فهرست مطالب

پزشکی قانونی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار 1384)

مجله پزشکی قانونی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار 1384)

  • 56 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/04/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اصغر پیوندی*، محمد ابراهیم مهدوی صفحه 7
    زمینه و هدف
    مواجهه بیش از اندازه با صدا به عنوان یک خطر جدی برای سلامت شنوایی کارگران صنعتی مطرح است. صنعت نساجی با به کارگیری ماشین های مختلف، از جمله صنایع تولید کننده صدا محسوب می شود.
    روش ها
    در این مطالعه (1376) سطح شدت صدای ماشین های مختلف یک کارخانه ریسندگی و بافندگی واقع در شهرستان سمنان اندازه گیری و آنالیز گردید. آستانه شنوایی کارگران مواجه با صدای صنعتی (به تعداد 70 نفر) با حداقل سابقه کار 5 سال، به عنوان گروه مورد اندازه گیری شد و با گروه شاهد (به تعداد 30 نفر)، انتخاب شده از کارکنان اداری همان کارخانه مقایسه گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین سطح شدت صدای کلیه ماشین های بافندگی و ریسندگی به جز دو دستگاه ماشین حلاجی، از dBA 85 بیشتر است. آنالیز اکتاوباند صدای ماشین های مختلف حاکی از آن بود که سطح شدت صدای ماشین های بافندگی اکتاوباندهای مختلف، در مقایسه با ماشین های ریسندگی و مقدمات بافندگی بالاتر است. علی رغم میانگین سنی و سابقه کار پایین تر، آسیب شنوایی حسی عصبی در افراد مواجه با صدا شیوع بیشتری دارد. فقط 20 درصد از افراد مواجه با صدا (گروه مورد) گاهی اوقات از وسایل حفاظت شنوایی شخصی بهره می گرفتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مطالعه حاضر و تحقیقات پیشین، مولفین معتقدند که مواجهه با صدای غیر مجاز شغلی مشکل رایج و جدی در صنایع کشور است.
    کلیدواژگان: صدا، آسیب شنوایی، نساجی، ریسندگی، بافندگی
  • محمدرضا صفری نژاد، فرشید فیاض صفحه 12
    زمینه و هدف
    هدف از این مقاله مقایسه دقت و ارزش تست نعوظ شبانه آلت (NPT) با سونوگرافی داپلر مضاعف و دینامیک کاورنوزومتری و کاورنوزوگرافی در تشخیص اختلالات نعوظ بوده است.
    روش ها
    68 نفر مرد که از طرف پزشکی قانونی برای اظهار نظر در مورد ناتوانی جنسی به کلینیک ما ارجاع شده بودند تحت تست رژی اسکن برای ثبت NPT قرار گرفتند و نتایج به دست آمده با توجه به استانداردهای موجود به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم شدند. نتایج به دست آمده از NPT با نتایج به دست آمده از داپلکس داپلر سونوگرافی و دینامیک کاورنوزومتری و کاورنوزوگرافی مقایسه شدند.
    یافته ها
    از 68 نفر بیمار 36 نفر تست NPT طبیعی داشتند. از این 36 نفر، 34 نفر (94.5 درصد) دارای peak systolic velocity طبیعی، 28 نفر (78 درصد) دارای diastolic velocity طبیعی و 32 نفر (89 درصد) دارای میزان جریان خون لازم جهت حفظ حالت نعوظ (کاورنوزومتری) طبیعی بودند. از طرف دیگر 32 نفر دارای تست NPT غیر طبیعی بودند که از آنها 7 نفر (29 درصد) دارای peak systolic velocity غیر طبیعی، 22 نفر (69 درصد) دارای velocity diastolic غیر طبیعی و 24 نفر (75 درصد) دارای میزان جریان خون لازم جهت حفظ حالت نعوظ غیر طبیعی بودند.
