فهرست مطالب

دانشکده پرستاری و مامایی مشهد - پیاپی 11-12 (بهار و تابستان 1381)

مجله دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
پیاپی 11-12 (بهار و تابستان 1381)

  • 90 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/07/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • طلعت خدیوزاده، محمد جواد پریزاده صفحه 1
    زمینه و هدف
    مطالعات متعددی نشان داده اند که در صورت قطع تغذیه شیرخواران با شیر مادر، میزان مرگ و میر، بیماری و سوء تغذیه آنان افزایش می یابد. اطلاعات در یافت شده از کشورهای مختلف، تفاوتهای واضحی را در میزانهای مربوط به شیردهی و عوامل مرتبط با آن نشان می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با قطع شیردهی در مادران دارای شیرخوار زیر یکسال در استان خراسان در سال 1376 انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه 1526 زوج مادر و شیر خوار از سطح استان خراسان با استفاده از روش چند مرحله ای خوشه ایو تصادفی انتخاب شدند. این مادران در منزل خود توسط کارکنان بهداشتی آموزش دیده مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه شامل پرسش از وضعیت دموگرافیک، مشخصات فردی و الگوهای تغذیه شیر خواران در زمان مطالعه و یک سال قبل از آن بود. جهت پردازش داده ها از تعیین میانگین، درصد و نیز از آزمون کای دو استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 3/6 از مادران دارای شیرخوار زیر یکسال شیردهی را قطع کرده بودند. بین سن، تحصیلات، تعداد زایمان، نوع اشتغال، دریافت آموزش در مورد شیردهی، فاصله بین زایمان فعلی و زایمان قبلی مادر و خواسته یا ناخواسته بودن بارداری با قطع شیردهی ارتباط معنی داری وجود نداشت. از طرفی بین زمان نخستین شیردهی (0002/0= p) مکان زایمان، (0001/0=p)، نوع زایمان (0001/0= p) عامل زایمان (00014/0= p) و تعداد قلها در بارداری (0001/0= p) سن شیرخوار هنگام قطع تغذیه انحصاری با شیرمادر (0001/0= p) زمان شروع دریافت پستانک (017/0= p) واستفاده از بطری جهت تغذیه شیرخوار (014/0= p) با قطع شیردهی ارتباط معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری و پیشنهاد: نتایج مطالعه حاکی از ارتباط واضح بین تجربیات مربوط به زایمان و پس از آن با قطع شیردهی و اثرات منفی شروع زودرس دریافت مواد غذایی و مکیدن پستانک بر طول مدت شیردهی است. بر این اساس، به منظور حفظ و تداوم شیردهی مادران بر شروع تغذیه پستانی در طی یک ساعت اول پس از زایمان، لزوم حمایت از مادران شیردهی که بارداری یا زایمان آنان با مداخله یا عارضه همراه بوده است، آموزش مادران به منظور حفظ تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و عدم استفاده از پستانک و بطری جهت تغذیه شیرخوار تاکید می گردد.
    کلیدواژگان: قطع شیردهی، بارداری، زایمان، تغذیه انحصاری با شیر مادر، بطری و پستانک
  • فرنوش خجسته، پوری هوشمند صفحه 13
    زمینه و هدف
    آگاهی کافی در مورد پاپ اسمیر و سرطان دهانه رحم و نگرش مثبت به قابل درمان بودن سرطان در مراحل ابتدایی، باعث می شود افراد عملکردی صحیح در مقابل پیشگیری از آن داشته باشند. براین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی توصیفی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر زاهدان در سال 1376 در مورد پاپ اسمیر و سرطان دهانه رحم و تحلیل برخی از عوامل موثر بر آگاهی، نگرش و عملکرد افراد مورد پژوهش می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی 400 زن واجد شرایط مراجعه کننده به 10 مرکز بهداشتی درمانی به روش طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش فرم مصاحبه شامل 5 قسمت اطلاعات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد و مشخصات فردی و مشکلات مامایی بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری توصیفی، تعیین میانگین و انحراف معیار و فراوانی داده ها و نیز از آزمونهای تی، استیودنت و کای دو استفاده شد.
