فهرست مطالب

دانشکده دندانپزشکی مشهد - سال بیست و نهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار و تابستان 1384)

مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
سال بیست و نهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار و تابستان 1384)

  • 144 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/11/10
  • تعداد عناوین: 19
|
  • عبدالحمید آل هوز، کریم الله حاجیان، سیدمحمود نعیمیان صفحات 1-8
    مقدمه
    برقراری رابطه عمودی فکین در حالت اکلوژن (VDO)مرحله ی مهمی از درمان پروتز برای بیماران بی دندان به شمار می رود. برای ثبت VDOمعمولااز وضعیت Restمندیبل استفاده می شود که خود تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر از دست رفتن دندانها، سن فرد و میزان تحلیل استخوانی پس از بی دندانی، روش مورد استفاده در تعیین آن (Relaxation، بلع، تکلم و...)و موقعیت بیمارقرار می گیرد.
    هدف از این مطالعه تعیین صحت VDOتعیین شده توسط دندانپزشکان از طریق مقایسه با VDOتعیین شده با روش های بلع و تکلم، و اندازه های آنتروپومتریک صورت می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 100 بیمار 50-31 ساله بی دندان مراجعه کننده به درمانگاه ها و مطبهای دندانپزشکی عمومی سطح شهرستان بابل با نمونه گیری خوشه ای، ارتفاع عمودی اکلوزال به روش بلع و تکلم، فاصله گوشه خارجی چشم تا تراگوس گوش چپ، مردمک چشم تا گوشه لب، گلابلا تا زیر بینی و فاصله نوک انگشت شست تا نوک انگشت اشاره با استفاده از کولیس دیجیتال در دوجلسه به فاصله یک هفته به شکل مستقل اندازه گیری گردید و با اندازه ارتفاع عمودی اکلوزال موجود (فاصله زیر بینی تا زیر چانه) که توسط دندانپزشکان تعیین گردیده است، مقایسه گردیدند. با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 10.5و آزمون Tمقایسه میانگینها(T-test) آنالیز اطلاعات انجام شد.
    یافته ها
    میانگین ارتفاع عمودی اکلوزال موجود که توسط دندانپزشکان تعیین گردیده (زیر بینی تا زیر چانه) 9/7mm±49/73 بود در حالیکه میانگین ارتفاع عمودی اکلوزال به روش بلع 46/5mm±59/76 و به روش تکلم 34/5mm±89/75 بدست آمد. اختلاف بین ارتفاع عمودی اکلوژن موجود با ارتفاع تعیین شده به هر یک از روش های بلع و تکلم از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05).
    بین ارتفاع عمودی اکلوزال به روش بلع وتکلمو هر کدام از آنها بافاصله گوشه خارجی چشم تا تراگوس گوش چپوفاصله مردمک چشم تا گوشه لب، همبستگی وجود داشت (P>0.05).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که اکثر دندانپزشکان مورد بررسی تمایلدارندکه پروتزکامل با VDOکمتری بسازند.
    کلیدواژگان: ارتفاع عمودی اکلوژن، بیمار بی دندان، پروتز کامل، اندازه های آنتروپومتریک
  • سیدعلی بنی هاشم راد، مجید صنعت خانی، غلامعلی زارع صفحات 9-16
    مقدمه
    فلز سرب که یک عنصر سنگین می باشد و خمیر اکسید آن کاربرد صنعتی در صنایع باطری سازی دارد و ممکن است بدنبال استفاده های درمانی یا بر اثر شغل و یا از محیط زندگی به صورت سیستمیک جذب شود و باعث تغییر رنگ لثه و مخاط دهان گردد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه میزان شیوع پیگمانتاسیون های دهانی ولثه باسطح خونی سرب در کارگران باتری سازی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی (Cross-Sectional)، پنجاه نفر از کارگران باتری سازی شهرهای مشهد و سبزوار شرکت کردند و همگی از نظر وجود پیگمانتاسیون، مورد معاینه دهان و لثه قرار گرفتند.سپس آزمایش خونی از آنها به عمل آمد و سطح خونی سرب توسط روش جذب اتمی با کوره گرافیتی در آزمایشگاه بیمارستان امام رضا (ع) اندازه گیری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، جداول توافقی و آزمون کای دو(X 2)استفاده شد.
    یافته ها
    در بررسی به عمل آمده میزان پیگمانتاسیون لثه ای و دهانی کارگران باتری سازی با افراد عادی جامعه تفاوتی نداشت. همچنین متوسط سطح خونی سرب بدن آنها نیز با افراد معمولی تفاوت آماری معناداری نداشت و نیز تغییرات قابل توجهی به طور کلینیکی در پیگمانتاسیون دهان دیده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد امروزه با تغییر روش بکارگیری باتری های اتومبیل، تماس با سرب در شاغلین به این حرفه و عوارض ناشی از قبیل پیگمانتاسیون لثه ای (خط سربی) مشاهده نگردیدو سطح سرب در خون آنها مشابه افراد عادی بود.