    نتیجه گیری
    تست NPT طبیعی رابطه دقیق و نزدیکی باpeak systolic velocity و کاورنوزومتری دارد، ولی رابطه بین تست NPT غیر طبیعی و diastolic velocity خوب نیست. از طرف دیگر، بین رابطه تست NPT غیر طبیعی، diastolic velocity غیر طبیعی و کاورنوزومتری غیر طبیعی ضعیف می باشد. علاوه بر آن رابطه ای بین تست NPT غیر طبیعی و peak systolic velocity وجود ندارد. بر اساس یافته های این طرح به این نتیجه رسیدیم که برای اظهار نظر دقیق در مورد وجود یا عدم وجود اختلال نعوظ ارگانیک، لازم است تستNPT و سونوگرافی داپلکس داپلر و کاورنوزوگرافی و کاورنوزومتری دارویی هر سه با هم انجام شوند.
    کلیدواژگان: اختلال نعوظ، تست نعوظ شبانه آلت، کاورنوزومتری، سونوگرافی داپلکس داپلر
  • فرزاد قشلاقی، آرش قدوسی، نسترن ایزدی مود صفحه 17
    زمینه و هدف
    علت مرگ ناگهانی طبیعی در برخی موارد نامشخص و مجهول است. از آنجا که این گونه مرگ ها ممکن است حین یا بلافاصله پس از یک هیجان شدید مانند مشاجره لفظی (بدون اصابت ضربه) رخ دهند لذا تعیین عامل آن و برقراری رابطه علیت حادثه با مرگ به ویژه از نظر پزشکی قانونی و جهت پاسخ به محاکم قضایی اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. این مطالعه با هدف شناسایی فاکتورهای موثر در ایجاد مرگهای ناگهانی بعد از هیجان شدید انجام شده است.
    روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی است. کلیه موارد مرگ ناگهانی طبیعی به دنبال هیجان بیش از حد که جهت کارشناسی توسط مراجع قضایی به کمیسیون های مراکز پزشکی قانونی تهران و اصفهان طی سالهای 1377 تا 1382 ارسال شده اند (40 مورد) در این مطالعه وارد شدند. اطلاعات مربوط در یک پرسشنامه جمع آوری گردید.
    یافته ها
    فراوانی مرگ های ناگهانی حین یا بلافاصله پس از هیجان شدید در مردان بیشتر و به میزان 90 درصد بود. 40 درصد موارد در رده سنی 45-36 سال قرار داشتند. در این نوع مرگ ها فراوانی مصرف مخدر 35 درصد، بیماری های روانی 22.5 درصد، بیماری قلبی 20 درصد بود. علاوه بر این سابقه مرگهای ناگهانی در خانواده در 5 درصد از موارد وجود داشت. با توجه به تحلیل های آماری، بین استرس ناشی از نزاع و کشمکش و مرگ ناگهانی ناشی از آن با بیماری قلبی ارتباط وجود دارد ولی با مصرف الکل، مواد مخدر و بیماری های روانی ارتباط معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مرگهای ناگهانی بعد از هیجان شدید اغلب به صورت یک عامل مستقل ناشی از شدت هیجان و یا آستانه تحریک پذیری فرد است و نمی توان برای آن ارتباط چندانی با سایر عوامل برای آن در نظر گرفت. هر چند وجود بیماری های قلبی تا حدودی در بروز آن موثر است، اما بسیاری از افراد که دارای این خصوصیات بودند، تحت تاثیر هیجان قرار گرفته و مرگ بر ایشان حادث نشده است. بر عکس بسیاری افراد بدون داشتن این خصوصیات در اثر هیجان شدید فوت نمودند.