    یافته ها
    بیشتر افراد مورد بررسی از آگاهی و عملکرد متوسط و نگرش بی نظری برخوردار بودند. سن کمتر20 و بالای 40 سال (02/0p=)، قومیت بلوچ (0001/0p=)، تعلق داشتن به طبقات پایین اجتماعی (0001/0p=) و تحصیلات پایین (0001/0p=) به وضوح با نمرات کمتر آگاهی، نگرش و عملکرد همراه بودند. نگرش با شغل ارتباط معنی داری نشان داد(01/0p=) در حالیکه بین آگاهی و عملکرد با شغل ارتباط معناداری وجود نداشت.
    نتیجه گیری و پیشنهاد: با توجه به اینکه اکثر زنان مورد بررسی از آگاهی متوسط و ضعیف و نگرش بی نظر برخوردار بودند، توصیه می شود زنان جامعه از طریق رسانه ها و به صورت گروهی جهت ارتقاء، آگاهی، تصحیح نگرش و ایجاد عملکرد بهداشتی مناسب آموزش داده شوند. بویژه برنامه های آموزشی باید متناسب با شرایط گروه های هدف که دارای تحصیلات کم، طبقه اجتماعی پایین، قومیت بلوچ و زنان زیر 20 و بالای 40 سال هستند، تدوین و اجرا گردند.
    کلیدواژگان: آگاهی نگرش، عملکرد، پاپ اسمیر، سرطان دهانه رحم
  • مرحومه مریم سادات کاوه طباطبایی، مهین تفضلی صفحه 23
    زمینه و هدف
    بهداشت باروری با ابعادی بس وسیعتر از تنظیم خانواده، تمامی موضوعات مربوط به حیات جنسی مردان و زنان را شامل می شود. در این مقوله نقش و جایگاه مردان بسیار حائز اهمیت است. زیرا افزایش مشارکت مردان ارتقاء وضعیت زنان و کودکان را به دنبال دارد. میزان مشارکت مردان نیز تابع حاکمیت حقوق انسانی و فردی، الگوهای فرهنگی، تربیتی و شناخته شدن حقوق زنان در جامعه است. بنابراین توفیق برنامه های بهداشت باروری در گرو نوع نگرش و عملکرد مردان می باشد. با توجه به موقعیت حساس و استراتژیک مراکز بهداشتی درمانی، از آنجا که نوع نگرش مردان شاغل در این مراکز می تواند در نحوه پاسخگویی و راهنمایی مراجعین موثر باشد، پژوهش حاضر به منظور بررسی نگرش مردان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در مورد مشارکت مردان در برنامه های بهداشتی باروری در سال 1381 انجام گرفت.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش سئوالهای دموگرافیک و 29سئوال نگرشی بود. ابتدا مراکز بهداشتی درمانی بصورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه جهت مردان باسواد شاغل در مراکز توزیع گردید. سپس اطلاعات مربوط به 152 پرسشنامه تکمیل شد و با استفاده از آمار توصیفی پردازش و بوسیله آزمونهای کای دو و تی دانشجویی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که نگرش مردان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی در مورد مشارکت مردان در برنامه های بهداشت باروری با نمره 9/74/71، در 9/9درصد موارد بسیار مثبت و در 2/84درصد از موارد مثبت می باشد. حداقل نمره نگرش 7/51 و حداکثر 6/96 بوده است. از طرفی بین نگرش مردان با سن (03/0p=)، میزان تحصیلات (0001/0p<) و وضعیت تاهل (01/0p<) ارتباط معنی داری مشاهده شد. بعلاوه بین نگرش کلی و تعداد فرزندان (001/0p=)، همچنین بین نگرش و تعداد فرزندان دختر (04/0p=) ارتباط معنی داری مشاهده می گردد.
