در بیماران بستری شده در دو بیمارستان آموزشی- درمانی شهر رشت بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی و جهت جمع آوری اطلاعات بوده است. پرونده بالینی 158 بیمار مبتلا به پانکراتیت حاد ثابت شده بستری در بیمارستان پورسینا و رازی رشت در فاصله سال های 78- 73 مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز شامل متغیرهایی مانند سن، جنس و علل مختلف پانکراتیت حاد و مرگ و میر، استخراج و مورد پردازش قرار گرفته است.
    نتایج
    از 158 بیمار 97 نفر (61%) زن و 61 نفر (39%) مرد بودند. نسبت زن به مرد 59/1 و بیشترین شیوع سنی در گروه سنی 50-41 سال بود. در 78 بیمار (49%) علت مشخصی برای پانکراتیت در پرونده ها یافت نشد (ایدیوپاتیک). در 65 بیمار (41%) علت پانکراتیت، سنگ های صفراوی بود. فقط 5 مورد پانکراتیت الکلی دیده شد. 21 بیمار مبتلا به پانکراتیت حاد فوت کردند که بیشترین مرگ و میر در گروه سنی 70-61 سالگی بوده است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه در 49% بیماران علت پانکراتیت مشخص نبود که در مقایسه با میزان 21-7 درصد در سایر مطالعات بسیار تفاوت داشت. به نظر می رسد عدم توجه کافی به سابقه مصرف دارویی از جمله مصرف NSAID و سایر داروها و نیز عدم توجه به سایر علل ناشایع پانکراتیت از جمله علل متابولیک توجیه گر این تفاوت باشد. شایع ترین علت شناخته شده پانکراتیت حاد، سنگ های صفراوی بودند که در مقایسه با امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی متفاوت است.
    کلیدواژگان: التهاب لوزالمعده، التهاب لوزالمعده - علت شناسی، درد شکمی، لوزالمعده
  • عزت پاریاد، مهری جهانشاهی، شیرین جفرودی، احسان کاظم نژاد صفحه 36
    مقدمه
    بی حرکتی یک محدودیت جسمانی است که اگر به مدت طولانی ادامه یابد، می تواند با عوارض متعددی از جمله آسیب های جلدی و زخم فشاری همراه گردد. زخم فشاری به طور متوسط 19 درصد بیماران بستری در تمام بیمارستان ها را تشکیل می دهد. شیوع زخم بستر در بخش های ارتوپدی در امریکا 10.9 درصد و در بخش های ارتوپدی تهران 25 درصد گزارش شده است.
    هدف
    با توجه به تاثیر کیفیت مراقبت بر پیشگیری از زخم فشاری این پژوهش با هدف تعیین کیفیت مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ارتوپدی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی با استفاده از یک ابزار سه قسمتی شامل معیار پیش گویی کننده زخم فشاری Braden، پرسشنامه مشخصات فردی و چک لیست مشاهده جهت تعیین کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری انجام شده است. 70 بیمار بی حرکت بستری در بخش ارتوپدی نمونه های این پژوهش را تشکیل دادند و ابزار پژوهش بوسیله مشاهده تکمیل گردید.