    کلیدواژگان: مرگ ناگهانی، هیجان شدید، پزشکی قانونی
  • پروانه مبشری*، امیرمحمد مهاجر پور، فخرالدین تقدسی نژاد، فریبا موسوی پور صفحه 22
    زمینه و هدف
    تشخیص سقط متعاقب ضربه یکی از وظایف اصلی و مهم پزشکان قانونی است. در این مطالعه سعی شده است تا حد امکان رابطه بین تروما و سقط جنین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکار مناسبی در برخورد با موارد خاص ارایه گردد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت آینده نگر، توصیفی و مقطعی انجام گرفته است و مجموعا 50 خانم باردار که به دنبال ایراد تروما به بدن و ادعای سقط جنین به بخش معاینات ستاد مرکزی سازمان پزشکی قانونی در طی 8 ماه مراجعه نموده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین تعداد مراجعه کنندگان در گروه سنی 30-25 سال قرار داشتند. 26 نفر (72 درصد) تهرانی و 14 نفر (28 درصد) شهرستانی بودند. از نظر شغلی اغلب خانه دار و از نظر تحصیلی غالبا دیپلم و زیر دیپلم بودند. سابقه سقط قبلی در 5 نفر (10 درصد) و نسبت فامیلی نزدیک با همسر در 6 نفر (12 درصد) وجود داشت. متوسط سن حاملگی در مراجعه کنندگان 13.8 هفته و متوسط تعداد زایمان 1.1 زایمان بود. آثار ضرب و جرح در نواحی شکم و لگن در 6 نفر (12 درصد) و آثار تروما در سایر قسمتهای بدن در 25 نفر (50 درصد) وجود داشت. علایم تهدید به سقط به صورت خونریزی واژینال در 33 نفر (66 درصد) وجود داشت که در 31 مورد فاصله زمانی بین تروما و علایم تهدید به سقط کمتر از 24 ساعت و در 2 مورد بیش از 24 ساعت بود. در 14 نفر (28 درصد) رابطه بین تروما و سقط جنین یا زایمان زودرس مورد تایید قرار گرفته بود. در 21 نفر (42 درصد) ادعای ترومای و سقط جنین مورد قبول واقع نشده بود. در 15 نفر (30 درصد) علایم تهدید به سقط و آثار تروما در بدن وجود داشت ولی سقط رخ نداده بود.
    نتیجه گیری
    تروماهای وارده به بدن خانم های باردار در صورتی می تواند منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شوند که اولا نسبتا شدید باشند، ثانیا علایم تهدید به سقط به فاصله اندکی پس از وارد آمدن به بدن ایجاد شده باشد.
    کلیدواژگان: تروما، سقط، علایم تهدید به سقط
  • عطیه منصوری، آریا حجازی*، نازیلا بدیعیان موسوی صفحه 28
    زمینه و هدف
    جمعیت مادران باردار، از نظر شاخص های بهداشتی اهمیت دارد و مرگ و میر در این گروه علاوه بر اینکه نشاندهنده شاخص های بهداشتی پایین می باشد، خود فاجعه ای بزرگ است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه 600000 زن در اثر عوارض حاملگی و زایمان می میرند. یعنی روزانه 1600 زن و در هر دقیقه یک زن به این علت جان می سپارد. از آنجا که در بیشتر موارد، علت قطعی فوت پس از اتوپسی در پزشکی قانونی مشخص می شود بر آن شدیم علل و عوامل موثر بر این موضوع را در پرونده های ارجاع شده به پزشکی قانونی بررسی کنیم، به امید اینکه بتوانیم راهکاری برای پیشگری و حل این معضل بزرگ بیابیم.
    روش ها
    نوع مطالعه در این بررسی توصیفی و به صورت مقطعی است. جمعیت مورد مطالعه مادران بارداری بودند که طی بارداری یا پس از زایمان در فاصله سالهای 1383-1377 فوت کرده اند و به پزشکی قانونی خراسان ارجاع شده اند. با توجه به محتوای پرونده پزشکی قانونی، فرم اطلاعاتی تکمیل شد و در مجموع 17پرونده مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    مادران فوت شده در محدوده سنی 41-17سال قرار داشتند و متوسط سنی آنها 31.2 سال بود. بیشترین میزان مرگ و میر در سه ماهه سوم حاملگی رخ داده بود. 41.2 درصد مادران در بارداری اول بودند و 17.7درصد بارداری های متعدد داشتند. علت فوت های تعیین شده توسط پزشک معالج و پزشک قانونی در 64.9 درصد همخوانی و در 35.4 درصد ناهمخوانی داشت. بیشترین علت فوت تعیین شده توسط پزشک معالج، آمبولی مایع آمینوتیک (35.3 درصد) و توسط پزشک قانونی، خونریزی (41.2 درصد) بود. علت فوت مادران به ترتیب خونریزی، آمبولی مایع آمنیوتیک، اکلامپسی، عفونت و سایر علل تعیین شد. در 41.2 درصد موارد مداخله جراحی جهت حفظ جان بیمار انجام شده بود ولی در 58.8 درصد موارد مداخله انجام نشده بود. 64.9 درصد مادران به روش سزارین و 29.4 درصد به روش طبیعی زایمان کرده بودند. عوامل دخیل در مرگ و میر عدم مهارت پزشک (41.3 درصد)، کمبود فرآورده های خونی (23.6 درصد) عدم دسترسی به پزشک متخصص و کمبود تجهیزات (هر کدام 17.6 درصد) بودند.