    نتیجه گیری و پیشنهاد: علی رغم نتیجه کلی بدست آمده مبنی بر نگرش مثبت مردان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی، چنین استنباط می گردد که نگرش جنسیتی به ویژه در بعد تصمیم گیری و اقتدار در منزل و جنسیت فرزندان وجود دارد. لذا پیشنهاد می گردد برنامه مناسبی در جهت ارتقاء آگاهی و تغییر نگرش در این زمینه طراحی و اجرا گردد.
    کلیدواژگان: بهداشت باروری، مشارکت مردان، نگرش
  • سیما مجاهدی رضاییان، مرحوم حسن برادران، معصومه کردی صفحه 32
    زمینه و هدف
    تشخیص و درمان باکتریوری بدون علامت در خانم های باردار خطر ابتلاء به پیلونفریت را که شایعترین علت طبی بستری شدن در بیمارستان در دوران بارداری و عوارضی چون وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس می باشد کاهش می دهد. با توجه به اختلاف نظرهایی که درمورد ارزش روش های مختلف تشخیص سریع باکتریوری وجود دارد در این پژوهش ارزش آزمایش میکروسکوپی ادرار از نظر وجود گلبولهای سفید جهت تشخیص باکتریوری بدون علامت در زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های مامایی بهار و وحدت شهر مشهد را مورد بررسی قرار گرفت.
    روش کار
    این پژوهش از نوع کار آزمایی بالینی است که بر روی 240 خانم باردار واجد شرایط صورت گرفته است. نمونه گیری به طریقه غیر احتمالی و مبتنی بر هدف و با استفاده از فرم مصاحبه و ثبت نتایج آزمایش تجزیه و کشت ادرار صورت گرفت. جهت پردازش داده ها از آمار توصیفی و نیز تعیین حساسیت، ویژگی و ارزش پیش بینی مثبت و منفی استفاده شد.
    یافته ها
    ا ز240 خانم باردار بر مبنای کشت مثبت 5/17 درصد مبتلا به باکتریوری بودند. آزمایش تجزیه ادرار با وجود 5 گلبول سفید در هر میدان قوی میکروسکوپی از حساسیت 7/85 و ویژگی 2/79 درصد را دارا بود. نتیجه گیری و پیشنهاد: همه خانم های باردار در اولین ملاقات قبل از تولد باید از طریق آزمایش میکروسکوپی ادرار جهت باکتریوری بدون علامت مورد بررسی قرار گیرند و در مواردی که گلبول سفید در هرمیدان قوی میکروسکوپی یافت شد، کشت انجام شود. با این روش از انجام بسیاری کشتهای غیر ضروری کاسته میشود.
    کلیدواژگان: باکتریوری، حاملگی، ادرار، کشت، میکروسکوپی، عفونت ادراری
  • حامد مرتضوی، محمدرضا آرمات، حمید توکلی قوچانی صفحه 39
    زمینه و هدف
    به دلیل اهمیت اندازه گیری دقیق دمای بدن در تشخیص بیماری ها و سیر بهبود هدف از این مطالعه تعیین مدت زمان مناسب قرار دادن دماسنج جیوه ای در زیر بغل و داخل مقعد جهت اندازه گیری دمای بدن شیرخواران بستری در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در سال 1379 می باشد.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی – تحلیلی 48 شیرخوار زیر یک سال بستری در بخش به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. دمای بدن شیر خواران در دو روش زیر بغل و داخل مقعد طی مدت زمانهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در روش زیر بغل دمای بدن شیر خواران ابتدا به مدت یک دقیقه با دماسنج جیوه ای اندازه گیری شد وسپس میزان جیوه دماسنج به حد 35 درجه سانتی گراد رسانده شد و به دنبال آن و به همین شیوه به مدت دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، هشت، نه، ده دقیقه دمای بدن اندازه گیری شد و در فرم مشاهده ثبت گردید. در روش اندازه گیری مقعدی، به همین شیوه تا 5دقیقه دمای بدن اندازه گیری شد. تجزیه تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون توکی و محاسبه ضریب همبستگی انجام گرفت.