    کلیدواژگان: لثه، مخاط دهان، سرب، پیگمانتاسیون
  • مریم بیدار، غزال صادقی، فهیمه زواشکیانی صفحات 17-22
    مقدمه
    با توجه به ساخت انواع کن های گوتاپرکا و اهمیت سیل آپیکال در موفقیت درمان ریشه، این تحقیق با هدف ارزیابی خواص بیولوژیکی گوتاپرکای ایرانی آریادنت و مقایسه آن با دو نوع گوتاپرکای مشابه خارجی رکو و دیادنت صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی invivo29 Ratبالغ با میانگین وزنی gr77/202 تحت جراحی قرار گرفته و در پشت هر حیوان چهار برش ایجاد شد. در سه محل قطعه ای از سه نوع گوتاپرکای فوق الذکر کاشته شد و برش چهارم بعنوان کنترل منفی در نظر گرفته شد. حیوانات در دوره های زمانی 15، 30 و 60 روزه کشته شدند و از بافت همبندی زیر جلدی نمونه برداری شد. تمام نمونه ها تحت بررسی های هیستوپاتولوژی در ارتباط با یک متغیر تعداد سلولهای التهابی مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز آماری داده ها توسط آنالیز واریانس یکطرفه و دانکن با ضریب اطمینان 95% انجام شد.
    یافته ها
    نتایج مشاهدات هیستوپاتولوژیک نشان داد که گوتاپرکای آریادنت بطور معنی داری نسبت به دو گوتاپرکای مورد مقایسه در دوره 15 روزه دارای بیشترین خاصیت تحریکی می باشد و بدن Ratنسبت به آن واکنشهای شدیدتری نشان می دهد.
    ولی گوتاپرکای آریادنت در دوره های طولانی تر (30 روزه و 60 روزه) دارای نتایج یکسانی با دو نوع گوتاپرکای RoekoوDiadent می باشد و اختلاف آماری معنی داری از نظر قابلیت سازگاری بافتی میان آنها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    گوتاپرکای آریادنت را می توان بعنوان جانشینی برای گوتا پرکاهای خارجی بکار برد.
    کلیدواژگان: گوتا پرکا، کاشت زیر جلدی، سازگاری بافتی
  • ارزیابی کلینیکی اثرات دندانی و اسکلتی مایوفانکشنال تانگ گارد در درمان کودکان مبتلا به کمبود رشد ماگزیلا
    طاهره جلالی، حسین پزشکی راد صفحات 23-34
    مقدمه
    با در نظر گرفتن تاثیر فانکشنال ماتریکس برروی شکل گیری فکین و دندان ها باید قبول کرد نیروهای فانکشنال می توانند باعث تغییر موقعیت دندان ها و تشکیل استخوان گردند.
    هدف از این تحقیق، مطالعه اثرات اسکلتال و دنتال دستگاه مایو فانکشنال تانگ گارد در کودکان مبتلا به کلاس IIIاسکلتالدارای کاهش رشد ماگزیلا بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی – آینده نگر، سفالوگرام های جانبی قبل و بعد از درمان 23 بیمار (11 پسر و 12 دختر) با میانگین سنی 77/8 سال که در بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی مشهد توسط دستگاه مایو فانکشنال تانگ گارد تحت درمان قرارگرفتند، ترسیم و آنالیز شد. متوسط دوره درمان در بیماران حدود 6 ماه بود. اختلاف قبل و بعد از درمان با نرم افزار آماریSPSS(paired T-test)مقایسه شد.
    یافته ها
    با مقایسه سفالوگرام های جانبی قبل و بعد از درمان نتایج بصورت زیر مشاهده شد:v افزایش معنی دار حرکت قدامی ماگزیلا بصورت افزایش زوایای SNA(با میانگین 1 درجه) و ANB(با میانگین 96/0 درجه) و حرکت قدامی نقطه Aدر آنالیزWitsدیده شد (001/0=P).
    v نسبت طول ماگزیلا به طول مندیبل (طبق نظریه A.M. Schwarz) افزایش نشان داد(001/0=P).
    v دندان های انسیزورماگزیلا به سمت جلو حرکت کردند.
    vدندان های انسیزور مندیبل به خلف حرکت کرده،به عبارت دیگر کاهش زاویه IMPAدیده شد (05/0P<).7 تحدب نیم رخ افزایش پیدا کرده و نیم رخ بافت نرم وناحیه لب بالا بهتر شد.
    نتیجه گیری
    نتیجه این تحقیق نشان می دهد که استفاده از دستگاه مایوفانکشنال تانگ گارد در افرادی که در ابتدا دارای نقصان رشدی ماگزیلا در جهت قدامی خلفی و عمودی هستند، مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: کوچکی ماگزیلا، دستگاه مایوفانکشنال تانگ گارد، پروتر کشن ماگزیلا، مال اکلوژن کلاس III
  • عطاء الله حبیبی، زهرا دلاوریان، زهرا حصاری صفحات 35-44
    مقدمه
    هپاتیت Bیک عفونت ویروسی اولیه کبد است که به جهت امکان ایجاد وضعیت مزمن دارای اهمیت ویژه ای از جهات مختلف بهداشتی- اجتماعی و اقتصادی می باشد. یکی از راه های مهم انتقال بیماری، خون و مایعات، وسایل و سطوح آلوده به خون می باشد. کارکنان خدمات درمانی- بهداشتی از آنجا که همیشه در تماس با خون و ترشحات آلوده به خون این بیماران می باشند، جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند و آگاهی از بیماری و خصوصا راه های پیشگیری از آن برای آنها حائز اهمیت می باشد. از اینرو هدف از این مطالعه سنجش میزان آگاهی از بیماری هپاتیت Bدر کارکنان خدمات درمانی بهداشتی غیر دندانپزشک دانشکده دندانپزشکی مشهد بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی پرسشنامه ای حاوی سوالاتی راجع به عوارض، راه های انتقال و راه های پیشگیری به همه کارکنان خدمات درمانی بهداشتی غیر دندانپزشک دانشکده دندانپزشکی مشهد داده شد. در مجموع اطلاعات 170 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی با استفاده ازنرم افزار SPSSقرار گرفت.