    کلیدواژگان: مرگ مادران، پزشکی قانونی، حاملگی، تعداد زایمان
  • فخرالملوک یاسایی*، فریده شیوا صفحه 32
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه بررسی عوامل منجر به مرگ داخل رحمی جنین بر اساس یافته های کلینیکی در بخش زنان بیمارستان طالقانی است.
    مواد و روش ها
    در فاصله سالهای 1380-1370 تعداد 200 مورد مرگ داخل رحمی جنین در بیمارستان آیت الله طالقانی بررسی و علل آنها مشخص شد.
    یافته ها
    از تعداد 200 مورد مرگ داخل رحمی جنین 51.7 درصد در سه ماهه دوم و 48.3 درصد در سه ماهه سوم دچار مرگ شده بودند. میانگین سنی مادران 28.4±6.4 سال بود. 66.5 درصد از مادران سابقه 3-1 حاملگی داشتند. 39.6 درصد نفر از مادران سابقه سقط داشتند. سابقه بیماری های زمینه ای مادر در 29.9 درصد وجود داشت. سن جنین به طور متوسط 29.6±6.5 هفته بود. ظاهرا از این تعداد 9.3 درصد ناهنجاری جنینی داشتند. در 2.5 درصد موارد علت مرگ ناشناخته ماند. 56 درصد جنین های مرده پسر، 38.4 درصد دختر و در 5.6 درصد جنین ها جنسیت مشخص نشده بود. هیچگونه مرگ جنینی به علت ناسازگاری خونی وجود نداشت. دکولمان جفت در 6.9 درصد موارد وجود داشت. سابقه مصرف دارو در 20.1 درصد موارد وجود داشت.
    نییجه گیری: با توجه به اینکه در اکثر موارد جنین های مرده بدون ناهنجاری بودند می توان با مراقبتهای دوران باردادی تا حدودی از عوامل مختلفی که منجر به مرگ جنین می شود پیشگیری کرد.
    کلیدواژگان: مرگ داخل رحمی جنین، اتیولوژی
  • علیرضا ظهیرالدین، سید مهدی صمیمی اردستانی، محمد اربابی صفحه 37
    اختلال هویت جنسی، همانند سازی مداوم و شدید با خصایص جنس مقابل و نارضایتی از جنسیت خود می باشد که در موارد شدید افراد مبتلا به دنبال ایجاد خصایص اولیه و ثانویه جنسی جنس مقابل هستند و درخواست درمان هورمونی و یا جراحی تغییر جنسیت می کنند. متون علمی، در حال حاضر درمان این اختلال را پیچیده و به ندرت موفقیت آمیز می دانند و اغلب در جهت کنار آمدن با اختلال و یا آماده سازی برای جراحی گام برمی دارند. در این گزارش روان درمانی موفقیت آمیز چهار مورد اختلال هویت جنسی گزارش شده است. مورد اول نوجوان پسر 16 ساله ای است که رفتارهای جنس مونث و تمایل به تغییر جنسیت داشت که بعد از 6 ماه درمان، طی جلسات هفتگی اختلال وی برطرف شده است. مورد دوم مرد 19 ساله ای است که خود را مونث می دانست و تمایل به برقراری روابط جنسی با جنس مذکر در نقش جنس مونث داشت که بعد از 12 جلسه درمان هفتگی شکایات وی برطرف شده است. مورد سوم دختر 18 ساله ای است که از نوجوانی خود را پسر می دانسته و از دختر بودن خود ناراضی بوده است. بعد از 12 جلسه روان درمانی هفتگی رفتارها و تمایلات جنس مذکر در وی برطرف گردید. مورد چهارم دختر 20 ساله ای است که از پنج سال قبل خود را پسر می دانست و برای انجام جراحی تغییر جنسیت مراجعه نموده بود که بعد از 6 ماه روان درمانی هفتگی اظهار می کند که دختر است و تمایل به ازدواج با یک مرد را دارد.