    یافته ها
    در روش زیر بغل بین میزان درجه حرارت ثبت شده از شیر خواران به مدت یک دقیقه و بیشتر از یک دقیقه (دو الی ده دقیقه) تفاوت آماری معنی داری وجود داشت(001/0p<). همچنین بین این میزان به مدت 2 دقیقه با مدت نه و ده دقیقه نیز تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0p<). بین مدت زمان 3 دقیقه و بیشتر از 3 دقیقه تفاوت معنی داری وجود نداشت. در روش داخل مقعدی بین میزان درجه حرارت ثبت شده از شیر خوار بین مدت یک دقیقه و پنج دقیقه تفاوت معنی داری وجود داشت (04/0p<) و بین مدت 2 دقیقه و 5 دقیقه این تفاوت معنی دار نبود.
    نتیجه گیری و پیشنهاد: مدت زمان مناسب به منظور اندازه گیری دمای بدن شیرخواران در روش زیر بغل و داخل مقعدی به ترتیب 3و2 دقیقه توصیه میشود.
    کلیدواژگان: دمای بدن، شیرخوار، دماسنج جیوه ای، زیربغل، داخل مقعد
  • اشرف مظلومی صفحه 46
    زمینه و هدف
    در جهان امروز، در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه، بزهکاری نوجوانان یکی از مسائل پیچیده ای است که توجه بسیاری از محققین و جامعه شناسان را به خود معطوف داشته است. مطالعات نشان می دهد که علیرغم بهبود وضع زندگی و توسعه موسسات و خدمات اجتماعی، در اکثر کشورهای جهان ارتکاب جرائم توسط نوجوانان رو به افزایش است. با توجه به اینکه خانواده مهمترین منبع سازندگی و پرورش نسل است و کیفیت زندگی خانواده تاثیر بسزایی بر سلامت اجتماعی نوجوانان دارد، هدف این پژوهش بررسی ارتباط عوامل خانوادگی با بروز بزهکاری نوجوانان 14-11 ساله شهر مشهد در سال1376 می باشد.
    روش کار
    در این پژوهش تحلیلی 35 نفر نوجوان بزهکار 14-11 ساله که در کانون اصلاح و تربیت مستقر بودند مورد بررسی قرار گرفتند. 35 نوجوان عادی مدارس راهنمایی مشهد به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. نوجوانان در دو گروه از نظر سن، جنس، محل زندگی و بهره هوشی وجه اشتراک داشتند. روش نمونه گیری غیر تصادفی و مبتنی بر هدف بود. ابتدا افراد دو گروه به سئوالات آزمون ماتریسهای ریون که مشتمل بر 60 سئوال چهارجوابی تصویری بود، پاسخ دادند. اطلاعات دموگرافیک از طریق مصاحبه جمع آوری و در و پرسشنامه ثبت گردید. جهت پردازش داده ها از روش های آمار توصیفی و نیز آزمون آماری کای دو استفاده شد.
    یافته ها
    تحصیلات در 2/17درصد از نوجوانان بزهکار در حد مقطع راهنمایی بود. 5/64درصد آنها از محیط خانوادگی اخراج و یا به دلیل تنبی هات بدنی از منزل فراری شده و 1/37درصد از آنها مهاجر بودند. این مطالعه نشان داد که 65درصد از نوجوانان بزهکار دچار کمبود محبت و بی توجهی از طرف والدینشان بودند. 60درصد از نوجوانان اظهار داشتند که والدینشان به مسائل دینی توجه ندارند و در انجام وظایف دینی خود کاهلی می کنند. 7/25درصد از نوجوانان بزهکار و 6/88 درصد از نوجوانان عادی با والدین خود زندگی می کردند(05/0p<).