    یافته ها
    پرستاران بیشترین میزان آگاهی را داشتند و 6/16% از آنها درباره راه های انتقال، 3/33% درباره عوارض، 50% درباره راه های پیشگیری دارای سطح آگاهی خوب بودند. خدمه کمترین سطح آگاهی را داشتند بیش از 90% آنها دارای سطح آگاهی ضعیف یا خیلی ضعیف نسبت به راه های انتقال، عوارض و راه های پیشگیری بودند (به ترتیب 94%، 93%، 5/95%). هیچیک از آنان در هر یک از زمینه های مورد بررسی دارای سطح آگاهی خوب نبودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی با افزایش سطح تحصیلات افزایش می یابد، پرستاران بیشترین تحصیلات و بیشترین سطح آگاهی را داشتند. خدمه کمترین سطح تحصیلات و کمترین سطح آگاهی را داشتند. هر چند آگاهی کارکنان درباره راه های پیشگیری بیش از آگاهی آنان از عوارض و راه های انتقال بیماری بود، اما هنوز تعدادی از این افراد علیه هپاتیت Bواکسینه نشده بودند که حاکی از باور ناکافی آنان در مورد بیماری هپاتیت Bمی باشد. از اینرو بر لزوم برنامه های آموزشی مداوم و نظارت بر کارکرد همه این افراد تاکید می گردد.
    کلیدواژگان: عفونت ویروسی، هپاتیت B، خدمات درمانی، بهداشتی
  • اشین حراجی، رضا زارع محمودآبادی، احمد خادم حسینی صفحات 45-50
    مقدمه
    هدف از این مطالعه، ارزیابی درصد شیوع خونریزی بعد از خارج نمودن ساده دندان در بیماران تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی بدون قطع این داروها در حین درمان دندانپزشکی و آنالیز درصد شیوع خونریزی بر اساس استفاده از اندازه INRمی باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق مقطعی (cross section) و روش جمع آوری اطلاعات مشاهده ای (بصورت معاینه مستقیم) تعداد 362 بیمار تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی و بدون قطع داروهای ضد انعقادی تحت خارج نمودن ساده دندانها قرار گرفته و در مجموع 703 دندان آنها خارج گردید. برای تمام بیماران در روز عمل، INR(International Normalization Ratio)اندازه گیری شده و بر اساس آن بیماران را در 3 گروه دسته بندی نمودیم. در گروه اول بیماران دارای INRبین 49/2 – 5/1،در گروه دوم بیماران دارای INRبین 49/3 – 5/2 و درگروه سوم بیماران دارای INRبیشتر از 5/3 قرار داده شده اند. برای تمام بیماران عمل کشیدن ساده دندانها توسط دو جراحانجام و بعد از عمل در صورت نیاز با استفاده از مواد هموستاتیک موضعی (ژلفوم) و بخیه، خونریزی کنترل گردید.
    بررسی، تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS5/11 ودر بررسی آماری آزمون WilcoxonوMann-Whitney-Uاستفاده گردیده است.
    یافته ها
    در مجموع 362بیمار تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی، در 30 مورد با خونریزی پس از عمل مواجه بوده: درگروه اول 11 مورد (43/7 %)، در گروه دوم 10 مورد (62/8%) و در گروه سوم 9 مورد (18/9%) خونریزی پس از عمل داشتند.
    نتیجه گیری
    درصد شیوع خونریزی در گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد و بدین ترتیب خارج نمودن ساده دندان در بیماران تحت درمان با داروهای ضد انعقادی خوراکی نیازی به انجام تغییراتی در زمینه کاهش دوز یا قطع داروهای ضد انعقادی نداشته، و خارج نمودن ساده دندانها در این بیماران میسر و خونریزی های موضعی تنها با کاربرد مواد هموستاتیک موضعی و بخیه نمودن لبه های حفره بخوبی قابل کنترل می باشد.
    کلیدواژگان: خارج نمودن دندان، ضد انعقاد خوراکی، مواد هموستاتیک موضعی
  • حسن حسین پور، پورکاظم قدسی صفحات 51-56
    مقدمه
    در این تحقیق که برای نخستین بار در ایران صورت گرفت، هدف بررسی اختلالات کروموزومی در بیماران مبتلا به سرطان دهان بود. در صورت وجود اختلالات کروموزومی می توان جهت پیشگیری قبل از تولد برنامه ریزی نمود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش تصادفی از 45 بیمار مبتلا به سرطان دهان مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی، بیمارستانهای قائم، امام رضا و امید مشهد پس از تکمیل پرسشنامه و معاینات کلینیکی و تایید بیماری سرطان دو نمونه خون وریدیاز بیمارانی که هیچ درمانی (رادیوتراپی، شیمی درمانی یا آنتی بیوتیک درمانی) در طی دو هفته قبل دریافت نکرده بودند، (حاوی هپارین، EDTA) تهیه گردید. نمونه خون هپارینه جهت کشت سلولی به آزمایشگاه ژنتیک بیمارستان قائم ارسال گردید و به روش آماری Chi-squareآنالیز گردید.
    یافته ها
    کشت سلول خون محیطی 30 بیمار با موفقیت انجام شد و 15 بیمار دیگر از مطالعه خارج شدند. در نمونه کاریوتایپ و بندینگ GTGاین بیماران اختلال کروموزومی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    وجود اختلالات جزئی کروموزومی با روش های شایع فعلی در ایران قابل مطالعه نیست و سیستم FISHامکان بیشتری برای بررسی کروموزومی فراهم می سازد که هنوز در ایران راه اندازی نشده است. مطالعه ژنتیک مولکولی و ایزوله نمودن ژن می تواند در درک، نقش ژنتیک در سرطان دهان مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات کروموزومی، بیماران، سرطان دهان
  • براتعلی رمضانزاده، سید هاشم حسینی صفحات 57-66
    مقدمه
    هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع انواع مال اکلوژنهای دندانی در شهرستان نیشابور می باشد.
