فهرست مطالب

دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - پیاپی 17-18 (پاییز و زمستان 1382)

مجله دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
پیاپی 17-18 (پاییز و زمستان 1382)

  • 92 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/01/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پروانه حیدری، ربابه لطیف نژاد، علی صاحبی، منیره جهانیان، سید رضامظلوم صفحه 5
    زمینه و هدف
    نازایی و مراحل درمان آن منبعی برای بروز اضطراب خانم های نازا می باشد. رفتار درمانی شناختی یکی از روش های موثر بر وضعیت روانی افراد مبتلا به اضطراب است، پژوهش حاضر با هدف تاثیر رفتار درمانی شناختی بر اضطراب خانمهای نازا اولیه تحت درمان IUI مراجعه کننده به مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه مشهد از اردیبهشت تا مرداد سال 1380 انجام گرفت.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی 110 خانم دارای نازایی اولیه که برای اولین بار جهت درمان IUI اقدام کرده بودند به روش تخصیص تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. در اولین روز مراجعه جهت درمان IUI دو گروه از نظر میزان اضطراب آشکار و پنهان اولیه توسط آزمون اضطراب اسپیل برگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در گروه تجربی مداخله رفتار درمانی شناختی شامل بازسازی شناختی و آرام سازی تنفسی به مدت 13-12 روز بعمل آمد. در مورد گروه شاهد تنها دوره درمان معمول بخش اجرا گردید. میزان اضطراب آشکار و پنهان در 30 دقیقه قبل از انجام عمل (حین مطالعه) و همچنین 30 دقیقه بعد از انجام عمل IUI (پایان مطالعه) در هر گروه ارزیابی گردید.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد میانگین اضطراب آشکار حین(0001/p=) و پایان مطالعه (0001/p=) در دو گروه اختلاف معنی داری داشت به طوری که در گروه تجربی کاهش بیشتری مشاهده شد. میانگین اضطراب پنهان بدو، حین و پایان مطالعه در دو گروه از تفاوت معنی داری برخوردار نبود. بعلاوه اختلاف معنی داری بین میانگین تفاوت اضطراب آشکار بدو و حین مطالعه (0001/p=) و بدو و پایان مطالعه(0001/ p=) در دو گروه وجود داشت و این میانگین در گروه تجربی در حین مطالعه بیشترین کاهش را داشت ولی میانگین تفاوت اضطراب آشکار حین و پایان مطالعه در دو گروه معنی دار نبود. همچنین میانگین تفاوت اضطراب پنهان بدو و حین مطالعه(0001/ p=) و بدو و پایان مطالعه (001/ p=) در دو گروه معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    تکنیک رفتار درمانی شناختی یکی از روش های موثر بر کنترل اضطراب خانم های نازا حین درمانی نازایی می باشد و می تواند جهت تامین سلامت روانی خانم های نازای مراجعه کننده جهت درمان در کلینیک های نازایی بکار گرفته شود.