    نتیجه گیری و پیشنهاد: در بروز بزهکاری نوجوانان خانواده نقش اساسی و حیاتی داشته است و بسیاری از رفتارها و ارتباطات موجود در خانواده عامل بروز رفتار خلافکارانه و نابهنجار در نزد فرزندان است. براین اساس آموزش خانواده ها در زمینه برقراری ارتباط و رفتار مناسب با فرزندان نوجوان توصیه می شود و آموزش و مشاوره ویژه برای خانواده هایی که سابقه بزهکاری در آنها وجود دارد بویژه برای والدین نوجوانان بزهکار توصیه می شود.
    کلیدواژگان: نوجوانان، بزهکاری، خانواده، والدین، تنبیه بدنی، مهاجرت
  • محبوبه مقارئی، ناهید صنایعی صفحه 53
    زمینه و هدف
    زخم بستر یکی از مشکلات شایع بیماران بستری می باشد. براین اساس این پژوهش با هدف تعیین فراوانی زخم بستر و عوامل مؤثر بر آن در بیماران بستری در بخشهای داخلی، جراحی و اورتوپدی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سالهای 79-1378 انجام شد.
    روش کار
    در این پژوهش توصیفی 602 بیمار که در سالهای 79-78 در بیمارستانهای فوق بستری شدند مورد بررسی قرار گرفتند. داده های دموگرافیک، عوامل خطر و بررسی وضعیت پوست مورد بررسی مصاحبه و مشاهده و معاینه قرار گرفتند، داده ها طی چند مرحله در فواصل منظم تا زمان ترخیص جمع آوری گردید.
    یافته ها
    فراوانی زخم بستر در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1/19 درصد و شایعترین نوع زخم از نوع درجه دو بود. بیشترین میزان ابتلاء در بخش داخلی (6/28 درصد) و کمترین میزان در بخش جراحی عمومی (9/12 درصد) مشاهده شد (0005/0 p<). میانگین سنی در مبتلایان به زخم بستر 6/52 سال و در افراد غیرمبتلا 3/42 سال بود (001/0 p <). بیشترین منطقه مستعد زخم بستر ناحیه ساکروم با 7/81 درصد ابتلاء تعیین گردید. بروز زخم بستر ارتباط معنی داری با سطح رطوبت پوست، وضعیت دفع ادرار، سطح هوشیاری، توانایی تحرک و تغییر وضعیت بیمار و وضعیت تغذیه و سطح سلامت نشان داد وجود نارسایی قلبی، سطوح پایین هموگلوبین، هماتوکریت و آلبومین نیز ارتباط معنی داری با بروز زخم بستر داشت. همچنین فشار خون سیستول در سطح بالای 130 و زیر 90 میلی متر جیوه ارتباط معنی داری با بروز زخم بستر نشان داد (0003/ p <).
    نتیجه گیری و پیشنهاد: با توجه به بالا بودن فراوانی زخم بستر در مطالعه حاضر (1/19درصد) در مقایسه با تحقیقات قبلی و همبستگی بسیاری از عوامل با زخم بستر، استفاده از معیار مناسب جهت پیش بینی خطر قبل از ابتلاء به این عارضه و انجام اقدامات پیشگیری مناسب توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زخم بستر، بستری، بیمارستان، داخلی، جراحی، اورتوپدی
  • زهرا مودی صفحه 62
    زمینه و هدف
    مطالعات قبلی نشان می دهد که در کشور ایران، علیرغم دسترسی آسان به وسایل پیشگیری از بارداری هر ساله حدود 000/400 تا 000/500 حاملگی ناخواسته اتفاق می افتد که عمدتا بدلیل عدم استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر در استفاده زوجین از وسایل پیشگیری از بارداری در شهر زاهدان در سال 1378 می باشد.
    روش کار
    این مطالعه بصورت بررسی کیفی با روش مباحثه گروهی بر روی عنوان خاص بر روی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی حاشیه و مرکز شهر زاهدان در سال 1378 انجام شد.
