فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان) - سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 62، دی 1384)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (بیماریهای داخلی و کودکان)
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 62، دی 1384)

  • 152 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/11/15
  • تعداد عناوین: 16
|
  • ارتباط عفونت هلیکوباکترپیلوری، با التهاب سیستمیک و اختلال عملکرد اندوتلیوم در مردان سالم
    صفحه 205
    آترواسکلروز در انسان از بدو تولد تولد شروع می شود، بر حسب عوامل خطرزا که اکثرا شناخته شده است مثل دیابت، فشار خون بالا و هیپرلیپیدمی و زمینه فامیلی و سیگار پیشرفت آن سریع تر می شود و عوارض عروقی مثل سکته های قلبی و مغزی را در سنین پایین تر ایجاد می کند. در مورد علل عفونی که باعث پیشرفت آترواسکلروز و تخریب اندوتلیوم عروق می شود، بسیار بحث شده و اخیرا درباره عفونت هلیکوباکترپیلوری (HP) و ارتباط آن با تخریب اندوتلیوم عروق، و در نتیجه پیشرفت آترواسکلروز و عوارض قلبی و عروقی مطالعات جالبی شده است. این مقاله نقش HP را در اختلال عملکرد اندوتلیوم عروق به اثبات می رساند.
  • پریکاردیت حاد
    صفحه 210
    پریکاردیت حاد یکی از بیماری های شایع قلب است که اکثر اوقات با درد قفسه سینه بروز می کند؛ در موقع دراز کشیدن شدت یافته و در حال نشستن و خم شدن کاهش می یابد. تخفیف درد با تغییر وضعیت، به تشخیص بیماری کمک می کند. گرفتن شرح حال بیمار و سمع قلب که در اکثر مواقع به صورت Pericardial friction rub (سه زمانه، دو زمانه یا یک زمانه) به گوش می رسد، ما را به تشخیص قطعی نزدیک می کند. علل پریکاردیت حاد اغلب ویروسی یا ناشناخته است ولی عوامل دیگری هم باعث پریکاردیت حاد می شود که احتیاج به بررسی بیشتر دارند...
  • از دست رفتن بدون درد و ناگهانی بینایی
    صفحه 219
    از دست رفتن ناگهانی دید یک اورژانس پزشکی است و از آن جایی که تشخیص دقیق اتیولوژی آن برای درمان مناسب ضروری می باشد، ارجاع سریع بیمار به متخصص چشم پزشکی در حفظ دید بیمار بسیار مؤثر است. در این مقاله علل کوری ناگهانی و روش تشخیص و بحث درباره آن به صورت گزارش موارد بیماری ارائه شده است.
  • بی اختیاری ادراری در بیمار مؤنث
    صفحه 226
    بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتشایع است که به 2 نوع آناتومیک و فونکسیونل (عملکردی) تقسیم می شود. در نوع آناتومیک انواع سرریز شونده، افزایش فعالیت عضله دترسور مثانه و بی اختیاری استرسی شایع است. در نوع فونکسیونل، عفونت ادراری حاد در زنان جوان، اورتریت و واژینیت آتروفیک در زنان یائسه و یبوست در سالمندان و بچه ها، مطرح می گردد. در این مقاله، شرح حال و معاینه شکم و لگن، به ویژه معاینه با دست برای انتخاب روش درمانی بسیار با اهمیت تلقی شده است...
  • دورنمای فعلی اختلال دو قطبی
    صفحه 234
    با مطالعه این مقاله خواهید آموخت که تعریف اختلال دو قطبی چیست؟ چگونه می توان اختلال دو قطبی را از افسردگی راجعه تک قطبی افتراق داد؟ ویژگی های اصلی شیدایی چیست؟ نقش لیتیوم در پیش گیری طولانی مدت از عود بیماری چیست؟
  • ضایعات پوستی التیام نیافته در یک دریانورد و یک روزنامه نگار بازگشته از عراق
    صفحه 238
    با مطالعه این مقاله: 1- از نحوه انتقال لشمانیوز از شرق به غرب بعد از جنگ افغانستان و عراق و فرق لشمانیوز شرقی و غربی آگاه می شوید. 2- تشخیص افتراقی زخم های طولانی التیام نیافته را مرور می کنید. 3- با نشانگان و اشکال بالینی لشمانیوز جلدی آشنا می شوید. 4- روش های درمانی و درمان اختصاصی لشمانیوز را می آموزید. 5- اصول و روش های پیش گیری و انتقال لشمانیوز را فرا می گیرد.
  • پیشرفت های اخیر در درمان استنشاقی COPD تثبیت شده
    صفحه 248
    COPD یکی از مهمترین بیماری های تنفسی است و برای درمان، نیاز به تنظیم راهکار مناسب دارد. امروزه مناسب ترین درمان های این بیماری استفاده از داروهای برونکودیلاتور و استرویید استنشاقی به انضمام آنتی کولینرژیک های استنشاقی می باشد. گرچه استفاده از چهارچوب از پیش تعیین شده در بالین بیمار، همیشه عملی نیست ولی در این مقاله نمونه ای به عنوان مثال جهت راهنمای درمان این بیماری آورده شده است.