    موادو روش ها
    در این مطالعهتوصیفی - مقطعی469 دانش آموز (215 دختر و 254 پسر) 15-12 ساله از بین 20130 دانش آموز مدارس راهنمایی شهرستان نیشابور بطور تصادفی انتخاب شدند. خصوصیات اکلوژنی آنها در پرسش نامه ای که شامل وضعیت نیمرخ صورت، رابطه مولرها و کانین ها براساس طبقه بندی انگل، اورجت، اوربایت و نوع مال اکلوژن بود ثبت گردید. برای مقایسه نتایج گروه دختران و پسران از آزمون Chi-squareو برای مقایسه نتایج این مطالعه با سایر مطالعات از آزمون آماری Zبا ضریب اطمینان 95% استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان می دهد که: اکلوژن نرمال در 7/13 درصد افراد مورد مطالعه، مال اکلوژن کلاس Iدر 54 درصد افراد، مال اکلوژن کلاس IIگروه یک در 4/16 درصد افراد، مال اکلوژن کلاس IIگروه دو در 8/6 درصد افراد و مال اکلوژن کلاس IIIدر 2/9 درصد افراد مورد مطالعه مشاهده شد. بجز اوربایت (که کاهش اوربایت و اوپن بایت قدامی در پسران بیشتر مشاهده شد) در سایر انواع مال اکلوژنها بین دختران و پسران تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که تنها 7/13 درصد افراد مورد مطالعه اکلوژن نرمال و 3/86 درصد آنها نوعی مال اکلوژن دارند. بنابراین با توجه به شیوع نسبتا بالای مال اکلوژن باید برای پیشگیری و درمانهای به موقع برنامه ریزی صحیح صورت گیرد.
    کلیدواژگان: نیشابور، مال اکلوژن های دندانی، مدارس راهنمایی
  • مهری زرین قلم، بهزاد مهرانی صفحات 67-74
    مقدمه
    اکثر میکروارگانیزمها می توانند از حفره دهان به دیگر قسمتهای بدن مهاجرت کنند، عدم رعایت بهداشت دهانعلاوه براینکه می تواند ایجاد ناراحتی های دهان ودندان نماید باعث ایجاد بسیاری ازبیماری های سیستمیک نیز می شود. هدف از این تحقیق بررسی بهداشت دهان در دانش آموزان دبیرستانی،در کل و به تفکیک جنسیت در نواحیمختلف جغرافیایی شهر مشهد بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق مقطعی (Cross sectional)، روش جمع آوری اطلاعات به صورت معاینه مستقیم و با استفاده از فرم اطلاعاتی بود. 906 دانش آموز شامل 490 دانش آموز پسر و 416 دانش آموز دختر، از نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد در محدوده سنی 18-15 سال با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند و وضعیت بهداشت دهان در آنها مورد بررسی قرار گرفت. جینجیوال ایندکس (GI)Löeو Silnessو پلاک ایندکس (PI)Silnessو Löeدر آنها مورد ارزیابی قرار گرفتو بر طبق ایندکسهابهداشت دهان به چهار دسته طبقه بندی گردید. شاخص 0به عنوان بهداشت خوب، شاخص 1بهداشت متوسط، شاخص 2بهداشت ضعیف و شاخص 3به عنوان بهداشت خیلی ضعیف در نظر گرفته شد. با استفاده از نرم افزار آماری SPSSآماره های توصیفی مانند درصد فراوانی نسبی در سطوح مختلف بهداشت،به تفکیک جنسیت محاسبه و با استفاده از جداول توافقی و آزمون کی – دو پیرسون (Chi-square)و بکار بردن آماره Likelihood Ratio، تجزیه و تحلیل های آماری انجام شد.
    یافته ها
    1. 4/26% دانش آموزان دارای بهداشت خوب،5/59% متوسط و1/17% دارای بهداشت ضعیف بودند و بهداشت،خیلی ضعیف مشاهده نگردید.
    2. وضعیت بهداشت دهان در دختران بهتر از پسران و تفاوت بین آنها معنی دار بود(000/0P-v=).
    3. درکل دانش آموزان دو متغیر نوع بهداشت و نواحی مختلف جغرافیایی به هم وابسته و تفاوت بین آنها معنی دار بود.(درکل000/0P-v=،در دختران 003/0 P-v=و در پسران 000/0 P-v=).4. تفاوت سطح بهداشت دهان بین نواحی با وضعیت اقتصادی اجتماعی بهتر در مقایسه با نواحی با وضعیت اقتصادی – اجتماعی ضعیف تر معنی دار بود(000/0P-v=).
    نتیجه گیری
    بهداشت متوسط، بیشترین شیوعو بهداشت ضعیف،کمترین شیوع را دارا بود. وضعیت بهداشت دهان در دختران بهتر از پسران و تفاوت بهداشت دهان در نواحی با شرایط اجتماعی اقتصادی بهتر و ضعیفتر بارز بود. بطور کلیبهداشت دهان و نواحی مختلف جغرافیائی، در پسران و همچنین در دختران به هم وابسته بودند که این وابستگی در پسران بیشتر از دختران بود.