    یافته ها
    خانواده هایی که وضعیت اقتصادی پایینی داشتند، بچه را حامی مالی و پشتیبانی برای روزهای پیری می دانستند. و در خانواده های با وضعیت اقتصادی خوب، تمایل به اولاد زیاد ناشی از رقابت، چشم و هم چشمی، دیدگاه ها و عقاید غلط است و زنان هر دو طبقه اولاد را سبب استحکام زندگی می دانستند. مطالعه نشان داد موانع فرهنگی و اجتماعی و عدم همکاری مردان سبب عدم استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری می شود. شرکت کنندگان علل عدم پذیرش روش های دائمی توسط زنان (توبکتومی) را به بی ثباتی وضعیت اقتصادی اجتماعی اقتصادی زنان و دلیل عدم پذیرش وازکتومی توسط مردان را موانع فرهنگی اجتماعی و باورهای غلط می دانستند.
    نتیجه گیری
    جهت استفاده هر چه بیشتر از وسایل پیشگیری از بارداری برگزاری دوره های آموزشی جهت ارائه دهندگان خدمات تنظیم خانواده، برگزاری مداوم کلاسهای آموزشی جهت مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی، برقراری کلاسهای قبل از ازدواج، آموزش همگانی جامعه و ارائه خدمات مشاوره تنظیم خانواده به مردان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: پیشیگری از بارداری، بارداری ناخواسته، موانع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی
  • فرزانه حسن زاده صفحه 71
  • چکیده انگلیسی مقالات
    صفحه 77
|
  • Khadivzadeh, T. Parizadeh, Mj Page 1
    Background and
    Purpose
    Infant’s deprivation from mothers’ milk can lead to more infants’ mortality and malnutrition. Studies have shown significant differences in breast – feeding pattern and it’s relating factors. This study was conducted to explore the related factors to the breast feeding cession in mothers of under 1 year infants, in Khorasan Province in 1997.
    Method
    In this cross- sectional study 1526 pairs of mothers and infants were selected by a multi – stage randomized sampling and mothers were interviewed in their home by trained health workers. Interview was consisted of some questions about demographic and individual characteristics as well as infant feeding patterns.
    Findings
    In this study 6.3% of mothers didn’t breast feed their infants Maternal age, education, parity, employment, education on breast – feeding, interval between recent and previous deliveries and unwanted pregnancy were not different between mothers who breast – fed and mothers who bottle fed their infants. The time of breast – feeding initiation (p=. 0002), place of delivery (p=. 0001), type of delivery (p=.0001), birth attendance (p=.0014), multiple pregnancy (p=. 0001), duration of exclusive breast feeding (p=.00001), time of receiving pacifiers (p=.17) and use of bottle in infant feeding (p=. 014) had significant relation with breast – feeding cession.
    Conclusion
    There was significant relationship between peri-natal experience and breast – feeding cession. Early recieving of foods and other milks and pacifiers had negative effects on breast – feeding duration. Early initiation of breast – feeding, supporting breast – feeding of mothers with complicated pregnancy and child birth, instructing mothers on exclusive breast feeding until 6 month, not using of bottle for infants’ feeding and no use of pacifiers are suggested.
  • Khojasteh, F. Hooshmand, P Page 13
    Background and
    Purpose
    Cancer is one of the most fatal diseases and as the importance of prevention in cancer, every women needs to acquire adequate knowledge, practice and develop positive attitude toward early detection and curability of cervical cancer and needs to have pap-smear, that are necessary for making correct decision on prevention of cervical cancer. The purpose of this research was to explore women’s knowledge, attitude and practice of married, reproductive age women on pap-smear and cervical cancer.
    Method
    In this descriptive study 400 married women of reproductive ages were conveniently sampled. The instruments include 3 questionnaires for assessing women’s knowledge, attitude, practice and socio – demographic characteristics completed by interviewing. Descriptive and analytic statistics such as Chi-square and t-student tests were applied.
    Findings
    Most of the women had middle level of knowledge and practice and had no idea on pap-smear. Subjects who were younger than 20 and older than 40 years (p=.02), Balooches (p=.0001), lower social classes (p=.0001) and woman who had less education (p=.0001) had lower knowledge, attitude and practice scores compared to Fars women and only, attitude showed a significant relationship with job (p=.000).