    روان درمانی موفقیت آمیز این موارد نشان می دهد که درمان اختلال هویت جنسی از راه های غیر جراحی امکان پذیر است و لزوم به کارگیری این روش ها پیش از تصمیم گیری زود هنگام به جراحی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: اختلال هویت جنسی، رفتار درمانی شناختی
  • محمدحسن قدیانی، سید شهاب الدین صدر، حسین فربودمنش* صفحه 41
    همواره وجود یک سطح حداقلی از آگاهی های فرهنگی به عنوان نیازهای ضروری هر فرد لازم است تا با کمک آن بتوان حقوق ساری بر جامعه را به صورت تمام به افراد واگذار نمود و همین گونه از تمام اعضای جامعه اجرای قوانین حاکم را خواستار شد. اخلاق پزشکی به عنوان یکی از کاربردی ترین و ملموس ترین شاخه های علم اخلاق مورد توجه اخلاقیون می باشد. این شاخه از علم همیشه به صورت بافته ای به هم پیوسته با اصول و قوانین پزشکی بوده است و چون چگونگی تاثیر بیشتر علم پزشک بر بیمار از طریق پیاده نمودن اصول روانی و اخلاقی در این رابطه مورد تحقیق قرار می گیرد، از سوی مجریان آن اصول یعنی پزشکان مورد اقبال همیشگی بوده است. اخلاق پزشکی یک علم اجتماعی است که راه حل هایی برای تضادهای اخلاقی بیان می کند که برخاسته از علم پزشکی است. در این مقاله کوشیده ایم ارتباط این اصول با ریشه های دینی برخاسته از اسلام را بیان کنیم.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، اسلام، ایران
|
  • Ali Asghar Peyvandi*, Mohammad Ebrahim Mahdavi Page 7
    Background and Aim
    Excessive occupational noise exposure is a major cause of hearing impairment in workers inindustrial settings. Textile industry with different machines is considered as a noise producer industry.
    Material and Methods
    In this study, sound analyzing and measurement performed for spinning and weaving machines used in a textile plant in the city of Semnan (1997). All noise-exposed workers with at least 5 years work record, as the test group (n=70) completed audiometry and their results compared with non-exposed administrative personnel (n=30).
    Results
    The results showed that average sound level of all spinning and weaving machines were higher than 85 dBA, except for two cotton beating machines. Weaving machines had higher sound pressure level than spinning machines in all octave bands (63-8000 Hz). Sensory hearing loss was more prevalent in the test group in spite of less mean age and work record than control group. Only 20% of the workers sometimes used earplugs as Hearing Protection Device (HPD).
    Conclusion
    Based on this study and previous researches, it is concluded that gross occupational noise exposure is a common and serious problem in industrial mills in Iran.
    Keywords: Noise, Hearing Impairment, Textile, Spinning, Weaving
  • Mohammad Reza Safarinejad*, Farshid Faiiaz Page 12
    Background and Aim
    The accuracy of nocturnal penile tumescence monitoring was compared to penile duplex ultrasonography, cavernosography and pharmaco-infusion cavernosometry in diagnosis of erectile dysfunctions.
    Material And Methods
    Nocturnal penile tumescence was evaluated in 68 patients as normal or abnormal according to standard general criteria. The results were compared to penile duplex ultrasonography parameters (peak systolic velocity, normal greater than 35 cm. per second, and diastolic velocity, normal less than 5 cm. per second), and to the flow rate needed to maintain erection (normal less than 15 ml. per minute) with pharmaco-infusion cavernosometry.
    Results
    Of the 68 patients 36 had normal nocturnal penile tumescence, including 34 (94.5 percent) with normal penile systolic velocity, 28 (78 percent) with normal penile diastolic velocity and 32 (89 percent) with normal flow to maintain erection. On the other hand, 32 men had abnormal nocturnal penile tumescence of whom 7 (29 percent) had abnormal penile blood flow velocity, 22 (69 percent) had abnormal diastolic flow velocity and 24 (75 percent) had high flow rate to maintain erection.