    کلیدواژگان: بهداشت دهان، دانش آموزان دبیرستانی، مشهد، مناطق جغرافیائی
  • تقی سالاری، مرجانه قوام نصیری، رضا گوهریان صفحات 75-80
    مقدمه
    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر گسترش چینی در لبه مارجین بر ریزنشت کراون های چینی – بیس متال بود درحالیکه از چهار نوع سیمان چسباننده نیز برای چسباندن کراون ها استفاده شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی تجربی، 96عدد کراون چینی فلز برای دندان های پرمولر با سه نوع ختم تراش شولدر، شولدر بول و چمفر عمیق آماده شد و با چهار نوع سیمان چسباننده: زینک فسفات، زینک پلی کربوکسیلات، گلاس یونومر و پاناویا Fچسبانده شد. بعد از 1000 ترموسایکل مایکرولیکیج به طریقه نفوذ رنگ اندازه گیری شد. برای آنالیز میانگین رتبه ای داده های ریزنشت از آنالیزهای ناپارامتری کروسکال والیس و من ویتنی استفاده شد (μ=0.05).
    یافته ها
    1. در دیواره باکال تمام انواع ختم تراش میزان ریزنشت بیشتر از لینگوال بود (P<0.05).
    2. در تمام انواع ختم تراشها سیمان زینک فسفات در باکال و لینگوال ریزنشت بیشتری را نسبت به سایر سیمان ها نشان داد (P<0.05).
    3. کمترین میزان ریزنشت در تمام انواع ختم تراش در سیمان پاناویا Fمشاهده شد(P<0.05).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این مطالعه آزمایشگاهی بهتر است برای سیل مارجین در کراون های ریختگی چینی همراه فلز بیس متال از پاناویا Fبه عنوان سیمان چسباننده استفاده شود.
    کلیدواژگان: چینی، بیس متال، باکال، لینگوال، ریزنشت
  • مریم طالبی، مریم خوردی مود صفحات 81-86
    مقدمه
    بالا رفتن سطح دانش و بهداشت جامعه و کاهش تعداد فرزندان سبب شده است که والدین به سلامت فرزند خود علاقه خاص نشان دهند. از جمله به مشکلاتی که همزمان با رویش دندان های شیری بصورت موضعی و یا سیستمیک رخ می دهد بیشتر توجه نمایند. هدف از این تحقیق بررسی عوارض رویشی در دوره دندانهای شیری در کودکان و شدت عوارض مختلف در حین رویش دندانها میباشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیقتوصیفی- مقطعی116 کودک (61 پسر و 55 دختر) در سنین 6 تا 36 ماهگی در شهر مشهد مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها با کمک نرم افزار SPSSآنالیز شد و از آزمون های Chi-squareو آزمون Fisher exactو آزمون Wilcoxonاستفاده گردید.
    یافته ها
    عوارض بصورت موضعی و سیستمیک مورد مطالعه قرار گرفتند. شیوع عوارض موضعی بطور معنی داری بیش از شیوع عوارض سیستمیک بوده است(002/0=P). در میان عوارض سیستمیک تب (افزایش دما تا 39 درجه سانتی گراد) با 7/76 درصد بیشترین و استفراغ با 5/9 درصد کمترین شیوع را نشان داده است. در میان عوارض موضعی قرمزی و تورم لثه با 8/63 درصد بیشترین شیوع و هماتوم رویشی با 9/0 درصد کمترین شیوع را دارا بوده است.
    نتیجه گیری
    با وجود اینکه رویش دندان یک پدیده فیزیولوژیک محسوب می شود حاصل این بررسی نشان می دهد این پروسه با یکسری علائم و عوارض همراه می باشد که بیشتر آنها موضعی بوده (ازدیاد بزاق، التهاب و تورم لثه و...) و برخی جنبه سیستمیک (بی قراری، بی اشتهائی و...) دارند. البته تظاهرات سیستمیک شدید مانند تب بالا و ناراحتی گوارشی حاد و غیره را نمی توان به رویش دندانهای شیری نسبت داد و باید به دنبال علت و درمان جدی آن بود.
    کلیدواژگان: رویش دندان شیری، کودکان 6 تا 36 ماهه، عوارض رویش دندان
  • حمیدرضا عبدالصمدی، بهزاد هوشمند، امیر هوشنگ محمدعلیزاده صفحات 87-90
    مقدمه
    پلاک دندانی و پاکت‎ پریودنتال می تواند بعنوان یک منبع ذخیره هلیکوباکترپیلوری(Hp)که عاملی برای عود ناراحتی هایسیستمگوارشی می باشد،مدنظر قرار گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی وجود این باکتری در نمونه های پلاک زیرلثه‎ای و پاکت پریودنتال و نمونه های گرفته شده از مخاط معده بیماران مبتلا به سوء هاضمه غیرزخمی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی96 بیمار (45مرد و 51 زن) به طور اتفاقی از بین بیماران مبتلا به سوء هاضمه غیرزخمی مراجعه کننده به بخش گوارش بیمارستان اکباتان انتخاب شدند پس از تکمیل پرسشنامه نمونه های پلاک میکروبی زیر لثه ای و نمونه های پاکت پریودنتال از هر فک در بیماران تهیه و سپس از بیماران به روش آندوسکوپی از مخاط معده نمونه گرفته شد ونمونه های تهیه شده برای حضوراین میکروارگانیسمبا روش PCR(واکنش زنجیره ای پلی مراز) مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از96 بیمار با میانگین سنی 28/37 سال نتایج آزمایش تمام نمونه هامنفی بود.
    نتیجه گیری
    با نتایج بدست آمده ازاین تحقیق می توان گفت که پلاک دندانی و پاکت پریودنتال نمی تواند بعنوان محل ذخیره این باکتری و عاملی برای بروز و یا عود سوءهاضمه غیرزخمی در این بیماران مطرح باشد.