    کلیدواژگان: رفتار درمانی شناختی، اضطراب، نازایی، زنان، IUI
  • اسحق ایلدر آبادی، امیررضا صالح مقدم، محمدصادق علمی، بهرامعلی قنبری، سید رضامظلوم صفحه 15
    زمینه و هدف
    وجود اضطراب قبل از عمل جراحی یک امر مسلم وثابت شده می باشد که مشکلاتی را برای بیماران به دنبال دارد، امروزه از روش های مختلفی برای کاهش اضطراب استفاده می شود از جمله موسیقی درمانی، و یکی از موسیقی ها آوای قرآن کریم است که در این پژوهش بررسی شده است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر آوای قرآن بر میزان اضطراب قبل از عمل جراحی قلب باز در بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 1377 بوده است.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در طی آن 61 بیمار که جهت عمل جراحی قلب باز بستری شده و شرایط لازم جهت شرکت در پژوهش را دارا بودند، انتخاب و بطور تصادفی در گروه شاهد و تجربی قرار گرفتند. در دو مرحله (ساعت هشت شب و نه شب قبل از عمل) علائم حیاتی (نبض، تنفس و فشارخون) و اضطراب واحدهای پژوهش اندازه گیری شد و برای گروه مورد در دو نوبت به مدت پانزده دقیقه (در هر دو نوبت) به وسیله ضبط صوت مجهز به گو.شی، یکی از سوره های نور (آیه 22-1)، مائده (21-12)، توبه (77-62) که بصورت تصادفی از بین سوره های قرآن کریم انتخاب شده بودند با صدای استاد عبدالباسط پخش گردید. برای گروه شاهد در طول این مدت هیچ مداخله ای صورت نگرفت. جهت گردآوری داده ها از فرم مصاحبه (حاوی اطلاعات فردی، متغیرهای موثر بر اضطراب)، آزمون استاندارد اسپیل برگر و جدول ثبت علائم حیاتی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین اضطراب آشکار مرحله دوم در دو گروه معنی دار بوده و در گروه مورد به میزان 7نمره کاهش یافته است. همچنین تفاوت میانگین اضطراب پنهان مرحله دوم در دو گروه معنی دار بوده و در گروه مورد به میزان 3 نمره کاهش یافته است. تعداد نبض، تنفس و میزان فشارخون در مرحله دوم کاهش یافته است.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که استماع آوای قرآن کریم باعث کاهش اضطراب بیماران می شود و با تحقیقات دیگران در این زمینه همخوانی دارد. لذا پژوهشگر پیشنهاد می کند جهت تخفیف اضطراب بیماران از آوای قرآن کریم استفاده شود.
    کلیدواژگان: آوای قرآن، اضطراب، جراحی قلب باز
  • منصوره شریعتی، غلامعلی معموری، طلعت خدیوزاده، سید رضامظلوم صفحه 21
    زمینه و هدف
    اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر در 4 تا 6 ماه اول زندگی شیرخوار در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. عدم کفایت شیر که به وسیله عدم رشد کافی شیرخواران تشخیص داده می شود، یکی از دلایل عمده عدم تداوم شیردهی و شروع زودرس شیر و غذای کمکی می باشد. پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است که به منظور بررسی تاثیر مصرف قطره شیرافزا توسط مادران شیرده بر وزن شیرخواران 6-0 ماهه دارای تغذیه انحصاری با شیرمادر انجام شده است.
    روش کار
    در این پژوهش 158 مادر شیرده مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهر مشهد که منحصرا شیرخوار خود را با شیرمادر تغذیه می کردند، از کمبود شیر شاکی بودند و منحنی رشد شیرخواران آنها دارای روند طبیعی نبود، از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف و به صورت دو سوکور در دو گروه مصرف کننده شیرافزا و شبه دارو قرار داده شدند. به گروه مطالعه داروی گیاهی شیرافزا و به گروه کنترل محلول یک در هزار کلروفیل در الکل داده شد. دوز مصرفی روزانه 30قطره در سه دوز منقسم بود که بمدت چهارهفته بصورت خوراکی تجویز گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها شامل فرم پرسشنامه، فرم های پیگیری، ترازوی کفه ای، متر نواری و قدسنج شیرخوار بود. اطلاعات مربوط به تغییر شیر مادران و رشد شیرخواران در چهار مرحله با فواصل یک هفته جمع آوری شد. جهت آزمون تی دانشجویی و کای دو استفاده شد. به منظور بررسی اثر دارو بر وزن گیری شیرخواران پس از حذف اثر سایر عوامل مداخله گر از آنالیز کوواریانس استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین وزن گیری شیرخواران در پایان هفته های مختلف در دو گروه شیرافزا و کنترل تفاوت آماری معنی داری نداشت و از نظر احساس مادر در مورد تغییر میزان شیر نیز تفاوت موجود اختلاف معنی داری را نشان نداد و در هر دو گروه مادران اظهار داشتند که میزان شیر آنها افزایش یافته است. مقایسه وزن گیری شیرخواران هر دو گروه با حداقل وزن گیری شیرخواران در سه ماه اول و سه ماه دوم پس از تولد نشان داد که شیرخواران دارای رده سنی بیشتر از سه ماه در گروه شیرافزا به حداقل وزن گیری طبیعی دست یافتند.