    Conclusions
    Normal nocturnal penile tumescence appears to correlate well with normal systolic blood velocity and cavernosometry but poorly with diastolic blood velocity. On the other hand, a low correlation exists between abnormal nocturnal penile tumescence and abnormal diastolic blood flow or abnormal cavernosometry. Furthermore, no correlation exists between abnormal nocturnal penile tumescence and abnormal systolic blood flow. According to this observation we presume that nocturnal penile tumescence, penile duplex and infusion cavernosometry and cavernosography should be performed to achieve a reasonably accurate diagnosis.
    Keywords: Erectile Dysfunction, Nocturnal Penile Test, Cavernosomety, Duplex Doppler Ultrasonography
  • Farzad Gheshlaghi*, Arash Ghoddoosi, Nastaran Izadi Mood Page 17
    Background and Aim
    Unexpected sudden death (USD) during or immediately after extreme excitation is an unsolved problem in medicine and sometimes problematic in judicial action. The purpose of this study is to identify and determine some risk factors and co-existing (co-morbid) illnesses in SUD.
    Material and Methods
    This is a descriptive and case series study. Forty cases of sudden unexpected death during or soon after nontraumatic quarrels, were evaluated in Isfahan and Tehran Forensic Medicine Centers according to their clinical history, macroscopic, microscopic and toxicological findings during a five year period (from 1377 to 1382).
    Results
    Forty percent of cases were between of 35-45 years old. Death was more common in men (90%). History of cardiovascular and psychiatric diseases was positive in 20% and 22.55% respectively. Thirty-five percent of cases had had positive history of substance abuse: cigarette, opium and alcohol were the most common substances used but cocaine or amphetamine was not found in any case. Five percent of cases had positive family history of sudden unexpected death.
    Conclusion
    According to this study it seems that the SUD following extreme excitation had independent factors (other than the threshold of vulnerability due to excitation in each person), although the presence of history of cardiovascular diseases had a positive and direct correlation with SUD.
    Keywords: Death, Sudden unexpected death, Forensic medicine
  • Parvaneh Mobasheri*, Amir Mohammad Mohajerpour, Fakhroddin Taghaddosinejad, Fariba Mousavipour Page 22
    Background and Aim
    Diagnosis of abortion due to trauma is one of the important duties of physicians. In this study the relation between trauma and abortion is discussed to find an appropriate strategy for physical cases.
    Material and Methods
    This has been a prospective correlational study, 50 pregnant women who had trauma to abdomen followed by abortion were observed. They were referred to observation department of central legal medicine organization with in a period of 8 months. The findings were analyzed by SPSS.
    Results
    Most of cases were between 25-30 y/o. of which, 36 patients (72%) were from Tehran and 14 (28%) from elsewhere. They were often housekeeper and their education was highschool graduate or less. History of abortion in 5 patients (10%) was positive and 6 patients (12%) had familial marriage average gestational age of 13/8 week. There was evidence of trauma (injury) to abdomen and pelvic region in 6 patients (12%) and to other parts of body in 25 patients (50%). Vaginal bleeding because threatened abortion was seen in 33 patients 66%) in which 31 patients had vaginal bleeding before 24 hours and 2 patients after 24 hours following the truama. Relation between trauma and abortion in 14 patients (28%) was confirmed. 21 patients 42%) had not reliable history. Only 15 patients (30%) had sign of threatened abortion and evidence of trauma without abortion
    Conclusion
    Physical trauma to pregnant women can lead to abortion and preterm labor If: 1) Trauma is severe 2) Manifestations of threatened abortion are present immediately after trauma.
    Keywords: Trauma, Abortion, Signs of Threatened abortion
  • Atieh Mansouri, Arya Hejazi*, Nazila Badieyan Mousavi Page 28
    Background and Aim
    Pregnant women’s population is important from the point of view of health indices. Their mortality means low health index and this is a great problem. On the basis of WHO report, every year 600000 women die because of complications of pregnancy and delivery. That is 1600 women die every day and one woman every minute. Since definite cause of death is aften determined by post mortem autopsy in forensic medicine center, we decided to evaluate cases referred to legal medicine center to determine causes and risk factors of maternal death. We hope to find ways to prevent and solve this great problem.