  • بهجت الملوک عجمی، معصومه ابراهیمی، اشرف محمدزاده، ثمینه مظفری مقدم صفحات 91-96
    مقدمه
    نوزادی اولین مرحله تکاملی انسان، بعد از تولد است که در طی مراحل متفاوت تکامل این نوزاد به انسان بالغ تبدیل خواهد شد. او ممکن است در حالی متولد شود که ضایعات دهانی متفاوتی داشته باشد.هدف از این مطالعه بررسی انواع ضایعات دهانی و شیوع آنها در نوزادان متولد شده در بیمارستان امام رضا (ع) می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 600 نوزاد متولد شده در بخش زنان و زایمان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در مدت 5/2 ماه جهت بررسی ضایعات دهانی مورد معاینه قرار گرفتند. با استفاده از آبسلانگ و نور چراغ قوه تمام دهان نوزاد، شامل گونه، کام سخت، کام نرم، زبان، کف دهان و آلوئولار ریج ها مورد معاینه قرار گرفت. نتایج مطالعه بصورت درصد در جدول و نمودار آمده است.
    یافته ها
    پس از معاینه کودکان اطلاعات بدست آمده نشان داد که: - از 600 نوزاد مورد معاینه قرار گرفته 316 نوزاد (5/52%) دارای ضایعات دهانی و 284 نوزاد (4/47%) فاقد ضایعات دهانی بودند.
    – از کل نوزادان 66/0 درصد دارای دندانهای ناتال، 5/0 درصد دارای اپولیس مادرزادی، 8/1 درصد دارای چسبندگی فرنوم زبانی، 5/41درصد دارای مرواریدهای مینایی، 3/22 درصد دارای ندولهای Bohn و 16/0 درصددارای اگزوستوز بودند. موردی از شکاف لب و کام در این مطالعه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    این تحقیق نشان داد که دندانهای ناتال در کودکان مورد مطالعه ما بیشتر از سایر کشورها بوده در حالیکه ندولهای Bohnو مرواریدهای مینایی از سایر کشورها کمتر بوده است.
    کلیدواژگان: ضایعات دهانی، نوزادان، اپیدمیولوژی
  • مریم قاسمپور، محمدرضا قبادی نژاد، محمود حاجی احمدی، حبیبه شکی صفحات 97-104
    مقدمه
    از آنجا که بیماران و اعضا تیم دندانپزشکی در معرض آب و آئروسل های ایجاد شده از یونیت دندانپزشکی قرار می گیرند، کیفیت آب یونیت دندانپزشکی اهمیت قابل توجهی دارد. این مطالعه به دنبال توصیه هایADA جهت کنترل میزان آلودگی آب یونیت ورساندن آن به حد ایده آل)کمتر ازCFU/ML 200(انجام گرفت. هدف از این تحقیق بررسی میکرو بیولوژیکی آب یونیت مطب هاو دانشکده دندانپزشکی بابل می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت مطالعه آزمایشگاهی انجام گرفت. دراین مطالعه آب یونیت مطب های دندانپزشکی بابل که از مناطق مختلف شهر انتخاب شده بودند ویونیت های دانشکده دندانپزشکی مورد بررسی میکروبیولوژی قرارگرفت. 5 میلی لیتر آب از پوار آب،آبمجرای سر توربین قبل و دو دقیقه بعد از فلاشینگ و آب نوشیدنی یونیت و آب شهر در ظروف پلی اتیلن درب دار استریل جمع آوری شد و سپسبر روی محیط های اختصاصی کشت داده شد و بعد از 48 ساعت در دمای 37 درجه سانتیگراد تعداد کلنی های میکروبی شمارش گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS و تستهای آماریT-test و Chi-squarو Fisher’s exactو Paired T-testو ANOVAمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    3/33% ازکل نمونه های گرفته شدهاز جهت وجود باکتری مثبت بودندو باکتری های تعیین هویت شده عبارت بودند از: استافیلوکک اورئوس، کلی فرم، سودوموناآئروژینوس، استرپتوکوکسی (به غیر از بتا همولیتیک گروه A) کلبسیلا، استافیلوکک کوآگولاز منفی و پروتئوس.
    تعداد کلنی های میکروبی بیش از حد استاندارد بوده است، آلودگی آب هند پیس بعد از فلاشینگ کاهش یافته و آب شیر هم در مقایسه با دستگاه هندپیس دارای آلودگی کمتری بود. همچنین میانگین آلودگی نمونه های مطب ها بیشتر از میانگین آلودگی نمونه های دانشکدهبود.
    نتیجه گیری
    فلاشینگ سبب کاهش آلودگی آب می شود ولی در موارد جراحی و افراد دارای نقص در سیستم ایمنی بهتر است از روش های دیگر حذف و یا کنترل آلودگی آب استفاده شود.
    کلیدواژگان: میکروبیولوژی، بیوفیلم، آب یونیت دندانپزشکی
  • جمیله قدوسی، پری قاضیانی، شهرزاد نظری، علی طلعتی صفحات 105-114
    مقدمه
    درمان مجدد ریشه،راهی جهت تصحیح عوامل ایجاد کننده شکست درمان قبلی می باشد. در طی سالیان اخیر،سیستم های چرخشی با کاربرد مؤثر و امن تر فایل های نیکل تیتانیوم،دریچه تازه ای برای دندان پزشکان دنیا گشوده است. هدف از این مطالعه مقایسه مقدار مادهبیرون رانده شده ازفورامن اپیکالی ریشه بعد از کاربرد دوتکنیک دستی و چرخشی (با یا بدون کلروفرم) جهت خارج کردن مواد پر کننده ریشه بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای آزمایشگاهی کانال های ریشه 96 دندان تک ریشه ای کشیده شدهانسان با استفاده از تکنیک Passive step- backدر سه طول کارکرد مناسب، رد شده و کوتاهپرشده (زیرگروه های a, b, c) آماده شدند و با ترکیبی از روش های تراکم طرفیسردو عمودی گرم پر شدند. بعد از خا رج نمودن مواد پر شده کانال واینسترومنتیشنمجدد با وسایل مورد آزمایش (گروه A: فایلهای دستی K-type SSو کلروفرم، گروه B: فایل های چرخشیNi-Tiو کلروفرم و گروه C: فایل های چرخشی نیکل تیتانیوم بدون کلروفرم) وزن دبری بیرون رانده شده محاسبه شدو میزان آن در گروه های مختلف با استفادهاز آزمون آماری Unvariated ANOVAآنالیز گردید.