    نتیجه گیری
    قطره شیرافزا بر افزایش وزن شیرخواران زیر 3 ماه موثر بود و پس از آن باعث وزن گیری بیشتر شیرخواران نشد. مادران در هر دو گروه بیان داشتند که شیرشان پس از خوردن دارو افزایش یافته است که بیانگر اثرات روانی قطره شیرافزا می باشد. انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: قطره شیرافزا، تغذیه انحصاری با شیر مادر، وزن گیری
  • موسی الرضا کروژده، سید رضامظلوم، احمد ابراهیمی عطری، حمیدرضا بهنام وشانی صفحه 29
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات جامعه امروزی عدم رشد و ارضاء کامل نیازهای اساسی انسان است. همچنین پیشرفت بسوی بی حرکتی یکی از دیگر از معضلات قرن حاضر است که این مشکلات همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه ورزشی منظم بر عزت نفس کارکنان بهداشتی – درمانی شهر سبزوار در سال 1381 انجام شد.
    روش کار
    در این کار آزمایی بالینی 57 نفر از کارکنان بهداشتی – درمانی شهر سبزوار، در مراکزی که بطور تصادفی انتخاب شده بودند، به شیوه در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه کنترل و ورزش تقسیم شدند. اطلاعات بوسیله پرسشنامه مشخصات فردی- شغلی و حمایت اجتماعی و مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت در شروع مطالعه و مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت در پایان مطالعه گردآوری گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین عزت نفس کارکنان بهداشتی – درمانی درگروه ورزش قبل از اجرای برنامه ورزشی منظم 0/9 2/99 و پس از اجرای برنامه ورزشی منظم 6/7 3/104 می باشد که طبق آزمون تی زوج این دو میانگین عزت نفس با یکدیگر تفاوت معنی دار دارد(0001/0< ‍p). ولی درگروه کنترل عزت نفس واحدهای پژوهش در شروع مطالعه 9/9 8/99 و در پایان مطالعه 6/8 9/99 بود که طبق آزمون تی زوج این دو میانگین اختلاف آماری معنی داری ندارند(77/0=p). از طرفی طبق نتیجه آزمون تی مستقل میانگین عزت نفس واحدهای پژوهش در شروع مطالعه در دو گروه تفاوت معنی داری ندارد (82/0=p) ولی در پایان مطالعه میانگین عزت نفس واحدهای پژوهش در گروه کنترل و ورزش تفاوت آماری معنی داری دارد (044/0=p).
    نتیجه گیری
    بنابر نتایج این پژوهش و با توجه به سایر فواید عدیده جسمی دیگر ورزش، با توجه به ارزان بودن، سهولت اجرا و نداشتن عوارض جانبی جدی، پیشنهاد می شود از برنامه ورزشی منظم بعنوان عاملی برای افزیش عزت نفس و سلامت جسمانی و روانی کارکنان بهداشتی – درمانی استفاده شود.