    نتایج
    نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری در اکثریت موارد نسبتا مطلوب بوده (1/87% موارد) و در اکثریت موارد (9/72%) ساختار مورد مطالعه از کیفیت نامطلوب برخوردار بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین دو متغیر کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده جهت پیشگیری از زخم فشاری و کیفیت ساختار موجود در مراکز آموزشی درمانی تحت مطالعه ارتباط معنی دار وجود دارد p<0.004) و. (r=0.341
    نتیجه گیری
    از آنجایی که ساختار محیط پژوهش در اکثریت موارد دارای کیفیت نامطلوب بوده است این امر می تواند بر مطلوب شدن کیفیت فرایند مراقبت در اکثر موارد موثر بوده باشد. به نظر می رسد با توجه به نتایج تحقیق برگزاری دوره های بازآموزی جهت مدیران بخش های مراقبتی می تواند نتایج مطلوبی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بی حرکتی، زخم بستر، کیفیت مراقبت بهداشتی
  • زیبا ظهیری سروری، رویا فرجی صفحه 43
    مقدمه
    هیستروسالپینگوگرافی یک روش تهاجمی در بررسی بیماری های لوله های رحم در زوجهای نازاست و بعنوان تست غربالگری بکارمی رود. لاپاراسکوپی Gold standard تشخیص بیماری های لوله است، اما چون روشی تهاجمی می باشد بعنوان تست غربالگری نیست و در موارد خاصی انجام می شود. نتایج متناقضی در مطالعات مختلف در مورد میزان همخوانی هیستروسالپینگوگرافی با لاپاراسکوپی موجود است.
    هدف
    هدف ازاین مطالعه بررسی میزان همخوانی هیستروسالپینگوگرافی با لاپاراسکوپی در بررسی بیماری های لوله ای رحم می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کلیه 200 بیمار نازایی که جهت بررسی فاکتور لوله ای تحت هیستروسالپینگوگرافی قرار گرفته بودند، تحت عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان الزهرا(س) در سال 81-1378 قرارگرفتند و سپس حساسیت و ویژگی، ارزش پیشگویی کننده مثبت و ارزش پیشگویی کننده منفی هیستروسالپینگوگرافی در مورد – انسداد لوله های رحمی – هیدروسالپنکس – چسبندگی های صفاقی و اندومتریوز محاسبه شد و سپس میزان همخوانی HSG با لاپاراسکوپی در موارد بالا محاسبه گردید.
    نتایج
    میانگین سنی زنان 1/5±5/28 سال بود. میانگین مدت نازایی 1/3±8/3 سال گزارش شد. نتایج نشان داد که حساسیت و ویژگی HSG در بسته بودن لوله ها و میزان همخوانی آن با لاپاروسکوپی به ترتیب 81%-60% و 36% بود حساسیت و ویژگی هیستروسالپینگوگرافی در تشخیص هیدروسالپنکس و میزان همخوانی آن با لاپاراسکوپی بترتیب 23، 95 و 23 می باشد. حساسیت و ویژگی هیستروسالپینگوگرافی درتشخیص چسبندگی های صفاقی، اندومتریوز و میزان همخوانی آن با لاپاراسکوپی بترتیب 37%، 79% و 17% می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در مقایسه با روش Gold standard، هیستروسالپینگوگرافی روش دقیقی در تشخیص بیماری های لوله ای-صفاقی نیست. ممکن است عدم انجام هیستروسالپینگوگرافی توسط یک رادیولوژیست منفرد با توجه به دخالت تجربه فرد در گرفتن عکس و خواندن کلیشه، در این نتیجه گیری دخیل باشد. لذا مطالعات بیشتر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: پرتونگاری از رحم و لوله های رحم، حفره صفاقی، شکم بینی، ناباروری زنان
  • مریم اصغرنیا، نادر اسماعیل پور، زهرا پناهنده، طیبه حسن ساجدی صفحه 49
    استفاده از اسبابهای درون زهدانی از روش های موثر برای جلوگیری از بارداری است که به اشکال مختلف در دسترس می باشد و یکی از عوارض شایع آنها خروج خودبخودی یا عمدی IUDs است.
    تعیین فراوانی نسبی عوامل ذکر شده برای خارج کردن IUDهای جایگذاری شده در مراجعان به مرکز تخصصی - تحقیقاتی تنظیم خانواده می باشد. در این مطالعه پرونده ی بهداشتی تمامی 367 زنی که به دلایل مختلف برای خارج کردن اسبابهای درون زهدانی جایگذاری شده به مرکز بهداشت رشت طی سالهای 1376 تا 1380 مراجعه کرده اند در یک مطالعه ی گذشته نگر بررسی و مشخصات دموگرافیک زنان و فراوانی نسبی علل ذکر شده برای خارج کردن آن اسبابها تعیین شد...