    نتایج
    در همه گروه ها میانگین وزن دبری بیرون رانده شده از37/. میلیگرمبیشتر نبود. در گروه Bمقدار وزندبریاز گروه Cو Aبیشتر بود. اختلاف وزن ها بین هر سه گروه و زیر گروه های با طول پر کردگی ریشه مناسب (a)ورد شده(b)وکوتاه پر شده (c)معنی دار بود(P<0.001).
    نتیجه گیری
    وقتی از سیستم چرخشی با کلروفرم در هنگام درمان مجدد استفاده می شود و در موارد کانال های ریشه درمان شده با طول پر کردگی بیشتر از حد مطلوب(Over Filled) مواد پرکننده بیشتری از انتهای ریشه بیرون رانده می شود.
    کلیدواژگان: درمان مجدد ریشه، دبری خارج شده، تکنیک اینسترومنتیشن چرخشی
  • مرجانه قوام نصیری، فاطمه نخعی، زهرا مینایی صفحات 115-122
    مقدمه
    تکنیک سفید کردن دندانهای زنده روش درمانی موثر برایکاهش بدرنگی های دندان ها است. نتایج مطالعات قبلی حاکی از این است که کارباماید پراکساید باعث خشونت سطحی مینا می شود و در نتیجه رنگ پذیری سطح افزایش می یابد. هدف از این تحقیق،مقایسه دو روش جهت حذف خشونت سطحی مینای دندان بلیچ شده بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه موازی مداخله گرانه،60 نمونه از سطح فیشیال دندانهای اینسایزور سالم گاوی با ابعاد 10*5×5میلی متر تهیه شد. پس از انجام وایتال بلیچینگ به مدت 14 روز توسط ژل Opalescence20%، نمونه ها به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند: گروه i Bond: سطح مینا به توسط ماده ادهزیو سلف اچi Bond پوشانده شد. گروه فلوراید: سطح مینا توسط رابرکپ و فسفات فلوراید اسیدی 7/2% پرداخت شد و گروه کنترل: بدونهیچگونه درمان. برای بررسی دوام سطح صاف شده، نیمی از نمونه های هر گروه تحت سیکل حرارتی قرار گرفتند.نتایج داده ها توسط تستKruskal wallisوMann withneyمقایسه شدند(α=0.05).
    یافته ها
    گروه کنترل قبل از سیکل حرارتی خشونت بیشتری نسبت به دو گروه i Bondو فلوراید داشت(P<0.05). بین دو گروه فلوراید و i Bondقبل از سیکل حرارتی اختلاف قابل ملاحظه ای از نظر میزان خشونت سطحی وجود نداشت. وگروه فلوراید بعد از سیکل حرارتی خشونت سطحی کمتری از نظر آماری نسبت به دو گروه دیگر نشان داد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    برای جلوگیری از رنگ پذیری مجدد دندان پس از وایتال بلیچینگ پرداخت سطح دندان توسط رابرکپ و فسفات فلوراید اسیدی روش موثری برای بر طرف کردن خشونت سطحی است.
    کلیدواژگان: خشونت سطحی، مینا، وایتال بلیچینگ، فلوراید
  • اردشیر لفظی، ایرج اسودی کرمانی، حبیب الله قنبری، الهام رعدی صفحات 123-130
    مقدمه
    بیماری های پریودنتال از بیماری های شایع در افراد لوسمیک بوده و در بسیاری از موارد از علایم تشخیصی اولیه بیماری لوسمی می باشند. هدف از این مطالعه مقایسه کلینیکی میزان شیوع و نوع بیماری های پریودنتال در مبتلایان به انواع رده های لوسمی بستری شده در بیمارستانهای تبریز در سال 1383 بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که در آن 70 بیمار مبتلا به لوسمی بستری شده در بیمارستان های شهر تبریز در سال 1383 مورد معاینه و بررسی پریودنتال قرار گرفتند و اطلاعات حاصل از معاینه کلینیکی آنها توسط آینه، نور و پروب پریودنتال، در پرسشنامه ای که به همین منظور تهیه شده بود، ثبت شد. سپس در صورت وجود، نوع بیماری پریودنتال آنها ثبت گردید.آنالیز آماری توسط آزمونChi-square و با استفاده از نرم افزار SPSSانجام شد.