    Conclusion
    As the most of women had a low or middle level of knowledge and had no opinion on pap-smear and cervix cancer, the instruction of women by media is suggested. The educational programs must be planed and administered considering the characteristics of target groups that many of them are Balooches, had low level of education, low social classes and those who are under 20 or over 40 years.
  • Kaveh Tabatabai , Tafazzoli M Page 23
    Background and
    Purpose
    Reproductive health contains all of sexual life aspects. As participation of men can result in improvement of women and children position, their participation in reproductive health is very important. This study was conducted to determine the attitude of health centers male employees on participation of men in reproductive health activities in Mashhad in 2000.
    Method
    In this descriptive study 125 male employed at health centers were randomly selected and completed the attitude assessment questionnaire. Data was analyzed using descriptive statistics and also Chi-square and Student t tests.
    Findings
    Mean of attitude’s score of male employees on participation of men in reproductive health programs was 71.4±7.9. Half of male employees believed that they are responsible for decision making in family and 44.3% believed that men are responsible for sexual relationship and 79% believed that men are responsible for determining the number of children. They believed that sex of children should be matched (11.2% completely agreement, 35.5% agreement). They also mentioned if they had one children, they would prefer son to daughter (8.6% completely agreement, 40.1% agreement). There was a significant correlation between men’s attitude and age (p=.03), education (p=.0001), marital status (p=. 01). There was also a significant correlation between men’s attitude and number of children (p=. 001), and number of daughters (p=. 04).
    Conclusions
    In spite of positive attitude of employed men in health centers, there is a masculinity attitude. This issue needs exact planning. Appropriate educational programs for correcting this problem is suggested.
  • Mojahedi S., Baradaran H., Kordi M Page 32
    Background and
    Purpose
    Asymptomatic bacteriuria with prevalence of 2-11%, is the most common urinary tract infection during pregnancy. It is an important risk factor for acute pyelonephritis, prematurity, low birth weight and fetal wastage. This study was performed to assess the validity of urinalysis in detection of asymptomatic bacteriuria in pregnant women.
    Method
    In this study 240 pregnant women who attended at midwifery care unit of Bahar and Vahdat health centers for first prenatal visit were sampled. The urine specimens were gathered for urine analysis and urine culture tests. Bacteriuria was defined as presence of 4×104 micro – organisms per mili-liter of clean midstream urine specimens. Data was processed using descriptive statistics.
    Findings
    Asymptomatic bacteriuria was detected in 17.5% of pregnant women. In the prediction of a positive culture, the microscopic findings of five or more leukocytes per high power field showed a sensitivity of 85.7% and a specificity of 29.2%.
    Conclusion
    These findings suggest that urinalysis is an ideal test for early detection of asymptomatic bacteriuria in pregnancy and urine can be cultured when 5 or more leukocytes is found in urine specimen or when the pregnant woman was high risk for asymptomatic bacteriuria.
  • Mortazavi, H. Armat, Mr. Tavakoli, Gh Page 39
    Background and
    Purpose
    As the importance of body temperature measurment in diagnosis and treatment monitoring, this study was conducted to evaluate the appropriate duration of measuring the body temperature at the axilla and rectum in infants hospitalized in Emam Reza hospital in Bojnord in 2000.
    Method
    In this cross-sectional study 48 under one year infants hospitalized in pediatric wards were selected. Infants body temperature were measured at the axilla and rectum in different times. The temperatures at axilla were measured at 1 minute intervals for 10 minutes, and at the rectum were measured at 1 minutes intervals for 5 minutes by mercury thermometer. The data was analyzed using Pearson Correlation Co-efficient, One-way Analysis of Variance, and Tukey Test.
    Findings
    There were significant differences between the temperature recorded at 1 minutes with temperatures recorded at 2-10 minutes (p=0.001), and temperature recorded at 2 minutes with temperature at 9 and 10 minutes (p=0.001). There were not any significant differences between temperature at 3 minutes with later times. At rectum, there was a significant difference between 2 and 5minutes.