    کلیدواژگان: تنظیم خانواده، وسایل پیشگیری داخل رحمی، وسایل پیشگیری داخل رحمی - اثرات سوء
  • زهرا عباسی رنجبر صفحه 56
    مقدمه
    شیوع بیماری های آلرژیک در دهه های گذشته در سر تا سر دنیا رو به افزایش بوده است.
    هدف
    این مطالعه برای بررسی شیوع و شدت علایم رینیت آلرژیک در کودکان شهر رشت و مقایسه آن با مطالعه مشابه سال 75-74، در سال تحصیلی 8180 اجرا گردید.
    روش تحقیق: 6145 دانش آموز ابتدایی و راهنمایی از 85 مدرسه بطور تصادفی انتخاب شدند. روش مطالعه توصیفی بود.
    دانش آموزان به پرسشنامه هایی که مطابق با استاندارد بین المللیInternational study of asthma and allergy in childhood(ISAAC) تهیه شده بود، پاسخ دادند. نتایج بدست آمده Double entryشده و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل گردید گردید.
    نتایج
    6060 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پاسخ مثبت به سوال سابقه رینیت 429 (%3/14) در گروه 7-6ساله و (%2/28) 822 در گروه 12-13 ساله بود که اختلاف دو گروه سنی معنی دار بود. هم چنین در جنس مذکر به صورت معنی دار بالاتر از جنس مونث بود. شیوع علایم رینیت اخیر و علایم رینو کنژکتیویت در گروه راهنمایی بالاتر از گروه ابتدایی بود (در همه موارد.(P<0.05 191 دانش آموز ابتدایی (63% از مبتلایان به رینیت) و 316 دانش آموز راهنمایی (62% از مبتلایان به رینیت) سابقه محدودیت فعالیت از نظر رینیت را ذکر کرده بودند که از نظر آماری اختلاف، معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    در مقایسه آمار به دست امده در این مطالعه با آمار مشابه سال 74 شیوع علایم رینیت الرژیک در کل دانش آموزان سال 81 بالاتر بود ولی بر شدت آن افزوده نشده است. پیشنهاد می شود در آینده مطالعاتی جهت بررسی فاکتورهای خطر ساز این بیماری در این منطقه به عمل آید.
    کلیدواژگان: التهاب مخاط بینی، حساسیت و ایمنی شناسی، کودکان، همه گیر شناسی
  • محمدرضا امام هادی، حمیدرضا حاتمیان صفحه 63
    مقدمه
    ضایعات ترومایی مغز علت اصلی مرگ و میر و بیماریزایی هستند. سالانه 000/50 نفر در ایالات متحده به این علت فوت می کند که این رقم معرف بیش از 33% کل مرگ و میرهای ناشی از آسیب ها است. تصادف با وسایل نقلیه موتوری علت اصلی این آسیب ها را تشکیل می دهد که وقوع این تصادفات در سال های اخیر در کشور ما رو به تزاید است
    هدف
    ما در این مطالعه قصد داریم جنبه های همه گیرشناختی این مشکل بهداشتی را در منطقه خود بررسی کنیم.