    کلیدواژگان: برنامه ورزشی منظم، عزت نفس، کارکنان بهداشتی، درمانی
  • معصومه کردی، سپیده جبارزاده گنجه، زهره یوسفی، رضا صدر نبوی صفحه 37
    زمینه و هدف
    نتایج مطالعه نشان می دهد که 15 تا 74 درصد زنان حامله به هنگام زایمان از درد کمر شکایت دارند و در منابع علمی به استفاده از روش های طب سوزنی برای تسکین درد کمر اشاره شده است، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر تزریق داخل جلدی آب مقطر بر شدت درد کمر به هنگام زایمان صورت گرفته است.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی 100 مادر باردار بستری در بیمارستانهای قائم (عج) و حضرت زینب(س) شهر مشهد که دارای جنین واحد با نمای قله سر و سن بارداری 42-38 هفته و سیر زایمان طبیعی بودند به روش تخصیص تصادفی به دو گروه: آزمایش تزریق داخل جلدی آب مقطر (1/0میلیمتر) در چهار نقطه به موازات لبه های ساکروم و گروه شاهد با فرونمودن داخل جلدی سوزن خشک در محل مشابه تقسیم شدند. شدت درد کمر با استفاده از مقیاس دیداری درد، بلافاصله، 10، 45 و 90دقیقه پس از تزریق و بلافاصله قبل از تولد نوزاد مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها فرم مصاحبه، مشاهده و مقیاس دیداری درد بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کای اسکوئر، تی زوج، تی گروهی، تی هتلینگ، مانوا و با استفاده از نرم افزار spss با ضریب اطمینان 95درصد صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین کاهش شدت درد کمر براساس مقیاس دیداری درد، در گروه تزریق داخل جلدی آب مقطر بلافاصله 10، 45 و 90دقیقه بعد از تزریق و بلافاصله قبل از تولد به ترتیب 04/6، 28/6، 85/5، 50/5، 92/4 و در گروه فرونمودن داخل جلدی سوزن خشک به ترتیب 14/1، 04/1، 30/0، 28/0-، 86/0- بود(001/0p<). حداکثر دوام تزریق در دو گروه آزمایش و گواه به ترتیب 20/13 و 75/3 ساعت بود(001/0p<) و کاهش شدت درد کمر در 82درصد گروه آزمایش و 8 درصد گروه گواه تا هنگام تولد نوزاد دوام داشته است(001/0p<).
    نتیجه گیری
    براساس نتایج پژوهش تزریق داخل جلدی آب مقطر شدت درد کمر به هنگام زایمان را کاهش می دهد و روشی موثر، آسان و بی خطر است و استفاده از آن توسط عاملین زایمان ارزشمند و مفید خواهد بود.
    کلیدواژگان: درد کمر، تسکین درد، زایمان، طب سوزنی، آب مقطر داخل جلدی، مقیاس دیداری درد
  • زهرا دلیر، طلعت خدیوزاده صفحه 46
  • زهرا دلیر صفحه 52
    درد جسمی یکی از عوارض جدی در بیماران سرطانی است. درد مزمن در همه مراحل سرطان به خصوص در مراحل پیشرفته وجود دارد. اگر چه درمان دارویی جزء اصلی درمان درد در سرطان است ولی کنترل مطلوب درد نیاز به توجه به متغیرهای روحی، روانی – اجتماعی و استفاده از تکنیک های غیر دارویی دارد. درمان درد سرطان باید به طور فردی انجام شود و کنترل مؤثر آن می تواند کیفیت زندگی بیمار را در طی همه مراحل بیماری بهبود ببخشد. با مروری برمطالعات انجام شده، روش های غیردارویی کنترل درد سرطان عبارتند از:روش های غیردارویی کنترل درد سرطان عبارتند از:- مداخلات فیزیکی: ماساژ، لمس، فشار، ارتعاش، گرما، سرما، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، طب سوزنی، ورزش و فیزیوتراپی - مداخلات فکری – رفتاری: تن آرامی پیشرونده عضلانی، هیپنوز، تصویرسازی هدایت شده، بیوفیدبک، منحرف کردن حواس (صحبت کردن، موسیقی، تلویزیون...)، آموزش به بیمار، حمایت روانی و مشاوره. توماس و ویز سه روش غیر دارویی مؤثر در کاهش درد سرطان را بدین شرح معرفی نموده اند: 1 – آموزش به بیمار، که بیمار را قادر می سازد به طور فعال در کنترل درد مشارکت نماید. 2 – روان درمانی حمایتی که می تواند به بیماران در کنترل عوامل استرس زای مربوط به سرطان و توسعه مهارتهای سازگاری کمک کند. 3 – مداخلات شناختی – رفتاری که بیماران را قادر می سازد تا افکار، رفتارها و عواملی که به دیسترس جسمی و عاطفی کمک می کند را شناسایی و تعدیل نمایند. تحقیقات زیادی تاثیر مثبت مداخلات فوق را در تسکین درد بیماران سرطانی به عنوان روش هایی از طب مکمل و جایگزین (CAM) ثابت کرده اند. درد سرطان یک پدیده پیچیده است و عوامل روانی – اجتماعی و دیسترس عاطفی (اضطراب، افسردگی...) با سطح درد بیمار مرتبط هستند. جهت کنترل مؤثر درد، بررسی دقیق مشخصات درد و توجه به جنبه های مختلف آن و همچنین همکاری پرستار، پزشک، روان پزشک، خانواده و سایر افراد تیم بهداشتی لازم است که بیانگر لزوم مراقبت همه جانبه و کامل از بیمار می باشد.