    Material and Methods
    This was a descriptive and cross sectional study. The studied population consisted all cases of pregnant women who had died during pregnancy or delivery (in 1999-2005) and were referred to legal medicine center of Khorasan province. According to the data gathered through completed forms seventeen cases were evaluated. Results &
    Conclusion
    Range of maternal mortality age was 17-41 and the average was 31.2 years. Most of them occurred in the 3rd trimester, while 41.2% were primipara and 17.7% were grand multipara. The most common cause of death determined by their physician was amniotic fluid emboli (35.3%) and by forensic physician was hemorrhage (41.2%) which agreed in 64.9% and not in 35.4% of cases. Finally causes of maternal death were hemorrhage, AFE, ecclampsia, infection and other. In 41.2% surgical intervention to save the patients’ life was done and in 58.8% it was not necessary. Type of delivery in 64.9% of cases was Cesarean section and in 29.4% was vaginal. Factors that influenced maternal mortality were inexpertness (41.3%), absence of blood bank (23.6%), unavailability of expert physician and absence of medical equipments (both: 17.6%).
    Keywords: Maternal Death, Legal Medicine, Pregnancy, Parity
  • Fakhrolmolouk Yasaei*, Farideh Shiva Page 32
    Background and Aim
    Intrauterine fetal death is one of the problems in obstetrics which could be prevented by good prenatal care and prompt diagnosis and treatment in most of the times. The aim of this study is to investigate the etiologic factors which cause intrauterine fetal death
    Material And Methods
    Two hundred cases of intrauterine fetal death were diagnosed and etiologic factors were investigated
    Results
    51.7% of intrauterine fetal deaths occurred in the 2nd trimester and 48.3% occurred in the 3rd trimester. Mean maternal age was 28.4 ± 6.4 years. Sixty six percent point five of mothers had 1-3 pregnancies; 39.6% of mothers had previous abortion. Systemic diseases were present in 29.9% of mothers. Mean fetal age was 29.6 ± 6.5 weeks. 84.2% of dead fetuses had no anomalies and 9.3% had fetal anomalies. 56% of dead fetuses were male, 38.4% were female and 5.6% had no definite sex. No fetal death was diagnosed due to Rh incompatibility. Placental abruption was present in 6.9% of cases. Maternal use of drugs was seen in 20.1%
    Conclusion
    We can prevent intrauterine fetal death in most cases, especially when there are no fetal anomalies.
    Keywords: Intrauterine fetal death, etiologic factors
  • Alireza Zahireddin*, Sayyed Mehdi Samimi Ardestani, Mohammad Arbabi Page 37
    Gender Identity Disorder (GID) is a strong and persistent cross gender identification and persistent discomfort with his or her sex. Those extreme forms of GID involve attempts to simulate phenotype of the opposite biological sex. Nowadays treatment of GID is complex and rarely successful when the goal is to reverse the disorder. Psychotherapy prepares patients to deal with their disorder, not to alter it. This case series presents 4 cases of GID that were treated successfully. A 16 year old male, a 19 year old male, a 18 year old female and a 20 year old female have been treated for 4-6 months successfully by weekly psychotherapy. Successful treatment of these cases shows the efficacy of non hormonal and nonsurgical treatment of GIDs, and discourages premature sex reassignment surgery.
    Keywords: Gender Identity Disorder, Cognitive Psychotherapy
  • Mohammad Hassan Ghadyani, Sayyed Shahabeddin Sadr, Hossein Farbodmanesh* Page 41
    It is always necessary to have a minimum level of cultural knowledge for every one who wants to enjoy common rights of a society, and then all members of a society can be asked to obey lows and regulations. Medical ethics, as one of the most applicable branches of ethics, has always been interesting for ethicists. It has always been intertwined with medical principles and rules. And since promoting the effects of physician’s medical knowledge on patient’s health through psychological and moral principles is a research topic in medical ethics, practitioners of these principles, namely physicians, have always shown much interest in it. Medical ethics is a social science that provides solutions for ethical dilemmas arising from medical practice. The present paper is an attempt to relate these principles with Islamic general ethical principles and rules.
    Keywords: Medical ethics, Islam, Iran