    مواد و روش ها
    در یک دوره 6 ماهه در سال 1383 با استفاده از پرونده بیماران بستری به علت ترومای مغزی در بیمارستان پورسینای رشت داده هایی از جمله سن، جنس مکانیزم آسیب و یافته های رادیولوژیک استخراج شد. شدت تروما براساس معیار کومای گلاسکو نمره بندی شد و داده ها با نرم افزار SPSS آنالیز شد. آزمون آماری کای دو استفاده شده و مقدار P کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    از کل 715 بیمار 3/79% مذکر و 7/20% مونث بودند نسبت مذکر به مونث 6/2 به 1 بود. شایع ترین گروه سنی 24-15 سال بود. اکثریت بیماران محصل بودند. شایعترین مکانیزم آسیب، تروما با وسایل نقلیه موتوری بود 7/89% از آسیب ها خفیف بودند. ارتباط معنی داری بین شدت آسیب و یافته های CTاسکن مشاهده شد. (p<0.0001) آسیب منفرد مغز در 6/71% از بیماران مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که بایستی به ضایعات ترومایی مغز در بیماران جوان توجه بیشتری معطوف داشت زیرا فعال ترین نیروهای بالقوه جامعه ما را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: آسیب های مغز، بیماران بستری، حوادث رانندگی، زخمها و آسیبها
  • فیض الله صفرپور، محمدحسن هدایتی امامی صفحه 69
    مقدمه
    موفقیت عمل جراحی پاراتیرویید بستگی به تعیین محل غده های طبیعی و غیرطبیعی پاراتیرویید قبل ازعمل جراحی دارد. در هیپرپاراتیروییدی اولیه با تعیین محل آدنوم پاراتیرویید قبل از عمل جراحی اول به وسیله اسکن سیستامیبی مدت عمل جراحی نیز کوتاه می شود.
    هدف
    تعیین تاثیر اسکن سیستامیبی بر میزان موفقیت در جستجوی اول گردن و مدت عمل جراحی در مبتلایان به هپرپاراتیروییدی اولیه.
    مواد و روش ها
    در مطالعه ای گذشته نگر پرونده پزشکی 28 بیماری که در عرض 5 سال (1382-1378) با تشخیص هیپرپاراتیروییدی اولیه تحت جستجوی اول گردن قرار گرفتند بررسی شد.
    نتایج
    در 26 مورد (8/92(% آدنوم پاراتیرویید در در محل واقعی خود به وسیله Tc 99mm SESTAMIBI نشان داده شد. در یک مورد (5/3%) آدنوم پاراتیرویید اکتوپیک در درون تیرویید مخفی شده بود، و در یک مورد دیگر غده آدنوم به مدیاستن فوقانی نزول کرده بود (5/3%). مدت زمان عمل جراحی این بیماران 9±63 دقیقه بوده است عارضه مهمی بعد از عمل جراحی نزد بیماران پیدا نشد.
    نتیجه گیری
    با بکارگیری اسکن سیستامیبی قبل از اکسیلوراسیون اول در بیماران مبتلا به هیپرپاراتیروییدیسم اولیه، در مدت کمتر و با احتمال بسیار زیاد می توان غده مرضی را پیدا کرد.
    کلیدواژگان: پرکاری پاراتیروئید، تومور خوش خیم بافت غددی، عکس برداری تشخیصی
  • محمدرسول حرفت کار صفحه 75
    فتق کمری از فتق های نادر است که بعلت ضعف جدار خلفی شکم در فضای کمری بوجود می آید و شایعترین محل ایجاد آن در مثلث تحتانی فضای آناتومیک کمری Petit''s triangle است. تاکنون بیش از 300 مورد آن در جهان گزارش نشده است. در این مقاله ما به گزارش یکی از موارد نادر و جالب این نوع فتق که بدنبال برداشتن گرافت استخوانی از ستیغ استخوان ایلیاک عارض شده است می پردازیم.
    در این گزارش بیمار مردی است 60 ساله و کشاورز که 5 سال قبل به دنبال ترومای غیر نافذ دچار شکستگی مهره گردن شده و جهت ترسیم شکستگی نیاز به گرافت استخوانی از استخوان ایلیاک چپ پیدا کرده است.
    این بیمار بعد از عمل جراحی دچار توده ای در پهلوی چپ همراه با درد متناوب شده است که در بررسی های انجام شده تشخیص فتق تروماتیک کمری نوع Petit داده شد که به وسیله مش پرولن ترمیم شد.
    در این بیمار ترمیم فتق تروماتیک کمری موفقیت آمیز بوده و با پی گیری یکساله عوارض یا عود بیماری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: جدار شکم، فتق شکمی، ناحیه کمری خارجی