    کلیدواژگان: درد، سرطان، مداخلات غیر دارویی
  • افسانه کابلی فرشچی صفحه 58
  • زهرا موفقی صفحه 66
    لمس درمانی یکی از درمانهای مکمل و جایگزین است که در کشورهای غربی گسترش زیادی پیدا کرده است. لمس درمانی یکی از سازمان یافته ترین انواع لمس و برخاسته از فرهنگ اصیل و طب سنتی شرقی است که بر یکپارچگی وجود انسان، به عنوان یک مجموعه واحد، و ارتباط فکر و بدن بر سلامتی و بیماری تاکید می کند. با تایید مراکز عالی پرستاری، لمس درمانی به عنوان یک مداخله پرستاری استاندارد شناخته شده است. استفاده از این تکنیک مدرن پرستاری در سیستم مراقبتی، می تواند باعث کاهش عوارض جانبی، هزینه درمان، و طول مدت بیماری شود.
  • محبوبه فیروزی صفحه 70
|
  • Heidari, P. Latifnejad, R. Sahebi, A. Jehanian, M. Mazloom, Sr Page 5
    Background and
    Purpose
    Infertility and its numerous treatment programs create crisis in infertile women’s life and is a potent source of anxiety. There is evidence that cognitive behavioral therapy might be efficacious for emotional aspect of infertility. Therefore we designed a study for evaluation of cognitive behavior therapy effect on anxiety level in primary infertile women undergoing IUI in Montaserieh Infertility Research center from May to August 2001.
    Method
    In this randomized controlled clinical trial, 110 women with primary infertility that were undergoing IUI for first time randomly allocated to two groups (55 experimental, 55control group). In first visit for IUI treatment (beginning of study) state and trait anxiety of all subjects measured by Spielberger Anxiety Inventory. The experimental group complete a cognitive behavior therapy program include cognitive restructuring and relaxation for 12-13 days. Control group received only routine cares. State and trait anxiety were measured in 30 minute before and after IUI for two groups.
    Findings
    Findings showed that state and trait anxiety scores in beginning of study were not significantly different between groups. But state anxiety score before (p<0.001) and after (p<0.0001) IUI were significantly different. Trait anxiety score were not significantly different, before and after IUI. The difference between state and trait anxiety score at beginning and before IUI [State anxiety (p<0.0001), trait anxiety (p<0.0001) were significantly different.
    Conclusion
    The results of study showed that cognitive behavior therapy is effective in reduction of anxiety in women undergoing IUI treatment, so we recommend it to securing psychological well – being in women undergoing infertility treatment.
  • Ildarabadi, E. Saleh Moghadam, Ar. Elmi Ghanbari, B. Mazloom, Sr Page 15
    Background and
    Purpose
    Considering the effects of belief to God on calmness and reducing the anxiety, this quasi experimental study was conducted to examine the effects of listening to the Holy Koran on anxiety of patients before open heart surgery. The open heart surgery unit of Ghaem hospital (related to Mashad University of medical sciences) was used as the sitting for this study. Sixty- one patients admitted to the open heart surgery unit were selected for this study. Patients were randomly designed to an experimental or control group. The state- trait anxiety inventory (STAI) (Spielberger) and interview slip were instruments for collecting data.
    Method
    The anxiety of patients and the Vital signs (pulse- respiration- Blood pressure) were measured in two different periods (eight and nine clock) in night before operation.