    Conclusion
    Appropriate suggested duration of infants’ body temperature measurement at axilla is 3 and in rectum is 2 minutes.
  • Mazloomi, A Page 46
    Back ground and
    Purpose
    Adolescents’ criminal behavior is one of the most complicated problems of both developed and developing societies, which is expanding in recent years. studies show that in spite of improvement of life quality and development of social services, in most of countries, the adolescents’ criminal behavior is progressing.As the family is the most important source of siblings training, this study was conducted to determine the relationship between familial factors and criminal behavior in 11-14 years adolescents who were living in amendment and training society in Mashad, in 1997.
    Method
    In this analytic research 35 adolescents who lived in amendment and training society and 35 students of middle school level in Mashhad were selected as control group. The two groups were matched for age, sex, and intelligent quotient. Data was gathered through interviewing the subjects and all of participants’ responded to Rivan Matrices Test. Data on demographic characteristics were gathered through interviewing. Descriptive statistics and Chi-square test were applied in data processing.
    Findings
    17.2% of cases were educated in guidance school level. 64.5% were expelled by parents or were escaped from home because of corporal punishment. 37.1% of adolescents were migrant, 65% of them had emotional problems. 60% of cases were belonging to non religious families who were significantly higher in comparison to control group (p<.001).
    Conclusion
    The poor communication within the in family and parent’s violent behavior can lead to adolescents’ criminal behavior. Educating the families on communication and appropriate behavior with young adolescents and special education and counseling families engaged in crime specially parents of such adolescents are suggested.
  • Mogharei, M. Sanayei, N Page 53
    Background and
    Purpose
    Bed sore is one of the most important problems in hospitalized patients. The aim of this study was to determine the frequency of bed sore and it’s relating factors in hospitalized patients of internal, surgical and orthopedic wards of university hospitals in Shiraz in 1999-2000.
    Method
    In this descriptive study, 602 hospitalized patients were selected and interviewed for their demographic status and risk factors. Patients skins were examined for signs of bed sore and data were recorded in an observation form. Data were analyzed using Chi-square and Paired T Tests and One-Way Analysis of Variance.
    Findings
    Frequency of bed sore was 19.1% in research sample and second degree bed- sores were most common. Higher frequency of bed sore was seen in internal wards and lower frequency in general surgical wards(28.6% vs 12.9%, p<0.001). 81.7% of bed sores were developed in sacral regions. Bed sore had a significant relationship with skin wetness, urine status, consciousness level, mobility, change position, nutritional and health status. History of heart failure, Albumin, hematocrit and hemoglobin level, and systolic and diastolic blood pressure had significant relationship with bed sore (p<0.000 in all cases).
    Conclusion
    Considering the high frequency of bed-sores and importance of it’s prevention, applying appropriate criteria for predicting bed- sore and preventive interventions are suggested.
  • Moodi Z Page 62
    Background and
    Purpose
    In spite of accessibility to contraceptive methods and devices, every year, 400,000 to 500,000 unwanted pregnancies are occuring in our country, mostly because of lake of contraceptive uses. This study was conducted to determine the relating factors to contraceptive use in married women of reproductive ages.
    Method
    In this qualitative research 5 groups of women who attended at health centers of Zahedan, participated in a focus group discussion. Two groups were selected from the central areas and three from the city Suburb.
    Findings
    In economically poor families, women believed that the siblings can provide financial and non financial supports for their parents in aging years and in economically good families, competition and wrong believes were most common. Women in both groups mentioned that siblings can stabilize the inter – family relationships and family stability. They believed that the women usually don’t accept the tubectomy methods because of their unstable socio-economic status, and men don’t accept vasectomy because of socio-cultural barriers and wrong believes.
    Conclusion
    Promoting the appropriate use of contraceptive methods, re-instructing the workers of family planning services, clients education, couples education in pre-marital classes and public education on contraceptive use are suggested.