  • معالجه تب یونجه تابستانی
    صفحه 255
    با مطالعه این مقاله خواهد آموخت که تعریف بیماری تب یونجه چیست؟ چگونه آئروبیولوژی گرده گل ها بر علایم بیماری تاثیر می گذارد؟ خطرات استرویید موضعی داخل بینی چیست؟ آیا مکانی برای تزریق استروییدهای آهسته رهش وجود دارد
  • رویکرد مراقبتی اولیه به نشانگان شوگرن (کمک به بیماران برای سازگاری با علایم نشانگان سیکا، تظاهرات خارج غده ای)
    صفحه 263
    بیماری شوگرن یک اختلال مزمن التهابی سیستمیک اتوایمیون است که در خانم ها خیلی شایع تر است. ویژگی مهم این بیماری گرفتاری غدد اگزوکرین و در نتیجه خشکی دهان و خشکی چشم است. این بیماری می تواند اولیه و بدون هیچ نشانه دیگری و یا ثانویه و در جریان بیماری های بافت همبند مثل RA یا SLE باشد. استفاده از معیارهای تشخیصی جدید تشخیص زودرس و دستورات بهداشتی و درمانی مؤثر، موربیدیتی بیمار را کم و از عوارض بیماری پیش گیری خواهد نمود.
  • پسری پنج ساله مبتلا به اپی گلوتیت
    صفحه 272
    این مقاله گزارشی از یک مورد اپی گلوتیت حاد در کودکی پنج ساله، هم زمان با تشخیص لوسمی حاد لنفوسیتیک است که البته به نظر نمی رسد ارتباطی بین این دو باشد و بیشتر یک مورد اتفاقی است.
  • آدنوویروس ها
    صفحه 277
    آدنوویروس ها از علل شایع عفونت های ویروسی در شیرخواران و کودکان هستند. عفونت های ناشی از آدنوویروس ها تظاهرات بالینی متنوع و مختلفی ایجاد می کنند که با بسیاری از بیماری های عفونی و غیر عفونی کودکان تشابه دارد و لازم است افتراق داده شود. مقاله حاضر مروری جامع بر عفونت های آدنوویروسی دارد که مطالعه آن برای همکاران متخصص کودکان بسیار مفید و آموزنده است.
  • تاخیر در تشخیص رتینوبلاستوم: بررسی شدت، علل و عواقب بالقوه
    صفحه 283
    این مقاله، از نظر تشخیص زودرس رتینوبلاستوما در کودکان اهمیت دارد. علایم هشدار دهنده ای که اغلب مادر اظهار می کند و در بسیاری موارد توسط پزشک عمومی یا متخصص کودکان و یا حتی چشم پزشک نادیده گرفته می شود، جدی است و باید تا حد رد یا اثبات تشخیص پیش برود.
  • درمان میگرن کودکان
    صفحه 289
    بروز سر دردهای میگرنی در کودکان و نوجوانان به طور کامل شناخته شده نیست و در بیشتر موارد تشخیص های افتراقی دیگر به اشتباه مطرح می شود. در این مقاله این گروه سر دردها به طور کامل بررسی شده است.
  • خودآموزی متخصصان داخلی و پزشکان عمومی
  • تشخیص شما چیست؟ زنی 61 ساله مبتلا به درد زانو و کنفوزیون
    صفحه 307
    بیماری 61 ساله با علایم آرتریت زانو و کنفوزیون بستری شده که در بررسی، علایم بیماری سیستمیک را نشان می دهد. در این مقاله، ضمن طرح سوالات چهار جوابی نحوه ارزیابی و معالجه بیماری مطرح و در انتها بحث درباره تشخیص این بیماری که بسیار رایج و گاهی گول زننده می باشد، ارائه شده است.
  • آنفلوانزای پرندگان
    صفحه 313
    آنفلوانزای پرندگان یکی از معضلات بهداشتی جهان در سال های اخیر بوده که خطر پاندمی انسان و مرگ و میر بسیار بالای آن وجد دارد و سازمان های بین المللی بهداشت در زمینه این پاندمی به تمام جوامع هشدار داده است. لذا در این مقاله، ارائه آگاهی و راهنمای برخورد با این پاندمی به صورت بازآموزی منظور شده است.
  • معالجه عفونت هلیکوباکترپیلوری
    صفحه 335
    عفونت هلیکوباکترپیلوری بسیار شایع است ولی همیشه باعث ایجاد علایم بالینی نمی شود. در این مقاله پزشکان می آموزند که کدام بیمار از نظر هلیکوباکترپیلوری آزمایش شود و بهترین آزمایش تشخیص کدام است. هم چنین درباره روش های درمانی و روش های حصول اطمینان از ریشه کن شدن کامل هلیکوباکترپیلوری، بحث می شود.