    یافته ها
    چه در بررسی کلی بیماری های پریودنتال و چه در تفکیک آن به ژنژیویت و پریودنتیت، رابطه معنی داری بین بیماری پریودنتال و رده لوسمی بدست آمد(05/0 P<). مقایسه میانگین های سنی در بین رده های مختلف لوسمی، رابطه معنی دار داشته (05/0 P<)، ولی مقایسه جنسی بیماران در رده های مختلف لوسمی رابطه معنی داری نداشت.در بررسی کلی بیماری پریودنتال به تفکیک جنسی مرد و زن، در گروه مردان، بین بیماری پریودنتال و رده لوسمی رابطه آماری معنی داری برقرار بود (013/0 = P). در حالی که در گروه زنان وجود چنین رابطه ای اثبات نگردید. در بررسی گروه های سنی در رده های مختلف لوسمی به تفکیک جنس مردو زن، رابطه دقیقا معنی داری بدست آمد(00/0 = P) و در بررسی توام بیماری های پریودنتال و گروه های سنی و رده لوسمی، فقط بین عدم وجود بیماری پریودنتال و گروه های سنی و رده لوسمی رابطه معنی دار حاصل شد (00/0= P).
    نتیجه گیری
    باتوجه به عوامل مؤثر در افزایش احتمال وقوع بیماری پریودنتال درافراد لوسمیکباید اقدامات لازم دندانپزشکی(پیشگیری – درمان) را جهت مقابله و درمان بیماری پریودنتال آنها انجام داد.
    کلیدواژگان: لوسمی، بیماریهای پریودنتال، تظاهرات دهانی
  • سیدمصطفی معظمی، فهیمه فرزانگان صفحات 131-140
    مقدمه
    بین سرعت پلیمریزیشنوانقباض تولید شده در طیروندآنارتباط معنی داری وجود دارد، به طوری که هر چه سرعت پلیمریزیشن بیشتر باشد مدت زمان فاز ویسکوپلاستیک درکامپوزیت کوتاه تر بوده، در نتیجه کامپوزیت فرصتی برای جریان یافتن نداشته و بطور ناگهانی سخت می گردد و همین مسئله باعث بوجود آمدن استرسهای انقباضی شدید و به تبع آن ایجاد پتانسیل جدایی ترمیم از دیواره های حفره و ریزنشت در حد فاصل ترمیم و دندان می گردد.
    هدف از انجام این پژوهش ارائه یک الگویتابشیجدید جهت کیورینگ کامپوزیتوبررسی تاثیرآن بر ریزنشت عاجی و مینائی در قیاس باچند الگوی تابشی دیگر است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی تجربی، مقاطع مسطح دندانی از 40 نمونه عاجی و 40 نمونه مینائی تحت اسید اچینگ و اعمال باندینگ®Exciteبر طبق دستور کارخانه سازنده قرار گرفتند. مولدهای پلی اتیلنی سیلندریک mm2×2 برروی سطوح مربوطه قرار گرفته و با کامپازیتTetric ceram® A3 بصورتOne bulkپر شدند. نمونه ها به گروه های 10 تائی عاجی و مینائی تقسیم شده و با سه الگوی تابشی دستگاه Astralis7شامل HIP(High Intensity Program)، LOP(Low Intensity Program)و PUL(Pulse Program)و الگوی تابشی پیشرونده پیشنهادی با نام SUP(Suggested Progressive Program)تحت تابش به مدت 80 ثانیه قرار گرفتند.بعد از آن نمونه ها تحتترموسایکلینگ,نفوذ رنگ، برش میانی و اندازه گیری مایکرولیکیج توسط میکروسکوپ انعکاسی مدرجقرار گرفتند. سپس اطلاعات با کمک نرم افزار SPSSبا آزمونهای واریانس یک عاملی و دو عاملی و دانکن، مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج بدست آمدهاز اندازه گیری مایکرولیکیج، توسط آزمونهای Hotelling traceو Duncanمورد تحلیل قرار گرفتند.بین میزان ریزنشت در نمونه های مینایی اختلاف معنی داری وجود دارد، بطوری که ریزنشت در گروهHIP بیشترین و در سایر گروه ها صفر است.میزان ریزنشت در نمونه های عاجی اختلاف معنی داری با هم دارند، بطوریکه گروه SUPکمترین میزان ریزنشت را نشان می دهدو سه گروه دیگر با یکدیگر اختلاف معنی داری در ایجاد ریزنشت ندارند.
    نتیجه گیری
    زمانی که کامپازیت با الگوی تابش پیشنهادی SUPپلی مریزه می شود: 1- در قیاس با سایر گروه های آزمایشی کمترین میزان ریزنشت عاجی حاصل می گردد و 2- همانند الگوهای LOPو PULریزنشت مینائی بوجود نمی آید و 3- علاوه بر این در گروه HIPکه شدت نور اعمال شده بیشتر است ریزنشت مینائی ایجاد می شود.
  • مقاله مروری
  • سیدمحمود طباطبایی صفحات 141-144
    مقدمه
    طب سنتی ایران، یکی از افتخارات ملی این مرز و بوم بشمار می آید. محمدبن زکریای رازی (متوفی 313 ھ. ق.، 925 م) از مشهورترین اطبای سنتی است که آثار وی از جمله دائره المعارف عظیم پزشکی «الحاوی» که در 25 جلد نگاشته شده، از گرانبهاترین میراث فرهنگی ایران بشمار می آیند. رازی در مجموعه الحاوی، مهمترین مباحث پزشکی را مطرح کرده و بیماری های عمده ای راتعریف وتوصیف کرده است.یکی از عناوین مطرح شده در کتاب «الحاوی» موضوع دندانپزشکی است که تعدادی از بیماری های دهان و دندان به تفصیل مورد بحث قرار گرفته، تعریف، مبانی تشخیص، درمان، پیش آگهی، چگونگی مراقبت و نگهداری از بیمار مبتلا به آنها بیان شده و دستورهای ویژه ای برای نگهداری بهداشت دهان و دندان هم ارائه شده است. در این مقاله، مقایسه ای بین اصول طب سنتی و دیدگاه رازی درباره دندانپزشکی و اصول نوین دندانپزشکی انجام شده است.