    Findings
    The experimental groups listened to the following. Suras: Noor (verses 1-22), Maedeh (verses 12-21) and Toubeh (verses 62-77) in two periods for 15 minutes (every time) with the sound of master Abdolbaset by means of a stereo cassette recorder with headphones. These suras were randomly assigned. The control group lying quietly and uninterrupted. The conclusions indicated that listening to the Holy Koran causes the relief of the patient’s anxiety before operation. Therefore investigator suggested that for decreasing anxiety of patients, hearing the Holy Koran is effective.
    Conclusion
    Listening to the Holy Quran can reduce the patients anxiety, which in consistent to the findings of other researches. It is suggested to use this way to relief the patients anxiety.
  • Shariati, M. Mamuri, Qha. Khadivzadeh, T. Mazloom, R. Page 21
    Background and
    Purpose
    The unique of exclusively breast feeding for 4-6 months infants is diagnosed. Not enough milk is the most important complaint which lead discontinuation of breast feeding and starting complementary foods and milks in early stages of infancy. This study was conducted to determine the effects of shirafza drop (Lacto drop) by nursing mothers on weight gain of their under 6 month exclusively breast fed infants.
    Method
    In this double – blind clinical trial 162 healthy mothers with complaint of not enough milk, That their infants growth was lower than normal were randomly allocated into two groups. One group received 30 drop of shirafza drop three time in a day and control group received placebo. The mother and infants were visited weakly for 4 week. Data was gathered by weighing infants in each visit and collecting information through reviewing the mothers, and was analyzed using chi-square and t-test analysis of variance and covariance.
    Findings
    There was no significant difference in mean of weight gain in two groups. The mean of weight gain was significantly higher in 0-3 month infants whose mothers received.Shirafza, that was 866240 vs 558265 in control group. The mothers in two groups mentioned a sense of increasing breast milk.
    Conclusion
    Shirafza drop had significant effect in weight gain of 0-3 month infants and had no effects after that. It improved the sense of having breast milk in mothers of two groups, which is a placebo effect. More investigations is suggested.
  • Kroojdeh, Mr. Mazloom, Sr. Ebrahimi Atri, A. Behnam Vashani, H Page 29
    Background and
    Purpose
    According to the WHO statistics, 60-85 percent of the world people havent motion enough. While low or no motion have bad effect on the human physical and psychological and it's impact on the health of the society, this research is accomplished to evaluate " the effect of regular exercise program on Sabzevar health care worker's self- esteem in 1381.
    Method
    In this clinical trail research, 57 person of Sabzevar health care worker were chosen by non randomized and simple method and randomly divided in two group, include exercise and control groups, the samples had at least 6 months record of service, didn’t have any exercise activities regularly, and had no physical defects, such as blindness, organ amputation. Data were gathered by utilizing demographic, and work questionnaire, and cooper- smith self- steem inventory.
    Findings
    exercise group accomplished their exercise for 36 times for 45 minutes during six weeks program. Control group continued their common life without any changes in their regiemes or physical activities. After gathering, the compatible data was evaluated by utilizing x2, Man - Whitney and fisher tests. The effect of regular exercise on self- steem was measured by T-Test, and two-ways ANOVA was used for surveying the relations between effective factors on the self-steem changes.Mean self-esteem score in exercise group before and after doing the exercise was 99.2±9.0 and 104.3±7.6 respectively, and according to paired T-Test, this increase was significant (p<0.0001) means regular exercise program increase the self-steem but in control group the mean of self-steem before and after research was 99.8±9.9 and 99.9±8.6 respectively, so according to paired T-Test there was no significant difference between them (p=0.77).
    Conclusion
    Regular exercise program cause significant difference in health care worker's self-steem. Although the rate of this increase is not so much, but according to the ease of utility, cheapness, Lack of specific side-effect and its physical and psychological privilege, researcher purposes to utilize this regular exercise program for increasing the self-steem of health care workers.
  • Kordi M., Jabarzadeh S., Yosephy Z., Sader Nabavi R Page 37
    Background and
    Purpose
    Low back pain is reported by 15-74 percent of women in labor. Acupuncture is one of the pain relief methods mentioned in scientific resources. The purpose of this research was to evaluate the relief of low back pain in labor with intradermal injection of sterile water.
    Method
    In this clinical randomized trial, 100 pregnant Women at term with a singelton, and vertex presentation and normal labor progress were selected in two Mashad hospitals, randomized into two groups: one groups received intradermal injection of sterile water (0.1ml) in the lumbosacral region and the other group received intradermal dry needle (placebo). The mother was asked to express the intensity of her low back pain by VAS before the blocks were given and immediately 10, 54, 90 minutes after blocks and also Just before delivery. Data were analyzed with x2, T-test, Monova, Manwithney by using SPSS software.
    Findings
    The mean reduction in VAS scores in intradermal injections of sterile water group, immediately, 10, 45, 90 minutes after injection and also just before delivery were 6.04, 6.28, 5.58, 5.50, 4.92 respectively and placebo group were 1.14, 1.04, 0.30, -0.28-0.86 respectively (p<0.001).The maximum effects last for 13.20 hours and 3.75 hour in the intradermal water injection and placebo respectively (p<0.001). The rate of lasting effects until delivery were 82% and 8% in intradermal water injection group and placebo group respectively (p<0.001).
    Conclusion
    The findings suggest that intradermal injections of sterile water are an effective and simple method to reduce back pain and are easily performed by clinical personnel.
  • Dalir.Z. (Msn) Page 46
    Physical pain is one of the most feared consequences for patients with cancer. Chronic pain may be at all stages of cancer especially advanced stage. While pharmacological treatments are the central component of cancer pain management, but optimal pain management may require attention to psychosocial variables and the inclusion of nonpharmacological strategies. Management of cancer pain must be individualized; effective pain management can improve the quality of life throughout all stages of the disease. According to review of studies, nonpharmacological methods of cancer pain management include:- Physical interventions: massage, touch, pressure, vibration, heat, cold, electrical nerve stimulation (TENS), acupuncture, exercise and physical therapy.- Thinking and Behavioral interventions: Relaxation, hypnosis, guided imagery, biofeedback, autogenic training, distraction (talking, reading, music, television…) patient education, psychological support, support groups and counseling. Thomas and Weiss (2000) introduced three effective nonpharmacological strategies in reducing cancer pain: 1) Patient psychoeducation, has empowered patients to actively participate in pain control strategies.2) Supportive psychotherapy can assist patients in managing the stressors associated wit h cancer. 3) Cognitive-Behavioral therapy helps patients to recognize and modify thoughts, behaviors and the factors that contribute to physical and emotional distress. Many researches have proved the effects of these interventions on reducing cancer pain as methods complementary and alternative therapy (CAM). Cancer pain is a complex phenomenon and psychosocial variable and emotional distress (anxiety, depression…) has emerged as predictive of patient pain levels. Appropriate cancer pain management requires assessing characteristics of pain, attention to its different aspects and helping Nurse, physician, psychologists, family and other health professionals that is as an example of true comprehensive and integrative care.
  • Movafaghi, Z Page 66
    Rooted in the eastern culture, therapeutic touch (TT) is currently a widely used complementary therapy in western countries. TT is an organized kind of touch, which emphasizes on body mind connection on healing and well being. Receiving approval from high nursing centers, TT is now recognized as a standard nursing intervention. Using modern techniques such as TT in nursing care system, can reduce the final expenses, side effects and duration of treatments.
  • Firoozi, M Page 70
    Reflexology is a natural therapy based on the theory that points on the feet and hands correspond to specific organs and systems in the body. Thus by applying gentle pressure to these points the related area of the body is stimulated and cleared of congestion. Reflexology promotes deep relaxation which encourages the body's self healing process. It is a calming, relaxing and enjoyable treatment. From the early stages of morning sickness to delivery discomfort, pregnancy can be physically demanding. Maternity reflexology can help with relief of the mother's complaints during pregnancy birth and babies.